جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: * تفسیر ادبی و عرفانی سوره قدر *

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    11,935
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    33 روز 6 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    406
    آپلود
    94
    گالری
    278

    * تفسیر ادبی و عرفانی سوره قدر *




    * تفسیر ادبی و عرفانی سوره قدر *



    ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند

    و

    چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.

    تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...

    پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    11,935
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    33 روز 6 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    406
    آپلود
    94
    گالری
    278



    إِنَّا أَنزَلْنَهُ فى لَيْلَةِ الْقَدْرِ


    * تفسیر ادبی و عرفانی سوره قدر *
    ما در تعظیم شب قدر ,از آسمان قران فرو فرستادیم و به وحی پاک و پیغام راست عالمیان را از خیرات و برکات این شب خبر دادیم .

    اندر این شب بهشت جاوید و فردوس برین درها را باز نهاده و ساکنان آن بر تختها نشسته و روح پیمبران و ولیان و شهیدان را حق فرا طرب آمده

    ,نسیم روح ازلیت بر دل دوستان می وزد و باد خوش فردانیت به جان عاشقان می رسد ,

    و از سوی دوست خطاب می رسد :

    استغفار کنندگان کجایند ؟

    جوانمردان شب خیز که در ارزوی وصل ما بی خواب و بی آرام بوده اند و در راه عشق ما شربت بلا نوشیدند کجایند ؟

    تا ما خستگی ایشان را مرهم نهیم و اندر ین شب قدر ایشان را با قدر و منزلت باز گردانیم !

    که امشب شب نوازش بندگان است , هنگام پذیرفتن توبه گناهکارانست !

    وعده گاه آشتی جویان است ,هنگام ناز شیفتگان و راز دوستان است .

    در تمام شب قدر داعیان را اجابت و سائلان را عطیت و مجتهدان را معونت و مطیعان را مثوبت و عاصیان را مغفرت و محبان را کرامت است

    * تفسیر ادبی و عرفانی سوره قدر *


    ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند

    و

    چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.

    تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...

    پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    11,935
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    33 روز 6 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    406
    آپلود
    94
    گالری
    278



    تَنزَّلُ الْمَلَئكَةُ وَ الرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبهِم مِّن كلِّ أَمْرٍ
    * تفسیر ادبی و عرفانی سوره قدر *

    فرشتگان از آسمان به زمین آیند و جبرئیل در پیش ایستاده ,چهار علم با خود آورند !یکی بر بام کعبه ,یکی بر طور سینا ,یکی بر صخره قدس,
    و یکی بر سر روضه مصطفی بر افرازند .

    آن شب فرشتگان با جبرئیل به همه خانه های مومنان در آیند ,هر جا می و می خواره ای باشد یا عاق پدر و مادر !یا کسی که نماز نکند یا در خانه سگی باشد ,یا دو مسلمان که با یکدیگر به هجرت باشند و با هم سخن نگویند !فرشتگان در آن خانه ها وارد نشوند و اهل آن از خیرات و برکات ان شب محروم باشند !

    و هر گاه مومنی را در ان خانه ها در نماز ببینند بر او سلام کنند و اگر مومنی در خواب بود در او به رحمت نگرند .

    در آن شب جبرئیل چندان رحمت بر مومنان پخش کند که زیادت آید و
    چون زیاد آید پرسد خداوندا:زیادتی را چه کنم ؟فرمان آید که سزاوار کرم ما نباشد که رحمت خود را که به خلق فرستادیم باز بریم آن را میدار تا مجاهدین راه حق ,کافران را هزیمت دهند و فرزندان آنان را اسیر آورند ان گاه رحمت ها را به فرزندان کافران ده و آنها را بهره مند کن باشد که به برکت این رحمت ایمان آرند .

    چون شب قدر صبح شود جبرئیل فرشتگان را بانگ زند که رحیل رحیل باید به آسمانها باز گردیم .فرمان از آفریننده جهان رسد که هنوز هنگام بازگشتن نیست که شما خفتگان امت محمد را سلام نکردید ,گروهی هنوز در خوابند صبر کنید تا بیدار شوند و ایشان را سلام کنید !

    پس از ان از سوی حق ندا اید که :ای مقربان درگاه گواه باشید که از امت محمد هر که مطیع و فرمان بردار بود طاعتش را پذیرفتم و هر چه گناه کار و نافرمان بود (به شفاعت مصطفی ) آنان را به مطیعان بخشیدم .

    * تفسیر ادبی و عرفانی سوره قدر *


    ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند

    و

    چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.

    تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...

    پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    11,935
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    33 روز 6 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    406
    آپلود
    94
    گالری
    278



    سلَامٌ هِىَ حَتى مَطلَع الْفَجْرِ

    * تفسیر ادبی و عرفانی سوره قدر *

    حکمت امدن فرشتگان و سلام بر مومنان و مطیعان ان است که رسول خدا گفت:خدایا می ترسم که چون مرا از میان امت برداری بر آنان عذاب فرستی که فرمودی تا تو میان امت هستی عذاب نفرستم !

    ندا امد که تا امت تو استغفار می کنند عذاب نمی فرستم هم چنین تا رسول ایشان به حضرت من است عذاب کردن امت از کرم من به دور !

    رسول خدا از شنیدن این بشارت شاد شد و دل او خوش گشت.آنگاه پیش خود اندیشید که اگر گروهی از امت من در آمرزش خواستن (استغفار )کوتاهی کنند ترسم که خدا بر آنان عذاب فرستد !

    جبرئیل آمد و گفت :خداوند از اندیشه دل تو آگاه است می گوید دل خوش دار که پس از مردن تو تا روز رستاخیز هر شب قدر جبرئیل را به زمین فرستم تا امت تو را یگان یگان سلام کند .

    ای محمد تا سلام تو به ایشان می رسد عذاب نکردم تا جبرئیل هم در شبهای قدر می رود و سلام می رساند عذاب نفرستم .

    * تفسیر ادبی و عرفانی سوره قدر *


    ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند

    و

    چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.

    تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...

    پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    11,935
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    33 روز 6 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    406
    آپلود
    94
    گالری
    278



    * تفسیر ادبی و عرفانی سوره قدر *


    خداوند در دو وقت بندگان را به فرشتگان عرضه کند یکی در موسم عرفات و شب دوم شب قدر است

    در شب قدر مومنان بر طاعت بیفزایند و عاصیان از معصیت باز ایستند ,از دست ها بوی مصحف و از زبانها بوی تسبیح و از شکمها بوی گرسنگی اید !و از هفت اندام بوی طاعت و عبادت اید .

    تنهاشان در نماز
    دلهاشان با نیاز
    جانهاشان در راز

    مهر مهر در دل نهاده خواست خود به غارت اندوه داده یک سر به خدمت ما پرداخته اند و این ها که شما فرشتگان آنها را مفسد در زمین می گفتید !و من جواب دادم که از اینان من چیزهایی می دانم که شما نمی دانید .

    امشب که مقربان حق به بندگان میرسانند و انوار رحمت بر سر امت محمد می افشانند و طاعتهای با تقصیر را می پذیرند و معصیتهای بی شمار را می آمرزند بیایید تا ما نیز نیاز خود عرضه کنیم و همگی یک دل و یک زبان گوییم :

    خداوندا !به حرمت سید مختار و به حرمت پرهیزگاران لبرار و به حرمت مهاجر و انصار که ما را درین شب بزگوار از خلعت رحمت و مغفرت نصیب تمام ارزانی فرما و گناهان ما را درگذر و همه را به جوار رحمت خود برسان یا جلیل و یا جبار یا کریم و یا غفار برحمتک یا ارحم الرحمین

    * تفسیر ادبی و عرفانی سوره قدر *


    ویرایش توسط ╫❀نیایش❀╫ : ۱۳۸۹/۰۵/۳۱ در ساعت ۰۸:۴۹

    ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند

    و

    چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.

    تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...

    پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2



    بنام خداوند بخشنده و مهربان


    چو قران عظیم والشان را ، ما
    همی نازل شد از این رو در آنجا

    چه چیزی بر بزرگیٌ شب قدر
    که بباشد از هزاران ماه، در صدر

    به اذنش چون فرشته ها در این شب
    به هر فرمان، که نازل باشد از رب

    شبی باشد سراسر از سلامت
    که تاصبح طلوعش گشته رحمت

    ویرایش توسط مجیب : ۱۳۹۰/۰۵/۱۲ در ساعت ۲۲:۲۸


    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    11,935
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    33 روز 6 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    406
    آپلود
    94
    گالری
    278



    * تفسیر ادبی و عرفانی سوره قدر *


    شب قدر است و طی شد نامه هجر


    سلام فیه حتی مطلع الفجر



    عارفان درباره شب قدر گفته اند که این شب ، شبی است که سالکان را به تجلی خاص مشرف گرداند تا

    بدان تجلی قدر و مرتبه خود را نسبت با محبوب بشناسند و آن وقت ابتدای وصول سالک باشد یعنی جمع

    و مقام اهل کمال در معرفت :



    در شب قدر قدر خود را دان


    روز در معرفت سخن میران




    * تفسیر ادبی و عرفانی سوره قدر *


    ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند

    و

    چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.

    تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...

    پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    133
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ﴿ سورة القدر ﴾

    بِّسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
    إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ ﴿1﴾ وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ ﴿2﴾ لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴿3﴾ تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ ﴿4﴾ سَلَامٌ هِيَ حَتَّىٰ مَطْلَعِ الْفَجْرِ ﴿5﴾


    يقينًا ما، قرآن (سوره فاتحه مسمی به « سَبْعًا مِّنَ الْمَثَانِي ، حجر : 87 » وآيات علق : 1-5) را در «لَيْلَةُ الْقَدْرِ » فرو فرستاديم و چه مي داني « لَيْلَةُ الْقَدْرِ » چيست؟ (فقط الله آن را بيان مي کندولاغير، يا لا الاه الا الله) شب قدر ( نقشه كشي انتشار و تثبيت قرآن تا ابد در جهان) بزرگترين خيری ست از هزار ماه. « لَإِحْدَى الْكُبَرِ ، مدثر : 35 » در آن (شب استثنائی و غير قابل تکرار 27 رمضان بعثت)‌، ملائكه و روح به فرمان پروردگارشان براي هركاري،(بر تعليم و تربيت پيامبری) فرود مي آمدند. آن (شب) تا طلوع فجر سلامي (نزول آيات قرآن و تعليم پيامبری و بندگی مطلقالله،« علق : 5 ») بود.
    1. وحی نازل شدهء تا آيه مزمل : 4 و نيز تا آیه انسان : 23 و يك یا هر تعداد آيه يا يك سوره و هرتعداد سورهء مكتوب، (بصری و مورد مطالعه برای اطاعت خوانندگان) « أَطِيعُواْ اللّهَ » یا در حافظه پيامبر (سمعی و مورد اطاعت بي سوادان و شنونده کور مثال سوره عبس) « أَطِيعُواْ الرَّسُولَ » مورد شهادت الله مثال آيات « قلم : 1، ق : 1، ص : 1، یس : 2 » مسمي به « القرآن » است [يا « ذكر ، ذكري و تذكرة »، « عبس : 11- 16، بروج : 21 » (یا به وسيله ضمير مانند آيه 1 اين سوره يا اسم اشاره « بقره : 2 ») ] و به راهنمائی آيه حجر : 87 « سَبْعًا مِّنَ الْمَثَانِي » همان « سوره فاتحه » (وحی شب قدر) و « الْقُرْآنَ الْعَظِيمَ » وحي به « ترتيل » و « عَلَى مُكْثٍ » در طول زمان پيغمبری (23 سال و 2ماه و 13 روز قمری) تا به انتهاء و كلِ كتاب الله (114 سوره اي)، نيز مسمی به « القرآن » است. لذا ضمير « هُ » در آيه 1 اشاره به نزول وحي در شب قدر شامل پنج آيه اول سوره علق و سوره فاتحه است.
    2. « وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ » اشاره است که پيامبر به جز ديدن جبريل، اطلاعی از برنامه هاي پشت صحنه ندارد (تدارك نزول قرآن و گمارده شدن پشتيباناني برايجاد تمهيدات از آن شب به بعد، خارج از ديد انسان ها با دخالت و مديريت مستقيم الله به شرح آياتي مانند « تكوير : 19-24، نجم : 1-18 و 26، جن : 8 و 9، صافات : 1-3 و 164-173، مريم : 64، نحل : 2 ») و راهنما براجرای دقيق آيات « مزمل : 1–8، فرقان : 52 » برفهم مجمل برنامهء الله است. « مزمل : 20 »
    3. آيه « دخان : 3 » نيز روشن فرموده كه « لَيْلَةِ الْقَدْرِ » به برنامه آيه « مائده : 19 » فقط شب مبارك نزول آغاز وحی ( 27 رمضان 13سال قبل از هجرت، طبق آيات « مدثر : 32-37 ») و از پي ابلاغ توسط پيامبر به ام القری (در زمان اقامت در مکه) و حول آن (پيشگوئی اقامت در مدينه) « شعراء : 214، انعام : 92، شوري : 7 » در دهم ذيحجه سال دهم هجري با اکمال قرآن و اتمام نعمت هدايتي در دين، مأموريت پيامبر نيز خاتمه يافت. « ليل : 13، مائده : 3 » به همين جهت « محمد » آخرين رسول الله و « خاتم النبيين » است. « احزاب :40، سبأ : 28 » و آيه « لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ » توضيحي برچگونگي تقدير و برنامه ريزي از شروع نزول قرآن و تثبيت و انتشار آن در تمام زمين در هزار ماهه مخصوصي که فقط به علم و شمارش اختصاصی الله است (برتداوم اجراي آيه جن : 28 و برمقررات 4ماه حرام طبق آيه « توبه : 36 »)





    1. كلمه « تَنَزَّلُ » فعل مضارع است و « تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ » جمله حاليه ايست براي « إِنَّا أَنزَلْنَاهُ » پس، اجبارًا ماضي معنا مي شود {مانند « وَجَاؤُواْ أَبَاهُمْ عِشَاءً يَبْكُونَ ، يوسف : 16 » که « يَبْكُونَ » حال براي « جَاؤُواْ » ماضي معنا مي دهد.}
    2. « مِّن كُلِّ أَمْرٍ » به توضيح آيه « دخان : 4 و 5 » مربوط به تعليم و نحوه اجراي فرامين برعبوديت مطلق، خالص، حنيف و مستقيم به پيغمبر امي و بي اطلاع. مثال « بقره : 239، شوري : 13 » و توضيحي برسلام يا سبل السلام « مائده : 16 » (كه از آن و صافات : 181 و نمل : 59 « السلام علي النبي » در تشهد نماز است) مانند « وَالسَّلَامُ عَلَىٰ مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَىٰ ﴿47﴾ [و سلام (كلام الله)، بركسي است كه (فقط) از راهنمائي (الله) پيروي كند] و سلام « قول رب رحيم » در بهشت « يونس : 10 » همان خلاصهء قرآن « سوره فاتحه » است و وعده الله به ابراهيم « بقره : 129 » و ميثاق آيات « اعراف : 155-157و آل عمران : 81 » و « باب 13 و 18 و 33 سفر تثنيه » و بشارت آيه « صف : 6 »‌ با صدق و عدل تحقق يافت « انعام : 115 »




    [4] خير: اسم تفضيل مخفف اخير و مونثه خيرة، « فلانة خيرة الناس وخيرهم » (فلاني از بهترين مردم است) الاصل : (اصل) هرچيزي كه به كمال خويش رسد را خَير گويند.

    [5] أَذِنَ إِذنًا بالشيء : عَلِمَ به (آن چيز را دانست و به آن دانا شد) أَذِنَ أِليه وله : عَلِمَ به (به آن گوش داد) الإِذن : العلم « فعله بإِذني » اي
    بعلمي (آن را با علم من انجام داد) (دهخدا) : دستوري، دستور دادن، امر، فرمان

    [6] تَنَزَّلَ يَتَنَزَّلُ : نزل بمهلة (آهسته آهسته پائين آمد)

    [7] حَتَّى : "حرفُ جَرٍّ" وهي بمَنْزِلَةِ "إلى" في انتِهَاءِ الغَايَةِ مَكانيَّةً أو زمانِيَّةً نحو : (سَلاَمٌ هي حَتَّى مطْلَع الفَجْرِ) أو مُتَّصِلاً بالآخر نحو : (سَلاَمٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الفَجْرِ)

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود