صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ###جوان و گرایش به قرآن###

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,969
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    1 روز 8 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    173

    تعجب ###جوان و گرایش به قرآن###




    ###جوان و گرایش به قرآن###

    ###جوان و گرایش به قرآن###


    راههای عملی جذب جوانان به قرآن کریم


    1ـ جوانى، بهار عمر

    نوجوانى و جوانى بهار عمر و هنگام شكوفايى آن، و آغاز فراز و نشيبهاى روحى و جسمى و رسيدن به رشد است. در اين دوره كم‏كم شخصيت انسان شكل مى‏گيرد و پرسشهاى فكرى و فرهنگى بسيارى در ذهن جوان پيدا مى‏شود. (1) روزهاى جوانى لبريز از زيبايى، نشاط، احساسات، لذتهاى متنوع، تفريح، و آراستگى است. از سوى ديگر، خداجويى و خدايابى و دين‏باورى از ويژگيهاى اين دوران است. ما با درك اين ويژگيها و انرژى متراكمى كه در آنها وجود دارد، و با تبيين صحيح باورها و ارزشهاى دينى و مذهبى، مى‏توانيم روح ناآرام جوان را آرامش و اطمينان بخشيده و او را به نجات و كمال برسانيم. در اين نوشتار، مى‏كوشيم تا با استفاده از آيات قرآن و آموزه‏هاى دينى و سيره عملى پيامبر و امامان معصوم ـ عليهم‏السلام ـ جوانان را به سوى قرآن كريم فراخوانيم؛ دست كم فاصله جوان را با قرآن بكاهيم و بذر وحى در دلش بكاريم.

    .................................................. .................................................. ........
    1- روانشناسي نوجواني، بلر و جونز، ترجمه رضا شاپوريان، ص 93.



    ###جوان و گرایش به قرآن###

    ویرایش توسط zeynab : ۱۳۸۹/۰۶/۳۱ در ساعت ۱۷:۰۳
    در ساحل زندگی قدم میزدم همه جا دو رد پا دیدم،
    جای پای من و خدا.
    به سختترین لحظه ها که رسیدم فقط یک جای پا دیدم.
    گفتم: خدایا مرا در سخت ترین لحظه ها رها کردی؟
    ندا آمد: تو را در سخت ترین لحظه ها به دوش کشیدم!



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,969
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    1 روز 8 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    173



    ###جوان و گرایش به قرآن###


    عوامل مؤثر در تكوين شخصيت نوجوانان


    والدين و مربيان بايد نقش تربيتى خود را در به وجود آمدن شخصيت انسانى و اخلاقى در نوجوانان ايفا نمايند؛ زيرا شخصيت نوجوانان و جوانان در خانه و كانون خانواده شكل مى‏گيرد و چگونگى شكل‏گيرى آن به نحوه نگرش والدين و رفتار تربيتى آنان باز مى‏گردد.
    پيامبر ـ صلى‏الله عليه وآله وسلم ـ مى‏فرمايد:
    «اَكْرِمُوا اَوْلادَكُمْ وَ اَحْسِنُوا آدابَهُمْ يُغْفَرْ لَكُمْ.» (2)
    «فرزندانتان را محترم و گرامى بداريد و رفتارشان را نيكو گردانيد تا آمرزيده شويد.»
    اين روايت، به ارزش و منزلت كودك و نوجوان در نظام الهى اشاره دارد و پدر و مادر را شكل دهنده رفتارهاى اجتماعى و فردى آنان مى‏داند. شخصيت مطلوب، شخصيتى متعادل و متعالى و هماهنگ با تمام ابعاد وجودى نوجوان است.
    پدر و مادر براى تربيت و رشد شخصيت فرزندان، بايد عدالت را در ميان فرزندان رعايت نمايند؛ حتى در كوچك‏ترين امر تربيتى، مثل بوسيدن فرزندان، بايد ظرافت خاص وجود داشته باشد تا به رشد شخصيت آنان لطمه‏اى وارد نشود.
    مردى نزد پيامبر ـ صلى‏الله عليه وآله وسلم ـ نشسته بود. در همين حال پسرش وارد شد. مرد او را بوسيد و روى زانويش نشاند. سپس دخترش وارد شد، دخترش را جلوى خود نشاند. پيامبر ـ صلى‏الله عليه وآله وسلم ـ از اين عمل تبعيض‏آميز او ناراحت شد و فرمود: «چرا در ميان فرزندانت عدالت و مساوات را رعايت نكردى؟» سپس فرمود:
    «انّ الله تعالى يُحبُّ ان تعدلوا بين اولادكم حتّى فى القبله.» «خداوند دوست دارد ميان فرزندانتان، حتى در بوسيدن، عدالت را رعايت نماييد.»

    .................................................. ..............................
    2- وسائل الشيعه، ج 15، ص 195؛ مکارم الاخلاق، ص 115.


    ###جوان و گرایش به قرآن###

    ویرایش توسط zeynab : ۱۳۸۹/۰۶/۳۱ در ساعت ۱۷:۰۲
    در ساحل زندگی قدم میزدم همه جا دو رد پا دیدم،
    جای پای من و خدا.
    به سختترین لحظه ها که رسیدم فقط یک جای پا دیدم.
    گفتم: خدایا مرا در سخت ترین لحظه ها رها کردی؟
    ندا آمد: تو را در سخت ترین لحظه ها به دوش کشیدم!



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,969
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    1 روز 8 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    173



    ###جوان و گرایش به قرآن###



    شناخت نياز جوانان و رفع آن

    جوان بايد هويت و هدف خود را بشناسد و بداند كيست و براى چه تلاش مى‏كند؛ زيرا دشمن درصدد است هويت جوانان را از آنان بگيرد و اهداف عالى و آرمانهاى آنها را از بين ببرد و افق زندگى جوانان را تيره كند و از راه تحقير شخصيت آنان، به اغراض شوم خود دست يابد.
    يكى از نيازهاى جوانان، توجه نمودن به آرزوى آنان است. در جوان، آرزو داشتن عيب نيست، ولى بايد آرزوهاى آنان را هدايت و كنترل كرد. مقام معظم رهبرى در اين باره مى‏فرمايد:
    «خود جوانها بزرگ‏ترين مسئوليتها را دارند و مى‏توانند انجام دهند. هر جوانى دوست دارد كشورى كه در آن زندگى مى‏كند برخوردار از همه زيباييها و نيكيها باشد، دلش مى‏خواهد جامعه متمدن داشته باشد، دلش مى‏خواهد از پيشرفتهاى علمى و عملى برخوردار باشد. اين آرزوى هر جوانى است.» (3)
    دبير شوراى عالى جوانان ايران به استناد يك نظرسنجى اعلام كرده است كه 53 درصد جوانان، اشتغال و 36 درصد آنان ازدواج را بزرگ‏ترين مشكل خويش مى‏دانند. از طرفى مى‏دانيم كار، وسيله زندگى و به دست آوردن مال حلال است و اسلام به آن سفارش بسيار كرده است. پيامبر ـ صلى‏الله عليه وآله وسلم ـ مى‏فرمايد:
    «طلب الحلال فريضةٌ على كل مسلمٍ و مسلمة.» (4)
    «كوشش در راه به دست آوردن مال از راه حلال، بر هر مرد و زن مسلمان لازم است.»
    در سخن ديگر مى‏فرمايد:
    «ان اللّه ليبغض العبد الفارغ.» (5)
    «خداوند بنده بى‏كار را دشمن مى‏دارد.»
    در اين باره مقام معظم رهبرى مى‏فرمايد:
    «جوانان بايد با عزم و جديت با روحيه بى‏كارى، راحت‏طلبى، سست ارادگى و وسوسه شيطان در مقابل تعبد و عبادت و رويگردانى از تحصيل و نااميدى به عنوان موانع رسيدن به يك زندگى مطلوب، مبارزه نمايند.» (6)
    اسلام به امر ازدواج و تشكيل خانواده كه ركن زندگى بشر است، بسيار سفارش كرده است. پيامبر ـ صلى‏الله عليه وآله وسلم ـ مى‏فرمايد:
    «بنايى با عظمت‏تر از تشكيل كانون خانواده در اسلام وجود ندارد.» (7)
    پيامبر اكرم ـ صلى‏الله عليه وآله وسلم ـ ازدواج را از سنتهاى خود شمرده است كه بايد با كنار گذاشتن برخى آداب و رسوم سخت و دست و پا گير، راه را براى تشكيل خانواده هموار كرد و همگان وظيفه دارند در اين راه گام بردارند.
    حضرت موسى بن جعفر ـ عليه‏السلام ـ مى‏فرمايد: «سه گروه در عرش خدا در روزى كه سايه‏اى جز سايه عرش الهى وجود ندارد، قرار مى‏گيرند: كسى كه در راه فراهم نمودن وسايل ازدواج جوانان گام بردارد؛ كسى كه به برادر دينى خود خدمت نمايد؛ و كسى كه در حفظ رازهاى برادر دينى خود كوشش نمايد.» (8)

    .................................................. .................................................
    3- سخنان رهبري در اجتماع جوانان گيلان، 12/2/80.
    4- بحارالانوار، ج 23، ص 6.
    5- من لا يحضره الفقيه، ج 2، ص 56؛ وسائل، ج 12، ص 37.
    6- در اجتماع جوانان استان مرکزي.
    7- من لا يحضره الفقيه، ج 2، ص 123؛ وسائل الشيعه، ج 14، ص 3.
    8- سفينة البحار، محدث قمي، ج 1، ص 561.




    ###جوان و گرایش به قرآن###

    ویرایش توسط zeynab : ۱۳۸۹/۰۶/۳۱ در ساعت ۱۶:۵۸
    در ساحل زندگی قدم میزدم همه جا دو رد پا دیدم،
    جای پای من و خدا.
    به سختترین لحظه ها که رسیدم فقط یک جای پا دیدم.
    گفتم: خدایا مرا در سخت ترین لحظه ها رها کردی؟
    ندا آمد: تو را در سخت ترین لحظه ها به دوش کشیدم!



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,969
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    1 روز 8 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    173



    ###جوان و گرایش به قرآن###




    2ـ جوانان در سيره و سخنان امامان معصوم ـ عليهم‏السلام ـ


    پيامبر و امامان ـ عليهم‏السلام ـ با نگاه مثبت به جوان و دوره جوانى مى‏نگريستند. آنها به جوانان شخصيت مى‏دادند و آنان را به خير و نيكى سفارش مى‏كردند. حق‏طلبى و آرمان‏خواهى از ويژگيهاى جوانان است و ما نبايد از هدايت آنان خسته يا نااميد شويم. پيامبر اكرم ـ صلى‏الله عليه وآله وسلم ـ مى‏فرمايد:
    «اوصيكم بالشبان خيراً فانّهم ارَّقُ اَفئِدَةً ان الله بعثنى بشيراً و نذيراً فَحالفنى الشّبان و خالفنى الشيوخ.» (9)
    «من به شما درباره جوانان به نيكى سفارش مى‏كنم؛ زيرا آنان نازك‏دل‏اند و عاطفه‏اى لطيف دارند. خداوند مرا به پيامبرى و بشارت و انذار برانگيخت، جوانان به من گرويدند و مرا يارى نمودند؛ ولى پيران به مخالفت با من برخاستند.»
    شخصيت‏بخشى به نسل نو، محترم دانستن جوانان در جمع خانواده و ديگران و مشاوره با آنان، به آماده ساختن آنان براى فراگيرى باورهاى دينى و انس با كتاب الهى و سيراب شدن روح تشنه آنان از سرچشمه زلال و پاك كلام خداوند مى‏انجامد.
    پيامبر اكرم ـ صلى‏الله عليه وآله وسلم ـ مى‏فرمايد:
    «الولد سيدٌ سبع سنين و عبدٌ سبع سنين و وزيرٌ سبع سنين.» (10)
    «فرزندان تا هفت سالگى آقا و فرمانده‏اند (يعنى بايد به دستورهاى آنان عمل شود) و تا چهارده سالگى بايد فرمانبر و مطيع باشند (تا آداب و ويژگيهاى فردى و اجتماعى را از مربيان بياموزند) و از چهارده سالگى تا بيست و يك سالگى بايد مشاور و كمك كار، و آماده پذيرش مسئوليتهاى اجتماعى شوند.»

    .................................................. ..............................
    9- سفينة البحار، محدث قمي، ج 2، ص 176.
    10- وسايل الشيعه، ج 15، ص 195؛ مکارم الاخلاق، طبرسي، ص
    115.




    ###جوان و گرایش به قرآن###

    ویرایش توسط zeynab : ۱۳۸۹/۰۶/۳۱ در ساعت ۱۶:۵۵
    در ساحل زندگی قدم میزدم همه جا دو رد پا دیدم،
    جای پای من و خدا.
    به سختترین لحظه ها که رسیدم فقط یک جای پا دیدم.
    گفتم: خدایا مرا در سخت ترین لحظه ها رها کردی؟
    ندا آمد: تو را در سخت ترین لحظه ها به دوش کشیدم!



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,969
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    1 روز 8 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    173



    ###جوان و گرایش به قرآن###





    3- آموختن قرآن در دوره نوجواني و جواني


    مربيان جامعه وظيفه دارند قرآن کريم را که تجلي گاه خداوند و يگانه وسيله ارتباط ميان بندگان و آفريدگار جهان است، به ميان جوانان بياورند و آنان را با کتاب خدا آشنا، و انديشه و عمل آنان را با قرآن هماهنگ کنند و بدين وسيله، قرآن را از انزوا و مهجوريت خارج سازند تا فرستاده خدا در روز قيامت، لب به گلايه نگشايد :
    «و قال الرسول يا ربّ انّ قومي اتخذوا هذا القرآن مهجوراً.»(11)
    «و رسول خدا گفت : پروردگارا (با اينکه هشدار دادي و فرمودي اگر مي خواهيد سربلند و عزيز باشيد، به قرآن عمل کنيد) قوم من (نه تنها آن را ترک کردند) دوري از قرآن را پيشه خود ساختند.»
    بهترين فرصت براي فراگيري قرآن، دوره نوجواني و جواني است و آنچه در اين دوره فراگرفته شود، ماندگار و جاودان خواهد بود. پيامبر ـ صلي الله عليه وآله وسلم ـ مي فرمايد :
    «مَنْ تَعَلَّمَ في شبابه کان بمنزلة الرّسم في الْحَجَر وَ مَنْ تَعَلَّمَ و هو کبيرٌ کان بمنزلة الکتاب علي وجه الماءِ.»(12)
    «هر کس در جواني به دانش اندوزي رو کند، مثل آن است که بر سنگ چيزي نوشته است؛ و کسي که در بزرگسالي و پيري دانش آموزد، همانند نوشتن بر روي آب خواهد بود.»
    علي ـ عليه السلام ـ نيز مي فرمايد :
    «اِنَّما قلبُ الحَدَثِ کَالاَْرْضِ الْخاليةِ مَهما اُلْقِيَ فيها من کل شي ء قَبلتْهُ.»(13)
    «دل جوان به زمين پاک مي ماند که هر بذري در آن بيفشانند، همان را مي پذيرد.»
    امام صادق ـ عليه السلام ـ يکي از شاگردان خود را براي تبليغ و ترويج دين اسلام و پاسخگويي به نيازهاي فرهنگي مردم به شهر بصره فرستاد. بعد از مدتي، تلاش او مؤثر واقع نشد. خدمت حضرت بازگشت و راهنمايي خواست. امام فرمود :
    «به محل مأموريت خود بازگرد، و با جوانان کارکن، و آنان را دعوت به حق نما.»
    سپس به او فرمود :
    «عَلَيْکَ بِالاَْحداثِ فَاِنَّهُمْ اَسْرَعُ اِلي کُلِّ خَيْرٍ.»(14)
    «جوانان را درياب، چرا که آنان زودتر از ديگران به کارهاي خير روي مي آورند.»
    اگر جوانان با قرآن مأنوس شوند، آيات روح بخش آن با دل و جان آنان مي آميزد و قلبشان نوراني مي شود.
    امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمود :
    «مَنْ قَرَءَ القرآن وَ هُوَ شابٌّ مؤمنٌ اِخْتَلَطَ القرآنُ بِلَحْمِهِ وَ دَمِهِ.»(15)
    «هر جوان پارسا و باايماني که به قرائت قرآن بپردازد، قرآن با گوشت و خون او در مي آميزد.»


    .................................................. ................................
    11- سوره فرقان (25) آيه 30.
    12- بحارالانوار، ج 1، ص 222.
    13- نهج البلاغه، نامه 31، نامه حضرت به امام مجتبي بعد از بازگشت از صفين.
    14- کتاب وافي، فيض کاشاني، ج 1، ص 210.
    15- اصول کافي، کليني، ج 4، ص 414.





    ###جوان و گرایش به قرآن###

    در ساحل زندگی قدم میزدم همه جا دو رد پا دیدم،
    جای پای من و خدا.
    به سختترین لحظه ها که رسیدم فقط یک جای پا دیدم.
    گفتم: خدایا مرا در سخت ترین لحظه ها رها کردی؟
    ندا آمد: تو را در سخت ترین لحظه ها به دوش کشیدم!


  7. تشکر


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,969
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    1 روز 8 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    173



    ###جوان و گرایش به قرآن###



    4- واگذاري مسئوليتهاي اجتماعي به جوانان

    پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه وآله وسلم ـ از جوانان براي مسئوليتهاي اجتماعي استفاده مي کرد و در جنگها و کارهاي آموزشي، از نظريات جوانان بهره مي جست، هر چند بعد از مشورت، خود تصميم مي گرفت. نخستين معلم قرآن را که به مدينه فرستاد جواني به نام مصعب بن عمير بود که از خانواده اشراف قريش، ولي جواني وارسته و پاک باخته بود. او به هنگام رسيدن به مدينه «مکتب قرآن» تأسيس کرد و مردم مدينه را با قرآن آشنا ساخت.
    پيامبر ديدگاه جوانان را در جنگ احد، درباره جنگ و دفاع در خارج از شهر مدينه مي پذيرد و در واپسين روزهاي زندگاني، اسامه فرزند زيد را که هيجده بهار از عمر او مي گذشت، به فرماندهي ارتش اسلام منصوب مي کند که با لشکر روم ـ بزرگ ترين ارتش دنياي آن روز ـ وارد جنگ شوند و سرپيچي از دستورهاي او را مستحق لعن و نفرين مي داند.



    ###جوان و گرایش به قرآن###

    در ساحل زندگی قدم میزدم همه جا دو رد پا دیدم،
    جای پای من و خدا.
    به سختترین لحظه ها که رسیدم فقط یک جای پا دیدم.
    گفتم: خدایا مرا در سخت ترین لحظه ها رها کردی؟
    ندا آمد: تو را در سخت ترین لحظه ها به دوش کشیدم!


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,969
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    1 روز 8 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    173



    ###جوان و گرایش به قرآن###

    5- سيره پيامبر و امامان و دانشمندان درباره انس با قرآن

    رسول خدا ـ صلي الله عليه وآله وسلم ـ سعي مي کرد مردم با تلاوت قرآن انس بگيرند، و آن را خوب درک و به آن عمل کنند.
    پيامبر اسلام ـ صلي الله عليه وآله وسلم ـ خطاب به سلمان فرمود :
    «يا سَلمانُ عليکَ بِقَراءَةِ القُرآنِ فَاِنَّ قرائَتَهُ کفّارةٌ لِلذِّنُوبِ وَ سَترٌ في النارِ وَ اَمانٌ مِنَ العذاب.»(16)
    «اي سلمان، بر تو باد که قرآن بخواني؛ زيرا تلاوت آن گناهان را پاک و باعث نجات از دوزخ خواهد شد.»
    تلاوت قرآن تا آنجا ارزشمند است که روزي رسول اکرم ـ صلي الله عليه وآله وسلم ـ به عبدالله بن مسعود که از قاريان معروف بود، فرمود : «قدري قرآن بخوان تا گوش کنم.» ابن مسعود مصحف خويش را گشود و آياتي چند از سوره نساء خواند. هنگامي که به آيه «فکيف اذا جئنا من کلّ امةٍ بشهيدٍ و جئنا بک علي هولاء شهيداً»(17) رسيد، چشمان رسول اکرم ـ صلي الله عليه وآله وسلم ـ پر از اشک شد و فرمود : «ديگر کافي است.»(18)
    امام رضا ـ عليه السلام ـ شب هنگام در بستر خويش، بسيار قرآن تلاوت مي کرد و هنگامي که به آيه اي درباره بهشت يا دوزخ مي رسيد، مي گريست، از خدا بهشت مي طلبيد و از دوزخ به او پناه مي برد.(19)
    جاذبه قرآن به قدري است که تلاوت مقداري از آن، زمينه انس با بقيه آن را فراهم مي سازد؛ البته اعجاز قرآن سبب مي شود که اگر کسي معناي آن را نداند و تنها توانايي تلاوت آن را داشته باشد، به همين مقدار از فيض خدا بهره برد و همين عبادت لفظي، او را به عبادت فکري مي رساند.(20)

    چه خوش است يک شب، بکشي هوي را / به خلوص خواهي، ز خدا خدا را
    به حضور خواني، ورقي ز قرآن / فکني در آتش، کتب ريا را
    شود آنکه گاهي، بدهند راهي / به حضور شاهي، چو من گدا را (21)

    سيره و روش دانشمندان شيعه در انس با قرآن، راهنماي جوانان، در توجه بيشتر به قرآن خواهد بود؛ شيخ مفيد شبها اندکي مي خوابيد، و بيشتر به نماز، مطالعه، تدريس، يا تلاوت قرآن مجيد مي پرداخت.(22)
    علامه محمدتقي مجلسي در اجازه اي که براي فرزندش ملامحمد باقر نوشته، او را به قرائت يک جزء قرآن در هر روز سفارش کرده است.(23)
    محدث قمي مي نويسد :
    «مير داماد محمدباقر استرآبادي قرآن مجيد را بسيار تلاوت مي نمود، به طوري که برخي گفته اند : در هر شب پانزده جزء قرآن مي خواند.»(24)
    علامه طباطبايي ـ قدس سره ـ شبهاي ماه رمضان تا صبح بيدار بود، مقداري مطالعه مي کرد و بعد به نيايش و قرائت قرآن و نماز و ياد خدا مي پرداخت.
    امام خميني ـ قدس سره ـ روزانه چندين نوبت قرآن مي خواند و در ماه رمضان هر روز ده جزء قرآن تلاوت مي کرد.


    خوش بيان کرد آن حکيم غزنوي / بهر محجوبان مثال معنوي
    که ز قرآن گر نبيند غير قال / اين عجب نبود ز اصحاب ضلال
    کز شعاع آفتاب پُر ز نور / غير گرمي مي نبيند شخص کور (25)


    .................................................. ............................................
    16- الحياة، حکيمي، ص 153.
    17- سوره نساء (4) آيه 41.
    18- مجمع البيان، طبرسي، ج 3، مؤسسه اعلمي بيروت، ص 89.
    19- «کان الرضا ـ عليه السلام ـ يکثر باللّيل في فراشه من تلاوة القرآن فاذا مرّ بآيةٍ فيها ذکرُ جَنّةٍ او نارٍ بَکي و سألَ الله الجنة و تعوَّذَ به من النار.» فضائل القرآن، ص 43.
    20- تفسير موضوعي، جوادي آملي، ج 9، ص 367.
    21- الهي قمشه اي.
    22- سيماي فرزانگان، ص 172.
    23- همان.
    24- همان، ص 167.
    25- مثنوي معنوي.


    ###جوان و گرایش به قرآن###

    ویرایش توسط zeynab : ۱۳۸۹/۰۷/۰۳ در ساعت ۱۶:۲۷
    در ساحل زندگی قدم میزدم همه جا دو رد پا دیدم،
    جای پای من و خدا.
    به سختترین لحظه ها که رسیدم فقط یک جای پا دیدم.
    گفتم: خدایا مرا در سخت ترین لحظه ها رها کردی؟
    ندا آمد: تو را در سخت ترین لحظه ها به دوش کشیدم!


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,969
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    1 روز 8 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    173



    ###جوان و گرایش به قرآن###


    6- قهرمان گروي و الگوپذيري جوانان

    يکي از ويژگيهاي دوران جواني، قهرمان گروي و الگوپذيري است. از سوي ديگر، نوگرايي و تنوع طلبي از صفات جوانان است. آنها گاهي به مباني ارزشي و باورهاي وحياني نيز توجه مي کنند و ذهن جست و جوگر آنان، به دنبال حقايق زلال و ناب و منطقي کاوش مي کند.(26)
    به طور کلي آميزه اي از شناخت و احساس مذهبي مي تواند منجر به برخورداري از يک بازخورد يا بينش مذهبي شود و چگونگي بازخورد مذهبي، زمينه ظهور رفتارهاي مذهبي را فراهم مي آورد. هرگاه شناخت ما از يک پديده با احساس خوشايند عجين شود، در ما بازخورد مثبت و آمادگي پديدار شدن رفتار دلخواهي فراهم مي آيد. مديران و مربيان ديني بايد پيامهاي ديني را پس از ايجاد آمادگي و نگرش مثبت نسبت به موضوع مورد نظر به مخاطبان انتقال دهند. آنها بايد خود الگوي آن پيام باشند و بيشتر جنبه هاي رفتاري را در نظر بگيرند تا اينکه اطلاعات را انباشت نمايند.(27)
    قرآن کريم در حوزه انديشه، اخلاق، ارزشها و معاشرت اجتماعي، الگوهاي مناسبي را معرفي مي کند و رسالت هدايتي و تربيتي خود را با بيان داستانهاي واقعي به نمايش مي گذارد. قرآن در حوزه انديشه و مبارزه، باورهاي خرافي و غيرواقعي عصر ابراهيم ـ عليه السلام ـ را معرفي مي نمايد و اينکه او در سنين جواني به مبارزه با بت پرستي پرداخت. وي ابتدا با سرپرست خود آذر پيکرتراش گفت و گو کرد و از او و همفکرانش بيزاري جست. خداوند در قرآن مي فرمايد :
    «و لقد آتينا ابراهيم رشده من قبل و کنّا به عالمين اذ قال لابيه و قومه ما هذه التماثيل التي انتم لها عاکفون.»(28)
    «ما وسيله رشد ابراهيم را از قبل به او داديم و از شايستگي او آگاه بوديم، آن هنگام که به پدرش و قوم او گفت : اين مجسمه بي روح چيست که شما همواره آنها را پرستش مي کنيد؟»
    حضرت ابراهيم ـ عليه السلام ـ بعد از اعلام بيزاري و اظهار دشمني، بتها را شکست؛ ولي کسي نمي دانست که چه کسي اين کار را کرده است. از اين رو گزارش دادند که «سمعنا فَتيً يذکرهم يقال له ابراهيم»؛(29) «جواني را مي شناسيم به نام ابراهيم که از بتها به بدي ياد کرده است.» و سپس تا پاي جان از باور توحيدي دفاع مي کند.

    نمونه ديگر، اصحاب کهف است. آنان جواناني خداباور بودند، و حاضر نشدند دست از عقيده خود بردارند :
    «اِنَّهُمْ فتيةٌ آمنوا بربّهم»(30)
    «اصحاب کهف جواناني بودند که به پروردگارشان ايمان داشتند.»
    و شعارشان اين بود :
    «رَبُّنا ربّ السموات و الارض لن ندعوا من دونه الهاً»(31)
    «پروردگار ما پرودگار آسمانها و زمين است و به جز او خدايي ديگر را نمي خوانيم.»
    اين گروه خداباور در راه عقيده خود استوار بودند و حاضر نشدند با طاغوت زمان خود همنوا شوند. آنها ديار و خانه خود را رها کرده، به غاري پناه بردند :
    «اذ اَوي الفتية الي الکهف قالوا ربّنا آتنا من لدنک رحمةً و هيّيْ لنا من امرنا رَشَدا»(32)
    «به ياد آور هنگامي که جوانان به غار پناه بردند و گفتند : خدايا از سوي خودت به ما رحمت بده، و زمينه رشد ما را فراهم فرما.»
    در حوزه اخلاق علمي و عملي، قرآن سرمشق معرفي مي کند. از جمله در مسئله از خود گذشتگي، علي ـ عليه السلام ـ را نمونه بارز آن معرفي مي کند :
    «و من الناس من يشري نفسه ابتغاءَ مرضات الله»(33)
    «برخي از مردم ـ علي (عليه السلام) ـ کساني اند که جان خود را براي خشنودي خدا مي فروشند.»
    قرآن براي آموختن دانش، سرمشق معرفي مي کند : دانشجو در دانشگاه قرآن، حضرت موسي ـ عليه السلام ـ و استاد خضر پيامبر است؛ با اينکه موسي داراي مقام والايي در پيشگاه خداست، از بنده اي از بندگان خدا درخواست آموزش مي کند :
    «قال له موسي هل اَتَّبِعُکَ علي اَنْ تُعملّن ممّا عُلِّمتَ رُشْداً»(34)
    «موسي به او (خضر) گفت : آيا از تو پيروي کنم تا آنچه به تو آموخته شده و مايه رشد و تعالي است، به من بياموزي.»
    و موسي با اعلام آمادگي و شکيبايي ورزيدن در کلاس استاد الهي راه پيدا کرد.
    قرآن الگوي مبارزه با خواهشهاي نفساني را يوسف صديق ـ عليه السلام ـ مي داند که در دوره جواني در خانه عزيز مصر بود و در خانه زني به نام زليخا زندگي مي کرد، با اينکه يوسف ـ عليه السلام ـ در اوج جواني و فوران شهوت و زليخا زني زيباروي بود امّا با تکيه و پناه بر خداي خود، از دام شهوت رها شد و آزادمرد تاريخ گشت. قرآن براي زنان، مريم را الگوي طهارت و پاک دامني قرار داده، او را ستايش مي کند.(35)
    قرآن دختران شعيب پيامبر را الگوي شرم و حيا در جامعه بشري مي داند که پيام پدر را با نهايت وقار و گام برداشتن از روي عفت و شرم به حضرت موسي ابلاغ مي کنند و الگوي رفتار و معاشرت اجتماعي را نشان مي دهند.(36)
    اسماعيل در قرآن، سرمشق تسليم و رضا در برابر خواست الهي و سرافرازي در امتحان الهي است.
    خداوند در قرآن از زبان او مي فرمايد :
    «يا ابت افْعَلْ ما تؤمر ستجدني ان شاءالله من الصابرين»(37)
    «اي پدر، هر آنچه را بدان مأموري انجام بده، به خواست خدا مرا شکيبا خواهي يافت.»

    .................................................. ............................................
    26- جوانان و بينشهاي ناب، احمد لقماني، ص 12.
    27- روان شناسي تربيتي، غلامعلي افروز، ص 143.
    28- سوره انبياء (21) آيه 51 و 52.
    29- سوره انبياء (21) آيه 60.
    30- سوره کهف (18) آيه 13.
    31- همان، آيه 14.
    32- سوره کهف (18) آيه 10.
    33- سوره بقره (2) آيه 207.
    34- سوره کهف (18) آيه 66.
    35- ر.ک : سوره آل عمران (3) آيه 42.
    36- سوره قصص (28) آيه 25.
    37- سوره صافات (37) آيه 102 ـ 107.

    ###جوان و گرایش به قرآن###

    ویرایش توسط zeynab : ۱۳۸۹/۰۷/۰۳ در ساعت ۱۶:۲۹
    در ساحل زندگی قدم میزدم همه جا دو رد پا دیدم،
    جای پای من و خدا.
    به سختترین لحظه ها که رسیدم فقط یک جای پا دیدم.
    گفتم: خدایا مرا در سخت ترین لحظه ها رها کردی؟
    ندا آمد: تو را در سخت ترین لحظه ها به دوش کشیدم!


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,969
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    1 روز 8 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    173



    ###جوان و گرایش به قرآن###



    7- جوانان از ديدگاه امام راحل ـ قدس سره ـ و انس با قرآن

    امام راحل ـ قدس سره ـ در طول نهضت خود همواره جوانان را مي ستود و آنان را ارشاد و راهنمايي مي کرد و براي پيشبرد آرمانهاي اسلام بر آنان سرمايه گذاري مي نمود :
    «شما جوانها اميد من هستيد، نويد من هستيد، اميد من به شما توده جوان است. به شما توده محصل است. من اميد اين را دارم که مقدرات مملکت ما، بعد از اين به دست شما عزيزان بيفتد و مملکت ما را شما عزيزان حفظ کنيد. شما جوانان برومند، شما محصلين ارجمند، در هر جاي از ايران که هستيد بايد بيدار باشيد با بيداري از حقوق خودتان دفاع کنيد.»(38)
    «اگر قرآن نبود، باب معرفة الله بسته بود الي الابد. قرآن کتاب انسان سازي است. هر چه در راه خدا بدهيم و هر چه در راه قرآن بدهيم، فخر ماست، افتخار ماست، راه حق است؛ قرآن کريم پناه همه ماست. قرآن کتاب انسان سازي است، کتاب انسان متحرک است، کتاب آدم و کتابي است که آدمي را از اينجا تا آخر دنيا و تا آخر مراتب حرکت بکند، راه مي برد ... قرآن بايد در تمامي شئون زندگي ما حاضر باشد.»(39)
    «من با تأييد خداوند متعال و تمسک به مکتب پرافتخار قرآن، به شما فرزندان عزيز اسلام مژده پيروزي نهايي مي دهم، به شرط اينکه نهضت بزرگ اسلامي و ملي ادامه يابد و پيوند بين شما جوانان برومند اسلام ناگسستني باشد.»(40)
    «رمز پيروزي ما اين است که اتکال به خداي تبارک و تعالي داشتيم، رمز پيروزي اتکال به قرآن و اين شيوه مقدس که شهادت را استقبال مي کردند بود. اين رمز را حفظ کنيد. اين رمز پيروزي را تا حفظ کنيد پيروز هستيد.»(41)
    «مجاهدات و کوششهاي خستگي ناپذير شما جوانان روشن ضمير مسلمان در راه درک صحيح اسلام و شناسايي حقيقت قرآن کريم، موجب اميدواري و خرسندي مسلمانان بيدار است. بر شما جوانان مسلمان لازم است که در تحقيق و بررسي حقايق اسلام، در زمينه هاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي، و غيره اصالتهاي اسلامي را در نظر گرفته و امتيازاتي را که اسلام را از همه مکاتب ديگر جدا مي سازد، فراموش نکنيد. مبادا قرآن مقدس و آيين نجات بخش اسلام را با مکتبهاي غلط و منحرف کننده اي که از فکر بشر تراوش کرده است خلط نماييد.»(42)
    امام راحل در کتاب ارزشمند «آداب الصلوة» با استناد به سخن امام صادق ـ عليه السلام ـ درباره قرائت قرآن توسط جوان و آثار جاودان آن مي فرمايد :
    «در حديث است که کسي که قرآن را در جواني بخواند قرآن با گوشت و خونش مختلط شود. و نکته آن، آن است که در جواني اشتغال قلب و کدورت آن کمتر است. از اين جهت قلب از آن بيشتر و زودتر متأثر مي شود و اثر آن نيز بيشتر باقي مي ماند.»(43)
    امام راحل در برخي از پيامهاي خود، جوانان را به شيوايي و روشنايي سخن خداوند و بهره گيري از آن فرا مي خواند :
    «آنگاه که منطق قرآن آن است که ما از خداييم و به سوي او مي رويم و مسير اسلام بر شهادت در راه هدف است و اولياي خدا شهادت را يکي از ديگري به ارث مي بردند و جوانان متعهد ما براي نيل به شهادت در راه خدا درخواست دعا مي کردند و مي کنند بدخواهان ما که از همه جا وامانده دست به ترور وحشيانه مي زنند ما را از چه مي ترسانند.»(44)
    «جوانان عزيزم که چشم اميد من به شماست با يک دست قرآن را و با دست ديگر سلاح را برگيريد و چنان از حيثيت و شرافت خود دفاع کنيد که قدرت تفکر توطئه عليه خود را از آنان سلب نماييد و چنان با دوستانتان رحيم باشيد که از ايثار هر چه داريد، نسبت به آنان کوتاهي ننماييد. آگاه باشيد که جهان امروز دنياي مستضعفين است و دير يا زود پيروزي از آنان است و آنان وارث زمين و حکومت کننده خدايي اند.»(45)


    .................................................. ............................................
    38- صحيفه نور، ج 2، ص 179 ـ 180.
    39- کلمات قصار حضرت امام ـ قدس سره ـ ، ص 43.
    40- صحيفه نور، ج 2، ص 112.
    41- صحيفه نور، ج 6، ص 17.
    42- همان، ج 1، ص 158.
    43- آداب الصلوة، ص 19.
    44- صحيفه نور، ج 11، ص 39.
    45- همان، ج 12، ص 19.



    ###جوان و گرایش به قرآن###

    در ساحل زندگی قدم میزدم همه جا دو رد پا دیدم،
    جای پای من و خدا.
    به سختترین لحظه ها که رسیدم فقط یک جای پا دیدم.
    گفتم: خدایا مرا در سخت ترین لحظه ها رها کردی؟
    ندا آمد: تو را در سخت ترین لحظه ها به دوش کشیدم!


  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,969
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    1 روز 8 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    173



    ###جوان و گرایش به قرآن###




    8- سفارشهاي مقام معظم رهبري به جوانان درباره خودسازي و ارتباط با خدا

    رهبر معظم انقلاب هم در مواقع و مناسبتهاي گوناگون درباره جوانان سخن گفته و ارشادات و رهنمودهاي فراواني بيان کرده اند که اگر جوانان آنها را به کار ببرند، به سعادت و خوشبختي خواهند رسيد و هويت و جايگاه واقعي خود را در جامعه اسلامي و انقلابي خواهند يافت.
    ايشان در جمع جوانان مي فرمايند :
    «جواني يک پديده درخشان و يک فصل بي بديل و بي نظير از زندگي هر انساني است. در هر کشوري که به مسئله جوانان و جوان آنچنان که حق اين مطلب است، درست رسيدگي بشود، آن کشور در راه پيشرفت، موفقيتهاي بزرگي به دست خواهد آورد.»(46)
    «کاوشها نشان مي دهد که جوان ايراني جواني است مؤمن، پاکدامن، پاک گوهر، داراي زمينه هاي ديني بسيار زياد، مايل به جنبه هاي معنوي، جوان ايراني چه دخترانش، چه پسرانش هم از لحاظ امکانات روحي و معنوي و ذهني، هم از لحاظ امکانات ايماني در حد بسيار خوبي هستند.»(47)
    «جوانها، بهتر از قشرهاي ديگر مي توانند خودسازي کنند؛ چون نيرومندند؛ بعضيها خيال مي کنند جوانها در مقابل گناه بي تاب اند، ولي من مي گويم که جوان همچنان که از قدرت جسماني برخوردار است، از قدرت اراده هم برخوردار است. اراده همان چيزي است که انسان مي تواند با اتکاي به آن خود را به خدا نزديک و از شيطان دور کند.»(48)
    مقام معظم رهبري جوانان را به تلاش در راه خدا و براي خدا دعوت مي کند :
    «توصيه من اين است که در راه خدا، براي خدا با وحدت کامل تلاش خودتان را دنبال کنيد. به شما مي گويم که پروردگار متعال با شماست و آينده متعلق به شماست و شما جوانها آن روزي را خواهيد ديد که ايران اسلامي شما به فضل پروردگار براي کشورها و ملتها يک الگوي تقليد کردني خواهد بود.»(49)
    «به جوانان توصيه مي کنم که با شرکت در نماز جماعت و مجالس دعا در کسب علم و دانش و سازندگي کشور گامهاي استواري در پيشروي اهداف علمي و معنوي بردارند.»(50)
    «رابطه تان را با خداي متعال محکم کنيد. حرف بزنيد و از او بخواهيد، مخلصانه و صادقانه با او پيمان ببنديد و به آن پيمان متعهد بمانيد. شما جوانيد حيف است که اين دلهاي پاک و نوراني و روحهاي آماده به چيزي غير از ياد خدا و محبت خدا و محبت پروردگار آلوده شود. دنيا را فقط ابزار بدانيد.»(51)
    «جوانان عزيز دقايق معدود نماز را فقط براي نماز بگذارند و در طول نماز تا آنجا که مي توانند با تمرکز و حضور قلب مايه زندگي بخش ذکر و تضرع را براي جان و دل نيازمند خويش تأمين کنند.»(52)
    «شما جوانان ياد خدا را هرگز از دست ندهيد. خودتان را با خدا مأنوس کنيد. شما جوانيد و دلها و روحهاي شما پاک و مطهر است. شما آلوده به زخارف اين زندگي مادي نشده ايد.»(53)


    .................................................. ............................................
    46- ديدار با جوانان در مصلاي بزرگ تهران، 1/2/79.
    47- همان.
    48- در جمع بسيجيان گيلان، 16/2/80.
    49- در اجتماع مردم اراک.
    50- روزنامه اطلاعات، 24/7/74.
    51- روزنامه جمهوري اسلامي، 20/6/74.
    52- کيهان، 9/7/76.
    53- حديث ولايت، ج 6، ص 23.




    ###جوان و گرایش به قرآن###

    ویرایش توسط zeynab : ۱۳۸۹/۰۷/۰۳ در ساعت ۱۶:۴۱
    در ساحل زندگی قدم میزدم همه جا دو رد پا دیدم،
    جای پای من و خدا.
    به سختترین لحظه ها که رسیدم فقط یک جای پا دیدم.
    گفتم: خدایا مرا در سخت ترین لحظه ها رها کردی؟
    ندا آمد: تو را در سخت ترین لحظه ها به دوش کشیدم!


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود