جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: غفلت و راههاي جلوگيري از آن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953

    شاد غفلت و راههاي جلوگيري از آن




    غفلت و راههاي جلوگيري از آنبنام تو اي قرار هستيغفلت و راههاي جلوگيري از آن

    الا بذكر الله تطمئن القلوب


    ذکر خداوند، مایه نجات از غفلت است

    تمام گناهان از کوچک و بزرگ، در عفلت و بی‏خبری انسان رخ می‏دهد.
    عوامل غفلت‏زا بسیارند: زن، فرزند، زینت‏ها، زخارف دنیوی، ریاست‏ها، حکومت‏ها، عنوان‏های فامیلی و مقام علمی و روحانی و حتی بسیاری از عبادت‏ها ممکن است انسان را به غفلت اندازند.
    شیطان برای غافل ساختن هر کسی، از راهی مخصوص که با حال و شغل او متناسب و در او مؤثراست، وارد می‏شود و او را به آن سرگرم می‏سازد.
    ذکر همان دوری از غفلت است،
    غفلتی که اگر به ذکر مبدل نشود، شرایط سقوط آدمی را فراهم می‏آورد.
    خداوند در قرآن می‏فرماید:

    «اقْتَرَبَ لِلنّاسِ حِسابُهُمْ وَ هُمْ فی غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ؛ رسیدگی به حساب انسان‏ها، نزدیک و مردم در غفلت به سر می‏برند». (انبیاء:1)

    در غیب پر، این سو مپر، ای طائر چالاک من

    هم سوی پنهان خانه رو، ای فکرت و ادراک من


    ای دل سوی دلدار شو، ای یار سوی یار شو

    ای پاسبان بیدار شو، خفته نشاید پاسبان



    مولانا



    آنچه غفلت را برطرف و عمل را صالح و انسان را تربیت می‏کند، ذکر و یاد خداست که در نتیجه، او را از دچار شدن به گناهان و بدی‏ها باز می‏دارد.

    باید عوامل غفلت را شناخت و شمشیر اسارت نفس را از پای خویشتن گشود و با همتی والا به دور از هیاهوی زندگی و دل مشغولی‏های روزگار، از موانع اندیشه دور شد و به دنبال سکون و آرامش رفت و این کشتی طوفان‏زده دل را به ساحلی امن رسانید وگرنه:

    شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هائل


    کجا دانند حال ما سبکباران ساحل‏ها


    غفلت و راههاي جلوگيري از آن

    ویرایش توسط seyed yasin : ۱۳۹۰/۱۲/۰۹ در ساعت ۱۳:۱۲

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    غفلت و راههاي جلوگيري از آنبنام تو اي قرار هستيغفلت و راههاي جلوگيري از آن




    یکی از شاخه های غفلت که مایه همه گمراهی ها و بیراهه رفتن هاست، غفلت از خویشتن است.

    اگر انسان خویشتن خویش را بشناسد حیات ابدی خود را بیش از هر چیزی می بیند و نسبت به او مهر می ورزد و اگر به حیات ابدی دل نمی بندد برای آن است که خودش را نمی شناسد و آنچه باعث شد خودش را نشناسد سرگرمی او به عالم طبیعت و لذائذ حسی آن است .

    اگرکسی خود را نشناخت راه حیات خود را هم نمی داند و قهراً به هلاکت می افتد و اگر خود را نشناخت از فیض خدا بهره ای ندارد و بهره نگرفتن از فیض خدا همان هلاکت است .1

    چنانکه در آیه 179 سوره اعراف می فرماید:
    «...لَهُم قلوبٌ لا یَفقََََهونَ بِها و لَهُم اَعیُنٌ لا یُِبصِرونَ بِها وَ لَهُم اذانٌ لا یَسمَعونَ بِها »
    آیه به این مطلب اشاره دارد که دوزخیان کسانی هستند که دلهایی دارند که بر اثر بد اندیشی و تدبیر نادرست به وسیله آن حق را در نمی یابند و چشمهایی دارند که به وسیله آنها راه درست را نمی بینند و گوشهایی دارند که با آنان سخن حق و اندرز را نمی شنوند. 2

    کسانی که از این ابزارها در جهت رسیدن به حقیقت استفاده نمی کنند مثل چهارپایان هستند بلکه آنان گمراه تر از چهارپایان هستند. آنچه باعث می شود انسان همپای حیوانات و بلکه بدتر از آنها بشود، غفلت از «خود انسانی اش» است.3

    پي نوشت :

    13 - عبدالله ، جوادي آملي ، تفسير موضوعي قرآن كريم ، ج 5 ، ص 196 .
    14- ابو علي فضل بن حسن ، الطبرسي ، ترجمه تفسير مجمع البيان ، علي كرمي ، ج 10-9 ، ص 222 .
    15- محمد تقي ، مصباح يزدي ، به سوي او ، محقق محمد مهدي نادري قمي ، ص 82 .


    غفلت و راههاي جلوگيري از آنغفلت و راههاي جلوگيري از آنغفلت و راههاي جلوگيري از آن


  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    غفلت و راههاي جلوگيري از آنبنام تو اي قرار هستيغفلت و راههاي جلوگيري از آن




    يكي ديگر از عوامل غفلت که مایه گمراهی ست غفلت از خداوند و از آيات الهي ست:

    غفلت از خداوند:
    « و لا تکونوا کالذین نسوا الله »16
    ایمان به خدا و به یاد داشتن او در سرشت و حافظه بشر به ودیعه نهاده شده است ولی انسان به سبب غفلت یا شهوت یا جز این دو نسبت به آن بی اعتنا می شود .17

    وقتی بلا و ناملایمی جانکاه به انسان می رسد مدام و بدون وقفه خدا را به منظور رفع آنمی خواند و همین که بلای او برطرف شد به کلی خدا را فراموش می کند . این فراموشی سبب می شود که شیطان گناهان و شهوات را در نظر انسان جلوه دهد آنچنان که یاد آن شهوات جای خالی در دل او برای یاد خدا باقی نمی گذارد.18

    غفلت از آیات الهی :

    خداوند در آیه 146 سوره اعراف این حقیقت را بیان می کند که اگر فرعونیان و یا سرکشان بنی اسرائیل با مشاهده آن همه معجزات و شنیدن آن همه آیات الهی به راه نیامدند به خاطر آن است که ما افراد متکبّرو خودخواه را که در برابر حق جبهه گیری می کنند به جرم اعمالشان از قبول حق باز می داریم . دلیل باز داشتن و محروم ساختن آنان از آیات ، و یا دلیل تمایل و گرایش آنان به راه باطل و انحراف این است که آنان آیات و نشانه ها و معجزات ما را دروغ می انگارند و با حق می ستیزند . 19

    در آیه 7 سوره یونس به نقل عبدالله بن عباس مراد به آیات یا قران است یا محمد (ص) و حمل آن بر عموم اولی تر است .20

    به روایتی علی بن ابراهیم مراد از آیات امیرالمومنین و ائمه معصومین هستند و دلیل بر آن قول حضرت امیرالمومنین است :
    «ما الله آیة اکبر منّی » 21

    قران کریم در آیه 136 سوره اعراف تأکید می کند که پس از پیمان شکنی های مکرر فرعونیان ، خداوند از آنها انتقام گرفت و آنها را در دریا غرق کرد و به این طریق به یکی از سنتهای خدا در تاریخ اشاره می کند و آن اینکه در پی مهلتهایی که به جامعه های بی ایمان داده می شودسرانجام خشم و غضب الهی سراغ آنها می آید و آنها را در هم می کوبد و این یک نوع انتقام الهی است .22آیه 92 سوره یونس نیز به غفلت از آیات الهی اشاره دارد .


    غفلت و راههاي جلوگيري از آن



  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38

    بر باد رفتن سرمایه




    هو الحق

    بر باد رفتن سرمایه



    غفلت، مانع سعادت

    یکی از بحث های بسیار مهمی که در زندگی ما انسانها نقش به سزایی دارد، غفلت و فراموشی است. که تعیین کننده سرنوشت ما در تمام لحظات عمرمان است، اینکه آیا می توانیم فردی مفید برای خود و جامعه بوده و پله های ترقی وسعادت را یکی پس از دیگری طی کنیم؛ یا اینکه با برداستن هر قدم و حرکتی، زمینه بدبختی و نابودی خود را رقم زده و از رحمت الهی دور می شویم.

    غفلت به صورتهای مختلفی در زندگی ما انسانها بروز و ظهور پیدا می کند و مانعی در مسیر رسیدن به سعات و کمال می باشد و خطری برای سعادت انسانی بوده و هر لحظه ممکن است دامن شخص را بگیرد و با هر قدمی زمینه نابودی و نیستی او را فراهم سازد و زحمات یک عمر تلاش او را در یک لحظه بر باد دهد.

    در زندگی روزمره خود بار می شنویم فلانی سرمایه زیادی را با زحمت بدست آورده و در این راه از جان خود مایه گذاشته، تا بتواند یک زندگی مرفّه و به دور از مشکلات و فقر و نداری داشته باشد، اما می بینیم براثر یک لحظه آتش سوزی و یا دزدی تمام آن سرمایه ازبین می رود.

    یا این طور بگویم، کسی خانه ای را در بالای شهر با هزینه زیادی خریداری می کند وبرای رفاه بهترخانه را رنگ آمیزی کرده و پرده های گرانقیمت در آنجا نصب کند و آنرا با فرشهای گرانقیمت زینت می دهد. و خلاصه به وضع ظاهری منزل خود توجه کند، ولی از زنگ در خانه که اتصالی دارد غافل می شود و روزی که می خواهد به خانه مجلل خود قدم بگذارد زنگ در را می زند و اتفاقا گاز خانه هم نشتی داشته و در یک چشم به هم زدن آن خانه با همه تجملات و زیبایی ها، منفجر می شود و همه آن زرق و برق ها ازبین می رود.

    ما انسانها هم در زندگی خود و در مسیر رسیدن به سعادت دچار مشکلاتی می شویم و با افتادن دردام غفلت، در یک لحظه کوتاهی تمام سرمایه های معنوی را که خیلی برای بدست آوردنش زحمت کشیده ایم و خون دل خورده ایم، در یک لحظه و یک چشم به هم زدن از دست می دهیم و آن همه سرمایه معنوی تبدیل به خاکستر می شود و دنبالش چیزی جز حسرت و افسوس نخواهد بود. و بنا به قول مثل معروف یک لحظه غافل گشتم و صد سال راهم دور شد.

    غفلت چیست؟

    غفلت از ماده غفل به معنی فراموش کردن، از یاد بردن، اهمال کردن و سهو کردن می باشد.(فرهنگ پیام، دکتر محمود اختران،ص۳۷۵)

    و کسی که غافل است، یعنی چیزی را فراموش کرده و به آنچه که می باید می پرداخته نپرداخته و سعادت اخروی را در ان دنبال می کرده به ان نپرداخته و از راه اصلی منحرف شده و به بیراهه رفته و خدا در قرآن زمینه بدبختی افرادی را که جهنمی شدند غافل شدن از یک سری مسائل عنوان می کند و می فرماید: و اِنََّ گثیراً مِن النّاسِ عن ایاتنا لَغافِلون؛ همانا بسیاری از مردم از آیات و نشانه های ما غافل شدند.(سوره یونس، آیه۹۲)
    وقتی ما نتوانیم نشانه های الهی را درک کنیم و از آنها غافل شویم، باعث می شود از رحمت واسعه الهی دور شده و چشم و گوشمان از درک حقایق کور وکر شود و از کنار حوادث عبرت آمیز بی تفاوت ردّ شویم.

    منبع: http://fekrejavan.ir/3649.html

  8. تشکر


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2



    غفلت سرچشمه اصلى بدبختى ‏ها
    در آيه 179 سوره مبارکه اعراف آمده:
    ،و لقد ذرانا لجهنم كثيرا من الجن و الانس لهم قلوب لا يفقهون بها و لهم اعين‏لا يبصرون بها و لهم آذان لا يسمعون بها اولئك كالانعام بل هم اضل اولئك هم‏الغافلون( 179)
    که به معرفى گروهى از بدترين افراد انسان پرداخته شده،گروهى كه‏شايد بدتر از آنان در ميان انسان‏ها يافت نشود كه درباره اوصاف آنها مى ‏فرمايد: مابسيارى از جن و انس را براى دوزخ آفريديم،آنها دل‏ها(و عقل‏هايى )دارند كه با آن چيزى ‏درك نمى ‏كنند و چشمانى دارند كه با آنها نمى ‏بيند و گوش‏هايى دارند كه با آن نمى ‏شوند.آنهاهمچون چهارپايانند،بلكه بدترند.آنها همان غافلانند.
    در اين آيه عامل نهايى بدبختى اين گروه دوزخى را غفلت شمرده است.غفلتى كه‏از ترك انديشه و نداشتن چشم باز و گوش شنوا حاصل شده و انسان را به مرحله‏اى حتى ‏فروتر از چهارپايان سقوط مى ‏دهد.زيرا اگر چهارپايان غافلند،استعداد غفلت‏زدايى راندارند،ولى اگر انسان با داشتن منبع آگاهى در غفلت غوطه‏ور شود،به طور قطع از چهارپايان هم كمترند.

    ویرایش توسط مجیب : ۱۳۹۱/۰۵/۲۴ در ساعت ۱۶:۰۹


    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن

  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    یکی از امور خطرناکی که ممکن است دامن گیر هر کسی شود و سعادت دنیا و آخرت او را از بین ببرد غفلت است.

    غفلت رذیله‌ای است بسیار پست كه انسان را به سقوط می‌كشاند و او راتا سرحدّ حیوان، بلكه پست‌تر تنزّل می‌دهد، و بالاخره غفلت از خدا سر منشأ دردها و بیماریهای بشر و زمینه اصلی بسیاری از گناهان و رذایل اخلاقی می باشد.

    خداوند در قرآن کریم می فرماید:
    وَ لَقَ دْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثیر اً مِنَ الْجِنِّ وَ الْأنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا یَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ اَعْیُنٌ لا یُبْصِرُونَ بِها وَلَهُمْ اذانٌ لا یَسْمَعُونَ بِها اوُلئِكَ كالأَنْعامِ بَلْ هُمْ اَضَلُّ اوُلئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ[1]

    تحقیقاً (گروه) كثیری از جنّ و انس را (گویا) برای جهنم آفریدیم؛ (زیرا
    ) اینان قلب دارند، ولی (حقایق را) نمی‌فهمند؛ و چشم دارند، ولی نمی‌بینند (كه سرانجام نافرمانی خدا چیست؛) و گوش دارند ولی نمی‌شنوند؛ (و خود را به كری می‌زنند) اینان همچون چهارپایان بلكه گمراه‌ترند؛ آنها غافلند. (و غفلت‌شان از شنیدن و دیدن انسانی و تفكر محرومشان كرده است.

    غفلت یک از مهم ترين عوامل حسرت در روز قيامت است؛ زيرا در آن روز که پرده ها کنار مي رود، آدمي می فهمد که چه فرصت هاي بزرگی را از دست داده است؛ چرا هرگز فرصتي دوباره به کسي داده نمي شود تا به دنيا بازگردد

    پیروی از هوا های نفساني ، دلبستگي به دنيا و دنياطلبي، و توجه به امور مادی از عواملی هستندکه سبب غفلت و فراموش کردن خدا در انسان را بوجود می آورند

    خداوند در قرآن کریم می فرماید:یَاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لاَ تُلْهِكُمْ أَمْوَالُكُمْ وَلاَ أَوْلاَدُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ ...[2] ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اموال شما و فرزندانتان شما را از یاد خدا غافل نگرداند


    پی نوشت:
    [1]. اعراف،179
    [2].
    منافقون، آیه 9


    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۰۵/۳۱ در ساعت ۱۷:۴۲

  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    امام صادق عليه السلام فرمودند:ياد مرگ، خواهش‏هاى نفس را می ‏ميراند و رويشگاه‏ هاى غفلت را ريشه كن می كند و دل را با وعده‏هاى خدا نيرو می بخشد و طبع را نازك می سازد و پرچم‏هاى هوس را درهم میشكند و آتش حرص را خاموش میسازد و دنيا را در نظر كوچك میكند.[1]

    اسلام برای احیا و طراوت بخشیدن یاد خدا در وجود انسان و زوددن غبار غفلت و فراموشی تمهیدات گوناگونی اندیشیده است که عبارتند از:


    نماز:
    قرآن کریم هدف اصلی از نماز را احیای یاد خدا در وجود شص نماز گزار دانسته و میفرماید: اقم الصلوة لذکری[2] برای من نماز را به پا دار


    امام باقر علیه السلام در این رابطه می‌فرمایند: ایّما مؤمن حافظ علی الصلوات المفروضة فصلاها لوقتها فلیس هذا من الغافلین[3] اگر هر فرد با ایمانی، نمازهای واجب را به موقع و به طور صحیح انجام دهد، از غافلان نخواهد بود.

    همچنین ادای نماز با حضور قلب و توجه به راز و نیاز و مناجات با خدا قلب را صیقل داده و زنگار غفلت را از روح انسان می زداید.


    2
    -دعا: با توجه به اینکه محال است چیزی به مصلحت عبدی باشد و خدا از او دریغ کرده باشد و لذا آنچه به عبد داده نشده به این دلیل است که داشتن آن به سود ومصلحت او نبوده

    می توان دریافت که در مقررشدن دعا و تاکید فراوان قرآن و معصومین علیهم السلام به آن ،هدفی بزرگتر از نیل عبد به خواسته هایش در نظر بوده است و آن چیزی نیست جز کشاندن بنده به سوی خدا و ارتباط قلبی با پروردگار .امام صادق علیه السلام فرمودند: بر شما باد به دعا کردن که همانا بوسیله چیزی به مانند آن به قرب الهی نایل نمی شوید[4]


    3-اوراد و اذکار:تاکیدات فراوانی که از معصومین علیهم السلام بر گفتن اوراد و اذکار رسیده است و مقرر شدن ثواب های بسیار آن نیز تمهید دیگری برای زدودن غبار غفلت و طراوت بخشیدن به یاد خدا در وجود انسان است.

    پی نوشت:
    [1].بحار الأنوار، ج 6، ص 133، ح 32
    [2]. طه، 14
    [3].کافی، ج3، ص270
    [4].ابن فهد حلی، عدة الداعی، ص134



    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۰۵/۳۱ در ساعت ۱۷:۵۶

  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    همچنین از مجالست و هم نشینی با انسان های به دور از معنویت، پرهیز کنیم و سعی کنیم با کسانی مجالست داشته باشیم که هم نشینی با آنها ما را به یاد خدا می اندازد.

    امیرمومنان علیه السلام فرمودند:
    إحذر منازل الغفلة و الجفاء و قلة الأعوان علی طاعة الله[1] از منزلگاه­های غفلت و خشونت و جایی که یار و مددکاری بر اطاعت خدا ندارید، بپرهیز.

    خداوند در قران کریم مي‌فرمايد:إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَي الَّذِينَ آمَنُوا[2]به درستي كه شيطان بر كساني كه ايمان دارند تسلطي ندارد.

    بنابراین هنگام تماس شيطان با انسان اگر انسان خدا را ياد كند با ياد خدا دل نوراني مي‌شود و انسان مي‌تواند شيطان را دفع كند تا اين غفلت برطرف ‌شود و در نتيجه زمينه‌ي گناه از بين مي‌رود.

    پی نوشت:
    [1].
    میزان الحکمه، حدیث 15147
    [2].نحل /99



    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۰۵/۳۱ در ساعت ۱۸:۰۹

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود