صفحه 1 از 9 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فرقه های اسلام(همه ی ان ها)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    14
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مطلب فرقه های اسلام(همه ی ان ها)




    لطفا فرقه های اسلامی چه ظهور کرده مثل شیعه که اثنی عشری واسماعیلیه و..و سنی حنفی و..............است رو کامل این جا برام تاپیک بزنید

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط HOSSEIN_1 نمایش پست
    لطفا فرقه های اسلامی چه ظهور کرده مثل شیعه که اثنی عشری واسماعیلیه و..و سنی حنفی و..............است رو کامل این جا برام تاپیک بزنید
    آوردن تمام مطالب مربوط به فرق اسلامی به طور کامل در این جا وقت بسیار زیادی را می طلبد.
    در زیر لینک کتاب آشنايى با فرق و مذاهب اسلامى را قرار می دهم که با مطالعه آن انشاءالله اطلاعات مفیدی به دست خواهید آورد.

    http://www.ghadeer.org/site/dowran/a...aq/fehrest.htm

    http://imamjawad.net/htm/far/library...eb/default.asp

    هر دو لینک ، یک کتاب را نمایش می دهد.
    از دو سایت مختلف لینک دادم تا اگر یک سایت مشکلی داشت از سایت دیگر استفاده کنید.


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    14
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مطلب




    من فقط نام همه ان ها میخوام..ولی باز هم متشکرم..این ها کمل تریننند
    ماه نزول قران مبارک
    :salavat10:

  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    14
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خوب بود لینک ها اما من نام همه فرقه های اسلام چه منقرض شده و چه نشده را میخوام کتابی در این طرابطه هست ؟و..
    ماه نزول قران مبارک
    :salavat10:

  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    فرقه های شیعه

    مهم ترین فرقه های شیعه، در دو قرن اول و دوم انشعاب یافته اند و با پایان یافتن قرن دوم جدایی قابل ملاحضه ای در شیعه رخ نداده است لذا اصحاب ملل و نحل، در مقابل واقفیه، به شیعیان امامی كه قائل به امامت امام رضا ـ علیه السّلام ـ شدند، قطعیه و اثنا عشریه گفته اند كه به امامت امام رضا ـ علیه السّلام ـ و امامان بعد از او تا امام عصر ـ علیه السّلام ـ قائل اند.[1] البته در قرن اول هجری هم تا سال 61 هجری، یعنی تا شهادت امام حسین ـ علیه السّلام ـ، انشعابی در تشیع رخ نداده است؛ اگرچه شهرستانی فرقه غلات سبئیه را انشعابی از شیعه می داند كه در عصر حضرت امیر ـ علیه السّلام ـ رخ داده است.[2] در حالی كه در اصل وجود شخصی به نام ابن سباء تردید است.[3] با این حال به گفته رجال كشی، عده ای غالی در زمان علی ـ علیه السّلام ـ بوده اند كه آن حضرت آنان را امر به توبه كرده و چون توبه نكرده اند، ‌اعدامشان كرده است.[4]

    امام حسن و امام حسین ـ علیهما السّلام ـ كیان مسلمانان موقعیت ممتازی داشتند و تنها ذریه پیامبر به شمار می آمدند و علاوه بر شیعه عموم مسلمانان هم آنان را اولی به خلافت می دانستند؛ لذا در زمان این دو بزرگوار، شبهه ای در امر امامت پیش نیامد و هیچ انشعابی رخ نداد، بعد از شهادت امام حسین ـ علیه السّلام ـ، ما شاهد انشعاب در تشیع هستیم كه فرقه های منشعب شده، عبارت اند از:

    كیسانیه: معتقدان به امامت محمد حنفیه.

    زیدیه: معتقدان به امامت زید بن علی

    ناووسیه: قائلان به غیبت و مهدویت امام صادق ـ علیه السّلام ـ.

    فطحیه: كسانی كه به امامت عبدالله افطح، فرزند امام صادق ـ علیه السّلام ـ قائل بودند.

    سمطیه: معتقدان به امامت محمد دیباج، فرزند دیگر امام صادق ـ علیه السّلام ـ.

    اسماعیله: كسانی كه به امامت اسماعیل، فرزند امام صادق ـ علیه السّلام ـ معتقدند.

    طفیه: كسانی هستند كه معتقدند امام صادق ـ علیه السّلام ـ به امامت موسی بن طفی وصیت كرده است.

    اقصمیه: كسانی كه می گویند امام صادق ـ علیه السّلام ـ به امامت موسی بن عمران اقمص وصیت كرده است.

    یرمعیه: كسانی كه می گویند: امام صادق ـ علیه السّلام ـ به امامت یرمع بن موسی وصیت كرده است.

    تمیمیه: گروهی كه قائل هستند امام صادق ـ علیه السّلام ـ در امامت، شخصی به نام ابی جعده بوده است.

    یعقوبیه: منكران امامت موسی ین جعفر ـ علیه السّلام ـ كه می گویند امامت در غیر فرزندان امام صادق ـ علیه السّلام ـ می تواند باشد؛ بزرگشان شخصی به نام ابو یعقوب بود.

    ممطوره: كسانی كه در مورد امام كاظم ـ علیه السّلام ـ توقف كرده و گفتند ما نمی دانیم آن حضرت از دنیا رفته یا نه.[5]؛

    واقفیه: كسانی كه قائل اند امام كاظم ـ علیه السّلام ـ نمرده و تا قیامت نخواهد مرد.[6]

    البته بعضی از این فرقه ها به فرقه های كوچك تری نیز منشعب شده اند؛ مثلاً

    كیسانیه در مورد امامت محمد حنفیه دو گروه بودند:

    1- عده ای قائل بودند كه محمد حنفیه بعد از امام حسین ـ علیه السّلام ـ به امامت رسیده است؛

    2- گروهی دیگر می گفتند، كه محمد حنفیه پس از پدرش علی ـ علیه السّلام ـ امام بوده است؛ و بعد از این كه امامت را به پسرش، ابو هاشم، نسبت می دهند نیز چند گروه شده اند:

    2-1-گروهی معتقد بودند كه ابو هاشم به امامت محمد بن علی عباسی وصیت كرده است؛

    2-2-گروه دوم قائل بودند، كه ابو هاشم به امامت برادرش علی بن محمد حنفیه وصیت كرده است؛

    2-3-گروه سوم می گفتند، كه ابو هاشم برادرزاده اش، حسن بن علی را جانشین خود كرده است؛
    2-4-گروه چهارم نیز معتقد بودند وصی ابو هاشم در امامت عبدالله بن عمروكندی بوده است.[7]

    زیدیه نیز به سه گروه اصلی تقسیم می شوند:

    جارودیه:[8] بعد از پیامبر اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ، علی ـ علیه السّلام ـ را مستحق خلافت می دانستند و عقیده داشتند پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ آن جناب را با وصف به مردم شناساند، نه با اسم. مردم در عدم شناسایی ایشان تقصیر كردند و ابوبكر را اختیار نمودند و با این كار كفر ورزیدند.

    سلیمانیه:[9] قائل هستند امامت با شورا تعیین می شود و امامت مفضول را با وجود افضل جایز می شمارند و از این راه مشروعیت خلافت ابوبكر و عمر را اثبات می كنند و امت را در عدم اختیار علی ـ علیه السّلام ـ خطار كار می دانند كه خطایشان به درجه فسق نمی رسد. عثمان را نیز تكفیر می كنند.

    بتریه:[10] عقاید اینان نیز مانند عقاید سلیمانیه است. با تفاوت كه در مورد عثمان توقف می كنند.[11]

    فرقه اسماعیلیه نیز به سه دسته تقسیم شدند:

    فرقه ای قائل اند كه امام بعد از امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرزندش، اسماعیل است و او نمرده و زنده است و مهدی موعود می باشد.

    فرقه دوم قائل شدند كه اسماعیل مرده و امامت به پسرش محمد منتقل شده و او غیب است و ظاهر خواهد شد و زمین را پر از عدل و داد خواهد كرد.

    فرقه سوم نیز مثل فرقه دوم قائل به امامت محمد بن اسماعیل هستند، با این فرق كه می گویند محمد مرده و امامت در نسل او باقی مانده است.[12]

    البته اكثر این فرقه ها عمر چندانی نداشتند و به سختی می شود نام فرقه بر آنان اطلاق كرد. بلكه گروه هایی بودند كه با مرگ رهبرانشان منقرض می شدند و در صحنه های سیاسی ـ اجتماعی نمودی نداشتند.


    [1] . شهرستانی. كتاب الملل و النحل، منشورات الشریف الرضی، قم، 1364هـ .ش، ج 1، ص 150.
    [2] . همان، ص 155.
    [3] . رجوع شود: العسكری، السید مرتضی. عبدالله بن سباء و اساطیر اخری، چاپ ششم، 1413 هـ. 1993،ج 328 ـ 375.
    [4] . شیخ طوسی. اختیار معرفه الرجال، موسسه آل البیت لاحیاء التراث، قم، 11404 هـ ، ج 1، ص 325.
    [5] . ابن میثم البحرانی، میثم بن علی. الحیاه فی القیامه فی تحقیق امر الامامه، مجمع الفكر الاسلامی، قم، ط اول، 1417 هـ، ص 172 ـ 174.
    [6] . شهرستانی. همان، ص 150.
    [7] . شهرستانی. همان. ص 131 ـ 135.
    [8] . آنان اصحاب ابی الجارود، زیاد بن ابی زیاد بودند از این رو به آنها جارودیه می گفتند.
    [9] . رهبرشان شخصی به نام سلیمان بن جریر بود؛ لذا به آنان سلیمانیه گفتند.
    [10] . رهبرشانم شخصی به نام كثیر النوری ابتر است لذا به نام او موسوم به بتریه شدند.
    [11] . همان، ص 140 ـ 142.
    [12] . خراسانی، شیخ محمد كریم. تاریخ و عقاید فرقه آقاخانیه، تلخیص و تنظیم. حسین حسنی، مشر الهادی، ص 2 و 3.

    غلامحسين محرمي- تاريخ تشيع٬ ص202
    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۸۹/۰۵/۲۸ در ساعت ۰۰:۰۲


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    مذاهب اهل سنت از نظر فقهی :

    حنفیه که مقلدان نعمان بن ثابت معروف به ابوحنیفه (متولد سال 80 و متوفّای سال 151ه ق) می‏باشند. ابوحنیفه فردی ایرانی است که امام اعظم اهل سنت به شمار می‏رود. درجامعه تسنن، بعد از پیغمبر اکرم و خلفای راشدین و حسنین علیهما السلام هیچ‏کس به اندازه ابوحنیفه محترم نیست. پیروانش در ایران بسیار اندکند.

    مالکیه که پیروان مالک بن انس (متولد سال 95 و متوفّای سال 179ه ق) می‏باشند. مالک، عرب قحطانی است. بلاد مغرب غالباً پیرو مالک بن انس می‏باشند.

    شافعیه که پیروان محمدبن ادریس شافعی (متولد سال 151 و متوفای سال 204 ه ق) می‏باشند. شافعی عرب قرشی است و از نظر کثرت پیروان مانند ابوحنیفه است و شاید بیش از او پیرو داشته باشد.

    حنابله که پیروان احمدبن حنبل (متوفای سال 241 ه ق) می‏باشند. احمد از لحاظ نژاد عرب است، ولی ظاهراً خاندانش در ایران (مرو) می‏زیسته‏اند.

    *********

    مذاهب اهل سنت از نظر اعتقادی

    اشاعره ( جبریون ) که اکثریت اهل سنت و پیروان ابوالحسن علی بن اسماعیل اشعری هستند.

    اهل حدیث که پیروان احمدبن حنبل می‏باشند.

    معتزله ( اختیاریون) که پیروان واصل بن عطا هستند.

    ماتریدیه که پیروان ابو منصور ماتریدی سمرقندی هستند و شامل بسیاری از حنفی های شرق جهان اسلام میشوند.

    لازم به ذکر است که مذاهب فقهی اهل‏سنت از قرن چهار منحصر به این چهار مذهب شد ولی قبل از آن بیش از چهل مذهب فقهی در میان اهل‏سنت مطرح بود که به علل گوناگونی از جمله کاهش اختلافات، تنها چهار مذهب فقهی و از نظر کلامی نیز فقط مذهب اشعری به رسمیت شناخته شد و این موضوع موجب منقرض شدن سایر مذاهب اعتقادی و فقهی دیگر گشت.



  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    باتوجه به این که نویسندگان مختلف در کتبشان در تعداد فرقه های مهم و اصلی شیعه اختلاف دارند تصاویر زیر به شما در این زمینه بسیار کمک خواهد کرد.

    فرقه های اسلام(همه ی ان ها)

    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۸۹/۰۷/۱۵ در ساعت ۰۰:۱۵ دلیل: آپلود تصویر در سایت


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99




    فرقه های اسلام(همه ی ان ها)

    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۸۹/۰۷/۱۵ در ساعت ۰۰:۱۴ دلیل: آپلود تصویر در سایت


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    170
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم.
    سلام.
    نمیدانم با دیدن مطالب دوست نازنینم پاسخگوی معارف دینی باید خوشحال باشم یا ناراحت.
    الان یکم گیجم چون اصلا یه همچین چیزهایی را نمیدانستم.
    من به خاطر یک سوال به اینجا اومدم.
    خوب من الان مسلمان هستم.و شیعه هم هستم.
    تا اینجای عمرم به این نتیجه رسیدم که دین اسلام کاملترین دینهاست و خدا را شکر در این هیچ شکی ندارم.
    اما خوب مشخصه که شیعه بودن من بیشتر به علت شیعه بودن پدر و مادرم هست.
    اگر بخواهم بیایم همه ی این فرقه ها را کنارهم بگذارم و خودم اطلاعات به دست بیارم و درست و از غلط تشخیص بدم باید چکار کنم؟
    منظورم اینه که من شیعه بودنم را دوست دارم اما میخوام این انتخاب با اطلاعات و معلومات و از روی تحقیق باشه.
    اصلا چه طوری میشه واقعا یه انتخاب درستی داشت؟
    چون هر فرقه ای برای خودش دلایل خاص خودشان را دارند و فکر میکنند که اعتقادات آنها درست هست و اعتقادات دیگری اشتباه هست.
    لطفا راهنمایی کنید تا بتونم از روی تحقیق به این نتیجه برسم که شیعه بهترین انتخاب هست نه از روی نظر پدر و مادر و خانواده و ...
    متشکرم.
    التماس دعا.


  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    14
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    این جواب رو از یک محقق بپرس جواب همه سوالات در قران است
    ماه نزول قران مبارک
    :salavat10:

  13. تشکر


صفحه 1 از 9 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود