صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حيوان هاي خدا پرست

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,246
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    حيوان هاي خدا پرست




    حیوان های خداپرست!

    از آیات و روایات و تجارب برمى‏آید كه شعور، ویژه انسان نیست؛ به نمونه‏هاى زیر توجّه كنید:
    1- حضرت سلیمان همراه با سپاهیانش از منطقه‏اى عبور مى‏كردند، مورچه‏اى به سایر مورچگان گفت: فورى به خانه‏هایتان بروید، تا زیر پاى ارتش سلیمان له نشوید.1

    شناخت دشمن، جزو غریزه‏ى مورچه است، ولى اینكه نامش سلیمان و همراهانش ارتش اویند، این بالاتر از غریزه است.

    2- هدهد در آسمان از شرك مردم زمینى مطلع شده و نزد سلیمان گزارش مى‏دهد كه مردم منطقه‏ى سبأ، خداپرست نیستند. آن گاه مأموریّت ویژه‏اى مى‏یابد.
    شناخت توحید و شرك و زشتى شرك و ضرورت گزارش به سلیمان پیامبر و مأموریّت ویژه‏ى پیام‏رسانى، مسأله‏اى بالاتر از غریزه است.2

    3- این كه هدهد در جواب بازخواست حضرت سلیمان از علّت غایب بودنش، عذرى موجّه و دلیلى مقبول مى‏آورد، نشانه شعورى بالاتر از غریزه است.3

    4- اینكه قرآن مى‏گوید: همه موجودات، تسبیح گوى خدایند ولى شما نمى‏فهمید،4 تسبیح تكوینى نیست، زیرا آن را ما مى‏فهمیم، پس قرآن تسبیح دیگرى را مى‏گوید.

    5- در آیات قرآن، سجده براى خدا، به همه موجودات نسبت داده شده است. «وَ لِلَّهِ یَسْجُدُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ»...5

    6- پرندگان در مانور حضرت سلیمان شركت داشتند. «وَ حُشِرَ لِسُلَیْمانَ جُنُودُهُ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ وَ الطَّیْرِ»6
    7- حرف زدن پرندگان با یكدیگر و افتخار سلیمان به اینكه خداوند، زبان پرندگان را به او آموخته است. «عُلِّمْنا مَنْطِقَ الطَّیْرِ» 7

    8- آیه‏ى «وَ إِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ»8
    محشور شدن حیوانات را در قیامت مطرح مى‏كند.

    9- آیه‏ى «وَ الطَّیْرُ صَافَّاتٍ كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ وَ تَسْبِیحَهُ»9
    نشانه‏ى شعور و عباد آگاهانه‏ى حیوانات است.

    10- وجود وفا در برخى حیوانات، از جمله سگ نسبت به صاحبخانه و فرزندانش.

    11- تعلیم سگ شكارى و سگ پلیس براى كشف قاچاق، یا خرید جنس، نشانه‏ى آگاهى خاصّ آن حیوان است.

    12- اسلام از ذبح حیوان در برابر چشم حیوان دیگر، نهى كرده است كه این نشانه‏ى شعور حیوان نسبت به ذبح و كشتن است.

    قرآن مى‏گوید: همه موجودات، تسبیح گوى خدایند ولى شما نمى‏فهمید، تسبیح تكوینى نیست، زیرا آن را ما مى‏فهمیم، پس قرآن تسبیح دیگرى را مى‏گوید

    پیام‏ها
    1- قدرت الهى در آفرینش و هدف‏دارى خلقت، نسبت به همه‏ى موجودات یكسان است. «مِنْ دَابَّةٍ»... «وَ لا طائِرٍ...»

    2- نظم و زندگى اجتماعى، مخصوص انسان‏ها نیست، بلكه در زندگى حیوانات هم مشاهده مى‏شود. «أُمَمٌ أَمْثالُكُمْ»

    3- انسان‏ها و حیوانات، همه نیاز به تدبیر الهى دارند. خداوند، طبق مصلحت به آنها شعور مى‏دهد، و همه داراى نظم و نظامى هستند. «أُمَمٌ أَمْثالُكُمْ»

    4- قرآن كریم، جامع‏ترین و كامل‏ترین كتاب آسمانى است. «ما فَرَّطْنا فِی الْكِتابِ مِنْ شَیْ‏ءٍ»

    5- آنچه سبب هدایت، تربیت و رشد انسان‏هاست، در قرآن آمده است. (قرآن در اثبات حقانیّت پیامبر اسلام و هدایت مردم هیچ گونه كاستى ندارد) «ما فَرَّطْنا فِی الْكِتابِ»

    6- در حقّ حیوانات هم ظلم یا كوتاهى نكنیم، آنها هم مثل ما حقّ حیات دارند.»
    «أُمَمٌ أَمْثالُكُمْ»

    7- معاد و حشر، تنها مخصوص انسان‏ها نیست. «وَ ما مِنْ دَابَّةٍ»... «ثُمَّ إِلى‏ رَبِّهِمْ یُحْشَرُونَ»

    8- حركت همه موجودات به سوى خداوند یك حركت تكاملى و جلوه‏اى از ربوبیّت الهى است. «إِلى‏ رَبِّهِمْ یُحْشَرُونَ»10

    پی نوشتها :

    (1). جاثیه، 4.
    (2). تفسیر مراغى.
    (3). نحل، 89.
    (4). هود، 6.
    (5). نساء، 114.
    (6). نساء، 5.
    (7). مائده، 101 تفسیر نور الثقلین.
    (8). نمل، 18
    (9). نمل، 22.
    (10). تفسیر نور ج 03

    تبیان به نقل از نور پرتال
    به نقل از مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني
    شهيد عماد مغنيه: براي من ميل رهبر معظم انقلاب، حجت شرعي است.


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و درود


    از احادیث استفاده می‌شود که حیوانات گوناگونی وارد بهشت می‌شوند، از جمله:

    الاغ بلعم باعورا؛

    گرگ؛ که متهم شد حضرت یوسف را خورده است‌

    سگ اصحاب کهف‌.



    در روایتی آمده: قال الصادق(ع): فلا يدخل الجنة من البهائم إلا ثلاثة، حمار بلعم بن باعوراء، و ذئب يوسف، و كلب أصحاب الكهف‏.(تفسير القمي، ج ‏1،ص 248؛ و ج ‏2، ص33)
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۸۹/۰۴/۳۰ در ساعت ۰۸:۵۸

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    19
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    18 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    2



    بسم الله الرحمن الرحیم
    چیزی که کاملا مشخص است این است که هر حیوان نمادی از یکی از خصوصیات ما انسانها ست که با نگاه کردن به انها وتفکر در ان میتوان ان خصلت را پیدا کرد که مثلا هر وقت بازبانمان کمترین چیزی بگوییم که بفهمیم طرف را ناراحت کردیم بلافاصله وجود مار در تمثل می یابد و همچنین است گرگ و روباه و گربه و کرکس وحمار و..
    . لطف میکنید یک پست در این رابطه بگذارید و بفرمایید هر حیوان نشانه چه خصوصیتی در انسان است .

  5. تشکر


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    19
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    18 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    2



    در حدیثی امده است
    هر گاه طاووس صدا می کند می گوید: ای مولای من! به خود ستم کردم و به زیبایی خود مغرور گشتم مرا ببخش .
    هرگاه مرغ قد قد می کند می گوید: ای خداوند حق! تو حقی و سخن تو حق است ، ای الله ، ای حق.
    هر گاه کلاغ صدا می کند می گوید: ای ساربان ! روزی حلال برسان!
    هر گاه کبک صدا کند می گوید: حق نزدیک است، نزدیک .
    هر گاه شیر غرش می کند می گوید: امر خدا مهم است، مهم.
    هر گاه فیل صدا کند می گوید: هیچ توان و تدبیری جانشین مرگ نمی شود.
    هر گاه گرگ صدا کند می گوید: هر چه را خدا نگه دارد هر گز تباه نمی شود.
    هرگاه سگ صدا کند گوید: گناهان برای خوارسازی بس است.
    هرگاه مار صبح کند گوید: چه بدبخت است آنگه تو را نافرمانی کند ، ای بخشنده!
    پس فرمود: خداوند هیچ پدیده ای را نیافریده مگر آنکه تسبیحی دارد و با آن پرورگار خود را می ستاید

  7. تشکرها 4


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    1,093
    صلوات
    20000
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    2 روز 13 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    1
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی نمایش پست
    با سلام و درود



    در روایتی آمده: قال الصادق(ع): فلا يدخل الجنة من البهائم إلا ثلاثة، حمار بلعم بن باعوراء، و ذئب يوسف، و كلب أصحاب الكهف‏.(تفسير القمي، ج ‏1،ص 248؛ و ج ‏2، ص33)
    سلام.شما که داری می نویسی فارسیشم جون مادرت بنویس

    (من عربی رو تکماده زدم)
    حقیقت بوده هست و خواهد بود. ازلی و ابدی است. لیکن واقعیت «بوده» اما شاید دیگر حالا نباشد. یا الان هست اما چه بسا بعدا نباشد و شاید هم نه در گذشته بوده و نه در حالا بلکه در «آینده» واقع شود. واقعیت «هست» است و حقیقت هستی «هست» است. هست جزیی از هستی است، اما هستی جزیی از هست نیست... حقیقت زنده و حاضر است وانگهی لایتناهی و نامحدود است. اما واقعیت ممکن است چنین نباشد. که اگر بود جزیی از جریان حقیقت بود.

  9. تشکر


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    69
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی نمایش پست
    با سلام و درود


    از احادیث استفاده می‌شود که حیوانات گوناگونی وارد بهشت می‌شوند، از جمله:

    الاغ بلعم باعورا؛

    گرگ؛ که متهم شد حضرت یوسف را خورده است‌

    سگ اصحاب کهف‌.



    در روایتی آمده: قال الصادق(ع): فلا يدخل الجنة من البهائم إلا ثلاثة، حمار بلعم بن باعوراء، و ذئب يوسف، و كلب أصحاب الكهف‏.(تفسير القمي، ج ‏1،ص 248؛ و ج ‏2، ص33)
    سلام یه سوالی برایم پیش آمد.ممنو میشم پاسخ بدید
    خوب سگ ذاتا نجس هست و رفتن یک حیوان نجس به بهشت!!یا اینکه فقط سگ اصحاب کهف ازین قاعده مستثنا هست
    ممنون

  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    17
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 دقیقه
    دریافت
    53
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام علیکم برادر
    ضمن تشکر از احادیث بسیلر جالب شما
    خواهشمند است منابع این احادث را مشخص فرمایید
    و من الله التوفیق

  12. تشکر


  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط الله و امیر بهرامی نمایش پست
    سلام.شما که داری می نویسی فارسیشم جون مادرت بنویس

    با سلام و درود


    تقریبا 90 درصد ترجمه این روایت در بیان فارسی قبلش آمده است لذا دیگر نیازی به ترجمه دیده نشد.


    با این حال ترجمه آن این است:

    در روایتی آمده که امام صادق علیه السلام فرمودند: از چهارپایان داخل بهشت نمی شود مگر سه تای آنها: حمار بلعم باعورا، گرگ یوسف، و سگ اصحاب کهف.




    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط *حسین* نمایش پست
    سلام یه سوالی برایم پیش آمد.ممنو میشم پاسخ بدید
    خوب سگ ذاتا نجس هست و رفتن یک حیوان نجس به بهشت!!یا اینکه فقط سگ اصحاب کهف ازین قاعده مستثنا هست:gol:
    ممنون



    با سلام و درود


    نجس بودن مربوط به این عالم دنیا است و معلوم نیست اصلا در آخرت چیزی به عنوان نجس وجود داشته باشد.


    نمی دانیم، همان طور که شراب بهشتی نجس نیست، سگ هم می تواند نجس نباشد.







    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  15. تشکر


  16. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    641
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    84
    آپلود
    9
    گالری
    66



    با او

    ضمن عرض سلام و ادب خدمت دوستان عزیز و کارشناسان محترم و تشکر بابت این موضوع جالب و خوب و مطالب و روایات خواندنی و جالب ، چند نکته ای به نظرم رسید که عرض می کنم ؛

    اولا باید گفت که مساله ی حشر حیوانات از جمله مواردی است که جز وحی منبعی برای شناخت آن نداریم ، همچون ویژگی های معاد که جزئیاتش را باید خداوند سبحان که مدبر این مسائل است توضیح دهد.
    و البته از طرفی چون موضوع حشر حیوانات خیلی فایده ای در رشد ما نداشته ، آیات الهی هم خیلی به آن نپرداخته و خیلی اجمالی از آن سخن گفته است.
    برعکس آیات مربوط به حشر و معاد خود انسان که حدود دوهزار و خورده ای آیه در موردش داریم.

    ثانیا در مورد عقل داشتن و فهمیدن و ادراک حیوانات مصادیق قابل توجهی در آیات الهی هست و همینطور روایات معصومین (ع) که بعضیش ذکر شد. و بحث متقدم و مقدم بر حشر حیوانات ، بحث عقل و اختیار حیوانات است.لذا هم پژوهش های علوم و هم آیات و روایات موید داشتن حدی از عقل و ادراک برای حیوانات است.
    مثلا گویند که وقتی شما چوب را بر می دارید ، سگ فرار می کند.او باید در ذهنش استدلالی کرده باشد که برداشتن چوب به خاطر زدن اوست و فرار کند.
    یا رفتار مختلف حیوانات در شرایط واحد گویی حاکی از حدی از اختیار است. چرا که اگر غریزه باشد نباید درشرایط یکسان از حبوانات مختلف رفتار متفاوت ببینیم.
    یا گاها ابراز احساس حیوانات و مطالبی که از حیوانات در داستان های قرآن کریم نقل شده است.

    ثالثا من نظر علامه ی بزرگوار علامه محمد حسین طباطبایی ، این قهرمان عرصه ی قرآن و تفسیر و علم حدیث و علوم عقلی را از دو کتاب ایشان در این زمینه اشاره ای می کنم.
    ایشان در مورد ادراک حیوانات یک اشاره ای کرده اند در رساله ی منامات و النبوات و در مورد حشر و معاد حیوانات هم توضیحی بسیار ارزشمند و بررسی قرآنی این موضوع به سبک تفسیر قران به قرآن در اواخر رساله ی الانسان مطرح کردهاند. که من در پست بعد این دو مورد را نقل می کنم.البته گویا ایشان در تفسیر سوره ی انعام هم بحث هایی در این زمینه دارند که فعلا نیافتم.
    ولی دو مورد مذکور از رساله ی منامات و النبوات و رسالة الانسان را در پست بعد خدمتتان تقدیم می کنم.

    الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمومنین
    زیاده عرضی نیست.
    التماس دعا
    طارق

    اي حيوان ناطق بدان:
    برباد فنا تا ندهي گرد خودي را
    هرگز نتوان ديد جمال احدي را
    و بدان فرودگاه شيطان خودبيني و تكبر است براي همين است كه شيطان به عزّت خدا قسم خورد همه را اغوا كند جز مخلَصين را و ويژگي انسان با اخلاص آن است كه آنقدر محو جمال و جلال خداست كه نه در فكر و نه در عمل هيچ توجهي به خويش ندارد.
    رابطه ي عكس ميان توجّه به خدا و تكبر بسيار مهم است در مسير سعادت انسان.

    [SIGPIC][/SIGPIC]

  17. تشکرها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود