جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حجاب، رسانه‏هاي جمعي و هويت ما

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13

    حجاب، رسانه‏هاي جمعي و هويت ما




    بازيگري فعال در عرصه انتقال اخبار و اطلاعات، تعامل و تضارب افكار و انديشه‏ها، آموزش، پركردن اوقات فراغت مخاطبان و ... از وظايف رسانه‏هاي ديداري، شنيداري و نوشتاري هر كشوري است؛ با اين تفاوت كه اين رسانه‏ها بايد وظايف خود را در آيينه باورهاي ديني و ملي بنگرند. از آن‏جا كه رسانه‏ها سنت‏هاي ديني و ملي هر قومي را احيا مي‏كنند و حافظه تاريخي و جمعي مردم را با تكرار سنت‏هاي اجتماعي حفظ مي‏نمايند، بايد رسانه‏هاي جمعي هر كشوري نگهبان هويت ديني و ملي آن كشور خوانده شوند. از اين‏رو اگر رسانه‏هاي جمعي، بدون در نظر گرفتن باورهاي ديني و ملي نقش آفريني كنند، ديگر رسانه آن قوم و تمدن خوانده نمي‏شوند.
    تبليغ و ترويج هويت ديني و ملي و تلاش براي تثبيت آن، از وظايف انكارناپذير رسانه‏هاي جمعي است.اما وقتي سخن از هجوم فرهنگي بر ارزش‏ها و هنجارهاي ديني و ملي به ميان مي‏آيد، دفاع از هويت ديني و ملي نيز اهميت مي‏يابد و رسالت رسانه‏ها دو چندان مي‏شود.
    تثبيت هويت شخصي از وظايف و نيز عوامل روي‏كرد افراد جامعه به سوي رسانه‏هاي جمعي كشور است و افراد منتظرند كه در برخورد با كتاب، روزنامه، سينما، راديو و تلويزيون، شاهد پيام‏هايي باشند كه آنان را در پاي‏بندي به سنت‏ها و باورهاي ديني و ملي خود مستحكم‏تر بدارد. همدم شدن با افراد جامعه نيز از وظايف رسانه‏هاي جمعي به شمار مي‏آيد و اين مهم زماني صورت مي‏گيرد كه مردم، رسانه‏هاي جمعي را همدمي صادق بدانند كه آئينه باورها و سنت‏هاي پذيرفته شده آنان شمرده شود.
    بي‏شك حجاب براي مردم اين سرزمين، تنها يك واژه نيست؛ فرهنگي است كه طي قرن‏ها حتي قبل از پذيرفتن مكتب حيات‏بخش اسلام، با آن زندگي كرده‏اند و امروزه هويت ديني و ملي و انقلابي آنان با ديگر تمدن‏ها و اقوام به شمار مي‏رود و رسانه‏هاي جمعي بايد از اين هويت نگهباني كنند و در تثبيت هويت شخصي مردم بكوشند و در مقابل هجوم فرهنگ بيگانه، همدم و همراه مردم باشند.
    آيا حجاب هويت ديني، ملي و انقلابي ماست؟ آيا اين هويت امروز مورد هجوم فرهنگي و تمدني قرار گرفته است؟ آيا رسانه‏هاي جمعي، گذشته از تلاش براي تبليغ و ترويج فرهنگ حجاب در جامعه، رسالت خود را در برابر فرهنگ مهاجم به نحو احسن انجام داده‏اند؟
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  2.  

  3. #2
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13

    رسانه غربي، هويت بخشي غربي




    تصويب طرح ممنوعيت حجاب در فرانسه و به تبع آن تصميم برخي از كشورهاي ديگر اروپايي و حتي آسيايي چون تركيه در دايره‏اي كوچك‏تر، نشان از عمق وحشت جهان غرب از روند رو به رشد حجاب پس از پيروزي انقلاب اسلامي دارد. حضور سبز اين فرهنگ اسلامي از آن‏جا براي غرب ناقوس مرگ فرهنگ آن را به صدا در آورد كه بي‏حجابي هم براي غرب چون حجاب براي مسلمانان مؤلفه محوري تمدن و فرهنگ آن به شمار مي‏رود. فرهنگ و تمدن غرب بر پايه فلسفه لذت بنيان نهاده شد و بخش عظيم اقتصاد خود را مديون همين مؤلفه است. از اين‏رو، رسانه‏هاي جمعي تمدن غرب كه مولود همين بسترند و جذابيت و بهره‏وري و موجوديت خود را با اين موءلفه گره زده مي‏بينند، براي القاي فرهنگ خود و مبارزه با فرهنگ متعالي حجاب تلاش دوچنداني نمودند.
    اين كه «صنعت سكس اولين بار توسط بانك جهاني، صندوق بين‏المللي پول و آژانس توسعه بين‏المللي امريكا برنامه‏ريزي و حمايت شد»، اين واقعيت را مي‏رساند كه حتي سياست غرب هم چون اقتصاد و فرهنگ آن به برهنگي و پرده‏دري‏هايي وابسته است كه بيش از همه، موجوديت رسانه‏هاي جمعي فرهنگ مهاجم غرب بدان نياز دارد تا جايي كه اريك فروم مي‏گويد:
    سرمايه‏داري امروز احتياج به كساني دارد كه بتوانند به‏طور گروهي و يا مسالمت‏آميز، هم‏كاري كنند كه بتوانند بيشتر و بيشتر مصرف كنند. كساني كه سليقه‏هاي متحدالشكل آنان به كساني تحت تأثير قرار گيرد و پيش‏بيني شود و نيز احتياج به كساني دارد كه احساس آزادي و استقلال بكنند و گمان نبرند كه از قدرت يا اصل و يا وجداني فرمان مي‏برند و با اين همه مايل باشند كه به آنان فرمان داده شود. آن‏چه را از آنها انتظار مي‏رود، انجام دهند و چون مهره‏اي بدون ايجاد تصادم و مزاحمت، به ماشين اجتماع بخورند. مرداني كه بدون اشكال، راه‏نمايي شوند و بدون رهبري رهبر، بدون هدف به جلو رانده شوند و تنها هدفشان بهبود وضع خود، جنبش، كار و پيشرفت باشد. نتيجه چيست؟ انسان امروز با خودش، با هم‏نوعانش و با طبيعت بيگانه شده است، او به كالا مبدل گشته است نيروي زندگي خود را به نوعي سرمايه‏گذاري مي‏داند كه بايد تحت شرايط بازار حداكثر سود را برايش تحصيل كند. روابط انسان‏ها اساساً همانند روابط آدمك‏هاي مصنوعي از خود بيگانه است.
    وظيفه اين خودبيگانگي و رهبري راداري در غرب، بر عهده رسانه‏هاي جمعي است و در اين زمينه، مبلغ و مروج برهنگي هستند. بيان برخورد فرهنگ غرب با زن و تصوير زن در رسانه‏هاي نوشتاري، ديداري و شنيداري بر كسي پوشيده نيست؛ زيرا آنان برهنگي را مؤلفه‏اي محوري در پيشبرد فرهنگ شيطاني خود مي‏دانند و فرهنگ، اقتصاد و حتي سياست خود را با آن گره مي‏زنند، از اين‏رو نه تنها با بهره‏گيري از همه تاكتيك‏ها و تكنيك‏ها و استخدام فن‏آوري و هنر، در تبليغ و ترويج آن مي‏كوشند، بلكه در راه‏برد خود، شكستن هر گونه مقاوت در برابر اين موءلفه را در برنامه دارند.
    بي‏شك به همان اندازه كه فرهنگ بي‏حجابي براي غرب اهميت دارد، به همان اندازه نيز فرهنگ حجاب با اجتماع، سياست، فرهنگ و اقتصاد ما گره خورده و شكستن سد حجاب، مساوي با فروپاشي هويت ديني، ملي و انقلابي ماست. حال، آيا رسانه‏هاي جمعي ما نيز به اندازه رسانه‏هاي جمعي غرب، در برابر اين مهم از خود واكنش نشان مي‏دهند و از تمامي سرمايه‏هاي معنوي و مادي خود در پيشبرد اهداف از پيش تعيين شده، همت مي‏گمارند يا خير؟
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  4. #3
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13

    سکوت و سکون رسانه ای




    رسالت رسانه های جمعی به ویژه رسانه ملی صدا و سیما، چیزی جز تبلیغ و ترویج فرهنگ و مبارزه بی امان با ترفندهای فرهنگ مهاجم نیست. بلکه موظف است از وظایفی که قانون اساسی و نیز سند چشم انداز بیست ساله رهبر معظم انقلاب، برای حرکت دستگاه های نظام ترسیم ساخته تخطی نکند؛ وظایف و چشم اندازی که در آن بر حرکت حول محور بینش توحیدی و شریعت مداری یعنی همان هویت دینی، تأکید شده است.

    امروزه در حساس ترین مقطع تاریخی، اسلام و ایران، در هجمه بی امان رسانه های غربی قرار گرفته اند که با تبلیغ فرهنگ لذت و ایجاد فضایی انتزاعی و تخیلی و ایجاد نیازهای کاذب در نهاد انسان امروزی، مبلغ فرهنگ برهنگی و شیطانی خود هستند؛ در حالی که رسانه های نوشتاری به لحاظ حاکمیت بینش تجاری و کارکرد حزبی و گروهی و رسانه های دیداری چون سینما، به دلیل رویکرد گیشه پسند، دفاع از این پرچم انقلاب اسلامی ایران را نادیده گرفته و بعضاً به بوته فراموشی سپرده اند.

    در این مقطع، بیشترین امید به صدا و سیمای جمهوری اسلامی است که بیشترین تأثیر را دارد که متأسفانه به دلیل برخورد سطحی و الینه شدن بعضی تهیه کنندگان و کارگردانان و به کارنگرفتن کارشناسان زبده و دین شناس و باسواد، هنوز زن با حجاب را خرافی، هرهری مذهب، بی سواد و ... ارائه می کنند. در حالی که هیچ کس منکر این واقعیت نیست که رسانه ملی، برای الگوسازی و حتی نهادینه کردن پوششی مناسب در قالب شخصیت های داستانی و هنرپیشگان توان کافی را دارد، اما هنوز حتی در زمینه پوشش ملی که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید داشته اند، گام لازم را بر نداشته است.

    اگر این مسئله را بپذیریم که واژه حجاب، عصاره و تعریف انقلاب اسلامی ایران است که اسلامیت، ایرانیت، انقلابی بودن را تصویر می کند و غرب با تمام توان رسانه ای خود درصدد شکستن این نماد است، باید قبول کنیم که نه اسلام، نه ایران و نه انقلاب با هیچ کس عقد اخوت نبسته و بیش از این نباید اجازه داد مبانی اسلام، مصالح کشور و آرمان های انقلاب، فدای ندانم کارهای بعضی از متولیان فرهنگی و سیاسی شود. امروز باید به دنبال مجاری دیگری برای دفاع از حجاب و ترویج و تبلیغ آن در عصر ارتباطات گشت، زیرا اهمیت محدوده، جایگاه و نقش محوری حجاب در عرصه سیاست، اقتصاد و فرهنگ، دیگر بر کسی پوشیده نیست.

    وقت آن رسیده که عالمانه و آگاهانه و بدون هیچ خوف و وحشتی، از موضع گیری های بین المللی و عناصر وابسته به وظیفه اسلامی، ملی و انقلابی خود عمل کنیم و در گام نخست، به سراغ رسانه های جمعی برویم و با بازخوانی عملکرد آنان و ارزیابی بودجه های در نظر گرفته شده از سوی نظام مقدس اسلامی با بازده عینی و ملموس، به پاک سازی موانع و در برخی از موارد، به افشای نقش برخی افراد در به وجود آمدن وضعیت کنونی بپردازیم.
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    1,122
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    4
    گالری
    0

    حجاب؛ رسانه اي تك نفره




    رسانه ها از گذشته تاكنون و براساس تحولات مختلف سياسي، اجتماعي که در جامعه جهاني بوجود آمده است به عنوان حاملان و منتقل کنندگان پيام توانسته اند نه تنها در ساخت فرهنگ عمومي بلكه در تغيير باورها و افکار عمومي نيز نقش شگفت انگيزي داشته باشند. از آنجايي كه دوران جنگ مسلحانه و بهره مندي از ابزار و سلاح‌هاي جنگي براي نابود كردن اهداف در جامعه جهاني در ميان انسانهاي آزاد انديش ديگر جايگاهي ندارد هم اينك دارندگان بنگاههاي بين المللي خبرپراكني و غول‌هاي رسانه اي در دو جايگاه بسترسازي براي حملات نظامي و حمله هدايت شده در جنگ سرد كاربرد حرفه اي پيداكرده اند. بطور مثال براي جنگ افغانستان و عراق ابتدا رسانه ها با مستمسك قرار دادن گروهك تروريستي طالبان در افغانستان و سلاح‌هاي كشتار جمعي در عراق به اين دو كشور حمله كردند و با ايجاد جريان هاي خبري هدفمند اذهان مردم جهان را براي حمله به اين كشورها فراهم كردند و پس از مدتي آن كشورها با قواي نظامي اشغال شدند حال آنكه هر دو هدف تعريف شده براي بينندگان، شنوندگان و خوانندگان رسانه ها فقط ساختگي بود و براي متقاعد كردن مردم دست مايه قرار گرفت. اما اشغال اين دو كشور و تغيير حاكميت آنها كه نتيجه اصلي متجاوزان بود تحقق يافت. مأموريت دوم رسانه ها در عصر كنوني مديريت افكار بمنظور تحقق اهداف سياسي است بدين ترتيب كه در يك فرآيند تبليغاتي جامعه هدف مشخص و به دور از اخلاق رسانه‌اي به آن فقط بعنوان بستري براي جا انداختن هدف مورد نظر نگريسته ميشود و در اين هجمه رواني خوب يا بد مهم نيست بلكه اهداف و نيات گردانندگان پشت پرده ملاك است. شايد بهره برداري از رسانه براي رسيدن به اهداف از آنجايي شروع شد كه كمپاني هاي توليد سيگار در آمريكا براي بيشتر كردن ميزان مصرف دخانيات در بين مردم آن كشور با پرداخت چندين ميليون دلار در قرن نوزده به رسانه هاي آمريكايي آنها را متقاعد كردند تا با نگارش مطالب و مقالات متعدد سناي ايالات متحده را متقاعد كنند كه استعمال دخانيات در بين زنان را آزاد كند. و يا مثال همين روايت جريان سازي خبري رسانه ها در آمريكا براي حق رانندگي دادن به زنان در سناي آن كشور بود كه در اين مورد نيز كمپاني هاي توليد خودرو با پرداخت پول به رسانه ها از آنها خواستند تا با نگارش مطالبي سنا را مجاب به تصويب قانون نمايند. در اين شگردهاي سياسي هيچگونه تبليغ مستقيم صورت نگرفت بلكه در مطالب نگارش شده با تكيه بر مسايلي همچون آزادي زنان، حقوق برابر زن و مرد، تضييع حقوق زنان، بي توجهي به جايگاه زنان در جامعه و... بعنوان يك خواست عمومي و با بهره گرفتن از شگردهاي نگارشي متعدد، اين اهداف سياسي و اقتصادي، جريان سازي خبري شدند و تا حصول نتيجه ادامه يافت. مشاهده مي شود كه در ماجراي دادن حق استعمال دخانيات در محافل عمومي و رانندگي به زنان پشت پرده ماجرا احقاق حقوق زنان، آزادي زنان، برابري زن و مرد و انديشه هاي فمنيستي نيست بلكه هدف سودآوري بيشتر شركت هاي توليد سيگار و خودرو ميباشد. واقعيت اين است كه رسانه ها بخاطر قدرت دربرگيري كلي كه دارند قابليت مانور دادن در هر زمينه اي را مي توانند داشته باشند و اين نگرش در شرايطي كه اخلاق حلقه مفقوده بنگاههاي رسانه اي جهان شده است ميزان بهره مندي از شگردهاي حرفه اي و تكيه بر گزارش هاي نرم در جنگ سرد به يك اصل كلي تبديل شده است.
    اعوذبالله
    ********
    ماشاالله لا قوة الا بالله
    *******
    یافارس الحجاز ادرکنی یا ابا الصالح المهدی ادرکنی


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    1,122
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    4
    گالری
    0



    حجاب در رسانه
    در ساعت 23 روز سه شنبه 19 ژانويه 2010 ميلادي با سرچ كلمه «حجاب» در گوگل 2 ميليون و 890 هزار يافته و در ياهو 3 ميليون و 720 هزار يافته بدست آمد حال آنكه براي كلمه «سكس» 7 ميليون و 380 هزار يافته در گوگل و 7 ميليون و 730 هزار در ياهو استخراج شد.
    اين در حالي است كه با سرچ كلمه « Veil»(حجاب) در گوگل 26 ميليون سند و در ياهو 81 ميليون و 200 هزار يافته اما با سرچ كلمه «SEX» بالغ بر 564 ميليون يافته در موتور جستجوگر گوگل و 2 ميليارد و 155 ميليون سند در ياهو بدست آمد. كه اين خود به تنهايي سندي روشن و شفاف بر جايگاه حجاب در رسانه است.
    نكته قابل تأمل در ارتباط با ترويج حجاب و بي حجابي در فضاي مجازي اينكه يك روز بعد از استخراج آن ارقام يعني ساعت 11 صبح 20 ژانويه 2010 ديگر بار به سراغ موتورهاي جستجوگر گوگل و ياهو رفتيم تا ببينيم در 12 ساعت گذشته چند پست جديد در ارتباط با دو مقوله حجاب و سكس در دنياي مجازي نوشته شده است. جالب اينكه در ارتباط با حجاب در گوگل 10 هزار و در ياهو نيز 10 هزار پست و در ارتباط با سكس در گوگل 130 هزار پست و در ياهو 30 هزار پست به ارقام قبلي اضافه شده بود.
    در ارتباط با « Veil» نيز در گوگل بالغ بر 3 ميليون و 300 هزار و در ياهو يك ميليون و 100 هزار اضافه شد اما در ارتباط با «SEX» در گوگل 43 ميليون و در ياهو 225 ميليون و 400 هزار سند به ارقام قبلي اضافه گرديده بود؛ تا حكايت تلخ هجمه همه جانبه بي اخلاقي بار ديگر بعنوان يك واقعيت نامبارك موجبات تأمل گردد.
    واقعيت مساله اين است كه دنياي غرب با مقوله حجاب و عفاف بشدت مشكل دارد و وجود آن را سدي بزرگ در راه رسيدن به اهداف پليد بين المللي خود مي داند از اين رو نه تنها با راه انداختن جريان هاي رسانه اي بلكه با تخصيص اعتبارات كلان و ايجاد اماكن خاصِ اعمال سكس تلاش براي عموميت پذير كردن آن را دارد؛ از اين رو با توجه به امكانات بسيار كم رسانه اي موجود در مقابله با اين هجمه يكطرفه بايد به گونه اي علمي تر و با برنامه ريزي كلان تر به اين مهم پرداخت.
    اعوذبالله
    ********
    ماشاالله لا قوة الا بالله
    *******
    یافارس الحجاز ادرکنی یا ابا الصالح المهدی ادرکنی


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    1,122
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    4
    گالری
    0

    مقابله رسانه اي با حجاب




    مقابله رسانه اي با حجاب
    شهادت«مروه الشربيني» بانوي محجبه مصري در دادگاه -يعني امن ترين مکاني که هر انساني مي تواند براي گرفتن و دفاع از حقوق اوليه ي خود مراجعه و دادخواهي کند- به تنهاي يك فاجعه انساني در فضاي دموكراسي خواهي محسوب مي شد؛ اما چون در چارچوب اهداف و سياست هاي رسانه هاي غربي نبود به طور كامل از كنداكتور برنامه هاي خبري حذف و جالب اينكه در همان ايام تمامي رسانه ها با پخش زنده گير افتادن يك مرد با سگ‌اش بر روي تپه اي در ميان سيلاب، عمليات امداد و نجات اين حادثه را با آنچنان آب و تابي پوشش دادند كه بسياري از مردم جهان با حرص و ولع وصف ناشدني در انتظار پايان يافتن كشمكش هاي خبري اين جريان رسانه اي بودند. آنچه كه بر همگان روشن است هم اينك لابي صهيونيستي بعنوان قدرتمند ترين مافياي رسانه‌اي جهان آنچنان بر روي كليدي ترين بنگاههاي خبر پراكني جهان سايه افكنده است كه انديشه غالب جريان هاي پشت پرده اين تشكيلات مخوف هر آنچه را كه همسو با اهداف و سياست هاي كلان اش باشد تحت حمايت خبري قرار داده و عكس آن را خنثي مي كند. از اين رو بدون شك مي توان گفت اگر حجاب عملي در چارچوب خواست و اراده آنها بود شايد گستردگي پوشش اش از آنچه كه الان مي باشد به شدت فراگيرتر شده بود. اما واقعيت اين است كه حجاب و فلسفه وجودي آن بخاطر نگاه حذفي غرب بر اين گوهر تابناك انساني همچنان و در عصر طلايي رسانه ناآشنا مانده است به گونه اي كه رسانه هاي غربي همچنان انديشه هاي غالب جامعه شناسان خود را كه بيش از يك قرن از بروز و ظهور آنها گذشته بر انديشه جهانيان غالب مي كنند. به گونه اي كه امپراطوري رسانه اي غرب، همچنان حجاب را نمادي براي ستم به زن عرب و مسلمان معرفي مي كند و جايگاه فرودستي را براي زن در جامعه ترويج مي دهد؛ و اين پيام را كه «بي حجابي نمادي از تصميم زن براي رهايي از زنجير و اسارت است» روز به روز به شدت بيشتر گسترش مي دهند..
    اعوذبالله
    ********
    ماشاالله لا قوة الا بالله
    *******
    یافارس الحجاز ادرکنی یا ابا الصالح المهدی ادرکنی


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    1,122
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    4
    گالری
    0

    فقر رسانه اي




    فقر رسانه اي
    جوامع مسلمان نشين به خاطر فقر رسانه اي و البته نداشتن ديدگاه هاي ديني يكسان در ارتباط با حجاب در حاكميت هاي آن كشورها نتوانسته اند در مقابل هجمه هاي بي حد و مرز اين شبيخون فرهنگي قد علم كند چه رسد به مبارزه و غلبه بر دشمن!
    حال سوال اصلي اين است در شرايطي كه دشمن با امكانات پيشرفته و اعتبارات ميلياردي بصورت همه جانبه در اشاعه بي حجابي و سكس بمنظور فضاسازي گسترده براي عموميت بخشيدن به آن را دردستوركار قرار داده است و از طرفي در مقابل كمترين تكنولوژي هاي رسانه اي، نداشتن وحدت كلمه و اتحاد در جامعيت بخشيدن به فلسفه وجودي حجاب در ميان كشورهاي مسلمان نشين و كمترين اعتبارات ممكن براي اشاعه فرهنگ حجاب و عفاف قرار گرفته است؛ براي اشاعه اين گوهر ارزشمند انساني چه بايد كرد؟ و چگونه در برابر اين نبرد نابرابر ايستاد؟ جالب‌تر اينكه طبق بررسي هاي علمي بعمل آمده در جوامع مختلف ميزان تأثيرپذيري در مقابل رسانه هاي سكسي بسيار بالاست.
    در كتاب روانشناسي اجتماعي کاربردي اثر ازکمپ، استوارت (ترجمهٔ فرهاد ماهر. موسسه انتشارات به نشر، 1376 964-333-718-isbn 9.) كه به بررسي پژوهش‌هاي روان شناختي اجتماعي دربارهٔ پورنوگرافي يا مکتوبات سکسي پرداخته، آمده است: ۷۰درصد زنان بالغ و ۸۰درصد مردان بالغ علاقه مند به ديدن برنامه‌هاي سکسي هستند. اين رقم براي نوجوانان ده درصد بيشتر است. در بين مطالعات پژوهشي متعدد و افکار عمومي بر اين نکته اتفاق نظر وجود دارد که ديدن تصاوير آشکار جنسي مي‌تواند موجب برانگيختگي و تحريک جنسي شود. براي نمونه، در بين دانشجويان، حدود ۸۰درصد زنان و مردان خبر از تحريک آلت جنسي در پاسخ به ديدن فيلم‌هاي جنسي مي‌دهند و با مشاهدهٔ مکرر، اثر‌هاي تحريکي کاهش مي‌يابد. طبق گزارش شخصي مردم، رفتار جنسي همچنين ممکن است تحت تأثير تصاوير جنسي قرار گيرد. بخشي از مردم از افزايش فراواني خود ارضايي يا فعاليت جنسي با جنس مخالف داده‌اند، هر چند اين اثر بعد از يک يا دو روز از بين مي‌رود.
    مشاهده مي‌شود كه نه تنها دشمن از امكانات زيادي برخوردار است بلكه بستر پذيرش بي حجابي و سكس در جامعه جهاني نيز به بهترين شكل ممكن مهيا است و در طرف مقابل ما با كمترين امكانات رسانه‌اي و با خيال آسوده كمترين برنامه و جريان سازي را براي اشاعه فرهنگ حجاب و عفاف درجهت گستراندن هرچه بيشتر اين گور پاك بشري دردستور كار قرار داده ايم.
    اعوذبالله
    ********
    ماشاالله لا قوة الا بالله
    *******
    یافارس الحجاز ادرکنی یا ابا الصالح المهدی ادرکنی


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    1,122
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    4
    گالری
    0

    چه بايد كرد؟




    چه بايد كرد؟
    در پاسخ به اين سوال بايد گفت امروزه در جهان گرايش خودخواسته زنان به حجاب كه زائيده ساختار رسانه اي بودن خود حجاب است روز به روز در حال افزايش است چرا كه حجاب بخاطر داشتن برخي خصوصيت هاي بارز يك رسانه و انتقال صريح و سريع پيام خود به مخاطب باعث جذب تعداد چشمگيري از زنان به اين مهم شده است و اين آغازي درخشان براي برتري اين رسانه ي تك نفري بر امپراطوري قدرتمند رسانه اي غرب است.
    درتعريف رسانه مي توان‌ گفت‌ «هر وسيله‌اي‌ كه‌ پيامي‌ را منتقل‌ كند، رسانه‌ است‌« امّا اين‌، ساده‌ سازي‌ است‌ و نمي‌تواند ابعاد مختلف‌ رسانه‌ را نشان‌ دهد . اگر هم‌ بگوييم‌ راديو و تلويزيون‌ و مطبوعات‌ و كتاب‌ و سينما و حتّي‌ اينترنت‌، رسانه‌ هستند باز هم‌ بخشي‌ از اين‌ مفهوم‌ را ناديده‌ گرفته‌ايم‌ و به‌ ويژه‌ فرهنگ‌ بومي‌ و سنتي‌ و شرقي‌ و حتّي‌ اسلامي‌ خود را ناديده‌ انگاشته‌ايم‌. بنابراين‌، مي توان رسانه‌ را اين‌ گونه‌ تعريف‌ كرد: «رسانه‌، موجود زنده‌اي‌ است‌ كه‌ پيامي‌ را از يك‌ پيام‌ ساز بـه يك‌ پيام‌ گـير ( مخاطب ‌) مـنتقل‌ مي‌كند.» اين‌ انتقال‌ پيام‌ دقيقاً طبق‌ همان‌ فرايندي‌ صورت‌ مي‌گيرد كه‌ در تعريف‌ ارتباطات‌ آمده است. اگر بخواهيم‌ اين‌ دو مفهوم‌ را ـ آن‌ گونه‌ كه‌ واقعاً هست‌ ـ به‌ هم‌ ربط‌ دهيم‌ بايد رسانه‌ را اين‌ گونه‌ باز تعريف‌ كنيم‌: «رسانه‌، موجود زنده‌اي‌ است‌ كه‌ ارتباطات‌ برقرار مي‌كند» يا «رسانه‌،موجود زنده‌اي‌ است‌ كه‌ سبب‌ برقراري‌ ارتباطات‌ مي‌گردد» يا «رسانه‌، وسيله برقراري‌ ارتباطات‌ است‌.»
    رسانه ي تك نفري
    همانگونه كه در تعريف رسانه گفته شد و از طرف ديگر مشخصه هاي بارز يك بانوي محجبه و عفيف را مدنظر قرار دهيم به زيباترين شكل ممكن مي توان گفت كه حجاب به خودي خود تمام مشخصات يك رسانه را درخود جاي داده است و بي شك اگر بانوي آراسته شده به قامت زيباي حجاب بتواند مشخصه هاي يك صاحب رسانه و يا گزارشگر و خبرنگار را حفظ كند رسانه تك نفره اي شكل خواهد گرفت كه بزرگترين بنگاههاي خبرپراكني جهان با بيشترين امكانات و مدرن ترين تجهيزات از قدرت تأثيرگذاري آن عاجز خواهند ماند. چراكه تأثير رسانه هاي سكسي كوتاه مدت و زودگذر و بدون فلسفه وجودي است اما حجاب نه تنها در روح و جان جاري و ثاري مي شود بلكه در اعماق وجود مخاطب جاي مي گيرد.
    اما تأثيرگذاري اين مهم مستلزم اين است كه، زناني كه حجاب را بعنوان پوششي خودخواسته برگزيده اند بايد به رسانه بودن آن آگاه شوند و در رفتار، كردار و گفتار خود به گونه اي عمل كنند كه جذب حداكثري و دفع حداقلي بانوان مخاطب را به همراه داشته باشند از اين رو آگاه كردن زنان به اين مهم امري اساسي است.
    مسأله ديگر اينكه خواسته يا ناخواسته جنبش زنان محجبه خودخواسته شكل گرفته است و اين مهم هم اينك در جوامع سكولار بعنوان يك تهديد جدي قلمداد مي شود به گونه اي كه بسياري از زنان تازه محجبه غرب پس از مسافرت به برخي کشورهاي مسلمان همچون ايران، مصر، سوريه، لبنان، تونس، الجزاير و مغرب به حجاب خودخواسته روي مي آورند و تعدادشان آنقدر در حال افزايش است كه معمايي براي تحليلگران خارجي ترسيم شده است و جالب اينجاست بخش عمده اي از زنان تازه محجبه در سالهاي ابتدايي زندگي قرار دارند و مهمتر اينکه آنان با اراده ي آزاد خود حجاب را انتخاب کرده اند و در بسياري از موارد با مخالفت پدر و مادر، جامعه و حاكميت مواجه مي شوند و به گونه اي غيرمنتظره و حتي در مواردي متعصب تر از يك بانوني مسلمان از حجاب به قيمت پرداخت هزينه هاي سنگين سياسي، اجتماعي و حتي اقتصادي دفاع مي كنند و حتي در موارد بسيار زيادي از جان و مال خود را در اين راه مي گذرند.
    نكته پاياني اينكه حال كه حجاب بدرستي كالبد رسانه‌اي خود را دارد و اميد مي رود خود زنان نيز در مقام يك خبرنگار آگاه و مسلط به مساله عمل كنند بايد از فضاي صايبري براي ايستادگي و مبارزه در برابر هجمه هاي بيكران بهره گرفت و هر بانوي محجبه در هر گوشه از جهان با ايجاد وِبگاهي شخصي شمارشگرهاي موتورهاي جستجوگر اينترنت را به سمت و سوي اين گوهر تابناك انساني هدايت نمايد.



    -----------------------------------------
    تحقق منویات حجاب در نگاه فرهنگی.
    حامد احمدی راد
    سایت پایا نیوز
    اعوذبالله
    ********
    ماشاالله لا قوة الا بالله
    *******
    یافارس الحجاز ادرکنی یا ابا الصالح المهدی ادرکنی


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود