صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: رابطه توحید و مردم دوستی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7

    رابطه توحید و مردم دوستی




    کريم اهل بيت

    بسم الله الرحمن الرحيم


    چرا اولياء خدا اهل انفاقند؟
    چرا هنگام انفاق خود را مخفي مي‌کنند؟
    چرا منت نميگذارند؟
    چرا در خدمت به مردم شب و روز نمي‌شناسند؟
    چرا اهل گذشتند و انتقام شخصي نمي‌گيرند؟
    چرا به کسي حرف زشت نمي‌زنند؟

    به بهانه سالروز ولادت امام حسن مجتبي عليه السلام، و بيان بخشي از کرامات ايشان، به نظر لازم مي‌رسيد مقداري به چرائي اين روحيه در ميان اولياء إلهي بپردازيم.

    ابتدا چند مقدمه:

    اول: اعتقاد به توحيد سرمنشأ تمامي خوبيهاست، بفرموده پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم، نتيجه توحيد رستگاريست (قولوا لاإله‌الاالله تفلحوا)، رستگاري و پيروزي بدون هيچ‌گونه قيدي آمده است، يعني پيزوي در تمامي زمينه‌ها.

    اگر خداوند را همه‌کاره عالم و فيض او را دائمي و شامل همه چيز بدانيم، آنگاه براي خود هيچ ارزشي قائل نشده و در برابر ذات مقدسش احساس ذلت و حقارت و فقر شديد خواهيم کرد، به جائي خواهيم رسيد که تمام فيوضات را از آن خدا دانسته و خود و مايملک خود را نيز ملک بدانيم، به تعبير حضرت علي عليه السلام:
    انا عبدك الضعيف الذليل الحقير المسكين المستكين.

    دوم: لازمه احساس فقر و حقارت شديد، توجه به مبدأ و شکرگذاري از آن مقام عالي است، يا به تعبيري ديگر شکر مُنعم واجب است، چنين کسي خود را بسيار بدهکار خدا دانسته و به دنبال خشنود ساختن اوست.

    سوم: تنها راه خشنود ساختن کسي، توجه به توصيه و خواسته اوست بعبارتي ديگر اگر بخواهيم از کسي تشکر يا شادش کنيم، قطعا بايد نظرش را لحاظ کنيم، و از بخواهيم که از چه خشنود مي‌شود.

    چهارم: حال نظر خداوند را درباره بهترين بندگانش بدانيم، و بفهميم او از کدام بنده‌اش بيشتر خشنود مي‌شود:
    عن أبي عبد الله ( عليه السلام ) قال : قال رسول الله ( صلى الله عليه وآله ) : الخلق عيال الله فأحب الخلق إلى الله من نفع عيال الله وأدخل على أهل بيت سرورا ، الکافي ج 2 ص 164.
    امام صادق از قول پيامبر فرمودند:
    مردم، عيال خدايند، بهترين آنها نزد خدا، کسي است که به عيال خدا نفع رساند، و شادي را وارد خانه‌اي سازد.
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    بهترين راه تشکر از خدا خدمت به عيالات اوست، همچنين بدترين راه خشم‌گين ساختن او اذيت عيالات اوست، به مثالهاي زير دقت کنيد:

    محبت شما به زن و بچه‌تان بيشتر است يا محبت خدا به آنها؟
    اگر شما بفهميد کسي به اهل بيت شما محبت کرده است، آنها را در هواي سرد يا گرم به منزل رسانده، بيمارستان برده، کمکشان کرده، خصوصا اگر شما در سفر باشيد، چه حالي داريد؟
    يا به عکس اگر شاهد باشيد کسي زن و بچه شما را ناراحت مي‌کند يا مي‌زند، چه حالي داريد؟
    حال اگر خداوند شاهد باشد که شما مشغول ناراحت کردن اهل و عيالش يا کتک زدن آنها هستيد چگونه است؟ روايات در اين باب بسيار است.

    و همچنين اگر خداوند شاهد باشد که شما به اهل و عيالش خدمت مي‌کنيد و آنها را شاد مي‌سازيد، در اين باب نيز روايات بسيار است که به برخي از آنان اشاره خواهد شد.

    در واقع خداوند آنچنان خلائقش عزيز مي‌شمارد که خشم و غضب آنان را خشم و غضب خودش معرفي کرده است، توصيه‌هاي اولياء دين را ببينيم:

    دست فقير دست خداست، دست خود را بالاي دست خدا قرار ندهيد.
    صدقه قبل از اينکه به دست سائل برسد به دست خدا مي‌رسد.
    مستحب است دستي که با آن صدقه داديد را ببوسيد، چون به دست خدا خورده است، مثل حجرالاسود، چون او دست خداست بايد با او بيعت کرد، روايات زير را دقت کنيم:

    امام صادق عليه السلام فرمودند، خداوند هيچ چيزي را خلق نکرد الا اينکه براي آن خازن معين نمود مگر صدقه، چراکه خداوند خودش متولي صدقه شده است، پدرم هنگامي که صدقه مي‌داد، آن را در دست سائل قرار مي‌داد سپس از او گرفته آن را مي‌بوسيد و مي‌بوئيد سپس به سائل بر مي‌گرداند، کافي ج 4 ص 9
       

    ان الله تبارك وتعالي لم يخلق شيئا إلا وله خازن يخزنه إلا الصدقة فإن الرب يليها بنفسه وكان أبي إذا تصدق بشئ وضعه في يد السائل ثم ارتده منه فقبله وشمه ثم رده في يد السائل.
    .


    امام سجاد عليه السلام دست مبارکشان را مي‌بوسيدند، سؤال شد چرا؟ فرمودند:
    صدقه قبل از آنکه به دست سائل برسد به دست خدا رسيده است، ج 9 ص 433
       

    وكان عليه السلام يقبّل يده عند الصدقة فسئل عن ذلك فقال : إنها تقع في يد الله قبل أن تقع في يد السائل، وسائل الشيعة.
    .


    امام رضا از آباء معصومش از امام حسن عليهم السلام نقل ميکنند که ايشان هنگام مرگ گريه مي‌کردند، سؤال شد چرا گريه مي‌کنيد در حالي که جايگاه شما نسبت به پيامبر و سخنان ايشان درباره شما بسيار عالي است، همچنين شما 20 حج پياده انجام داديد و سه مرتبه اموالتان را با خدا قسمت کرديد حتي کفشها را، امام فرمود: گريه‌ام بخاطر هول قيامت و دوري دوستان است، عيون اخبارالرضا ج 2 ص 271
       
    عن أبي الحسن علي بن موسى الرضا عليه السلام عن أبيه موسى بن جعفر عن أبيه جعفر بن محمد عن أبيه محمد بن علي عن أبيه علي بن الحسين عن أبيه الحسين بن علي عليهم السلام قال لما حضرت الحسن بن علي الوفاة بكى فقيل له : يا ابن رسول الله أتبكي ومكانك من رسول الله ( ص ) مكانك الذي أنت فيه وقد قال : رسول الله ( ص ) فيك ما قال وقد حججت عشرين حجه ماشيا وقد قاسمت ربك مالك ثلاث مرات حتى النعل وبالنعل فقال : إنما ابكى لخصلتين لهول المطّلع (الذي يحصل الاطلاع عليه بعد الموت) وفراق الاحبه
    .


    با توجه به روايت اخير، گويا فقير همان خداست از جهت تشکر کردن، به همين جهت بوده که ائمه معصومين فقير را نماينده خدا دانسته و بهترين را هديه مي‌دادند، مانند سرگذشت هابيل و قابيل.

    پس مبناي بحث ما، فرمايش پيامبر گرامي اسلام است که مردم را عيالات خدا معرفي کرده است.
    ویرایش توسط صالح : ۱۳۸۹/۰۶/۰۳ در ساعت ۰۵:۰۰
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    امام حسن مجتبي در برخورد با سائل چه کردند؟ چه گفتند؟
    شيخ عباس قمي در منتهي الآمال نقل مي‌کند: مردي خدمت امام حسن عليه السلام رسيد و اظهار فقر و پريشاني خويش نمود و در اين معني اين دو شعر بگفت:
    لم يبق لي شي ء يباع بدرهم
    يکفيک منظر حالتي عن مخبري
    الا بقايا ماء وجه صونته
    الا يباع و قد وجدتک مشتري
    چيزي برايم باقي نمانده که به درهمي بفروشم
    حالت من براي شما کافي است که از من خبر دهد
    فقط آبرويم مانده که آن را بفروشم
    که همانا شما را مشتري آن يافتم
    حضرت امام حسن عليه السلام خازن خويش را طلبيد و فرمود چه مقدار مال نزد تو است عرض کرد دوازده هزار درهم فرمود بده آن را به اين مرد فقير و من از او خجالت مي کشم عرض کرد ديگر چيزي از براي نفقه باقي نمانده فرمود تو او را به فقير بده و حسن ظن به خدا داشته باش حق تعالي تدارک مي فرمايد پس آن مال را به آن مرد داد و حضرت او را طلبيد و عذر خواهي نمود و فرمود ما حق تو را نداديم لکن به قدر آنچه بود داديم و اين دو شعر در جواب شعرهاي او فرمود:

    عاجلتنا فاتاک وابل برنا
    طلا و لو امهلتنا لم تمطر
    فخذ القليل و کن کانک لم تبع
    ما صنته و کاننا لم نشتر
    عجله نمودي پس ما باران نيکي خود را به تو عطا کرديم
    اگر مهلت مي دادي به سيل بخشش ما مي رسيدي
    پس اين اندک را بگير مانند آنکه معامله اي نکرده اي
    نه تو چيزي(آبروي خود) فروختي و نه ما آن را خريديم

    براستي چرا ايشان هديه خود را ناچيز و آبروي سائل را قابل خريد نمي‌دانند؟
    جز اينکه فقير نماينده خداست؟

    انسان عاشق به دنبال خوشبخت کردن ديگران است نه خود.


    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    انساني که به خاطر مديون بودنش به خدا به دنبال خشنود کردن بندگانش باشد، چه علائمي دارد؟
    چگونه بندگان خدا را شاد مي‌سازد؟

    1. تماما خدا را در نظر دارد:
    انما نطعمکم لوجه الله، انسان / 9 ، ما شما را بخاطر خدا اطعام مى‏كنيم‏.
    شاه‌کليد موارد زير همين مورد است.
    2. خود بدان نياز دارد:
    ويطعمون الطعام علي حبه مسکينا و يتيما و اسيرا، انسان / 8، و غذاى (خود) را با اينكه به آن علاقه (و نياز) دارند، به «مسكين» و «يتيم» و «اسير» مى‏دهند!
    لن تنالوا البر حتي تنفقوا مما تحبون، آل عمران / 92، هرگز به (حقيقت) نيكوكارى نمى‏رسيد مگر اينكه از آنچه دوست مى‏داريد، (در راه خدا) انفاق كنيد.
    3. بدون توقع است:
    لانريد منکم جزاء و لا شکورا، انسان / 9 ، و هيچ پاداش و سپاسى از شما نمى‏خواهيم‏.

    دقت کنيد که در اينجا نفرمود لانطلب منکم، از شما درخواست نميکنيم، بلکه نريد، اصلا از شما توقع تشکر نيز نداريم.

    4. بدون منت است:
    لاتبطلوا صدقاتکم بالمن و الاذي، بقره / 264، اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! بخششهاى خود را با منت و آزار، باطل نسازيد!

    5. همراه حفظ آبروي سائل:
    حارث همداني گويد، شبانگاهي با اميرالمؤمنين قدم مي‌زدم، گفتم حاجتي دارم، فرمود: مرا اهل برآوردن حاجتت يافتي، گفتم: بله، فرمود: خدا بوسيله من به تو جزا دهد، سپس بلند شد و چراغ را خاموش کرد، و فرمود: چراغ را خاموش ساختم تا ذلت حاجت را در صورتت نبينم، از رسول خدا شنيدم که مي‌فرمود: حوائج أمانة خداست در دلهاي مردم، هرکه آن را کتمان کند برايش عبادت نوشته مي‌شود و هر که إفشايش نمايد، حق است بر کساني که مي‌شنوند کمک نمايند، کافي ج 4 ص 24.
       
    عن الحارث الهمداني قال : سامرت أمير المؤمنين صلوات الله عليه فقلت : يا أمير المؤمنين عرضت لي حاجة ، قال : فرأيتني لها أهلا ؟ قلت : نعم يا أمير المؤمنين ، قال : جزاك الله عني خيرا ، ثم قام إلى السراج فأغشاها وجلس ثم قال : إنما أغشيت السراج لئلا أرى ذل حاجتك في وجهك فتكلم فإني سمعت رسول الله ( صلى الله عليه وآله ) يقول : " الحوائج أمانة من الله في صدور العباد فمن كتمها كتبت له عبادة ومن أفشاها كان حقا على من سمعها أن يعنيه.


    از امام صادق درباره کلام الله و بالوالدين احسانا سؤال کردم حضرت فرمود: با آنها خوشرفتار باش و آنان به سختي سؤال نيانداز، و اگرچه بي‌نياز باشد، مگر خداوند نفرموده: به حقيقت خوبي نمي‌رسيد مگر اینکه از آنچه دوست داريد انفاق کنيد
       

    سألت أبا عبد الله ( عليه السلام ) عن قول الله عز وجل : " وبالوالدين إحسانا " ما هذا الاحسان ؟ فقال : الاحسان أن تحسن صحبتهما وأن لا تكلفهما أن يسألاك شيئا مما يحتاجان إليه وإن كانا مستغنيين أليس يقول الله عز وجل : " لن تنالوا البر حتى تنفقوا مما تحبون.
    .


    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    يعني موحد بودن هر قدر عميق‌تر شود خواص فوق بيشتر نمايان مي‌شود.

    اما راز مسئله در چیست؟


    دو اصل توحيدي درباره برخورد با مردم:
    اولا: انسان موحد خود را بدهکار خدا مي‌داند و براي اداي دين و تشکر، با عيالات خدا خوشرفتاري مي‌کند.
    ثانيا: انسان موحد، خود و دارائيش را ملک و ابزار خدا مي‌داند، و با ابزار خدا به عيالات خدا محبت مي‌کند، لذا احساس مي‌کند هنري نکرده است، بلکه از خلق خدا تشکر مي‌کند که توفيق تشکر از خدا را به او ارزاني داشتنه‌اند و سراغ ديگري نرفتند، در اين باره به دو روايت از امام حسين توجه نمائيد:

    ايشان، گره‌گشائي از خلائق را نعمت خدائي دانسته که در اثر بي توجهي، ممکن است از شما سلب و توفيقش به ديگران مي‌رسد:
    حوائج الناس إليکم من نعم الله عليکم، فلاتملوا النعم فتتحول إلي غيرکم، بحارالانوار ج 5 ص 121.

    همچنين امام حسين از سائلي که حاجتش را نزد ايشان آورده بود تشکر کرده و هديه مضاعف دادند.

    صداق (مهريه) نشان صداقت زوج است در تعهد پذيري امر ازدواج.
    صداقت يعني راستگوئي.
    صدقه نشان صداقت است، صداقت در چي؟
    صداقت در توحيد، صداقت در اينکه هيچ از خود نداريم، هرچه او بخواهد همه‌چي مال اوست، و مال او را صرف عيالش مي‌کنيم.

    ویرایش توسط صالح : ۱۳۸۹/۰۶/۰۳ در ساعت ۰۵:۰۳
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    اگر ارباب ببيند تو از دستمزدي که از او ميگري بخشي را خرج اهل و عيالش ميکني قطعا به دستمزدت اضافه مي‌کند، و اين مفاد روايتي است که براي اداء دين، إطعام به مؤمنين (و لو با قرض گرفتن) توصيه شده است، مانند:
    أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ كَانَ فِيمَا أَوْصَى بِهِ رَسُولُ اللَّهِ ص عَلِيّاً يَا عَلِيُّ ثَلَاثٌ مِنْ حَقَائِقِ الْإِيمَانِ الْإِنْفَاقُ مِنَ الْإِقْتَارِ وَ إِنْصَافُ النَّاسِ مِنْ نَفْسِكَ وَ بَذْلُ الْعِلْمِ لِلْمُتَعَلِّمِ
    عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع قَالَ مِنْ أَخْلَاقِ الْمُؤْمِنِ الْإِنْفَاقُ عَلَى قَدْرِ الْإِقْتَارِ وَ التَّوَسُّعُ عَلَى قَدْرِ التَّوَسُّعِ وَ إِنْصَافُ النَّاسِ وَ ابْتِدَاؤُهُ إِيَّاهُمْ بِالسَّلَامِ عَلَيْهِمَْ.
    عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ ثَلَاثٌ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِوَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ الْجَنَّةَ الْإِنْفَاقُ مِنْ إِقْتَارٍ وَ الْبِشْرُ بِجَمِيعِ الْعَالَمِوَ الْإِنْصَافُ مِنْ نَفْسِهِ.
    در سه روايت فوق، انفاق از روي تنگدستي از حقيقت ايمان و از اخلاق مؤمن و در نهايت موجب استحقاق بهشت مي‌شود.
    عن أبي عبد الله عليه السلام قال : قال رسول الله صلى الله عليه وآله : من صدق بالخلف جاد بالعطية .
    هرکه جايگزيني را تصديق کند عطيه بيشتري مي‌بخشد.

    وقتي انفاق در تنکدستي چنين ارزشي داشته باشد، وظيفه کساني که مال بيشتري دارند روشن است.

    در روايت است که وقتي فرعون در رود نيل غرق شد حضرت موسي عرض کرد خدايا، من چندين سال قبل او را نفرين کردم، چرا حالا او را غرق کردي؟ خداوند فرمود: او ادعاي خدائي مي‌کرد و به همين دليل نان مردم را مي‌داد، اما چند وقتي است که نان مردم را قطع کرده است.

    گویا خدا ميگه تو به اسم من خدائي کن، نان مردم را بده، حق حيات داري.

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    بدحسابي‌ها را يکسان ندانيم، امکان دارد کسي مشکل مالي دارد و دائما بد حسابي مي‌کند، به رويش نياوريم، سيره ائمه معصومين چنين بوده است، قرآن مي‌گويد:
    يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ ذَرُواْ مَا بَقِىَ مِنَ الرِّبَواْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ، فَإِن لَّمْ تَفْعَلُواْ فَأْذَنُواْ بِحَرْبٍ مِّنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ إِن تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُءُوسُ أَمْوَالِكُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَ لَا تُظْلَمُونَ، وَ إِن كاَنَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلىَ‏ مَيْسَرَةٍ وَ أَن تَصَدَّقُواْ خَيرٌْ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ، بقره / 287-280، اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهيزيد، و آنچه از (مطالبات) ربا باقى مانده، رها كنيد اگر ايمان داريد! اگر (چنين) نمى‏كنيد، بدانيد خدا و رسولش، با شما پيكار خواهند كرد! و اگر توبه كنيد، سرمايه‏هاى شما، از آنِ شماست [اصل سرمايه، بدون سود] نه ستم مى‏كنيد، و نه بر شما ستم وارد مى‏شود. و اگر (بدهكار،) قدرت پرداخت نداشته باشد، او را تا هنگام توانايى، مهلت دهيد! (و در صورتى كه براستى قدرت پرداخت را ندارد،) براى خدا به او ببخشيد بهتر است اگر (منافع اين كار را) بدانيد.

    در آیه فوق، کنار آمدن و بخشش بدهکاری که در مضیقه قرار دارد بعنوان امری خوب و پسندیده مطرح شده است، البته مشروط به اینکه اگر بدانید!

    چه چیزی را باید بدانیم؟

    در ادامه روایاتی که جواز آزادی از جهنم را نیکی به مردم بیان کرده است را مطرح خواهیم کرد.

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    دوستان محبت کنید در موضوع بحث (رابطه توحید و مردم دوستی) شرکت نمایند.
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    3,876
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    17 روز 10 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    164
    آپلود
    93
    گالری
    155



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی نمایش پست
    دوستان محبت کنید در موضوع بحث (رابطه توحید و مردم دوستی) شرکت نمایند.
    هر چند توحيد به دنباله خود مردم دوستي رادارداما من ديده ام لائيكهائي راكه مردم را دوست دارند.به نظر من اين دو موضوع زيادسنخيتي با هم ندارند وهركدام بحث تخصصي خود را دارد.
    البته جسارت نشه چون درپيامي اين مورد را در خواست كنكاش فرموده بوديد نوشتم
    خداوندي كه يكتاي جهان است
    جهان را برترين راز نهان است

    ما عابران رهگذري بي نشانه ايم
    جاماندگان قافله اي جاودانه ايم
    پائيزلحظه ها چه شتابان رسيد وما
    دلواپسان رويش چندين جوانه ايم


    دانلودمحبوب ترین مجموعه تفسیر قران کانون گفتگوی قرانی

    (
    تفسیر20جلدی المیزان)



    http://www.askquran.ir/downloads.php?do=file&id=3611

    گروه شاعران کانون:http://www.askquran.ir/group.php?groupid=140


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    1,468
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0




    هرگياهي كه از زمين رويد

    وَحدَهُ لا شَريكَ لَه گويَد



    یاعلی گفتیم و عشق آغاز شد
    بغض چندین ساله ی ما باز شد


    .....


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود