جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوال مهم . . .؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    39
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خونسرد سوال مهم . . .؟




    سلام
    امروز روز اول ماه رمضان در 21 مرداد 1389 است در شهر ما دما 35 درجه و هوا آفتابی تند است
    امروز من یک روز پر کار داشتم
    حالا یعنی ساعت 19 عصر در حالی این تاپیک را می نویسم که دهانم مثل یک چوب خشک شده و برای یک لیوان آب سرد حاضرم هر مبلغی پرداخت کنم
    در این ساعت در یخچال ما یک آب معدنی بزرگ یخ زده و چند قالب بزرگ یخ و یک پارچ آب یخ قرار داردسوال مهم . . .؟
    من از خود یک سوال پرسیدم ولی جواب آن را نمی دانم حال از شما می پرسم :
    چه چیز مانه می شود که من یک لیوان آب یخ بخورم ؟
    این منع چیست از کجا می آید و چقدر قدرت دارد؟
    شاید بگویید برای خدا است که روزه خود را نمی شکنی . . .
    من می گویم این مانع موقع گناه چرا نمی آید و نمی گوید که برای خدا گناه نکن؟
    دوست دارم آن چیزی که مانع خوردن آب برای من تشنع می شود را بشناسم تا در خلوت من مانع گناه من شود

    لطفا مرا با نظرات زیبای خود مورد لطف قرار دهید
    سوال مهم . . .؟

    ما زندگی می کنیم تا قیمت پیدا کنیم
    نه به هر قیمتی زندگی کنیم


    اللهم عجل لولیک الفرج


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    81
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط hades نمایش پست
    سلام
    چه چیز مانه می شود که من یک لیوان آب یخ بخورم ؟
    این منع چیست از کجا می آید و چقدر قدرت دارد؟
    شاید بگویید برای خدا است که روزه خود را نمی شکنی . . .
    من می گویم این مانع موقع گناه چرا نمی آید و نمی گوید که برای خدا گناه نکن؟
    دوست دارم آن چیزی که مانع خوردن آب برای من تشنع می شود را بشناسم تا در خلوت من مانع گناه من شود

    لطفا مرا با نظرات زیبای خود مورد لطف قرار دهید
    سوال مهم . . .؟

    بسم الله الرحمن الرحيم

    به نظرم چيزي كه مانع مي‌شود شما از آن آب استفاده نكنيد ايمان است. ايمان به خدا، به رسولش، به دستورات الهي، و به معاد است كه مانع شما شده است.

    اما اين كه فرموديد چرا در موقع گناه مانع نمي شود پاسخ اين است كه

    ايمان داراي شدت و ضعف است. بعضي از ايمان ها راسخ و قوي هستند و برخي از ايمان ها ضعيف.

    ---------------------------
    ------------------------------------

    از طرف ديگر برخي از گناهان كشش و جذابيت زيادي دارن و حتي برخي براي انسان به صورت ملكه و عادت درآمده است. جهت كنار گذاشتن اين نوع گناهان و مبارزه با خواسته هاي نفس اماره ، ايمان قوي تر لازم است .

    اين كه فعلا من اين آب را نخورم نياز به داشتن ايمان قوي نيست. ولي اين كه چشمم را از نامحرم بپوشانم ، اين كه حب دنيا و حب رياست را از دل بكنم و توجه كامل به حضرت حق تعالي داشته باشيم نيازمند كار زياد و تلاش روزافزون و ايماني راسخ است.

    از آن جهت كه در ماه رمضان و شب هاي قدر الطاف الهي بيش از روزها و شب هاي ديگر است زمينه مساعد مي‌شود كه انسان بتواند ايمانش را محكمتر كند و سپري مناسب براي گناهاني كه از جذابيت فوق العاده برخودار هستند تهيه كند.

    به اميد آن روز


    .
    ویرایش توسط حاج صالح : ۱۳۸۹/۰۵/۲۹ در ساعت ۰۱:۰۱
    علیک بها صرفا و ان شئت مزجها فعدلک عن ظَلم الحبیب هو الظُلم

    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــ
    گر بشکافند سراپای من ــــ جز تو نیابند در اعضای من


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,564
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    15 روز 14 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    266



    با سلام
    دوست عزیزمان جواب بسیار خوبی دادند
    ايمان به خدا، به رسولش، به دستورات الهي، و به معاد است كه مانع شما شده است.

    می تواند این مانع محکم و قوی ..به خاطر مقطعی بودن ماه رمضان هم باشد..مقطعی یعنی اینکه شما می دانید فقط فرضا 30 روز است و بعدش دیگر تمام میشود این محدودیتها...ولی برای بقیه گناهان که نه محدوده زمانی دارد و نه مکانی.....ممکنه این ایمان دچار ضعف بشه...
    در کل اگر ایمان قوی باشه....نه فقط در ماه مبارک رمضان...بلکه در تمامی روزهای سال شما یک منع بسیار بزرگ و قوی دارید برای انجام ندادن گناه ..به نام ایمان و تقوا

    دوست خوبم سوء تفاهم نشه..من روی صحبتم شما نیستید...بلکه کلی صحبت کردم...جسارت نشه که فکر کنید می گویم شما ماه رمضان ایمانتان قویه..بقیه روزهای ضعیف....
    ان شالله خدا همه ما رو به راه راست هدایت کنه و خودش در این راه کمک کنه تا سختیها رو تحمل کنیم و در اخر به بزرگترین هدیه یعنی خوشنودی خدا برسیم
    الهی امین
    اللهم صل علی محمد و آل محمد

    ویرایش توسط محمد طه : ۱۳۸۹/۰۵/۲۹ در ساعت ۲۱:۴۶


    السلام علیک یا ابا عبدالله (ع)
    السلام علیک یا عباس بن علی (ع)

    اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    641
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    84
    آپلود
    9
    گالری
    66



    با او

    عرض سلام و ادب ؛

    علامه طباطبایی در رساله ی منامات و النبوات می فرمایند سیر درونی انسان برای اینکه فعلی را انجام دهد اینگونه است :

    توجه نفس ......» علم ......» اراده .......» فعل

    چنین که توجه نفس به چیزی موجب کسب علم نسبت به آن می شود و و علم در انسان منشاء تحریک اراده شده و وقتی اراده محیا شد انسان به فعلی در آن زمینه دست می زند.

    نکته ی مهم اینکه همه ی این موارد مشکک و دارای مراتب و شدت و ضعف است. یعنی هر چه توجه نفس بیشتر و شدید تر ، علم انسان بیشتر و شدید تر و به تبع اراده ی انسان بیشتر و شدید تر و به تبع فعل انسان بیشتر و شدید تر است.

    در مورد روزه ، عواملی از جمله فضای اجتماع و خانواده ، توجه ما به بُعد محسوس و ظاهری دین مثل نخوردن ، آگاهی محسوس و راحت به قانون روزه و باطل شدنش با خوردن آب و مشخص بودن و ملموس بودن نتیجه ی خوردن آب در حین روزه داری و ..... موجب شده توجه نفس ما به این بیشتر شود و علم ما به آن یقینی تر و بیشتر گردد و اراده قوی تر شده و نخوریم.

    اما در گناهان دیگر مثل غیبت چون اتفاقا بر عکس روزه فضای خانواده و جامعه خود مبتلا به آن است و مروّج آن است ، یک مساله ی خیلی ملموس و قانون عملی قابل مشاهده مثل آب خوردن نیست و نتیجه اش هم ملموس و ساده فهم و مشهود نیست ، یعنی (آب بخوری روزه ات بایل می شود) این واضح و مشهود است ، ولی (غیبت کنی روحت آتش می گیرد) ، این فعلا چون باطن عالم را نمی بینیم نتیجه ی این غیبت برایمان ملموس و شمهود نیست ، لذا توجه نفس به ان کم است و به تبع علممان کم و اراده کم و فعل و عمل کم.

    لذا چه بسا یکی از فرق های گناهان کبیره با گناهان دیگر ملموس نبودن نتیجه ی آنهاست که هنر بنده هم در ترک این معاصی است و امتحان اینها سنگین تر است. اما ایمان به خداوند و ترک معاصی هر چه بیشتر باشد و قوی تر باشد ، ترک اینها راحت تر است.

    التماس دعای فراوان

    طارق

    ویرایش توسط طارق : ۱۳۸۹/۰۵/۲۹ در ساعت ۰۲:۱۸
    اي حيوان ناطق بدان:
    برباد فنا تا ندهي گرد خودي را
    هرگز نتوان ديد جمال احدي را
    و بدان فرودگاه شيطان خودبيني و تكبر است براي همين است كه شيطان به عزّت خدا قسم خورد همه را اغوا كند جز مخلَصين را و ويژگي انسان با اخلاص آن است كه آنقدر محو جمال و جلال خداست كه نه در فكر و نه در عمل هيچ توجهي به خويش ندارد.
    رابطه ي عكس ميان توجّه به خدا و تكبر بسيار مهم است در مسير سعادت انسان.

    [SIGPIC][/SIGPIC]


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    39
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    امیدوارم عبادات شما مورد قبول حق باشد
    از لطف شما سپاس گذارم
    ما زندگی می کنیم تا قیمت پیدا کنیم
    نه به هر قیمتی زندگی کنیم


    اللهم عجل لولیک الفرج

  7. تشکرها 2


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    3,203
    صلوات
    10
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    96 روز 16 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    بنده فکر میکنم در درجه ی اول اعتقاد به توحید و معاد است که باعث میشود انسان جلوی نفسش را بگیرید
    یعنی احساس این که خداوند از من راضی خواهد بود و مرا البته به خاطر کارهای خوبم به رستگاری عظیم که بهشت جاودان است خواهد رساند

    ...و او را به بهشت هایی که از زیرش نهرها جاری است داخل میکنیم و در آن تا ابد جاودان خواهند بود و همان رستگاری بزرگ است
    ویرایش توسط مجنون : ۱۳۸۹/۰۵/۳۰ در ساعت ۱۸:۳۳
    شبی مجنون به لیلی گفت کِی معشوق بی همتا
    تو را عاشق شود پیدا ولی......


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    1,093
    صلوات
    20000
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    2 روز 13 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    1
    گالری
    0



    به نظر من در کارهای نیکو کمک از جانب خداست

    اما در کارهای بد کمک از جانب شیطان و شیطان درون هست

    برای اینکه بتونی کمک شیطان رو برای انجام بدی ها دفع بکنی باید نیکو عمل کنی

    و کسانی که بدی ها را به وسیله خوبی ها دفع می کنند(قرآن)
    حقیقت بوده هست و خواهد بود. ازلی و ابدی است. لیکن واقعیت «بوده» اما شاید دیگر حالا نباشد. یا الان هست اما چه بسا بعدا نباشد و شاید هم نه در گذشته بوده و نه در حالا بلکه در «آینده» واقع شود. واقعیت «هست» است و حقیقت هستی «هست» است. هست جزیی از هستی است، اما هستی جزیی از هست نیست... حقیقت زنده و حاضر است وانگهی لایتناهی و نامحدود است. اما واقعیت ممکن است چنین نباشد. که اگر بود جزیی از جریان حقیقت بود.

  10. تشکر


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    139
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط hades نمایش پست
    سلام
    امروز روز اول ماه رمضان در 21 مرداد 1389 است در شهر ما دما 35 درجه و هوا آفتابی تند است
    امروز من یک روز پر کار داشتم
    حالا یعنی ساعت 19 عصر در حالی این تاپیک را می نویسم که دهانم مثل یک چوب خشک شده و برای یک لیوان آب سرد حاضرم هر مبلغی پرداخت کنم
    در این ساعت در یخچال ما یک آب معدنی بزرگ یخ زده و چند قالب بزرگ یخ و یک پارچ آب یخ قرار داردسوال مهم . . .؟
    من از خود یک سوال پرسیدم ولی جواب آن را نمی دانم حال از شما می پرسم :
    چه چیز مانه می شود که من یک لیوان آب یخ بخورم ؟
    این منع چیست از کجا می آید و چقدر قدرت دارد؟
    شاید بگویید برای خدا است که روزه خود را نمی شکنی . . .
    من می گویم این مانع موقع گناه چرا نمی آید و نمی گوید که برای خدا گناه نکن؟
    دوست دارم آن چیزی که مانع خوردن آب برای من تشنع می شود را بشناسم تا در خلوت من مانع گناه من شود

    لطفا مرا با نظرات زیبای خود مورد لطف قرار دهید
    سوال مهم . . .؟
    با سلام
    دوست گرامی عوامل پرهيز از ارتكاب گناه مانند شكستن روزه ممكن است. براي افراد مختلف و در شرايط گوناگون وضعيتي متفاوت و چندگانه داشته باشد ؛ اما در وضعيتي كه شما تصوير كرديد و در موقعيت تنهايي انسان درخانه و... بايد گفت مهمترين عامل بازداري شما از انجام اين كار همان عصمت شما از ارتكاب گناه روزه خواري است .
    بنا بر نظر انديشمندان عصمت در برابر گناه و خطا تنها مختص معصومان نيست و ما انسان هاي عادي هم در امور مختلف از درجاتي از عصمت برخورداريم ؛ بسياري از ما يقين داريم كه هيچ گاه در طول زندگاني خود دست به برخي از كارها و رفتارها نخواهيم زد ، مثلا به طور عريان در خيابان حاضر نمي شويم يا به سرقت مسلحانه يا آدم ربايي و تجاوز به كودكان و... اقدام نخواهيم نمود .
    همه اين ها درجاتي از عصمت است كه در وجود همه انسان ها به تناسب و تفاوت وجود دارد ، اما همين درجه از خويشتن داري در برابر گناه و خطا در معصومان و اولياء الهي به نحو كامل و مطلق وجود دارد .
    در عين حال ريشه ها و عوامل دروني اين عصمت از گناه هم ممكن است در افراد گوناگون باشد ، برخي ذاتا به زشتي و پليدي اين رفتارها پي برده و در هيچ موقعيت و شرايطي حاضر به انجام اين كارها نيستند ، برخي بخاطر جايگاه و منزلت اجتماعي خود هيچگاه دست به برخي خطاها نمي زنند ، برخي ذاتا شجاعت انجام كارهاي نامتعارف و غير طبيعي را ندارند و معمولا از وضعيت همگاني در رفتارتبعيت مي كنند .
    اما مهمترين شاخصه و عامل در اين پرهيز همان تقوا است كه ماهيتي آميخته از معرفت و محبت و ترس است ؛ در واقع فرد با تقوا و معصوم واقعي در برابر گناه كسي است كه محبت او نسبت به خداوند و معرفت او در خصوص جايگاه خداوند و حرمت اوامر و فرامين او و همچنين ترس از خطري كه ممكن است در اين نافرماني او را در بر بگيرد باعث مي شود كه فرد در سخت ترين شرايط هم دست از انجام گناه بردارد .
    البته اين امر ممكن است بواسطه انواع و اقسام اعمال و تكاليف ، همچنين تابع موقعيت و رفتارهاي قبلي خود فرد و شرايط خاص محيطي و زماني متغير و متفاوت باشد ، به عنوان مثال فردي كه هيچ گاه دست به گناه در خصوص روزه خواري نزده و هيچ گاه نتوانسته خود را در زمره روزه خواران تصور كند ، طبعا بزرگي اين تخلف در ذهن او به مراتب سنگين تر از فردي است كه مثلا در مورد ترك نماز و تساهل در اين خصوص از ابتدا وضعيتي عادي داشته و برگي اين گناه در ذهن او چندان شكل نگرفته است .
    چه بسا اگر فردي در خانواده بي اعتقاد به روزه بزرگ شود و از ابتدا روزه خواري را تجربه كرده و آن را در اعضاء خانواده ديده باشد ، به راحتي روزه نگيرد يا در وقت روزه داري هم بر اثر تشنگي و... قيد روزه را بزند و سراغ همان آب يخ يخچال شما برود !
    احتمال ديگر ان است كه كفاره و مجازات خاصي كه براي شكستن روزه قرار داده شده در برخي موارد براي فرد عامل مهمي باشد كه دست به اين عمل نزند و حرمت اين رفتار را در ذهن او تشديد كند تا گناهي همچون نگاه به نامحرم يا گوش دادن به موسيقي حرام كه كفاره اي دنيايي براي آن معين نشده است .
    در هر حال هر قدر كه انسان بتواند مانع اصلي پرهيز از گناهان خود را از عوامل شخصي و محيطي و اجتماعي و تا حدي سنتي به عوامل حقيقي و ريشه اي مانند محبت و معرفت نسبت به خداوند و خوف و پرهيز از بي حرمتي نسبت به دستورات و جايگاه خداوندي خدا سوق دهد ، درجات تقوا و پرهيزكاري و در نتيجه عصمت او هم توسعه و رشد پيدا كرده و شامل بسياري از رفتارها و اعمال و افكار او خواهد شد .
    نكته دقيقي كه در انتها به آن اشاره مي كنيم آن است كه روزه و ماه رمضان به دليل جذابيت هاي خاصي كه دارد و محدود بودن آن در يك ماه از سال و حال و هواي معنوي خاصي كه در اين ماه پديد مي آيد و همچنين به دليل جو عمومي حاكم بر جامعه ، بيشتر مورد احترام و توجه مردم بوده ، كمتر ديده مي شود كه افراد بي توجهي مطلق نسبت به آن داشته باشند ، به همين خاطرانسان عملا موانع زيادي براي ترك اين عمل واجب در خود ديده ، بي حرمتي به اين دستور الهي را در توان خود نمي بيند .
    در نتيجه اين عوامل تقوا و پرهيز از گناه در برابر اين دستور الهي كاملا در وجود انسان شكل مي گيرد و خود فرد با كمال تعجب مي بيند كه حتي در سخت ترين شرايط هم نمي تواند خود را متقاعد كند كه روزه خود را بخورد و اين يعني همان تقوا و رعايت جانب خداوند ؛ در همين وضعيت اين احساس براي او پديد مي آيد كه چرا نسبت به ديگردستورات الهي متساهل و بي مهابا بوده و چرا در خصوص ساير دستورات الهي تا كنون سهل انگكاري هايي داشته و ناخودآگاه به سمت ترك ديگر معاصي يا دقت در مرتكب نشدن آن ها كشانده مي شود .
    اين چنين است كه خداوند ثمره و هدف روزه ووجوب روزه داري را تقوا بيان نموده است و اگر فردي در اين زمينه دقت و توجه قابل قبولي داشته باشد ، كاملا احساس مي كند كه پس از ماه مبارك نسبت به همه اعمال و رفتارهاي خود به مرتبه و درجه بالاتري از تقوا رسيده است .

    التماس دعا


  12. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود