صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسير كن فيكون

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    23
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تفسير كن فيكون




    با سلام
    تفسير كن فيكون به منظور تبيين فاصله بين كن و يكون و نيز ضرورت كن و يكون مورد بحث قرار گيرد.

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب
    توضیح اجمالی در رابطه با «کن فیکون»
    کن فیکون « باش پس می شود» یکی از صفات بارز خداوند سبحان در خلقت مخلوقات عالم همین جمله است ؛ خداوند برای خلقت عالم نیازمند اسباب نیست اراده خداوند « کن فیکون » برای خلقت موجودات کفایت می کند اراده خداوند مساوی است خلقت .
    قدرت خداى تعالى نامحدود می باشد و هر كارى بخواهد می كند، مساله دشوارى وقتى تصور مى‏شود كه كار نيازمند به اسباب و وسائل باشد، هر چه اسباب و وسائل بيشترى بخواهد آن كار دشوارتر است و هر قدر آن اسباب ناياب‏تر و از دسترس دورتر باشد، باز كار دشوارتر خواهد بود. و خداى عز و جل هيچ چيزى را با ابزار و وسائل خلق نمى‏كند، بلكه هر وقت اراده امرى را كند، تنها كافى است فرمان دهد كه" باش" و آن چيز موجود شود.
    همه موجودات عالم چه تدريجى الوجودها و چه غير آنها مخلوق خداى سبحان است و به امر او كه همان كلمه" كن" باشد موجود شده، هم چنان كه قرآن فرموده:" إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ" «یس 82»، چيزى كه هست بسيارى از آنها وقتى با اسباب تدريجيش مقايسه شود تدريجى الوجود است، اما اگر با قياس به خداى تعالى ملاحظه شود در آن لحاظ نه تدريج هست و نه مهلت، هم چنان كه باز قرآن كريم در جاى ديگر فرموده:" وَ ما أَمْرُنا إِلَّا واحِدَةٌ كَلَمْحٍ بِالْبَصَرِ" «قمر 50»
    علاوه بر اين، آن نكته عمده‏اى كه جمله:" ثُمَّ قالَ لَهُ كُنْ" در مقام بيان آن است اين است كه خداى تعالى در خلقت هيچ موجودى احتياجى به اسباب ندارد، تا وضع موجودى كه مى‏خواهد خلق كند بر حسب اختلاف اسباب برايش مختلف شود، مثلا خلقت موجودى برايش ممكن و خلقت موجودى ديگر برايش محال باشد، يكى برايش آسان و ديگرى دشوار باشد، يكى برايش نزديك و ديگرى دور باشد، پس هر چه او اراده كند و بفرمايد:" كن" موجود مى‏شود، بدون اينكه احتياج به اسباب داشته باشد، اسبابى كه در حالت عادى در پديد آمدن يك موجود دخالت دارد.





  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    قرآن كريم در آيات متعددى تعبير به « كُنْ فَيَكُونُ » دارد. [بقره، 117 / آل عمران، 47 و 59 / انعام، 73 / مريم، 35 / غافر، 18 / يس، 82 / نحل، 40]

    « كن » اشاره به اراده تكوينى الهى دارد و معناى اين آيات اين است كه هنگامى كه خداوند اراده آفرينش موجودى را كرد، آن موجود حتماً ايجاد مى‏شود.

    فاصله بین « کن » و « یکون »:

    اما معناى اين آيات اين نيست كه خداوند هر موجودى را كه اراده كرد، آن موجود بلافاصله موجود مى‏شود، بلكه هر موجودى را هرگونه كه اراده فرمود، همان‏گونه آن موجود تحقق مى‏يابد. اگر موجودى را به صورت جسمانى اراده فرمود كه به تدريج و در مدت معينى خلق مى‏شود. آن شى‏ء به اين صورت آفريده مى‏شود. مثلًا اراده فرموده كه انسان در مدت 9 ماه در رحم مادر تكون يابد و لاجرم چنين مى‏شود و اين مستلزم آن نيست كه خداوند هم از نوع انسان- جسم- باشد. مثال بارز آن نسبت شما با صورت‏هاى خيالى خودتان است. مثلًا شما اراده مى‏كنيد كه در قوه خيال خود موجودى با بدن ماهى، پاهاى فيل، دستانى همانند پرندگان و سر انسان ايجاد كنيد. آيا خود شما هم از نوع آن خواهيد شد؟ مسلماً چنين نيست.

    براى آگاهى بيشتر ر. ك: 1- تفسير نمونه، ج 1، ص 298 / ج 18، ص 2 480 / تفسير الميزان، ج 17، صص 571- 071



    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    با توجه به توضیحات دوستان بزرگوار ذکر نکته ای را در اینجا خالی از لطف ندیدم .

    اصطلاح قرانی (کن فیکون) یک اصطلاح ایجابی است که از چگونگی و کیفیت صفت فعل الهی سخن میگوید.
    افعال خداوند در جهان مادی به صورت جاری شدن اراده ی خداوند در هستی تفسیر میشود.

    پس ازترکیب دوصفت از صفات خداوند که جلوه ی مبتدا و مؤخر در جهان هستی از ان بروز میکند کیفیت ایجاد هستی بیان می شود .

    کن : خداوند اراده بر ایجاد میکند پس امر میکند (باش - هست شو)

    فیکون: این اراده در غالب فعل الهی بر هستی جاری میشود (می باشد - هست میشود )

    نتیجه: جهان هستی در غالب این اصطلاح اینگونه تفسیر میشود که خداوند اراده بر هستی میفرمایند پس اراده اش در جهان جاری میشود و به صورت فعل در هست شدن بروز میکند واینگونه جهان و خلقت بر خواست خداوند پایه گذاری میشود ( کیفیت خلقت هستی)

    ............................................ حق یارتان .............................................
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۸۹/۰۵/۲۶ در ساعت ۰۸:۰۴


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    23
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    مخاطب فعل امري كن كيست يا چيست؟

  8. تشکرها 2


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش
    مخاطب در فعل امر کن که قبلا" اشاره کردیم از اراده ی خداوند سرچشمه میگیرد و کیفیت خلقت را بیان میکند یک خطاب از کل به جزء است .

    به گونه ای که اراده ی خداوند بر ایجاد هر امری صورت بگیرد بافرمان «کن» آن امر به (یکون) واقع خواهد شد یعنی با جزییات ایجاد میگردد .

    برای مثال در ایه ی 82 سوره ی یس :

    چون خداوند درعالم ؛ اراده بر خلقت چیزی کندبه محض انکه بگوید موجود باش موجود می شود.

    در اینجا به چند نکته باید دقت شود :


    اولا"مبنا و اصل این اعتبار اراده ی خداوند است.


    ثانیا"این مبنا واصل از مفهوم کل خلقت بر مفهوم جزء خلقت واقع میشود.


    ثالثا" این وقوع یک واقع شدن جاری وباتدوام است نه یک وقوع لحظه ای و آنی واینکه اغلب علماءمی فرمایند وقوع در لحظه غرض عدم احاطه ی زمان بر اراده و فعل خداوند است


    نتیجه: فعل امر کن از جانب خداوند بر ایجاد همه ی اجزاء وجزئیات خلقت واقع میشود واین اجزء را از کون حقیقت به مکان واقعیت منتقل میکند

    ......................................حق یارتان ................................
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۸۹/۰۵/۲۶ در ساعت ۱۱:۲۹


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    23
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    تمام كائينات در علم خداوند بوده ( منظور از بوده يعني هميشه از ازل تا ابد) پس چرا كن و سپس تبعيت محض كه فرمان مي برد و مي پذيرد.

  11. تشکر


  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    1,095
    تشکر:
    1
    حضور
    10 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    197
    آپلود
    13
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ajorloomahmood نمایش پست
    با سلام تمام كائينات در علم خداوند بوده ( منظور از بوده يعني هميشه از ازل تا ابد) پس چرا كن و سپس تبعيت محض كه فرمان مي برد و مي پذيرد.
    سلام علیکم
    جناب محمود آجرلو سئوالت بسیار عالی ای می پرسید از شما سپاسگذارم.

    چرا خداوندی که ازلی و ابدی است و در بعد معنی زمان بین کن و یکون معنی ای ندارد این مفهوم ذکر گردیده؟
    اگر منظور شما این مفهوم بالا است و من درست متوجه شده باشم.
    این مطلب را خداوند برای درک انسانها که در عالم ماده که محصور در زمان و مکان است توصیف فرموده و در حقیقت این جمله توصیفی است برای انسان محصور و منحصر در 3 بعد
    در حقیقت کن فیکون معنی دیگری هم دارد که بیانگر و نمایانگر
    1- قدرت خالق متعال
    2- علم و حکمت خداوند متعال
    و3- کرم بخشش و رحمت خداوند متعال است.
    و الی ماشاء الله صفات الیه است که در خلقت جهان و جهانیان بکار برده

    یاحق
    اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
    اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعلی اولاد الحسین عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.

  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ajorloomahmood نمایش پست
    با سلام
    تمام كائينات در علم خداوند بوده ( منظور از بوده يعني هميشه از ازل تا ابد) پس چرا كن و سپس تبعيت محض كه فرمان مي برد و مي پذيرد.
    سلام بر بقیةالله الاعظم و منتظرانش

    بزرگوار صفات خداوند عین ذات او میباشند یعنی علم خداوند با اراده ی خداوند وهمچنین با فعل خداوند درذات یکی است.

    ازل و ابد نیز در تعبیر حدود الهی این گونه شرح می شوند:

    معنای ازل و ابد؛ابتدا وانتها ودرازا و طول زمان نیست.
    بلکه ازل ازنقطه نظر طولی نسبت به این عالم. نقطه ی ابتدای آفرینش است
    و درجات ومراتب عالی قدرت وعلم خداوند را در نقطه ی آفرینش بیان میکند

    ابد نیز همان نقطه ی انتهای آفرینش در درجات و مراتب عالی علم وقدرت الهی است

    در واقع نقطه ی ازل وابدیکی است اما به دو اعتبار :

    1- ازل=اعتبار ابتدای خلقت
    2- ابد=اعتبار انتهاء خلقت
    نقطه ای که پروردگار (عزاسمه)از ذات مقدسش درعالی ترین رتبه و مقام ودرجه اراده بر خلقت عوالم ملکوت وکثرت را نموده ازل می نامند

    نقطه ای را که همه ی موجودات و مخلوقات در سیر خود به ذات اقدس باری تعالی؛ درعالی ترین مقام و رتبه ودرجه قرار میگیرند ابد نام دارد

    این ازل عین ابد آمد یقین...................ظاهر اینجا عین باطن شد ببین

    بزرگوار اگر در این قسمت سوالی نداشتید در پست بعدی به ادامه ی بحث در ارتباط با کن فیکون می پردازیم


    ......................................... حق یارتان ..........................................
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۸۹/۰۵/۲۶ در ساعت ۱۶:۰۱

  14. تشکر


  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    23
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    پر واضح است كه ازل و ابد در نزد خداوند يكي است پس بناي كن و سپس يكون چيست؟


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۳/۱۶, ۱۴:۲۳
  2. * î•^❀^•î اعتكاف ؛ يكى از رويش‌هاى انقلابى î•^❀^•î
    توسط كبوتر دل در انجمن ویژه نامه های قرآنی
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۳/۱۳, ۰۲:۲۲
  3. پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۲/۰۷, ۱۴:۵۴
  4. آمار زنان نيكوكار كمتر از مردان نيكوكار در قرآن ؟!!
    توسط جوشش در انجمن حقوق و جایگاه زن در قرآن
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۰/۱۳, ۱۵:۲۹
  5. اعجاز علمی قران در مورد تاريكى دريا
    توسط اخلاقي در انجمن اعجاز
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۸۷/۰۴/۳۱, ۱۴:۱۸

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود