صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: وإذا قرئ القرآن فاستمعوا له وأنصتوا لعلكم ترحمون

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    3,876
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    17 روز 10 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    164
    آپلود
    93
    گالری
    155

    وإذا قرئ القرآن فاستمعوا له وأنصتوا لعلكم ترحمون




    بنام خدا
    از انجا كه در بيشتر مجالس ومحافل قراني شايد براي اكثر شما هم پيش امده باشد.هنگامي كه به عنوان يك نفر شركت كننده توفيق شامل حال شماست. هنگامي كه يك نفر به عنوان قاري رودرروي شما در حال تلاوت ايات قران كريم است صحبت كردن شما با نفر كناريتان چه حكمي دارد؟

    مباح است؟
    مكروه است؟
    گناه كبيره وحرام است؟

    اگر با توجه به نص محكم قران;چنانچه استفداء مراجع دراين باره قيد شود بينهايت ممنونم....
    يا ارحم الراحمين

    ما عابران رهگذري بي نشانه ايم
    جاماندگان قافله اي جاودانه ايم
    پائيزلحظه ها چه شتابان رسيد وما
    دلواپسان رويش چندين جوانه ايم


    دانلودمحبوب ترین مجموعه تفسیر قران کانون گفتگوی قرانی

    (
    تفسیر20جلدی المیزان)



    http://www.askquran.ir/downloads.php?do=file&id=3611

    گروه شاعران کانون:http://www.askquran.ir/group.php?groupid=140


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17




    به نام خدا و سلام بر شما
    وقت بخیر

    چون سوالتون از جهت حکم شرعی هست نه تفسیری، لازم هست در این مورد بررسی بشه. من هم الان استفتاء یا نظر خاصی از جهت حکم شرعی در این مورد پیدا نکردم. انشاءالله اقدام میکنم و پاسخ را همینجا عرض میکنم.

    از جهت تفسیری این دو لینک را مطالعه بفرمایید:

    http://www.tebyan.net/index.aspx?pid...ID=1158&ltr2=5
    http://www.andisheqom.com/Files/qura...l=4&subid=4115


    از جهت حکم شرعی چیزی که فعلا می تونم خدمتتون عرض کنم اینکه:

    مسلما مباح نیست.

    و اگر به این جواب برسیم که گناه نیست، یقینا مکروه هست. (همانطور که می دانید، مکروه یعنی کاری که ترک آن بهتر از انجام آن هست ولی انجامش گناه ندارد.)


    ولی اینکه آیا گناه هست یا خیر؟

    اگر فردی سهوا و بدون توجه اینگونه عمل کند، حرامی مرتکب نشده است. ولی اگر توجه دارد که در مجلس قرآن یا در حضور قاری قرآن هست و قرآن در حال تلاوت است و این کارش به نوعی موجب بی احترامی به قرآن شود، گناه دارد. چون هرگونه بی احترامی و استخفاف قرآن اگر با عمد و توجه باشد، حرام هست.


    و آیا اینکه این گناه در این صورت کبیره هست یا خیر؟ در این خصوص باید بررسی کرد که گناه کبیره به چه معناست؟ اقوال تا حدودی متفاوت است.

    برخی گفته اند: در قرآن مجید و کلام معصومین (علیهم السلام) کلیه اعمالی که گناه محسوب می شود، بیان گردیده شده است و بعضی از آنها که وعده عذاب داده شده اند، از گناهان کبیره محسوب می شوند
    . (اقوال دیگری نیز وجود دارد که فعلا به آن نمی پردازیم تا از موضوع خارج نشویم.)

    البته گناهان کبیره نیز همه در یک سطح نیستند. بعضی بدون توبه بخشیده نمی شوند، مانند «شرک» و «قتل نفس» و برخی بدون توبه نیز ممکن است مشمول مغفرت گردند. علاوه بر این ها توبه راهی است برای بخشوده شدن همه گناهان؛ بلکه اگر گنه کاری از رحمت خدا مأیوس شود،خود مرتکب گناهی کبیره شده است.

    .





  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    3,876
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    17 روز 10 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    164
    آپلود
    93
    گالری
    155



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی احکام نمایش پست

    به نام خدا و سلام بر شما
    وقت بخیر

    چون سوالتون از جهت حکم شرعی هست نه تفسیری، لازم هست در این مورد بررسی بشه. من هم الان استفتاء یا نظر خاصی از جهت حکم شرعی در این مورد پیدا نکردم. انشاءالله اقدام میکنم و پاشخ را همینجا عرض میکنم.

    ولی چیزی که فعلا می تونم خدمتتون عرض کنم اینکه:

    مسلما مباح نیست.

    و اگر به این جواب برسیم که گناه نیست، یقینا مکروه هست. (همانطور که می دانید، مکروه یعنی کاری که ترک آن بهتر از انجام آن هست ولی انجامش گناه ندارد.)


    ولی اینکه آیا گناه هست یا خیر؟

    اگر فردی سهوا و بدون توجه اینگونه عمل کند، حرامی مرتکب نشده است. ولی اگر توجه دارد که در مجلس قرآن یا در حضور قاری قرآن هست و قرآن در حال تلاوت است و این کارش به نوعی موجب بی احترامی به قرآن شود، گناه دارد. چون هرگونه بی احترامی و استخفاف قرآن اگر با عمد و توجه باشد، حرام هست.


    و آیا اینکه این گناه در این صورت کبیره هست یا خیر؟ در این خصوص باید بررسی کرد که گناه کبیره به چه معناست؟ اقوال تا حدودی متفاوت است.

    برخی گفته اند: در قرآن مجید و کلام معصومین (علیهم السلام) کلیه اعمالی که گناه محسوب می شود، بیان گردیده شده است و بعضی از آنها که وعده عذاب داده شده اند، از گناهان کبیره محسوب می شوند
    . (اقوال دیگری نیز وجود دارد که فعلا به آن نمی پردازیم تا از موضوع خارج نشویم.)

    البته گناهان کبیره نیز همه در یک سطح نیستند. بعضی بدون توبه بخشیده نمی شوند، مانند «شرک» و «قتل نفس» و برخی بدون توبه نیز ممکن است مشمول مغفرت گردند. علاوه بر این ها توبه راهی است برای بخشوده شدن همه گناهان؛ بلکه اگر گنه کاری از رحمت خدا مأیوس شود،خود مرتکب گناهی کبیره شده است.

    .


    بنام خدا
    با توجه به تذكرات مكرر در مجالس قراني كه از طرف قاري يا مسئول جلسات داده ميشود اين مورد باز هم كما كان به چشم ديده ميشودواز انجا كه سهو دراين موارد با تذكر مواجه شود وتكرار گردد نوعي بي احترامي است .
    لذا ممنون ميشوم كه حكم شرعي يا استفداء مراجع عظام را در اين مواردذكر فرمائيد
    با تشكر مجدد والتماس دعا..

    ما عابران رهگذري بي نشانه ايم
    جاماندگان قافله اي جاودانه ايم
    پائيزلحظه ها چه شتابان رسيد وما
    دلواپسان رويش چندين جوانه ايم


    دانلودمحبوب ترین مجموعه تفسیر قران کانون گفتگوی قرانی

    (
    تفسیر20جلدی المیزان)



    http://www.askquran.ir/downloads.php?do=file&id=3611

    گروه شاعران کانون:http://www.askquran.ir/group.php?groupid=140


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    3,876
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    17 روز 10 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    164
    آپلود
    93
    گالری
    155



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی احکام نمایش پست

    به نام خدا و سلام بر شما
    وقت بخیر

    چون سوالتون از جهت حکم شرعی هست نه تفسیری، لازم هست در این مورد بررسی بشه. من هم الان استفتاء یا نظر خاصی از جهت حکم شرعی در این مورد پیدا نکردم. انشاءالله اقدام میکنم و پاسخ را همینجا عرض میکنم.

    از جهت تفسیری این دو لینک را مطالعه بفرمایید:

    http://www.tebyan.net/index.aspx?pid...id=1158&ltr2=5
    http://www.andisheqom.com/files/qura...l=4&subid=4115


    از جهت حکم شرعی چیزی که فعلا می تونم خدمتتون عرض کنم اینکه:

    مسلما مباح نیست.

    و اگر به این جواب برسیم که گناه نیست، یقینا مکروه هست. (همانطور که می دانید، مکروه یعنی کاری که ترک آن بهتر از انجام آن هست ولی انجامش گناه ندارد.)


    ولی اینکه آیا گناه هست یا خیر؟

    اگر فردی سهوا و بدون توجه اینگونه عمل کند، حرامی مرتکب نشده است. ولی اگر توجه دارد که در مجلس قرآن یا در حضور قاری قرآن هست و قرآن در حال تلاوت است و این کارش به نوعی موجب بی احترامی به قرآن شود، گناه دارد. چون هرگونه بی احترامی و استخفاف قرآن اگر با عمد و توجه باشد، حرام هست.


    و آیا اینکه این گناه در این صورت کبیره هست یا خیر؟ در این خصوص باید بررسی کرد که گناه کبیره به چه معناست؟ اقوال تا حدودی متفاوت است.

    برخی گفته اند: در قرآن مجید و کلام معصومین (علیهم السلام) کلیه اعمالی که گناه محسوب می شود، بیان گردیده شده است و بعضی از آنها که وعده عذاب داده شده اند، از گناهان کبیره محسوب می شوند
    . (اقوال دیگری نیز وجود دارد که فعلا به آن نمی پردازیم تا از موضوع خارج نشویم.)

    البته گناهان کبیره نیز همه در یک سطح نیستند. بعضی بدون توبه بخشیده نمی شوند، مانند «شرک» و «قتل نفس» و برخی بدون توبه نیز ممکن است مشمول مغفرت گردند. علاوه بر این ها توبه راهی است برای بخشوده شدن همه گناهان؛ بلکه اگر گنه کاری از رحمت خدا مأیوس شود،خود مرتکب گناهی کبیره شده است.

    .


    ممنونم از لينكهاي ارسالي
    در باره وجوب ويا غير وجوب بودن شنيدن مطالب كامل است ولي در مورد حرمت ويا كراهت سخن گفتن در مجلسي كه قرائت قران ميشود به نتيجه نرسيدم لطفا در اين مورد هم اشاره فرمائيد
    ما عابران رهگذري بي نشانه ايم
    جاماندگان قافله اي جاودانه ايم
    پائيزلحظه ها چه شتابان رسيد وما
    دلواپسان رويش چندين جوانه ايم


    دانلودمحبوب ترین مجموعه تفسیر قران کانون گفتگوی قرانی

    (
    تفسیر20جلدی المیزان)



    http://www.askquran.ir/downloads.php?do=file&id=3611

    گروه شاعران کانون:http://www.askquran.ir/group.php?groupid=140


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    نقل قول نوشته اصلی توسط belher2 نمایش پست
    ممنونم از لينكهاي ارسالي
    در باره وجوب ويا غير وجوب بودن شنيدن مطالب كامل است ولي در مورد حرمت ويا كراهت سخن گفتن در مجلسي كه قرائت قران ميشود به نتيجه نرسيدم لطفا در اين مورد هم اشاره فرمائيد
    به نام خدا و با سلام مجدد خدمت شما

    همانطوری که بالا هم به بیان دیگری عرض شد، هنگام تلاوت قرآن شایسته است که شنوندگان به آیات قران گوش دهند و از صحبت بپرهیزند.

    حرف زدن در هنگام تلاوت قرآن اگر موجب هتک و بی احترامی به قرآن گردد، حرام است. اما اگر فرضا کسی سؤالی کرد یا درخواستی داشت، در این حد مشکلی ندارد و می تواند پاسخ دهد. چون عرف این را هتک حرمت قرآن نمی داند.

    به طور کلی اینجا ملاک تشخیص عرف متدیّنین هست که چه نوعی صحبت کردنی را هتک حرمت و بی احترامی به قرآن بدانند.

    ---------------

    مساله یا استفتاء خاصی در این خصوص از مراجع تقلید پیدا نکردم. قائدتا بر اساس مبنایی که عرض شد، حکم مساله با توجه به تشخیص عرف متدینین مشخص می شود.


    چون در مورد اعمالی که در رابطه با قرآن حرام هست انجام شود:

    - یک حکم کلی داریم که:

    بی احترامی به قرآن به هر شکلی باشد حرام هست. (و تشخیص این به عهده عرف متدینین می باشد.)


    - و سه حکم جزئی داریم که:

    1- نجس کردن حرام است.
    2- سوزاندن قرآن حرام هست.
    3- لمس آیات قرآن بدون وضو و طهارت جایز نیست.


    --------------

    در این مورد موضوع مشابهی نیز قبلا در این تاپیک داشتیم که می توانید مطالعه بفرمایید:
    http://www.askquran.ir/showthread.php?t=14522

    .



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    3,876
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    17 روز 10 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    164
    آپلود
    93
    گالری
    155



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی احکام نمایش پست
    به نام خدا و با سلام مجدد خدمت شما

    همانطوری که بالا هم به بیان دیگری عرض شد، هنگام تلاوت قرآن شایسته است که شنوندگان به آیات قران گوش دهند و از صحبت بپرهیزند.

    حرف زدن در هنگام تلاوت قرآن اگر موجب هتک و بی احترامی به قرآن گردد، حرام است. اما اگر فرضا کسی سؤالی کرد یا درخواستی داشت، در این حد مشکلی ندارد و می تواند پاسخ دهد. چون عرف این را هتک حرمت قرآن نمی داند.

    به طور کلی اینجا ملاک تشخیص عرف متدیّنین هست که چه نوعی صحبت کردنی را هتک حرمت و بی احترامی به قرآن بدانند.

    ---------------

    مساله یا استفتاء خاصی در این خصوص از مراجع تقلید پیدا نکردم. قائدتا بر اساس مبنایی که عرض شد، حکم مساله با توجه به تشخیص عرف متدینین مشخص می شود.


    چون در مورد اعمالی که در رابطه با قرآن حرام هست انجام شود:

    - یک حکم کلی داریم که:

    بی احترامی به قرآن به هر شکلی باشد حرام هست. (و تشخیص این به عهده عرف متدینین می باشد.)


    - و سه حکم جزئی داریم که:

    1- نجس کردن حرام است.
    2- سوزاندن قرآن حرام هست.
    3- لمس آیات قرآن بدون وضو و طهارت جایز نیست.


    --------------

    در این مورد موضوع مشابهی نیز قبلا در این تاپیک داشتیم که می توانید مطالعه بفرمایید:
    http://www.askquran.ir/showthread.php?t=14522

    .
    بنام خداوادرودوسلام برشما
    ايا امكان استفداء براي شما وجود دارد؟
    اگر عرف را متدينين بدانيم اختلاف نظر حتي در يك جمع 20 يا30 نفره در اين مورد وجود دارد.
    لذا اگر امكان استفداء وجود دارد خواهشمندم نتيجه انرا اعلام بفرمائيد.علي الخصوص در زماني كه قران مورد هتك حرمت شياطين امروزي قرار گرفته است.
    بدرود

    ما عابران رهگذري بي نشانه ايم
    جاماندگان قافله اي جاودانه ايم
    پائيزلحظه ها چه شتابان رسيد وما
    دلواپسان رويش چندين جوانه ايم


    دانلودمحبوب ترین مجموعه تفسیر قران کانون گفتگوی قرانی

    (
    تفسیر20جلدی المیزان)



    http://www.askquran.ir/downloads.php?do=file&id=3611

    گروه شاعران کانون:http://www.askquran.ir/group.php?groupid=140


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    به نام خدا و سلام بر شما و وقت بخیر
    عذر بابت تاخیر در پاسخ. چند روزی موفق به فعالیت در سایت نبودم.

    در استفتاء تلفنی از دفاتر تنی چند از مراجع تقلید، همگی به همان مضمونی که در پست های قبلی عرض شد فرمودند:

    هنگام تلاوت قرآن شایسته است که شنوندگان به آیات قران گوش دهند و از صحبت بپرهیزند. خواندن دعا و یا صحبت کردن هنگام پخش تلاوت قرآن، در صورتی که بی احترامی به آن محسوب نشود اشکال ندارد، هر چند گوش دادن به آن بهتر است. مثلا اگر کسی سؤالی کرد می تواند پاسخ دهد. اما اگر صحبت در حین تلاوت موجب هتک و بی‎احترامی به قرآن گردد، حرام است.

    در مورد پرسش ها و پاسخ هایی از احکام قرآن، این تاپیک را هم مشاهده بفرمایید:

    http://www.askquran.ir/showthread.php?t=20812




  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    3,876
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    17 روز 10 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    164
    آپلود
    93
    گالری
    155



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی احکام نمایش پست
    به نام خدا و سلام بر شما و وقت بخیر
    عذر بابت تاخیر در پاسخ. چند روزی موفق به فعالیت در سایت نبودم.

    در استفتاء تلفنی از دفاتر تنی چند از مراجع تقلید، همگی به همان مضمونی که در پست های قبلی عرض شد فرمودند:

    هنگام تلاوت قرآن شایسته است که شنوندگان به آیات قران گوش دهند و از صحبت بپرهیزند. خواندن دعا و یا صحبت کردن هنگام پخش تلاوت قرآن، در صورتی که بی احترامی به آن محسوب نشود اشکال ندارد، هر چند گوش دادن به آن بهتر است. مثلا اگر کسی سؤالی کرد می تواند پاسخ دهد. اما اگر صحبت در حین تلاوت موجب هتک و بی‎احترامی به قرآن گردد، حرام است.

    در مورد پرسش ها و پاسخ هایی از احکام قرآن، این تاپیک را هم مشاهده بفرمایید:

    http://www.askquran.ir/showthread.php?t=20812

    بنام خدا
    سلام بر تمام دوستان خصوصا پاسخگوي محترم
    عرض شود خدمت شما كه بنده دنبال يك دستور ويا فتواي مستدل هستم كه در جلسه مطرح كنم
    با اينكه در جلسه تعدادي روحاني نيز حضور دارند
    خواهشمندم شما كه زحمت كشيده ايد با منبع وادرسي مشخص مسئله را به نتيجه برسانيد
    مجددا صورت مسله را تكرار ميكنم: درجلسه اي كه فقط وفقط بعنوان قرائت وضمن قرائت اموزش هم مد نظراست تعدادي علي رغم تذكرات قاري هنگام تلاوت ايات قران باهم صحبت ميكنند كه برداشت بي احترامي ويا بي توجهي به تلاوت قران ميشود .اين كار ايشان چه حكمي دارد؟

    ما عابران رهگذري بي نشانه ايم
    جاماندگان قافله اي جاودانه ايم
    پائيزلحظه ها چه شتابان رسيد وما
    دلواپسان رويش چندين جوانه ايم


    دانلودمحبوب ترین مجموعه تفسیر قران کانون گفتگوی قرانی

    (
    تفسیر20جلدی المیزان)



    http://www.askquran.ir/downloads.php?do=file&id=3611

    گروه شاعران کانون:http://www.askquran.ir/group.php?groupid=140


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    1,447
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    69



    بسم رب المهدی
    سلام ببخشید یک سوالی در مورد این آیه داشتم
    چند وقت داشتم کتاب " جاذبه و دافعه حضرت علي عليه السلام" را از استاد مطهری را می خواندم یک سوالی برام پیش آمد

    خوارج در نماز جماعت به علی اقتدا نمی‏كردند زيرا او را كافر
    می‏پنداشتند . به مسجد می‏آمدند و با علی نماز نمی‏گذاردند و احيانا او را
    می‏آزردند . علی روزی به نماز ايستاده و مردم نيز به او اقتدا كرده‏اند .
    يكی از خوارج به نام ابن الكواء فريادش بلند شد و آيه‏ای را به عنوان‏
    كنايه به علی بلند خواند :
    « و لقد اوحی اليك و الی الذين من قبلك لئن اشركت ليحبطن عملك و
    لتكونن من الخاسرين »( 1 ) .
    اين آيه خطاب به پيغمبر است كه به تو و همچنين پيغمبران قبل از تو
    وحی شد كه اگر مشرك شوی اعمالت از بين می‏رود و از زيانكاران خواهی بود
    . ابن الكواء با خواندن اين آيه خواست به علی گوشه بزند كه سوابق تو را
    در اسلام می‏دانيم ، اول مسلمان هستی ، پيغمبر تو را به برادری انتخاب كرد
    ، در ليلة المبيت فداكاری درخشانی كردی و در بستر پيغمبر خفتی ، خودت‏
    را طعمه شمشيرها قراردادی و بالاخره خدمات تو به اسلام قابل انكار نيست ،
    اما خدا به پيغمبرش هم گفته اگر مشرك بشوی اعمالت به هدر می‏رود ، و
    چون تو اكنون كافر شدی اعمال گذشته را به هدر دادی .

    علی در مقابل چه كرد ؟ ! تا صدای او به قرآن بلند شد سكوت كرد تا آيه‏
    را به آخر رساند . همين كه به آخر رساند ، علی نماز را ادامه داد . باز
    ابن الكواء آيه را تكرار كرد و بلا فاصله علی سكوت نمود .
    علی سكوت می‏كرد چون دستور قرآن است كه :
    « اذا قری‏ء القرآن فاستمعوا له و انصتوا »( 1 ) .
    " هنگامی كه قرآن خوانده می‏شود گوش فرا دهيد و خاموش شويد " .
    و به همين دليل است كه وقتی امام جماعت مشغول قرائت است مأمومين‏
    بايد ساكت باشند و گوش كنند .
    بعد از چند مرتبه‏ای كه آيه را تكرار كرد و می‏خواست وضع نماز را به هم‏
    زند ، علی اين آيه را خواند :
    « فاصبر ان وعد الله حق و لا يستخفنك الذين لا يوقنون »( 2 ) .
    " صبر كن وعده خدا حق است و خواهد فرا رسيد . اين مردم بی‏ايمان و
    يقين ، تو را تكان ندهند و سبكسارت نكنند " .
    ديگر اعتنا نكرد و به نماز خود ادامه داد ( 3 )
    .


    می خواستم بدانم با توجه به این اتفاق که حضرت علی (ع) در حین نماز سکوت کردند تا آیه به پایان رسد ما نیز باید سکوت کنیم ؟؟؟
    اگر مدت خواندن قرآن طولانی شد چه کار کنیم؟؟؟
    مسابقه قرآني براي كانوني ها


    ▌▬◄جام حذفی کانون گفتمان قرآن►▬▐



    منتظر حضور گرمتان هستيم...


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    به نام خدا و سلام بر شما بزرگوار
    وقت بخیر

    این موضوعی که نقل کردید دلیل بر وجوب این کار نمیشه که موقع نماز اگر کسی آیاتی از قرآن را تلاوت میکرد لازم باشه نمازگزار حتما سکوت کنه.

    زیرا فعل امام معصوم همیشه دلیل بر وجوب یا استحباب آن عمل نیست. بلکه تنها چیزی که از فعل امام بر می آید این هست که آن کار حرام نیست. امام اینکه آیا واجب یا مستحب هم هست یا خیر، نیاز به دلیل جداگانه دارد. (مثلا قول معصوم و دیگر ادله...)

    همچنین ترک کاری از سوی امام معصوم نیز همیشه دلیل بر حرمت یا کراهت آن کار نیست. بلکه فقط دلیل بر این هست که آن عمل واجب نیست.

    اما به هر حال، در هنگام شنیدن آیات قرآن در حال نماز، تا وقتی از حالت نماز خارج نشدیم و به هم نخورده، سکوت مانعی نداره و از باب احترام به قرآن نیکو هم هست. اما چون ادامه نماز در اون حالت بی احترامی به قرآن محسوب نمیشه، مشکلی نداره و سکوت واجب نیست.


    (توضیحاتی در خصوص آیه 204 سوره مبارکه اعراف و بحث وجوب یا استحباب سکوت را در پست بعدی عرض میکنم.)

    .



صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود