صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مقرب ترين ملائكه در نزد خداوند چه نام دارد؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    3,876
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    17 روز 10 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    164
    آپلود
    93
    گالری
    155

    خجالت مقرب ترين ملائكه در نزد خداوند چه نام دارد؟




    بنام خداوند بخشنده مهربان

    دوش ديدم كه ملائك در ميخانه زدند...
    چندي پيش با ماشين به شهرستان ميرفتم رايو را روشن كردم كه حضرت ايت الله ناصري
    در باره مقربترين ملك درگاه الهي مطالبي فرمودند واينكه حضرت عزرائيل مقربترين انهاست
    ايا دوستان مطالبي در اين باره ميدانند؟


    ما عابران رهگذري بي نشانه ايم
    جاماندگان قافله اي جاودانه ايم
    پائيزلحظه ها چه شتابان رسيد وما
    دلواپسان رويش چندين جوانه ايم


    دانلودمحبوب ترین مجموعه تفسیر قران کانون گفتگوی قرانی

    (
    تفسیر20جلدی المیزان)



    http://www.askquran.ir/downloads.php?do=file&id=3611

    گروه شاعران کانون:http://www.askquran.ir/group.php?groupid=140


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    3,876
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    17 روز 10 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    164
    آپلود
    93
    گالری
    155



    نقل قول نوشته اصلی توسط belher2 نمایش پست
    بنام خداوند بخشنده مهربان

    دوش ديدم كه ملائك در ميخانه زدند...
    چندي پيش با ماشين به شهرستان ميرفتم رايو را روشن كردم كه حضرت ايت الله ناصري
    در باره مقربترين ملك درگاه الهي مطالبي فرمودند واينكه حضرت عزرائيل مقربترين انهاست
    ايا دوستان مطالبي در اين باره ميدانند؟


    ما عابران رهگذري بي نشانه ايم
    جاماندگان قافله اي جاودانه ايم
    پائيزلحظه ها چه شتابان رسيد وما
    دلواپسان رويش چندين جوانه ايم


    دانلودمحبوب ترین مجموعه تفسیر قران کانون گفتگوی قرانی

    (
    تفسیر20جلدی المیزان)



    http://www.askquran.ir/downloads.php?do=file&id=3611

    گروه شاعران کانون:http://www.askquran.ir/group.php?groupid=140


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب

    بله همان طور که حآیت الله ناصری فرمودند جبرائیل یکی از مقرب ترین ملائک الاهی است ؛ نام جبرئیل در قرآن سه بار در آیات مدنی آمده است ( رجوع کنید به بقره : 97، 98؛ تحریم : 4). به وظیفة اصلی جبرئیل ، یعنی پیام آوری وحی ، در آیة «... نَزَّلَهُ عِلی ' قَلْبِکَ...» (بقره : 97) تصریح شده است ، هرچند در باره کیفیت انتقال و نزول وحی میان متکلمان اختلاف نظر وجود دارد ( رجوع کنید به فخررازی ، ج 2، ص 32؛ صدرالدین شیرازی ، ج 1، ص 296ـ301؛).

    در قرآن تعابیر دیگری نیز هست که مفسران آنها را ناظر به جبرئیل دانسته اند، از جمله «الروح الامین » (شعراء: 193) که حاکی از امانتداری او در رساندن وحی است ؛ «رسولٍ کریم » (حاقه : 40؛ تکویر: 19) که بر خصلت های نیک وی دلالت دارد؛ «شدیدالقوی » و «ذومِرّة » و «ذی قوة » (نجم : 5، 6؛ تکویر: 20) که بیان کننده توانمندی و قدرت بر انجام اوامر الاهی است ؛ «مَکین » و «مُطاع » (تکویر: 20، 21) که از جایگاه و منزلت ویژه او نزد خداوند و دیگر فرشتگان حکایت می کند؛ «روح القدس » (نحل : 102؛ که مضمون این آیه «قُلْ نَزَّلَه رُوحُ الْقُدُسِ مِنْ رَبِّکَ...» با آیة 97 سورة بقره : «قُل مَنْ کانَ عَدُوّاً لِجِبریلَ فَاِنَهُ نَزَّلَهُ عَلی قَلِبکَ بِاذِنِ اللّهِ...» که صراحتاً تنزیل قرآن را به جبرئیل نسبت داده ، مطابقت دارد.




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در فلسفه و عرفان . در متون فلسفی و عرفانی ، جبرئیل با مفاهیم و اصطلاحاتی همچون عقل و روح پیوند دارد. ابن سینا با بیان اینکه منظور از عقول ، ملائکة مقرب اند، در تبیین کیفیت وحی ، معتقد به اتصال رسول اکرم به عقل فعال و دریافت معارف از این طریق است. او فرشتة نازل کنندة وحی را روح القُدُس می خواند و آن را شریف ترینِ ارواح و نفس قدسی یا واسطه میان واجب و عقل اول معرفی می کند .
    شهاب الدین سهروردی نیز جبرئیل را در سیر نزولی عقول و کلمات الاهی ، آخرین کلمه و عقل دهم دانسته است . در اصطلاح فلسفة اشراق ، جبرئیل از جملة انوار قاهره و از بزرگ ترین آنان و صاحب طلسم نوع انسانی است.
    سهروردی پیدایش عالم عنصری و محسوس و نیز ارواح آدمیان را معلول فعل جبرئیل دانسته و علاوه بر بخشش حیات ، اعطای علم و فضیلت را نیز به او نسبت داده است. به نظر سهروردی جبرئیل یا روح القدس ، نفوس انسانی را از قوه به فعل می آورد و اگر انسانها استعداد لازم را در خود فراهم آورند، می توانند به او متصل شوند و از گنجینة علم و فضائل او بهره مند گردند. در این دیدگاه ، نسبتی که جبرائیل با نفوس انسانی دارد، به نسبت خورشید با چشم یا قلم با لوح تمثیل شده است . به این ترتیب ، جبرئیل واسطة وجود و منشأ معرفت نفوس انسانی است .

    ملاصدرا جبرئیل و روح القدس و عقل فعال را یکی دانسته است . از نظر او جبرئیل فرشتة هدایت است و در میان فرشتگان ، نقش برجسته ای در تکمیل نفوس دارد و به واسطة او علوم به نفوس و وحی به انبیا افاضه می شود. از نظر ملاصدرا ، جبرئیل در افاضه علم به انسانها، همه را برابر می داند و درجه و میزان کسب علوم و معارف ، به تفاوت استعدادها و قابلیتهای نفوس ــ که زمینه ساز ارتباط با جبرئیل یا عقل فعال است ــ بستگی دارد. به نظر ملاصدرا ، جبرئیل دو مَقام دارد که به تناسب آنها دو لقب به او داده شده است : مادامی که از آسمانِ تجرد و قرب ، نزول نیافته ، شایستة لقب «روح القدس » است و هنگامی که از آن مقام تنزل بیابد و در صورتی متناسب ، متمثل شود، تعبیر «روح » برای او به کار می رود .

    در متون عرفانی ، جبرئیل مبدأ حیات ، مظهر علم حق تعالی ، صورت متمثلة عقل ، موکَّل بر تحصیل علوم و تدبیر معاش و استاد رسل خوانده شده است ( رجوع کنید به ابن عربی ، الفتوحات المکیّة ، ج 3، ص 400؛ همو، فصوص الحکم ، ج 1، ص 138). او یکی از چهار فرشته ای است که قبل از قیامت ، و نیز یکی از هشت حاملی است که در هنگام قیامت ، عرش الاهی را حمل می کنند . به گفتة فناری مُقام جبرئیل در سدرة المنتهی است و آن مقام ، برزخی میان عالم طبیعتِ عنصری و عالم طبیعتِ کلیِ ثابت است که مختص است به عالم مثال و عرش و کرسی و آنچه مشتمل بر آنهاست ؛ از این رو، صورت جبرئیل که در آن مقام ظاهر شده مشتمل بر خواص چیزهایی است که فوق سدره و مادون آن است . جبرئیل ناقل کلمة الاهی است که گاهی فعلی و گاهی قولی است . انتقال کلمة الاهی به مریم سلام اللّه علیها و تولد عیسی علیه السلام از نوع اول است و به همین اعتباربه او روح القدس گفته می شود، اما روح الامین ، لقب او به اعتبار دوم (قولی ) است . به عقیدة ابن عربی ( فصوص الحکم ، ج 1، ص 140)، چون جبرئیل به صورت بشر نزد مریم متمثل شد، عیسی نیز به صورت انسان متولد شد.

    سیدحیدر آملی به اعتباری جبرئیل را همان عقل اول دانسته است اما به اعتقاد جیلی خدا جبرئیل را از عقل اول که همان روحانیت حضرت محمد صلی اللّه علیه وآله وسلم است ، در ازل خلق کرد و به این سبب ، رسول اکرم پدر جبرئیل و اصلِ همة عالم است . به همین دلیل در شب معراج ، جبرئیل که فروتر از رسول اکرم است ، از ادامة عروج به مراتب بالاتر باز ماند. او معتقد است که «حقیقت محمدیه » یا «روح »، اشرف فرشتگان و برترینِ موجودات است و بسیاری از ملائک و از جمله جبرئیل ، صورتی از وی و مخلوق اویند.


    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۸۹/۰۵/۲۵ در ساعت ۱۵:۵۸


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    44
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 دقیقه
    دریافت
    154
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط belher2 نمایش پست

    در باره مقربترين ملك درگاه الهي مطالبي فرمودند واينكه حضرت عزرائيل مقربترين انهاست
    سلام
    سوالشون در مورد عزرائیل بود
    چه خوش است صوت قرآن ز تو دلبرا شنیدن
    به رخت نظاره کردن سخن خدا شنیدن

  7. تشکرها 3


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    176
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خدا

    الله اعلم

    اما نظر بنده اینه که بین 4 تا فرشته مخصوص خدا که همشون مقرب خداوند هستند. جبرئیل و عزراییل ( ارادت داریم !!:biggrin مقربترین باشد.
    شاید چون عزراییل کارش گرفتن جونه اینجور تو ذهن های ما تداعی بشه که مثلا سخت گیرتره پس مقرب تره اما اینطور نیست.

    درود خدا بر همه فرشتگانش ( مخصوصا عزراییل )
    بسم الله الرحمن الرحیم

    At last , HE will came

    مقالات و کلیپ هایی در مورد شیطان پرستی و ایلومناتی و ظهور دجال و حضرت مهدی (ع)
    شمارش معکوس شروع شده است !
    Www.Neshane.Info
    ●●●●●●●●●●●●


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۷
    نوشته
    346
    تشکر:
    1
    حضور
    90 روز 2 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    5



    همانطوري كه پاسخگوي مباحث اخلاقي گفتند جبرئيل يكي از چهار فرشته مقرب و برترين انها (ان سه فرشته
    ديگر :ميكائيل اسرافيل و عزرائيل)در اديان ابراهيمي كه رابط ميان خداوند و پيامبران است.در قصص يهوديت و مسيحيت و اسلام و در سنت اين سه دين توحيدي ,از نقش جبرئيل بسيار ياد شده است.
    جبرئيل, ابراهيم (ع) را از اتش به فرمان خدا نجات داد و موسي (ع)را در مبارزه با فرعون حمايت كرد و هنگام خروج بني اسرائيل از مصر ,فرعونيان را به بحر احمر كشانيد و در ان غرق كرد.بر شموئيل ظاهر شد و همچنين به داود(ع) ساختن زره اموخت.
    او به دانيال نبي رويا اموخته است .همو زكريا(ع) رابه ولادت يحيي (ع) و و مريم (عليهما السلام ) رابه ولادت عيسي (ع) بشارت داد(اعلام قران, قاموس كتاب مقدس ,ذيل جبرئيل).

    او وضو گرفتن و نماز خواندن را به حضرت(ص)تعليم داده است ,و در غزوه بدر با هزاران فرشته به مدد پيامبر اسلام(ص) و ياران او امده است و ...

    كتاب قران پژوهي(هفتاد بحث تخصصي قران) نوشته بهاء الدّين خرّم شاهي


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۷
    نوشته
    346
    تشکر:
    1
    حضور
    90 روز 2 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    5



    ملك الموت(عزرائيل):http://www.askquran.ir/showthread.php?t=20429


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    3,876
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    17 روز 10 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    164
    آپلود
    93
    گالری
    155



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی مباحث اخلاقی نمایش پست
    با سلام و عرض ادب

    بله همان طور که حآیت الله ناصری فرمودند جبرائیل یکی از مقرب ترین ملائک الاهی است ؛ نام جبرئیل در قرآن سه بار در آیات مدنی آمده است ( رجوع کنید به بقره : 97، 98؛ تحریم : 4). به وظیفة اصلی جبرئیل ، یعنی پیام آوری وحی ، در آیة «... نَزَّلَهُ عِلی ' قَلْبِکَ...» (بقره : 97) تصریح شده است ، هرچند در باره کیفیت انتقال و نزول وحی میان متکلمان اختلاف نظر وجود دارد ( رجوع کنید به فخررازی ، ج 2، ص 32؛ صدرالدین شیرازی ، ج 1، ص 296ـ301؛).

    در قرآن تعابیر دیگری نیز هست که مفسران آنها را ناظر به جبرئیل دانسته اند، از جمله «الروح الامین » (شعراء: 193) که حاکی از امانتداری او در رساندن وحی است ؛ «رسولٍ کریم » (حاقه : 40؛ تکویر: 19) که بر خصلت های نیک وی دلالت دارد؛ «شدیدالقوی » و «ذومِرّة » و «ذی قوة » (نجم : 5، 6؛ تکویر: 20) که بیان کننده توانمندی و قدرت بر انجام اوامر الاهی است ؛ «مَکین » و «مُطاع » (تکویر: 20، 21) که از جایگاه و منزلت ویژه او نزد خداوند و دیگر فرشتگان حکایت می کند؛ «روح القدس » (نحل : 102؛ که مضمون این آیه «قُلْ نَزَّلَه رُوحُ الْقُدُسِ مِنْ رَبِّکَ...» با آیة 97 سورة بقره : «قُل مَنْ کانَ عَدُوّاً لِجِبریلَ فَاِنَهُ نَزَّلَهُ عَلی قَلِبکَ بِاذِنِ اللّهِ...» که صراحتاً تنزیل قرآن را به جبرئیل نسبت داده ، مطابقت دارد.

    با سلام وارزوي طاعات وتشكر فراوان از پاسخگوي محترم
    من بصورت نقل وقول عرض كردم واينكه نظر ايشان حضرت عزرائيل بود نه جبرئيل امين وسروش حق!
    ايشان (حضرت ايت الله ناصري)فرمود اولياءمعصومين را خود ذات پاك احديت قبض روح ميفرمايد
    ساير اولياءرا خود حضرت عزرائيل ومابقي انسانها را از قبيل من مامورين تحت امر حضرت عزرائيل قبض روح ميفرمايند.واينكه حضرت عزرائيل مقربترين ملائكه الهي است.

    ویرایش توسط belher2 : ۱۳۸۹/۰۵/۲۶ در ساعت ۱۱:۲۲
    ما عابران رهگذري بي نشانه ايم
    جاماندگان قافله اي جاودانه ايم
    پائيزلحظه ها چه شتابان رسيد وما
    دلواپسان رويش چندين جوانه ايم


    دانلودمحبوب ترین مجموعه تفسیر قران کانون گفتگوی قرانی

    (
    تفسیر20جلدی المیزان)



    http://www.askquran.ir/downloads.php?do=file&id=3611

    گروه شاعران کانون:http://www.askquran.ir/group.php?groupid=140

  12. تشکر


  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    3,876
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    17 روز 10 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    164
    آپلود
    93
    گالری
    155



    نقل قول نوشته اصلی توسط belher2 نمایش پست
    با سلام وارزوي طاعات وتشكر فراوان از پاسخگوي محترم
    من بصورت نقل وقول عرض كردم واينكه نظر ايشان حضرت عزرائيل بود نه جبرئيل امين وسروش حق!
    ايشان (حضرت ايت الله ناصري)فرمود اولياءمعصومين را خود ذات پاك احديت قبض روح ميفرمايد
    ساير اولياءرا خود حضرت عزرائيل ومابقي انسانها را از قبيل من مامورين تحت امر حضرت عزرائيل قبض روح ميفرمايند.واينكه حضرت عزرائيل مقربترين ملائكه الهي است.

    ما عابران رهگذري بي نشانه ايم
    جاماندگان قافله اي جاودانه ايم
    پائيزلحظه ها چه شتابان رسيد وما
    دلواپسان رويش چندين جوانه ايم


    دانلودمحبوب ترین مجموعه تفسیر قران کانون گفتگوی قرانی

    (
    تفسیر20جلدی المیزان)



    http://www.askquran.ir/downloads.php?do=file&id=3611

    گروه شاعران کانون:http://www.askquran.ir/group.php?groupid=140

  14. تشکرها 2


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود