جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: برانگیخته شده به شکل حیوانات در قیامت

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    284
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    88
    آپلود
    0
    گالری
    0

    برانگیخته شده به شکل حیوانات در قیامت




    سلام
    در برخی روایان آمده که انسانها در روز قیامت به شکل حیوان محشور خواهند شد
    به شکل حیواناتی و به ازای چه اعمالی؟

  2. تشکرها 3


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    284
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    88
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آیا کسی احادیث مربوط به مسخ انسان به شکل حیوان در قیامت داره؟
    به ازای هر صفتی که در انسان وجود داره در قیامت به شکل حیوانی متناسب با اون تبدیل میشه

  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    641
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    84
    آپلود
    9
    گالری
    66



    با او

    ضمن عرض سلام و آرزوی موفقیت برای شما ؛

    ببینید به طور کلی موجودات و مخلوقات در یک تقسیم بندی دارای دو بُعد جسمانی و روحانی هستند که این روح و جسم هم در حال تاثیر و تاثر دو طرفه است. و از طرفی روح موجودات در عین یکپارچگی و به اصطلاح علمی ، مجرد بودن ، از هر حیث و زاویه ای تجلی و ظهور یکی از صفات است.

    صفات مثبت و منفی بسیار است.گرچه تعبیر به صفت منفی تعبیر با مسامحه هستش چون ما واقعا صفت منفی نداریم و به حالت نبود یک صفات مثبت می گویند صفت منفی.مثلا نبود صدق را می گویند کذب.نه اینکه کذب چیزی باشه که وجود داشته باشه.


    حالا دقت بفرمایید ، هر صفتی در برزخ و قیامت ، به شکل خاصی ظهور پیدا می کند.مثلا غرور در برزخ و قیامت به شکل موجود کوچک و ریز و خواری مثل مورچه ظهور پیدا می کند.بداخلاق مثل سگ . شهوت ران مثل خوک و .....

    چون وجود بعضی صفات و نبود بعضی صفات در بعضی موجودات بارز تر و شدید تر هست. مثلا بی بخاری و شهوت رانی در خوک ، بد خلقی و عصبیت در سگ ، بی وفایی در گربه و ..... .

    حالا انسان هم اگر صفات و خوی های یک حیوان خاصی در اون تجلی کرده و تشدید بشه ، در برزخ و قیامت ، جسم مثالی و جسم برزخی اون آدم به شکل اون حیوان خواهد شد.

    البته نه مثلا آدم بد اخلاق ، سگ می شود. اون ماهیت اصلی خودش رو از دست نمی ده بلکه جسم مثالی و جسم برزخیش به شکل اون حیوان ظاهر می شه. مثلا اکبر آقا آدم به شدت بداخلاق و زهر ماری است ، این آدم در اونجا به صورت اکبر آقای سگ خو ظاهر می شود. به تعبیر منطقی یعنی جنسش انسان است ولی فصلش حیوان و سگ.

    پس در برزخ و قیامت قیافه و شکل افراد ، شکل و قیافه ی جسم مثالی و برزخی افراد در اونجا به شکل صفات افراد هست ، یعنی افراد به شکل و قیافه ی صفاتشان ظاهر می شوند.

    اون آیه ای هم که می گه : إذا الوحوش حُشِرَت ، به بیان علامه حسن زاده می فرمایند یکی از معانی و مصادیق و بطون این آیه هم این هست که منظور محشور شدن انسان هایی با خوی وحشی و حیونات است. یعنی سخن از زمانی می گوید که به تمثال حیوان های وحشی به خاطر داشتن صفات آنها ظاهر و محشور می شوند.
    که حتی در کتاب انسان در عرف عرفان ، علامه حسن زاده می گویند در یک مکاشفه ای این اذا الوحوش حشرت را دیده اند که انسان هایی به شکل حیوانات وحشی محشور شده اند ، در حالی که شخصیت و ماهیت اصیشان را هم داشتند ، مثلا همه می بینند می فهمند این اکبر آقاست ولی به شکل سگ چون صفت سگ را داشته است.

    پس شکل و قیافه ی ما در برزخ و قیامت ، به صفات و مَلَکاتمون در دنیا بستگی داره. از اون بر هم صفات خوب ، جسم مثالی و برزخی زیبا و لطیف رو موجب می شوند.

    اگر بیشتر مایل بودید مطالعه کنید ، منابعی از بزرگانی چون علامه طباطبایی و علامه حسن زاده و آیت الله جوادی املی در این موارد هست یا لا اقل کتاب هایی که به این موضوع هم پرداخته اند.

    الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمومنین
    زیاده عرضی نیست.
    التماس دعا

    طارق

    اي حيوان ناطق بدان:
    برباد فنا تا ندهي گرد خودي را
    هرگز نتوان ديد جمال احدي را
    و بدان فرودگاه شيطان خودبيني و تكبر است براي همين است كه شيطان به عزّت خدا قسم خورد همه را اغوا كند جز مخلَصين را و ويژگي انسان با اخلاص آن است كه آنقدر محو جمال و جلال خداست كه نه در فكر و نه در عمل هيچ توجهي به خويش ندارد.
    رابطه ي عكس ميان توجّه به خدا و تكبر بسيار مهم است در مسير سعادت انسان.

    [SIGPIC][/SIGPIC]


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    284
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    88
    آپلود
    0
    گالری
    0



    طارق عزیز
    ممنون خواهم شد اگر مطالب را از منابع استخراج نمایید و در همین تاپیک یا در تاپیک جامع دیگری جهت استفاده عموم کاربران قرار دهید. ما آگاهی کمی داریم و به راحتی به منابع دسترسی نداریم و قادر به تجزیه و تحلیل این قبیل مسایل نیستیم.
    ثواب زیادی ماجور خواهید بود
    ویرایش توسط ربیعی : ۱۳۸۹/۰۵/۰۹ در ساعت ۱۷:۱۱

  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,079
    مورد تشکر
    81 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ربیعی نمایش پست
    سلام
    در برخی روایان آمده که انسانها در روز قیامت به شکل حیوان محشور خواهند شد
    به شکل حیواناتی و به ازای چه اعمالی؟

    با سلام،
    قبل از پاسخ به این سوال باید چند نکته مورد توجه قرار گیرد:
    اولاً، كسي نگفته است كه بيشتر انسان‏ها به صورت حيوان محشور مي‏شوند؛ بلكه يك‏سري از گناهان در صورتي كه مرتكب آن توبه نكرده و آمرزيده نشده باشد، موجب تبديل صورت مي‏شود.
    ثانيا، حيوانات به خودي خود بد نيستند؛ اما براي انسان كه در رتبه كمالي برتري قرار دارد، اگر به صورت حيوان محشور شود، تنزل رتبه است و براي او بد مي‏باشد.
    اما در پاسخ به این سوال شما باید عرض کنم:
    در قيامت هر انسان به صورت اخلاق و ملکات دروني خويش محشور مي شود. اگر کسي اهل عبادت بود و به اسرار آن دست يافت و به احکام آن عمل کرد در قيامت با زيباترين چهره محشور خواهد شد و اگر از افراد عادي بود و فقط به احکام ظاهري عمل مي کرد به شکل انساني محشور مي شود که نور او تنها جلوي گامهاي خودش را روشن مي کند و اگر کسي اهل پرستش خدا نبود به صورت همان ملکه اي شکل مي گيرد که آن را تحصيل کرده و با آن پرورده شده است.
    قرآن مي فرمايد: «يوم ينفخ في الصّور فتأتون أفواجاً» نباء/18؛ [هنگامي که دومين بار در صور دميده شود شما گروه گروه خواهيد آمد.] مفسران گفته اند: اين نفخ دوم است که مردگان دسته دسته زنده و وارد حشر مي گردند، بر خلاف نفخ اول که به وسيله آن همه خواهند مرد.
    ذيل اين آيه، حديثي از پيامبر اکرم(ص) نقل شده که فرمود: «يُحشر عشرةُ أصنافٍ مِن أُمّتي أَشتاتاً قد مَيّزهم الله تعالي مِن المسلمين وبدّل صُوَرهم: بعضُهم علي صورة القردةِ؛ وبعضهم علي صورة الخنازير، و بعضهم منکسون أرجلهم من فوق، ووجوهم من تحت، ثم يسحَبون عليها، و بعضهم عميً يتردّدون، و بعضهم صمٌّ و بکمٌ لا يعقلون، وبعضهم يمضغون ألسنتهم، تسيل القيحُ من أفواهِهِم لعاباً يتقذّرهم أهل الجمع، و بعضهم مقطعة أيديهم و أرجلُهم، و بعضهم مصلّبون علي جذوع من نار، و بعضهم أشدّ نتناً من الجيف، و بعضهم يلبسون جبابا سابغة من قطران لازقة بجلودهم، فأمّا الّذين بصورة القردة، فالقتّات من النّاس و أمّا الّذين علي صورة الخنازير فأهلُ السُّحت و أمّا المنکسون علي رؤسهم فأکلة الرّبا، و العمي الجائرون في الحکم، والصمّ البکم المعجبون بأعمالهم، والّذين يمضغون بألسنتهم العلماء والقضاة الّذين خالف أعمالهم أقوالهم، والمقطّعةُ أيديهم وأرجهلم الّذين يؤذون الجيران، والمصلّبون علي جذوع من نار فالسّعاة بالنّاس إلي السّلطان والّذين أشدّ نتناً من الجيف فالّذين يتمتعون بالشّهوات واللّذّات ويمنعون حقّ الله تعالي في أموالهم، والّذين هم يلبسون الجباب فأهل الفخر والخيلاء» (مجمع البيان 10ـ9/642؛ نور الثقلين 5/493.)
    [ده صنف از امّت من پراکنده محشور خواهند شد. خداوند آنان را از ساير مردم جدا کرده و متمايز ساخته است (انگشت نماي مردمند) برخي به شکل بوزينه، برخي به صورت خوک و برخي واژگونند و پاهايشان بالا و در صحنة قيامت به چهره کشيده مي شوند. برخي کورند و به اين سو و آن سو تردّد مي کنند. برخي کر و گنگ و بي عقلند. گروهي زبانهايشان را به دندان مي جوند و چرکي از دهانشان سرازير است که اهل محشر از آنان دوري مي جويند. دسته اي دستها و پاهايشان بريده است. طايفه اي بر شاخههاي آتش آويزانند. جمعيّتي بدتر از مردارند. بعضي لباسهاي آتشين پوشيده که به بدنهايشان چسبيده است [تا درد عذاب را بيشتر لمس کنند].
    سپس پيامبر(ص) صفاتي که پديد آورنده اين صورتهاست چنين برشمرد: اما آنان که به شکل بوزينه اند سخن چينانند. آنان که به شکل خوکند، حرام خوارانند. آنان که سرهايشان به زير است و بر چهره کشيده مي شوند، رباخوارانند. اما کوران همانا حکمرانان ستمگرند. کران و گنگان، رياکاران در عملند. آنان که زبانها به دندان مي جوند دانشمندان و داوراني هستند که گفتارشان مخالف کردارشان است. آنان که دست و پايشان قطع شده است همسايه آزاران هستند. آنان که بر شاخههاي آتش آويزانند سعايت گراني هستند که سخن مردم را به سلطان ستمگر مي برند. آنان که بدبوتر از مردارند، کساني هستند که از شهوتها و لذّتها کام دل مي گيرند، ليکن حق خدا که در اموالشان است نمي دهند و آنان که لباس آتشين در بر دارند، آنانند که فخر فروش و خيال گرايند.]



  9. تشکرها 2


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    105
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    50 دقیقه
    دریافت
    101
    آپلود
    1
    گالری
    0

    سلام




    کتاب درباره این موضوع نیست تا معرفی کنید
    خدا مشتري ندارد
    شيخ گاه مي فرمود:
    امام حسين مشتري زياد دارد.ممکن است امام هاي ديگر هم همين طور باشند:ولي خدا مشتري ندارد!من دلم ميسوزد که خدامشتري هاي کم اند.
    کمتر کسي مي ايد بگويدمن خدا را دوست دارم و مي خواهم با او اشنا شوم.

    گاه مي فرمود.
    درحالي که تو به خدا محتاجي خدا عاشق توست.

    بنده من !سوگندبه حق خودم که دوستدارتو هستم.پس سوگندبه حق من تو که مرادوست بدار!
    ای عیسی تا کی چشم به راه باشم وپی گیری کنم تا بنده من به سوی من بازگردد

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود