جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفاوت بدنیا آمدن امامان با بقیه آدمها در چیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,564
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    15 روز 14 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    266

    تفاوت بدنیا آمدن امامان با بقیه آدمها در چیست؟




    با سلام خدمت دوستان
    سوالی است مدتها برام پیش امده..البته قبلا در دانشگاه برای ما در این باره صحبت شد ولی فراموش کردم و دقیقا دنبال این هستم که این تفاوتها از کدام منبع موثق و معتبر نقل شده؟
    تفاوتها دقیقا در چیست؟دوستان لطف کنن موارد رو با ذکر منبع اعلام کنند
    در خصوص بدنیا آمدن پیامبر عظیم الشآن اسلام هم چیزی گفته شده؟

    با تشکر



    السلام علیک یا ابا عبدالله (ع)
    السلام علیک یا عباس بن علی (ع)

    اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب

    الف: شکّی در این نیست که برای اعطای هر مقامی از سوی خداوند متعال داشتن قابلیّت شرط است. محال است کسی قابلیّت نداشته باشد و خدا کمالی را به او عطا نماید. اساساً معنای عدل و حکمت خدا این است که بدون استحقاق ، کمالی به کسی نمی دهد. امّا باید توجّه داشت که هر قابلیّتی کسبی نیست. اگرسه عدد دانه ی سیب که یکی پوک است و دیگری سالم و سومی تا حدودی آفت زده ، در زمینی کاشته شوند و شرائط برای رشد مناسب باشد محال است خدا دانه ی سالم را به صورت کامل نرویاند. همچنین محال است دانه ی آفت زده را هم تا حدّی که قابلیّت دارد نرویاند ؛ چون قابلیّت رشد در آن دو وجود دارد ؛ و هر جا به هر مقدار قابلیّت موجود باشد خدا آن را شکوفا می کند. ولی دانه ی پوک به هیچ وجه رشد نخواهد نمود چون فاقد قابلیّت رشد است. نطفه های انسانها نیز دارای قابلیّتهای یکسان نیست. نطفه ای که از راه زنا یا غذای حرام حاصل شده با نطفه ای که از انسان پاک و از غذای طیّب و طاهر به وجود آمده در پذیرش فیض یکسان نیستند. از این جهت است که اینهمه در روایات سفارش شده که در انتخاب همسر دقّت کنید و اصل و نسب همسر را بشناسید. همچنین سفارش فراوان شده که مادر در هنگام حاملگی فلان غذا را بخورد یا فلان غذا را نخورد ؛ و سفارش شده که هنگام شیر دادن به بچّه مادر وضو داشته باشد و...

    از آیات و روایات و قرائن چنین به نظر می رسد که همه ی انبیاء و ائمه(ع) گویی شاخه های گوناگون یک شجره ی طیّبه هستند. به خصوص در مورد اهل بیت(ع) در روایات فراوانی تصریح شده که نطفه ی این بزرگواران از حضرت آدم تا زمان انتقال به رحم مادران بزرگوارشان همواره در بهترین صُلبها و بهترین رحمها بوده است. تمام پدران حضرت نبی اکرم (ص) از حضرت آدم تا عبدالله همگی موحّد بوده اند و هیچگاه شرک نورزیده اند. بنا بر این ، مادّه ی اوّلیّه این بزرگواران پاکترین و قابلترین موادّ بوده. لذا خداوند متعال که فیّاض مطلق است امامت را به آنها عطا نموده است. البته باید توجّه داشت که صرف داشتن قابلیّت خاصّ ، اگرچه شرط لازم و اساسی است ، ولی برای رسیدن به چنین مقامی کافی نیست. لذا خود این بزرگواران نیز تا قبل از رسیدن به مقام امامت با اختیار خود همواره بهترین بندگان بوده اند. یعنی پاکی طینت از سویی و بندگی اختیاری از سوی دیگر در رسیدن این بزرگواران به مقام امامت مؤثّر بوده است. همچنین باید دانست که مراد از بندگی صرفاً اقامه ی نماز و روزه و امثال این اعمال عبادی نیست ؛ بلکه مراد از بندگی تسلیم محض خدا بودن است ؛ و این امری نیست که مقیّد به زمان خاصّی باشد ؛ هر کس در هر سنّ و سالی و در هر لحظه به این حالت برسد صاحب ولایت می شود که حقیقت امامت و نبوّت است. لکن رسیدن به امامت و نبوّت ظاهری شرائط دیگری را نیز می طلبد که عمدتاً شرائطی خارج از اختیارند.




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد طه نمایش پست
    با سلام خدمت دوستان

    تفاوتها دقیقا در چیست؟دوستان لطف کنن موارد رو با ذکر منبع اعلام کنند
    در خصوص بدنیا آمدن پیامبر عظیم الشآن اسلام هم چیزی گفته شده؟

    با تشکر
    در بین تمام موجودات عالم امکان ، انسان اشرف مخلوقات و گل سر سبد هستی است. البته به شرط آن که این موجود دو پای مشهور به انسان ،حقیقتاً نیز انسان بوده و شأن انسانی خود را حفظ نموده باشد ؛ و با سوء اختیار خود به مادون حیوان سقوط نکرده و مصداق « أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَل » نشده باشد. و در بین انسانها ، معصومین (ع) ــ اعمّ از انبیاء و اوصیای آنها و معصومینی که امام یا پیامبر نیستند. ــ از شرافت و برتری وجودی ویژه ای برخوردارند. و در بین معصومین (ع) ، چهارده معصوم (ع) شرف و برتری افزونتری دارند. و در بین چهارده معصوم (ع) ، وجود ختمی درجات ، خلیفة الله مطلق ، حضرت احمد محمّد محمود ـ صلوات الله علیه و آله ــ جایگاه و پایگاه ممتازی دارد که احدی را به آن مقام راه نیست.

    امّا اشرف مخلوقات یعنی چه؟ و چرا برخی موجودات اشرف از برخی دیگرند؟ و چرا چهارده معصوم(ع) در اوج شرف قرار گرفته اند؟

    شرف به معنی بلندی و اشرف به معنی بلندترین است . و مراد از اشرف مخلوقات بودن پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت او ، این است که مرتبه وجودی آن حضرات ، از همه موجودات بالاتر و محیط بر آنهاست. به عبارت دیگر پیامبر (ص) و اهل بیت او بر همه موجودات اِشراف وجودی دارد. توضیح مطلب این که وجود یک حقیقت دارای مراتب است ؛ یعنی در عین اینکه یک حقیقت است ولی دارای مراتب گوناگون است ؛ مثل نور که یک حقیقت بوده ولی از حیث شدّت و ضعف دارای مراتب مختلف است. و هر مرتبه از وجود ، نسبت به مرتبه پایین تر از خود ، علّت و نسبت به بالاتر از خود معلول است. و مراد از بالا بودن مرتبه وجودی یک موجود ، این است که وجود آن موجود ، قویتر و شدیدتر از وجود مرتبه پایین تر از خود بوده ، بر تمام وجود آن احاطه دارد و تمام کمالات آن را داراست. با این بیان ، روشن است که وجود خداوند متعال بالاترین مرتبه وجود و محیط بر همه موجودات بوده و جامع کمالات همه آنهاست. بنا بر این ، معیار اشرفیّت موجودات ، مقدار نزدیکی وجودی آنها به خداوند متعال است . خداوند متعال کمال مطلق و قداست محض است ؛ لذا هر چه یک موجود ، از حیث وجودی به خدا نزدیکتر باشد به همان اندازه از کمال ، قداست و شرافت برخوردار خواهد شد.

    نسبت موجودات به خداوند متعال ، در سیر نزولی خلقت ، همواره ثابت است و تغییر نمی کند . یعنی اوّلین موجودی که از خداوند متعال ، صادر شده است ، در بین موجودات ، از بالاترین رتبه وجودی برخوردار است ؛ و او واسطه فیض است برای دومین موجودی که از خدا صادر شده است ؛ و بعد از او سومین موجود است ؛ و ... . هر چه این سیر پایین تر بیاید موجودات از نظر وجودی ضعیفتر می شوند؛ و آخر این سیر ، عالم مادّه است که ضعیفترین مرتبه وجود است.

    بنا به روایات اهل بیت (ع) در این سیر نزولی خلقت ، اوّلین موجودی که از خدا صادر شده است ؛ نور وجود پیامبر(ص) است. لذا او در سیر نزولی عالم ، نزدیکترین موجودات به خدا و واسطه فیض است نسبت به همه موجودات . بنا بر این ، وجود نوری آن حضرت ، در سیر نزولی عالم ،اشرف مخلوقات است . و بعد از نور قدسی آن حضرت ، نور علوی است ؛ و نور سوم نور فاطمی است و بعد از آن حوریّه نوریّه ، انوار مقدّسه یازده امام واقع شده و نور انبیاء سلف (ع) در پی انوار مقدّسه ایشان آمده است. امّا این امر ، به خودی خود ، دلیل نمی شود که وجود مادّی این بزرگواران نیز اشرف مخلوقات باشد.

    طبق آیه شریفه « وَ إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ ــ و هیچ چیزی نیست مگر اینکه خزائن آن نزد ماست و ما آن را نازل نمی کنیم مگر به اندازه معیّن و معلوم»( حجر/ 21) ، وجود مادّی همه موجودات دنیوی و از جمله وجود مادّی آن بزرگواران ، از وجود نوری آنها نازل شده است ؛ ولی تا مرتبه پایین یک موجود ، در سیر تکاملی و صعودی با مرتبه نوری او متّصل نشده است ، از شرافت آن وجود نوری برخوردار نمی شود. مرتبه وجودی انسان در سیر نزولی عالم برتر از ملائک است ، ولی این دلیل نمی شود که تک تک انسانهای روی زمین برتر از ملائک باشند ؛ بلکه بسیاری از انسانها که به خدا ایمان نیاورده اند ، از حیوانات نیز پست ترند.

    لذا خداوند متعال فرمود: «به يقين، بدترين جنبندگان نزد خدا، كسانى هستند كه كافر شدند و ايمان نمى‏آورند. »( الأنفال/55 ). انسان موجودی مختار است ، لذا ممکن است با انتخاب غلط ، در سیر صعودی به اصل نوری خود نرسیده و از اصل خود به دور افتاده و در نتیجه اهل جهنّم شود. امّا بنا به روایات اهل بیت (ع) ، پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) در سیر صعودی نیز پیشاپیش همه موجودات قرار گرفته و به اصل خود واصل شده اند
    .بنا بر این ،وجود مادّی آن حضرات نیز به واسطه اتّصالی که به حقیقت نوری خود دارند از همان شرافت برخوردارند. این بزرگواران کسانی هستند که همه قوس نزول و صعود را یکجا از آن خود کرده و احاطه وجودی بر همه ممکنات دارند. لذا در وصف حضرت ختمی مرتبت گفته اند: « دو سر حلقه هستی تو به هم پیوستی.» و ایضاً گفته اند:

    « ز احمد تا احد یک میم فرق است ** جهانی اندر این یک میم غرق است.»




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    امام بدون خونریی بدنیا می امدن...2:ناف بریده بدنیا می آمدند....3:به محض بدنیا آمدن اشهد خود را می گفتند....و..........
    آیا این موارد صحت دارد؟اگر اینچنین است لطف کنید کاملا این تفاوتها رو با ذکر منبع موثق اعلام بفرمائید

    با سلام و عرض ادب

    در رابطه با فرمایشات حضرت عالی در ابتدا شاهدی از قرآن کریم ذکر می کنم و در ادامه چند روایت ذکر خواهم کرد:

    « كيف نكلم من كان فى المهد صبياً قال انى عبداللَّه آتانى الكتاب و جعلنى نبياً و جعلنى مباركاً ...» (سوره مریم آیه 29،30)

    با توجه به تصریح قرآن کریم حضرت عیسی (ع) در گهواره سخن گفت و همه این صحنه را مشاهده فرمودند ، بنابراین جایی برای انکار شهادتین گفتن امامان در گهواره باقی نمی ماند .

    با توجه به روایاتی که در کتب روایی ذکر شده این موضوع روشن می شود :


    حکیمه خواهر امام رضا علیه السلام می گوید: پس از تولد امام جواد علیه السلام ، امام رضا علیه السلام او را در گهواره ای گذاشت و به من فرمود: «مواظب او باش و از کنار گهواره دور نشو». حکیمه گوید: من به پرستاری آن حضرت مشغول بودم. پس ازمدتی وی چشمانش را به سوی آسمان کرد، بعد نگاهی به چپ و راست خود افکند و فرمود: «اَشْهَدُ اَن لا الهَ الا اللّه وحده لا شریکَ لَه، و انّ محمّدا عبدُه و رسولُه». من از این امر شگفت زده شدم و از ترس بدنم لرزید. برخاستم و به خدمت امام رضا علیه السلام رفتم و عرض کردم: امر شگفتی از این نوزاد دیدم. حضرت فرمود: چه دیدی گفتم: این کودک همین الان شهادتین گفت. امام رضا علیه السلام هم تبسم کنان فرمود: «ازاین پس، شگفتی های بسیاری از او خواهی دید».



    در ولادت امام حسن (ع) بیان شده است:
    روزي که پيوند آسماني علي ـ عليه السّلام ـ و حضرت فاطمه ـ عليها السّلام ـ صورت گرفت حضرت جبرئيل ـ عليه السّلام ـ سيبي از بهشت براي رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ آورد و آن حضرت سيب را نصف کرد و به آنان داد. و به اين ترتيب نطفة سبط اکبر از ميوة بهشتي منعقد شد. پس از مدتي روزي پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله ـ به دختر گرامي شان فرمود: به زودي پسري به دنيا مي آوري که جبرئيل به واسطة او به من تبريک و تهنيت مي گويد. قبل از اينکه امام حسن ـ عليه السّلام ـ متولد شود ام الفضل. دختر عموي پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ نزد ايشان آمد و گفت: ديشب در خواب ديدم پاره اي از بدن مبارک شما در خانة من است و من از آن نگهداري مي کنم. پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ فرمود: به زودي خداوند به دخترم پسري عنايت خواهد کرد و تو دايگي او را بر عهده خواهي گرفت. وقتي روز موعود فرا رسيد، پيامبرـ صلي الله عليه و آله ـ اسماء بنت عميس را که قابله بود با ام سّلمه احضار فرمود، نيمه شب، سه شنبه پانزدهم ماه مبارک رمضان شهر مدينه نور افشان شد.مولودي پاک، ناف بريده، ختنه شده، زيبا و نوراني چشم به جهان گشود. صبح زود نوزاد را در پارچة زردي پيچيدند، خدمت رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله ـ آوردند، آن حضرت پارچه زرد رابرداشته بچه را در پارچة سفيدي پيچيدند، سپس او را در آغوش گرفتند. زبان مبارک در دهان اوگذاشت، صورت لطيف و شفاف او را بوسيد، در گوش راستش اذان و در گوش چپش، اقامه خواند وفرمود: «اللهّم إنيّ اُعيذه بک و ولده من الشيطان الرجيم» بارالها من او و فرزندانش را از شر شيطان به تو مي سپارم. روز هفتم حضرت جبرئيل ـ عليه السّلام ـ از طرف خداوند متعال به پيامبرـ صلي الله عليه و آله ـ و خاندانش، تولد مولود مبارک را تبريک و تهنيت گفتند و پارچه اي ابريشمي از بهشت را به او هديه نمود و فرمود: به امر الهي نام او را شبر بگذاريد که در لسان عرب حسن است و رسول الله ـ صلّي الله عليه و آله ـ او را در پارچه بهشتي پيچيده، موهاي سرش را تراشيد و هم وزن آن نقره، صدقه داد و سرش را با عطري به نام خلوق معطر نمود و گوسفندي به عنوان عقيقه قرباني کرد و ران آن را به قابله و مقداري از بقية گوشت را به همسايه ها داد.

    در ثانی حضرت بقیه الله الاعظم در 5 سالگی به امامت رسیدند کودکی که در 5 سالگی به امامت می رسد بعید نیست در گهواره شهادتین را بر زبان جاری بسازد .
    مقام امام بسیار بالاتر از این سخن هاست اگر معرفت به مقام امامت داشته باشیم یقینا این گونه شبهات خود به خود از بین خواهد رفت .



    روایات را می توانید در منتهی الآمال ملاحظه بفرمایید .

  6. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود