صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا در قرآن آیاتی وجو دارد که دلیل قاطعی بر عدل دنیوی خدا باشد؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    895
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    1

    آیا در قرآن آیاتی وجو دارد که دلیل قاطعی بر عدل دنیوی خدا باشد؟




    یک پرسش؟


    آیا در قرآن آیاتی وجو دارد که دلیل قاطعی بر عدالت دنیوی خدا باشد ؟


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست
    یک پرسش؟


    آیا در قرآن آیاتی وجو دارد که دلیل قاطعی بر عدالت دنیوی خدا باشد ؟
    با سلام و عرض ادب
    خداوند سبحان عادل است و عدالت او از آیات و روایات و دلایل عقلی قابل اثبات است ، اما چون حضرت عالی خواستار ذکر دلایل قرآن شدید حقیر چند آیه از قرآن کریم را برای روشن شدن مطلب ذکر می کنم:
    إِنَّ اللَّهَ لا يَظْلِمُ مِثْقالَ ذَرَّةٍ وَ إِنْ تَكُ حَسَنَةً يُضاعِفْها وَ يُؤْتِ مِنْ لَدُنْهُ أَجْراً عَظيما
    خدا ذره‏اى هم ستم نمى‏كند. اگر نيكيى باشد آن را دو برابر مى‏كند و از جانب خود مزدى كرامند مى‏دهد(نساء 40)

    إِنَّ اللَّهَ لا يَظْلِمُ النَّاسَ شَيْئاً وَ لكِنَّ النَّاسَ أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ
    خداوند به مردم هيچ ستم نمى‏كند ولى مردم خود به خود ستم مى‏كنند(یونس 44)

    وَتَمَّتْ کَلِمَتُ رَبِّکَ صِدْقًا وَعَدْلاً لاَّ مُبَدِّلِ لِکَلِمَاتِهِ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ (انعام 115)
    و کلام پروردگار تو در راستی و عدالت به حد کمال است هیچ کس نیست که ، یارای دگرگون کردن سخن او را داشته باشد و اوست شنوا و دانا.
    این آیات نشانگر این است که خداوند دارای صفت عدل بوده و ظلم در ساحت مقدس ربوبیش راه ندارد .


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0





    نکته قابل توجه این است که عدل به معانى از قبيل قصد، ميانه در امور، وضع و قرار دادن هر چيزى در جايگاهش، موزون بودن و تساوى به كار مى رود كه در هيچ يك از اين معانى در مقابلش ظلم نيست. معناى ديگر عدل عبارت است از رعايت حقوق افراد و عطا كردن به هر ذى حق او را اين معناى از عدل گرچه در مقابل ظلم قرار مى گيرد و ظلم در مقابلش عبارت از پايمال كردن حقوق و تجاوز و تصرف در حقوق ديگران، لكن اين معناى از عدل هم به خداوند متعال اطلاق نمى شود و عنوان «عدل الهى» به خود نمى گيرد.

    استاد مطهرى در اين زمينه مى فرمايد اين معنى از عدل و ظلم به حكم اين كه از يك طرف براساس اولويت ها است و از طرف ديگر از يك خصوصيت ذاتى بشر ناشى مى شود كه ناچار است يك سلسله انديشه هاى اعتبارى استخدام نمايد و بايدها و نبايدها بسازد و حسن و قبح انتزاع كند از مختصات بشرى است و در ساحت كبريايى راه ندارد زيرا او در هر چه هرگونه تصرف كند در چيزى تصرف كرد كه به تمام هستى بر او تعلق دارد و ملك طلق اوست.

    اما براى عدل به معنايى كه بر خداوند متعال اطلاق مى شود «عدل الهى» معانى متعددى ذكر كرده اند:
    1. عدل در خداوند يعنى دورى آفريدگارى از انجام هر عملى كه برخلاف مصلحت و حكمت است.
    2. عدل در خداوند يعنى همه انسانها در پيشگاه خداوند از هر جهت يكسان و برابرند و هيچ انسانى نزد او بر ديگرى برترى ندارد مگر به تقوا.
    3. قضاوت و يا دانش به حسن: يعنى خداوند هيچ عملى را هر چند خيلى ناچيز و كوچك باشد از هيچ كس ضايع نمى كند.«ان الله لایضیع اجر المحسنین» (هود 115)

    4. يعنى اين كه خداوند هر پديده و مخلوقى را در جاى خود آفريده و مواد تركيبى هر موجودى را به اندازه لازم آن معين كرده و تعادل و تناسب در تمام پديده هاى جهان آفرينش وجود دارد.

    5. عمل بر مبناى هدف: يعنى تمام آفرينش در جهان هستى بر مبناى هدف است و هيچ چيز بيهوده و بى هدف نيست و براى هر يك از اين معانى به آياتى تمسك جسته اند لكن همه اين موارد در حقيقت بيان بعضى مصاديق عدل الهى است و جامع ترين تعریف در اين زمينه كه شامل همه موارد فوق مى شود تعريف استاد مطهرى است كه مى فرمايند [عدل الهى به معناى‏] رعايت استحقاق ها در افاضه وجود و امتناع نكردن از افاضه و رحمت به آنچه امكان وجود يا كمال دارد و در توضيح اين تعريف مى فرمايند هر موجودى در هر مرتبه اى كه هست از نظر قابليت استفاضه استحقاقى خاص به خود دارد ذات مقدس حق كه كمال مطلق و خير مطلق و فياض على الاطلاق است به هر موجودى آنچه را كه براى او ممكن است از وجود و كمال وجودعطا مى كند و امساك نمى نمايد عدل الهى در نظام تكوين طبق اين نظريه يعنى هر موجودى هر درجه از وجود كمال وجود كه استحقاق و امكان آن را دارد دريافت مى كند. از نظر حكماى الهى صفت عدل آنچنان كه لايق ذات پروردگار است و به عنوان يك صفت كمال براى ذات احديت اثبات مى شود به اين معناست حكما معتقدند كه هيچ موجودى بر خدا حقى پيدا نمى كند كه دادن آن حق انجام وظيفه و اداء دين شمرده شود و خداوند از آن جهت عادل شمرده شود كه به دقت تمام وظايف خود را در برابر ديگران انجام مى دهد. عدل خداوند عين فضل و عين جود اوست يعنى عدل خداوند عبارت است از اين كه خداوند فضلش را از هيچ موجودى در حدى كه امكان تفضل به آن موجود باشد دريغ نمى دارد.

    کتب ذیل در رابطه با عدل الهی سودمند است:

    1. عدل الهى، استاد مطهرى
    2. آموزش كلام اسلامى، محمد سعيدى مهر





  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    895
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    1



    سلام بر شما


    از اینکه زحمت کشیدید و آیات خوبی هم در ارتباط با موضوع آوردید ممنون

    به نظر اینجانب در امور دنیوی خداوند بیطرف است و با یک دید ثابت به همه مردم ( کافر و مومن)

    نگاه می کند

    اگر هم خوشحالی و بدحالی دنیوی برای مومن با کافر پیش می آید ربطی به خدا ندارد

    این حالات زاده و نتیجه ی

    یک
    کردار خود انسانها
    دو
    احتمالات است

    نه پاداش یا کیفر مستقیم خداوندی


    خداوند در امور دنیوی برای همه ی مردم در آغاز امکانات یکسانی مقرر کرده و ربطی

    به اینکه در زندگی دنیوی مومن یا کافر می شوند ندارد

    شکوفایی عدالت خداوند در آخرت است نه در دنیا

    در دنیا خداوند پاداش معنی دارو پایداری از طرف خود به عده ای خاص عطاء نمی کند

    نظر نهایی اینجانب این است که در زندگی دنیوی موجودات زنده عدالت مستقیم و

    متناسبی از طرف خدا وجود ندارد

    و در زندگی دنیایی انسانها خداوند بیطرف است و خداوند در پی اجرای عدالت

    نبوده است ولی این به این معنی نیست که با اجرای عدالت در دنیا مخالف است

    بلکه این موضوع را به تحولات ،بینش ، تفکر وکردار خود انسانها واگذار کرده است

    بهمین خاطر است که خداوند به طور مطلق خود را مالک یوم الدین در آن دنیا

    می نامد چون در آن هنگام دیگر فرصت تفکر و کردار انسانها وجود ندارد

    بلکه تماما هنگامه ی اجرای عدالت و پاداش محض است

    ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۸۹/۰۵/۰۳ در ساعت ۲۰:۰۱

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    با سلام

    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست
    شکوفایی عدالت خداوند در آخرت است نه در دنیا
    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست
    نظر نهایی اینجانب این است که در زندگی دنیوی موجودات زنده عدالت مستقیم و متناسبی از طرف خدا وجود ندارد
    در اينصورت پاسخ شما به فلسفه حكومت الهي و يا بهتر بگوييم فلسفه قيام و انقلاب امام مهدي (عج) چه خواهد بود ؟ يملاء الارض قسطا و عدلا كما ملئت ظلما و جورا
    حكومت آن حضرت (عج) حكومتي الهي و بر اساس فرامين و احكام الهي است .
    لذا بنظر مي رسد در زندگي دنيوي ما نيز خداوند عادل ، خواهان اجراي عدالت است و يكي از فلسفه هاي ارسال رسل نيز همين مساله است :
    لقد ارسلنا رسلنا بالبينات وانزلنا معهم الكتاب والميزان ليقوم الناس بالقسط
    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست
    در زندگی دنیایی انسانها خداوند بیطرف است و خداوند در پی اجرای عدالت نبوده است
    بر اساس آيه فوق خداوند تصريح بر اجراي عدل دارد .
    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست
    بهمین خاطر است که خداوند به طور مطلق خود را مالک یوم الدین در آن دنیا می نامد چون در آن هنگام دیگر فرصت تفکر و کردار انسانها وجود ندارد بلکه تماما هنگامه ی اجرای عدالت و پاداش محض است
    مالك يوم الدين ظاهرا بدين معناست كه در روز جزا مشخص مي شود كه مالكيت حقيقي از آن خداوند بوده است و مالكيت ديگران حقيقي نيست .
    در مجموع از آيات و روايات چنين برداشت مي شود كه خداوند در دنيا و در ميان مردم خواهان اجراي عدالت است و در اين زمينه كتاب و ميزان نازل نموده تا رسولان الهي بر اساس آن در ميان مردم به اقامه عدل و قسط بپردازند .
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    307
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام و عرض ادب

    در اینکه خداوند متعال عادل است که شکی نیست

    اما این عدل به چه صورت برای بشریت محقق می شود؟

    همه این سوالات و از این قبیل،در جهان بینی اسلام متذکر شده است

    نکته مهم:
    ما نمی توانیم زندگی را به ابعاد مختلف تقسیم کنیم
    زیرا به فرمایش علی ابن ابیطالب(ع):
    انسان چیزی به نام مرگ ندارد و فقط انتقال داریم از جهانی به جهانی


    مسئله مهمی که باید تقسیم بندی کرد جهان هاست
    در آیه دوم سوره حمد بعد از بسم الله الرحمن الرحیم می خوانیم
    الحمد لله رب العالمین
    که به معنای سپاس الله را که پروردگار جهانهاست
    در این آیه قضیه برای انسانها کاملا مشخص می شود
    پس ما می توانیم جهانها را تقسیم کنیم نه مراحل زندگی را به قبل از مرگ و بعد از مرگ

    مسلما در این جهان که برای آزمایش بنا نهاده شده عدالت الهی از همه لحاظ محقق نمی شود زیرا در این صورت دیگر نمی توان آنرا آزمایش نامید

    اما بعد از کلیه آزمایشها این جهان به جایی می رسد که حضرت قائم(عج) بعد از ظهور و از بین بردن بدیها بواسطه آنکه ایشان از جانب خدا مامورند و قدرتهای خاصی دارند می توانند معنی کامل خلیفه الله را اجرا و این جهان را پر از عدل کنند

    اما قبل از حکومت ایشان عدل بطور کامل اجرا نمی شود تا انسانها در بوته آزمایش باشند

    معهذا عدل الهی در این جهان با واسطه بندگان خاصش و در جهان های دیگر بواسطه خود الله محقق می شود
    و تا زمانیکه بندگان خاص حضور نداشته باشند از عدل فقط تا جایی که شعور بندگان اجازه می دهد می توان یاد کرد
    اصولا زمانی میتوان از عدل بطور کامل یاد کرد که دیگر بدی وجود نداشته باشد و مردم به قدرت شعور خوبی رسیده باشند

    اما در این جهان چرا یکی کم دارد یکی زیاد ربطی به عدل ندارد و این مشیت است تا آزمایشها انجام شود و بعد از این مراحل از هر کسی بنا به تواناییش سوال خواهد شد
    لا یکلف الله نفسا الا وسعها

    :salavat10:

    ویرایش توسط مهدي اهورا : ۱۳۸۹/۰۵/۰۴ در ساعت ۱۱:۰۳
    آگاه باشیم

    حسین(علیه السلام) را سهل انگاری منتظرانش به شهادت رساند که لعنت خدا بر آنان

    قال رسول الله (صلی علی محمد و آل محمد):
    زمانیکه در امتم بدعتها هویدا شد بر عالم است که علمش را آشکار کند ، هرکه نکند لعنت خدا بر او باد

  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    895
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    1



    پدیده ی عدالت یا ستم معمولا پاداشی مثبت یا منفی متناسب یا غیر متناسب درپاسخ به کردار خودانسانها است

    قبل از انجام دادن عملی اجرای عدالت و پاداش آن معنی ندارد


    به نظر اینجانب در دنیا مساوات و در آخرت عدالت است
    دنیا محلی برای اجرای عدالت خدایی نیست و عدالت خدایی در دنیا مفهوم واقعی ندارد



    خدا همیشه خواهان عدالت است اما در دنیا اجرای آن را به خلیفه ی با اختیار خود تفویض کرده فقط درآخرت خودش اجرا می کند

    ممکن است مومنی فکر کند چرا خدا این همه امکانات و برتری مادی را به غربیان بد کردارداده است آیا این عدالت است ؟؟؟ ما که این همه خالصانه او را می پرستیم چرا این امکانات را نداریم

    در صورتیکه اگر کمی فکر کند ریشه ی این عدم پیشرفت را باید در خود پیدا کند نه در ظلم یا عدالت خدا yخدا یک سری فرصت + امکانات اولیه + تفکر به تمام انسانها به طور مساوی داده است حال دیگر به خود انسان بر می گردد از این قدرت تفکردر چه جهتی استفاده کند

    مثال:
    پدری به دو فرزندش هر روز مثلا به طور مساوی 5000 تومان پول می دهدحال یکی ممکن است برود با آن یخمک بخرد و دیگری شیردر اینجا دیگر طرز تفکر و کردار بچه ها باعث ضعف و پژمردگی اولی یا سلامت دومی شده است

    بکار بردن تقصیر ، ظلم یاعدل برای پدر در این مثال موردی ندارد امکانات داده و هدایت یکسان هم کرده ولی یکی حرف گوش می کند و دیگری گوش نمی کند خودشان در حق خود بدی یا نیکی کرده اند پاداش یا ستم پدر که باعث این دوگانگی نشده است

    ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۸۹/۰۵/۲۶ در ساعت ۱۵:۲۰

  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    540
    صلوات
    10
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 20 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خدا.

    استاد معارف 1 مون ميگفت خدا تو دنياهم با عدالت رفتار ميكنه. ميگفت خدا ميدونه كه هر كي تو چه شرايطيه. يعني شرايط زماني و مكانيش رو ميدونه. با توجه به همين شرايط امكانات و استعداد بهش ميده و با توجه به همين شرايط ازش انتظار داره.
    هر چه در آسمانها و زمین است از آن خداوند یکتاست. کهکشانها و ستارگان مظهر قدرت اویند. همه فانیند و تنها خداست که می ماند.

    حق با علی است و علی با حق.( پیامبر مهربانی ها (ص) )

    دانش اگر چه در ثریا باشد ، مردانی از سرزمین پارس به آن دست خواهند یافت. ( پیامبر خوبی ها (ص))

    نه تنها جزایر سه گانه بلکه از غرب چین تا شرق مدیترانه ، از جنوب سیبری تا شمال صحرای عربستان از دیرباز مرزهای ایران بزرگ قرار دارد. و در آخر تمامی فرزندان به مادر خود می پیوندند.

  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    495
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    31 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جواب شما بسيار ساده و خلاصه است. طبيعت دار كثرت و تزاحم است لذا عدالت در آن دست يافتني نيست. انسان‌هايي كه در جنگ كشته مي‌شوند، كودكاني كه قرباني خشونت و يا اختلافات خانوادگي مي‌شوند و آينده‌شان تباه مي‌شود، انسان‌هايي كه به خاطر فقر به گناه مي‌افتند طعم صلاح و عدالت را در اين دنيا نمي‌چشند. مزرعه‌ي دنيا را از دست مي‌دهند و از كمال روحاني و لقاء الله باز مي‌مانند. آن‌ها نه به خاطر بي عدالتي خدا كه به خاطر بي عدالتي و طغيان ابناء بشر از كمال باز مي‌مانند. گناهانشان در آن دنيا بخشيده مي‌شود اما ثوابي براي ورود به مراتب بالاي بهشت ندارند. در عين حال آن‌ها به اين سرنوشت راضي‌اند چون همچنان تمام وجودشان را مديون بخشش خدايند و آن‌ها را هيچ منتي بر ذات حق نيست.

    عرفان شرقی در غرب
    با پروفسور ویلیام چیتیک، استاد عرفان اسلامی در دانشگاه استونی بروک نیویورک آشنا شوید.
    http://williamchittick.mihanblog.com

    وبلاگ صورتکهای خدا

  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    895
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط ستايشگر نمایش پست
    به نام خدا.

    استاد معارف 1 مون ميگفت خدا تو دنياهم با عدالت رفتار ميكنه. ميگفت خدا ميدونه كه هر كي تو چه شرايطيه. يعني شرايط زماني و مكانيش رو ميدونه. با توجه به همين شرايط امكانات و استعداد بهش ميده و با توجه به همين شرايط ازش انتظار داره.
    درود بر شما

    این عدالت نیست بلکه همون مساواته که پیشتر گفتم و برای همه چه کافر و چه مومن یکسان کار می کنه

    رَبُّنَا الَّذِي أَعْطَى كُلَّ شَيءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَى(طه/50)

    گفت پروردگار ما کسي است که هر چيزي را خلقتي که درخور اوست داده سپس آن را هدايت فرموده است



    ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۸۹/۰۵/۲۶ در ساعت ۱۶:۲۱

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود