صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بحث و پرسش و پاسخ پیرامون نزول، ربا ، بانکداری،قرض الحسنه و ساير مباحث اقتصادي

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    198
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    1 روز 13 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0

    بحث و پرسش و پاسخ پیرامون نزول، ربا ، بانکداری،قرض الحسنه و ساير مباحث اقتصادي




    مي خواستم درباره ربا و بانكداري در ايران بدانم؟آيا شخصي مي تواند مثل بانك هاي ايران خودش اقدام كند؟
    ویرایش توسط جان بركف : ۱۳۹۲/۱۰/۰۷ در ساعت ۱۹:۱۶

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    به نام خدا و سلام بر شما
    طاعات و عبادات قبول باشه ان شاءالله

    پاسخ به این سوال در چند قسمت عرض می شود:


    تعریف ربا
    حرمت ربا
    بحث بانکداری
    قراردادهای اسلامی



    =================================


    نکته اول: تعریف ربا

    اگر پولی به عنوان قرض به فردی داده شود و قرار بر این باشد که مبلغی اضافه گرفته شود این ربا و حرام است.

    همچنین اگر جنسی مانند گندم، برنج، خرما و مانند اینها که به صورت وزن یا کیل معامله می شود مورد معامله قرار بگیرد و مقدار یکی بیشتر از دیگری باشد این نیز ربا است.


    به عبارت دیگر:

    ربا یعنی سود ثابت برای سرمایه، چه در حالت سود دهی و چه در حالت ضرر.



    نکته دوم: حرمت ربا


    ربا یكی از گناهان بزرگ و دام های شیطان است و او سعی می كند با افكندن انسان های طماع و پول پرست در این دام، موجبات بدبختی نزول خواران و افراد نزول بگیر را فراهم سازد.

    دین بدون هیچ استثنایی ربا را مطلقا حرام كرده است.


    بعد از هجرت در سه سوره دیگر از سوره هایی كه در مدینه نازل شده بحث از ربا به میان آمده است كه به ترتیب عبارت اند از: سوره بقره، آل عمران، نساء.

    گرچه سوره بقره قبل از آل عمران نازل شده اما بعید نیست كه خصوص آیه 130 سوره ی آل عمران (كه حكم صریح تحریم ربا را بیان می كند) قبل از سوره ی بقره و آیات فوق نازل شده باشد.


    به هرحال، این آیه و سایر آیات مربوط به ربا، هنگامی نازل شد كه رباخواری با شدت هرچه تمام تر در مكه و مدینه و جزیره عربستان رواج داشت، و یكی از عوامل مهم آن زندگی طبقاتی یعنی ناتوانی شدید طبقه زحمت كش و طغیان اشراف بود؛ لذا مبارزه ی قرآن با ربا بخش مهمی از مبارزات اجتماعی اسلام را تشكیل می دهد. درآیه ی 275 سوره بقره می خوانیم:

    الَّذِینَ یأْكُلُونَ الرِّبَا لَا یقُومُونَ إِلَّا كَمَا یقُومُ الَّذِی یتَخَبَّطُهُ الشَّیطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَیعُ مِثْلُ الرِّبَا وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَیعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا فَمَنْ جَاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَانْتَهَى فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ وَمَنْ عَادَ فَأُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ«275»

    کسانی که ربا می‌خورند، (در قیامت) برنمی‌خیزند مگر مانند کسی که بر اثر تماس شیطان، دیوانه شده (و نمی‌تواند تعادل خود را حفظ کند؛ گاهی زمین می‌خورد، گاهی بپا می‌خیزد). این، به خاطر آن است که گفتند: «داد و ستد هم مانند ربا است (و تفاوتی میان آن دو نیست.)» در حالی که خدا بیع را حلال کرده، و ربا را حرام! (زیرا فرق میان این دو، بسیار است.) و اگر کسی اندرز الهی به او رسد، و (از رباخواری) خودداری کند، سودهایی که در سابق [= قبل از نزول حکم تحریم‌] به دست آورده، مال اوست؛ (و این حکم، گذشته را شامل نمی‌گردد؛) و کار او به خدا واگذار می‌شود؛ (و گذشته او را خواهد بخشید.) اما کسانی که بازگردند (و بار دیگر مرتکب این گناه شوند)، اهل آتشند؛ و همیشه در آن می‌مانند.


    «خبط» در لغت به معنی عدم حفظ تعادل بدن به هنگام راه رفتن یا برخاستن است، در جمله ی بالا شخص رباخوار، به آدم «مصروع» و «دیوانه» تشبیه شده، كه به هنگام راه رفتن قادر نیست تعادل خود را حفظ كند و بطور صحیح گام بردارد.


    (احتمال اول) منظور از این سخن چگونگی «مشی اجتماعی» رباخواران در دنیا است، زیرا آن ها عملی همچون دیوانگان دارند و فاقد تفكر صحیح اجتماعی هستند، و حتی منافع خود را هم نمی توانند درنظر بگیرند، زیرا مسائلی مانند تعاون، هم دردی، عواطف انسانی، نوع دوستی برای آن ها مفهومی ندارد و پرستش ثروت آن چنان چشم عقل آن ها را كور كرده كه نمی فهمند استثمار طبقات زیر دست و غارت كردن دست رنجشان، بذر دشمنی را در دل های آنان می پاشد، و به انقلاب ها و انفجارهای اجتماعی كه اساس مالكیت را به خطر می افكند منتهی می شود.

    در این صورت امنیت و آرامش در چنین اجتماعی وجود نخواهد داشت، و رباخواران هم نمی توانند راحت زندگی كنند و مشی شان مشی دیوانگان است.


    (احتمال دوم) بر اساس اقوال دیگری، منظور از قیام در این آیه رستاخیز و ورود به صحنه ی قیامت است، یعنی به هنگام زندگی در آن جهان به شكل دیوانگان و مصروعان محشور می شوند.

    اكثر مفسران احتمال دوم را پذیرفته اند، ولی بعضی از مفسران جدید احتمال اول را ترجیح داده اند.


    اما از آنجایی كه وضع انسان در جهان دیگر تجسمی از اعمال او در این جهان است، ممكن است آیه اشاره به هر دو معنا باشد، یعنی آن هایی كه قیامشان در دنیا بی رویه و غیرعاقلانه، و آمیخته با «ثروت اندوزی دیوانه وار» است در جهان دیگر نیز به سان دیوانگان محشور می شوند.


    جالب اینكه در روایات به هر دو قسمت اشاره شده است.


    در روایتی در تفسیر به نقل از امام صادق (علیه السلام) آمده است:

    «رباخوار از دنیا نمی رود مگر اینكه به نوعی از جنون مبتلا خواهدشد».


    و در روایت دیگر برای مجسم ساختن حال رباخواران شكم باره كه فقط به فكر منافع خویش اند و ثروت شان وبال آن ها خواهدشد، ازپیامبر (صلوات الله علیه و آله) چنین نقل شده كه فرمودند:

    «هنگامی كه به معراج رفتم دسته ای را دیدم كه به حدی شكم آنان بزرگ بود كه هرچه تلاش می كردند برخیزند و راه بروند، برای آنان ممكن نبود و پی درپی به زمین می خوردند. از جبرئیل سؤال كردم: این ها چه افرادی هستند و جرمشان چیست؟ جواب داد: این ها رباخواران هستند».


    حدیث اول: حالت آشفتگی انسان را درجهان منعكس می سازد.

    حدیث دوم: حالات رباخواران در صحنه قیامت را بیان می كند.



    هر دو مربوط به یك حقیقت است:

    «ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قالُوا إِنَّمَا الْبَیْعُ مِثْلُ الرِّبا»

    دراین جمله منطق رباخواران بیان شده است. آن ها می گویند: «چه تفاوتی میان تجارت و رباخواری است». یعنی هر دو از انواع مبادله هستند كه طرفین با اراده و اختیار خود آن را انجام می دهند.

    قرآن در پاسخ آن ها می فرماید: «واحل الله البیع وحرم الربا» خداوند بیع و تجارت را حلال كرده و ربا را تحریم نموده. یعنی میان این دو فرق روشنی است، و نباید آن ها را با هم اشتباه كرد.


    قرآن شرح بیشتری در زمینه تفاوت این دو نداده است که گویا به دلیل وضوح آن بوده است زیرا:

    اولا: در خرید و فروش معمولی هر دو طرف به طور یكسان در معرض سود و زیان هستند، گاهی هر دو سود می كنند، گاهی هر دو زیان، گاهی یكی سود و دیگری زیان می بیند، درحالی كه در «معاملات ربوی» رباخوار هیچ گاه زیان نمی بیند و تمام زیان های احتمالی بر دوش طرف مقابل سنگینی خواهدكرد و به همین دلیل است كه مؤسسات ربوی روز به روز وسیع تر و سرمایه دارتر می شوند و در برابر تحلیل رفتن طبقات ضعیف، بر حجم ثروت آن ها دائما افزوده می شود.

    ثانیا: درتجارت و خرید و فروش معمولی، طرفین در مسیر «تولید و مصرف» گام برمی دارند، در صورتی كه رباخوار هیچ عمل مثبتی در این زمینه ندارد.

    ثالثا: با شیوع رباخواری سرمایه ها درمسیرهای ناسالم می افتد و پایه های اقتصادی كه اساس اجتماع است متزلزل می گردد، درحالی كه تجارت صحیح موجب گردش سالم ثروت است.

    رابعا: رباخواری منشأ دشمنی ها و جنگ های طبقاتی است، درحالی كه تجارت صحیح چنین نیست و هرگز جامعه را به زندگی طبقاتی و جنگ های ناشی از آن سوق نمی دهد.


    «فَمَنْ جاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَانْتَهى‏ فَلَهُ ما سَلَفَ وَ أَمْرُهُ إِلَى اللَّه‏»

    جمله ی بالا می گوید كسانی كه پند و اندرز الهی درمورد تحریم ربا به آن ها برسد و از این كار خودداری كنند، سودهایی را كه قبل از نزول این حكم گرفته اند از آن خود آن هاست (یعنی این قانون همانند هر قانون دیگر عطف به ماسبق نمی شود)، زیرا می دانیم اگر قوانین بخواهد گذشته را هم شامل شود مشكلات فراوان و هرج و مرج شدید در زندگی مردم به وجود می آورد، به همین دلیل همیشه قوانین از زمانی كه رسمیت می یابد اجرا می شود.

    البته معنی این سخن آن نیست كه اگر رباخواران مطالباتی از افراد داشتند بعد از نزول آیه می توانستند چیزی بیش از سرمایه خود از آن ها بگیرند، بلكه منظور این است که سودهایی كه قبلا گرفته اند، برای آن ها مباح است.


    سپس می فرماید: «وَ أَمْرُهُ إِلَى اللَّه‏» یعنی كار آن ها در قیامت به خدا واگذار می شود، گرچه ظاهر این جمله این است كه آینده این گونه افراد از نظر مجازات و عفو روشن نیست، ولی با توجه به جمله ی قبل معلوم می شود كه منظور همان عفو است، گویا اهمیت گناه ربا، سبب شده كه حتی حكم عفو درباره ی كسانی كه قبل از نزول آیه دست به این كار زده اند به طور صریح و بی پرده گفته نشود.


    «وَ مَنْ عادَ فَأُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فیها خالِدُون‏ِ»

    اگر كسی پس از این اندرز الهی با آن همه تأكید و اصرار، دست از این عمل برندارد، باید در انتظار عذاب دردناك و دائمی پروردگار باشد.

    عذاب «خالد و همیشگی» گرچه از برای افراد با ایمان نخواهد بود؛ ولی منظور از این آیه رباخوارانی است كه به عنوان مبارزه با قانون خدا و دشمنی و لجاجت، مرتكب این گناه می شوند، مسلّما چنین اشخاصی ایمان صحیحی ندارند و به همین دلیل آیه می گوید: «عذاب آن ها جاویدان است».

    می توان گفت: منظور از خلود در اینجا مانند آیه (93) سوره نساء مجازات طولانی است نه ابدی و جاویدان و ممكن است رباخواری مستمر و دائم سبب شود كه انسان، بدون ایمان از دنیا برود.[1]


    ------------------------------------------------

    پی نوشت:
    [1] . تفسیر نمونه، جلد2، ص270- 274


    =======================================

    ادامه بحث بانکداری ان شاءالله به زودی...

    .




  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    198
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    1 روز 13 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    ممنون بخاطر توضيحاتتون.ولي سوالات بسيار است.آيا در كشور ما بانك ها و مردم معاملات ربوي انجام مي دهند؟وقتي من از بانك وام مي گيرم كه مثلا كار توليدي راه بيندازم چه سود كنم و چه ضرر بانك از من پول سودش را مي خواهد.يا وقتي سرمايه خودم را در بانك مي گذارم بانك موظف مي شود ب من در مدت معيني سود بدهد.آيا با اين شرايط تقريبا اكثر مردم معاملات ربوي مي كنند؟(با توجه به اين كه در معاملات ربوي هر دو طرف گناهكارند)در دنيا امروز كه خريد خانه بدون گرفتن وام بسيار سخت و تقريبا غير ممكنه چه بايد كرد؟
    در آرزوي پيوستن جز به بينهايت

  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    30
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    قرض دادن پول و گرفتن مبلغی بیشتر از مقدار قرض داده شده، تنها در سه صورت مجاز است.
    مضاربه، مزارعه و مساقات
    مزارعه و مساقات مربوط به باغداری و کشاورزی و مضاربه مربوط به فعالیتهای اقتصادی دیگر است.
    اگر بخواهیم بانکداری را بر مبنای مضاربه قرار دهیم باید توجه کنیم که:
    در مضاربه فردی پول را قرض می دهد به شخص دیگر و نفر دوم با کار کردن ، سودی حاصل کرده (مبنی بر قرار داد طرفین) مابین طرفین تقسیم می شود. حال اگر شخصی که کار میکند ضرر کند آنگاه هردو طرف قرار داد در ضرر شریکند (همانطور که در سود شریک اند) در غیر اینصورت (حتی با بیمه کردن و ...) باز هم حکم بر ربا است. لذا با توجه به مطلب مطرح شده و فتوای بسیاری از مراجع تقلید عظام ، بانکداری کنونی بر پایه رباست.(متاسفانه)
    جالب آنکه قرض الحسنه را هم آلوده کرده ایم.
    حال بیاییم و کلاه شرعی درست کنیم و دلیل بیاوریم و استدلال بیاوریم یا بهتر بگوییم سفسطه کنیم کمی توهین به شعائر اسلام است.

  7. تشکر


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    58
    تشکر:
    1
    حضور
    6 دقیقه
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت چیکار کنیم پول ربا توی زندگی مان نیاید




    با سلام
    یه مدت مدیدی دارم به این مسئله فکر می کنم که واقعا چه جوری میشه توی زندگیم پول ربا نیاید.(من مقلد آیت الله بهجت می باشم و طبق فتوای ایشان سود بانکی و.. حرام است)
    ولی هر جور فکر می کنم بازم گرفتار این مسئله می شم .
    فکر کنید وام را نمیشه گرفت چون سود بانکی حرامه-
    توی شرکتی که وام می گیرد نباید کار کنید چون حقوقتان آلوده به ربا می شود
    توی خونه کسانیکه وام گرفتند نمی توانید راحت چیزی بخورید و.. چون..(و صد البته 90% صاحبخانه محترم از شما دلگیر می شود)

    جدیدا یه چیزی جالبی متوجه شدم اینکه خیلی از حق التدریسی ها در دانشگاه های... حقوق شان را 6-7 ماه بعد یا.. بهشان می دهند به دلیل اینکه در این مدت روی این پول سود بیاید !!!تدریس هم که می کنی بازم درگیر این مسئله ای!!!
    البته ربا اقسام دیگری هم دارد بجز سود بانکی که از دوستان می خواهم درباره آنها هم راهکارشان را بگویند.سوء تفاهم هم نشه من اعتقاد دارم به اینکه ربا حرام است اما کاملا توجیه نشدم؟؟؟
    خواهش می کنم مرا راهنمایی کنید.


    كارشناس بحث : پاسخگوي قرآني

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۶/۳۱ در ساعت ۲۳:۰۷
    پروردگارا

    به من آرامش ده
    تا بپذیرم آنچه را که نمیتوانم تغییر دهم،

    دلیری ده
    تا تغییر دهم آنچه را که میتوانم تغییر دهم،

    بینش ده

    تا تفاوت این دو را بدانم،

    مرا فهم ده

    تا متوقع نباشم دنیا و مردم آن مطابق میل من
    رفتار کنند...


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و درود


    1. ربا بطور مسلم و قطعا حرام است.


    2. بنابر نظر مشهور مراجع عظام، اگر فعالیت بانکها بر اساس عقود شرعی مثل مضاربه و ... است، سپرده گذاری و گرفتن سود و وام جایز و حلال است.


    3. مرحوم آیت الله بهجت، فعالیت بانکها را شرعی نمی دانستند.


    بنا بر نظر معظم له، گرفتن سود بانكی و نيز گرفتن وام و پرداخت مبلغ اضافه بر آن، حرام است و ربا محسوب مي شود؛ مگر اینکه در قبال آن سود، معامله شرعیه مستقلی انجام شود، در این صورت اشکال نداردو حلال است.


    مثلا اگر شما 1000 تومان پس انداز می کنید و می دانید در طول یک سال 200 تومان به شما سود می دهند، درصورتی که چیزی به آنها بفروشید به ازای 200 تومان ـ مثلا یک خودکار به آنها بفروشید 200 تومان (معادل همان مبلغ سود)ـ ومتصدی بانک قبول کند، اشکال ندارد و حلال است.



    4. لذا هر سود بانکی ـ ولو با تقلید از مرحوم آیت الله بهجت ـ حرام نیست و راه شرعی برای حلال بودن آن وجود دارد.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۸۹/۰۷/۰۱ در ساعت ۲۱:۵۹

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  10. تشکرها 2


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0







    ادامه



    5. هر نوع سود دهی و یا تعیین درصد سود، ربا و حرام نیست. گاهی سود مشخص علی الحساب هم مقرر می شود، ولی چون در قالب عقد شرعی است اشکال ندارد و صحیح است.


    6. ربا، معامله پول در برابر پول است، بدون این که مقید به فعالیت اقتصادی باشد. شخص پولی به دیگری می دهد و می گوید فلان درصد از این پول را ماهیانه یا ... به عنوان سود باید پرداخت نمایی.

    در حالی که مثلا مضاربه که یک عقد شرعی است، در آن سرمایه از یکی، و کار و فعالیت از دیگری است. این دو با هم عقد مضاربه می بندند که عامل با آن پول فعالیت انجام می دهد و درصد معینی از سود حاصله ـ نه اصل سرمایه ـ را برای خود، و درصد معینی را هم به صاحب پول می دهد.


    7. قرارداد با تعییندرصد مشخص از سودحاصله، اشکال ندارد و جایز و حلال است؛ ولی اگر به صورت مبلغ مشخص و یا درصدی ازاصل سرمایه را مشخص می کند ربا است و اشکال دارد.


    8. با ترویج روحیه قرض دادن و گسترش سنت قرض الحسنه، این سنت اسلامی بیش از پیش احیا شده و مشکلات مالی مسلمانها خیلی راحت تر حل می شود.







    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0






    ادامه


    بنابر این هر سود دهی و وام بانکی حرام نیست.


    علاوه بر این که حقوقی که به شخص داده می شود و یا غذا یا هر چیز دیگری که در میهمانی و غیره برای شما فراهم می شود، تا موقعی که یقین نداشته باشید که عین این پول یا عین این غذا از پول حرام است، استفاده از آن اشکال ندارد و جایز و حلال است.


    این حکم مورد اتفاق نظر مراجع عظام است.




    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    1,279
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 4 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    72
    آپلود
    4
    گالری
    98



    سلام خدمت دوستان. با توجه به اون چیزی که بنده شنیدم سود بانک ها حرام نیست...چون این وامی که میدند به صورت یه قرار داده...من اینجوری شنیدم مثلا اگر بانک به نفر وام مسکن میدن یارو میره خونه میخره در واقع اون خونه مال بانک هم هست ولی به جای اینکه بانک خود خونه رو تصاحب کنه به جاش صاحب وام انگار خونه رو قسطی از بانک میخره...حالا نمیدونم این کار هم ربا حساب میشه یانه بعدید میدونم!...ولی اونچیزی که مسلمه اینه که جریمه ای که بابت دیر پرداخت کردن وام میگیرند حرام است...جایی اشکال داشت کارشناسان تصحیح کنند.
    یاحق.

    امام خمینی (ره) :

    ما میگوییم تا شرک و کفر هست،مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستیم...

  14. تشکرها 2


  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    58
    تشکر:
    1
    حضور
    6 دقیقه
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت




    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی نمایش پست
    بنا بر نظر معظم له، گرفتن سود بانكی و نيز گرفتن وام و پرداخت مبلغ اضافه بر آن، حرام است و ربا محسوب مي شود؛ مگر اینکه در قبال آن سود، معامله شرعیه مستقلی انجام شود، در این صورت اشکال نداردو حلال است.


    مثلا اگر شما 1000 تومان پس انداز می کنید و می دانید در طول یک سال 200 تومان به شما سود می دهند، درصورتی که چیزی به آنها بفروشید به ازای 200 تومان ـ مثلا یک خودکار به آنها بفروشید 200 تومان (معادل همان مبلغ سود)ـ ومتصدی بانک قبول کند، اشکال ندارد و حلال است.



    4. لذا هر سود بانکی ـ ولو با تقلید از مرحوم آیت الله بهجت ـ حرام نیست و راه شرعی برای حلال بودن آن وجود دارد.
    راستش این چیزی که گفتید برایم ابهام دارد یعنی برای حلال شدن پول به کارمند بانک خودکار بفروشیم؟شما خودتان جای کارمند بانک ؟آخه میشه؟
    در مورد 4 می توانید چند تا از این راه ها را مثال بزنید؟
    یک جا داریم وام و پرداخت مبلغ اضافه بر آن حرام است و یک جا داریم هر سود بانکی حرام نیست :تناقض


    پروردگارا

    به من آرامش ده
    تا بپذیرم آنچه را که نمیتوانم تغییر دهم،

    دلیری ده
    تا تغییر دهم آنچه را که میتوانم تغییر دهم،

    بینش ده

    تا تفاوت این دو را بدانم،

    مرا فهم ده

    تا متوقع نباشم دنیا و مردم آن مطابق میل من
    رفتار کنند...

صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ★*★ وای،من دارم مادر می شم!! ... ★*★
    توسط معز الاولیاء در انجمن وظايف پدرو مادر
    پاسخ: 69
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۳/۰۴, ۱۴:۵۴
  2. شیطان پرستی،ماسون ها،متال
    توسط jahangardkocholo در انجمن قرآن و معرفی فرق و مذاهب
    پاسخ: 235
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۱۶, ۲۰:۳۴
  3. حکمت الهی،قسمت بودن،عدالت خدا،اختیار
    توسط دل شکسته در انجمن قضا و قدر در قرآن
    پاسخ: 9
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۲۲, ۰۷:۴۳
  4. پاسخ: 22
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۰۹/۰۲, ۰۸:۱۲

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود