جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نکند نمازم برای ریا باشد ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38

    نکند نمازم برای ریا باشد ؟




    بسم الله الرحمن الرحیم

    نکند نمازم برای ریا باشد ؟

    ارسال شده توسط سخن آشنا



    سوال: بعضی مواقع در مهمانی و یا جایی که جمعی حضور دارند ، موقع خواندن نماز یا در حال خواندن نماز ، با اینکه طرف نمیخواهد ریا شود ، فکری در ذهن پیش می آید که نکند خدایی نکرده این نماز برای ریا باشد ؟ یا اینکه تو که همیشه این شکلی نماز میخوانی حالا یه جور دیگه بخوان که کسی صدایت را نشنود و ریا نشود. با این فکر چه باید کرد ؟ آیا واقعا ریا هست ؟


    پاسخ: با سلام ، رسوخ ریا در فکر و عقیده و دل آدمی، چنان ظریف و مخفی است که در روایت آمده است: “ریا که شعبه‏ای از شرک است، مخفی‏تر از حرکت مورچه‏ای روی سنگی سیاه در شب ظلمانی و تاریک می باشد”، لیکن ابلیس خبیث برای آنکه انسان را از انجام برخی عبادات و اعمال واجب به خصوص مستحبی محروم کند، او را به شک و تردید می اندازد و با اصرار و تقویت آن، فرد را از انجام کار خوب منصرف می کند.


    برای محروم نمودن فرد از فیض نماز اوّل وقت، یا جماعت و اقامه آن در مسجد، و یا نماز شب، وسوسه می کند که این کارها را برای خودنمایی و شهرت‏طلبی انجام می دهی، در حالی که شخص در عمق جان خود، چنین عقیده‏ای ندارد. برای آن که فرد را از تقیّد به دین و رعایت نمودن حریم واجبات و محرّمات منصرف کند، در خاطرش می اندازد که کار شما برای ریا، خودنمایی، خودشیرینی، مقدس مأبی و نظایر آن است، در حالی که واقعاً چنین نیست. همه این‏ها از مکرها و دام‏های شیطان است.

    هیچ یک از این امور ریا نیست. برای شکستن شیطان و بی اثر کردن مکر او و منصرف کردن وی از ادامه وسوسه باید هر فعل یا کیفیت عملی را که انجام آن موجب ناراحتی شیطان می شود، بیشتر انجام داد، تا از این مرحله نفسانی عبور کرد.

    یکی از علمای اخلاق می فرمایند: “یکی از اقسام ریا، ترک عمل از ترس گرفتار شدن به ریا است. کسی که چنین عملی انجام می دهد، کارشیطان را آسان کرده و او را از افساد (و وسوسه کردن) بی نیاز نموده است”.( سید عبداللَّه شبر، کتاب الاخلاق، ترجمه محمد رضا جباران، ص ۲۷۲)

    بهترین راه برای مقابله آن است که اصلاً فکر ریا بودن یا نبودن را در این امور کنار گذاشت و اصلاً بهترین راه برای مقابله با آن است که اصلاً فکر ریا بودن یا نبودن را در این امور کنار گذاشت و اصلاً در مورد نظر دیگران در مورد اعمال فکر نکرد.

    علایم و شرایط ریا و ریاکار:

    امیر المؤمنین(ع) فرمود: “ریاکار سه نشانه دارد: اگر مردم او را ببیند، سر حال و با نشاط می‏شود اما هنگامی که به تنهایی عبادت می کند، کسالت او را فرا می گیرد و دوست دارد در تمام کارهایش مردم از او تعریف و تمجید کنند”.( همان، ص ۲۶۳)

    مردی به پیامبر عرض کرد: عملم را پنهان می کنم و دوست ندارم کسی از آن آگاه شود، ولی همین که کسی اطلاع می یابد، خوشحال می شوم. حضرت فرمود: “برای تو دو پاداش هست: پاداش عمل پنهانی و پاداش عمل آشکار”.

    از امام باقر(ع) درباره مردی که عمل خیری انجام می دهد و چون دیگران او را می بینند، خوشحال می شود. سؤال شد، فرمود: “اشکال ندارد، زیرا هر کسی دوست دارد خدا او را به خوبی میان مردم مشهور کند. البته در صورتی که عملش را به این منظور انجام نداده باشد”.( اخلاق شبر، ص ۲۷۰ – ۲۷۱)
    پس اگر در عبادت، واقعاً ریا صورت گیرد، به نظر فقها عمل باطل است اما اگر وسوسه باشد و ریای واقعی نباشد، عمل صحیح است و نباید به آن اعتنا کرد.

    منبع: http://fekrejavan.ir/3866.html


  2.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود