جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: روزه از چه زمانی بر مسلمانان واجب شد؟ و آیا روزه در امت های پیشین بوده

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    روزه از چه زمانی بر مسلمانان واجب شد؟ و آیا روزه در امت های پیشین بوده





    نظر به این ک به خاطر مصالحی، قوانین و احکام اسلام به تدریج نازل شده است، حکم وجوب روزه ماه رمضان، در روز دوم ماه شعبان سال دوم هجری بر مسلمانان نازل شد.1

    یکی از دلایل وجوب روزه نص قرآن کریم است:« یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام»؛ ای افرادی که ایمان آورده اید، روزه بر شما نوشته شده، پس آن کس که در ماه رمضان در حضر(وطن) باشد، باید روزه بگیرد.2

    روزه در امت های پیشین نیز بوده است. قرآن کریم بر این مطلب تصریح کرده و فرمود:« کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم» ؛ روزه بر شما نوشته شد، همانگونه که بر کسانی که پیش از شما بودند، نوشته شد. 3

    از تورات و انجیل فعلی نیز این معنا بدست می آید که روزه در میان یهود و نصارا وجود داشته است.
    اقوام و ملل دیگر هنگام رو به رو شدن با غم و اندوه، روزه می گرفتند، چنان که در قاموس کتاب مقدس آمده است: روزه در تمام اوقات میان هر طایفه و هر ملت و مذهب، در موقع ورود اندوه و زحمت غیر مترقبه، معمول بوده است.

    از تورات بر می آید که موسی(ع) چهل روز روزه داشت، چنان که می خوانیم:« هنگام بر آمدنم به کوه که لوح های سنگی یعنی لوح های عهدی که خداوند با شما بست بگیرم، آن گاه در کوه چهل روز و چهل شب ماندم. نه نان خوردم و نه آب نوشیدم».4

    مرحوم علامه طباطبایی می فرماید: عبادت بودن روزه امری است که فطرت انسانی به آن پی می برد و از طوایفی که پیرو ادیان آسمانی هم نبوده اند، مثل مصر و یونان و روم قدیم نیز نقل شده است، و بت پرستان هند نیز به روزه معتقد بوده، و اکنون طبق عقاید خود روزه می گیرند.5





    پی نوشت
    ---------------------------
    1- تاریخ اسلام/ محمد ابراهیم آیتی/ص 298
    2- بقره/183
    3- همان
    4- تفسیر نمونه/ج 1/ ص 633 ، به نقل از قاموس کتاب مقدس/ ص28 ، تورات/ سفر تثنیه/ فصل 9/ شماره 9
    5- المیزان/ج2/ص7


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۶/۰۵ در ساعت ۱۸:۱۵
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و درود


    از تورات و انجیل فعلى نیز برمى آید كه روزه در میان یهود و نصارى بوده، و اقوام وملل دیگر هنگام مواجه شدن با غم و اندوه روزه مى گرفته اند.


    در "قاموس كتاب مقدس" آمده است: روزه در تمام اوقات، در میان هر طائفه و هر ملت و مذهب، در موقع ورود اندوه و زحمت غیر مترقبه، معمول بوده است.("قاموس كتاب مقدس"، ص427)


    و نیز از تورات برمى آید كه حضرت موسى(ع) چهل روز روزه داشته است؛ چنان كه مى خوانیم كه حضرتش فرمود: "هنگامی كه به كوه طور برآمدم تا لوح هاى سنگى، یعنى لوح هاى عهدى كه خداوند با شما بست، را تحویل بگیرم، در آن جا چهل روز و چهل شب ماندم و نه نان خوردم و نه آب نوشیدم.("تورات سفر تثنیه"، فصل 9، شماره 9)


    و هم چنین به هنگام توبه و طلب خشنودى خداوند، یهود روزه مى گرفته اند. "قوم یهود غالبا در موقعى كه فرصت یافته، و مى خواستند اظهار عجز و تواضع در حضور خدا نمایند روزه مى داشتند، تا به گناهان خود اعتراف نموده، بواسطه روزه و توبه، رضاى حضرت اقدس الهى را تحصیل نمایند.("قابوس كتاب مقدس"، ص428)


    روزه اعظم با كفاره، محتمل است كه فقط روزه یك روز مخصوص در سال بوده كه در میان طائفه یهود مرسوم بود. البته روزه هاى موقت دیگری نیز بوده كه به عنوان یادگارى خرابى اورشلیم و غیره مى گرفته اند.("قابوس كتاب مقدس"،ص428)


    حضرت مسیح نیز چنان كه از انجیل استفاده مى شود چهل روز روزه داشته است. آن گاه عیسى به بیابان برده شد تا ابلیس او را امتحان نماید ... پس چهل شبانه روز روزه داشت و گرسنه ماند.("انجیل متی"، باب 4، شماره 1 و 2)


    و نیز از انجیل لوقا برمى آید كه حواریون مسیح نیز روزه مى گرفته اند.("انجیل لوقا"، باب5، شماره 33 ـ 35)


    باز در "قاموس كتاب مقدس" آمده است: بنابر این حیات حواریون و مؤمنین ایام گذشته عمرى مملو از انكار لذات و زحمات بیشمار و روزه دارى بود.


    به این ترتیب اگر قرآن مى فرماید: «كتب علیكم الصیام كما كتب على الذین من قبلكم» ـ یعنی روزه برشما نوشته شد، همان گونه كه بر پیشینیان نوشته شد ـ شواهد تاریخى فراوانى دارد، كه در منابع مذاهب دیگر ـ حتى بعد از تحریف ـ به چشم مى خورد.

    البته از جزئیات روزه در ادیان پیشین مطلب زیادی در دست نیست.






    ویرایش توسط میقات : ۱۳۸۹/۰۶/۰۵ در ساعت ۱۹:۳۵

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    454
    مورد تشکر
    10 پست
    حضور
    1 روز 5 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    361
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    یه سوال:شنیده ام که مسیحیان فعلی تو این زمان وقتی روزه میگیرند فقط از خودرن اجتناب میکنند نه از آشامیدن.
    آیا این واقعیت داره؟؟؟
    http://www.askquran.ir/../../../gall...405/1_L_09.gif


    االلهم صل علی محمد و آل محمد


    اللهم عجل لولیک الفرج(ع)

    اللهم صل علی محمد و آل محمد

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط mohebbe mother نمایش پست
    سلام
    یه سوال:شنیده ام که مسیحیان فعلی تو این زمان وقتی روزه میگیرند فقط از خودرن اجتناب میکنند نه از آشامیدن.
    آیا این واقعیت داره؟؟؟

    سلام بر شما،

    همانطور که می دانیم در مسیحیت فرقه های متعددی وجود دارد که طبعا آیین های دینی آنها هم با یکدیگر تفاوت دارد. تفاوت برخی فرقه ها (مانند کاتولیک و ارتدکس) با یکدیگر کم است و تفاوت برخی دیگر از فرقه ها (مانند کاتولیک و پروتستان) زیاد است. کاتولیک، ارتدکس و پروتستان سه فرقه بزرگ و مهم مسحیت است؛ فرقه های کوچک تر هم وجود دارد؛

    برخی تفاوتهای روزه در فرقه های مسیحیت:


    • آيين كاتوليك

    كاتوليك‌ها در روزهاي چهارشنبه خاكستر «ash wednesday» (اولين روز ايام روزه مسيحيان) و جمعه‌هاي ايام روزه «lent» و جمعه پاك «good friday» روزه مي‌گيرند و از خوردن گوشت خودداري مي‌كنند. كاتوليك‌ها قرن‌هاي متمادي از خوردن اين ماده غذايي در تمام جمعه‌ها منع شده بودند، اما از اواسط دهه 1960 خودداري از مصرف گوشت در جمعه‌هاي خارج از ايام روزه، به نظر محلي و شخصي افراد واگذار شد.
    در روز چهارشنبه خاكستر و جمعه پاك، خوردن دو وعده غذايي كوچك و يك وعده غذايي عادي جايز است، اما خوردن گوشت ممنوع است. در ساير جمعه‌هاي ايام روزه نيز مصرف هر نوع گوشتي حرام است. براي روزه‌هاي اختياري در روزهاي جمعه، برخي افراد به جاي خودداري از غذا خوردن، رياضت ديگري را براي تقرب در نظر مي‌گيرند يا نماز مخصوصي را مي‌خوانند.
    هدف از اين روزه كنترل هواهاي نفساني و رياضت كشيدن براي بخشايش گناهان و همدردي با فقراست.


    • آيين ارتدوكس شرقي

    در اين فرقه، دوره‌هاي متعددي براي روزه وجود دارد كه شامل ايام روزه «lent»، روزه‌هاي رسولان «apostels»، روزه آسودن يا دورماسيون «dormition»، روزه تولد مسيح «nativity» و روزه‌هاي ديگر است. هر چهارشنبه و جمعه، روزهاي روزه به شمار مي‌آيند به غير از آنهايي كه در هفته‌هاي خالي از روزه واقع مي‌شوند.
    در روزه اين آيين به طور كلي مصرف گوشت، لبنيات و تخم مرغ ممنوع است. ماهي در برخي روزهاي روزه ممنوع است و در بعضي روزها مجاز.
    ارتدوكس‌ها به اين دليل روزه مي‌گيرند كه معتقدند پرهيز از شكم پروري، رحمت خدا را براي آنها به ارمغان مي‌آورد.


    • آئين پروتستان

    روزه در اين آيين، قانون جامعي ندارد، بلكه به انتخاب و صلاحديد افراد، كليساها، مؤسسات يا انجمن‌هاست.
    برخي از افراد كلاً از مصرف غذا و نوشيدني امتناع مي‌كنند؛ بعضي ديگر فقط آب يا آب ميوه مي‌نوشند؛ يا اينكه فقط غذاهاي مشخصي را مي‌خورند و از غذاهاي خاصي امتناع مي‌كنند و با هر وسوسه‌اي مقابله مي‌كنند.
    هدف از روزه در اين آيين، تقويت روح يا به كرسي نشاندن يك سخن حق در جامعه مدني يا سياسي است.


    • آيين مورمن

    اولين يكشنبه هر ماه، زمان روزه است. افراد و خانواده‌ها در صورت تمايل ممكن است روزهاي ديگري نيز بگيرند. خودداري از خوردن و آشاميدن براي دو وعده متوالي و نيز بخشيدن غذا يا پول به نيازمندان روزداري اين فرقه است. بعد از روزه اعضاي كليسا در جلسه روزه و شهادت دادن شركت مي‌كنند.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۱۲/۲۶ در ساعت ۱۴:۵۱
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود