صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: رضایت افراد چقدر در زندگی انسان مهم و تاثیرگذارند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    32
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پرسش رضایت افراد چقدر در زندگی انسان مهم و تاثیرگذارند؟




    با سلام خدمت بزرگواران
    بنده از شما این سئوال را داشتم که اگر به رضایت افراد در زندگی اعتقاد داشته باشی ولی نتونستی رضایت انها را جلب کنی یا مثلا بنده در مغازه کار میکنم که به نظر خودم کارم را به نحو احسن انجام میدهم ولی صاحب کار همیشه میگه تو که به رضایت افراد اعتقاد داری من که راضی نیستم و با این قضیه ازبنده کار زیاد میخواهد و هر کاری هم بکنی میگه من راضی نیستم حالا به نظر شما بنده که احتیاج به این کار دارم و زن و زندگی تامین نمیشه اگر این جا کار نکنم حالا رضایت این فرد مهمه یا اصلا نه دراین مورد و موردهایی دیگه در زندگی مهم نیست و تاثیری هم نمیزاره؟
    بنده را راهنمایی کنید که رضایت افراد چقدر در زندگی مهم است؟
    ممنونم


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    32
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    لطفا بنده را راهنمایی کنیید.
    ممنونم

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بر بقیةالله الاعظم و منتظرانش

    بزرگوار رضایت افراد در اسلام باید در چهار چوب قوانین و شرع مقدس باشد
    این طور نیست که شما موظف باشید به هر صورت در شغل خود فقط به دنبال رضایت فرد باشید حال ان فرد مشتری باشد یا صاحب کار شما.

    در امور دنیایی انسان ابتدا موظف است که در هر حال رضای خدا را در نظر بگیرد و حق را جانبداری نماید . حتی اگر رعایت حدود و حقوق به ضرر شما و یا یکی از نزدیکان شما تمام شود .

    در مورد سؤال شما ابتدا میپردازیم به رضایت مشتری و حقوق متقابل مشتری و فروشنده (بایع) در فقه
    از نگاه اسلام؛ مشتري مداري را نوعي ارزش نهادن به انسان و تامين حوائج و نيازهاي او مي توان تعريف کرد. لذا با توجه به اينکه انسان موجودي است که در ديدگاه دين مبين اسلام اشرف مخلوقات و خليفة الله مي باشد؛ فهم رهنمودها و اصول و مباني که دين اسلام در زمينه مشتري مداري دارد بايد مورد توجه جوامع اسلامي قرار گيرد . اکنون پس از بيان چگونگی نيازها و رضايت مشتريان؛ به بررسي آيات و روايات مرتبط با اين موضوع به خصوص دیدگاه فقهی موضوع میپردازیم

    مباني و اصول مشتري مداري در اسلام
    1- حق محوري و عدالت
    2- رضايت دو طرفه فروشنده و مشترى
    3- راستي و درستي در معامله
    4- تطبيق معامله با احکام الهي و عدم غفلت از ياد خداوند متعال

    روش هاي معامله و احکام برخورد با مشتري:
    1- کراهت گرفتن سود زياد و نامتعارف
    2- ممنوعيت احتکار
    3- وجوب ارائه کالاهاي احتکار شده
    و در ادامه در صورت سختي مردم بر محتکر واجب است که کالاها را عرضه کند:
    وجوب البيع على المحتکر عند ضرورة الناس وأنه يلزم به.
    در حديث زير رسول الله صلي الله عليه و آله شخص محتکر را امر به فروش کالا مي کنند:
    محمد بن يعقوب ، عن محمد بن يحيى ، عن أحمد بن محمد ، عن محمد بن سنان ، عن حذيفة بن منصور ( 1 ) ، عن أبي عبد الله عليه السلام قال : نفذ ( 2 ) الطعام على عهد رسول الله صلى الله عليه وآله فأتاه المسلمون فقالوا : يا رسول الله قد نفد الطعام ولم يبق منه شئ إلا عند فلان ، فمره ببيعه . قال : فحمد الله وأثنى عليه ثم قال : يا فلان إن المسلمين ذکروا أن الطعام قد نفد إلا شئ ( 3 ) عندک فأخرجه وبعه کيف شئت ولا تحبسه.
    در اين روايت پيامبر اکرم به محتکرين امر مي‌کند تا کالاها را به بازار سرازير کنند و بسيار از اين کار آنها خشمگين مي‌شوند و مي‌فرمايند بالا و پايين آمدن قيمت را بايد به خداوند واگذار نمود
    ادامه دارد انشاءالله......
    ............................................. حق یارتان .....................................
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۸۹/۰۵/۰۱ در ساعت ۱۸:۴۱


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نبايد سخت گرفت:
    در حديث زير امام صادق عليه السلام فروش گندم را دافع فقر و فروش دقيق آنرا باعث فقر مي دانند:
    محمد بن يعقوب ، عن عدة من أصحابنا ، عن أحمد بن محمد ، عن ابن محبوب ، عن نضر بن إسحاق الکوفي ، عن عباد بن حبيب قال : سمعت أبا عبد الله عليه السلام يقول : شراء الحنطة ينفي الفقر ، وشراء الدقيق ينشئ الفقر ، وشراء الخبز محق . قال : قلت له : أبقاک الله فمن لم يقدر على شراء الحنطة ؟ قال : ذلک لمن يقدر ولا يفعل . ورواه الشيخ بإسناده عن أحمد بن محمد ، عن نضر بن إسحاق مثله.
    6- بايد جنس خوب را خريد و فروش نمود
    در حديث زير از امام صادق عليه السلام وجود برکت در خريد و فروش چيزهاي خوب بيان شده است که به اهميت ارائه کالاي با کيفيت به مشتري تاکيد دارد:
    محمد بن يعقوب ، عن محمد بن يحيى ، عن أحمد بن محمد ، عن يعقوب بن يزيد ، عن عنتر الوشاء ، عن عاصم بن حميد قال : قال لي أبو عبد الله عليه السلام أي شئ تعالج ؟ قلت : أبيع الطعام ، فقال لي : اشتر الجيد ، وبع الجيد فإن الجيد إذا بعته قيل له : بارک الله فيک ، وفيمن باعک.
    در حديث زير از امام صادق عليه السلام، عکس مطالب بالا در مورد کسي که جنس بي کيفيت و نامطلوب بفروشد وارد شده است و آنرا دور کننده برکت مي دانند:
    وعن أبي على الأشعري ، عن بعض أصحابنا ، عن مروک بن عبيد ، عمن ذکره عن أبي عبد الله عليه السلام أنه قال : في الجيد دعوتان ، وفي الردئ دعوتان ، يقال لصاحب الجيد : بارک الله فيک وفيمن باعک ، ويقال لصاحب الردئ : لا بارک الله فيک ولا فيمن باعک . ورواه الصدوق في ( الخصال ) عن أبيه ، عن سعد ، عن يعقوب بن يزيد ، عن مروک بن عبيد.
    در احاديث ديگر از فروختن اجناسي که آفت زده اند (ذا عاهه) منع شده است و از آن به ظلم و ستم بسيار بالا تعبير گرديده است:
    محمد بن يعقوب ، عن أحمد بن عبد الله ، عن أحمد بن أبي عبد الله ، عن غير واحد من أصحابه ، عن علي بن أسباط ، عن حسين ابن خارجة ، عن ميسر بن عبد العزيز قال : قال أبو عبد الله عليه السلام : لا تعامل ذا عاهة فإنهم أظلم شئ..
    وعن عدة من أصحابنا ، عن أحمد بن محمد رفعه قال : قال أبو عبد الله عليه السلام : احذروا معاملة ذوي العاهات فإنهم أظلم شئ . وعنهم ، عن أحمد بن محمد بن خالد ، عن عدة من أصحابنا ، عن علي بن أسباط ، عن حسين بن خارجة ، عن ميسر بن عبد العزيز قال : قال لي أبو عبد الله عليه السلام : لا تعاملوا ذا عاهة فإنهم أظلم شئ.
    7- نشان دادن واقعيت ها در معامله
    تعريف و تمجيد فروشنده از کالا ممکن است اثر خوبي نداشته باشد و در صورتي که تعريف فروشنده از کالا با واقعيت مطابق نباشد و يا در نظر مشتري اين طور جلوه نکند، اعتماد وي را سلب خواهد نمود .
    مدح بايع از متاع مکروه است.
    از طرف ديگر بايد به مشتري آگاهي درست داد و او را از عيوب کالا آگاه کرد و نبايد ذهن او را منحرف کرد.
    فروشنده بايد خصوصياتي را که در جنس و عوض هست و به واسطه آنها ميل مردم به معامله فرق ميکند معين نمايد .
    در اين حديث از استفاده از ظرف هاي غير مشخص و نامتعارف براي اندازه گيري در معاملات، مذمت شده است:
    باب أنه لا يجوز الکيل بمکيال مجهول ولا بغير مکيال البلد الا مع التراضي به. محمد بن علي بن الحسين باسناده عن حماد ، عن الحلبي ، عن أبي عبد الله عليه السلام قال : لا يصلح للرجل أن يبيع بصاع غير صاع المصر .


    ادامه دارد انشاءالله.....
    .......................................حق یارتان .........................................

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    8- عدم سخت گيري بر مشتري و نشان دادن تساهل وتسامح در خريد و فروش
    مستحب است فروشنده در قيمت جنس سخت گيري نکند و کسي که با او معامله کرده اگر پشيمان شود و از او تقاضا کند که معامله را به هم بزند، بپذيرد.
    سود گرفتن غير متعارف از مشتري مکروه است مگر اينکه مشتري بخواهد براي تجارت آنرا بخرد و از طرفي مستحب است سود را تا حد نياز روزانه کاهش دهد اما به صفر نرساند حتي اگر مشتري در اضطرار باشد.
    حديث زير نيز بيانگر همين مطلب است:
    محمد بن يعقوب ، عن محمد بن يحيى ، عن محمد بن الحسين ، عن محمد بن إسماعيل بن بزيع ، عن صالح بن عقبة ، عن سليمان بن صالح وأبي شبل جميعا ، عن أبي عبد الله عليه السلام قال : ربح المؤمن على المؤمن ربا إلا أن يشتري بأکثر من مائة درهم فاربح عليه قوت يومک ، أو يشتريه للتجارة فاربحوا عليهم وارفقوا بهم.
    در حديث زير حضرت صادق عليه السلام در مورد سود گرفتن از مؤمنين مي فرمايند که در زمان ما مشکلي ندارد که چيزي را بفروشيد و از مؤمن سودش را بگيريد اما در زمان ظهور امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف اين روال از بين خواهد رفت.
    محمد بن علي بن الحسين بإسناده عن أبي الحسين محمد ابن جعفر الأسدي ، عن موسى بن عمران النخعي ، عن عمه الحسين بن يزيد النوفلي ، عن علي بن سالم ، عن أبيه - في حديث - قال : سألت أبا عبد الله عليه السلام عن الخبر الذي روي أن ربح المؤمن على المؤمن ربا ما هو ؟ فقال : ذاک إذا ظهر الحق وقام قائمنا أهل البيت ، فأما اليوم فلا بأس بأن تبيع من الأخ المؤمن وتربح عليه.
    در حديث زير حضرت رسول اکرم صلي‌الله عليه و آله، مسامحه و آسان گيري با مشتري را وجهي از سود در معامله مي‌داند. اين نکته مي تواند ناظر به اين مطلب باشد که از روش هاي ايجاد وفاداري مشتري، برخورد خوب و مسامحه با مشتريان است که خود جذب مشتري و وفاداري او علاوه بر برکت موجب سود مادي بيشتر هم مي‌گردد.
    وعن علي بن إبراهيم ، عن أبيه ، عن النوفلي ، عن السکوني ، عن أبي عبد الله عليه السلام قال : قال رسول الله صلى الله عليه وآله : السماحة من الرباح ، قال ذلک لرجل يوصيه ومعه سلعة يبيعها .
    مستحب است انسان راحت بفروشد و بخرد. اين مورد نيز يکي از دستورات ديگر اسلام در سهل گرفتن بر مشتري است:
    استحباب کون الانسان سهل البيع والشراء والقضاء والاقتضاء.
    در حديث زير از پيامبر اعظم روايت شده است که خداوند در اين کار برکت را قرار داده است :
    محمد بن الحسن باسناده عن الحسن بن محمد بن سماعة ، عن جعفر ، عن الحسن بن أيوب ، عن حنان ، عن أبيه ، عن أبي عبد الله عليه السلام قال : سمعته يقول قال رسول الله صلى الله عليه وآله : بارک الله على سهل البيع ، سهل الشراء سهل القضاء ، سهل الاقتضاء.
    همچنين از نبي اکرم صلي الله عليه و آله روايت شده که غفران الهي بر کسي که در خريد و فروش آسان بگيرد نازل مي‌گردد.
    وفي ( الخصال ) عن محمد بن أحمد بن تميم ، عن محمد ابن إدريس الشامي ، عن الحسن بن محمد الزعفراني ، عن عبد الوهاب بن عطاء ، عن إسرائيل بن يونس ، عن زيد بن عطاء ، عن محمد بن المنکدر ، عن جابر قال : قال رسول الله صلى الله عليه وآله : غفر الله لرجل کان قبلکم کان سهلا إذا باع ، سهلا إذا اشترى ، سهلا إذا قضى ، سهلا إذا استقضى ( 1).
    9- اعتماد به مشتري بايد حد و مرز داشته باشد


    وَ لا تَسئَمُوا أَن تَکْتُبُوهُ صغِيراً أَوْ کبِيراً إِلى أَجَلِهِ ذَلِکُمْ أَقْسط عِندَ اللَّهِ وَ أَقْوَمُ لِلشهَدَةِ وَ أَدْنى أَلا تَرْتَابُوا إِلا أَن تَکُونَ تِجَرَةً حَاضِرَةً تُدِيرُونَهَا بَيْنَکمْ فَلَيْس عَلَيْکمْ جُنَاحٌ أَلا تَکْتُبُوهَا وَ أَشهِدُوا إِذَا تَبَايَعْتُمْ وَ لا يُضارَّ کاتِبٌ وَ لا شهِيدٌ وَ إِن تَفْعَلُوا فَإِنَّهُ فُسوقُ بِکمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ يُعَلِّمُکمُ اللَّهُ وَ اللَّهُ بِکلِّ شىْ‏ءٍ عَلِيمٌ
    و از نوشتنِ بدهى چه خرد باشد يا بزرگ، ملول نشويد، تا سررسيدش فرا رسد. اين نوشتنِ شما، نزد خدا عادلانه‏تر، و براى شهادت استوارتر، و براى اينکه دچار شک نشويد به احتياط نزديکتر است، مگر آنکه داد و ستدى نقدى باشد که آن را ميان خود دست به دست برگزار مى‏کنيد؛ در اين صورت، بر شما چيزي نيست که آن را ننويسيد. و در هر حال هر گاه داد و ستد کرديد گواه بگيريد. و هيچ نويسنده و گواهى نبايد زيان ببيند، و اگر چنين کنيد، از نافرمانى شما خواهد بود. و از خدا پروا کنيد، و خدا بدين گونه به شما آموزش مى‏دهد، و خدا به هر چيزى داناست.
    در آيه فوق اين مطلب بيان شده است که معاملات را بايد مکتوب کرد و يا شاهدي بر آنها گرفت تا دچار شک و مشکلات نشويم. اين نشان مي‌دهد که اعتماد به مشتري هم حد و ميزاني دارد و بايد در چهاچوب خاصي باشد تا احتمال کلاهبرداري و ضرر از هر دو طرف معامله برطرف گردد.
    ادامه دارد انشاءالله.............
    .......................................... حق یارتان ............................................
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۸۹/۰۵/۰۱ در ساعت ۱۹:۱۵

  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    32
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ممنونم از راهنماییتون ولی اینها که شما فرمودید در مورد رابطه با مشتری بود ولی من سئوالم در مورد این بود که چطور با این فرد که اوستای ما یا بقولی صاحب مغازه ماست چطور کنار بیاییم؟از پیشش برم یا بمون بخاطر اعتقاد به رضایت افراد؟
    ممنونم


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    32
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    استاد بفرمایید.


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بر بقیةالله الاعظم و منتظرانش

    بزرگوار برای رسیدن به پاسخ سوال شما لازم بود که شما با رعایت حقوق مشتری اشنا شوید که اگر در این چهار چوب عمل میکنید و صاحب کار شما بر این موارد ایراد میگیرند قطعا" مخالفت با قوانین اسلام و مخالف با رعایت حقوق مسلمان (مشتری) میکند که در این صورت شما در مقابل دو وظیفه قرار میگیرید

    1- وظیفه یتامین نفقه یافراد واجب النفقه که خود رعایت حقی بزرگ عرفی و شرعی اولاست

    2 رعایت حقوق مشتری که خود حقی فقهی و لازم الاجراء از لحاظ
    رعایت حقوق افراد یا حق الناس میباشد که این نیز سبب دین شما میشود.

    قطعا" شما برای گرفتن پاسخ فقهی و شرعی این موضوع را مطرح نموده اید که این پاسخ فقط از طریق مجتهد ویا مراجعه و مطابقت اراء مجتهدان و مطابقت موازین فقهی باید داده شود واینطور نیست که فتوا بدهیم شما نزد اوستایتان بمانبد یا نه بلکه ما موازین را عرضه میکنیم خدمتتان شما با رعایت اصول اعلام شده خود تصمیم بگیرید.

    ...................................... حق یارتان ...............................................
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۸۹/۰۵/۰۱ در ساعت ۲۲:۵۹


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    32
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    منظور اوستام اینه که تو توی این مغازه بیشترکار باید کنی ولی از من حقوق بگیری بعدم هر کار کنی راضی نیست و چند روزیه که رو اعصابمه حالا به نظر شما چکار کنم؟

  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بر بقةالله الاعظم ومنتظرانش

    بزرگوار در این صورت و با توجه به وظیفه ی اول شما که مورد تاکید فقه و عرف و قانون است (تامین نفقه ی افراد تحت تکفلتان) با وجود دشواری برای پیدا کردن کار جدید و در عسر و هرج قرار گرفتن خودتان و افراد واجب النفقه تان شما را به صبر و خویشتن داری دعوت میکنم ودر ضمن اگر از مسئله ای در این مورد بیم دارید به شما توصیه میکنم که در عین این صبر بر خود نیز سخت نگرفته و به دنبال شغل و کار جدید باشید و در اولین فرصت مقتضی بعد از اطمینان از اینکه در موقعیت شغلی جدید میتوانید از عهده ی پرداخت نفقه ی همسر و فرزندتان بر ایید ؛ ان جا را ترک کنید

    ......................................... حق یارتان ...............................................


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود