صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عدل خداوند.خداوند عادل!

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    363
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    11 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    عدل خداوند.خداوند عادل!




    درود
    چند سوال:
    عدل چیست؟
    معیار و مقیاس عدل کدام است؟(عقل یا شرع)
    .
    .
    .
    خداوند چون عدل دارد خوب است یا اینکه چون خداوند عدل دارد عدل خوب است؟
    ای مالک!
    هرگز مگو که من مامورم و معذور و هرگز مگو که به من دستور داده اند,از خشم ملت بترس که نمونه ای از خشم خداوند است,از اجتماعات عمومی جلوگیری مکن,و بدان که از کشور ویران کسی خراج نمیگیرد.(امام علی ع)

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    363
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    11 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بنده کماکان منتظرم...
    ای مالک!
    هرگز مگو که من مامورم و معذور و هرگز مگو که به من دستور داده اند,از خشم ملت بترس که نمونه ای از خشم خداوند است,از اجتماعات عمومی جلوگیری مکن,و بدان که از کشور ویران کسی خراج نمیگیرد.(امام علی ع)

  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,487
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    4 روز 12 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    1164
    آپلود
    119
    گالری
    2



    به نام حق
    با سلام
    مطالب زیر شاید مفید باشد

    اولین مساله ای که باید روشن شود این است که عدل چیست ؟ ظلم چیست؟ تا مفهوم اصلی و دقیق عدل روشن نشود هر کوششی بیهوده است و از اشتباهات مصون نخواهیم ماند. مجموعا چهار معنی برای این کلمه هست : الف : موزون بودن : اگر مجموعه ای را در نظر بگیریم که در آن اجزاء و ابعاض مختلفی به کار رفته است و هدف خاصی از آن منظور است باید شرایط معینی در آن از حیث مقدار لازم هر جزء و از لحاظ کیفیت ارتباط اجزاء با یکدیگر رعایت شود و تنها در این صورت است که آن مجموعه می تواند باقی بماند و اثر مطلوب خود را بدهدو نقش منظور را ایفا نماید .
    جهان، موزون و متعادل است . اگر موزون ومتعادل نبود برپا نبود نظم و حساب و جریان معین و مشخصی نبود . در قرآن کریم آمده است :
    والسماء رفعها و وضع المیزان ( الر حمن / 7 )
    همان طور که مفسران گفته اند مقصود این است که در ساختمان جهان ، رعایت تعادل شده است در هر چیز از هر ماده ای به قدر لازم استفاده شده است فاصله ها اندازه گیری شده است . در حدیث نبوی آمده است :
    بالعدل قامت السموات و الارض ( تفسیر صا فی )
    " همانا آسمان و زمین به موجب عدل بر پاست ."
    عدل به معنی تناسب و توازن از شوون حکیم بودن و علیم بودن خداوند است .
    ب : معنی دوم عدل ، تساوی و نفی هرگونه تبعیض است : گاهی که می گویند : فلانی عادل است منظور این است که هیچ گونه تفاوتی میان افراد قایل نمی شود . بنابراین عدل یعنی مساوات .اگر مقصود این باشد که عدالت ایجاب می کند که هیچگونه استحقاقی رعایت نگردد و با همه چیز و همه کس به یک چشم نظر شود این عدالت عین ظلم است اما اگر مقصود این باشد که عدالت یعنی رعایت تساوی در زمینه ی استحقاقهای متساوی البته معنی درستی است عدل ایجاب می کند این چنین مساواتی را و این مساوات از لوازم عدل است .
    ج : رعایت حقوق افراد و عطا کردن به هر ذی حق ، حق او را : و ظلمعبارت است از پا مال کردن حقوق و تجاوز و تصرف در حقوق دیگران معنی حقیقی عالت اجتماعی بشری ، یعنی عدالتی که در قانون بشری باید رعایت شود و افراد بشر باید آن را محترم بشمارند همین معنی است .این عدالت متکی بر دو چیز است : یکی حقوق و اولویتها ، یعنی افراد بشر نسبت به یکدیگر و در مقایسه با یکدیگر نوعی حقوق و اولویت پیدا می کنند . یکی دیگر خصوصیت ذاتی بشر است که طوری آفریده شده است که در کارهای خود الزاما نوعی اندیشه آنهارا اندیشه ی اعتباری می نامیم استخدام می کند و به مقاصد طبیعی خود نائل می گردد.
    د : رعایت استحقاقها در افاضه ی وجود و امتناع نکردن از افاضه و رحمت به آنچهامکان وجود یا کمال وجود دارد : ذات مقدس حق که کمال مطلق و فیاض علی الاطلاق است به هر موجودی آنچه را که برای او ممکن است از وجود ، اعطا می کند و امساک نمی نماید و هر موجودی هر درجه از وجود و کمال وجود که استحقاق و امکان آن را دارد دریافت می کند

    آفت دين سه چيز است، داناى بد كار و پيشواى ستم كار و مجتهد نادان‏
    حرکت کشتی نجات آدمیان احتیاجی به دریا ندارد.این کشتی روی قطره اشکی مقدس که برای حسین بن علی ریخته می شود می گذرد.علامه جعفری

  7. تشکر


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    363
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    11 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط jahangardkocholo نمایش پست
    به نام حق
    با سلام
    مطالب زیر شاید مفید باشد
    اولین مساله ای که باید روشن شود این است که عدل چیست ؟ ظلم چیست؟ تا مفهوم اصلی و دقیق عدل روشن نشود هر کوششی بیهوده است و از اشتباهات مصون نخواهیم ماند. مجموعا چهار معنی برای این کلمه هست : الف : موزون بودن : اگر مجموعه ای را در نظر بگیریم که در آن اجزاء و ابعاض مختلفی به کار رفته است و هدف خاصی از آن منظور است باید شرایط معینی در آن از حیث مقدار لازم هر جزء و از لحاظ کیفیت ارتباط اجزاء با یکدیگر رعایت شود و تنها در این صورت است که آن مجموعه می تواند باقی بماند و اثر مطلوب خود را بدهدو نقش منظور را ایفا نماید .
    جهان، موزون و متعادل است . اگر موزون ومتعادل نبود برپا نبود نظم و حساب و جریان معین و مشخصی نبود . در قرآن کریم آمده است :
    والسماء رفعها و وضع المیزان ( الر حمن / 7 )
    همان طور که مفسران گفته اند مقصود این است که در ساختمان جهان ، رعایت تعادل شده است در هر چیز از هر ماده ای به قدر لازم استفاده شده است فاصله ها اندازه گیری شده است . در حدیث نبوی آمده است :
    بالعدل قامت السموات و الارض ( تفسیر صا فی )
    " همانا آسمان و زمین به موجب عدل بر پاست ."
    عدل به معنی تناسب و توازن از شوون حکیم بودن و علیم بودن خداوند است .
    ب : معنی دوم عدل ، تساوی و نفی هرگونه تبعیض است : گاهی که می گویند : فلانی عادل است منظور این است که هیچ گونه تفاوتی میان افراد قایل نمی شود . بنابراین عدل یعنی مساوات .اگر مقصود این باشد که عدالت ایجاب می کند که هیچگونه استحقاقی رعایت نگردد و با همه چیز و همه کس به یک چشم نظر شود این عدالت عین ظلم است اما اگر مقصود این باشد که عدالت یعنی رعایت تساوی در زمینه ی استحقاقهای متساوی البته معنی درستی است عدل ایجاب می کند این چنین مساواتی را و این مساوات از لوازم عدل است .
    ج : رعایت حقوق افراد و عطا کردن به هر ذی حق ، حق او را : و ظلمعبارت است از پا مال کردن حقوق و تجاوز و تصرف در حقوق دیگران معنی حقیقی عالت اجتماعی بشری ، یعنی عدالتی که در قانون بشری باید رعایت شود و افراد بشر باید آن را محترم بشمارند همین معنی است .این عدالت متکی بر دو چیز است : یکی حقوق و اولویتها ، یعنی افراد بشر نسبت به یکدیگر و در مقایسه با یکدیگر نوعی حقوق و اولویت پیدا می کنند . یکی دیگر خصوصیت ذاتی بشر است که طوری آفریده شده است که در کارهای خود الزاما نوعی اندیشه آنهارا اندیشه ی اعتباری می نامیم استخدام می کند و به مقاصد طبیعی خود نائل می گردد.
    د : رعایت استحقاقها در افاضه ی وجود و امتناع نکردن از افاضه و رحمت به آنچهامکان وجود یا کمال وجود دارد : ذات مقدس حق که کمال مطلق و فیاض علی الاطلاق است به هر موجودی آنچه را که برای او ممکن است از وجود ، اعطا می کند و امساک نمی نماید و هر موجودی هر درجه از وجود و کمال وجود که استحقاق و امکان آن را دارد دریافت می کند
    با تشکر از جهانگرد عزیز...
    به گمانم این مطالب صفحات آغازین کتاب عدل الهی نوشته استاد مطهری است.
    بد نبود منبع را ذکر میفرمودید.
    بله,این تعریفی است مطهری گونه از عدل.که عدل را با:
    منظم بودن(تعادل داشتن)
    برقراری مساوات(که به نظر بنده این مطلب میتواند ناقض خوب مطلق بودن عدل گردد)
    پرداخت و یا جبران حق(حق از تکلیف می آید,اگر تکلیفی باشد سخن از حق معنا پیدا میکند)
    برتر بودن چیزی و یا عملی که خوب است
    ای مالک!
    هرگز مگو که من مامورم و معذور و هرگز مگو که به من دستور داده اند,از خشم ملت بترس که نمونه ای از خشم خداوند است,از اجتماعات عمومی جلوگیری مکن,و بدان که از کشور ویران کسی خراج نمیگیرد.(امام علی ع)

  9. تشکر


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,487
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    4 روز 12 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    1164
    آپلود
    119
    گالری
    2



    خوب دوست گرامی
    لطفا معیارهای خودتون را ذکر کنید تا به بررسی نظرات بپردازیم
    با تشکر

    آفت دين سه چيز است، داناى بد كار و پيشواى ستم كار و مجتهد نادان‏
    حرکت کشتی نجات آدمیان احتیاجی به دریا ندارد.این کشتی روی قطره اشکی مقدس که برای حسین بن علی ریخته می شود می گذرد.علامه جعفری

  11. تشکر


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    363
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    11 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط jahangardkocholo نمایش پست
    خوب دوست گرامی
    لطفا معیارهای خودتون را ذکر کنید تا به بررسی نظرات بپردازیم
    با تشکر
    بنده هم به دنبال همین معیار میگردم!
    اصولا با چه سنگ محکی میتوان عدل و عادل بودن یک نفر را سنجید؟
    اگر معنای عدل را همان تعاریف استاد شهید بگیریم,یعنی:منظم بودن/مساوات/
    پرداخت و یا جبران حق و برتر بودن چیزی یا عملی که خوب است,به نظر شما با این تعریف هیچ ایرادی بر عادل بودن خداوند وارد نیست؟
    ای مالک!
    هرگز مگو که من مامورم و معذور و هرگز مگو که به من دستور داده اند,از خشم ملت بترس که نمونه ای از خشم خداوند است,از اجتماعات عمومی جلوگیری مکن,و بدان که از کشور ویران کسی خراج نمیگیرد.(امام علی ع)

  13. تشکر


  14. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    958
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 3 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط angel1943 نمایش پست
    درود
    چند سوال:
    عدل چیست؟
    معیار و مقیاس عدل کدام است؟(عقل یا شرع)
    .
    .
    .
    خداوند چون عدل دارد خوب است یا اینکه چون خداوند عدل دارد عدل خوب است؟




    این یک سوال تاریخی است ولی هنوز نو و تازه است جوابهای زیادی برای این موضوع عدل ساخته شده است ولی هنوز شبهاتی در مورد این قضیه وجود دارد
    عدل در گروه موضوعات مثبت تلقی می شود
    برای انسان کلمات یا بار ارزشی مثبت دارد یا بار ارزشی منفی
    این بار ارزشی در جاهای گوناگون دنیا با زیر و بم هایی وجود دارد مثلا برای انسانی ممکن است چیزی ارزش مثبت داشته باشد در همان حال برای شخص دیگر بار منفی داشته باشد
    مثلا روزه گرفتن برای یک مسلمان بار ارزشی مثبت داشته در همان حال برای یک ادم مادی عین حماقت باشد
    بعضی از موضوعات برای تمام بشر بار ارزشی مثبت دارد مانند سلامتی جسم و بعضی موضوعات برای تمام بشر بار ارزشی منفی دارد مانند دروغ
    عدل ار چیزهای مثبت است تمام مردم دنیا اعتقاد دارند که عدل مانند صداقت بار ارزشی مثبت دارد
    لذا همه افرادی که در مورد خدا بحث می کنند و موضع مخالف دارند قصدشان این است که با مطرح کردن چیزهایی که ناقض عدل است دین را زیر سوال ببرند
    همانطور که گفتم معیار سنجش عدل تفاوت دارد دستگاه مشترکی وجود ندارد که بتوان با ان عدل را اندازه گیری کرد
    برای یک مسلمان ارزش هر چیزی رو شرع تعیین می کند ولی عقل نیز با شرع مخالفتی ندارد
    برای بحث در این مورد می توان تنها از عقل نیز استفاده کرد
    سوال دیگر تان این بود که ایا خدا انچه انجام می دهد عدل است یا انچه عدل است را انجام می دهد
    ما انتظار داریم که خدا انچه عدل است را انجام دهد
    بنظر میاد این مورد درست باشد زیرا وقتی می گوییم کسی درست را انجام می دهد درست ان چیزی است که همه قبول دارند وقتی می گوییم کاری که فلانی انجام می دهد درست است ممکن است کاری رو انجام دهد که از نظر سایرین درست نباشد
    گاهی ممکن است در درست بودن چیزی با هم موافق نباشیم مثلا اسلام می گوید کسی که دزدی می کند دستش را قطع کنید در این مورد بسیاری موافق نیستند لذا باید اول بررسی شود اصولا این مجازات درست است یا نه اگر درست بود نتیجه می شود که خدا فرمان به عملی درست داده است یا در مورد حجاب بانوان سایر جهان موافق حجاب بانوان نیستند ابتدا باید بررسی شود که ایا حجاب درست است یا غلط
    ویرایش توسط مزمل : ۱۳۸۹/۰۶/۱۳ در ساعت ۱۷:۱۸
    ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ ﴿۱﴾ مَا أَنتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ ﴿۲﴾ وَإِنَّ لَكَ لَأَجْرًا غَيْرَ مَمْنُونٍ ﴿۳﴾


    وَكَذَلِكَ أَنزَلْنَاهُ حُكْمًا عَرَبِيًّا وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ وَاقٍ ﴿۳۷﴾






  15. تشکر


  16. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    363
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    11 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست





    این یک سوال تاریخی است ولی هنوز نو و تازه است جوابهای زیادی برای این موضوع عدل ساخته شده است ولی هنوز شبهاتی در مورد این قضیه وجود دارد
    عدل در گروه موضوعات مثبت تلقی می شود
    برای انسان کلمات یا بار ارزشی مثبت دارد یا بار ارزشی منفی
    این بار ارزشی در جاهای گوناگون دنیا با زیر و بم هایی وجود دارد مثلا برای انسانی ممکن است چیزی ارزش مثبت داشته باشد در همان حال برای شخص دیگر بار منفی داشته باشد
    مثلا روزه گرفتن برای یک مسلمان بار ارزشی مثبت داشته در همان حال برای یک ادم مادی عین حماقت باشد
    بعضی از موضوعات برای تمام بشر بار ارزشی مثبت دارد مانند سلامتی جسم و بعضی موضوعات برای تمام بشر بار ارزشی منفی دارد مانند دروغ
    عدل ار چیزهای مثبت است تمام مردم دنیا اعتقاد دارند که عدل مانند صداقت بار ارزشی مثبت دارد
    لذا همه افرادی که در مورد خدا بحث می کنند و موضع مخالف دارند قصدشان این است که با مطرح کردن چیزهایی که ناقض عدل است دین را زیر سوال ببرند
    همانطور که گفتم معیار سنجش عدل تفاوت دارد دستگاه مشترکی وجود ندارد که بتوان با ان عدل را اندازه گیری کرد
    برای یک مسلمان ارزش هر چیزی رو شرع تعیین می کند ولی عقل نیز با شرع مخالفتی ندارد
    برای بحث در این مورد می توان تنها از عقل نیز استفاده کرد
    سوال دیگر تان این بود که ایا خدا انچه انجام می دهد عدل است یا انچه عدل است را انجام می دهد
    ما انتظار داریم که خدا انچه عدل است را انجام دهد
    بنظر میاد این مورد درست باشد زیرا وقتی می گوییم کسی درست را انجام می دهد درست ان چیزی است که همه قبول دارند وقتی می گوییم کاری که فلانی انجام می دهد درست است ممکن است کاری رو انجام دهد که از نظر سایرین درست نباشد
    گاهی ممکن است در درست بودن چیزی با هم موافق نباشیم مثلا اسلام می گوید کسی که دزدی می کند دستش را قطع کنید در این مورد بسیاری موافق نیستند لذا باید اول بررسی شود اصولا این مجازات درست است یا نه اگر درست بود نتیجه می شود که خدا فرمان به عملی درست داده است یا در مورد حجاب بانوان سایر جهان موافق حجاب بانوان نیستند ابتدا باید بررسی شود که ایا حجاب درست است یا غلط
    درود.
    در اینکه عدل برای تمام انسانها بار مثبت دارد با شما موافقم.
    فرمودید معار سنجش عدل برای مومن شرع است,که اگر شرع گفت: فلان عمل عدل کامل است ولی عقل آن را نپذیرفت باید به شرع استناد نمود؟
    خداوند آنچه را که عدل است انجام میدهد؟یعنی خداوند عمل خویش را بر طبق معیارهای انسانی تنظیم میکند؟
    طبق این گفته عدل معنایی قدیمیتر از وجود خداوند داشته!
    خداوند میآید و میبیند که مثلا چه چیزی در زمین با عدل انسانها جور در می آید,آنگاه بر طبق آن عمل میکند؟
    بنا بر این گفته,عدلی که ما مسلمانان تعریف میکنیم عدل کامل و محکم است که ایرادی بر این تعریف وارد نیست,چون خداوند آن را انجام میدهد.!
    ای مالک!
    هرگز مگو که من مامورم و معذور و هرگز مگو که به من دستور داده اند,از خشم ملت بترس که نمونه ای از خشم خداوند است,از اجتماعات عمومی جلوگیری مکن,و بدان که از کشور ویران کسی خراج نمیگیرد.(امام علی ع)

  17. تشکر


  18. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    958
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 3 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط angel1943 نمایش پست
    درود.
    در اینکه عدل برای تمام انسانها بار مثبت دارد با شما موافقم.
    فرمودید معار سنجش عدل برای مومن شرع است,که اگر شرع گفت: فلان عمل عدل کامل است ولی عقل آن را نپذیرفت باید به شرع استناد نمود؟
    خداوند آنچه را که عدل است انجام میدهد؟یعنی خداوند عمل خویش را بر طبق معیارهای انسانی تنظیم میکند؟


    سوال این است که وقتی یک مومن معیارش شرع است وان گاه اگر شرع چیزی را گفت که عقل قبول نکرد باید به شرع عمل کرد؟
    ابتدا باید عرض کنم که نمیتوان تنها با کلام بدون مثال موضوع را بررسی کرد چون این روش ایجاد ابهام می کند لازم است موردی بحث را بررسی کنیم نه کلی اگر شرع چیزی را گفت که عقل قبول نکرد حتما عقل برای رد چیزی را که شرع گفته استدلال می اورد ان گاه باید دید ایا شرع برای فرمانی که داده استدلالی دارد یا نه
    من معتقدم شرع نیز عقل دارد نمی توان شرع را فاقد عقل دانست در حقیقت این شرع و عقل نیست که رو بروی هم قرار می گیرند بلکه این عقل شرع است که در برابر عقل بشر(نه عقل محض) قرار می گیرد
    استدلال عقلی بشر استدلالی ریاضی برای بشر نیست بلکه استدلالی است که مورد موافقت همه عقول قرار نمی گیرد لذا نمی توان گفت عقل و باید گفت یک عقل در صورتی می توانیم بگوییم عقل که استدلال یک نفر مورد موافقت همه قرار بگیرد مانند حساب یا مانند ترازو وقتی ترازو می نویسد بار شما 10 کیلو هست کسی ایرادی نمی گیرد
    بنا براین ابتدا باید روشن کنیم وقتی استدلالی نتواند همه بشر را به وحدت برساند مشکل کجاست وقتی می توانیم بگوییم عقل که عقل یک میزان مورد قبول همگان باشد
    یعنی استدلالی که صاحب عقل می اورد بتواند شرع را محکوم کند و مردم هم قبول کنند
    مطلب بعدی این بود که اگر خدا انچه عدل است را انجام می دهد پس خدا بر اساس معیارهای انسانی عمل می کند
    معیارهای انسانی دو معیار هست یکی عقلانی دوم غیر عقلانی خدا چیزی رو انجام میدهد که عقلانی است
    مردم گاهی چیزی رو عقلانی می دانند که عقلانی نیست و در اصل عقل باید مانند ریاضی باشد کار خدا مورد تایید عقل است نه مورد تایید عقول
    به همین جهت من معتقدم عقل واحد است ولی هر استدلالی عقلانی نیست گر چه کسی بگوید حرف من مورد تایید عقل است و بعد بگوبد چون عقل شرع رو محکوم کرد پس من باید از عقل پیروی کنم چون معیارهای انسان همه عقلانی نیست کارهای خدا نیز بر اساس عقل است نه بر اساس بشر ابتدا باید سنجید کدام معیار بشر معقول است
    وقتی من می گویم عقل منظورم حق است نه هر استدلالی یعنی استدلال ها دو دسته اند حق و ظاهر حق استدلال حق همان استدلال عقل است استدلال باطل استدلالی است غیر عقلانی که پوشش عقل را دارد
    ابتدا باید عقل تعریف شود ایا تمام معیارهای انسان را می توان عقل نامید اگر عقل است پس چرا اختلاف وجود دارد و حالت ترازو را ندارد
    ایا انسان چیزی رو که عدل میدونه خودش قبول دارد که عدل است ایا اگر خدا همان کند که بشر می گوید عدل است اشتباه می کند؟

    ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ ﴿۱﴾ مَا أَنتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ ﴿۲﴾ وَإِنَّ لَكَ لَأَجْرًا غَيْرَ مَمْنُونٍ ﴿۳﴾


    وَكَذَلِكَ أَنزَلْنَاهُ حُكْمًا عَرَبِيًّا وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ وَاقٍ ﴿۳۷﴾






  19. تشکر


  20. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    363
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    11 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    معیارهای انسانی دو معیار هست یکی عقلانی دوم غیر عقلانی خدا چیزی رو انجام میدهد که عقلانی است
    درود.
    با جدا کردن عقل و شرع از هم,آنچه در این میان مورد نیاز است,معیاری است برای سنجش عقل.
    آن معیار چیست؟ببینید:
    میگوییم: خداوند عادل است و عدل را انجام میدهد و عدل مقوله ای است عقلانی.
    حال معیار و قیاس عقل چیست؟
    تکرار سوال قبل:
    میدانیم که خداوند عادل است پس اگر خدا اجرا کننده عدل است,عدل مقوله ای است که حضرت حق به آن پایبند است.عدل است که برای عادل الزام میآورد.
    فکر نمیکنم که این تعریف در وجود حق راهی داشته باشد؟
    اگر هم بگوییم که آنچه خداوند انجام میدهد عدل است,پس ظلم چیست؟
    ظلم نقطه مقابل عدل است.
    در ضمن متوجه منظورتان از عقلانی و غیر عقلانی نشدم.
    اگر فعل عقلانی را خوب بدانیم و غیر عقلانی را بد,چه تضمینی است که هیچگاه عقل قیاس کننده انسانی اشتباه نکند و به بیراهه نرود؟
    عقل ادمی ناقص است و نمیتواند برای هرچیزی استدلالی بیارود,خوب وبدقراردادهای از پیش نوشته شده اند که انسانها به آنها عادت کرده اند.
    شاید روزی برسد که معانی جابه جا شوند و یا لااقل مدعیان معانی به چشم مردم(نوع بشر)بزرگ گردند.میشود آنروز گفت:که چون معیار و قیاسی برای خوب و بد نداریم(عقلی نداریم که بخواهد خوب و بد را تشخیص دهد(داریم,اما عقلی که به بیراهه رفته))نمیتوانیم تعریفی از عدل ارائه دهیم؟

    ای مالک!
    هرگز مگو که من مامورم و معذور و هرگز مگو که به من دستور داده اند,از خشم ملت بترس که نمونه ای از خشم خداوند است,از اجتماعات عمومی جلوگیری مکن,و بدان که از کشور ویران کسی خراج نمیگیرد.(امام علی ع)

صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود