جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چند سوال در خصوص مذهب شیعه

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9

    چند سوال در خصوص مذهب شیعه




    سلام

    منظور از شيعه چيست؟

    در قانون اساسى جمهورى اسلامى، مذهب جعفرى را به عنوان مذهب رسمى كشور دانسته ايد، چرا؟


    اگر شيعه حق است، چرا در اقليّت است و اكثر مسلمانان جهان، آن را نپذيرفته اند؟

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    سلام

    منظور از شيعه چيست؟
    شيعه در لغت عرب به معناى پيرو است. قرآن مجيد مى فرمايد: و ان من شيعته لابراهيم (1) يكى از پيروان نوح، ابراهيم است. اما در اصطلاح مسلمانان، شيعه به گروهى اطلاق مى شود كه معتقدند پيامبر صلى اللّه عليه و آله پيش از درگذشت خود، جانشين خويش و خليفه مسلمين را در مناسبتهاى متعددى؛ ازجمله در روز هيجدهم ذوالحجه، سال دهم هجرى كه به روز غدير معروف است، دريك اجتماع بزرگ معين فرمود و او را به عنوان مرجع سياسى، علمى و دينى پس ازخود، تعيين نمود. توضيح آن كه: پس از پيامبر گرامى، مهاجر و انصار به دو گروه تقسيم شدند:
    1- گروهى معتقد بودند كه پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله مساله خلافت را ناديده نگرفته و جانشين خويش را تعيين فرموده است و همان على بن ابى طالب است؛ نخستين كسى كه به وى ايمان آورد. اين جمعيت كه متشكل از گروهى مهاجر و انصار بود و در راس آنان، كليه شخصيتهاى بنى هاشم و جمعى از بزرگان صحابه؛ مانند سلمان، ابوذر، مقداد، خباب بن ارث وامثال آنان قرار داشتند، بر همين عقيده باقى ماندند و شيعه على عليه السلام نام گرفتند. البته اين لقب را پيامبر گرامى، در حال حيات خود به پيروان اميرمومنان عطافرموده است. آنجا كه با اشاره به على بن ابى طالب مى فرمايد: « والذى نفسى بيده، ان هذا و شيعته لهم الفائزون يوم القيامه» سوگند به آن كه جان من در دست او است، او (على عليه السلام) و پيروان وى درروز رستاخيز، رستگارانند. بنابراين شيعه، عبارت است از گروهى از مسلمانان صدر اسلام كه به خاطر اعتقاد به تنصيصى بودن مقام ولايت، بدين نام معروف گرديده اند و اين جمعيت تاكنون نيزبر خط وصايت و پيروى از اهل بيت پيامبر باقى مانده اند. مقام و موقعيت شيعه، از همين طريق معين مى شود و بدين بيان، بى پايگى گفتاربرخى از جاعلان جاهل يا مغرض، مبنى بر اين كه تشيع زاييده دورانهاى بعدى است، روشن مى گردد. براى شناخت گسترده تر تاريخ شيعه، به كتابهاى اصل الشيعه واصولها، المراجعات و اعيان الشيعه رجوع شود.

    2- گروه ديگر بر آن بودند كه مقام خلافت، مقامى است انتخابى، از اين رو باابوبكر بيعت نمودند و بعدها به اهل سنت يا تسنن، ملقب گرديدند. و سرانجام نتيجه آن شد كه بين هر دو طايفه اسلامى، با داشتن مشتركات بسيار در اصول، اختلاف نظر پيرامون مساله خلافت و جانشينى پيامبر به وجود آمد و هسته هاى نخستين شيعه از هر دو گروه مهاجر و انصار تشكيل مى دادند.

    شيعه پاسخ مى دهد، حسينى نصب- سيد رضا 1- صافات: 283- جلال الدين سيوطى، در المنثور، ج 6، در تفسير آيه هفتم از سوره بينه (ان الذين آمنوا و عملوا الصالحات اولئك هم خير البريه).


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    سلام



    اگر شيعه حق است، چرا در اقليّت است و اكثر مسلمانان جهان، آن را نپذيرفته اند؟

    ‏شناخت حق و باطل، در گرو كمى پيروان و يا فزونى آنها نيست. در جهان امروز، نسبت مسلمانان به منكران اسلام، در حدود يك پنجم يا يك ششم است، اكثريت ساكنان خاور دور را بت پرستان و گاو پرستان و ساير منكران ماوراء طبيعت تشكيل مى دهند. چين با جمعيت متجاوز از يك ميليارد، جزء اردوگاه الحادى كمونيسم است و اكثريت مردم هندوستان را، كه نزديك يك ميليارد جمعيت دارد، گاو پرستان و بت پرستان تشكيل مى دهند. و از سويى چنين نيست كه اكثريت، نشانه حقانيت باشد. قرآن مجيد غالبا اكثريت هارا نكوهش نموده و به ستايش از برخى اقليتها مى پردازد، كه در اين مورد به عنوان نمونه، به برخى از آيات اشاره مى نماييم:

    1- و لا تجد اكثرهم شاكرين.(اعراف ) اكثر آنان را سپاسگزار نخواهى يافت. 2- ان اوليائه الا المتقون و لكن اكثرهم لا يعلمون.(انفال 18 ) اولياى وى نيستند مگر پرهيزكاران، وليكن اكثر آنان نمى دانند. 3- و قليل من عبادى الشكور.( 3 )و اندكى از بندگان من سپاسگزارند.

    بنابراين، انسان واقع گرا، هيچگاه نبايد از اقليت پيروان آيين خود بهراسد ونيز نبايد به خاطر اكثريت آنان مباهات كند. بلكه شايسته است چراغ عقل را روشن سازد و از نور و فروغ آن بهره مند گردد. مردى به اميرمومنان على عليه السلام عرض كرد: چگونه ممكن است كه مخالفان تو درجنگ جمل، كه اكثريت نسبى را تشكيل مى دهند، بر باطل باشند؟ امام عليه السلام فرمود: ان الحق و الباطل لا يعرفان باقدار الرجال، اعرف الحق تعرف اهله، اعرف الباطل تعرف اهله.- حق و باطل، با مقدار پيروان، شناخته نمى شود، حق را بشناس، اهل آن راخواهى شناخت. باطل را بشناس، اهل آن را خواهى شناخت. بر يك فرد مسلمان لازم است كه اين مساله را از طريق علمى و منطقى تحليل نمايد وآيه و لا تقف ما ليس لك به علم(اسراء 13 ) را بسان چراغى فرا راه خود قرار دهد. گذشته از اين، هر چند شيعه از نظر جمعيت به پايه اهل تسنن نمى رسد، اما اگرسرشمارى دقيقى صورت گيرد، معلوم خواهد شد كه يك چهارم مسلمانان جهان را شيعيان تشكيل مى دهند، و آنان در نوع مناطق مسلمان نشين دنيا زندگى مى كنند و درتمام برهه هاى تاريخ، در ميان آنان دانشمندان و نويسندگان نام آور و صاحبان تصانيف و آثار مى زيسته اند. شايسته است روشن گردد كه پايه گذاران علوم اسلامى نيز غالبا شيعه بوده اند كه درميان آنان: ابوالاسود دئلى، پايه گذار علم نحو خليل بن احمد، پايه گذار علم عروض معاذ بن مسلم بن ابى ساره كوفى، پايه گذار علم صرف و ابوعبداللّه محمد بن عمران كاتب خراسانى (مرزبانى) يكى از پيشتازان علم بلاغت به چشم مى خورند. براى آگاهى بيشتر بر تاليفات انبوه علما و دانشمندان شيعه، كه شمارش همه آنهابسيار دشوار است، مى توانيد به كتاب ارزشمند الذريعه الى تصانيف الشيعه مراجعه كنيد و نيز جهت آشنايى با شخصيتهاى بزرگ شيعه كتاب اعيان الشيعه وبراى كسب اطلاع از تاريخچه شيعيان تاريخ الشيعه را ملاحظه فرماييد.

    شيعه پاسخ مى دهد، حسينى نصب- سيد رضا




  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی مباحث کلامی نمایش پست
    شناخت حق و باطل، در گرو كمى پيروان و يا فزونى آنها نيست.

    سلام
    از کجا میشه فهمید که حق با کدومه؟
    اونی که زیاده یا اونی که کمه؟


  7. تشکر


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    227
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    2



    شناخت حق از باطل کاریه که با تحقیق بوجود میادش...
    به اقلیت هم کاری نداره.

    امام حسین(ع)مگه حق نیست؟
    پس چرا کسی کمکشون نکردند...


    پس نیاز به تحقیق داره نه توجه به جمعیت.



    از احادیث می شه فهمید:
    حدیث از پیامبر:
    حزب علی حزب الله.
    گروه علی گروه خداست.

    پس باید شیعه باشیم و حزب اللهی.


    و بعدش چی می شیم:
    الا ان حزب الله هم المفلحون.....

  9. تشکر


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست

    سلام
    از کجا میشه فهمید که حق با کدومه؟
    اونی که زیاده یا اونی که کمه؟:gig:

    با سلام و عرض ادب

    مسلما شناخت حق و باطل، در گرو كمى پيروان و يا فزونى آنها نيست. در جهان امروز، نسبت مسلمانان به منكران اسلام، در حدود يك پنجم يا يك ششم است، اكثريت ساكنان خاور دور را بت پرستان و گاو پرستان و ساير منكران ماوراء طبيعت تشكيل مى دهند. چين با جمعيت متجاوز از يك ميليارد، جزء اردوگاه الحادى كمونيسم است و اكثريت مردم هندوستان را، كه نزديك يك ميليارد جمعيت دارد، گاو پرستان و بت پرستان تشكيل مى دهند. و از سويى چنين نيست كه اكثريت، نشانه حقانيت باشد.

    قرآن مجيد غالبا اكثريت هارا نكوهش نموده و به ستايش از برخى اقليتها مى پردازد، كه در اين مورد به عنوان نمونه، به برخى از آيات اشاره مى نماييم:

    1- و لا تجد اكثرهم شاكرين.( اعراف 17 ) اكثر آنان را سپاسگزار نخواهى يافت. 2- ان اوليائه الا المتقون و لكن اكثرهم لا يعلمون.( انفال 34 ) اولياى وى نيستند مگر پرهيزكاران، وليكن اكثر آنان نمى دانند. 3- و قليل من عبادى الشكور.( سبا 13 ) و اندكى از بندگان من سپاسگزارند. بنابراين، انسان واقع گرا، هيچگاه نبايد از اقليت پيروان آيين خود بهراسد ونيز نبايد به خاطر اكثريت آنان مباهات كند. بلكه شايسته است چراغ عقل را روشن سازد و از نور و فروغ آن بهره مند گردد. مردى به اميرمومنان على عليه السلام عرض كرد: چگونه ممكن است كه مخالفان تو درجنگ جمل، كه اكثريت نسبى را تشكيل مى دهند، بر باطل باشند؟ امام عليه السلام فرمود: ان الحق و الباطل لا يعرفان باقدار الرجال، اعرف الحق تعرف اهله، اعرف الباطل تعرف اهله.- حق و باطل، با مقدار پيروان، شناخته نمى شود، حق را بشناس، اهل آن راخواهى شناخت. باطل را بشناس، اهل آن را خواهى شناخت. بر يك فرد مسلمان لازم است كه اين مساله را از طريق علمى و منطقى تحليل نمايد وآيه و لا تقف ما ليس لك به علم(اسراء 36 ) را بسان چراغى فرا راه خود قرار دهد.




  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست

    سلام
    از کجا میشه فهمید که حق با کدومه؟

    دلایل حقانیت شیعه

    درحقانیت شیعه امامیه، از نظر عقلی و نقلی باید بگوییم كه از نظر عقلی،‌عقل بطور كلی چنین حكم می كند كه هر مذهبی كه امام و پیشوای آن از جانب وحی معرفی شده باشد، معصوم و به پیامبر نزدیك باشد، مؤید به علم الهی و صالح برای امر امامت می باشد. چنین مكتب و مذهبی بر حق است؛ این كبری كلی را قرآن كریم و روایاتِ بسیاری از منابع اهل سنت و شیعه در مورد مذهب شیعه دوازده امامی تأیید می كنند به تعدادی از آیات و روایاتی كه حكم كلی عقل را منطبق بر عقیده شیعه در مورد امامت و پیروی از معصوم و اینكه پیشوایان این مذهب مورد عنایت خاص الهی و منصوص و معرفی شده از جانب وحی اند اشاره می شود.

    آیه «الْیَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِینَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْكُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِیناً» [مائده، آیه 3] .



    و یا آیه «یا ایها الذین امنوا اطیعوالله و اطیعو الرسول و اولی الامر منكم...» [نساء، آیه 59] .


    فخر رازی از علمای معروف اهل سنت از این آیه معصوم بودن اولوالامر را استفاده كرده

    [امام فخر رازی، التفسیر الكبیر، دارالكتب العلمیه، ج10، صفحه 144] .

    كه كاملاً صحیح می باشد اما اینكه اواوالامر معصوم چه كسانی هستند قرآن و سنت، اهل بیت ـ علیهم السلام ـ را معرفی می كنند اما در سنت نیز روایات متعددی وارد شده است. به عنوان مثال حدیث منزلت، حدیث اطاعت و ... كه می گویند علی ـ علیه السلام ـ به منزله هارون موسی نسبت به پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ است و اطاعت علی ـ علیه السلام ـ اطاعت از پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ است و اطاعت از پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ اطاعت از خداست. [المستدرك، حاكم نیشابوری، موسسه طبع و نشر، ج3، صفحه 195.
    ] .

    ادامه دارد ...


  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    روایتی را فخر رازی نقل می كند كه جدا از دلیل نقلی برای اثبات حقانیت شیعه دوازده امامی، بهترین شاهد و مؤید برای حكم عقل است كه باید از علی ـ علیه السلام ـ پیروی و تبعیت كنیم چون مورد اطمینان و تأیید وحی است

    فقد ثبت بالتواتر، و من اقتدی فی دینه بعلی بن ابی طالب فقد اهتدی و الدلیل علیه قوله ـ صلی الله علیه و آله ـ اللهم دار الحق مع علی حیث دار ... و من اتخذ علیاً اماماً لدینه فقد استمسك بالعروه الوثقی فی دینه و نفسه» [امام فخر رازی، تفسیر كبیر، چاپ سوم، ج1، صفحه 205] .

    یعنی به تواتر ثابت شده هر كه در امور دینش به علی ـ علیه السلام ـ اقتدا كند هدایت یافته است و دلیل این گفتار حدیثی است از پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ كه فرمود: خدایا حق را به دور علی بچرخان هرجا علی ـ علیه السلام ـ بچرخد ... و هر كسی كه علی ـ علیه السلام ـ را امام و پیشوای دینی خود قرار دهد به ریسمان محكمی در دین و در نفسش چنگ زده است. روایات و احادیث فراوانی در منابع مهم اهل سنت و تشیع داریم كه صریحاً دستور دادند از ائمه اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ پیروی كنید و راه نجات را منحصر در پیروی از آنها كرده است كه به بعضی از آنها اشاره می كنیم:

    1. حدیث ثقلین: در منابع متعدد اهل سنت به عبارات مختلف وارد شده كه می گویند نجات و سعادت و گریز از گمراهی در تمسك به قرآن و اهل بیت است. یعنی قرآن به تنهایی كافی نیست بلكه مفسر و مبین معصومی كه مورد تأیید وحی هم باشد لازم است «انی تاركم فیه ثقلین كتاب الله و عترتی...»

    [صحیح مسلم، ج 7، ص 122] .

    2. در منابع متعدد اهل سنت از پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ‌روایت شده كه فرمودند: إنّ وصیّی والخلیفه من بعدی علی بن ابی طالب و...»

    و ده ها حدیث و آیات دیگر كه راه و روش كسانی را تأیید می كنند كه از رهبران معرفی شده از جانب وحی پیروی می كنند و تنها مذهبی كه به این آیات و احادیث عمل می كند و از اهل بیت پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ اطاعت می كند مذهب حقیه شیعه می باشد.

    پس در نتیجه هم از نظر نقلی و هم از نظر عقلی حقانیت مذهب امامیه ثابت می شود. از نظر نقلی وجود ده ها آیه و روایت در شأن و منزلت علی ـ علیه السلام ـ و اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ و صریح حدیث غدیر و ... و از نظر عقلی هم بدیهی است كه اگر فرد مصلحی با زحمات زیاد طرح و روش جدیدی را برای جامعه بشر ابداع كند حتماً برای حفظ و استمرار آن چاره می اندیشد؛ پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ كه از بیان كوچكترین مسایل مربوط به سعادت بشر دریغ نكرده چگونه معقول است در مورد رهبری كه سرنوشت ساز است سكوت كند و یا اینكه به مردم واگذار كند در حالی كه خودش از همه بهتر به شخص واجد شرایط آگاه است. [سبحانی،جعفر، منشور عقاید امامیه، چاپ اعتماد، صفحه 152] .


    از طرفی واقعیت امر این است كه نخستین بار نام شیعه را پیامبر گرامی اسلام برای علی ـ علیه السّلام ـ و یارانش به كار برده است و این می تواند وجه دیگری برای كامل و به حق بودن مذهب شیعه باشد.




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود