جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تمام شدن مهلت توبه

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    9
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    راهنما تمام شدن مهلت توبه




    با عرض سلام و آرزوی برآورده شدن حاجات مشروعه شما

    در کتاب مکیال المکارم صفحه 206 نوشته شده است (هر گاه دابه الارض خروج کند توبه برداشته می شود و کسی که پیشتر از آن ایمان نداشته ایمان آوردن به کارش نمی آید )
    لطفا اگر ممکن است قدری موضوع را بازتر کنید. متشکرم


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط یک منتظر نمایش پست
    با عرض سلام و آرزوی برآورده شدن حاجات مشروعه شما

    در کتاب مکیال المکارم صفحه 206 نوشته شده است (هر گاه دابه الارض خروج کند توبه برداشته می شود و کسی که پیشتر از آن ایمان نداشته ایمان آوردن به کارش نمی آید )
    لطفا اگر ممکن است قدری موضوع را بازتر کنید. متشکرم:rose:

    با سلام و عرض ادب


    دابة الارض چیست؟



    امیر المومنین(ع) فرمود: آگاه باشید!قسم به خداوند كه دابة الارض ،انسان است (1) این واژه، متخذ از آیه و اذا وقع القول علیهم اخرجنا لهم دابة من الارض (2) می باشد. این آیه وسه آیه بعد از آن، از واقعه هولناكى كه در آینده به وقوع می پیوندد خبر می دهند. معنى ظاهر آیه این است: هنگامی كه مردم مستوجب عذاب شدند و دوران مهلت پایان پذیرفت( جانورى ) جنبنده ای را از زمین بیرون می آوریم كه با آن ها سخن می گوید كه مردم به آیات ما یقین نمی آورندمشهور میان شراح حدیث و اغلب مفسران، این است كه دابة الارض از علامات قیامت است، یا نخستین علامت است كه كوه صفا منشق می شود در اخبار شیعه، مكرر آمده كه دابة الارض از نشانه هاى قیامت است وامیر المومنین على (ع) است در بیشتر كتب حدیث اهل سنت آمده كه دابة الارض، همان صاحب عصا و میسم آلت نشانگذار است. منظور از عصا، عصاى حضرت موسى(ع) است كه در دست آن حضرت خواهد بود، و میسم به معناى چیزى است كه به وسیله آن بر پیشانى چارپایان داغ می زنند ونشان دار می كنند، چنان كه در آخرت، امیر مؤمنان قسیم الجنة و النار هستند، در رجعت نیز دوست و دشمن را از یكدیگر جدا می كنند وبر روى بینى دشمنان مهر باطله می زنند. (3)

    در حدیثى آمده كه در روز سوم ورود حضرت مهدى(ع) به بیت المقدس، دابة الارض خارج می شود(4) از نظر روایات اهلبیت عصمت وطهارت هیچ تردیدى نیست كه منظور از دابة الارض رجعت وجود مقدس حضرت على بن ابى طالب(ع) می باشد كه احادیث فراوانى در این زمینه به دست ما رسیده است كه به برخى از آن ها اشاره می كنیم: امام باقر(ع) از حضرت على نقل می كنند كه فرمود: من تقسیم كننده بهشت و دوزخم، كسى وارد آن ها نمی شود جز بر اساس تقسیم من. من فاروق اکبر. من پیشواى آیندگانم. من گزارشگر گذشتگانم. جز رسول اکرم(ص) كسى بر من پیشى نمی گیرد او و من دریك صراط مستقیم، جز اینكه این صراط به نام اوست. به من شش فضیلت داده شد: ا. علم منایا وبلایا ووصایا به من داده شد2. سخن فصل جدا كننده حق وباطل به من عطا شد.. من صاحب رجعت ها هستم. فرمانروائى كل به من عطا شده 5. من صاحب عصا ومیسم هستم 6. من دابة الارض هستم كه با مردم سخن خواهم گفت (5)

    امام صادق (ع) می فرماید: روزى رسول اكرم(ع) وارد مسجد شدند و مشاهده كردند كه امیر مؤمنان(ع) شن هاى مسجد را زیر سرش بالش كرده و خوابیده است. با پاى مبارك شان او را حركت دادند و فرمودند: اى دابة الارض برخیز. یكى از اصحاب گفت: اى رسول گرامی آیا ما همدیگر را با این نام بخوانیم فرمود: نه، به خدا سوگند كه این نام به او اختصاص دارد. او همان دابة الارض است كه خداى تبارك وتعالى دركتابش فرموده: چون سخن بر آن ها فرود آید جنبنده اى را از زمین بیرون می آوریم وبراى مردم سخن می گوید كه مردم به آیات ما باور نمی كردند. سپس خطاب به على(ع) فرمود اى علی چون آخر الزمان فرا رسد خداوند تو را در زیباترین صورتى ظاهر می سازد ودر دست تو میسمی آهنى هست كه دشمنانت را با آن علامت می گذارى (6)

    رسول اكرم (ص) در وصف دابة الارض فرمود:تیز پائى به او نمی رسد، فراركننده اى از او فوت نمی شود. مؤمن را نشان مؤمن، وكافر را نشان كافر می زند. عصاى حضرت موسى وانگشتر حضرت سلیمان با اوست (7)

    امام صادق(ع) از رسول اكرم (ص) نقل می كند كه در شب معراج گفته شد: اى محمد على اول است، زیرا او نخستین امامی است كه پیمان مرا پذیرفته است على آخر است، زیرا اوآخرین امامی است كه روحش را قبض می كنم. او همان دابة الارض است كه با مردم سخن می گوید(8) رسول اكرم(ص) در ضمن حدیث مفصلى می فرماید كه دابة الارض سه بار ظاهر می شود و هر سه را بیان می فرماید. (9) از محضر امیر مؤمنان در مورد "دابة الارض " پرسیدند، فرمود به خدا سوگند، آن جنبنده ای نیست كه دم داشته باشد، بلكه جنبنده اى است كه ریش دارد(10)

    امیر مؤمنان در ضمن خطبه مفصلى كه در مورد "دجال" ایراد فرموده است، بعد از شرح كشته شدن دجال می فرماید پس از آن طامه كبرى است اصحاب پرسیدند: "طامه كبرى " چیست؟ فرمود خروج دابة الارض است كه در نزدیكى صفا ظاهر می شود انگشتر حضرت سلیمان وعصاى حضرت موسی در دست اوست... هنگامی كه سرش را بلند می كند همه كسانى كه در میان مشرق ومغرب هستند به قدرت الهى او را می بینند. و آن پس از طلوع خورشید از مغرب است كه در آن هنگام درِ توبه بسته می شود(11)

    از بررسى روایات اهل سنت استفاده می شود كه از نظر آن ها نیز،روایات بسیار مشابه روایات شیعه است، جز این كه به رجعت وبه نام مقدس حضرت على (ع) تصریح نكرده اند، ولى غالب نشانه ها یكى است. اینك فهرست نشانه ها یکی كه در احادیث اهل سنت در مورد "دابة الارض " آمده است:. براى دابة الارض سه خروج است اولین نشانه، طلوع خورشید از مغرب است و خروج دابةالارض خروج دابة الارض از مسجد الحرام است(12). خروج دابة الارض از نزدیكى صفا است.. انگشتر حضرت سلیمان وعصاى حضرت موسى در دست اوست. سه بار بانگ برمی آورد وهمه مردم مشرق ومغرب آن را می شنوند. چون دابة الارض خارج شد در توبه بسته می شود(13). دابة الارض مؤمن وكافر را نشان می گذارد كه براى همه شناخته می شوند.(14) طلوع خورشید از مغرب ملازم خروج دابة الارض است، هركدام از آن دو جلوتر واقع شود، آن دیگرى به دنبال آن واقع می شود

    خروج دابة الارض یكى از اشراط ساعة دهگانه اى است كه بیش از قیامت بدون تردید تحفق خواهند یافت.

    از بررسى احادیث، به این نتیجه می رسیم كه روایات اهل سنت در مورد دابة الارض(ع) دقیقا با روایات شیعه منطبق است جز این كه تصریح نكرده اند كه منظور از آن مولاى متقیان امیر مؤمنان(ع) می با شد. (15)


    ا. نجم الثاقب باب دوم.

    2. سوره نمل 82.

    3. معارف ومعاریف ج 5 ص 315.

    4. بحار الانوار ج 53 ص 127.

    5. تفسیر برهان ج 3 ص 209نور الثقلین ج 4 ص 97 تفسیرصافى ج 4 ص 75.

    6. بحارالانوار ج 39 ص 243 تفسیرقمی ص 479 تفسیر صافی ج 4 ص 674 نورالثقلین، ج 4 ص 98، نفسیر برهان ج 3 ص 209.

    7. بحار الا نوار ج6 ص300 مجمع البیان ج 7 ص 234 نورالثقلین ج 4 ص 98 تفسیر صافی ج 4، ص 75.

    8. بحار الانوار ج 40 ص 38 و بصائر الدرجات , ص 150.

    9. نورالثقلین، ج 4، ص 99 مجمع البیان، ج 7، ص 234 و بحار الانوار ج 6 ص 300.

    10. تفسیر بیان، ج 8, ص 119 و نور الثقلین , ج 4 ص 98.

    11. بحار الانوار ج 52 ص 194 تفسیر صافی ج 4 ص 75 و کمال الدین ج 2 ص 527.

    12. تفسیر كشاف ج 3 ص 374عقدالدرر313و تفسیرالدرر المنثور ج5 ص 116.

    13.عقد الدرر ص 313 و سنن ابن ماجه ج 2 ص 1353.

    14. مستدرک حاکم ج 4 ص 484 عقد الدرر ص 314 و کشاف ج 3 ص 384.

    15. رجعت محمد خادمی شیرازى ص65.



    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۸۹/۰۶/۰۷ در ساعت ۰۳:۰۸


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود