صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: در مورد آیه 3 سوره یونس دچار ابهام شدم

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۵
    نوشته
    832
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    23
    آپلود
    0
    گالری
    0

    در مورد آیه 3 سوره یونس دچار ابهام شدم




    بسم الله الرحمن الرحیم
    ((ان ربکم الله الذی خلق السماوات و الارض فی ست ایام ثم استوی علی العرش یدبر الامرو مامن شفیع الامن بعد ادنه ذلکم الله ربکم فاعبدوه افلا تذکرون))
    خداوندگار شما آنچنان خدایی است که آسمان ها و زمین را در شش روز خلق کرد و آنگاه به عرش جلوس نمود تا اینکه امور را اداره نماید وخداوند شفاعت هیچ کس را برای بخشایش گناهان افراد نخواهد پذیرفت مگر اینکه خود او اجازه شفاعت بدهد و خدای شما یک چنین خداوند می با شد و آیا اینک متذکر می شوید
    این سوال پیش میاد که مگر خدا قبل از اینکه بر عرش جلوس کند بر همه چیز مسلط نبوده؟
    اگر تسلط نداشته پس چگونه می گیم او کسی است که توانای مطلق است ؟

  2. تشکرها 3


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سحر نمایش پست
    بسم الله الرحمن الرحیم
    ((ان ربکم الله الذی خلق السماوات و الارض فی ست ایام ثم استوی علی العرش یدبر الامرو مامن شفیع الامن بعد ادنه ذلکم الله ربکم فاعبدوه افلا تذکرون))
    خداوندگار شما آنچنان خدایی است که آسمان ها و زمین را در شش روز خلق کرد و آنگاه به عرش جلوس نمود تا اینکه امور را اداره نماید وخداوند شفاعت هیچ کس را برای بخشایش گناهان افراد نخواهد پذیرفت مگر اینکه خود او اجازه شفاعت بدهد و خدای شما یک چنین خداوند می با شد و آیا اینک متذکر می شوید
    این سوال پیش میاد که مگر خدا قبل از اینکه بر عرش جلوس کند بر همه چیز مسلط نبوده؟
    اگر تسلط نداشته پس چگونه می گیم او کسی است که توانای مطلق است ؟
    یک پاسخ ساده میتواند این باشد:قبل از خلقت چیزی برای استیلای خداوند نبوده و استیلای خدا بر چیزی که خلق نشده ممکن نیست


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۵
    نوشته
    832
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    23
    آپلود
    0
    گالری
    0



    منظور از 6 روز چیه؟؟؟ من کلا متوجه این آیه نمی شم

  6. تشکرها 3


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط سحر نمایش پست
    منظور از 6 روز چیه؟؟؟ من کلا متوجه این آیه نمی شم

    فکر میکنم منظور شما از 6 روز این باشه که با اينكه آفريدگار هستى بر هر كار و هر چيزى تواناست و قادر بود كه آسمانها و زمين را به يكباره پديد آورد، چرا آن را در شش روز و شش هنگام پديد آورد؟
    پاسخ اين است كه اين آفرينش تدريجى به خاطر رعايت مصلحت فرشتگان و عبرت آموزى آنان در آگاهى از سير آفرينش است. از دگر سو هدف از اين كار، رشد و تكامل انسانهاو دگرگونى مطلوب در سازمان وجودى آنان و عبرت آموزى و تفكرشان، در مراحل گوناگون پيدايش زمين و رويش تدريجى گلها و لاله‏ها و سربرآوردن آرام درختان و رسيدن ميوه‏هاست. آرى با اينكه براى خدا آسان بود كه همه اين كارها را در يك لحظه و از آن هم كمتر، پديد آورد و نظام بخشد، اصل تدريج را مقرر فرمود؛ چرا كه شيوه تدريجى پديدار شدن زمين و آسمان و شگفتيهاى گوناگون آنها، پندار بى‏اساس تصادف و اتفاق در آفرينش را ضعيف تر و بى‏اساس تر جلوه مى‏دهد و روشنگرى مى‏كند كه اين همه نظم شگرف و زيبايى تحسين برانگيز و اندازه‏گيرى تدريجى و لحظه به لحظه راگرداننده‏اى دانا و توانا تدبير مى‏كند.
    ثُمَّ اسْتَوى‏ عَلَى الْعَرْشِ سپس به تدبير جهان هستى پرداخت.


    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    974
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    واژه عرش در لغت به معنای سقف است و همچنین برای توصیف تخت شاهان به کار می رود. معنای مجازی آن همانا حاکمیت و سلطه است که در قران به همین معنای مجازی به کار رفته است نه اینکه نعوذ بالله تصور کنیم که الله هم همانند انسانها تخت و تاجی دارد که لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ء. در حدیثی از حضرت پیامبر آمده است : كان الله ولم يكن شيء غيره وكان عرشه على الماء ثم خلق السماوات والأرض وكتب فيالذكر كل شيء : الله بود و غیر از او چیزی نبود و عرش او بر آب بود سپس آسمانها و زمین را خلق کرد و در ذکر هر چیزی را نوشت. آیه 7 سوره هود : وَ هُوَ الَّذي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ في‏ سِتَّةِ أَيَّامٍ وَ كانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماء . . . : و او کسی است که آسمانها و زمین را خلق کرد و عرش او بر آب بود. آیه 30 سوره انبیا : أَ وَ لَمْ يَرَ الَّذينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ كانَتا رَتْقاً فَفَتَقْناهُما وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ كُلَّ شَيْ‏ءٍ حَيٍّ أَ فَلا يُؤْمِنُون‏ : آيا كسانى كه كافرند نمى‏دانند كه آسمانها و زمين پيوسته بود و ما از هم بازشان كرديم و هر چيز زنده‏اى را از آب آفريديم پس چرا ايمان نمى‏آورند؟ ار این آیات و حدیث نتیجه می گیریم که الله اول آب را آفریده و حاکمیت خویش را بر آب جاری ساخته و سپس کرات و دیگر موحودات را خلق فرموده اند.
    ویرایش توسط Lachini : ۱۳۸۹/۰۵/۲۳ در ساعت ۲۱:۱۷

  9. تشکرها 3


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط سحر نمایش پست
    این سوال پیش میاد که مگر خدا قبل از اینکه بر عرش جلوس کند بر همه چیز مسلط نبوده؟ اگر تسلط نداشته پس چگونه می گیم او کسی است که توانای مطلق است ؟
    ((استوى على العرش )) به معنى اين است كه خداوند زمام امور جهان را بر دست گرفت . <5> ((تدبر)) از ماده ((تدبير)) در اصل از ((دبر)) (بر وزن ابر) به معنى پشت سر و عاقبت چيزى است بنابراين تدبير به معنى بررسى كردن عواقب كارها، و مصالح را سنجيدن و بر طبق آن عمل نمودن است .پس از آنكه روشن شد خالق و آفريدگار ((الله )) است و زمام اداره جهان هستى به دست او است و تدبير همه امور به فرمان او مى باشد معلوم است كه بتها اين موجودات بى جان و عاجز و ناتوان هيچگونه نقشى در سرنوشت انسانها نمى توانند داشته باشند

    به عبارت ديگر آفريدگار هستى است كه با نظام بخشيدن به كارهاى كوچك و بزرگ جهان هستى و يا به جريان افكندن آنها بر اساس اصل محاسبه و اندازه‏گيرى و تدريج، و با منظور داشتن استحكام و دوام و فرجام آنها، كار جهان هستى را تدبير مى‏كند.


    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن

  11. تشکرها 2


  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0







    با سلام و درود

    نکته:

    1. در چنین مواردی "ثم" معنای پس و بعد زمانی را نمی دهد، تا نتیجه گرفته شود قبل از آن نبوده و بعدش بوده.

    2. عرش آخرين عوالم جسمانی است كه محيط به كرسى و سماوات و ارض است‏.





    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  13. تشکرها 3


  14. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۵
    نوشته
    832
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    23
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ممنون از شما
    پس میتونیم اینجوری بگیم علم و بصیرت خداوند جز ذات اوست و از ازل داراتی علم بوده
    ولی در این آیه می گه شفاعت هیچکس پذیرفته نمی شود مگر با اجازه خداوند
    منظور از شفاعت چیه؟ چه کسانی می تونند شفاعت کنند نزد خدا؟؟

  15. تشکر


  16. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0







    با سلام و درود


    1. آری، صفات خداوند عین ذات او است .


    2. شفاعت مختص خداوند است؛ البته خداوند می تواند این مقام را به کسانی که بخواهد تفویض فرماید، لذا شفاعت می تواند توسط غیر خدا، و به اذن الهی باشد.


    3. از جمله شفاعت کنندگان در قیامت، می توان به ملائکه، انبیاء، اولیاء، و گواهان و شهدا (یعنی گواهان بر اعمال، آن کسانی که اعمال انسان را در زیر نظر دارند، و شهادت دراین جا به معنای شهادت به معنای کشته شدن در معرکه قتال نیست) اشاره نمود.







    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  17. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سحر نمایش پست
    منظور از 6 روز چیه؟؟؟ من کلا متوجه این آیه نمی شم


    با سلام و درود


    منظور از ایام، دوران و مراحل است؛ لذا شش روز به معنای شش مرحله و دوران است.


    خداوند مجموعه زمين و آسمان را در شش دوران متوالى آفريده است، هر چند اين دورانها گاهى به ميليونها يا ميلياردها سال بالغ شده است و علم امروز هيچ گونه مطلبى را كه مخالف اين موضوع باشد بيان نكرده است.


    اين دوران هاى شش گانه محتملا به ترتيب ذيل بوده است:

    1- روزى كه همه جهان به صورت توده گازى شكلى بود كه با گردش به دور خود از هم جدا گرديد و كرات را تشكيل داد.

    2- اين كرات تدريجا به صورت توده مذاب و نورانى و يا سرد و قابل سكونت در آمدند.

    3- روز ديگر منظومه شمسى تشكيل يافت و زمين از خورشيد جدا شد.

    4- روز ديگر زمين سرد و آماده حيات گرديد.

    5- سپس گياهان و درختان در زمين آشكار شدند.

    6- سرانجام حيوانات و انسان در روى زمين ظاهر گشتند.


    خداوند پس از آفرينش آسمان و زمين، زمام رهبرى آن ها را بدست گرفت" يعنى نه تنها آفرينش از او است بلكه اداره و رهبرى جهان نيز با او مى‏باشد (ثُمَّ اسْتَوى‏ عَلَى الْعَرْشِ).
    و اين پاسخى است به آنها كه جهان را در آفرينش نيازمند به خدا مى‏دانند نه در بقا و ادامه هستى.

    در باره دوران هاى شش گانه آفرينش آسمان و زمين می توان به تفسیر آيات 8 تا 11 سوره "فصلت" نیز مراجعه نمود.

    (تفسير نمونه، ج‏6، ص 202)

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود