صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: یک سوال در مورد اعراب قران؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    170
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0

    یک سوال در مورد اعراب قران؟




    بسم الله الرحمن الرحیم.
    سلام.
    امیدوارم که همه گی خوب باشند.
    برای من یه سوالی پیش اومده.
    میخوام ببینم که اعراب و حرکات کلمات در قران در بین سنی ها و شیعه ها متفاوت هست یا خیر؟
    یادم مییاد زمانیکه مادرم مکه رفته بودند به آنها اونجا کتاب قرآنی دادند که حرکاتش متفاوت بود.
    ممکنه که خطشان نوع خاصی بوده باشه نمیدانم.
    اما در صورتی که حرکات آن متفاوت باشه باز یه سوال دیگه برام پیش مییاد.
    مگه نمیگیم که قران تحریف نشده و تغییر پیدا نمیکنه پس چه طوریه که حالا حرکات و اعراب با هم متفاوت هستند؟
    منتظر نظرات دوستان هستم.
    متشکرم.
    التماس دعا.

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    3,876
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    17 روز 10 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    164
    آپلود
    93
    گالری
    155



    نقل قول نوشته اصلی توسط ذوالقرنین نمایش پست
    بسم الله الرحمن الرحیم.
    سلام.
    امیدوارم که همه گی خوب باشند.
    برای من یه سوالی پیش اومده.
    میخوام ببینم که اعراب و حرکات کلمات در قران در بین سنی ها و شیعه ها متفاوت هست یا خیر؟
    یادم مییاد زمانیکه مادرم مکه رفته بودند به آنها اونجا کتاب قرآنی دادند که حرکاتش متفاوت بود.
    ممکنه که خطشان نوع خاصی بوده باشه نمیدانم.
    اما در صورتی که حرکات آن متفاوت باشه باز یه سوال دیگه برام پیش مییاد.
    مگه نمیگیم که قران تحریف نشده و تغییر پیدا نمیکنه پس چه طوریه که حالا حرکات و اعراب با هم متفاوت هستند؟
    منتظر نظرات دوستان هستم.
    متشکرم.
    التماس دعا.
    دوست گرامي از لحاظ حروف اختلافي در نسخ به چشم نمي خورد ليك در قواعد تجويدي ودر اداي حركات به جهت اختلاف لهجه در بين اقوام مختلف صدر اسلام تعدد پيش امد كه در زمان خليفه اول نسخ متفاوت را از بين برده وبر يك روش تاكيد شد كه امام علي (ع)با خط كوفي مبادرت به اين كار فرمودوهم چنين
    قرآن مجيد در زمان پيغمبر اكرم صلي الله عليه و آله وسلم و قرنهاي اول و دويم با خط كوفي استنساخ ميشد و ابهام خط كوفي پيدايش سازمان حفظ و روايت و قرائت را ايجاب ميكرد در عين حال اشكال ابهام بطور كليت و عموم حل نميشد و تنها حفاظ و روات بودند كه تلفظ صحيح قرآن را آشنا بودند و براي هر كسي كه مصحف را باز ميكرد و ميخواست تلاوت نمايد قرائت صحيح آسان نبود.
    از اينروي در اواخر قرن اول هجري ابوالاسود دئلي از اصحاب علي عليه السلام براهنمائي آنحضرت دستور زبان عربي را كه نوشته بود بامر عبدالملك خليفه اموي نقطه گذاري حروف را بنا گذاشت و باين ترتيب ابهام خط تا اندازه اي رفع شد.
    ولي باز مشكل ابهام في الجمله حل ميشد نه بالجمله تا اينكه خليل بن احمد نحوي معروف كه واضع علم عروض بود اشكالي براي كيفيات تلفظ حروف وضع كرد: مد، تشديد، فتحه، كسره، ضمه، سكون، تنوين منضم بيكي از حركات سه گانه، روم، اشمام. و باين نحو ابهام تلفظ رفع شد.
    و پيش از آن مدتي با نقطه بحركتهاي حروف اشاره ميشد بجاي فتحه بالاي حرف در اولش نقطه اي ميگذاشتند و بجاي كسره زير حرف در اول و بجاي ضمه بالاي حرف طرف آخرش و اين روش گاهي موجب مزيد ابهام ميشد.
    ما عابران رهگذري بي نشانه ايم
    جاماندگان قافله اي جاودانه ايم
    پائيزلحظه ها چه شتابان رسيد وما
    دلواپسان رويش چندين جوانه ايم


    دانلودمحبوب ترین مجموعه تفسیر قران کانون گفتگوی قرانی

    (
    تفسیر20جلدی المیزان)



    http://www.askquran.ir/downloads.php?do=file&id=3611

    گروه شاعران کانون:http://www.askquran.ir/group.php?groupid=140


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    170
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم.
    سلام.
    از پاسخ شما دوست عزیز متشکرم.
    فکر میکردم که این تاپیکم اصلا ارسال نشده .
    خوب منظور شما از فی الجمله و بالجمله و قواعد تجویدی چیست؟
    اگه میشه یکم سطح پایین توضیح بدین تا راحت مطلب را بگیرم.
    یعنی واقعا اعراب قران در تاریخ عوض شده؟
    اگر این قدر تغییر و تحول در آن و خواندنش با تلفظ های مختلف اتفاق افتاده و این هم اثراتی را داشته ممکنه که حالا ما هم اعراب و حرکت گذاری درستی را نداشته باشیم؟
    مثلا خدایی نکرده داریم اشتباه میخونیم؟
    بعد هم وقتی گفتن قران تحریف نمیشه و خداوند و ملائک خودشان مراقب در این مسئله هستند پس چرا این قدر تغییر و تحول داشته؟
    از پاسخ شما متشکرم.
    التماس دعا.

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    دعوت چند سوال




    [سلام سوال دیگری داشتم من مدتی است در انجمن علوم غریبه فعالیت میکنم و سوالاتی داشتم که نظر اسلام و روایتی چیزی اگه باشه بهم بگید: اینکه تلاوت سوره جن در شبها و به تعداد زیاد با صدای بلند و روزهای متمادی آیا خطرناک است؟؟؟ 2.نظر اسلام درمورد دراویش چیست و اصولا آیا دراویش ضال هستند؟؟؟ 3.سوال سوم راستش خجالت میکشم بپرسم یعنی در در شان و مقام شما نیست این است که: (او را ببینم و با زبان با او صحبت کنم ) را ترجمه عربی لهجه قرآنیش رو می خواستم ممنون از زحمات شما خدا اجرتان بدهد راستش کس دیگری در دسترس نداشتم بپرسم
    ویرایش توسط khasteh : ۱۳۸۹/۰۶/۱۱ در ساعت ۱۸:۳۶

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    97
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    [QUOTE=ذوالقرنین;348854]بسم الله الرحمن الرحیم.
    سلام.
    از پاسخ شما دوست عزیز متشکرم.
    فکر میکردم که این تاپیکم اصلا ارسال نشده .
    خوب منظور شما از فی الجمله و بالجمله و قواعد تجویدی چیست؟
    اگه میشه یکم سطح پایین توضیح بدین تا راحت مطلب را بگیرم.
    یعنی واقعا اعراب قران در تاریخ عوض شده؟
    اگر این قدر تغییر و تحول در آن و خواندنش با تلفظ های مختلف اتفاق افتاده و این هم اثراتی را داشته ممکنه که حالا ما هم اعراب و حرکت گذاری درستی را نداشته باشیم؟
    مثلا خدایی نکرده داریم اشتباه میخونیم؟
    بعد هم وقتی گفتن قران تحریف نمیشه و خداوند و ملائک خودشان مراقب در این مسئله هستند پس چرا این قدر تغییر و تحول داشته؟
    از پاسخ شما متشکرم.
    التماس دعا.[/QUOTE
    سلام دوست عزیزم این اختلاف نحوی بین کوفیان وبصریان است و اگر دیدید کهاختلاف حرکتی وجود داشته به خاطر همون مسیلست ولی نگران نباشید چون این اختلاف حرکت اونقدر باعث اختلاف معنی نمیشه که بگیم قرآن دچار تحریف شده!البته بعضیا همون اندک اختلافاتو هم اسمشو تحریف میذارن ولی بی انصافیه اگه مقایسه ای بین بقیه کتابهای آسمانی انجام بشه میبینیم که این تغییرات خیلی کم و ناچیزه میخواستم براتوم چندتا مثال بیارم دیدم خیلی طولانیه از حوصله ی بحث خارج میشه



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    97
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط khasteh نمایش پست
    [سلام سوال دیگری داشتم من مدتی است در انجمن علوم غریبه فعالیت میکنم و سوالاتی داشتم که نظر اسلام و روایتی چیزی اگه باشه بهم بگید: اینکه تلاوت سوره جن در شبها و به تعداد زیاد با صدای بلند و روزهای متمادی آیا خطرناک است؟؟؟ 2.نظر اسلام درمورد دراویش چیست و اصولا آیا دراویش ضال هستند؟؟؟ 3.سوال سوم راستش خجالت میکشم بپرسم یعنی در در شان و مقام شما نیست این است که: (او را ببینم و با زبان با او صحبت کنم ) را ترجمه عربی لهجه قرآنیش رو می خواستم ممنون از زحمات شما خدا اجرتان بدهد راستش کس دیگری در دسترس نداشتم بپرسم
    دوست عزیز منظورتون از اینکه او را ببنیم این شخص غایب کی هست؟


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    4
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    قرآنی که من دارم قرآنی هست که از مدینه آوردند پایینش هم نوشته هدیه خادم الحرمین الشریفین و اینا
    ولی من تا حالا اختلافی اعرابی در این قرآن و قرآن های دیگه ای که دارم ندیدم دلیلش هم اینه که روایت و قرائت این قرآن هایی که ما در خاورمیانه داریم یکی هست اگر اشتباه نکنم قرائت حفص از عاصم هست
    اما اگر شما برید هند یا برید مصر اونجا قرآن هایی که دستشون هست هم قرائتش فرق می کنه هم بعضا رسم الخطش فرق می کنه و اعراب گذاریش هم فرق می کنه من چندتا از قرآن هاشون رو دیدم تفاوتهایی داشت البته نه در حدی که معنی و مفهوم آیه عوض بشه برای مثال در قرآن ما اومده مسکین در قرآن اونها اومده مساکین


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط ذوالقرنین نمایش پست
    بسم الله الرحمن الرحیم.
    سلام.
    امیدوارم که همه گی خوب باشند.
    برای من یه سوالی پیش اومده.
    میخوام ببینم که اعراب و حرکات کلمات در قران در بین سنی ها و شیعه ها متفاوت هست یا خیر؟
    یادم مییاد زمانیکه مادرم مکه رفته بودند به آنها اونجا کتاب قرآنی دادند که حرکاتش متفاوت بود.
    ممکنه که خطشان نوع خاصی بوده باشه نمیدانم.
    اما در صورتی که حرکات آن متفاوت باشه باز یه سوال دیگه برام پیش مییاد.
    مگه نمیگیم که قران تحریف نشده و تغییر پیدا نمیکنه پس چه طوریه که حالا حرکات و اعراب با هم متفاوت هستند؟
    منتظر نظرات دوستان هستم.
    متشکرم.
    التماس دعا.
    سلام

    عظمت قرآن و احترامي كه به واسطه تأكيدات مكرر پيامبر در بين مسلمانان پيدا كرد، از همان آغاز مسلمانان را سخت شيفته و علاقه‏مند به اين كتاب الهي نمود . ثواب هايي كه براي حفظ قرآن و تلاوت و تعليم و تعلم قرآن از سوي پيامبر بيان شد ، موجب پيشي گرفتن مسلمانان از يكديگر در حفظ قرآن گرديد و نشانه‏هاي اهتمام به حفظ آن و در مرحله بعد كتابت آن، از همان زمان حيات پيامبر ديده مي‏شود. در رأس تمام مشتاقان حفظ قرآن، شخص پيامبر بود كه آيات و سوره ها را هر چند طولاني بودند، به خوبي فرا‌مي‏گرفتند و به ديگران مي‏آموختند.

    پيامبر آن قدر در اين امر تاكيد داشت كه پروردگار به او وعده داد قرآن را در سينه‏اش جمع و قرائت و فهم آن را برايشان آسان نمايد.

    افزون بر پيامبر تعدادي از صحابه بودند كه كوشش فراواني در راه حفظ قرآن به عمل آوردند كه به آنان "جمّاع القرآن" مي‏گويند. تعداد حافظان قرآن از هفتاد نفر بيشتر بودند. تعدادي تمامي قرآن را حفظ بودند و افرادي بعضي سوره‏ها را.

    عبادة بن صامت مي‏گويد: اگر مردي هجرت مي‏كرد، پيامبر او را مي‏فرستاد نزد مردي از ما تا قرآن بيآموزد و هميشه در مسجد رسول خدا تلاوت قرآن آن هم با صداي بلند به گوش مي رسيد، تا اين كه پيامبر فرمان داد صدايشان را كوتاه كنند كه به غلط نيفتند.

    از اين معلوم مي‏شود تعداد زيادي از مسلمانان در اوقات مختلف به حفظ و تلاوت و آموزش قرآن اشتغال داشته‏اند.

    البته عده‏اي مانند مصعب بن عمير، عبدالله بن ام مكتوم، عمار ياسر، بلال حبشي و سعد بن معاذ به طور رسمي مأموريت هايي براي عزيمت به نقاط مختلف و تعليم قرآن مي داشتند.

    در زمان پيامبر تعدادي از اصحاب كاتب وحي بودند و قرآن را مي‏نوشتند. شواهد فراواني نيز از احاديث و تاريخ اسلام در دست است كه تدوين قرآن را در آن زمان تأييد مي‏كند.

    در بين كتاب وحي علي بن ابي طالب
    (علیه السلام) و خلفاي سه گانه، زيد بن ثابت، طلحة بن عبدالله، زبير بن عوام، عبدالله بن ارقم، مصعب بن عمير و... بودند.

    امام علي
    (علیه السلام) فرمود: "ان كل آية انزلها الله تعالي علي محمدعندي باملاء رسول الله و خط يدي...؛ هر آيه‏اي كه پروردگار بر پيامبر فرو فرستاده است، ايشان بر من املا فرمود و من نوشتم كه اكنون آن‏ها نزد من است".

    زيد بن ثابت با كمك برخي ديگر و با احتياط و سخت‏گيري فراوان به جمع آوري قرآن پرداخت و با اين كه خود تمام قرآن را حفظ و بر پيامبر قرائت كرده بود، بر حافظه خويش اعتماد نكرد و آيات ارائه شده توسط صحابه و حافظان را تنها در صورت وجود دو شاهد در قرآن مجيد جاي داد.(1)

    و در روايات آمده است: امام اميرالمؤمنين
    (علیه السلام) بعد از وفات پيامبر فرمود: "اليت أن لا أخذ ردايي الا لصلوة جمعة حتي اجمع القرآن فجمعتة؛ سوگند ياد كردم تا قرآن را جمع آوري نكرده‏ام، جز براي نماز جمعه ردا بر دوش نگرفته و از خانه بيرون نروم و چنين كردم".

    سرانجام حضرت طي مدتي كوتاه، سه يا شش ماه اين كار را به پايان رساند و مصحف خود را به اصحاب عرضه كرد. گفته‏اند اين مصحف به عنوان وديعه امامت نزد امام مجتبي
    (علیه السلام) بود و به ائمه بعدي سپرده شد، تا اكنون كه در اختيار حضرت بقية الله الاعظم ارواحنا فداه مي‏باشد.

    دقت و سخت‏گيري پيامبر و اهميت حضرت براي حفاظت قرآن از كاستي و فزوني و از سوي ديگر اهميت و دقت مسلمانان در برابر حذف عمدي يا غير عمدي يك حرف از قرآن، دلالت بر عدم تحريف آن مي‏كند.

    اين قضيه معروف است كه عثمان به هنگام تدوين و يكسان سازي قرآن تصميم گرفت حرف "واو" را از آيه "والذين يكنزون الذهب و الفضّة" حذف كند، كه با واكنش مسلمانان روبرو شد.

    أبي بن كعب گفت: بايد اين حرف را به قرآن برگردانيد يا شمشير مي‏كشم. همين طور درباره عمر بن الخطاب گفته‏اند كه او روزي جمله "والذين اتبعوهم باحسان" را بدون واو قرائت كرد، مردم آن چنان با او برخورد كردند كه مجبور شد دوباره آيه را با واو قرائت كند.

    با اين توضيح به خوبي معلوم مي شود كه در زمان صحابه مسلمانان با اهتمام فراوان در پي حفظ و نگهداري قرآن برآمدند و در اين هنگامه حساس و مهم قرآن را از هر گونه تحريف مصون داشتند و بعد از اين هم به جهت فراواني نسخه هاي قرآن، توانايي تحريف آن از همگان سلب شد ؛ و امروزه ما شاهد وجود ميليون ها بلكه ميلياردهانسخه قرآن هستيم كه همه اين ها يك سان هستندو اين خود دليل گويايي است كه از زماني كه قرآن از دوره صحابي به بعد تكثير شد از هر گونه دگرگوني و تحريف مصون مانده است.

    بنابراين جاي هيچ گونه شك و ترديد در اين كه قرآني كه فعلاً در دست مسلمانان است، همان قرآني است كه بر رسول خدا نازل شده است، نيست. (2)


    ادامه دارد.....



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    در زمان خلافت عبدالملك , بسال 65هجري , بعضي از زمامداران به هراس افتادندكه مبادا بي نقطه و اعراب ماندن متن قرآن سبب بشود كه قرآن دستخوش تحريف گردد .(3) اين بود كه به فكر افتادند كه با افزودن زير و زبر و نقطه به خط قرآن , صحيح خوانده شدن قرآن راتضمين كنند.

    بهسازي و زيباسازي رسم الخط قرآن يك مرتبه انجام نپذيرفته است , بلكه قرن به قرن ,بتدريج , نگارش قرآن زيباتر و كامل تر مي شده است تا در پايان قرن سوم هجري به اوج كمال خود رسيده است .

    مشهور اين است كه اصول نقطه گذاري و اعراب قرآن را ابوالاسود دئلي پايه گذاري كرده است . ولي , به عقل باور نمي آيد كه يكنفر بتنهايي بتواند چنين كاري را به انجام برساند, و به همين دليل , از ديرباز, علماي اسلامي در اينكه نخستين كسي كه قرآن را نقطه گذاري كرده است , چه كسي بوده است ؟ اختلاف نظر داشته اند (4) در اين رابطه , نام سه نفر (5) در كتب علوم قرآني به چشم مي خورد: ابوالاسود دئلي ـ كه از همه مشهورتر است ـ, يحيي بن يعمر (6) و نصر بن عاصم ليثي (7)

    ابوالاسود دئلي , مشهور شده است به اينكه نخستين كسي است كه قواعد علم نحو را به دستورعلي بن ابيطالب
    (علیه السلام ) تدوين كرده است (8) و به نظر مي رسد كه شهرت يافتن وي به عنوان نخستين كسي كه قرآن را نقطه گذاري كرده است , نيز, امتداد همان شهرت وي در رابطه باتنظيم و تدوين قواعد علم نحو است (9)


    پي‏نوشت‏ها:
    1 - محسن اسماعيلي، كليات علوم قرآن، ص 41.
    2 - محسن اسماعيلي، كليات علوم قرآن، با اضافات و تلخيص.
    3- در كتاب <المحكم > ص 23 مجاهد نقل كرده است كه : شكل و نقط يك چيز است ,جزاينكه فهم خوانده به <شكل > سريعتر منتقل مي شود تا <نقطه >
    4- حتي , ابوعمروداني بعيد نمي داند كه صحابهء پيغمبر اكرم خودشان آغاز گر نقطه گذاري قرآن بوده باشند و براي نخستين بار, خود صحابه بر سر پنج آيه پنج آيه يا ده آيه ده آيه علامت گذاشته باشند! (المحكم , ص 2)

    5- سيوطي در كتاب <الاتقان > (ح 2 290 آورده است كه اينان هفت نفر بوده اند, و نام حسن بصري را به آنان مي افزايد. گواينكه از حسن بصري اصولاً فعاليت مثبتي در كار نقطه مصحف سراغ نداريم . تنها چيزي كه مي توان گفت , اينست كه حسن بصر نقطه گذاري مصاحف رامكروه نمي داند, و در برابر اين نوآوريها ـ مانند دانشمندان صحابه و تابعين سختگيري نمي كند.ابن ابي داود از او و از اين سيرين نقل كرده است كه ايندو گفته اند: <نقطه گذاري مصاحف اشكالي ندارد> (اتقان , ج 2 ص 290 از اينجاست كه مي گوييم شايد همين آسانگيري حسن بصري در رابطه با نقطه گذاري مصاحف و مكروه ندانستن آن , سبب شده است كه سيوطي اورا در رديف نخستين كساني كه نقطه گذاري مصحف را آغاز كرده اند نام ببرد

    6- يحيي بن يعمر در بصره در حدود سال 45هجري بدنيا آمد. بخشي از عمرش را در عراق بسر برد و سپس ازآنجا به خراسان مهاجرت كرد. وي شيعي و طرفدار علي بود (ر.ك . وفيات الاعيان , ج 2 ص 277 چاپ قاهره , 1310ق ) شايد هم حجاج او را بجرم تشيع به خراسان تبعيد كرده باشد. مي گويند: وي در طفوليت از ابن عباس و ابن عمر حديث روايت مي كرده است , و قتاده (در گذشته بسال 118ق ). از او روايت كرده است . يعمر روزگاري هم قاضي شهر مرو گرديد و در همان سالها, بسال 129ق . درگذشت (ر.ك . و فيات الاعيان . ج 2 ص 226 ; غايْ النهايْ في طبقات القراء, ص 381; بغيْ الوعاْ, ص 417. در كتاب <سير النبلاء> (ج 4ص 251 آمده است كه وفات وي قبل از سال 90هجري بوده است)

    7- نصر بن عاصم ليثي يكي از قاريان بصره است قرآن را نزد ابوالاسود دلائلي و يحيي بن يعمرفرا گرفته است , ابو عمرو بن العلاء قرآن را از وي فرا گرفته است . وي بسال 89هجري درگذشت (ر.ك . بغيْ الوعاْ, ص 403 طبقات القراء, ص 336)

    8- برهان . ج 1 ص 378

    9- و بهمين جهت است كه زركشي در كتاب <البرهان > ج 1 ص 250از مبرد نقل مي كند كه وي گفته است : <نخستين كسي كه نقطه گذاري كرد, ابوالاسود دئلي بود>.نظير اين روايت در كتاب <المحكم > (ص 6 نيز آمده است)


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    عوامل اختلاف قرائات

    در مورد این که چرا قرائت های مختلفی در مورد قرآن وجود دارد مقاله زیر تا حدی می تواند پاسخگو باشد.

    عوامل اختلاف در قرائت قرآن به دوران صحابه، پس از وفات پیامبر اكرم باز می گردد در آن زمان، صحابه بر سر جمع و نظم و تالیف قرآن اختلاف كردند وهمین امر سبب شد كه گاه و بی گاه بر سر قرائت قرآن میان قاریان اختلافی پدید آیدهر گروه قرائت خویش را بر دیگران ترجیح می داد و به دنبال آن گفت وگوها و بگومگوها به وجود می آمد و گاه كار به منازعه می كشید.

    این اختلافات موجب شد تا در عهد عثمان مصحف واحدی تهیه شود و از روی آن نسخه های متعدد و متحدالشكلی تهیه گردیده، به مراكز مهم كشور اسلامی فرستاده شود البته اختلافاتی میان این نسخه ها كه می بایست كاملا متحد باشند، یافت شد كه بعدا مایه برخی اختلاف قرائات گردید در جدول زیر به برخی از این اختلافات اشاره می شود:

    بقره ـ 116 ـ قالوا اتخذ اللّه ولدا ـ وقالوا اتخذ اللّه ولدا.
    بقره ـ 132 ـ و اوصی بها ابراهیم ـ و وصی بها ابراهیم.
    مائده ـ 54 ـ من یرتدد منكم عن دینه ـ من یرتد منكم عن دینه.
    اعراف ـ 141 ـ و اذ انجاكم من آل فرعون ـ و اذ انجیناكم من آل فرعون.
    اسرا ـ 93 ـ قال سبحان ربی ـ قل سبحان ربی.

    این همه كوشش كه برای یك سان شدن مصاحف به كار رفته بود، تقریبا هدر رفته به نظر می آمد و دامنه این اختلافات روز به روز گسترده تر می شد تا دیروز، اختلاف بر سر قرائت صحابه بود و امروز پس از یك سان شدن مصاحف، اختلاف بر سرخود مصاحف است البته خلیفه (عثمان) این نارسایی ها را در همان وهله اول درمصحفی كه به دست او دادند مشاهده كرد و اعتراض نمود كه چرا می بایست این گونه نارسایی ها در این مصحف وجود داشته باشد؟ او گفت: (اری فیه لحنا، خطای نوشتاری در آن می بینم) به او گفتند: (افلا نغیره، آیا آن را تغییر ندهیم؟) گفت: (نه، دیگر دیر شده است، عرب خود با زبان فطری خود آن را استوارمی خواند)، ولی فكر نمی كرد كه در آینده ملت های مختلف با زبان های مختلف باید این قرآن را بخوانند و سلیقه عربی اصیل را حتی خود عرب نیز در روزگاران بعد نخواهند داشت.[1]

    به هر جهت عوامل اختلاف مصاحف حتی پس از یك سان شدن آن ها بسیاراست در ذیل به برخی از مهم ترین عوامل اشاره می شود.



صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود