صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آشنایی با سوره فجر

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    16
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آشنایی با سوره فجر





    به نام خدا
    سلام

    محتوى وفضیلت سوره «فجر»
    در بخش اول اين سوره به سوگندهاى متعددى برخورد مى كنيم كه در نوع خود بى سابقه است ، و اين قسمها مقدمه اى است براى تهديد جباران به عذاب الهى .
    در بخش ديگرى از اين سوره اشاره اى به بعضى از اقوام طغيانگر پيشين مانند قوم عاد و ثمود و فرعون و انتقام شديد خداوند از آنان كرده است ، تا قدرتهاى ديگر حساب خود را برسند.
    در سومين بخش اين سوره به تناسب بخشهاى گذشته اشاره مختصرى به امتحان و آزمايش انسان دارد، و كوتاهى او را كه در اعمال خير به باد انتقاد مى گيرد.
    در آخرين بخش اين سوره به سراغ مساءله معاد و سرنوشت مجرمان و كافران ، و همچنين پاداش عظيم مؤ منانى كه صاحب نفوس مطمئنه هستند مى رود.
    در فضيلت تلاوت اين سوره ، در حديثى از پيغمبر اكرم (صلى اللّه عليه و آله و سلّم) مى خوانيم : من قراءها فى ليال عشر غفر الله له و من قراءها سائر الايام كانت له نورا يوم القيامة : «كسى كه آن را در شبهاى دهگانه (ده شب اول ذى الحجة) بخواند خداوند گناهان او را مى بخشد، و كسى كه در ساير ايام بخواند نور و روشنايى خواهد بود براى روز قيامتش».
    و در حديثى از امام صادق مى خوانيم : «سوره فجر را در هر نماز واجب و مستحب بخوانيد كه سوره حسين بن على است ، هر كس آن را بخواند با حسين بن على در قيامت در درجه او از بهشت خواهد بود».
    معرفى اين سوره به عنوان سوره حسين بن على ممكن است به خاطر اين باشد كه مصداق روشن «نفس مطمئنه» كه در آخرين آيات اين سوره مخاطب واقع شده حسين بن على است ، همانگونه كه در حديثى از امام صادق ذيل همين آيات آمده است .
    و يا به خاطر اينكه ليالى عشر (شبهاى دهگانه) يكى از تفسيرهايش شبهاى دهگانه آغاز محرم است كه رابطه خاصى با حسين بن على دارد.
    و به هر حال اينهمه پاداش و فضيلت از آن كسانى است كه تلاوت آن را مقدمه اى براى اصلاح خويش و خودسازى قرار دهند.
    تفسير نمونه جلد 26 صفحه 438و439




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    16
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسْمِ الله الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
    ترجمه ساده وروان :
    بِسْمِ به نام
    اللَّهِ خداوند
    الرَّحْمَنِ بخشنده
    الرَّحِیمِ مهربان

    ترجمه:به نام خداوند بخشنده مهربان
    ترجمه منظوم : سرآغاز گفتار نام خداست *** كه رحمتگر و مهربان خلق راست

    1. وَ الْفَجْرِ.:
    1 - سوگند به سپيده دم،وَالْفَجْرِسوگندبهسپیدهدم (1)

    2. وَ لَيالٍ عَشْرٍ. 2
    - و به شب هاي ده گانه، وَلَیَالٍشبهای عَشْرٍدهگانه (2)

    ترجمه منظوم:قسم باد بر موقع صبحگاه1 *** به ده شب در آغاز ذيحجه ماه2
    فجر
    : اين واژه در اصل به معني شكافتن آمده است؛ و بدان دليل كه روشنايي سپيده دم تاريكي شب را ميشكافد، از سپيده دم به «فجر» تعبير ميگردد..

    . «فجر» بر دو گونه است: «صادق» و «كاذب». «فجر كاذب» يا مستطيل عبارت از سپيدي طولاني است كه در آسمان پديدار ميگردد، و بدان جهت كه از جهت طول بالا ميرود، آن را به دم گرگ و يا روباه تشبيه ميكنند و از نظر شرعي حكمي ندارد، چرا كه فجر كاذب است.
    اما «فجر صادق» آن روشني و سپيدي شفافي است كه از آغاز در افق گسترش مييابد و آن هنگا م نخستين لحظه هايي است كه در ماه رمضان بايد از خوردن و آشاميدن خوددادري كرد..
    از ديدگاه «ابو مسلم
    » منظور از واژه «فجر» سپيده دم عيد قربان است كه در آن روز قرباني ميگردد، و روز عيد به شب هاي دهگانه پيش از خود پيوند دارد؛ اما از ديدگاه «ابن عباس» منظور «فجر» همه روزهاست.
    اما از ديدگاه برخي منظور شبها و روزهاي دهه آخر ماه رمضان است.
    .

    تفسیر مجمع البیان

    ویرایش توسط Moamma : ۱۳۹۰/۰۹/۰۲ در ساعت ۲۲:۱۸ دلیل: اصلاح فونت


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    16
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خدا
    سلام

    3. وَ الشَّفْعِ وَ الْوَتْرِ. 3 - و به جفت و طاق، وَالشَّفْعِ به زوج وَالْوَتْرِ وفرد ﴿3﴾

    4. وَ اللَّيْلِ إِذا يَسْرِ. 4 - و به شب آن گاه كه بگذرد، [كه خودكامگان را كيفر خواهيم نمود.]
    وَاللَّیْلِ وبه شب إِذَا زمانیکه یَسْرِ سپری شود ﴿4﴾

    ترجمه مظموم:قسم نيز بر جفت و بر فرد باد3 *** به شب چون به پايان خود رو نهاد4
    در تفسير آيه ديدگاه ها يكسان نيست:
    1 - به باور «حسن» منظور طاق و جفت اعداد است.
    2 - اما به باور «ابومسلم» منظور يادآوري حساب و اهميت آن مي‏باشد، چرا كه همه محاسبات و اندازه گيري ها در گرو آن است.
    3 - گروهي از جمله «جبايي» بر آنند كه منظور از جفت و طاق همه پديده هاست، و خدا به آنها سوگند ياد مي‏كند.
    4 - اما گروهي بر آنند كه منظور از جفت پديده هاي آفرينش هستند؛ چرا كه خدا همه آنها را داراي زوج و قرين آفريده است.



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    16
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0




    به نام خدا
    سلام

    واژه «وتر» به ذات بي همتاي پديد آورنده هستي اشاره دارد، كه شريك و نظيري ندارد.
    5 - برخي آيه را به نماز تفسير كرده اند، كه نماز «شفع» و «وتر» نيز از آن جمله است. برخي نيز «شفع» را به روز عيد قربان و «وتر» را به روز عرفه تفسير نموده اند.
    6 - پاره اي اين دو واژه را، به روز «ترويه» و «عرفه» تفسير نموده اند. اين ديدگاه از امام باقر و صادق نيز روايت شده است.
    7 - «ابن عباس» مي‏گويد: منظور از «وتر»، «آدم» مي‏باشد كه با آفريده شدن همسرش «حوا» جفت گرديد.
    8 - «مقاتل» بر اين باور است كه «شفع» به معني روزها و شب هاست و «وتر» روز رستاخيز است كه پس از آن شبي نيست.
    9 - برخي «شفع» را به صفت مخلوق و آفريده ها و تضاد آنها، نظير: عزت و ذلت، هستي و نيستي، توانايي و ناتواني، دانش و ناداني، زندگي و مرگ، و «وتر» را به صفات خدا تفسير كرده اند؛ چراكه در صفات خدا تضادي نيست و ذات بي همتاي او توانا، دانا و زنده است و ناتواني و ناداني و مرگ در او راه ندارد.
    10 - از نظر گروهي منظور از واژه «شفع» علي و فاطمه است و «وتر» محمد، كه درود خدا بر آنان باد.
    11 - و از نظر گروهي ديگر منظور از «شفع»، «صفا» و «مروه» مي‏باشد، و «وتر» عبارت است از «خانه خدا».



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    16
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خدا
    سلام
    6. أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعادٍ.
    6 - آيا نديدي پروردگارت با عاديان چه كرد!؟

    أَلَمْتَرَایاندیدیكَیْفَچهفَعَلَکردرَبُّكَپروردگارتبِعَادٍباقومعاد ﴿6

    ترجمه مظموم :نديدى تو آيا كه بر قوم عاد *** چه فرجام يكتا خدايت نهاد6
    گفتني است كه منظور از «عاد»، جامعه و مردمي بودند كه «هود» براي هدايت آنان برانگيخته شد.
    در تفسير واژه «ارم» ديدگاه ها يكسان نيست:
    1 - از ديدگاه برخي اين واژه نام قبيله است. «ابوعبيده» ميگويد عاديان دو قبيله بودند: قبيله اي كه در گذشته اي دور ميزيسته كه قرآن از آن به عاديان نخست تعبير مي كند و ميفرمايد: و انه اهلك عاد الاولي و اوست كه عاديان قديم را نابود ساخت، و ديگر قبيله و جامعه اي كه خدا «هود» را براي هدايت آنان فرمان بعثت داد. اما از ديدگاه «محمد بن اسحاق» واژه «ارم» نام نياي بزرگ قوم عاد ميباشد.
    «قتاده» و «مقاتل» برآنند كه: نام قبيله اي از قوم عاد است. آنان فرمانروايي داشتند كه بسيار توانمند و چيره دست بود، و عاد نام پدر آنان بود.
    2 - گروهي از جمله «عكرمه» بر اين باورند كه «ارم» نام سرزمين و يا شهر است
    .

    پاره اي پا را فراتر نهاده و برآنند كه «ارم» نام شهر «اسكندريه» است.





  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    16
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خدا
    سلام
    7. إِرَمَ ذاتِ الْعِمادِ.
    7 - [بامردم ]ارم، [همان شهري ] كه داراي ساختمان هاي بلند بود،

    إِرَمَ
    باارمذَاتِالْعِمَادِدارایکاخهاوستونهابود ﴿7﴾

    ترجمه مظموم :بر اهل ارم با چنان فر و جاه *** چسان كيفرى داد يكتا اله7
    8. الَّتِي لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُها فِي الْبِلادِ.
    8 - [شهري ] كه همانندش در [ديگر] سرزمين ها ساخته نشده بود.

    ترجمه مظموم:اگر چه كه در محكمى و عماد *** نبودى چو آن شهر اندر بلاد8
    عماد: اين واژه به معني «ستون» و «پايه» آمده و جمع آن «عَمُد» ميباشد. اين واژه در قدرت و قوت و يا قامت هاي بلند و برافراشته نيز آمده است.
    در اينكه «ارم» نام «شخص» يا «قبيله» است ، يا محل و شهرى است ؟ درمفسران گفتگو است .
    «زمخشرى» در «كشاف» از بعضى نقل مى كند كه «عاد» فرزند «عوص» و او فرزند «ارم» و او فرزند «سام» فرزند «نوح» است ، و از آنجا كه نام جد قبيله بر آن قبيله اطلاق مى شده به قبيله عاد نيز «ارم» مى گفتند.
    بعضى نيز معتقدند كه «ارم» همان «عاد اولى» است ، و عاد قبيله دوم است در حالى كه بعضى ديگر معتقدند «ارم» نام شهر و سرزمين آنها است .
    ولى مناسب با آيه بعد اين است كه «ارم» نام شهر بى نظير آنها باشد.



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    16
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خدا
    سلام
    9. وَ ثَمُودَ الَّذِينَ جابُوا الصَّخْرَ بِالْوادِ
    . 9 - و با ثموديان، همانان كه در آن وادي، [براي ساختن كاخ هاي استوار ]سنگ هاي سخت را بريدند؟!

    الَّتِی
    کهلَمْیُخْلَقْساختهنشدهبودمِثْلُهَامانندآنفِیالْبِلَادِدرشهرها ﴿8

    ترجمه مظموم:ثمودى كه خود سنگ را مىشكافت *** چگونه سرانجام كيفر بيافت9
    قوم «ثمود» از قديمى ترين اقوامند
    و پيامبرشان «صالح» 7 بود، و در سرزمينى بنام «وادى القرى» ميان «مدينه» و «شام» زندگى داشتند، تمدنى پيشرفته و زندگانى مرفه ، و صاحب ساختمانهاى عظيم و پيشرفته بودند.
    بعضى گفته اند: ثمود نام پدر قبيله بود كه به آن نام ناميده شده اند.

    «جابوا» در اصل از «جوبة» (بر وزن توبه)
    به معنى زمين پست گرفته شده ، سپس به معنى قطع و بريدن هر قطعه زمينى آمده است ، و پاسخ كلام را از اين رو «جواب» ناميده اند كه گويى هوا را قطع مى كند و از دهان گوينده به گوش شنونده مى رسد (يا به اين جهت كه سؤ ال را قطع كرده و به آن پايان مى دهد).

    «واد»
    كه در اصل «وادى» بوده ، و به معنى بستر رودخانه ، يا محل عبور سيلابها، و گاه به معنى «دره» نيز آمده چرا كه سيلابها از دره هايى كه در كنار كوهها است مى گذرد.




  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    16
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خدا
    سلام
    10. وَ فِرْعَوْنَ ذِي الْأَوْتادِ. 10 - و با فرعونِ صاحب [لشكريان بسيار كه بسان ] ميخ ها [نظام استبدادي اورا پاس ميداشتند]؟!وفرعون وفرعون ذی الاوتادصاحب میخ ها

    ترجمه مظموم:سپهدار فرعون با اقتدار *** به دريا بشد غرق فرجام كار10
    «اوتاد» جمع «وتد» (بر وزن صمد) به معنى ميخ است .
    چرا فرعون را ذی الاوتاد مینامند؟
    در اينكه چرا فرعون را «ذى الاوتاد» گفته اند تفسيرهاى مختلفى است ، نخست اينكه او داراى لشكر فراوانى بود كه بسيارى از آنها در خيمه ها زندگى مى كردند، و چادرهاى نظامى را كه براى آنها بر پا مى شد با ميخها محكم مى كردند.
    ديگر اينكه بيشترين شكنجه فرعون نسبت به كسانى كه مورد خشم او قرار مى گرفتند اين بود كه آنها را به چهار ميخ مى كشيد، دستها و پاهاى او را با ميخ به زمين مى بست ، يا با ميخ به زمين مى كوبيد، و يا او را بر روى قطعه چوبى مى خواباندند و دست و پاى او را با ميخ به آن مى كوبيدند، يا مى بستند و به همان حال رها مى كردند تا بميرد!
    اين تفسير در حديثى از امام صادق
    7 نقل شده چنانكه در تواريخ آمده هنگامى كه همسرش «آسيه» به «موسى» 7 ايمان آورد او را به همين صورت شكنجه كرد و كشت .
    ديگر اينكه : «ذى الاوتاد» اصولا كنايه از قدرت و استقرار حكومت است
    تفسير نمونه جلد 26 صفحه 456




  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    29
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در تورات گفته شده ارض موعود.درانجيل گفته شده ملكوت خدا بر روي زمين.در قران گفته شده فجر . وقتي ان زمان فرا رسد مردم فوج فوج به دين خدا خواهند گرويد.پس بنابراين ما اكنون در تاريكي به سر ميبريم و خدا قسم به شبهاي ده گانه خورده است به نظر من يك فاصله زماني قبل از فجر كه جهان هنوز در تاريكي است و ظلم به اوج خود ميرسد را خدا قسم خورده است و در واقع تاويل سوره قدر و فلق نيز ميتواند باشد چون سوره قدر با كلمه فجر پايان ميگيرد و در سوره فلق خدا از شب تار و مخلوقات شرير سخن ميگويد و واقعا خدا چقدر مطلق مثال ميزند و به راستي عجب كلمه عجيبيست فجر

  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    راجع به سوره فجر نکاتی را از تفسیر همگام با وحی جلد اول خدمتتان عرضه می نمایم.
    ان شاء الله که بر کمال این بحث بیفزاید

    این سوره در جدول‌های مسند ده‌گانه در ردیف دهم، و قبل از سوره‌ی ضحی قرار دارد، به جز جدول ابن‌ندیم که سوره‌ی فجر را پس از سوره‌ی عصر و قبل از ضحی قرار داده است. در جداول ترکیبی و در قریب به اتفاق جداول غیرمسند نیز سوره‌ی فجر پس از سوره‌ی لیل و قبل از سوره‌ی ضحی دانسته شده است.
    بنا بر نقل ابن‌ندیم خدای متعال پس از آن‌که در سوره‌ی عصر مردم را گرفتار زیان دانست و سپس راه برون‌رفت از این زیان را بیان فرموده، در سوره‌ی فجر به دلداری پیامبر اکرم… پرداخته است و صاحبان ثروت را به عذاب آخرت تهدید نموده است. اما باید گفت که طبق نظر جداول دیگر، خدای متعال در سوره‌ی لیل اهل شقاوت را به گرفتاری در آتش هشدار داد و اهل خویشتنداری را اهل نجات دانست. در آنجا اهل تقوا را اهل بخشش و انفاق شمرد و در سوره‌ی فجر به کسانی که نه تنها اهل انفاق نیستند، بلکه ثروتشان را از طریق چپاول به‌دست آورده‌اند، هشدار می‌دهد و سخت‌ترین عذاب را برای آنان پیش‌بینی می‌کند، همچنان‌که نفس‌های مطمئنه را به بهشت و رضوان الهی وعده می‌دهد؛ وعده‌ای که در سوره‌ی لیل (مکی 9)به اجمال ذکر شده است: «إِلا ابْتِغَاء وَجْهِ رَبِّهِ الْأَعْلَى * وَلَسَوْفَ يَرْضَى»[1] به هر حال، نظر صحیح و قابل اعتماد آن چیزی است که در عموم جداول ذکر شده است.
    این سوره درترتیب مصحفی در ردیف هشتادونهم، پس از سوره‌ی غاشیه و قبل از سوره‌ی بلد قرار دارد و دارای سی آیه است.

    [1]. لیل / 20ـ21.
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان

صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ۞❀۞❀۞آشنایی با شهید فرانسوی دفاع مقدس۞❀۞❀۞
    توسط seyed yasin در انجمن برگی از دفتر زندگی ( زندگی نامه و خاطرات شهدا)
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۶/۰۴, ۰۸:۵۶
  2. ▐★♥★ ▐داستان هایی از سیرت حضرت امام رضا (ع)▐★♥★ ▐
    توسط ║★║فاطمی║★║ در انجمن اهل بیت و ائمه در قرآن
    پاسخ: 24
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۰۷, ۱۸:۳۸
  3. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۰۲, ۱۲:۲۲
  4. نامه ی زن آمریکایی به زنان ودختران مسلمان
    توسط خادمة المهدی در انجمن حجاب و پوشش اسلامي
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۲۸, ۱۵:۴۷

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود