صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مجمع البحرين و يالتقي الاقليمين

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    22
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مجمع البحرين و يالتقي الاقليمين




    آیا در سوره الرحمن از آیه 19 تا 25 مربوط به حضرت علی و حضرت فاطمه واما م حسن و حسین ( علیهم السلام) است؟ آنجا که می فرماید دو دریا را به گونه ای روان کرد که با هم برخورد کنند . میان آن دو حدفاصلی است که به هم تجاوز نمی کنند . از هر دو دریا مروارید و مرجان برآید. و او راست در دریا سفینه های بادبان دار بلند همچون کو هها .


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط windowsxppp نمایش پست
    آیا در سوره الرحمن از آیه 19 تا 25 مربوط به حضرت علی و حضرت فاطمه واما م حسن و حسین ( علیهم السلام) است؟ آنجا که می فرماید دو دریا را به گونه ای روان کرد که با هم برخورد کنند . میان آن دو حدفاصلی است که به هم تجاوز نمی کنند . از هر دو دریا مروارید و مرجان برآید. و او راست در دریا سفینه های بادبان دار بلند همچون کو هها .

    يَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ‏ (22)
    از هر دو [دريا] مرواريد و مرجان برآيد (22)

    در خصوص تفسير اين آيه ، گروهى از جمله «سلمان»، «سفيان ثورى» و «سعيد بن جبير» روايت آورده‏اند كه: منظور از دو دريا، در آيه مورد بحث درياى ولايت و درياى عصمت و رسالت است كه در وجود گرانمايه على و فاطمه - كه درود خدا بر آنان باد - پديدار گرديد، مى‏باشد و فاصله ميان آن دو نيز وجود ارزشمند پيامبر است، و «لؤلؤ» و «مرجان» عبارتند از امام حسن و حسين - كه درود خدا بر آنان باد - روشن است كه تشبيه آن دو انسان والا به دو دريا موضوع شگفت‏آورى نيست، چرا كه آنان در دانش و كمال و فضيلت و آراستگى به ارزش‏ها و والايى‏ها و امتيازات بى‏شمار، هر كدام دريايى از جمال و كمال بودند.
    گفتنى است كه اين سبك تشبيه و گفتار در ادبيات و فرهنگ عرب نمونه دارد؛ از آن جمله آورده‏اند كه پيامبر بر مركبى سوار بود، هنگامى كه آن را به حركت آورد، فرمود: سپاس خدايى را كه او را دريايى از صفات نيكو يافتم! چرا كه دريا را به خاطر گستردگى‏اش «دريا» گفته‏اند، از اين رو اگر كسى در صفات كمال و جمال و ارزش‏ها و والايى‏ها بهره‏اى بزرگ داشت، مى‏توان آن را دريا خواند.


    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    در حديثى از امام صادق ع نقل شده است كه در تفسير آيه مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيانِ ... فرمود:

    " على و فاطمه ( ع ) بحران عميقان، لا يبغى احدهما على صاحبه، يَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ، قال: الحسن و الحسين ( ع )":

    " على و فاطمه دو درياى عميقند كه هيچيك بر ديگرى تجاوز نمى‏كند، و از اين دو دريا لؤلؤ و مرجان يعنى حسن و حسين خارج شده‏اند" «1».

    در تفسير " در المنثور" همين معنى از بعضى از صحابه پيامبر ص نقل شده است «2».

    مرحوم" طبرسى" نيز در" مجمع البيان" آن را با مختصر تفاوتى نقل كرده است . مى‏دانيم قرآن مجيد داراى بطونى است و يك آيه ممكن است چندين معنى، و يا دهها معنى داشته باشد، و آنچه در اين حديث آمده است از بطون قرآن مى‏باشد كه منافاتى با معنى ظاهر آن ندارد.

    _____________________________
    (1) تفسير قمى جلد 2 صفحه 344.
    (2) در المنثور جلد 6 صفحه 142.


    ***********************
    تفسير نمونه، ج‏23، ص: 134



    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    850
    تشکر:
    1
    حضور
    35 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    9



    نقل قول نوشته اصلی توسط windowsxppp نمایش پست
    آیا در سوره الرحمن از آیه 19 تا 25 مربوط به حضرت علی و حضرت فاطمه واما م حسن و حسین ( علیهم السلام) است؟ آنجا که می فرماید دو دریا را به گونه ای روان کرد که با هم برخورد کنند . میان آن دو حدفاصلی است که به هم تجاوز نمی کنند . از هر دو دریا مروارید و مرجان برآید. و او راست در دریا سفینه های بادبان دار بلند همچون کو هها .
    با سلام
    باتشکر از دوستان ؛ یک نکته هم بنده به عرض می رسانم: در آیات سوره الرحمن
    مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ(19)
    بَيْنهَُمَا بَرْزَخٌ لَّا يَبْغِيَانِ(20)
    فَبِأَىّ‏ِ ءَالَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ(21)
    يخَْرُجُ مِنهُْمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجَانُ(22)
    فَبِأَىّ‏ِ ءَالَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ(23)

    با توجه به این آیات ؛ اگر به ظاهر این آیات بپردازیم این کار در حوزه تفسیر است ولی اگر دنبال باطن آیات باشیم در حوزه تفسیر نیست وبلکه تأویل آیات به حساب میآید و تأویل آیات هم کار راسخان در علم است یعنی معصومین علیهم اسلام ....وَ ما يَعْلَمُ تَأْويلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْم‏
    پس در نتیجه روایاتی که « بحرین» علی وفاطمه دانستندو «لؤ لؤ مرجان » را حسن وحسین علیهمالسلام دانستند ، این روایات به تأویل آیات پرداخته اند نه تفسیر.وتأویل پرداختن به باطن آیات است.

    التماس دعا



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    23
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مجمع البحرين و يالتقي الاقليمين




    با سلام
    مجمع البحرين و يالتقي الاقليمين چيست ؟

  7. تشکر


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0





    با سلام و عرض ادب و آرزوی قبولی طاعات و عبادات



    « وَ إِذْ قالَ مُوسى‏ لِفَتاهُ لا أَبْرَحُ حَتَّى أَبْلُغَ مَجْمَعَ الْبَحْرَيْنِ أَوْ أَمْضِيَ حُقُبا»(کهف 60)
    آیه شریفه به سرگذشت شگفت‏انگيز خضر و موسى اشاراه می کند در این آیه «مجمع البحرين» به معنى محل پيوند دو درياست و منظور محل اتصال خليج «عقبه» با خليج «سوئز» است كه اين دو خليج به درياى احمر متصل مى‏شوند.
    همانطور که مستحضر اید قرآن جداي از معاني و الفاظ ظاهري داراي بطني نيز مي باشد كه بر ما پوشيده است و فقط امام معصوم از آن خبر دارد و در زماني كه لازم بداند اطلاعاتي راجع به آن به ما هم بيان مي كنند. از جمله اين مفاهيم همين مجمع البحرين است.

    مرج البحرین یلتقیان. بینهما برزخ لا یبغیان. فبای الاء ربکما تکذبان. یخرج منهما اللؤلؤ و المرجان. فبای الاء ربکما تکذبان. (الرحمن آیه 19)

    دو دریا را [به گونه‏ای] روان کرد [که] با هم برخورد کنند. میان آن دو، حد فاصلی است که از هم عبور نکنند. پس به کدام یک از نعمتهای پروردگارتان منکرید؟ از هر دو [دریا] مروارید و مرجان برآید. پس کدام یک از نعمتهای پروردگارتان را منکرید؟

    آن دو دریا، نه آسمان و زمین، و نه دریای روم و هند، و نه دنیا و عقبا، و نه زندگی و مرگ، و نه دریای فارس و دریای روم، و نه دریای شیرین و دریای شور، که هر زلالی است که با زلالی دیگر درآمیزد. چونان علی، علیه‏السلام، که رهاورد همسری و همسفری او با زهرا، سلام‏الله‏علیها، مروارید حسن و یاقوت حسین بود و چونان تلاقی ولایت و عبادت که هزار هزار طبق اسرار و آسمان آسمان خورشید حقیقت و ستاره معرفت پیش روی هر بینا دلی نهاد.
    ولایت پیشگی را جز به بهای سجده و رکوع نتوان خرید و سجاده عبادت را جز به می ولایت، رنگین نبایست کرد:

    به می سجاده رنگین کن، گرت پیر مغان گوید که سالک بی خبر نبود ز راه و رسم منزلها

    هم بدین خاطر است که به زیر یک سایه نشاندن نماز و ولایت در گنجنامه حکمت الهی، شایسته تشریع و بایسته تکوین است. این دو تنها همسایگانی هستند که از هم ارث می برند (امیر مؤمنان در کتاب جاودانی خود، نهج البلاغه می فرمایند: «پیامبر، صلی الله علیه وآله، آنقدر ما را نسبت به حقوق همسایه سفارش فرمود که ما بدین گمان افتادیم که همسایه از همسایه خود ارث می برد) و از خانه خود نه روزنی که دری به روی هم گشاده دارند. در شیوا سخن وحی، هرجا که نشان از سروهای بوستان ولایت است - بصراحت یا کنایت - سجاده نماز نیز گسترده است، و هرگاه مؤذن عرش از مناره تنزیل، سرود نیاز سر می دهد، بانگ عزت علوی و نجابت فاطمی و سخاوت حسنی و لابت حسینی شورها می افکند و گوشها را نوازشی دیگر می دهد.

    ثواب روزه و حج قبول آن کس برد که خاک میکده عشق را زیارت کرد نماز در خم آن ابروان محرابی کسی کند که به خون جگر طهارت کرد

    آب این دریا را نمی توان کشید، اما آنقدر که مرغ جان از قفس حرمان و بیم خذلان رهیده باشد. دل و دین را به نفس رحمانی قرآن، تازه می کنیم و بر شماری چند از ستارگان این پهنه لاجوردی انگشت می نهیم.

    مجملش گفتم نکردم من بیان ورنه هم لبها بسوزد، هم دهان هرچه گویم عشق را شرح و بیان چون به عشق آیم خجل باشم از آن گرچه تفسیر زبان روشنگر است لیک عشق بی زبان روشنتر است چون قلم اندر نوشتن می شتافت چون به عشق آمد قلم برخود شکافت آفتاب آمد دلیل آفتاب گر دلیلت باید از وی رو متاب (مولانا، مثنوی، دفتر اول، ابیات 112 به بعد)

    در پناه حق


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    23
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    عبارت فوق دو قسمت مترادف دارد همانند کفه ترازو . ترازو یک کار انجام می دهد و ان میزان کردن است. عبارت دو کفه دارد و لیکن یک هدف و غایت را دنبال می کند . مجمع البحرین اجتماع دو بحر است و یالتقی الاقلیمین تلاقی دو اقلیم است نه بیشتر . همانند عالم ملک و ملکوت که دری داشته باشد که در صورت باز بودن ان در ، هر دو عالم یکی به نظر خواهند امد و در صورت بسته بودن هر یک عالم مستقلی خواهتد بود.

  10. تشکر


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    23
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام و خسته نباشيد
    مجمع البحرین اجتماع دو بحر است و یالتقی الاقلیمین تلاقی دو اقلیم است . همانند عالم ملک و ملکوت که با دری به همديگر راه داشته باشند که در صورت باز بودن ان در ، هر دو عالم واحد به نظر خواهند امد و در صورت بسته بودن هر کدام مستقل خواهند بود. آيا مرکز و موقف اين در،انسان است يا نه ؟


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ajorloomahmood نمایش پست
    با عرض سلام و خسته نباشيد
    مجمع البحرین اجتماع دو بحر است و یالتقی الاقلیمین تلاقی دو اقلیم است . همانند عالم ملک و ملکوت که با دری به همديگر راه داشته باشند که در صورت باز بودن ان در ، هر دو عالم واحد به نظر خواهند امد و در صورت بسته بودن هر کدام مستقل خواهند بود. آيا مرکز و موقف اين در،انسان است يا نه ؟

    با سلام و عرض ادب

    آنچه از بيان روايات و فرمايشات حكماي الهي استفاده مي شود عالم امكان از سه عالم تشكيل يافته است : عالم ماده ( ملك و طبيعت) عالم مثال (برزخ) و عالم عقول ( ملائك) از ديدگاه حكماي صدرايي اين عوالم در طول همديگر هستند نه در عرض يكديگر ؛ يعني در حقيقت ، عالم عقول علت است براي عالم مثال و ماده ، و عالم مثال علت است براي عالم ماده ، به عبارتي ديگر عالم ماده در بطن عالم مثال موجود است و دو عالم مثال و ماده نيز در بطن عالم عقول موجود هستند فلذا اين عوالم در حقيقت يك عالم بيش نيستند منتهي مراتب و درجات متفاوتي دارد كه يكي علت براي ديگري و ديگري معلول است براي آن .

    اگر انسان از عالم ماده رهيده و به عالم مثال و برزخ سفر كند يقينا عالم ملك و ملكوت را يكي مي بينيد ( و نه مي پندارد) و حقيقت هستي برايش آشكار مي گردد و به بعينه مي بيند كه عالم ماده چيزي جز ظهور عالم مثال نبود و در واقع هيچ استقلالي از خود نداشت . صورتی در زیر دارد آن‌چه در بالاستی .

    آن «در» كه حضرت عالي تعبير كرديد به نظر مي آيد همين باز شدن در حقايق به روي انسان هست ؛ اگر درِ حقايق عالم هستي به روي انسان باز بشود واقعا هر دو عالم و بلكه همه عوالم يكي مي شوند و بالاتر از آن مقام فنا مي رسد كه جز خدا چيزي را نبيند .




  13. تشکرها 2


  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953

    ●●*^*●● شاید این همان دریایی باشد که در قرآن به آن اشاره شده است ●●*^*●●




    مجمع البحرين و يالتقي الاقليمين



    شاید این همان دریایی باشد که در قرآن به آن اشاره شده است

    در شهر توریستی اسکاگن این زیبایی رو میشه در سجیه دید، این شمالی ترین شهر دانمارکی هاست ..... جایی که دریای بالتیک و دریای شمالی بهم می پیوندند. دو دریای مختلف با هم یکی نمیشوند و بنابر این راستا (به شکل زیر) بوجود میاد

    مجمع البحرين و يالتقي الاقليمين

    In a tourism filled city of Skagen you can see this incredible natural sight. This city is the most northern point of Danish people…..where the Baltic sea “meets” the North sea. Two different seas can not be combined together thus creating this line



    مجمع البحرين و يالتقي الاقليمين



صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود