صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بحث و فحصي در خصوص آيه 24 سوره مباركه يوسف

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    150
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    بحث و فحصي در خصوص آيه 24 سوره مباركه يوسف




    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی احکام نمایش پست
    زلیخا (زن شوهر دار) به حضرت یوسف حرام نبوده است؟؟؟ (گرچه اگر شوهر هم نداشت حکم فرقی نمیکرد!) بر اساس چه دلیلی از شرع؟؟ یعنی پیامبر خدا به این دلیل که نبی خداست بر همگان ولایت دارد و می تواند با هر زن شوهر دار یا بی شوهری ارتباط برقرار کند و این ارتباط برای او مباح هست؟؟!!! استاد شما ولایت انبیاء و اولیای الهی را اینگونه تعریف کرده اند؟؟!!! و این ارتباط فرضی حضرت یوسف با زلیخا مباح بوده است و ایشان قصد داشت از فعل مباح نگذرد ولی خداوند وحی کرد که...!!! نعوذباالله از این نسبت های ناروا به نبی خدا!!! یعنی به صرف اینکه مردی عنین باشد، مجوز ارتباط اجنبی با همسرش می شود؟ و اینکه فرمودید: «زلیخا در اصل همسر خود یوسف علیه السلام بود»، گذشته از اینکه از جهت تاریخی و نقلی حرفی باطل است، از جهت عقلی نیز سخنی لغو و پوچ می باشد! مگر می شود زلیخا همسر حضرت یوسف باشد و در نکاح یک مرد اجنبی در آید؟؟؟ نعوذباالله از این نسبت های ناروا به نبی خدا!!! .
    بزرگوار بنده کی عرض کردم استادی دارم یا ندارم ؟ چه رسد به اینکه نام ببرم
    در ضمن اگر منظور شما فقیه عالیقدر حاج اقا لطیفی نسب است که علما و فقهایی که شما چندین بار به اطاعت از انها اشاره کردید هم ایشان را تاید کرده اند که بنده نظرات 2 مرجع بزرگوار را در این تایپیک نوشتم تازه ایشان مورد تایید مقام معظم رهبری و ریئس جمهور جناب اقای احمدی نژاد هم هستند می توانید از خود این عزیزان در این رابطه پرس و جو کنید
    در رابطه با حضرت یوسف علیه السلام این پیامبر عظیم الشان الهی هم بنده به ایشان ایمان کامل دارم اما اگر بدانید ایشان در زندان هم یک لحظه ترک اولی کرد و این گناه نیست در رابطه با زلیخا هم زلیخا قبل از اینکه به مصر بیاد خداوند در خواب همسرش حضرت یوسف علیه السلام را به او شناسانده بود (مانند حضرت نرگس سلام الله علیه و امام حسن عسکری علیه السلام ) و وقتی زلیخا عازم این شهر و ان کاخ شد تا یوسف علیه السلام را ببیند با عزیز مصر مواجه شد با چهره ای متفاوت ازهمسرش که در خواب دیده بود و ترسید و ... بعد وقتی ندیمه ی زلیخا از زلیخا سوال کرد ایا خواب تو شیطانی بوده یا خیر ! گفت نه شیطانی نبوده و .. ندیمه گفت پس صبر کن تا حکمت این خواب اشکار شود و .... عزیز مصر که زیبایی زلیخا را پس از ورود زلیخا به قصر دید به زور با زلیخا ازدواج کرد و ... اما پس از مدتی که یوسف علیه السلام را برای فروش به میدان شهر اورده بودند و ... زلیخا یوسف علیه اسلام را شناخت و او را خرید و ...(و اتفاقات دیگری که میدانید تا ...) هر دو صبر کردند تا زمانی که خدا بخواهد و ... یوسف علیه اسلام بر این صبر شکیبا بود اما زلیخا طاقت نیاورد و ... و این فعل برای حضرت یوسف مباح بود و یوسف علیه السلام هم قصد رجوع داشت اما خداوند وحی فرستاد که ای یوسف صبر کن که هنوز زمان ان فرا نرسیده و ... اما بعد از چند سال دیدید که خواب زلیخا تعبیر شد و این دو بزرگوار به هم رسیدند
    این مطلب را هم میتوانید از علما و فقهای بزرگوار سوال کنید قرار نیست هر انچه را که عموم مردم از ان خبر ندارند از اصل وجود نداشته باشد مثل قضیه ی برجهای دو قلوی امریکای لعین که هواپیمای بدون سر نشین و ... در ان سال امریکا می خواست ایران را موشک باران کند و به ایران حمله کند اما حضرت نگذاشت نامه ی حضرت به کاخ سفید و سنای امریکا بعد از این حادثه و در اخر نامه که نوشته شده بود ... کتب الحجت ...
    امریکا و دگر ظالمان بعد از این حادثه برای پیدا کردن بن لادن و ... عراق و افغانستان و .. را اشغال نکرده اند
    بلکه اینها دنبال نویسنده ی کتب الحجت هستند ! اما زهی خیال باطل اینها می خواهند نور خدا را خاموش کنند در حالی که خداوند بنای دیگری دارد ... جناب اقای احمدی نژاد هم این موضوع را البته خیلی کلی تر بیان فرمودند که مورد تمسخر برخی از عوام و خواص ... قرار گرفتند !؟ البته جای تعجب نیست که وقتی از رئیس جمهور قبول نمی کنند از بنده ی حقیر که ناشناسم که دیگر هیچ ...
    ویرایش توسط اتقوا فراسة المؤمن : ۱۳۸۹/۰۴/۲۰ در ساعت ۱۵:۴۶
    ای امام المنتظر ! حاجتی ! حاجتک ! حاجتنا ! الفرجنا !

    اگر خدایی نکرده کسانی با حضرت مهدی عج ارتباط ندارند بیاندیشند ببینند چه اشکالاتی دارند که ارتباط ندارند
    چرا که یقینا اشتباهات بزرگی دارند که تا به حال حتی به ارتباطات کوچکی هم نرسیده اند

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    150
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در پست 39 که باز هم تکرار میکنم که ...
    در رابطه با حضرت یوسف علیه السلام این پیامبر عظیم الشان الهی هم بنده به ایشان ایمان کامل دارم اما اگر بدانید ایشان در زندان هم یک لحظه ترک اولی کرد و این گناه نیست در رابطه با زلیخا هم زلیخا قبل از اینکه به مصر بیاد خداوند در خواب همسرش حضرت یوسف علیه السلام را به او شناسانده بود (مانند حضرت نرگس سلام الله علیه و امام حسن عسکری علیه السلام ) و وقتی زلیخا عازم این شهر و ان کاخ شد تا یوسف علیه السلام را ببیند با عزیز مصر مواجه شد با چهره ای متفاوت ازهمسرش که در خواب دیده بود و ترسید و ... بعد وقتی ندیمه ی زلیخا از زلیخا سوال کرد ایا خواب تو شیطانی بوده یا خیر ! گفت نه شیطانی نبوده و .. ندیمه گفت پس صبر کن تا حکمت این خواب اشکار شود و .... عزیز مصر که زیبایی زلیخا را پس از ورود زلیخا به قصر دید به زور با زلیخا ازدواج کرد و ... اما پس از مدتی که یوسف علیه السلام را برای فروش به میدان شهر اورده بودند و ... زلیخا یوسف علیه اسلام را شناخت و او را خرید و ...(و اتفاقات دیگری که میدانید تا ...) هر دو صبر کردند تا زمانی که خدا بخواهد و ... یوسف علیه اسلام بر این صبر شکیبا بود اما زلیخا طاقت نیاورد و ... و این فعل برای حضرت یوسف مباح بود و یوسف علیه السلام هم قصد رجوع داشت اما خداوند وحی فرستاد که ای یوسف صبر کن که هنوز زمان ان فرا نرسیده و ... اما بعد از چند سال دیدید که خواب زلیخا تعبیر شد و این دو بزرگوار به هم رسیدند
    این مطلب را هم میتوانید از علما و فقهای بزرگوار سوال کنید قرار نیست هر انچه را که عموم مردم از ان خبر ندارند از اصل وجود نداشته باشد مثل قضیه ی برجهای دو قلوی امریکای لعین که هواپیمای بدون سر نشین و ... در ان سال امریکا می خواست ایران را موشک باران کند و به ایران حمله کند اما حضرت نگذاشت نامه ی حضرت به کاخ سفید و سنای امریکا بعد از این حادثه و در اخر نامه که نوشته شده بود ... کتب الحجت ...امریکا و دگر ظالمان بعد از این حادثه برای پیدا کردن بن لادن و ... عراق و افغانستان و .. را اشغال نکرده اند
    بلکه اینها دنبال نویسنده ی کتب الحجت هستند ! اما زهی خیال باطل اینها می خواهند نور خدا را خاموش کنند در حالی که خداوند بنای دیگری دارد ... جناب اقای احمدی نژاد هم این موضوع را البته خیلی کلی تر بیان فرمودند که مورد تمسخر برخی از عوام و خواص ... قرار گرفتند !؟ البته جای تعجب نیست که وقتی از رئیس جمهور قبول نمی کنند از بنده ی حقیر که ناشناسم که دیگر هیچ ...
    ای امام المنتظر ! حاجتی ! حاجتک ! حاجتنا ! الفرجنا !

    اگر خدایی نکرده کسانی با حضرت مهدی عج ارتباط ندارند بیاندیشند ببینند چه اشکالاتی دارند که ارتباط ندارند
    چرا که یقینا اشتباهات بزرگی دارند که تا به حال حتی به ارتباطات کوچکی هم نرسیده اند

  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    150
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ••ostad•• نمایش پست
    متاسفانه تمام این مطالب شما هم بدون سند است لطفا" نام یک نفر از این علماء که یوسف (ع) را در مفابل زلیخا محق به ... (نعوذا" بالله ) میداند به ماهم معرفی کنید شما فکر میکنید ماهم مثل بعضی ها شب خوابیده ایم وصبح خود را عالم به دین دیده ایم ؟ خیر بسیار زحمت کشیده ایم و در محضر همین علما که شمامتهم به اکاذیبشان میکنید درس خوانده ایم وتا کنون این مطالب را نشنیده ایم بعد از 17 سال شبانه روز تلاش و درس خواندندر علوم دینی این اکاذیب را اولین بار است که میشنویم در دوران دبستان و راهنمایی هم که زمان قبل از انقلاب بود باز هم کسی به خود جرات نشر این اکاذیب را نمیداد لذا ما نشنیده ایم شما عالمی راکه این مطالب را گفته معرفی کنید تا از او سند بخواهیم .!!! ............................ حق یارتان
    بزرگوار شماها که این قدر درس خوانده اید ! چه طور نمی دانید ان فعل برای حضرت یوسف علیه السلام مباح بوده است ؟ شما ابتدا باید این را بدانید ...
    همه ی علما و فقها ...
    کاری ندارد همین الان با یکی از این مراجع بزرگوار تماس بگیرید و مباح بودن این قضیه را سوال کنید قطعا انها به شما میگویند که : بله مباح بوده است و دلایلش را هم بپرسید !؟
    ویرایش توسط اتقوا فراسة المؤمن : ۱۳۸۹/۰۴/۲۱ در ساعت ۱۶:۵۰
    ای امام المنتظر ! حاجتی ! حاجتک ! حاجتنا ! الفرجنا !

    اگر خدایی نکرده کسانی با حضرت مهدی عج ارتباط ندارند بیاندیشند ببینند چه اشکالاتی دارند که ارتباط ندارند
    چرا که یقینا اشتباهات بزرگی دارند که تا به حال حتی به ارتباطات کوچکی هم نرسیده اند

  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    150
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ••ostad•• نمایش پست
    اولا" جناب مغالطه میکنید مال جه کار به انها داریم انها پس از مرگشان ارتباطشان با امام زمان معلوم شد . ما الان راجع به دستی که در اواتار شما است و شما مدعی هستید که دست یکی ارپز اولیاء خدا است که با امام زمان در ارتباط است دلیل میخواهیم ثانیا" جناب قاطی فرمودید دقت کنید این نوشته ی بنده نیست بلکه باید از چناب پاسخگوی احکام و پاسخگوی معارف نقل کنید واقعا" فکر میکنید مینپتوانید با این مغلطه بازیها سر مردم را شیره بمالید نام یکی از علماء را که شما ادعا میکنید زنای محسنه ییوسف پیامبر(نعوذا" بالله) را مباح میدانند را بفرمایید تا تحقیق کنیم
    بنده نمی دانم شما چه طور قران می خوانید ؟ باید در قران اندیشه کرد وگرنه ... !
    سند سند می کنید ایا سندی بالاتر از قران ؟
    حال بنده ی حقیر شما را از حقایقی از قران مجید اگاه میکنم
    سوره ی یوسف ایه ی 24 :
    و لقد همٌت به و هم بها ٌ ....
    ان زن قصد او کرد و او (یوسف) نیز
    لولا ان رءا برهان ربه کذالک لنصرف عنه السوء و الفحشا انه من عبادنا مخلصین
    اینچنین کردیم تا بدی و فحشا را از او دور سازیم چرا که او از بندگان مخلص ما بود .
    سوال ؟( اگر اینچنین کردیم خداوند متعال ) یعنی چه ؟ یعنی خدا چه کار کرد ؟
    ای امام المنتظر ! حاجتی ! حاجتک ! حاجتنا ! الفرجنا !

    اگر خدایی نکرده کسانی با حضرت مهدی عج ارتباط ندارند بیاندیشند ببینند چه اشکالاتی دارند که ارتباط ندارند
    چرا که یقینا اشتباهات بزرگی دارند که تا به حال حتی به ارتباطات کوچکی هم نرسیده اند

  7. تشکر


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    757
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 20 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    39
    آپلود
    3
    گالری
    5



    نقل قول نوشته اصلی توسط اتقوا فراسة المؤمن نمایش پست
    بنده نمی دانم شما چه طور قران می خوانید ؟ باید در قران اندیشه کرد وگرنه ... !
    سند سند می کنید ایا سندی بالاتر از قران ؟
    حال بنده ی حقیر شما را از حقایقی از قران مجید اگاه میکنم
    سوره ی یوسف ایه ی 24 :
    و لقد همٌت به و هم بها ٌ ....
    ان زن قصد او کرد و او (یوسف) نیز
    لولا ان رءا برهان ربه کذالک لنصرف عنه السوء و الفحشا انه من عبادنا مخلصین
    اینچنین کردیم تا بدی و فحشا را از او دور سازیم چرا که او از بندگان مخلص ما بود .
    سوال ؟( اگر اینچنین کردیم خداوند متعال ) یعنی چه ؟ یعنی خدا چه کار کرد ؟


    وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بهِا لَوْ لَا أَن رَّءَا بُرْهَنَ رَبِّهِ كَذَالِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشَاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِين‏
    آن زن آهنگ او كرد. و اگر نه برهان پروردگارش را ديده بود، او نيز آهنگ آن زن مى‏كرد. چنين كرديم تا بدى و زشتكارى را از وى بازگردانيم. زيرا او از بندگان پاكدل ما بود.


    اگر این کار بر حضرت یوسف (ع) مباح بود ، گفته نمی شد : كَذَالِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشَاءَ :
    چنين كرديم تا بدى و زشتكارى را از وى بازگردانيم.

    تفسیر نمونه ، آیه 24 سوره یوسف :

    در اينجا كار يوسف و همسر عزيز به باريكترين مرحله و حساسترين وضع مى‏رسد، كه قرآن با تعبير پر معنايى از آن سخن مى‏گويد" همسر عزيز مصر، قصد او را كرد و يوسف نيز، اگر برهان پروردگار را نمى‏ديد، چنين قصدى مى‏نمود"! (وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِها لَوْ لا أَنْ رَأى‏ بُرْهانَ رَبِّهِ). در معنى اين جمله در ميان مفسران گفتگوى بسيار است كه مى‏توان همه را در سه تفسير زير خلاصه كرد:

    1- همسر عزيز تصميم بر كامجويى از يوسف داشت و نهايت كوشش خود را در اين راه به كار برد، يوسف هم به مقتضاى طبع بشرى و اينكه جوانى نوخواسته بود، و هنوز همسرى نداشت، و در برابر هيجان‏انگيزترين صحنه‏ هاى جنسى قرار گرفته بود. چنين تصميمى را مى‏گرفت هر گاه برهان پروردگار يعنى روح ايمان و تقوى و تربيت نفس و بالآخره مقام" عصمت" در اين وسط حائل نمى‏شد!. بنا بر اين تفاوتى ميان" هم" (قصد) همسر عزيز و يوسف اين بود، كه از يوسف، مشروط بود به شرطى كه حاصل نشد (يعنى عدم وجود برهان پروردگار) ولى از همسر عزيز مطلق بود و چون داراى چنين مقام تقوا و پرهيزكارى نبود، چنين تصميمى را گرفت و تا آخرين مرحله پاى آن ايستاد تا پيشانيش به سنگ خورد. نظير اين تعبير در ادبيات عرب و فارسى نيز داريم، مثل اينكه مى‏گوئيم: افراد بى‏بند و بار تصميم گرفتند ميوه‏هاى باغ فلان كشاورز را غارت كنند، من هم اگر ساليان دراز در مكتب استاد تربيت نشده بودم، چنين تصميمى را مى‏گرفتم. بنا بر اين تصميم يوسف مشروط به شرطى كه حاصل نشد و اين امر نه تنها با مقام عصمت و تقواى يوسف منافات ندارد بلكه توضيح و بيان اين مقام والا است. طبق اين تفسير از يوسف، هيچ حركتى كه نشانه تصميم بر گناه باشد سر نزده است، بلكه در دل تصميم هم نگرفته است. بنا بر اين بعضى روايات كه مى‏گويد: يوسف آماده كام گيرى از همسر عزيز شد، و حتى لباس را از تن بيرون كرد، و تعبيرات ديگرى كه ما از نقل آن شرم داريم، همه بى‏اساس و مجعول است، و اينها اعمالى است كه در خور افراد آلوده و بى‏بند و بار و ناپاك و نادرست است، چگونه مى‏توان يوسف را با آن قداست روح و مقام تقوا به چنين كارهايى متهم ساخت.
    جالب اينكه: در حديثى از امام على بن موسى الرضا ع همين تفسير اول در عبارت بسيار فشرده و كوتاهى بيان شده است آنجا كه" مامون" خليفه عباسى از امام مى‏پرسد آيا شما نمى‏گوئيد پيامبران معصومند؟ فرمود آرى، گفت: پس اين آيه قرآن تفسيرش چيست؟ وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِها لَوْ لا أَنْ رَأى‏ بُرْهانَ رَبِّهِ. امام فرمود: لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ و لو لا أَنْ رَأى‏ بُرْهانَ رَبِّهِ لهم بها كما همت به، لكنه كان معصوما و المعصوم لا يهم بذنب و لا ياتيه... فقال المامون للَّه درك يا ابا الحسن!:" همسر عزيز تصميم به كامجويى از يوسف گرفت، و يوسف نيز اگر برهان پروردگارش را نمى‏ديد، همچون همسر عزيز مصر تصميم مى‏گرفت، ولى او معصوم بود و معصوم هرگز قصد گناه نمى‏كند و به سراغ گناه هم نمى‏رود" مامون (از اين پاسخ لذت برد) و گفت: آفرين بر تو اى ابو الحسن! «1»

    2- تصميم همسر عزيز مصر و يوسف، هيچكدام مربوط به كامجويى جنسى نبود، بلكه تصميم بر حمله و زدن يكديگر بود، همسر عزيز به خاطر اينكه در عشق شكست خورده بود، و روح انتقام‏جويى در وى پديد آمده بود و يوسف به خاطر دفاع از خويشتن و تسليم نشدن در برابر تحميل آن زن. از جمله قرائنى كه براى اين موضوع ذكر كرده‏اند اين است كه همسر عزيز تصميم خود را بر كامجويى خيلى قبل از اين گرفته بود و تمام مقدمات آن را انجام داده بود، بنا بر اين جاى اين نداشت كه قرآن بگويد او تصميم بر اين كار گرفت چرا كه اين لحظه، لحظه تصميم نبود.
    ديگر اينكه پيدا شدن حالت خشونت و انتقام‏جويى، پس از اين شكست، طبيعى است زيرا او تمام آنچه را در توان داشت از طريق ملايمت با يوسف به خرج داد، و چون نتوانست از اين راه در او نفوذ كند به حربه ديگر متوسل شد كه حربه خشونت بود. سوم اينكه در ذيل اين آيه مى‏خوانيم كَذلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشاءَ: " ما هم" بدى" و هم" فحشاء" را از يوسف بر طرف ساختيم" فحشاء، همان آلودگى به بى عفتى است، و سوء نجات از چنگال ضربه همسر عزيز مصر. ولى به هر حال يوسف، چون برهان پروردگار را ديد، از گلاويز شدن به آن زن خوددارى كرد مبادا به او حمله كند و او را مضروب سازد و اين خود دليلى شود كه او قصد تجاوز را داشته، و لذا ترجيح داد كه خود را از آن محل دور سازد و به سوى در فرار كند.

    3- بدون شك، يوسف جوانى بود با تمام احساسات جوانى، هر چند غرائز نيرومند او تحت فرمان عقل و ايمان او بود، ولى طبيعى است كه هر گاه چنين انسانى در برابر صحنه‏ هاى فوق العاده هيجان انگيز قرار گيرد، طوفانى در درون او بر پا مى‏شود، و غريزه و عقل به مبارزه با يكديگر بر مى‏خيزند، هر قدر امواج عوامل تحريك كننده نيرومندتر باشد، كفه غرائز، قوت مى‏گيرد، تا آنجا كه ممكن است در يك لحظه زود گذر به آخرين مرحله قدرت برسد، آن چنان كه اگر از اين مرحله، گامى فراتر رود، لغزشگاه هولناكى است، ناگهان نيروى ايمان و عقل به هيجان در مى‏آيد و به اصطلاح بسيج مى‏شود و كودتا مى‏كند، و قدرت غريزه را كه تا لب پرتگاه كشانيده بود به عقب ميراند. قرآن مجيد اين لحظه زود گذر حساس و بحرانى را كه در ميان دو زمان آرامش و قابل اطمينان قرار گرفته بود، در آيه فوق، ترسيم كرده است، بنا بر اين منظور از جمله" هَمَّ بِها لَوْ لا أَنْ رَأى‏ بُرْهانَ رَبِّهِ" اين است كه در كشمكش غريزه و عقل، يوسف تا لب پرتگاه كشيده شد، اما ناگهان، بسيج فوق العاده نيروى ايمان و عقل، طوفان غريزه را در هم شكست «1» تا كسى گمان نكند اگر يوسف توانست خود را از اين پرتگاه برهاند، كار ساده‏اى انجام داده چرا كه عوامل گناه و هيجان در وجود او، ضعيف بود، نه هرگز، او نيز براى حفظ پاكى خويش در اين لحظه حساس دست به شديدترين مبارزه و جهاد با نفس زد.


    تمام قسمت های قرمز رنگ ، بیان میکند که این کار ، بر حضرت یوسف (ع) مباح نبوده است.

    ویرایش توسط مقاومت : ۱۳۸۹/۰۴/۲۱ در ساعت ۱۹:۴۸
    ای شهید ، ای آنکه بر کرانه‌ی ازلی و ابدی وجود برنشسته‌ای،
    دستی بر آر و ما قبرستان نشینان عادات سخیف را نیز از این منجلاب بیرون کش

    *****************

    إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ
    http://kalem-tayeb.ir


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    150
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مقاومت نمایش پست
    لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بهِا لَوْ لَا أَن رَّءَا بُرْهَنَ رَبِّهِ كَذَالِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشَاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِين‏ آن زن آهنگ او كرد. و اگر نه برهان پروردگارش را ديده بود، او نيز آهنگ آن زن مى‏كرد. چنين كرديم تا بدى و زشتكارى را از وى بازگردانيم. زيرا او از بندگان پاكدل ما بود. اگر این کار بر حضرت یوسف (ع) مباح بود ، گفته نمی شد : كَذَالِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشَاءَ : چنين كرديم تا بدى و زشتكارى را از وى بازگردانيم. تفسیر نمونه ، آیه 24 سوره یوسف : در اينجا كار يوسف و همسر عزيز به باريكترين مرحله و حساسترين وضع مى‏رسد، كه قرآن با تعبير پر معنايى از آن سخن مى‏گويد" همسر عزيز مصر، قصد او را كرد و يوسف نيز، اگر برهان پروردگار را نمى‏ديد، چنين قصدى مى‏نمود"! (وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِها لَوْ لا أَنْ رَأى‏ بُرْهانَ رَبِّهِ). در معنى اين جمله در ميان مفسران گفتگوى بسيار است كه مى‏توان همه را در سه تفسير زير خلاصه كرد: 1- همسر عزيز تصميم بر كامجويى از يوسف داشت و نهايت كوشش خود را در اين راه به كار برد، يوسف هم به مقتضاى طبع بشرى و اينكه جوانى نوخواسته بود، و هنوز همسرى نداشت، و در برابر هيجان‏انگيزترين صحنه‏ هاى جنسى قرار گرفته بود. چنين تصميمى را مى‏گرفت هر گاه برهان پروردگار يعنى روح ايمان و تقوى و تربيت نفس و بالآخره مقام" عصمت" در اين وسط حائل نمى‏شد!. بنا بر اين تفاوتى ميان" هم" (قصد) همسر عزيز و يوسف اين بود، كه از يوسف، مشروط بود به شرطى كه حاصل نشد (يعنى عدم وجود برهان پروردگار) ولى از همسر عزيز مطلق بود و چون داراى چنين مقام تقوا و پرهيزكارى نبود، چنين تصميمى را گرفت و تا آخرين مرحله پاى آن ايستاد تا پيشانيش به سنگ خورد. نظير اين تعبير در ادبيات عرب و فارسى نيز داريم، مثل اينكه مى‏گوئيم: افراد بى‏بند و بار تصميم گرفتند ميوه‏هاى باغ فلان كشاورز را غارت كنند، من هم اگر ساليان دراز در مكتب استاد تربيت نشده بودم، چنين تصميمى را مى‏گرفتم. بنا بر اين تصميم يوسف مشروط به شرطى كه حاصل نشد و اين امر نه تنها با مقام عصمت و تقواى يوسف منافات ندارد بلكه توضيح و بيان اين مقام والا است. طبق اين تفسير از يوسف، هيچ حركتى كه نشانه تصميم بر گناه باشد سر نزده است، بلكه در دل تصميم هم نگرفته است. بنا بر اين بعضى روايات كه مى‏گويد: يوسف آماده كام گيرى از همسر عزيز شد، و حتى لباس را از تن بيرون كرد، و تعبيرات ديگرى كه ما از نقل آن شرم داريم، همه بى‏اساس و مجعول است، و اينها اعمالى است كه در خور افراد آلوده و بى‏بند و بار و ناپاك و نادرست است، چگونه مى‏توان يوسف را با آن قداست روح و مقام تقوا به چنين كارهايى متهم ساخت. جالب اينكه: در حديثى از امام على بن موسى الرضا ع همين تفسير اول در عبارت بسيار فشرده و كوتاهى بيان شده است آنجا كه" مامون" خليفه عباسى از امام مى‏پرسد آيا شما نمى‏گوئيد پيامبران معصومند؟ فرمود آرى، گفت: پس اين آيه قرآن تفسيرش چيست؟ وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِها لَوْ لا أَنْ رَأى‏ بُرْهانَ رَبِّهِ. امام فرمود: لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ و لو لا أَنْ رَأى‏ بُرْهانَ رَبِّهِ لهم بها كما همت به، لكنه كان معصوما و المعصوم لا يهم بذنب و لا ياتيه. .. فقال المامون للَّه درك يا ابا الحسن!:" همسر عزيز تصميم به كامجويى از يوسف گرفت، و يوسف نيز اگر برهان پروردگارش را نمى‏ديد، همچون همسر عزيز مصر تصميم مى‏گرفت، ولى او معصوم بود و معصوم هرگز قصد گناه نمى‏كند و به سراغ گناه هم نمى‏رود" مامون (از اين پاسخ لذت برد) و گفت: آفرين بر تو اى ابو الحسن! «1» 2- تصميم همسر عزيز مصر و يوسف، هيچكدام مربوط به كامجويى جنسى نبود، بلكه تصميم بر حمله و زدن يكديگر بود، همسر عزيز به خاطر اينكه در عشق شكست خورده بود، و روح انتقام‏جويى در وى پديد آمده بود و يوسف به خاطر دفاع از خويشتن و تسليم نشدن در برابر تحميل آن زن. از جمله قرائنى كه براى اين موضوع ذكر كرده‏اند اين است كه همسر عزيز تصميم خود را بر كامجويى خيلى قبل از اين گرفته بود و تمام مقدمات آن را انجام داده بود، بنا بر اين جاى اين نداشت كه قرآن بگويد او تصميم بر اين كار گرفت چرا كه اين لحظه، لحظه تصميم نبود. ديگر اينكه پيدا شدن حالت خشونت و انتقام‏جويى، پس از اين شكست، طبيعى است زيرا او تمام آنچه را در توان داشت از طريق ملايمت با يوسف به خرج داد، و چون نتوانست از اين راه در او نفوذ كند به حربه ديگر متوسل شد كه حربه خشونت بود. سوم اينكه در ذيل اين آيه مى‏خوانيم كَذلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشاءَ: " ما هم" بدى" و هم" فحشاء" را از يوسف بر طرف ساختيم" فحشاء، همان آلودگى به بى عفتى است، و سوء نجات از چنگال ضربه همسر عزيز مصر. ولى به هر حال يوسف، چون برهان پروردگار را ديد، از گلاويز شدن به آن زن خوددارى كرد مبادا به او حمله كند و او را مضروب سازد و اين خود دليلى شود كه او قصد تجاوز را داشته، و لذا ترجيح داد كه خود را از آن محل دور سازد و به سوى در فرار كند. 3- بدون شك، يوسف جوانى بود با تمام احساسات جوانى، هر چند غرائز نيرومند او تحت فرمان عقل و ايمان او بود، ولى طبيعى است كه هر گاه چنين انسانى در برابر صحنه‏ هاى فوق العاده هيجان انگيز قرار گيرد، طوفانى در درون او بر پا مى‏شود، و غريزه و عقل به مبارزه با يكديگر بر مى‏خيزند، هر قدر امواج عوامل تحريك كننده نيرومندتر باشد، كفه غرائز، قوت مى‏گيرد، تا آنجا كه ممكن است در يك لحظه زود گذر به آخرين مرحله قدرت برسد، آن چنان كه اگر از اين مرحله، گامى فراتر رود، لغزشگاه هولناكى است، ناگهان نيروى ايمان و عقل به هيجان در مى‏آيد و به اصطلاح بسيج مى‏شود و كودتا مى‏كند، و قدرت غريزه را كه تا لب پرتگاه كشانيده بود به عقب ميراند. قرآن مجيد اين لحظه زود گذر حساس و بحرانى را كه در ميان دو زمان آرامش و قابل اطمينان قرار گرفته بود، در آيه فوق، ترسيم كرده است، بنا بر اين منظور از جمله" هَمَّ بِها لَوْ لا أَنْ رَأى‏ بُرْهانَ رَبِّهِ" اين است كه در كشمكش غريزه و عقل، يوسف تا لب پرتگاه كشيده شد، اما ناگهان، بسيج فوق العاده نيروى ايمان و عقل، طوفان غريزه را در هم شكست «1» تا كسى گمان نكند اگر يوسف توانست خود را از اين پرتگاه برهاند، كار ساده‏اى انجام داده چرا كه عوامل گناه و هيجان در وجود او، ضعيف بود، نه هرگز، او نيز براى حفظ پاكى خويش در اين لحظه حساس دست به شديدترين مبارزه و جهاد با نفس زد.
    هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بهِا
    هَمَّتْ بِهِ : یعنی زلیخا قصد یوسف کرد
    هَمَّ بهِا : یعنی یوسف هم قصد زلیخا کرد
    اما چرا یوسف قصد زلیخا کرد چون برای او مباح بوده است نه حرام این که مباح بوده یک بحث فقهی بسیار سنگین است که توصیه می کنم حتما هریک از شما مراجع خودتان سوال کنید .
    و اینکه چرا از قصدش برگشت (لَوْ لَا أَن رَّءَا بُرْهَنَ رَبِّهِ )برای اینکه خداوند متعال به او وحی فرستاد (و این وحی همان برهانی است که از پروردگار دید و در ایه هم امده )...
    ای امام المنتظر ! حاجتی ! حاجتک ! حاجتنا ! الفرجنا !

    اگر خدایی نکرده کسانی با حضرت مهدی عج ارتباط ندارند بیاندیشند ببینند چه اشکالاتی دارند که ارتباط ندارند
    چرا که یقینا اشتباهات بزرگی دارند که تا به حال حتی به ارتباطات کوچکی هم نرسیده اند

  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    150
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط اتقوا فراسة المؤمن نمایش پست
    هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بهِا
    هَمَّتْ بِهِ : یعنی زلیخا قصد یوسف کرد

    هَمَّ بهِا : یعنی یوسف هم قصد زلیخا کرد
    اما چرا یوسف قصد زلیخا کرد چون برای او مباح بوده است نه حرام این که مباح بوده یک بحث فقهی بسیار سنگین است که توصیه می کنم حتما هریک از شما مراجع خودتان سوال کنید .
    و اینکه چرا از قصدش برگشت (لَوْ لَا أَن رَّءَا بُرْهَنَ رَبِّهِ )برای اینکه خداوند متعال به او وحی فرستاد (و این وحی همان برهانی است که از پروردگار دید و در ایه هم امده )...
    عرض کرده بودم شما بزرگواران که مخالف هستید چون تا بحال نمیدانسیتد که این امر برای حضرت مباح بوده است نه حرام و تا زمانی که از مراجع بزرگوار عظام نپرسید نخواهید دانست که چرا ؟
    بنده هم اگر مثل شما بزرگواران به اشتباه فکر می کردم این فعل حرام بوده حتما خیلی بیشتر از شما با این سخن مخالفت می کردم اگر بدانید فعل مباح بوده همه چیز حل است
    ای امام المنتظر ! حاجتی ! حاجتک ! حاجتنا ! الفرجنا !

    اگر خدایی نکرده کسانی با حضرت مهدی عج ارتباط ندارند بیاندیشند ببینند چه اشکالاتی دارند که ارتباط ندارند
    چرا که یقینا اشتباهات بزرگی دارند که تا به حال حتی به ارتباطات کوچکی هم نرسیده اند

  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    757
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 20 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    39
    آپلود
    3
    گالری
    5



    نقل قول نوشته اصلی توسط اتقوا فراسة المؤمن نمایش پست
    هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بهِا
    هَمَّتْ بِهِ : یعنی زلیخا قصد یوسف کرد
    هَمَّ بهِا : یعنی یوسف هم قصد زلیخا کرد
    اما چرا یوسف قصد زلیخا کرد چون برای او مباح بوده است نه حرام این که مباح بوده یک بحث فقهی بسیار سنگین است که توصیه می کنم حتما هریک از شما مراجع خودتان سوال کنید .
    و اینکه چرا از قصدش برگشت (لَوْ لَا أَن رَّءَا بُرْهَنَ رَبِّهِ )برای اینکه خداوند متعال به او وحی فرستاد (و این وحی همان برهانی است که از پروردگار دید و در ایه هم امده )...
    من میگویم نر است ، شما میگویی بدوش !!؟

    برادر من ، تفسیر آیه فوق را از تفسیر نمونه که مربوط به آیت الله مکارم است قرار دادم باز شما حرف خودتان را میزنید؟ چندین بار در متن اشاره شده که این کار گناه و فحشاء بوده است. چگونه می گویید مباح؟

    خود آیه شریفه هم اشاره میکند. شما که عربیتان خوب است این قسمت را هم ترجمه کنید:
    كَذَالِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشَاءَ


    ای شهید ، ای آنکه بر کرانه‌ی ازلی و ابدی وجود برنشسته‌ای،
    دستی بر آر و ما قبرستان نشینان عادات سخیف را نیز از این منجلاب بیرون کش

    *****************

    إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ
    http://kalem-tayeb.ir


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط اتقوا فراسة المؤمن نمایش پست
    بنده نمی دانم شما چه طور قران می خوانید ؟ باید در قران اندیشه کرد وگرنه ... !
    سند سند می کنید ایا سندی بالاتر از قران ؟
    حال بنده ی حقیر شما را از حقایقی از قران مجید اگاه میکنم
    سوره ی یوسف ایه ی 24 :
    و لقد همٌت به و هم بها ٌ ....
    ان زن قصد او کرد و او (یوسف) نیز
    لولا ان رءا برهان ربه کذالک لنصرف عنه السوء و الفحشا انه من عبادنا مخلصین
    اینچنین کردیم تا بدی و فحشا را از او دور سازیم چرا که او از بندگان مخلص ما بود .
    سوال ؟( اگر اینچنین کردیم خداوند متعال ) یعنی چه ؟ یعنی خدا چه کار کرد ؟
    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    میدانید چرا ما اینقدر سند سند میکنیم؟ چون استاد داشتیم و انها یادمان داده اند که حتی بعد از رسیدن به استادی هم اجازه نداریم قران را تفسیر به رای نماییم . جناب اگر نمیدانید الان بدانید تفسیر به رای قران یعنی با شیطان نفس به مقابله ی با دین رفتن !!!! هر علمی اصولی دارد که گویا شما از این اصول کاملا" بی اطلاع میباشید و به نظر بنده همین قدر در شناسایی شما به افراد و اهالی محترم سایت میتواند کافی باشد وباز هم تکرار میکنم در مقابل نسبتهایی که به اولیاء خدا میدهید مدیون هستید .بسیاری از افراد این سایت را به عنوان مرجع مسایل دینی دانسته و مطالب ان را موثق فرض میکنند

    ......................................... حق یارتان ............................................
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۸۹/۰۴/۲۱ در ساعت ۲۰:۲۸


  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    150
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط اتقوا فراسة المؤمن نمایش پست
    عرض کرده بودم شما بزرگواران که مخالف هستید چون تا بحال نمیدانسیتد که این امر برای حضرت مباح بوده است نه حرام و تا زمانی که از مراجع بزرگوار عظام نپرسید نخواهید دانست که چرا ؟ بنده هم اگر مثل شما بزرگواران به اشتباه فکر می کردم این فعل حرام بوده حتما خیلی بیشتر از شما با این سخن مخالفت می کردم اگر بدانید فعل مباح بوده همه چیز حل است
    در مورد حضرت یوسف علیه السلام چون نمیدانند تکذیب میکنند بنده اینکه همه به اشتباه فکر میکنند اگر حضرت یوسف با زلیخا ارتباط برقرار می کرد حرام بوده برای همین قصد ارتباط نداشته چون پیامبر قصد حرام نمیکند !؟ برای همین نمیدانند همت به و هم بها در ایه ی 24 یوسف ع را چی معنی کنند . هم بها یعنی یوسف ع قصد او کرد ؟ خب قصد چی کرد ؟

    هیچ جوابی ندارند جز یک حدیث از امام رضا علیه السلام که حضرت می فرماید قصد کشتن او را داشت . خب حدیث امام درست است



    اما کشتن که بدتر است از ان ارتباط .... پس باید دید این سوال را چه کسی از امام کرده ؟ مامون لعنت الله علیه ! چه کسی این حدیث را نوشته ! ایا همان لحظه نوشته یا بعدا نوشته و ایا عین حدیث را نوشته یا برداشتش را از حدیث نوشته و ... ! منظور امام از این جواب چه بوده ؟ و ایا امام کل مسئله را ذکر کرده یا قسمتی از ان را ذکر کرده ؟ و اگر امام رضا ع کل مطلب را ذکر کرده ایا ان نقل کننده کل حدیث را نقل کرده ؟ و اگر امام کل مطلب را ذکر نکرده به چه دلیل بوده ؟ ایا به این دلیل بوده که مبادا مامون از این سوء استفاده کند و بگوید پیامبران معصوم نیستد و یا اگر امام می خواسته بگوید مباح بوده ؟ اصلا فرموده یا نفرموده ؟ اگر فرموده پس حدیث ناقص نقل شده است . اگر نفرموده برای چه نفرموده ایا برای این نفرموده که مامون اصلا مباح بودن قابل فهم برایش نبوده (مثل همین امروز که برای خیلی ها قابل فهم نیست و ...)...
    در صورتی که این یک مسئله ی فقهی دارد بنده یک دلیل فقهی دیگر هم عرض کنم از مباح بودن ان فعل نه حرام بودنش ...
    چون که زلیخا و پوتیفار ( شوهرش ) کافر بوده اند و اصلا کافر شرع ندارد همین الان شما هم میتوانید بروید در چین یا المان و ... باز زن کافر شوهر داری که شوهرش هم کافر است ازدواج کنید و این حرام نیست و مباح است به شرط اینکه ان زن اول مسلمان شود ... اما با زن مسلمان شوهر دار نمیشود ازدواج کرد و این زنای محصنه است مگر اینکه طلاق گرفته باشد و شرایط طلاق را که میدانید ... ان وقت می شود ازدواج کرد
    بار دیگر چند شرط اثبات مباح بودن این قصه را به طور خلاصه بیان می کنم :



    یک کافر بودن ان دو ! دو عنین بودن شوهر که زن حق جدایی دارد ! البته این شرط دارد ! سه ازدواج زوری با پوتیفار که این عقد اصلا باطل است ! چهار ولایت پیامبری ...
    پس مفهوم ایه این است زلیخا قصد او کرد یوسف نیز قصد او کرد اما



    خداوند وحی فرستاد که ای یوسف صبر کن و از مباح بگذر ( هنوز زمان ازدواج تو با زلیخا فرا نرسیده ) (خداوند میدانست که اگر یوسف این مباح را انجام دهد جاهلان برایش حرف در می اورند ) و ... این است ان برهان پروردگار در ایه
    قبل از اینکه از تو سوال کنند که اگر تو راست می گویی چرا خداوند به یوسف فرمود : اینگونه بود که ما او را از



    سوء و فحشا دور کردیم ؟ بگو : خود خداوند متعال درادامه ایه پاسخ شما را داده است خداوند : چون او از بندگان مخلص ما بود ... یعنی چی ؟ یعنی اینکه او پیامبر خداست و پیامبر خدا از این مباح هم باید دور باشد و اگر به این مباح تن میداد جاهلان میگفتند یوسف ...
    استغفرالله ربی و اتوبه الیه
    رب زدنی علماً ...
    امام مهدی عج : لا حول و لا قوة الا بالله العلی و العظیم
    در کل : این خداست که عصمت می بخشد و همه چیز برای خداست و هیچ کس از خودش چیزی ندارد و این خداست که پیامبران را پیامبر می کند
    امام مهدی عج : من نزد خدا و رسولش



    بيزاري مي جويم از افرادي كه مي گويند : ما اهل بيت ( مستقلا از پيش خود و بدون دريافت از جانب خداوند ) غيب مي دانيم و در سلطنت و آفرينش موجودات با خدا شريكيم ، يا ما را از مقامي كه خداوند براي ما پسنديده بالاتر مي برند .
    امام مهدی عج : أكثروا الدعاء بتعجيل الفرج ...

    ای امام المنتظر ! حاجتی ! حاجتک ! حاجتنا ! الفرجنا !

    اگر خدایی نکرده کسانی با حضرت مهدی عج ارتباط ندارند بیاندیشند ببینند چه اشکالاتی دارند که ارتباط ندارند
    چرا که یقینا اشتباهات بزرگی دارند که تا به حال حتی به ارتباطات کوچکی هم نرسیده اند

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود