جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: .:تعصب نژادی : قضاوت صحیح را از بین می برد:.

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,124
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    0

    .:تعصب نژادی : قضاوت صحیح را از بین می برد:.




    بسم الله الرحمن الرحیم

    تفسیر نمونه جلد 15

    تعصبات شديد نژادى و قبيلگى‏

    بدون شك انسان به هر سرزمين يا قبيله و نژادى تعلق داشته باشد نسبت به آن عشق مى‏ورزد، و اين پيوند علاقه او با سرزمين و قوم و نژادش نه تنها عيب نيست بلكه عامل سازنده‏اى براى همكاريهاى اجتماعى او است، ولى اين امر حسابى دارد، اگر از حد بگذرد به صورت مخرب و گاه فاجعه آفرين درخواهد آمد، و منظور از تعصب نژادى و قبيلگى كه مورد نكوهش قرار مى‏گيرد همين" افراط" است.

    " تعصب" و" عصبيت" در اصل از ماده" عصب" به معنى پى‏هايى است كه مفاصل را به هم ارتباط مى‏دهد، سپس هر گونه ارتباط و به هم پيوستگى را تعصب و عصبيت ناميده‏اند، اما معمولا اين لفظ در مفهوم افراطى و مذموم آن به كار مى‏رود.
    دفاع افراطى از قوم و قبيله و نژاد و وطن، سرچشمه بسيارى از جنگها در طول تاريخ بوده است، و عاملى براى انتقال خرافات و زشتيها- تحت عنوان آداب و سنن قبيله و نژاد- به اقوام ديگر شده است.

    اين دفاع و طرفدارى افراطى گاه به جايى مى‏رسد كه بدترين افراد قبيله در نظر او زيبا، و بهترين افراد قبيله ديگر در نظر او زشت و شوم است، و همچنين آداب و سنتهاى زشت و زيبا، و به تعبير ديگر تعصب نژادى پرده‏اى است از خود خواهى و جهل كه بر روى افكار و درك و عقل انسان قرار مى‏گيرد، و قضاوت صحيح را از كار مى‏اندازد.

    اين حالت عصبيت در ميان بعضى اقوام صورت حادترى دارد، از جمله گروهى از عرب كه به تعصب، معروف و مشهورند و در آيات فوق خوانديم، تعصب عربى جاهلى تا آن حد بود كه اگر قرآن بر غير عرب نازل مى‏شد هرگز به آن ايمان نمى‏آوردند.

    در روايات اسلامى نيز از موضوع تعصب به عنوان يك اخلاق مذموم، شديدا نكوهش شده است تا آنجا كه در حديثى از پيامبر گرامى اسلام ص مى‏خوانيم:
    من كان فى قلبه حبة من خردل من عصبية بعثه اللَّه يوم القيامة مع اعراب الجاهلية:
    " كسى كه در قلبش به اندازه دانه خردلى عصبيت باشد خداوند روز قيامت او را با اعراب جاهليت محشور مى‏كند" «1».
    و در حديث ديگرى از امام صادق ع مى‏خوانيم:
    من تعصب او تعصب له فقد خلع ربقة الايمان من عنقه:
    " كسى كه تعصب به خرج دهد يا براى او تعصب داشته باشند پيوند ايمان را از گردن خويش برداشته است" «2».
    از روايات اسلامى نيز استفاده مى‏شود كه: ابليس نخستين كسى بود كه تعصب به خرج داد.
    على ع- چنان كه در نهج البلاغه آمده- بحث گويا و رسا و كوبنده‏اى در خطبه قاصعه در زمينه تعصب بيان فرموده است كه گوشه‏اى از آن را ذيلا
    __________________________________________________
    (1 و 2) اصول كافى جلد 2 (باب العصبيه) ص 232.

    ادامه دارد...


    خداوندا مرا آن ده که آن به

    Map showing the Muslim population of the world as a percentage of each country




    یا ابا صالح مددی مولا


  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,124
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ملاحظه مى‏كنيد.

    " اما ابليس فتعصب على آدم لاصله و طعن عليه فى خلقته، فقال انا نارى و انت طينى"
    :" ابليس در برابر آدم به خاطر اصل و اساس خويش تعصب ورزيد و آدم را مورد طعن قرار داد و گفت:" من از آتشم تو از خاك"! و سپس اضافه مى‏فرمايد:
    فان كان لا بد من العصبية فليكن تعصبكم لمكارم الخصال و محامد الافعال و محاسن الامور:
    " اگر قرار هست تعصبى داشته باشيد اين تعصب شما به خاطر اخلاق پسنديده، افعال نيك و كارهاى خوب باشد" «1».

    ضمنا از اين حديث بخوبى روشن مى‏شود كه ايستادگى سرسختانه براى طرفدارى از يك واقعيت مطلوب، نه تنها تعصب مذموم نيست، بلكه مى‏تواند خلاء روحى انسان را در پيوندهاى نادرست جاهلى پر كند.
    لذا در حديثى از امام على بن الحسين ع مى‏خوانيم كه از آن حضرت درباره" تعصب" سؤال كردند فرمود:
    العصبية التي ياثم عليها صاحبها ان يرى الرجل شرار قومه خيرا من خيار قوم آخرين، و ليس من العصبية ان يحب الرجل قومه، و لكن من العصبية ان يعين قومه على الظلم:
    " تعصبى كه انسان به خاطر آن گناهكار مى‏شود اين است كه اشرار قومش را بهتر از نيكان قوم ديگر بداند، اما اينكه انسان قوم و قبيله خويش را دوست دارد عصبيت نيست، عصبيت آن است كه انسان قوم و قبيله خود را در ستمگرى يارى دهد" «2».
    تعبير ديگر كه از عصبيت در آيات و روايات آمده" حميت" يا" حميت جاهليت" است.
    __________________________________________________
    (1) نهج البلاغه خطبه 192 (خطبه قاصعة).
    (2) اصول كافى (باب العصبيه) ج 2 صفحه 233.

    خداوندا مرا آن ده که آن به

    Map showing the Muslim population of the world as a percentage of each country




    یا ابا صالح مددی مولا


  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,124
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    0



    گرچه سخن در اين زمينه بسيار است گفتار خود را با دو حديث پايان مى‏دهيم.

    امير مؤمنان على ع فرمود:
    ان اللَّه عز و جل يعذب ستة بست: العرب بالعصبية، و الدهاقنة بالكبر، و الامراء بالجور، و الفقهاء بالحسد، و التجار بالخيانة، و اهل الرستاق بالجهل:
    " خداوند شش گروه را به خاطر شش صفت عذاب مى‏كند، عرب را به خاطر تعصبش، كدخدايان (و صاحبان زمين و ثروت) را به خاطر كبرشان، زمامداران را به خاطر ستمشان، فقهاء را به خاطر حسدشان تجار را به خاطر خيانتشان، و روستائيان را به خاطر جهل" «1».

    پيامبر ص همه روز از شش چيز به خدا پناه مى‏برد: از شك و شرك و حميت (تعصب) و غضب و ظلم و حسد" كان رسول اللَّه (ص) يتعوذ فى كل يوم من ست من الشك و الشرك و الحمية و الغضب و البغى و الحسد" «2».
    (2) بحار ج 73 ص 289.


    خداوندا مرا آن ده که آن به

    Map showing the Muslim population of the world as a percentage of each country




    یا ابا صالح مددی مولا



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود