جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دانش ائمه اطهار(ع)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    2,350
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    28 روز 16 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    14

    دانش ائمه اطهار(ع)





    سوال رياضي از امام علي(ع)

    شخصى به حضور امام على (ع ) آمد و پرسيد:

    «عددى را به دست من بده كه قابل قسمت بر 1،2،3،4،5،6،7،8،9باشد بى آنكه باقى بياورد.»

    امام على (ع ) بى درنگ به او فرمود:

    «اضرب ايّام اسبوعك فى ايّام سنتك ».

    (روزهاى هفته را بر روزهاى يكسال خودت ضرب كن كه حاصل ضرب آن، قابل قسمت بر

    همه اعداد مذكور (بدون باقيمانده) خواهد بود.)

    سؤال كننده هفت را در 360 (ايام سال) ضرب كرد حاصل ضرب آن 2520 شد، اين عدد را

    بر 2،3،4،5،6،7،8،9، 1تقسيم كرد، ديد بر همه اين اعداد قابل قسمت است بدون آنكه

    باقى بياورد.


  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,097
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مریم نمایش پست

    سوال رياضي از امام علي(ع)

    شخصى به حضور امام على (ع ) آمد و پرسيد:

    «عددى را به دست من بده كه قابل قسمت بر 1،2،3،4،5،6،7،8،9باشد بى آنكه باقى بياورد.»

    امام على (ع ) بى درنگ به او فرمود:

    «اضرب ايّام اسبوعك فى ايّام سنتك ».

    (روزهاى هفته را بر روزهاى يكسال خودت ضرب كن كه حاصل ضرب آن، قابل قسمت بر

    همه اعداد مذكور (بدون باقيمانده) خواهد بود.)

    سؤال كننده هفت را در 360 (ايام سال) ضرب كرد حاصل ضرب آن 2520 شد، اين عدد را

    بر 2،3،4،5،6،7،8،9، 1تقسيم كرد، ديد بر همه اين اعداد قابل قسمت است بدون آنكه

    باقى بياورد.
    منبعش کجاست ؟ اون شخص کی بود ؟
    monthly quotes :
    حقیقت نیازمند نقد است ، نه ستایش. فردریش نیچه

    Energy is everything and everything is energy

    I dont understand why there is so much hate between Human Races and Religions

    Become Übermensch

  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب
    اینکه کسی بتواند بدون فکر در یک لحظه به پرسش ریاضی پاسخ بگوید از هوش و ذکاوت فرد خبر می دهد ، اما به عقیده این حقیر علم ائمه (علیهم السلام) بسیار والا و بالاتر از این حرف هاست ، شأن امام و علم امام در حد علوم ریاضی و ... نیست که بخواهیم علم او را با این علوم نشان بدهیم .

    مقام امامت یك مقام اعطائی است نه كسبی ، انسان كه «كون جامع »است و همه درجات وجود، در قلمرو هستی او، بالقوه قابل تحقق است،به برخی از این درجات، نا خواسته و به صورت غیر ارادی نایل می شود همانند عبور از مراحل نبات و حیوان. اما نیل به برخی درجات بالاتردر گرو ریاضت و تلاش و خودسازی است، كه بدون تلاش و مجاهده «ولادت ثانوی » و تحول از مراحل جهان مادی به مقامات جهان مجردات امكان پذیر نیست. جز در مورد «محبوبان » و «مجذوبان سالك » كه سیر آنان نه بر اساس ریاضت و مجاهده، بلكه نتیجه عنایت و جذبه الهی است. و انبیا و اولیا از محبوبان اند. امام رضا علیه السلام براین نكته تاكید داشته و ائمه را به خاطر همین تفضل الهی، محسودمردم جاهل می دانند.

    در این که امام معصوم نیز انسان است شکّی نیست ؛ امّا همه ی انسانها از حیث رتبه ی وجودی در یک سطح نیستند. برخی انسانها عقب مانده ی ذهنی اند ؛ برخی دیگر کم هوشند ؛ عدّه ی زیادی هوش متوسّط دارند ؛ بعضی نابغه اند ؛ برخی مثل عرفا و اولیای الهی دارای بصیرت قلبی اند ؛ برخی نیز مثل امام معصوم احاطه ی علمی به همه ی مخلوقات دارند. همه ی اینها انسانند امّا خود وجود انسانی دارای مراتب است. رتبه ی وجودی برخی به قدری پایین می آید که خداوند متعال آنها را بدتر از حیوانات معرّفی کرده می فرماید:« أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ. آنها همچون چهارپايانند؛ بلكه گمراهتر از چهارپایانند. اينان همان غافلانند»(الأعراف:179) در مقابل ، عدَّه ای نیز به مقام خلیفةاللهی رسیده برتر از فرشتگان می شوند و خداوند ملائک را امر می کند که بر آنها سجده کنند. ائمه (علیهم السلام) دارای چنین درجه ای از وجود هستند که بالاترین درجات وجودی خاص ایشان است و به همین جهت بر کل عالم هستی احاطه وجودی دارند و چیزی از ایشان پنهان نیست .



  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    علم امام
    آرای امام صادق(ع) در ردّ منكران علم غیب

    اصلی‌ترین شاخصه مذهب تشیع پذیرش مفهوم امامت و پیروی از امام معصوم(ع) است. متكلمین شیعه برای امام اوصاف و ویژگی‌هایی را برشمرده‌اند و هریك از این اوصاف را بر دلایل عقلی و نقلی استوار كرده‌اند.

    مهمترین این اوصاف از منظر كلام شیعی نصب از ناحیه خداوند كه به وسیله پیامبر(ص) به مردم ابلاغ می‌شود، عصمت و علم غیب است. همانگونه كه دانشمندان شیعی در اثبات لزوم این اوصاف برای امام (ع) قلمفرسایی كرده‌اند، از ناحیه منكرین نیز نقدهایی انجام شده است كه این اثبات و رد، شاخه‌ای مهم از مباحث كلامی‌ مربوط به امامت را پدید آورده است.

    ابتدا لازم است مفهوم واژه «غیب» در لغت عربی روشن شود. واژه نامه‌های معتبر زبان عربی این لفظ را به معنی «آنچه پوشیده و پنهان است» توضیح داده اند(1).
    یكی از مخالفت‌ها بر سرراه اثبات علم غیب امام(ع) استناد به قرآن است. گفته می‌شود كه بر اساس قرآن علم غیب در انحصار خداوند بوده و به هیچ كس اعطا نفرموده است. بنابراین باید ملاحظه كرد كه آیا خداوند دارا بودن علم غیب را از همگان نفی فرموده است یا می‌توان به مواردی دست یافت كه افراد خاصی واجد این موهبت الهی شده باشند؟

    در این مسیر می‌توان آیات متعددی را به عنوان دلیل بر اینكه برخی از بندگان از ناحیه خداوند بر آنچه از دیگران پوشیده است اطلاع می‌یابند، ذكر كرد؛ از جمله: «دانای غیب اوست و هیچ كس را بر اسرار غیبش آگاه نمی‌سازد، مگر رسولانی كه آنان را برگزیده» (2) و «این از خبرهای غیب است كه به تو وحی می‌فرستیم.» (3)

    آنچه از امثال این آیات به دست می‌آید این مطلب است كه خداوند به هر یك از رسولان كه بخواهد علوم غیبی می‌دهد كه می‌توان به عنوان یكی از مصادیق بارز این افراد (بر اساس دومین آیه نقل شده) رسول خاتم(ص) را نام برد. پس از نظر قرآن نه تنها واجد بودن علم غیب رد نشده است، بلكه قرآن مجید خود افرادی را به عنوان كسانی كه از طرف خداوند و به عنایت او چنین علمی‌را دارا شده‌اند، مطرح می‌كند.

    امام صادق و علم غیب
    توجه به روایاتی كه از حضرت صادق(ع) به دستمان رسیده موضع شفاف ایشان را در اثبات این گونه از علم بیان می‌دارد. به عنوان نمونه می‌توان به این دست از روایات تصریح كرد: «هر گاه امام اراده كند كه مطلبی را بداند، خداوند دانش آن را در اختیار او می‌گذارد.»(4)

    با توجه به اینكه در متن عربی این دست از روایات كلمه “شیء” به كار رفته است، به طور یقین می‌توان ادعا كرد كه تمام اموری كه دانش آن نزد خداوند است (به جز موارد مورد استثناء) به اذن او به امام معصوم(ع) تعلیم داده می‌شود.
    در یك تقسیم‌بندی كلی می‌توان اموری را كه به عنوان منبع علم امام در روایات نام برده شده به دو نوع تقسیم كرد: منابع مادی و منابع غیرمادی.
    منظور از منابع مادی منابعی است كه در روایات به شكلی كه رساننده معنی جسم است بیان شده است. از جمله این منابع می‌توان به این موارد در كلمات امام صادق (ع) اشاره كرد:

    1- مصحف فاطمه(س) كه بنا به گزارش امام صادق (ع) حجمی‌به اندازه سه برابر قرآن دارد و مطالب آن كاملا با مطالب قرآن غیرمشترك است. (5)

    2- جامعه، تعریفی كه امام ششم شیعیان از این منبع علمی‌ارائه داده اند، چنین است: صحیفه‌ای است كه هفتاد ذراع به اندازه ذراع رسول خدا (ص) طول دارد و در آن همه چیز از حلال و حرام و تمام آنچه بشر به آن نیاز دارد، موجود است. این صحیفه به املای پیامبر(ص) و كتابت امیرالمومنین علی(ع)است.(6)

    3- جفر ابیض، این منبع شامل كتب آسمانی انبیای گذشته مانند زبور داود، تورات موسی، انجیل عیسی و صحف ابراهیم علیهم السلام است.(7)

    4- صحیفه صغیره، این صحیفه متصل به شمشیر امیرالمومنین(ع) بوده و در بیانی رمزآلود گفته شده كه دارای حروفی است كه هر كدام از این حروف گشاینده هزار حرف دیگر است.(8)
    در مورد منابع غیرمادی علوم امام مطلب اسرارآمیزتر می‌شود، از جمله آنكه برای امام(ع) ستونی از نوركه به سوی آسمان كشیده شده، تصویر می‌شود كه هرآنچه از دانستی‌ها را كه بخواهد در آن مشاهده می‌كند.(9)

    علاوه بر این در تعداد زیادی از روایات از خزانه علمی‌برای خداوند نام برده شده و كلیدداران آن ائمه(ع) معرفی شده‌اند.(10) بر اساس این روایات از آن جهت كه خداوند دانای مطلق است، دسترسی به علوم او تنها در انحصار ائمه(ع) است و از آن جهت كه علوم الهی نامحدود است، اتصال به این منبع نامحدود به اذن الهی علومی‌نامحدود ( به جز مواردی كه بر اساس برخی روایات استثناء شده است ) در دسترس امامان معصوم(ع) قرار می‌دهد.

    از همین دست منابع غیرمادی می‌توان به موارد دیگری نیز اشاره كرد كه البته توضیح آن به محل خود واگذار می‌شود: به ارث بردن علوم رسول اكرم(ص) و امیرالمومنین(ع) (11) و الهام و شنیدن از مامورین الهی (12).
    امام صادق(ع) در موارد متعددی با تصریح به آیات قرآن بالاترین مراتب دانش را برای امام اثبات فرموده‌اند، از جمله می‌توان به این مورد اشاره كرد:
    ایشان با قرائت آیه‌ای تمامی‌علوم را در اختیار امام(ع) دانسته‌اند، آیه‌ای كه امام صادق(ع) تلاوت كردند این آیه است: «هیچ‌تر و خشكی وجود ندارد، مگر اینكه در كتابی آشكار ثبت است»(13) و سپس فرمودند: «و این در علم ائمه است و آنان این مطالب را می‌دانند.» (14)

    نكته‌ای كه تذكر آن درپایان این نوشته كوتاه مهم به نظر می‌رسد این است كه در مواردی شرایط زمان و محدودیت‌هایی كه از طرف حكومت وقت اعمال می‌شده است، به امام صادق(ع) اجازه بیان تمام مطلب را نمی‌داده است و این دست از روایات زمانی بیان می‌شده‌اند كه مراقبین و مامورین حكومت در مجلس امام حضور نداشته‌اند. بنابراین می‌توان به سهولت روایاتی را كه در آن ایشان هر نوع دانش غیبی را انكار كرده‌اند، تحلیل كرد.


    البته تحلیل كامل این موارد بر اساس موازین روایی انجام می‌شود. برای نمونه به این روایت می‌توان اشاره كرد: «یكی از بزرگان روات و شاگردان امام صادق(ع) فردی به نام ابوبصیر است. وی نقل می‌كند كه روزی بر امام صادق(ع) وارد شدم و عرض كردم من سوالاتی دارم، آیا اینجا كسی (نامطمئن) هست كه كلام مرا بشنود؟ وی می‌گوید پس از این گفته من امام صادق حائلی میان اتاق خود و سایر اتاق‌ها ایجاد كردند و فرمودند: آنچه می‌خواهی سوال كن. سپس ابوبصیر در مورد دانش امام(ع) و كیفیت آن سوالاتی را مطرح می‌كند(15) كه برخی از پاسخ‌ها نقل شد.

    پی‌نوشت‌ها:
    1-صحاح اللغة، القاموس المحیط
    2-سوره جن، آیه 26 و 27
    3-سوره یوسف، آیه 102
    4-كافی، ج1، ص 258، ح 5
    5-كافی، ج1، ص 238، ح1
    6-همان
    7-كافی، ج1، 240، ح2
    8-بصائرالدرجات، ص 170، ح1
    9-كافی، ج1، 387، ح 4 و بصائرالدرجات، ص 454، ح1
    10-كافی، ج1، 192، ح1
    11-كافی، ج1، ص 264، ح 2
    12-امالی طوسی، ص 408، ح 916
    13-سوره انعام، آیه 59
    14-بحارالانوار، ج 26، ص 116، ح 22
    15-كافی، ج 1، ص 238، ح 1



    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۸۹/۰۵/۱۹ در ساعت ۱۲:۴۲

  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    قصه امامت، قصه گستردن روح و شرح صدر، بسط دایره وجودی آدمی، زنده کردن گوهرهای کمال و تبلور استعداد‌های بیکران، گسترش بصیرت و توسعه احساس و عاطفه، زنده کردن اهداف نامحدود و افزایش همت‌های عالی امت است. لزوم امامت از سنت‌های تغییرناپذیر الهی است و این امر، لزوم شناخت او را در پی می‌آورد و از مهمترین صفات امام، علم اوست، اما علم او چه مقدار است و ماهیت علم او چیست؟قصه امامت، قصه رهبری امت برای جهاد اکبر و در هم شکستن همه موانع عزت آدمی است. قصه امامت، قصه تحول و دگرگونی و حرکت دایمی در مسیری روشن است و به تعبیر بهتر، قصه کمال است و این مسوولیتی است سنگین که بر دوش انسان می‌باشد و بار امانتی است که اگر بر کوه فرود می‌آمد آن را فرو می‌ریخت.
    امام به امت تکامل می‌بخشد. امام برای هرچیز، سیر و هدفی را ترسیم می‌کند و به امت این مسوولیت را اعطا می‌کند که خود همچون یک امام مسوول در تلاش برآید تا هرچیزی را از نقص بیرون آورد و به کمالش برساند. هر نقصی در هر کجای آفرینش برای امام و امت یک ننگ است. هر شئ کمالی دارد که باید بدان برسد و این امام است که راه کمال اشیا را به امت می‌شناساند.
    قصه شناخت امام، قصه شناختن راه کمال و استواری، قصه شناخت راه و رسم خلیفه‌گری و در دست گرفتن سلطنت جهان و قصه سربلند درآمدن از آزمایش‌های الهی است.


    انسان باید امامش را بشناسد تا تحت ولایت او به فرمانروایی بر آفرینش، اقتدار، عظمت، بزرگی، امر و نهی و سیطره دست یابد و قیام به قسط کند، چنان که امامان خود (همچون سلیمان) بر باد و جن و انس و پرندگان سلطه یافتند و قیام به قسط کردند. اینها انحصاری امام نیست، بلکه ارائه راه به امت است، همان‌طور که آصف‌بن برخیا تحت ولایت امام خود (سلیمان)، تخت بلقیس را در یک چشم بر هم زدن از یمن به فلسطین آورد. امامت ارایه راه به امت است تا به این سلطنت با شکوه دست یابد.
    قدما کمتر به صفت علم به صورت مستقل و یا برجسته پرداخته‌اند و به علت اختلاف با اهل تسنن، صفاتی چون عصمت، مورد عنایت بیشتری بوده است. مساله علم امام به‌طور پراکنده در مباحث امامت آمده است که حجم بسیاری از تحقیقات علمای امامیه را به خود اختصاص می‌دهد.
    دانشمندان شیعه در تفاسیر قرآن و نهج‌البلاغه، کتاب‌های تاریخی و رساله‌های کلامی و عرفانی خود به بحث امامت پرداخته‌اند. رفاعی در معجم، تعداد 13059 اثر درباره امام و امامت از شیعه فهرست کرده است. آقا بزرگ تهرانی در الذریعه، 120 رساله مستقل دانشمندان مسلمان درباره امامت را گزارش کرده است. امامت پژوهی، سابقه طولانی دارد و شیعیان در رویارویی با انحراف امامت به خلافت، به بحث و نقد و نظر در این مساله پرداختند، اما در باب علم امام، رساله یا کتاب مستقلی که به صورت جدی به این مساله پرداخته باشد به چشم نمی‌خورد. متکلمان، محدثان و مفسران در ضمن مباحث مربوط، اشاراتی نیز به این مساله داشته‌اند؛ البته مباحث ایشان در ویژگی عصمت پررنگ‌تر است و این شاید به دلیل اختلاف شیعه و سنی در مساله امامت بوده باشد، اما به‌تدریج به مساله علم امام در ضمن مباحث امامت، به‌گونه‌ای بسیار پررنگ و علمی پرداخته شده، از جمله آنها کتاب حق‌الیقین علامه مجلسی و علم‌الیقین فیض کاشانی است. مرحوم فیض در کتاب خود به منابع و موانع علم و چگونگی رفع این موانع، انسان کامل، ارتباط اقسام روح بشری با علم، ارتباط عصمت و علم، ضرورت و ماهیت علم امام، ادله علم امام و منابع علم امام (مانند روح‌القدس) و... اشاره کرده است.
    از معدود افرادی که به‌طور مستقل به مساله علم امام پرداخته یا در آغاز این راه قرار دارند، آیت‌الله نجفی‌لاری است که در کتاب «معارف سلمانیه» به این مهم اهتمام ورزیده است. وی در تلاش برای رفع شبهات موجود در علم امام و تعارضاتی است که در بدو امر در آیات و روایات ظهور دارد.
    علامه محمدحسین مظفر نیز در باب علم امام، پژوهشی مستقل انجام داده است. وی در کتاب پژوهشی خود با کسانی که منکر امامتند سخنی ندارد، بلکه درصدد اثبات ابعاد علم امام برای کسانی است که از چگونگی آن ناآگاهند و در این راستا هم به عقل و هم به نقل تمسک کرده و سپس شواهدی از علوم ائمه هدی ارایه می‌دهد.

    کتاب‌های روایی مانند کافی، بصائر، بحار و عیون، جایگاه ویژه‌ای را به مبحث علم امام اختصاص داده‌اند و عرفا مانند ابن عربی و ملاصدرا و امام خمینی(ره) این مساله را در مباحث انسان کامل، عدالت، صراط مستقیم و شب قدر بسیار ارزشمند دانسته و با استفاده از مبانی عرفانی مورد بررسی قرار داده‌اند. برخی نویسندگان معاصر نیز در این‌باره جمع آوری‌هایی داشته‌اند که از جمله ایشان احمد مطهری و غلامرضا کاردان است.

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود