صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: موارد استعمال واژه زوج و إمرأة در قرآن (بحث و نقدی درباره یک مدعا)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    موارد استعمال واژه زوج و إمرأة در قرآن (بحث و نقدی درباره یک مدعا)




    نقل قول نوشته اصلی توسط لاچینی نمایش پست
    در قران برای واژه همسر دو واژه به کار رفته است امْرَأَت‏ و زوج.
    زوج در مواردی استعمال شده است که میان مرد و زنش هماهنگی ایمانی وجود دارد.
    امرات در مواردی استعمال شده است که میان مرد و زنش هماهنگی ایمانی وجود ندارد و یا زن نازا است.
    این مطلب جناب لاچینی چون با این تاپیک بیشتر تناسب داشت، در این قسمت درج می شود و در ادامه بررسی می گردد.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۵/۰۲ در ساعت ۰۲:۴۳
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط لاچینی نمایش پست
    در قران برای واژه همسر دو واژه به کار رفته است امْرَأَت‏ و زوج.
    زوج در مواردی استعمال شده است که میان مرد و زنش هماهنگی ایمانی وجود دارد.
    امرات در مواردی استعمال شده است که میان مرد و زنش هماهنگی ایمانی وجود ندارد و یا زن نازا است.
    سلام بر جناب لاچینی،

    بنده تمام موارد استعمال واژه «إمرأة» و «زوج» را در آیات قرآن بررسی نمودم و به این نتیجه رسیدم که این جمله شما:
    نقل قول نوشته اصلی توسط لاچینی نمایش پست
    زوج در مواردی استعمال شده است که میان مرد و زنش هماهنگی ایمانی وجود دارد.
    جای بحث دارد و باید مقدماتی روشن شود که عرض خواهم کرد ولی این قسمت کلام شما اشتباه است:
    نقل قول نوشته اصلی توسط لاچینی نمایش پست
    امرات در مواردی استعمال شده است که میان مرد و زنش هماهنگی ایمانی وجود ندارد و یا زن نازا است.
    دلایل نقض قاعده شما را در پستهای بعدی عرض خواهم نمود. ابتدا مصادیقی که قاعده شما درباره آنها صادق است را ذکر می کنم.


    ابتدا مصادیقی از جریان قاعده مذکور درباره کلمه زوج (از باب هماهنگی ایمانی):

    وَ قُلْنا يا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَ كُلا مِنْها رَغَداً حَيْثُ شِئْتُما وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونا مِنَ الظَّالِمينَ (بقره/35)
    و گفتيم: «اى آدم! تو با همسرت در بهشت سكونت كن و از (نعمتهاى) آن، از هر جا مى‏ خواهيد، گوارا بخوريد (اما) نزديك اين درخت نشويد كه از ستمگران خواهيد شد.

    فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ وَهَبْنا لَهُ يَحْيى‏ وَ أَصْلَحْنا لَهُ زَوْجَهُ إِنَّهُمْ كانُوا يُسارِعُونَ فِي الْخَيْراتِ وَ يَدْعُونَنا رَغَباً وَ رَهَباً وَ كانُوا لَنا خاشِعينَ (انبیاء/90)
    ما هم دعاى او را پذيرفتيم، و يحيى را به او بخشيديم و همسرش را (كه نازا بود) برايش آماده (باردارى) كرديم چرا كه آنان (خاندانى بودند كه) همواره در كارهاى خير بسرعت اقدام مى‏كردند و در حال بيم و اميد ما را مى‏ خواندند و پيوسته براى ما (خاضع و) خاشع بودند.


    در این دو آیه واژه زوج در مواردی بکار برده شده که بین زن و مرد هماهنگی ایمانی وجود دارد.

    ----------------------------------------------

    مصادیقی از جریان قاعده مذکور درباره امرإة (از باب عدم هماهنگی ایمانی):

    ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذينَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَ امْرَأَتَ لُوطٍ كانَتا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبادِنا صالِحَيْنِ فَخانَتاهُما فَلَمْ يُغْنِيا عَنْهُما مِنَ اللَّهِ شَيْئاً وَ قيلَ ادْخُلاَ النَّارَ مَعَ الدَّاخِلينَ (تحریم/10)
    خداوند براى كسانى كه كافر شده ‏اند به همسر نوح و همسر لوط مثَل زده است، آن دو تحت سرپرستى دو بنده از بندگان صالح ما بودند، ولى به آن دو خيانت كردند و ارتباط با اين دو (پيامبر) سودى به حالشان (در برابر عذاب الهى) نداشت، و به آنها گفته شد: «وارد آتش شويد همراه كسانى كه وارد مى‏ شوند!»

    وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لي‏ عِنْدَكَ بَيْتاً فِي الْجَنَّةِ وَ نَجِّني‏ مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّني‏ مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمينَ (تحریم/11)
    و خداوند براى مؤمنان، به همسر فرعون مثَل زده است، در آن هنگام كه گفت: «پروردگارا! خانه ‏اى براى من نزد خودت در بهشت بساز، و مرا از فرعون و كار او نجات ده و مرا از گروه ستمگران رهايى بخش!»


    در این دو آیه واژه امرأة در مواردی بکار برده شده که بین زن و مرد هماهنگی ایمانی وجود ندارد.

    ------------------------------------------

    مصادیقی از جریان قاعده مذکور درباره امرإة (از باب نازا بودن):


    فَأَقْبَلَتِ امْرَأَتُهُ في‏ صَرَّةٍ فَصَكَّتْ وَجْهَها وَ قالَتْ عَجُوزٌ عَقيمٌ (29)
    در اين هنگام همسرش جلو آمد در حالى كه (از خوشحالى و تعجّب) فرياد مى‏كشيد به صورت خود زد و گفت: « (آيا پسرى خواهم آورد در حالى كه) پير زنى نازا هستم؟!»


    قالَ رَبِّ أَنَّى يَكُونُ لي‏ غُلامٌ وَ قَدْ بَلَغَنِيَ الْكِبَرُ وَ امْرَأَتي‏ عاقِرٌ قالَ كَذلِكَ اللَّهُ يَفْعَلُ ما يَشاءُ (40)
    او عرض كرد: «پروردگارا! چگونه ممكن است فرزندى براى من باشد، در حالى كه پيرى به سراغ من آمده، و همسرم نازاست؟!» فرمود: «بدين گونه خداوند هر كارى را بخواهد انجام مى‏دهد.»


    وَ إِنِّي خِفْتُ الْمَوالِيَ مِنْ وَرائي‏ وَ كانَتِ امْرَأَتي‏ عاقِراً فَهَبْ لي‏ مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا (5)
    و من از بستگانم بعد از خودم بيمناكم (كه حق پاسدارى از آيين تو را نگاه ندارند)! و (از طرفى) همسرم نازا و عقيم است تو از نزد خود جانشينى به من ببخش


    در این سه آیه واژه امرأة در مواردی بکار برده شده که زن نازاست.

    موارد نقض قاعده شما در پستهای بعدی عرض خواهم کرد.


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۴/۳۰ در ساعت ۱۸:۳۸
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط لاچینی نمایش پست
    امرات در مواردی استعمال شده است که میان مرد و زنش هماهنگی ایمانی وجود ندارد و یا زن نازا است.
    ابتدا در مورد کلمه إمرأة بحث می کنم که بنا بر ادعای شما در دو مورد استعمال شده:

    1- عدم هماهنگی ایمانی زن و مرد
    2- نازا بودن زن


    موارد نقض مورد اول (عدم هماهنگی ایمانی)؛
    در ذیل آیاتی ارائه می شود که بر خلاف قاعده شما، واژه إمرأة در مورد زنانی بکار رفته که با همسرشان هماهنگی ایمانی دارند و این موارد قاعده شما را نقض می کند:


    وَ قالَ نِسْوَةٌ فِي الْمَدينَةِ امْرَأَتُ الْعَزيزِ تُراوِدُ فَتاها عَنْ نَفْسِهِ قَدْ شَغَفَها حُبًّا إِنَّا لَنَراها في‏ ضَلالٍ مُبينٍ (يوسف 30)
    (اين جريان در شهر منعكس شد) گروهى از زنان شهر گفتند: «همسر عزيز، جوانش [غلامش‏] را بسوى خود دعوت مى‏ كند! عشق اين جوان، در اعماق قلبش نفوذ كرده، ما او را در گمراهى آشكارى مى ‏بينيم!»


    وَ امْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطَبِ (مسد 4)
    و (نيز) همسرش، در حالى كه هيزم‏كش (دوزخ) است‏


    در این دو آیه کلمه إمرأة درباره زنانی بکار رفته که در بی ایمانی با همسرش هماهنگ است و هر دو بی ایمانند.



    وَ إِنِ امْرَأَةٌ خافَتْ مِنْ بَعْلِها نُشُوزاً أَوْ إِعْراضاً فَلا جُناحَ عَلَيْهِما أَنْ يُصْلِحا بَيْنَهُما صُلْحاً وَ الصُّلْحُ خَيْرٌ وَ أُحْضِرَتِ الْأَنْفُسُ الشُّحَّ وَ إِنْ تُحْسِنُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبيراً (نساء 128)
    و اگر زنى، از طغيان و سركشى يا اعراضِ شوهرش، بيم داشته باشد، مانعى ندارد با هم صلح كنند (و زن يا مرد، از پاره‏ اى از حقوق خود، بخاطر صلح، صرف نظر نمايد.) و صلح، بهتر است اگر چه مردم (طبق غريزه حبّ ذات، در اين گونه موارد) بخل مى‏ ورزند. و اگر نيكى كنيد و پرهيزگارى پيشه سازيد (و بخاطر صلح، گذشت نماييد)، خداوند به آنچه انجام مى‏ دهيد، آگاه است (و پاداش شايسته به شما خواهد داد).


    مخاطب این آیه مسلمانانند و إمرأة ناظر به زنان مسلمان است. پس إمرأة درباره زن مسلمانی بکار رفته که با همسر مسلمانش هماهنگی ایمانی دارد و این مثال هم قاعده شما را نقض می کند.


    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  7. تشکرها 2


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    موارد نقض مورد دوم (نازا بودن زن)؛
    در اینجا آیه ای ذکر می شود که بر خلاف قاعده شما، واژه إمرأة در مورد زنی بکار رفته که نازا نبوده بلکه فرزند هم داشته است و این مورد قاعده شما را از این نظر نقض می کند:

    إِذْ قالَتِ امْرَأَتُ عِمْرانَ رَبِّ إِنِّي نَذَرْتُ لَكَ ما في‏ بَطْني‏ مُحَرَّراً فَتَقَبَّلْ مِنِّي إِنَّكَ أَنْتَ السَّميعُ الْعَليمُ (35)
    (به ياد آوريد) هنگامى را كه همسرِ «عمران» گفت: «خداوندا! آنچه را در رحم دارم، براى تو نذر كردم، كه «محرَّر» (و آزاد، براى خدمت خانه تو) باشد. از من بپذير، كه تو شنوا و دانايى


    خداوند سبحان در این آیه کریمه، همسر عمران (که مادر مریم (س) است) را با لفظ
    امْرَأَتُ عِمْرانَ یاد نموده در حالیکه ایشان نازا نبوده و مریم (س) فرزند اوست؛

    علاوه اینکه ایشان از نظر ایمانی
    با همسرش هم هماهنگ بوده و هر دو مؤمن بوده اند.
    آیات 35 به بعد آل عمران دال بر ایمان بلند مادر مریم است و آیه 33 آل عمران هم بر ایمان بلند همسرش دلالت دارد:

    إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى‏ آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهيمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَى الْعالَمينَ (آل عمران/33)
    خداوند، آدم و نوح و آل ابراهيم و آل عمران را بر جهانيان برترى داد.


    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  9. تشکرها 2


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط لاچینی نمایش پست
    زوج در مواردی استعمال شده است که میان مرد و زنش هماهنگی ایمانی وجود دارد.
    این کلام همانطور که قبلا عرض کردم جای بحث دارد و باید مسائلی روشن شود تا با قاطعیت به آن اذعان نمود.

    ابتدا چند نکته:
    1- واژه زوج در آیات قرآن در مورد غیر انسان هم بکار رفته؛ به عنوان نمونه:


    وَ الْأَرْضَ مَدَدْناها وَ أَلْقَيْنا فيها رَواسِيَ وَ أَنْبَتْنا فيها مِنْ كُلِّ زَوْجٍ بَهيجٍ (ق/7)
    و زمين را گسترش داديم و در آن كوه‏هايى عظيم و استوار افكنديم و از هر نوع گياه بهجت‏انگيز در آن رويانديم.

    أَ وَ لَمْ يَرَوْا إِلَى الْأَرْضِ كَمْ أَنْبَتْنا فيها مِنْ كُلِّ زَوْجٍ كَريمٍ (شعراء/7)
    آيا آنان به زمين نگاه نكردند كه چقدر از انواع گياهان پرارزش در آن رويانديم

    فيهِما مِنْ كُلِّ فاكِهَةٍ زَوْجانِ (رحمن/52)
    در آن دو، از هر ميوه‏اى دو نوع وجود دارد (هر يك از ديگرى بهتر)

    حَتَّى إِذا جاءَ أَمْرُنا وَ فارَ التَّنُّورُ قُلْنَا احْمِلْ فيها مِنْ كُلٍّ زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ وَ أَهْلَكَ إِلاَّ مَنْ سَبَقَ عَلَيْهِ الْقَوْلُ وَ مَنْ آمَنَ وَ ما آمَنَ مَعَهُ إِلاَّ قَليلٌ (هود/40)
    (اين وضع هم چنان ادامه يافت) تا آن زمان كه فرمان ما فرا رسيد، و تنور جوشيدن گرفت (به نوح) گفتيم: «از هر جفتى از حيوانات (از نر و ماده) يك زوج در آن (كشتى) حمل كن! همچنين خاندانت را (بر آن سوار كن)- مگر آنها كه قبلًا وعده هلاك آنان داده شده [همسر و يكى از فرزندانت‏]- و همچنين مؤمنان را!» اما جز عده كمى همراه او ايمان نياوردند!

    وَ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ خَلَقْنا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ (ذاریات/49)
    و از هر چيز دو جفت آفريديم، شايد متذكّر شويد.


    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  11. تشکرها 2


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    2- مواردی که بنده در آیات قرآن درباره استعمالات زوج (به معنای همسران) یافتم این بود که در تمام موارد این واژه درباره همسر شرعی بکار رفته و مفهوم ایمان در تمام یا بیشتر این استعمالات لحاظ نشده؛ به عنوان نمونه:

    هُوَ الَّذي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ جَعَلَ مِنْها زَوْجَها لِيَسْكُنَ إِلَيْها فَلَمَّا تَغَشَّاها حَمَلَتْ حَمْلاً خَفيفاً فَمَرَّتْ بِهِ فَلَمَّا أَثْقَلَتْ دَعَوَا اللَّهَ رَبَّهُما لَئِنْ آتَيْتَنا صالِحاً لَنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرينَ (اعراف/189)
    او خدايى است كه (همه) شما را از يك فرد آفريد و همسرش را نيز از جنس او قرار داد، تا در كنار او بياسايد. سپس هنگامى كه با او آميزش كرد، حملى سبك برداشت، كه با وجود آن، به كارهاى خود ادامه مى‏داد و چون سنگين شد، هر دو از خداوند و پروردگار خود خواستند «اگر فرزند صالحى به ما دهى، از شاكران خواهيم بود!»


    3- زوجیت و اباحه وطی (به استثنای کنیز) از نظر شرع اسلام با انجام خطبه عقد حاصل می شود و احدی در این مطلب خلافی ندارد.

    از سوی دیگر ازدواج با اهل کتاب مطابق آیه 5 سوره مائده حلال اعلام شده (با اختلاف نظری که فقهاء در دائم یا موقت بودن این ازدواج دارند که در ادامه ترجمه آیه ذکر می شود):


    الْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّباتُ وَ طَعامُ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ حِلٌّ لَكُمْ وَ طَعامُكُمْ حِلٌّ لَهُمْ وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكُمْ إِذا آتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسافِحِينَ وَ لا مُتَّخِذِي أَخْدانٍ وَ مَنْ يَكْفُرْ بِالْإِيمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِينَ

    امروز چيزهاى پاكيزه براى شما حلال شد و (همچنين) غذاى اهل كتاب براى شما حلال است و غذاى شما براى آنها حلال مى‏باشد و (نيز) زنان پاكدامن از مسلمانان و زنان پاكدامن از اهل كتاب حلال هستند هنگامى كه مهر آنها را بپردازيد و پاكدامن باشيد نه زناكار و نه دوست پنهانى و نامشروع گيريد، و كسى كه انكار كند آنچه را بايد به آن ايمان بياورد اعمال او باطل و بى اثر مى‏گردد و در سراى ديگر از زيانكاران خواهد بود.


    در تفسير نمونه، جلد 4، صفحه 281 در توضیح این حکم و اختلاف نظری که فقها در موقت یا دائم بودن این حکم دارند، آمده است:

    اینکه آيا ازدواج با اهل كتاب به هر صورت، خواه ازدواج دائم باشد يا موقت، مجاز است و يا منحصرا ازدواج موقت جائز است، در ميان فقهاى اسلام اختلاف نظر است.
    دانشمندان اهل تسنن فرقى ميان اين دو نوع ازدواج نمى‏گذارند و معتقدند آيه فوق تعميم دارد، ولى در ميان فقهاى شيعه جمعى معتقدند كه آيه منحصرا ازدواج موقت را بيان مى‏كند و بعضى از روايات كه از ائمه اهل بيت (ع) در اين زمينه وارد شده، اين نظر را تاييد مى‏نمايد.
    قرائنى در آيه موجود است كه ممكن است شاهد اين قول باشد، نخست اينكه مى‏ فرمايد: إِذا آتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ (به شرط اينكه اجر آنها را بپردازيد) درست است كه كلمه" اجر"، هم در مورد" مهر عقد دائم" و هم در مورد" مهر ازدواج موقت" گفته ميشود، ولى بيشتر در مورد ازدواج موقت ذكر مي گردد يعنى با آن تناسب بيشترى دارد،

    و ديگر اينكه تعبير به "غَيْرَ مُسافِحِينَ وَ لا مُتَّخِذِي أَخْدانٍ" (به شرط اينكه از راه زنا و گرفتن دوست پنهانى نامشروع وارد نشويد) نيز با ازدواج موقت متناسب‏تر است، چه اينكه ازدواج دائم هيچگونه شباهتى با مساله زنا يا انتخاب دوست پنهانى نامشروع ندارد كه از آن نهى شود، ولى گاهى افراد نادان و بى‏خبر ازدواج موقت را با زنا يا انتخاب دوست پنهانى اشتباه مى‏كنند

    و از همه گذشته اين تعبيرات عينا در آيه 25 سوره نساء ديده مى‏ شود و مى ‏دانيم آن آيه در باره ازدواج موقت است.

    ولى با اين همه جمعى ديگر از فقهاء ازدواج با اهل كتاب را مطلقا مجاز مى‏ دانند و قرائن فوق را براى تخصيص آيه كافى نمى‏بينند و به بعضى از روايات نيز در اين زمينه استدلال مى‏ كنند (شرح بيشتر در اين باره بايد از كتاب فقهى مطالعه شود).



    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  13. تشکرها 2


  14. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نتیجه ای که از نکته دوم و سوم (که در پست قبلی ذکر شد) بدست می آید اینست که طبق آیه 5 مائده یک مرد مسلمان می تواند با یک همسر پاکدامن اهل کتاب ازدواج کند (البته با اختلاف نظری که درباره دائم یا موقت بودن آن ذکر شد)، پس از این جهت اطلاق زوجه بر او صحیح است.

    حالا اگر ثابت شود که احکام زوجهای مسلمان (که در آیات قرآن اشاره شده)، درباره زنان اهل کتابی که با یک مسلمان ازدواج کرده اند، نیز ساری و جاری است و آنها هم مصداق زوج هایی هستند که احکامشان در قرآن آمده، آنگاه قاعده شما (درباره استعمال زوج در زنانی که با همسرشان در ایمان هماهنگند) نقض می شود چون فرض اینست که مرد، مسلمان است و زن، اهل کتاب ، پس در ایمان هماهنگ نیستند.

    اینکه ابتدای بحث عرض کردم قاعده شما در مورد زوج جای بحث دارد به این دلیل بود. یعنی باید این بحث را حل کنید تا به نتیجه برسید.



    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  15. تشکرها 2


  16. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    974
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    درود بر جناب پاسخگوی مباحث قرانی
    1. منظور از هماهنگی ایمانی این است که هم شوهر و هم همسرش مومن به الله باشند و اگر هر دوی آنها مومن به الله نباشند در این صورت آن دو در بی ایمانی هماهنگ هستند نه در ایمان به الله. آیه 30 سوره یوسف و آیه 4 سوره مسد از شوهران و همسرانی سخن می گویند که هر دو به الله ایمان ندارند. به دیگر سخن الله متعال مرد و زنی را زوج یکدیگر محسوب می فرمایند که هر دو به الله مومن باشند و علاوه بر ایمان ازدواج آنها ثمری یعنی فرزندی به همراه داشته باشد.
    2. در تفسیر المیزان ذیل آیه 128 سوره النساء چنین آمده است : " منظور زنى است كه در عقد مردى قرار دارد كه او را دوست نمى‏دارد و به او مى‏گويد من مى‏خواهم تو را طلاق بدهم، زن به او مى‏گويد: اين كار را مكن كه من از شماتت دشمنان كراهت دارم و ليكن در باره حق اضطجاع و هم‏خوابگى من اختيار را به تو واگذار مى‏كنم و در آن باره هر طورى كه ميل دارى عمل كن و از اين حق گذشته هر حق ديگرى كه دارم به تو مى‏بخشم كه تو مرا به همين نحو نگه دارى و طلاقم ندهى‏. "
    آیا به نظر جنابعالی زن و مردی که زورکی با هم زندگی می کنند باید زوج همدیگر محسوب شوند؟ آیا این نوع ادامه حیات باید مورد تایید الله قرار بگیرد؟ اصلا آیا کسی که مومن به الله است با همسرش اینگونه رفتار می کند؟ هنگامی که از ایمان به الله سخن می گوییم منظور ایمانی است که پشت بندش عمل صالح باشد و ایمانی که توام با اعمال صالحه ای که الله مقرر فرموده اند نباشد که ایمان نیست.

  17. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    974
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    درود بر پاسخگوی مباحث قرانی
    1. در خصوص آیه 35 سوره آل عمران همچنانکه در تفاسیر نوشته شده است همسر عمران زنی نازا بوده است. در تفسیر نمونه ذیل این آیه آمده است : " همسر عمران" حنه" سالها گذشت كه فرزندى از او متولد نشد روزى زير درختى نشسته بود پرنده‏اى را ديد كه به جوجه‏هاى خود غذا مى‏دهد مشاهده اين محبت مادرانه آتش عشق فرزند را در دل او شعله‏ور ساخت و از صميم دل از درگاه خدا تقاضاى فرزندى كرد و چيزى نگذشت كه اين دعاى خالصانه به هدف اجابت رسيد و باردار شد. " پس از اجابت دعا ایشان نذر می کنند که این فرزند که به گمان وی باید پسر می بود در خدمت معبد باشد. توجه فرمایید که خطاب امراه به ایشان هنگامی است که هنوز فرزند متولد نشده است.
    ثانیا در تفاسیر نوشته شده است که همسر ایشان در هنگام نذر زنده نبوده است و گرنه وی نمی توانست مستقلا نذر کند. هنگامی که زنی شوهرش در قید حیات نیست دیگر زوج وی محسوب نمی شود.
    2. مگر من ادعا کردم که زوج دارای معانی دیگری نیست؟ عرض کردم که برای واژه همسر در قران از دو واژه امراه و زوج استفاده شده است البته واژه نساء هم هست مثلا در نساء النبی. منظور واشکافی تفاوت میان زوج و امراه است.
    3. آیه 189 سوره اعراف انشاء الله در تاپیک " آیاتی در رد نظریه تکامل " مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
    4. در آیه 5 سوره مائده که هیچکدام از واژه های زوج و امراه به کار نرفته است.
    5. مگر من ادعا کردم که ازدواج بدون انجام خطبه عقد حاصل می شود؟

  18. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط لاچینی نمایش پست
    درود بر جناب پاسخگوی مباحث قرانی
    1. منظور از هماهنگی ایمانی این است که هم شوهر و هم همسرش مومن به الله باشند و اگر هر دوی آنها مومن به الله نباشند در این صورت آن دو در بی ایمانی هماهنگ هستند نه در ایمان به الله. آیه 30 سوره یوسف و آیه 4 سوره مسد از شوهران و همسرانی سخن می گویند که هر دو به الله ایمان ندارند. به دیگر سخن الله متعال مرد و زنی را زوج یکدیگر محسوب می فرمایند که هر دو به الله مومن باشند و علاوه بر ایمان ازدواج آنها ثمری یعنی فرزندی به همراه داشته باشد.
    آیا به نظر جنابعالی زن و مردی که زورکی با هم زندگی می کنند باید زوج همدیگر محسوب شوند؟ آیا این نوع ادامه حیات باید مورد تایید الله قرار بگیرد؟ اصلا آیا کسی که مومن به الله است با همسرش اینگونه رفتار می کند؟ هنگامی که از ایمان به الله سخن می گوییم منظور ایمانی است که پشت بندش عمل صالح باشد و ایمانی که توام با اعمال صالحه ای که الله مقرر فرموده اند نباشد که ایمان نیست.
    سلام بر شما
    دوست خوب، در بیان شما خلط مبحث دیده می شود (بین بحثی که بنده درباره کاربرد کلمه إمرأة و
    کاربرد کلمه زوج در آیات قرآن مطرح نمودم)، ضمن اینکه هیچ یک از این بیانات شما را هم مدعی نشده ام.

    بنده بحث کاربرد این دو کلمه در آیات قرآن را به صورت مجزا ارائه نمودم ولی شما این دو را با هم آمیخته اید، در حالیکه ارتباطی به هم ندارند.


    ----------------------------

    گزارشی از خلاصه بحث:

    شما درباره کاربرد کلمه إمرأة در آیات قرآن مدعی شدید این کلمه در دو مورد استعمال شده:
    1- عدم هماهنگی ایمانی زن و مرد
    یا
    2- نازا بودن زن

    این هم ادعای شما:
    نقل قول نوشته اصلی توسط لاچینی نمایش پست
    امرات در مواردی استعمال شده است که میان مرد و زنش هماهنگی ایمانی وجود ندارد و یا زن نازا است.
    بنده هم چند نمونه نقض این بیان شما را در کاربرد کلمه «إمرأة» در آیات قرآن نشان دادم (در پستهای 3 و 4 ).
    در این دو پست ثابت شد که قاعده شما درباره چگونگی کاربرد کلمه
    إمرأة در آیات قرآن اشتباه است.

    -----------------------------------

    درباره نحوه استعمال کلمه «زوج» در قرآن هم مدعی شدید:
    نقل قول نوشته اصلی توسط لاچینی نمایش پست
    زوج در مواردی استعمال شده است که میان مرد و زنش هماهنگی ایمانی وجود دارد.
    و بنده عرض کردم این کلام جای بحث دارد و باید مسائلی روشن شود تا با قاطعیت به آن اذعان نمود و در پستهای 5و 6 و 7 به بررسی این مطلب پرداختم.

    لذا نوشته شما در این پست ارتباطی به پاسخ بنده نداشت و بنده هم مواردی که گفته اید را مدعی نشده ام. پاسخهای بنده کاملا روشن است و مورد ابهامی برای توضیح روشن تر نمی بینیم. (دقت کنید)

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۵/۰۱ در ساعت ۰۵:۰۴
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود