جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چه تفاوتي بين فعل خدا و شيطان در اين آيات است ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    895
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    1

    چه تفاوتي بين فعل خدا و شيطان در اين آيات است ؟




    [] بنام خدا

    بادرود بر راستجویان

    به آیات زیر نگاه کنید

    تَاللّهِ لَقَدْ أَرْسَلْنَا إِلَى أُمَمٍ مِّن قَبْلِكَ فَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ أَعْمَالَهُمْ فَهُوَ وَلِيُّهُمُ الْيَوْمَ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
    ﴿63 نحل﴾



    إِنَّ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ زَيَّنَّا لَهُمْ أَعْمَالَهُمْ فَهُمْ يَعْمَهُونَ ﴿4 نمل﴾


    []


    در این دو آیه همانطوریکه می بینید یک بار زیبا جلو دادن کارهای بد به شیطان و یک بار به خدا نسبت داده شده است !

    حال چطور ممکن است خدا با شیطان در این مورد همکار باشد ؟



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست
    [] بنام خدا

    بادرود بر راستجویان

    به آیات زیر نگاه کنید

    تَاللّهِ لَقَدْ أَرْسَلْنَا إِلَى أُمَمٍ مِّن قَبْلِكَ فَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ أَعْمَالَهُمْ فَهُوَ وَلِيُّهُمُ الْيَوْمَ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
    ﴿63 نحل﴾



    إِنَّ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ زَيَّنَّا لَهُمْ أَعْمَالَهُمْ فَهُمْ يَعْمَهُونَ ﴿4 نمل﴾


    []


    در این دو آیه همانطوریکه می بینید یک بار زیبا جلو دادن کارهای بد به شیطان و یک بار به خدا نسبت داده شده است !

    حال چطور ممکن است خدا با شیطان در این مورد همکار باشد ؟


    در قرآن، آیاتی که اشاره کننده به تزیین اعمال بد هستند سه دسته هستند :

    1- در آیه 63 سوره نحل و آیه 108 سوره انعام تزیین اعمال بد به خدا نسبت داده شده است ،

    2- در قرآن در هشت مورد تزیین اعمال بد به شيطان نسبت داده شده است. از جمله آیه 4 سوره نمل

    3- در ده مورد به صورت فعل مجهول (زين ) آمده است .(فاعل مشخص نشده است.)

    اگر درست بينديشيم همه بيانگر يك واقعيت است .

    اما اينكه به خدا نسبت داده شده است به خاطر آن است كه او مسبب الاسباب در عالم هستى است ، و هر موجودى که تاثيرى دارد به خدا منتهى مى شود، آرى اين خاصيت را خداوند در تكرار عمل قرار داده كه انسان تدريجا به آن خو مى گيرد، و حس تشخيص او دگرگون مى شود، بى آنكه مسئوليت انسان از بين برود و يا براى خدا ايراد و نقصى باشد (دقت كنيد).

    و اگر به شيطان يا هواى نفس نسبت داده شود به خاطر اين است كه عامل نزديك و بدون واسطه ، آنها هستند.

    و اگر گاه به صورت فعل مجهول آمده اشاره به اين است كه طبيعت عمل چنين اقتضا مى كند كه بر اثر تكرار، ايجاد حالت و ملكه و عشق و علاقه مى كند.



    ر.ک:تفسير نمونه جلد 15 صفحه 399


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    641
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    84
    آپلود
    9
    گالری
    66



    با او

    عرض سلام و ادب ؛

    حتما اسم علل اربعه یا چهار گانه ی منسوب به ارسطو رو شنیدید. که شامل اینهاست :

    علت فاعلی ، علت مادی ، علت صوری ، علت غایی .

    در دو آیه ای که نقل کردید ، علت صوری و علت غایی یکی است.

    ولی تفاوت بین علت فاعلی و علت مادی است. در واقع علت مادی خداوند است و علت فاعلی شیطان. چنان که مثلا علت مادی شمشیر و برندگی شمشیر و شمر خداوند است ، ولی علت اینکه آن شمشیر بر گردن امام حسین قرار می گیرد و گردن ایشان را می برد ، شمر و اختیار شمر است.

    البته در یک بیان عمیق تر می توان گفت ؛ که علت فاعلی هم در موارد بالا البته با واسطه خود خداوند است. چرا که مثلا در مثالی که عرض کردم ، وجود شمر ، و اختیار شمر ، وجود شمشیر و تاثیر برندگی شمشیر همه از خداوند است لذا علت فاعلی اصلی هم خداوند است.

    اما علت فاعلی مستقیم که به کار جهت می دهد و مساله را در جریان و مسیری منفی قرار می دهد ؛ همان شمر و اختیار او در مثال بنده و همان شیطان در آیه ای که نقل فرمودید است.

    موفق و موید

    طارق

    اي حيوان ناطق بدان:
    برباد فنا تا ندهي گرد خودي را
    هرگز نتوان ديد جمال احدي را
    و بدان فرودگاه شيطان خودبيني و تكبر است براي همين است كه شيطان به عزّت خدا قسم خورد همه را اغوا كند جز مخلَصين را و ويژگي انسان با اخلاص آن است كه آنقدر محو جمال و جلال خداست كه نه در فكر و نه در عمل هيچ توجهي به خويش ندارد.
    رابطه ي عكس ميان توجّه به خدا و تكبر بسيار مهم است در مسير سعادت انسان.

    [SIGPIC][/SIGPIC]


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود