جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا پیامبر ص علما را با پیامبران بنی اسرائیل مقایسه کرده است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    2,954
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    611

    چرا پیامبر ص علما را با پیامبران بنی اسرائیل مقایسه کرده است؟




    یارب
    سلام خدمت سروران گرام
    حدیثی از پیامبر اکرم ص خوندم نوشته بود:علمای امت من مانند پیامبران بنی اسرائیل اند..

    چرا پیامبر اکرم ص علمای امتش را با پیامبران بنی اسرائیل مقایسه کرده است؟
    چه خصوصیتی بین این دو مشترک است که باعث این قیاس شده است؟


    یاعلی

    ویرایش توسط Moamma : ۱۳۸۹/۰۶/۰۱ در ساعت ۱۸:۴۴


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    495
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    31 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بني اسرائيل سه چهار پيامبر اصلي داشته اند، حضرت يعقوب، حضرت موسي، حضرت سليمان و حضرت داود (ع) كه در ميان آن ها حضرت موسي داراي شريعت بوده است. بقيه پيامبران بني اسرائيل شريعت حضرت موسي (ع) را تبليغ مي كرده اند و حافظ دين او بوده اند و اين همان نقشي است كه امروز علماي اسلامي براي آيين حضرت محمد (ص) ايفا مي كنند.

    عرفان شرقی در غرب
    با پروفسور ویلیام چیتیک، استاد عرفان اسلامی در دانشگاه استونی بروک نیویورک آشنا شوید.
    http://williamchittick.mihanblog.com

    وبلاگ صورتکهای خدا


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    به نام خدا و سلام بر شما
    وقت بخیر


    این حدیث به دو صورت از وجود نازنین آقا رسول الله صلوات الله علیه و آله نقل شده است:

    1- عُلَماءُ اُمَّتی أفضَلُ مِن أنبِیاءِ بَنی إسرائیل (1)

    2- علماء امتی كانبیاء بنی اسرائیل (2)


    حدیث اول از علی رغم شهرت عمومی كه دارد، از نظر منابع روایی سند خیلی معتبری ندارد. پس با استناد به این حدیث هرگز نمی توان برتری مقام علما را بر انبیاء ثابت كرد. چون اصل آن حدیث مورد تردید است.

    و اگر هم سند حدیث فوق را بپذیریم، باز هم وقتی صحیح خواهد بود که مقام عصمت و اولوالعزم بودن پیامبران در نظر گرفته نشود و فقط مسئولیت و تکلیف آنها با هم مقایسه شود.


    اما در خصوص حدیث دوم، یعنی: علمای امت من مثل انبیاء بنی اسرائیل اند؛ كه از این حدیث هم برتری مقام علماء اسلام بر انبیاء بنی اسرائیل بدست نمی آید.


    در خصوص هر یک از این دو فرض توضیحاتی در ادامه می آید. (ان شاءالله)


    ----------------------

    پی نوشت:

    1- بحار الانوار ج 35 ص 304 پاورقی
    2- محمدی ری شهری، میزان الحكمة، قم، نشر مركز النشر مكتب الاعلام الاسلامی، 1362 ش، ج 6، ص 486.

    .



  5. تشکر


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17




    متن زیر عینا از سایت پاسخگو نقل می شود:


    ====================

    سوال:

    پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: "علمای امّت من افضل از پیامبران بنی اسرائیل هستند". چگونه می شود پیامبرانی كه برخوردار از وحی بودند، از علمای ما كه غیر معصوم هستند، مقامشان پایین تر باشد؟


    پاسخ:

    پیش از بیان معنای حدیث مشهور پیامبر (
    صلی الله علیه و آله) توجه به دو مطلب لازم است:


    1- واضح است كه راه ارتباط و اتصال معنوی با غیب و رسیدن به درجات بالای انسانیّت تنها مخصوص پیامبران نیست. قرآن كریم هم اتصال با غیب و ملكوت را ملازم نبوّت نمی داند.

    در كتاب آسمانی از افرادی سخنی به میان آمده كه از زندگی معنوی نیرومندی برخوردار بودند، با فرشتگان همسخن بوده و امور خارق العاده از آنان سر می زد، بدون این كه "پیامبر" باشند.

    بهترین مثال حضرت مریم دختر عمران و مادر حضرت عیسی (
    علیه السلام) است كه قرآن داستان های حیرت انگیزی را از او نقل كرده است.(1)

    درباره مادر موسی (
    علیه السلام) قرآن می گوید: "ما به او وحی كردیم كه موسی را شیر بده و آن گاه كه بر جان او بیم كردی، او را به دریا بینداز و نترس و غمگین مباش كه ما او را به تو باز می گردانیم و او را از رسولان قرار می دهیم".(2)

    مادران حضرت عیسی و حضرت موسی (
    علیه السلام) پیامبر نبوده اند.


    قرآن كریم در آیاتی چند راه الهام و رسیدن به مدارج عالیه انسانی و مقامات معنوی را بر همه كسانی كه باطن خویش را پاك كنند، باز گذاشته است؛ از جمله می فرماید: "آنان كه در راه ما كوشش كنند، ما راه های خود را به آنان می نمایانیم".(3)

    در كلمات معصومان (
    علیهم السلام) این موضوع به خوبی تشریح شده است.

    پیامبر (
    صلی الله علیه و آله) فرمود: "خداوند بندگانی دارد كه پیامبر نیستند، اما پیامبر بر آن ها رشك می برد".(4)

    علی (
    علیه السلام) فرمود: "خداوند یاد خود را صیقل دل ها قرار داده است. دل ها بدین وسیله از پس كری، شنوا و از پس كوری، بینا و از پس سركشی و عناد، مطیع و رام می گردند".

    همواره چنین بوده و هست كه خداوند در هر برهه ای از زمان و در زمان هایی كه پیامبری نبوده، بندگانی داشته است و دارد كه در سِرّ ضمیرشان با آنان راز می گوید و از راه عقلشان با آنان سخن می گوید".(5)

    ملا صدرا، صدرالمتألهین می گوید: "وحی یعنی نزول فرشته بر گوش و بر دل به منظور مأموریت پیامبری، هر چند منقطع شده است و دیگر فرشته ای بر كسی نازل نمی شود... ولی باب الهام و اشراق هرگز بسته نشده و نخواهد شد. ممكن نیست این راه مسدود شود".(6)


    2- نبوت بر دو قسم است:

    الف) نبوّت تشریعی، یعنی پیامبرانی كه صاحب شریعت بوده اند و قرآن كریم از آنان به "اولوالعزم" تعبیر كرده است.

    ب) نبوّت تبلیغی؛ كار این گروه از پیامبران، تعلیم و تبلیغ و ارشاد مردم به تعلیمات پیامبرانِ صاحب شریعت بوده است. غالب پیامبران از گروه دوم هستند؛ در فاصله میان پیامبران صاحب شریعت (مانند نوح و ابراهیم و موسی و عیسی (
    علیه السلام)) پیامبران دیگری آمدند كه مبلّغ و مروّج شریعت پیشین بوده اند.

    هزاران نبی بعد از نوح آمدند كه مبلّغ شریعت حضرت نوح بوده اند، هم چنین بعد از انبیاء دیگر.

    وحی عالی ترین مراتب هدایت است. وحی رهنمودهایی دارد كه از دسترس حسّ و خیال و عقل و علم بیرون است و چیزی از این امور جانشین وحی نمی شود. امّا وحیی كه دارای این ویژگی ها می باشد، وحی و نبوّت تشریعی است، نه تبلیغی.(7)


    از مطالب فوق نتایج زیر به دست می آید:


    برتری علمای امّت خاتم پیامبران (
    صلی الله علیه و آله) بر انبیای بنی اسرائیل مربوط می شود به آن دسته از پیامبران بنی اسرائیل كه نبوّت تبلیغی داشته اند.

    هم چنین با صرف نظر از مطالب فوق، برخی از دانشمندان خواسته اند حدیث پیامبر (
    صلی الله علیه و آله) را این گونه تفسیر كنند: مقصود از "علما" در حدیث، امامان معصوم (علیهم السلام) هستند و در روایات زیادی از ائمه (علیهم السلام) به "علما" تعبیر شده است.(8)


    ------------------------------

    پی نوشت ها:
    1. مجموعه آثار، ج 3، (ختم نبوت)، مرتضی مطهری، ص 170، 169.
    2. قصص (28) آیه 7.
    3. عنكبوت (29) آیه 69.
    4. مجموعه آثار، همان، ص 171.
    5. نهج البلاغه، صبحی صالح، ص 342، خطبه 222.
    6. مجموعه آثار، همان، ص 172، به نقل از مفاتیح الغیب، ص 13.
    7. مجموعه آثار، همان، ص 154 و ص 174 - 173.
    8. بحارالانوار، ج 35، ص 304، پاورقی شماره 6.



    ================



  7. تشکر


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    نقل قول نوشته اصلی توسط moamma نمایش پست
    ...چرا پیامبر اکرم ص علمای امتش را با پیامبران بنی اسرائیل مقایسه کرده است؟
    چه خصوصیتی بین این دو مشترک است که باعث این قیاس شده است؟

    و اما بنا بر فرض دوم حدیث که مورد سوال شما هم هست، تشابه بسیاری بین انبیاء بنی اسرائیل و علماء این امت وجود دارد: (که یک مورد را دوست گرامی مون در پست دوم اشاره کردند.)

    1- مشابهت در مقام و منزلت نزد خداوند متعال.

    2- انبیاء بـنـی اسرائیل در تكلیف مختلف بوده اند. بعضی طائفه ای و بعضی شهری را دعوت به حق می كردند. علماء این امت نیز همینطورند.

    3- انبیاء بنی اسرائیل دین جدیدی نیاوردند بلكه همه مردم را به دین حضرت موسی علیه السلام دعوت می كردند. علماء این امت هم همه را به دین اسلام دعوت و احكام قرآن را تبلیغ می كنند.

    4- انبیاء بنی اسرائیل تحت فشار و اذیت و آزار حاکمان جور بوده اند. علماء این امت نیز كه آمر به معروف و ناهی از منكر بوده اند، همواره گرفتار حاکمان ظالم و جائر روزگار بوده اند.

    5- علماء این امت مانند انبیاء بنی اسرائیل زاهد در دنیا و راغب نسبت به آخرت بوده اند.


    - نکته:

    در این حدیث (طبق این فرض) قائدتا مراد از علماء، فقهاء و حاملان آثار نبوت و امامت هستند نه خصوص ائمه معصومین علیهم السلام. اگر چه آنها اظهر و اکمل افراد علماء هستند.

    .


  9. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود