صفحه 1 از 53 1231121314151 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا مردها میتوانند چندین همسر داشته باشند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    719
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    41
    آپلود
    0
    گالری
    4

    پرسش تعدد زوجات برای مردان و زنان




    "تک همسري" طبيعي ترين فرم زناشويي است. در تک همسري روح اختصاص حکمفرماست( يعني مالکيت فردي و خصوصي که البته با مالکيت خصوصي ثروت متفاوت است). در تک همسري هر يک از زن و شوهر احساسات و عواطف و منافع جنسي ديگري را "از آن " خود و مخصوص شخص خود مي داند. نقطه مقابل تک همسري "چند همسري " يا زوجيت اشتراکي است.
    هر كس به شأن خود به كاري مي پردازد


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    719
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    41
    آپلود
    0
    گالری
    4



    چند همسري يا زوجيت اشتراکي به چند شکل ممکن است فرض شود:

    کمونيسم جنسي: يکي اينکه اختصاص در هيچ طرف وجود نداشته باشد، نه مرد به زن معين اختصاص داشته باشد و نه زن مخصوص مرد معين باشد. کمونيسم جنسي مساوي است با نفي زندگي خانوادگي. مثلا در گذشته در بعضي قبايل چند برادر با چند خواهر مشترکا ازدواج مي کرده اند يا گروهي از مردان يک طايفه به اشتراک با گروهي از زنان طايفه ديگر ازدواج مي کرده اند. ويل دورانت در جلد اول تاريخ تمدن صفحه 60 مي گويد: "در بعضي نقاط ازدواج به صورت دسته جمعي صورت مي پذيرفته. به اين معني که گروهي از مردان يک طايفه گروهي از زنان طايفه ديگر را به زني مي گرفته اند. در تبت مثلا عادت برآن بوده است که چند برادر جند خواهر را به تعداد خود به همسري اختيار مي کرده اند به طوري که هيچ معلوم نبود کدام خواهر زن کدام برادر است و يک نوع کمونيسم در زناشويي وجود داشته است.سزار به عادت مشابهي در ميان مردم قديم انگلستان اشاره کرده است. از بقاياي اين حوادث عادت همسري با زن برادر پس از مرگ برادر را بايد برشمرد که در ميان قوم يهود و اقوام ديگر قديم شايع بوده است."
    هر كس به شأن خود به كاري مي پردازد


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    719
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    41
    آپلود
    0
    گالری
    4



    چند شوهري: شکل ديگر چند همسري چند شوهري است. يعني اينکه زن در آن واحد بيش از يک شوهر داشته باشد. ويل دورانت مي گويد: اين کيفيت در بعضي از قبايل تودا و بعضي قبايل تبت قابل مشاهده است. در صحيح بخاري از عايشه نقل مي کند که:" در جاهليت عرب چهار نوع زناشويي وجود داشته است. يک نوع همان است که امروز معمول و جاري است که مردي به وسيله پدر دختر از دختر خواستگاري مي کند و پس از تعيين مهر با او ازدواج مي کند وفرزندي که از آن دختر پيدا مي شود از لحاظ تعيين پدر تکليف روشني دارد.
    نوع ديگر اين بوده که مردي در خلال ايام زناشويي با زني خود وسيله زناشويي او را با مرد ديگري بزاي يک مدت محدود فراهم مي کرده است تا از او براي خود نسل بهتري به وجود آورد. به اين ترتيب که آن مرد از زن خود کناره گيري مي کرد و زن خود را توصيه مي کرد که خود را در اختيار فلان شخص معين بگذارد و تا وقتي که از آن مرد آبستن نمي شد به کناره گيري خودش ادامه مي داد. همينکه روشن مي شد آبستن شده، با او نزديکي مي کرد. اين کار را در مورد کساني مي کردند که آن ها را براي توليدفرزند، از خود شايسته تر مي دانستند. و در حقيقت اين کار را براي بهبود نسل و اصلاح نژاد انجام مي دادند. اين نوع زناشويي رانکاح استبضاع مي ناميدند.
    نوع ديگر اينکه: گروهي که عده شان کمتر از ده نفر بود با يک زن معين رابطه برقرار مي کردند. آن زن آبستن مي شد و فرزندي به دنيا مي آورد. در آن وقت آن زن همه آن گروه را نزد خود دعوت مي کرد و هر کدام را که خود مايل بود به عنوان پدر فرزندش انتخاب مي کرد.
    نوع چهارم اين بود که: زني رسما بعنوان روسپي گري وجود داشت. هر مردي بدون استثنا مي توانست با او رابطه داشته باشد. اين گونه زنان معمولا پرچمي بالاي خانه خود مي زدند و با آن علامت شناخته مي شدند. اينچنين زنان پس از به دنيا آوردن فرزندان، کاهن و قيافه شناس مي آوردند تا از روي مشخصات قيافه راي بدهند که فرزند ازآن کيست.
    همه اين زناشويي ها در جاهلين وجود داشت تا خداوند محمد(صل الله عليه و آله) را به پيغمبري برگزيد و او آنها را جز آنچه الان معمول است را از ميان برد."
    ویرایش توسط سلام خدا : ۱۳۸۸/۰۱/۳۰ در ساعت ۱۶:۰۳
    هر كس به شأن خود به كاري مي پردازد


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    719
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    41
    آپلود
    0
    گالری
    4



    از اينجا معلوم مي شود که رسم چند شوهري در جاهليت عرب وجود داشته است. منتسکيو در روح القوانين مي گويد: "ابو الحسن، جهانگرد عرب در قرن نهم ميلادي که به هندوستان و چين رفت، اين رسم( چند شوهري) را مشاهده کرد و آن را دليل بر فحشا شمرد.
    اشکال چند شوهري
    اشکال عمده و اساسي که بيشتر سبب شده اين رسم عملا موفقيتي نداشته باشد، اشتباه انساب است. در اين نوع زناشويي رابطه پدر با فرزند عملا نامشخص است، همچنانکه در کمونيسم جنسي نيز رابطه پدران با فرزندان نامشخص است. همانطور که کمونيسم جنسي نتوانست براي خود جا باز کند ، چند شوهر ينيست نتوانست مورد پذيرش يک اجتماع واقعي بوده باشد، زيرا زندگي خانوادگي و تاسيس آشيانه براي نسل آينده و ارتباط قطعي ميان نسل گذشته و آينده، خواسته غريزه طبيعت بشر است. چند شوهري نه تنها با طبيعت انحصارطلبي و فرزنددوستي مرد مخالف است، با طبيعت زن نيز مخالفت دارد. تحقيقات روانشناسي ثابت کرده است که زن بيش از مرد خواهان تک همسري است.
    (از کتاب حقوق زن در اسلام شهید مطهری)
    حالا سوال من اينجاست که: چگونه طبيعت زن پديده چند همسري را نمي پذيرد؟ اگر از رابطه جنسي در يک رابطه بين دو جنس مخالف صرف نظر شود، آيا باز هم پديده چند همسري( چند معشوقگي!) براي زن پديده اي ناپسند است؟ چرا؟
    هر كس به شأن خود به كاري مي پردازد


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    539
    تشکر:
    1
    حضور
    53 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط nahid_asghari نمایش پست
    از کار شناسان محترم تقاضا دارم نظراتشون رو ارائه بفرمایند. با تشکر
    با توجّه به آن چه در قرآن كريم پس از صدور حكم جواز تعدد زوجات بيان شده است، به مطلبى اشاره مى كنم، قرآن كريم پس از صدور حكم مى فرمايد: «فَاِن خِفتُم اَلاَّ تَعدِلوا فَواحِدَةً اَو ما مَلَكَت اَيمـنُكُم ذلِكَ اَدنى اَلاَّتَعولوا (نساء، 3); و اگر مى ترسيد عدالت را درباره همسران متعدد رعايت نكنيد تنها يك همسر بگيريد.» مى بينيد كه خداوند متعال ارضاى جنسى و تنوع طلبى را اصل و معيار قرار نداده، بلكه ارضاى جنسى كه يكى از خواهش هاى طبيعى بشر است، در جايى كه به ظلم و بى عدالتى منجر شود، بايستى كنترل شود و انسان، بر خويشتن دارى صبر كند. يكى از برنامه هاى عادلانه آن است كه مرد هر شب در خانه يكى از همسرانش باشد، اين مسئله هم از اين نظر كه خانه مال چه كسى باشد و هم از اين نظر كه فرزندان از چه كسى باشند و از نظر امكان برنامه ريزى يك نفر با چهار نفر، كاملا ساده و عقلايى و رعايت عدالت و حقوق در آن بدون هيچ پيچيدگى قابل اجرا است، امّا اگر فرض كنيد كه هر يك از چهار زن با چهار مرد ديگر پيمان زناشويى دارند و هر يك از مردان آن ها، خود داراى چهار زن ديگر هستند كه هر يك از آن زنان با چهار مرد ديگر ازدواج كرده اند، فضايى به وجود مى آيد كه رعايت حقوق و عدالت از نظر حساب بشرى امكان پذير نيست; براى مثال آيا زن در يك خانه باشد و مردها به سراغ او بيايند، در اين صورت خانه مال چه كسى باشد، در اين صورت هر مرد بايد چهار خانه داشته باشد كه در هر خانه با سه مرد ديگر شريك باشد و...و يا زن هر شب دست بچّه هاى خود را بگيرد و به خانه شوهر ديگرش برود،



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    539
    تشکر:
    1
    حضور
    53 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1



    در اين صورت افزون بر
    آن كه در فرهنگ يك زن بى نظم و نظام هم اين فرض امكان ندارد، سرو سامان دادن خانه و امور داخلى به سليقه و زحمت چه كسى باشد، هر فرزندى خواسته اى دارد، در خانه وضعيّت مناسبى براى او بايد پيش بينى شده باشد، آيا همه امكانات و...هر شب جابه جا شوند؟ فرزندان متعدد اين زن كه هر كدام مال يك شوهر است، همه به دنبال او حركت كنند و...! يك مرد نسبت به فرزندان غير خود هيچ مسئوليتى نشان نمى دهد، حتّى اجبار قانونى هم محبّت و ضمانت لازم را ايجاد نمى كند، افزون بر آن كه با توجّه به وضعيت و مزاج طبيعى زن كه در بسيارى از ايام مانند قاعدگى، شيردهى، حاملگى، زايمان و هم چنين كمىِ توان و بنيه و...امكان همراهى با بيش از يك مرد را ندارد، امّا اكنون اگر شما تصور كنيد كه همه مردان يك جامعه داراى همسران متعدد هستند، به هيچ وجه تداخل ها و پيچيدگى هايى كه بيان شد ايجاد نمى شود و همه چيز با يك حساب ساده كه عرف مردم آن را مى فهمند حل شدنى است، و بنياد خانواده كه ركن ديرين اجتماع و حداقل مفهوم هم زيستى است باقى مى ماند.
    همه مطالب در محدوده نوشته اى در حدّ «پاسخ» نمى گنجد، تنها خواستيم تا اشاره به شمه اى از درياى معرفتى باشد كه در ذيل آيه تعدّد زوجات، نهفته است. گاهى برخى افراد گمان مى كنند با طرح يك جمله و اين كه علم مى تواند با بررسى دقيق مشكل انتساب را حل كند و... تمام مشكلات حل مى شود و يا برخى بدون توجه به رعايت شروطى كه قرآن بيان كرده است خيال مى كنند قرآن كريم به صورت مطلق و تنها براى تنوع طلبى و ارضاى غريزه جنسى، تعدد زوجات را مجاز شمرده است و به فلسفه و علل و عوامل فردى، روانى، اجتماعى، خانوادگى و...ديدگاه قرآن و يا ديگران توجه نمى كنند.



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    1,093
    تشکر:
    1
    حضور
    1 روز 16 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جناب حکیم سخن شما متین ولی...

    ازدواج مجدد بدون رضايت همسر اول غيرقانوني شد

    بالاخره بعد از يک سال کش و قوس هاي فراوان ماده 23 لايحه حمايت از خانواده که به مردان اجازه مي داد بدون اجازه همسر اول و تنها با حکم دادگاه براي ازدواج مجدد اقدام کنند، در مجلس حذف شد. اين ماده از لايحه حمايت از خانواده، اجازه همسر در ازدواج مجدد مرد را که پيش از آن در قانون وجود داشت، از زن سلب مي کرد و انجام آن را تنها منوط به تمکن مالي مرد و تعهدي «بدون ضمانت اجرايي» از سوي مرد بر اجراي عدالت بين همسران دانسته بود.

    وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ / ۱۰- یونس

  9. تشکرها 2


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    359
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 4 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با تشکر از جناب حکیم و دیگر دوستان...
    به نظر بنده عدالت فقط با تقسیم کردن روزها بین همسران برقرار نمی شه و برقرای عدالت بین همسرها بسیار بسیار مشکله و به نظر بنده تنها از معصومین ساخته هست!
    قرآن کریم این شرط رو لازم دونسته یعنی اگر کسی نتونه عدالت رو برقرار کنه و حتی ذره ای فرق بین همسراش بذاره حق چنین کاری رو نداره!
    به نظر من الآن شرایط نسبت به گذشته خیلی تغیییر کرده و باید یه تغییر نگرش اساسی روی این قانون بشه!
    که البته این قانون مصوبه مجلس تا حدودی منصفانه هست .
    گریه نمی کنم نه اینکه سنگم......
    گریه غرورمو به هم می زنه
    مرد برای هضم دلتنگیاش
    گریه نمی کنه قدم میزنه.......


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    637
    تشکر:
    1
    حضور
    11 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    41



    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام خدمت همه ی دوستان

    چطوره بحث رو از یک زاویه ی دیگه دنبال کنیم. من یه سوال دارم. آیا کسی هست که بدون تعصب و سلیقه گرائی خودش، روی آثار و نتایج تک همسری یا تعدد همسر مردان یه تحقیق کامل کرده باشه؟

    پیشنهاد من اینه که بیائیم و این آثار را به صورت واقعی ( نه خیالی و فرضی)، توی یک تحقیق میدانی دنبال کنیم. این خودش می تونه یه پایان نامه ی جالب و پر محتوا باشه.

    من یه فرضیه دارم:

    شاید آثار و منافعی که در تعدد همسر هست در کل بسیار ارزشمند تر از آثار و منافع فردی تک همسری است و الا چرا اسلام ابتدا به صورت یک قاعده، پیشنهاد تعدد همسر (با رعایت شرائط ) داده و سپس افراد ضعیفی که نمی توانند شرائط را رعایت نمایند را استثنا نموده و گفته به یک زن قناعت نمایند و یا حتی ازدواج نکنند؟! (سوره ی نساء / آیه ی 3)

    البته باید یک تذکر مهم را با صدای بلند فریاد بزنم و آن اینکه این بحث فقط یک بحث علمیه و توش هیچ انگیزه ای جز کشف چرائی حکم اسلام بدین صورت در این مسأله وجود نداره.

    بنده هم فعلا طرفدار هیچ کدام از دو طرف این بحث نیستم و فقط در اینجا به دنبال کشف واقعیت هستم.
    لا یستیقن القلب أن الحق باطل ابدا
    و لا یستیقن أن الباطل حق أبدا

    قلب هیچ وقت یقین به حق بودن باطل و یا باطل بودن
    حق نمی نماید امام صادق علیه السلام

    *************
    و السلام علي من اتبع الهدى
    و درود بر هر آنكه ( بدون تعصب) به دنبال حق است و پذيراى آن سوره طه / آیه 47




  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    359
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 4 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مدافع نمایش پست
    :rose: بسم الله الرحمن الرحیم :rose:


    با سلام خدمت همه ی دوستان
    ................
    من یه فرضیه دارم:
    شاید آثار و منافعی که در تعدد همسر هست در کل بسیار ارزشمند تر از آثار و منافع فردی تک همسری است و الا چرا اسلام ابتدا به صورت یک قاعده، پیشنهاد تعدد همسر (با رعایت شرائط ) داده و سپس افراد ضعیفی که نمی توانند شرائط را رعایت نمایند را استثنا نموده و گفته به یک زن قناعت نمایند و یا حتی ازدواج نکنند؟! (سوره ی نساء / آیه ی 3)
    ..........
    با سلام خدمت مدافع عزیز .
    ممنون از حسن توجهتون و جهت دهی بحث به سمت و سوی علمی.
    اسلام هرگز تعدد همسر رو پیشنهاد نداده بلکه این کار رو بسته به شرایطی بدون اشکال دونسته!
    پیشنهاد دادن امری با صدور اجازه نسبت به امری کاملا" متفاوته!
    موفق باشید...
    گریه نمی کنم نه اینکه سنگم......
    گریه غرورمو به هم می زنه
    مرد برای هضم دلتنگیاش
    گریه نمی کنه قدم میزنه.......


صفحه 1 از 53 1231121314151 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود