جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: .:قلب سلیم ، نافع روز رستاخیز:.

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,124
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    0

    .:قلب سلیم ، نافع روز رستاخیز:.





    به نام خدا



    نافع روز رستاخیز چیست؟



    سوره الشعراء (26)
    يَوْمَ لا يَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ (88) إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ (89)

    ترجمه:


    88- در آن روزى كه مال و فرزندان سودى نمى‏بخشد.

    89- مگر كسى كه با قلب سليم به پيشگاه خدا آيد.

    ....... نخست مى‏گويد:" روز رستاخيز روزى است كه هيچ مال و فرزندى سودى نمى‏دهد" (يَوْمَ لا يَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ).
    در حقيقت اين دو سرمايه مهم زندگى دنيا، اموال و نيروهاى انسانى در آنجا كمترين نتيجه‏اى براى صاحبانش نخواهد داشت، و به طريق اولى ساير سرمايه‏هاى اين جهان كه در رتبه‏هاى بعد از اين دو قرار دارند سودى نخواهد بخشيد.

    بديهى است منظور در اينجا از مال و فرزندان، مال و فرزندانى نيست كه در طريق جلب رضاى خدا به كار گرفته شده باشند، بلكه تكيه روى جنبه‏هاى مادى مساله است، منظور اين است كه سرمايه‏هاى مادى در آن روز مشكلى را حل نمى‏كند، اما در صورتى كه در طريق اطاعت فرمان پروردگار قرار گيرند سرمايه مادى نخواهند بود، رنگ الهى و صبغه اللَّه به خود مى‏گيرند و" الباقيات سپس به عنوان استثناء بر اين سخن مى‏افزايد:" مگر كسى كه به حضور خدا بيايد در حالى كه قلب سليم (سالم از هر گونه شرك و كفر و آلودگى به گناه) داشته باشد" (إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ). و به اين ترتيب تنها سرمايه نجاتبخش در قيامت، قلب سليم است، چه تعبير جامع و جالبى؟ تعبيرى كه هم ايمان خالص و نيت پاك در آن وجود دارد، و هم هر گونه عمل صالح، چرا كه چنين قلب پاكى، ثمره‏اى جز عمل پاك نخواهد داشت، و به تعبير ديگر همانگونه كه قلب و روح انسان در اعمال انسان مؤثر است اعمال او نيز بازتاب وسيعى در قلب و جان دارد و آن را به رنگ خود- خواه رحمانى يا شيطانى- درمى‏آورند.


    منبع تفسیر نمونه ، ج 15

    خداوندا مرا آن ده که آن به

    Map showing the Muslim population of the world as a percentage of each country




    یا ابا صالح مددی مولا



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,124
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    0



    منظور از قلب سليم چيست؟
    راغب مي گويد: "سلم" و "سلامت" به معناي دور بودن از آفات ظاهري و باطني است *

    مراد از "قلب سليم" آن قلبي است كه:
    از ننگ ظلم و تاريكى شرك و گناه سالم باشد** و از هر چيزي كه براي تصديق و ايمان به خداي سبحان مضر است، خالي باشد ؛ از قبيل شرك جلي و خفي، اخلاق زشت و آثار گناه و هرگونه تعقلي كه به غير خدا باشد و انسان جذب آن شود و باعث شود كه صفاي توجه به سوي خدا مختل شود. از اينجا روشن مي‌شود كه مراد از قلب سليم آن قلبي است كه هيچ تعقلي به غير از خدا نداشته باشد. ***

    در تفسير قمي ذيل جمله "بقلب سليم "**** مي فرمايد: قلب سليم قلبي است كه خدا را ديدار مي‌كند در حالي كه به جز خداي عزوجل كسي ديگر در آن نباشد.*****

    ------------------------------------------------------------------------------------
    * المفردات في غريب القرآن، صفحه 421 ذيل ماده سلم.
    ** ترجمه الميزان جلد15، صفحه 404.
    *** ترجمه الميزان جلد 17، صفحه 223-233.
    **** سوره شعرا،آيه89
    ***** تفسير قمي، جلد 2، صفحه 123؛نيز ر.ك: آيت الله جوادي آملي، تسنيم، جلد4، صفحه 111.

    خداوندا مرا آن ده که آن به

    Map showing the Muslim population of the world as a percentage of each country




    یا ابا صالح مددی مولا



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    (إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ)


    قلب سليم مقابل قلب مريض است كه مي فرمايد: "فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ" (بقره آيه 10).

    قلب سلیم، سالم باشد از عقائد فاسده و اخلاق رذيله و اعمال سيئه كه تمام اينها امراض قلبيه است، اگر قابل معالجه باشد و معالجه كند سليم مي شود، و اگر از قابليت افتاده قلب مريض مي گردد.

    _________
    (أطيب البيان في تفسير القرآن، ج‏10، ص 50)


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  5. تشکرها 2


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    عن أبي عبد الله (عليه السلام) قال: سألته عن قول الله عز و جل: «إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ» قال: السليم الذي يلقى ربه، و ليس فيه أحد سواه.
    قال: و قال: كل قلب فيه شرك، أو شك، فهو ساقط، و إنما أرادوا الزهد في الدنيا، لتفرغ قلوبهم للآخرة.


    از امام‏ صادق علیه السلام از معناى آيه "إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ" پرسيدم، فرمود: سليم قلب، آن كسى است كه پروردگار خود را ملاقات كند و در آن (قلبش) جز خدا چيز ديگرى نباشد.
    و هر قلبى كه در آن شرك يا شك باشد آن قلب ساقط است و اگر اين همه سفارش به زهد كرده‏اند، براى همين است كه در دنيا دلها براى ياد آخرت فارغ باشد .

    __________
    (البرهان في تفسير القرآن، ج‏4، ص 175)

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  7. تشکرها 2


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ»

    برخى گويند: يعنى دلى پاك از فساد و معاصى. زيرا هر معصيتى با نيت قلبى صورت مى‏گيرد. بديهى است كه اگر قلب پاك باشد ساير اعضاء بدن هم پاكند.

    از امام صادق (ع) روايت شده است كه منظور قلبى است كه از حب دنيا سالم باشد. مؤيد آن، فرمايش پيامبر است كه فرمودند: "حب الدنيا رأس كل خطيئة"، دوستى دنيا رأس هر گناهى است.

    ________________
    (مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏7، ص 305)


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  9. تشکرها 2


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    و في مصباح الشريعة قال الصّادق عليه السّلام: "صاحب النية الصادقة صاحب القلب السليم، لأنّ سلامة القلب من هواجس المذكورات تخلص النيّة للَّه في الأمور كلها".

    امام صادق علیه السلام فرمودند: كسى كه نيت صادقى دارد صاحب قلب سليم است چرا كه سلامت قلب از شرك و شك، نيت را در همه چيز خالص مى‏كند.

    __________
    (تفسير الصافي، ج‏4، ص 41)


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  11. تشکرها 2


  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2



    قلب بايد از خيلى از عوارض و بلكه بايد از تمام رذائل پيراسته و به تمام فضائل آراسته گردد ، تا به صفت سليم متصف گردد ، و از چنين قلبى نيّت صادقانه تجلى كند ، و از آن نيّت بهترين عمل آشكار شود ، و در نتيجه از انسان طبيعى ، انسانى الهى و ربانى ساخته شود ، و از اين موجود مساوى با حيوان ، موجودى برتر از تمام ملائكه بوجود آيد !!
    حاج شيخ محمد حسين غروى اصفهانى آن حكيم فرزانه مى فرمايد :
    از جان بگذر جانان بطلب

    آنگاه ز جانان جان بطلب

    با قلب سليم اسلام بجوى
    پس مرتبه سلمان بطلب

    از فتنه شرك خفى و جلى
    ايمن چون شوى ايمان بطلب

    در وادى عشق بزن قدمى
    پس دولت بى پايان بطلب

    گر گنج حقايق مى طلبى
    از كنج دل ويران بطلب

    در گلشن خندان چه مى جوئى
    چشمى ز غمش گريان بطلب

    گر باده فام تو را بايد
    دل شو دل سوزان بطلب

    گر همت خضر تو را باشد
    سرچشمه جاويدان بطلب

    سوز غم و ساز سخندانى
    از مفتقر نالان بطلب




    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن

  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2



    تنها قلب سليم سبب نجات است‏

    در آن بازار، چه جنسى را مى‏شود ارائه كرد كه خداوند به گران‏ترين‏ قيمت از انسان بخرد: نماز، روزه، گريه، يا انفاق را؟ البته، اين‏ها همه خوب است، اما گوهر قيمتى‏اى كه قرآن بدان نظر دارد قلب سليم است:
    «إلّا من اتى اللّه بقلب سليم».
    وجه مطلب اين است كه اگر قلب سالم نباشد، انسان به انواع پليدى‏ها از جمله ريا و بخل و كينه‏توزى و بى‏رحمى و ... آلوده مى‏شود.
    اين قلب سليم است كه براى انسان نمازى به ارمغان مى‏آورد كه به فرموده امام صادق، عليه السلام، همراه داشتن دو ركعت آن براى بسته شدن پرونده انسان در دادگاه قيامت كافى است.
    صاحب قلب سليم است كه مى‏تواند مشكل يك نفر را حل كند، منت نگذارد، ريا نكند، و دلش هم نخواهد كسى از اين كار خير او خبردار شود، حتى خود آن فرد محتاج.
    و چنين عملى است كه سبب مى‏شود انسان در روز قيامت در سايه لطف پروردگار قرار بگيرد.
    (آیت ا.. انصاریان)

    ویرایش توسط مجیب : ۱۳۹۱/۰۶/۰۸ در ساعت ۱۲:۳۴


    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن

  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    قلب سلیم از دیدگاه قرآن




    ( وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنينَ وَ لايَزيدُ الظّالِمينَ اِلاّخَساراً ) (اسراء: 82)
    و ما از قرآن چيزهايى را فرو مى فرستيم كه شفا و رحمتى (الهى) براى اهل ايمان است و ستمگران را جز زيان نمى افزايد.

    قرآن هم موجب شفاء و رحمت است وهم موجب خسارت و خسران. رحمت بعد از شفاء ذکر شده است بنابراین شاید اول باید شفاء صورت بگیرد و بعد انسان مورد رحمت قرار گیرد. با توجه به این ایه شفاء و رحمت مخصوص مومنین است. یعنی اگر به قرآن ایمان داشته باشیم شفاء و رحمت خواهد بود واگر معتقد نباشیم جز خسارت چیزی دیگری نخواهد بود.

    هدایت باعث شفاء و شفاء باعث حرکت به سوی خداوند میشود و بعد از آن به مهمترین مسئله و بالاترین درجه که همان قلب سلیم است می توان رسیدکه خداوند بعد از طی مراتبی به بنده خود می دهد (فَهُوَ يهَْدِينِ.....فَهُوَ يَشْفِينِ...إِلَّا مَنْ أَتىَ اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ(89)
    اگر کسی مومن باشد باید این مراتب را به ترتیب طی کند ولی اکثر مسلمانان مومن نیستند (وَ مَاكاَنَ أَكْثرَُهُم مُّؤْمِنِينَ(103))

    وقتى قرآن کریم مى فرماید: نفس به خدا رجوع مى کند پیداست که مجرد است یا :اذ جاء ربه بقلب سلیم(صافات 84 ) آنجا که قلب به سراغ خدا مى رود .. الا من اتى الله بقلب سلیم (. شعراء 89) مگر کسى که دلى پاک به سوى خدا آورد.

    هر چیزى که سیر به طرف خدا دارد یا هر چیزى که رجوع الى الله دارد رفتن مادى وآمدن مادى ندارد قلبى که با سلامت به سوى خدا مى رود ویا قلبى که هدایت مى یابد ومى بیند: ومن یؤمن بالله یهد قلبه... (احزاب 32) الذين يذكرون اللّه قياماً وقعودا وعلي جنوبهم… (آل‌عمران،3/191) مردمان الهي و به تعبير قرآن اولوا الالباب، در همه احوال، در حال ذكرند و هيچ گاه قلبشان از ذكر پروردگار غافل نيست.

    قرآن كريم در باب اطمينان قلب سليم مي فرمايد:
    الابذكر اللّه تطمئن القلوب (رعد،13/28) والذين يؤتون ما آتوا وقلوبهم وجلة انهّم الي ربّهم راجعون (مؤمنون،23 /60)

    كساني كه عليرغم انجام وظيفه كامل، از ياد مرگ و ذكر رجوع به سوي پروردگار، قلبشان هراسناك مي گردد و احساس خوف شديد مي نمايند، نه اين كه از غضب او بي جهت بترسند و نه اينكه در رحمت او شك و ترديد داشته باشند بلكه اين ترس به خاطر مسئوليت‌هايي است كه بر دوش داشته اند و ممكن است در انجام آن كوتاهي كرده باشند، اين ترس به خاطر درك مقام با عظمت خداست كه انسان در مقابل عظمت او خائف مي‌گردد.

    انّ الذّين آمنوا والذّين هاجروا و جاهدوا في سبيل اللّه اولئك يرجون رحمت اللّه واللّه غفور رحيم. (بقره،2/218)
    يكي ديگر از خصوصيات قلب سليم،اميد و اطمينان وحسن ظن به رحمت پروردگار است كه موجب شوق و رغبت به مقام قرب مي گردد.

    ولكن اللّه حبّب اليكم الايمان وزينّّه في قلوبكم (حجرات،49/7)
    شخص حكيم وقتي مي خواهدكاري را انجام دهد، ابتدا زمينه هاي آن را فراهم مي‌سازد. اين اصل در مورد هدايت انسان نيز كاملاً صادق است.




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود