جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شب قدر سرنوشت ما واسه سال بعد نوشته میشه ؟!

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    203
    تشکر:
    1
    حضور
    6 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0

    شب قدر سرنوشت ما واسه سال بعد نوشته میشه ؟!




    من تو بحث سرنوشت و جبر و اختیار تحقیق کردم و به نتیجه هایی هم رسیدم.
    ولی وقتی میگن شب قدر پرونده ت دست امام زمان (عج) میفته و تا یک سال سرنوشتت رو تعیین میکنه یه کم واسم عجیب غریبه !!
    آیا این دوباره همون جبر نیست ؟!
    مثال عرض میکنم، فرض کنید من درسم تموم شده و بیکارم.
    آیا توی اون پرونده واسه ی من مشخص میشه اگه قراره تا سال بعد کار گیرم بیاد مثلا فلان روز و فلان تاریخ گیر میاد !! ؟
    اي منتظران گنج نهان مي آيد

    آرامش جان عاشقان مي آيد

    بر بام سحر طلايه داران ظهور

    گفتند که صاحب الزمان مي آيد

    اللهم عجل لولیک الفرج


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط دل شکسته نمایش پست
    من تو بحث سرنوشت و جبر و اختیار تحقیق کردم و به نتیجه هایی هم رسیدم.
    ولی وقتی میگن شب قدر پرونده ت دست امام زمان (عج) میفته و تا یک سال سرنوشتت رو تعیین میکنه یه کم واسم عجیب غریبه !!
    آیا این دوباره همون جبر نیست ؟!
    مثال عرض میکنم، فرض کنید من درسم تموم شده و بیکارم.
    آیا توی اون پرونده واسه ی من مشخص میشه اگه قراره تا سال بعد کار گیرم بیاد مثلا فلان روز و فلان تاریخ گیر میاد !! ؟ :gig:
    شب قدر به اين جهت "قدر" ناميده شده كه جميع مقدرات بندگان در تمام سال در آن شب تعيين مى شود، شاهد اين معنى سوره دخان است كه مى فرمايد:

    انا انزلناه فى ليلة مباركة انا كنا منذرين فيها يفرق كل امر حكيم

    ما اين كتاب مبين را در شبى پر بركت نازل كرديم ، و ما همواره انذار كننده بوده ايم ، در آن شب كه هر امرى بر طبق حكمت خداوند تنظيم و تعيين مى گردد (دخان / 3 و 4).

    اين بيان هماهنگ با روايات متعددى است كه مى گويد: در آن شب ، مقدرات يكسال انسانها تعيين مى گردد، و ارزاق و سرآمد عمرها، و امور ديگر، در آن ليله مباركه تفريق و تبيين مى شود.

    البته اين امر هيچگونه تضادى با آزادى اراده انسان و مساءله اختيار ندارد، چرا كه تقدير الهى به وسيله فرشتگان بر طبق شايستگي ها و لياقت هاى افراد، و ميزان ايمان و تقوى و پاكى نيت و اعمال آنها است .
    يعنى براى هر كس آن مقدر مى كنند كه لايق آن است ، يا به تعبير ديگر زمينه هايش از ناحيه خود او فراهم شده ، و اين نه تنها منافاتى با اختيار ندارد و بلكه تاءكيدى بر آن است .

    (تفسير نمونه جلد 27 صفحه 188)

    به بیان دیگر:

    قدر؛ يعنى، پيوند و شكل گرفتن هر پديده و هر حادثه با سلسله علل خود و در شب قدر، اين پيوند به دقّت اندازه‏ گيرى مى ‏شود؛ يعنى:
    اولاً، براى امام هر زمان اين پيوند معلوم و تفسير مى ‏شود.
    ثانياً، رابطه اين پديده‏ها با علل خود روشن مى‏گردد.

    از يك سو خداوند متعال، بر اساس نظام حكيمانه جهان، چنان مقدّر كرده است كه بين اشياء، رابطه‏اى خاص برقرار باشد. براى مثال بين طول عمر و رعايت بهداشت و ترك بعضى از گناهان (مثل قطع صله رحم و دادن صدقه و ...)، رابطه وجود دارد. بر اين اساس هر كس طول عمر مى‏خواهد، بايد در اين اعمال را انجام دهد و در این مسیر قرار گيرد. آن‏كه اين شرايط را مهيا كرد، طول عمر مى‏يابد و آن كه در اين امور كوتاهى كرد، عمرش كوتاه مى‏گردد.
    پس در افعال و كردار اختيارى بين عمل و نتيجه - كه همان تقدير الهى است رابطه مستقيم وجود دارد.

    انسان تا زنده است، جاده‏اى دو طرفه در برابرش قرار دارد: يا با حسن اختيار، كميل بن زياد نخعى مى‏گردد و يا با سوء اختيار حارث بن زياد نخعى، قاتل فرزندان مسلم مى‏شود؛ دو برادر از يك پدر و مادر: يكى سعيد و ديگرى شقى.
    پس تقدير الهى؛ يعنى، آن كه با حسن اختيار خود به جاده مستقيم رفت، كميل مى‏شود و آن‏كه با سوء اختيار خود، به بيراهه گناه و انحراف پا گذاشت، حارث مى‏گردد.

    از سوى ديگر در شب قدر، معين مى‏شود كه هر انسان، بر اساس انتخاب و اختيار خود، كدام راه را انتخاب خواهد كرد و با توجه به دعاها، راز و نيازها و تصميم‏ها، قابليت چه نعمت‏ها و يا حوادثى را خواهد داشت.

    پس بين تقدير الهى و اختيار آدمى، هيچ منافاتى وجود ندارد؛ زيرا در سلسله علل و شرايط به ثمر رسيدن كار و ايجاد حادثه، اراده آدمى يكى از علل و اسباب است. آن‏كه با حسن اختيار خود، كردار نيك انجام مى‏ دهد يا مخلصانه دعايى مى‏خواند، نتيجه آن را در اين جهان مى‏بيند و آن‏كه بر اثر سوء اختيار گناهى مرتكب مى‏شود، نتيجه تلخ آن را مى‏چشد.

    پس اينكه در شب قدر، امور بندگان - اعم از مرگ و زندگى، ولادت و زيارت و... تقدير مى‏شود، همگى با حفظ علل و شرايط و عدم موانع است و «اختيار» يكى از علت‏ها و شرايط آن به شمار مى ‏آيد. به اين جهت سفارش شده، در آن شب به شب زنده دارى و عبادت و دعا بپردازيد، تا اين عمل در آن شب خاص - كه از هزار شب برتر است شرايط نزول فيض الهى را فراهم آورد.

    نكته : خداوند مى‏ داند، هر چيزى در زمان و مكان خاص، به چه صورت و با توجّه به كدام شرايط و علل تحقق مى‏يابد و مى‏داند كه فلان انسان‏با اختيار خود، كدام كار را انجام مى ‏دهد. فعل اختيارى انسان، متعلق علم خداوند است كه در شب قدر، حدود آن مشخص مى‏شود. اين امر با اختيار منافات ندارد و حتى بر آن تأكيد مى‏كند؛

    براى مثال معلم كاردان و مجرب، به خوبى ‏مى‏داند كدام يك از دانش‏آموزانش، به دليل تلاش فردى و استعداد لازم، با رتبه بالا قبول مى‏شود و كدام يك به دليل تلاش يا استعداد كمتر، در حد متوسط نمره مى‏آورد و يا تجديد مى‏شود. علم معلم، از راه دانش او به علت‏ها است و نفى كننده تلاش دانش ‏آموزان نيست.

    در شب قدر همه كردار اختيارى انسان، اندازه‏گيرى و قالب بندى مى‏شود. خداى عالم به علت‏ها، بر اساس نظم موجود در ميان اشياى اين جهان، برنامه‏ريزى مى‏كند و «اختيار» انسان يكى از علت‏هاى مؤثر است. از اين جهت تأكيد شده است؛ شب نوزدهم، بيست و يكم و بيست و سوم ماه مبارك رمضان را به عبادت، دعا و شب‏زنده‏دارى مشغول باشيم، تا اين اعمال خير، زمينه آمادگى و توان برتر ما شود و بتوانيم فيض الهى را درك كنيم. اگر عنصر اختيار در ميان نبود و هر چه ما مى‏كرديم در سرنوشت ما تأثير نداشت، هيچ دليلى بر اين همه تأكيد بر شب‏زنده‏دارى و عبادت نبود.



    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۸۹/۰۶/۱۷ در ساعت ۱۸:۲۷


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    6
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    روزی به پیامبر می گویند:مگر نمی گویند عمر آخر زمانی ها خیلی کم است؟آیا این جفا در حق آنها نیست؟پیامبر (ص)می فرمایند:خداوند تعالی شب هایی را برای آنها قرار داده است که می توانند هشتاد سال خود را در آن جبران کنند و آن شب قدر است.
    البته ببخشید اگر داستان را با کم و کاستی گفتم.

  5. تشکر


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    2,310
    صلوات
    10
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    45 روز 13 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    30
    آپلود
    0
    گالری
    2



    شب قدر فکر میکردم همه چی رو خوب برام مینویسن
    ولی الان یواش یواش متوجه میشم که شیطان هم در امضای نامه شب قدرم دخالت داشته چون الان پام لغزیده بد جوری هم لغزید
    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
    ویرایش توسط ابدیت : ۱۳۸۹/۰۷/۰۷ در ساعت ۲۳:۴۶ دلیل: اشتباه تایپی
    روزی به طبیب عشق با صدق و صفا
    گفتم که کجا روم، چیست دوا؟!

    گفتا که اگر علاج دردت خواهی
    بشتاب به دربار شه طوس رضا

  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی معارف دینی نمایش پست
    شب قدر به اين جهت "قدر" ناميده شده كه جميع مقدرات بندگان در تمام سال در آن شب تعيين مى شود، شاهد اين معنى سوره دخان است كه مى فرمايد:

    انا انزلناه فى ليلة مباركة انا كنا منذرين فيها يفرق كل امر حكيم

    ما اين كتاب مبين را در شبى پر بركت نازل كرديم ، و ما همواره انذار كننده بوده ايم ، در آن شب كه هر امرى بر طبق حكمت خداوند تنظيم و تعيين مى گردد (دخان / 3 و 4).

    اين بيان هماهنگ با روايات متعددى است كه مى گويد: در آن شب ، مقدرات يكسال انسانها تعيين مى گردد، و ارزاق و سرآمد عمرها، و امور ديگر، در آن ليله مباركه تفريق و تبيين مى شود.

    البته اين امر هيچگونه تضادى با آزادى اراده انسان و مساءله اختيار ندارد، چرا كه تقدير الهى به وسيله فرشتگان بر طبق شايستگي ها و لياقت هاى افراد، و ميزان ايمان و تقوى و پاكى نيت و اعمال آنها است .
    يعنى براى هر كس آن مقدر مى كنند كه لايق آن است ، يا به تعبير ديگر زمينه هايش از ناحيه خود او فراهم شده ، و اين نه تنها منافاتى با اختيار ندارد و بلكه تاءكيدى بر آن است .

    (تفسير نمونه جلد 27 صفحه 188)

    به بیان دیگر:

    قدر؛ يعنى، پيوند و شكل گرفتن هر پديده و هر حادثه با سلسله علل خود و در شب قدر، اين پيوند به دقّت اندازه‏ گيرى مى ‏شود؛ يعنى:
    اولاً، براى امام هر زمان اين پيوند معلوم و تفسير مى ‏شود.
    ثانياً، رابطه اين پديده‏ها با علل خود روشن مى‏گردد.

    از يك سو خداوند متعال، بر اساس نظام حكيمانه جهان، چنان مقدّر كرده است كه بين اشياء، رابطه‏اى خاص برقرار باشد. براى مثال بين طول عمر و رعايت بهداشت و ترك بعضى از گناهان (مثل قطع صله رحم و دادن صدقه و ...)، رابطه وجود دارد. بر اين اساس هر كس طول عمر مى‏خواهد، بايد در اين اعمال را انجام دهد و در این مسیر قرار گيرد. آن‏كه اين شرايط را مهيا كرد، طول عمر مى‏يابد و آن كه در اين امور كوتاهى كرد، عمرش كوتاه مى‏گردد.
    پس در افعال و كردار اختيارى بين عمل و نتيجه - كه همان تقدير الهى است رابطه مستقيم وجود دارد.

    انسان تا زنده است، جاده‏اى دو طرفه در برابرش قرار دارد: يا با حسن اختيار، كميل بن زياد نخعى مى‏گردد و يا با سوء اختيار حارث بن زياد نخعى، قاتل فرزندان مسلم مى‏شود؛ دو برادر از يك پدر و مادر: يكى سعيد و ديگرى شقى.
    پس تقدير الهى؛ يعنى، آن كه با حسن اختيار خود به جاده مستقيم رفت، كميل مى‏شود و آن‏كه با سوء اختيار خود، به بيراهه گناه و انحراف پا گذاشت، حارث مى‏گردد.

    از سوى ديگر در شب قدر، معين مى‏شود كه هر انسان، بر اساس انتخاب و اختيار خود، كدام راه را انتخاب خواهد كرد و با توجه به دعاها، راز و نيازها و تصميم‏ها، قابليت چه نعمت‏ها و يا حوادثى را خواهد داشت.

    پس بين تقدير الهى و اختيار آدمى، هيچ منافاتى وجود ندارد؛ زيرا در سلسله علل و شرايط به ثمر رسيدن كار و ايجاد حادثه، اراده آدمى يكى از علل و اسباب است. آن‏كه با حسن اختيار خود، كردار نيك انجام مى‏ دهد يا مخلصانه دعايى مى‏خواند، نتيجه آن را در اين جهان مى‏بيند و آن‏كه بر اثر سوء اختيار گناهى مرتكب مى‏شود، نتيجه تلخ آن را مى‏چشد.

    پس اينكه در شب قدر، امور بندگان - اعم از مرگ و زندگى، ولادت و زيارت و... تقدير مى‏شود، همگى با حفظ علل و شرايط و عدم موانع است و «اختيار» يكى از علت‏ها و شرايط آن به شمار مى ‏آيد. به اين جهت سفارش شده، در آن شب به شب زنده دارى و عبادت و دعا بپردازيد، تا اين عمل در آن شب خاص - كه از هزار شب برتر است شرايط نزول فيض الهى را فراهم آورد.

    نكته : خداوند مى‏ داند، هر چيزى در زمان و مكان خاص، به چه صورت و با توجّه به كدام شرايط و علل تحقق مى‏يابد و مى‏داند كه فلان انسان‏با اختيار خود، كدام كار را انجام مى ‏دهد. فعل اختيارى انسان، متعلق علم خداوند است كه در شب قدر، حدود آن مشخص مى‏شود. اين امر با اختيار منافات ندارد و حتى بر آن تأكيد مى‏كند؛

    براى مثال معلم كاردان و مجرب، به خوبى ‏مى‏داند كدام يك از دانش‏آموزانش، به دليل تلاش فردى و استعداد لازم، با رتبه بالا قبول مى‏شود و كدام يك به دليل تلاش يا استعداد كمتر، در حد متوسط نمره مى‏آورد و يا تجديد مى‏شود. علم معلم، از راه دانش او به علت‏ها است و نفى كننده تلاش دانش ‏آموزان نيست.

    در شب قدر همه كردار اختيارى انسان، اندازه‏گيرى و قالب بندى مى‏شود. خداى عالم به علت‏ها، بر اساس نظم موجود در ميان اشياى اين جهان، برنامه‏ريزى مى‏كند و «اختيار» انسان يكى از علت‏هاى مؤثر است. از اين جهت تأكيد شده است؛ شب نوزدهم، بيست و يكم و بيست و سوم ماه مبارك رمضان را به عبادت، دعا و شب‏زنده‏دارى مشغول باشيم، تا اين اعمال خير، زمينه آمادگى و توان برتر ما شود و بتوانيم فيض الهى را درك كنيم. اگر عنصر اختيار در ميان نبود و هر چه ما مى‏كرديم در سرنوشت ما تأثير نداشت، هيچ دليلى بر اين همه تأكيد بر شب‏زنده‏دارى و عبادت نبود.



    میشه یک نفر پیدا شه اینا رو مختصر و مفید و به زبون قابل فهم و ساده برام توضیح بده؟


  8. تشکر


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    144
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    10 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    7



    فکر می کنم منظور اینه که اعمال خودت هم در این تقدیر بی اثر نیست..تو با اعمالت نشون میدی که کدام تقدیر رو برات بنویسن.

  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    26
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    به نظر من اينجا همون بحث خشت اول است -خشت اول كه درست نباشه , خشتهاي اخر هر چند هم كه خيلي صاف و منظم باشند فايده نداره- در افرينش و مسير تعالي دوره هاي زماني نقش زيادي داشتن و دارن - دقت كنيد , فقط انسان نيست كه تقدير داره , حتي درخت وسنگ هم تقدير دارن , به نظر من از اين شب انسان پا در ادامه مسير زندگي ميزاره ; با قدم اول ميشه وضعيت ادامه راه رو پيش بيني كرد - براي انسان هم بهترن قدم وتلاش - قدم و تلاش براي خداوند هست - پس به نظر من اين موضوع خيلي منطقي و بديهي است.

    راستي ببخشيد اگر غلط املايي دارم هميشه املاء من ضعيف بوده.

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود