صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا می توان از راه دین نان دنیا را بدست آورد ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    895
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    1

    آیا می توان از راه دین نان دنیا را بدست آورد ؟




    بنام خدا

    بادرود بر راستپذیران

    آیا می توان تنها از برابر آموزش دادن احکام و عقاید مال و رفاه دنیا را برای خود بدست آورد
    توضیح اینکه پیامبر و امامان در برابر رساندن احکام و عقاید به مردم پولی دریافت نکرده اند
    و برای چرخاندن امور مادی زندگی خود زحمت کشیده و عرق ریخته اند مثلا امام علی برای امرار معاش کارگری می کرده است امام باقر باغبانی و کشاورزی می کرده است


    کار شناس بحث : پاسخگوي احکام

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۱۰/۰۹ در ساعت ۱۶:۰۲

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    157
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    119



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست
    بنام خدا

    بادرود بر راستپذیران

    آیا می توان تنها از برابر آموزش دادن احکام و عقاید مال و رفاه دنیا را برای خود بدست آورد
    توضیح اینکه پیامبر و امامان در برابر رساندن احکام و عقاید به مردم پولی دریافت نکرده اند
    و برای چرخاندن امور مادی زندگی خود زحمت کشیده و عرق ریخته اند مثلا امام علی برای امرار معاش کارگری می کرده است امام باقر باغبانی و کشاورزی می کرده است
    درود بر شما.فكر كنم شده
    ویرایش توسط tavangar : ۱۳۸۹/۰۹/۱۶ در ساعت ۱۲:۲۷

    با چه رویی سخن از شادی ما می گویید ؟ دستتان خونی و از عدل خدا می گویید؟
    چه غلط ها که نکردید پس پرده ی دین تف به درگاه خدایی که شما می گویید


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    895
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط tavangar نمایش پست
    فكر كنم شدهrange (6):

    درود بر شما گرامی

    بله متاسفانه شده است !!

    در جایی که پیامبر با آن مقامش در برابر ادای رسالت مزدی از مردم نمی خواست

    کسانی دیگری وجود دارند که دم از جانشینی او می زنند ولی نان نفس نفس زدنها ،زحمتهاو عرق ریختن دیگران را بنام خمس و سهم امام و غیره بالا می کشند

    دینی که در برابر وسوسه ی پول و حفظ مقام به جنبش در آید دین نیست بلکه عروسک خیمه شب بازی است

    هرچه پول بیشتری بدهی دین بیشتری می گیری معامله ی خوبی است !!!!!


    عالم دینی ارزشمند آن است منبع در آمدش بازوی همت ،زحمت ،ونفس نفس زدن خودش باشد

    نه اینکه شما عرق بریزید به من پول بدهید تا برای شما حرف بزنم که چطور زندگی کنید !!!!

    اگر تو راست می گویی برو اول خودت شرافتمندانه و باهمت و تلاش خودت زندگی کردن را یاد بگیر
    ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۸۹/۰۹/۱۶ در ساعت ۱۲:۱۹


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,097
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اگر بدون جلب توجه ، مردم را به خداپرستی دعوت کردید ؛ دیندارید

    وگرنه خدا تنها وسیله ای است برای تامین مایحتاج شما

    monthly quotes :
    حقیقت نیازمند نقد است ، نه ستایش. فردریش نیچه

    Energy is everything and everything is energy

    I dont understand why there is so much hate between Human Races and Religions

    Become Übermensch


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    307
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم
    السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)
    سلام بر شیعیان ایشان


    ارتزاق از راه دین حرام است

    ازمباحث مهم حوزه،ارتزاق روحانیون بوده است.این مساله از دیرباز تا کنون مطرح است که طلبه ای که حداقل 20 سال از بهترین اوقات عمرش را می بایست برای تحصیل صرف نماید؛چگونه به زندگی بپردازد؟علما و روحانیون مختلفی در این باره سخن رانده اند و تقریبا مخرج مسترک سخن همه ی آنها عدم وابستگی به دولت و حکومت بوده است.از بهترین و موفق ترین این مطالب می توان به مقاله ی "مشکل اصلی در سازمان روحانیت" اثر متفکر شهید،استاد مرتضی مطهری اشاره نمود که مقاله ی خود را در کتاب مرجعیت و روحانیت انتشار داده اند و آن مقاله را می توان در کتاب ده گفتار ایشان نیز جست.از انواع شیوه های امرار معاش روحانیون می توان به موارد زیر اشاره نمود:

    1.گرفتن شهریه:بخشی از پولی که به عنوان خمس به مراجع تقلید تحویل می شود به عنوان شهریه و سهم امام زمان عج به طلاب حوزه ی علمیه اعطا می شود.اخیرا در حوزه سازمان و تشکیلات دقیق و منظمی برای این امر تاسیس شده است.

    2.امرار معاش از راه دین:برخی از علمای گرانقدر با استفاده از مطالب و مناسک دینی به امرار معاش می پردازند.برای مثال برخی از آنها با ایراد سخنرانی ، برخی با نوشتن کتب و برخی دیگر با اقامه ی نماز معاش خود را تامین می کنند.

    3.امرار معاش از طریق شغل دیگر:برخی از روحانیون شغلی در کنار شغل اصلی خود دارند و حقوق خود را از آن طریق تامین می کنند.این مشاغل ممکن است مشاغل و مناصب دولتی یا مشاغل آزاد و غیر دولتی باشد.در تاریخ روحانیت شیعه دیده شده است که حتی علمایی با فروختن میوه در بازار شهر به امرار معاش پرداخته اند.

    4.اخیرا دیدم که عالم بزرگواری در مشهد از شاگردان خود که برای طلب علوم دینی نزد او می آمدند طلب شهریه می کرد.او برای این کار دفتر مناسبی هم تهیه کرده بود و اسامی شاگردان خود شهریه ی آنها را دقیق می نوشت.متاسفانه نام آن عالم و منبع این سخن خود را از یاد برده ام.

    هر چه هست باید دانست که بهترین کار و خیر الامور در مورد روحانیون این است که نه به مردم وابسته شوند و نه به دولت و حکومت.باشد که در مقابل انحرافات هر دو بایستند و بتوانند دین را از تمایلات نفسانی انها باز دارند.

    باید گفت امر هدایتگری و تبیین دین باید عاشقانه باشد که اگر جز این باشد راه در قلب هیچ بنی بشری نخواهد یافت.

    غیر منصفانه و نا بخردانه است اگر بگوییم پیامبران که منادیان حقیقت بوده اند قصد بنای حرفه ای اقتصادی داشته اند و در پی آن بوده اند که شغل جدید ایجاد کنند و راه درآمدزایی برای بخشی از جامعه فراهم سازند.

    مگر جز آن بود که دین امری مقدس انگاشته می شد و همواره افتخار منادیان معصوم آن دریافت نکردن مزد بدای تبلیغ آن بوده است.(قل لا اسئلکم علیه من اجرا).

    :salavat10:



    آگاه باشیم

    حسین(علیه السلام) را سهل انگاری منتظرانش به شهادت رساند که لعنت خدا بر آنان

    قال رسول الله (صلی علی محمد و آل محمد):
    زمانیکه در امتم بدعتها هویدا شد بر عالم است که علمش را آشکار کند ، هرکه نکند لعنت خدا بر او باد

  8. تشکر


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    به نام خدا و بر دوستان
    وقت بخیر

    از بابت تاخیر در پاسخ عذر میخوام. نمیدونم چی شده که در این مدت سوال مطرح شده در تاپیک را ندیده بودم و یا اگر هم دیدم، از قلم افتاده.


    قبل از پرداختن به این موضوع، ذکر مقدمه ای حاوی چند نکته لازم است که تقاضا دارم دقتی بیش از معمول به آن داشته باشید. چون مطالب بعدی مبتنی بر این مقدمه هست.


    (و همچنین تقاضا دارم عنایت بفرمایید برای پاسخ، تا تکمیل مطلب صبر نمایید.)


    هر انسانی برای رفع احتیاجات روزانه خود نیاز به کسب درآمد دارد و کسب درآمد به دو گونه قابل تصور هست:

    الف): چیزی را وسیله ارتزاق و کسب درآمد قرار دادن

    ب): ارتزاق جبری از اشتغال به چیزی



    - توضیح:


    الف): حالت اول، یعنی: وسیله قرار دادن چیزی برای ارتزاق و کسب درآمد:

    به این معناست که انسان هدفش از همان ابتدا، فقط کسب درآمد و تحصیل منافع مادی و دنیایی باشد و وقتی هدفش این شد، برای اینکه هر چه بیشتر به این هدف نزدیک تر شود، تلاش بیشتری انجام می دهد.

    فرض کنید مثل پزشک یا قاضی و یا استاد دانشگاهی که این رشته را انتخاب کند به این دلیل که پول ساز تر هست و به رفاه مادی بیشتری می رسد.

    در این حالت قداست و ارزش معنوی آن علم و هنر مورد نظر نیست و یا اگر هم هست، در مرحله بعد قرار دارد. زیرا هدف این شخص از همان آغاز درآمد مادی بوده و آن علم و هنر فقط وسیله ای برای رسیدن به اهداف مادی است.

    البته منظور این نیست که این هدف لزوما منجر به کسب درآمد حرام می شود، ولی چیزی که واضح و یقینی است این که این کار اگر هم شرعا مذموم نباشد، از جهت اخلاقی پسندیده نیست.


    ب): و اما حالت دوم، یعنی: ارتزاق جبری از اشتغال:

    به این معناست كه شخصی از طریق اشتغال به علم یا هنر و صنعتی، کسب درآمد کند، هر چند از ابتدا و در حین کار، هدف او ارتزاق صرف از آن نبوده باشد.

    اینجا هم همان مثال قبلی را می توان زد. فرض بفرمایید چه بسیار پزشکان و اساتیدی که عمری را برای خدمت به مردم و رفع مشکلات آنها تلاش کرده اند، هدفشان نیز از ابتدا همین بوده، ولی خب طبعا در عین حال این حرفه وسیله ای برای کسب درآمد و گذران زندگی آنها نیز بوده است.


    - وجه مشترک دو حالت فوق: اصل ارتزاق از معیشت می باشد.

    - وجه افتراق: در عین حال شكل اول آن امری ناپسند و مذموم است، ولی شکل دوم آن امری اخلاقی و پسندیده می باشد.



    -----------------

    ادامه دارد...

    .



  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17




    - و اما در مورد سوال اصلی استارتر محترم تاپیک:


    مشخص هست که روحانیون و عالمان دینی هم از این قاعده مستثنی نیستند و برای گذران زندگی نیاز به کسب درآمد و معیشت دارند. که البته همان دو حالت فوق در اینجا هم متصور هست:


    الف) حالت اول: اگر بگوییم عملکرد عالمان دینی از قسم اول است (که شرح آن در پست قبل گذشت)، کاری ناپسند و غیر اخلاقیست و بلکه نسبت به دیگر قشرهای مردم، مذموم تر نیز هست.


    چون عالمان دینی خود باید سرمشق و الگوی اخلاقی مردم جامعه باشند و اگر دیگران را به رعایت اخلاق در زندگی فردی و اجتماعی سفارش و دعوت می کنند، مسلما خود باید در مرحله اول عامل به این سفارش باشند.


    لذا بدون شک اگر عالمی از قشر روحانیت این علم و این لباس را وسیله ای برای رسیدن به اهداف مادی و دنیوی قرار دهد، مسلما مذموم و ناپسند و شایسته توبیخ و سرزنش هست. حتی اگر در این مسیر مرتکب امر حرامی هم نشود. (چون اگر از راه حرام باشد که بحثی نیست و همانند همه مشاغل حرام، ممنوع می باشد.)



    اما آیا واقعا شیوه و سیره عالمان دینی این بوده است؟

    البته وجود این افراد را رد نمی کنیم، ولی بهترین دلیل بر رد این شیوه در میان قشر روحانیت، شیوه و سلوک رفتار و زندگی آنها در دوره های مختلف تاریخی بوده است.


    اگر کسی از مقدار درآمد و نحوه معیشت غالب روحانیون اطلاع داشته باشد، منصفانه قضاوت خواهد کرد که جزء قشر سطح پایین جامعه از لحاظ رفاه مادی هستند. (که فعلا به جهت پیشگیری از انحراف موضوع، وارد این بحث نمی شوم.)


    تاریخ گواهی می دهد که حتی افرادی از روحانیت كه تا حدودی از این سلوک و شیوه روحانی فاصله گرفته اند نیز به جهت در آمد مادی به سمت روحانیت نیامده بودند، چه برسد به عالمان و بزرگان حوزه که حتی با وجود اینکه وجوهات بسیاری در اختیار دارند، به هیچ وجه در زندگی شخصی خود حتی در سخت ترین شرایط از این وجوهات استفاده نمی کنند.


    و واقعا بسیار كمیاب و نادرند عناصری كه از پی دنیای مادی به سمت علوم دینی بیایند و به قول معروف با دین تجارت دنیا كنند. (که همانطوری که عرض شد، بدون تردید کارشان مذموم و مستوجب تقبیح است.)



    ---------------------

    ادامه دارد...

    .



  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    18
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اگر تامین معاش مبلغ مذهبی مثل اساتید دانشگاه از طریق تدریس باشه چه موردی داره؟

    ولی طرقی که ایجاد شبهه میکنه مناسب نیست.روحانیون و مبلغین مذهبی چه بهتر با توجه به کار خطیری که دارند خود را از حریم تهمت دور کنند.

  12. تشکر


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,097
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    البته اگر روحانی بودن رو یک شغل بدونیم این کار هیچ عیبی بهش وارد نیست چون کسب درآمد از طریق شغل است .

    کسب درآمد های نوظهوری که شاهد هستیم :

    مداحی - قرائت قرآن - آموزش قرآن و ...
    monthly quotes :
    حقیقت نیازمند نقد است ، نه ستایش. فردریش نیچه

    Energy is everything and everything is energy

    I dont understand why there is so much hate between Human Races and Religions

    Become Übermensch


  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    به نام خدا و با عرض سلام مجدد خدمت دوستان
    وقت بخیر

    با اجازه ادامه بحث را عرض می کنم و مجددا از دوستان تقاضا دارم:


    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی احکام نمایش پست

    (و همچنین تقاضا دارم عنایت بفرمایید برای پاسخ، تا تکمیل مطلب صبر نمایید.)


    زیاد هم طول نمیکشه و بیشتر به جهت عدم طولانی شدن پست ها و خستگی در مطالعه دوستان هست که تقسیم بندی می کنم.

    -----------------------------

    در مورد نوع معیشت عالمان دینی مبتنی بر حالت اول، در پست قبلی مطالبی عرض شد. و حالا ادامه مطلب در حالت دوم:


    ب) حالت دوم: اگر مقصود ارتزاق به نحو دوم باشد باید گفت چنین چیزی واقعیت دارد.

    بالاخره عالمان دینی و روحانیت نیز همانطور که در طول تاریخ برای حفظ دین از وظیفه شرعی خود کم نگذاشته و از مال و جان خود مایه گذاشته اند، طبیعیست که برای گذران زندگی نیاز به تحصیل معیشت هم هستند و این امر نه تنها مذموم و ناپسند نیست، بلكه ضرورتی اجتناب ناپذیر است که در همه علوم و فنون و حرفه ها وجود دارد و برای تغییر آن تا كنون هیچ طرح منطقی و معقولی بدست نیامده است.


    - زیرا در این مورد چند حالت بیشتر قابل تصور نیست:


    1) یا باید امر تبلیغ دین به موجوداتی که ذاتا فاقد نیازهای مادی و معیشتی هستند واگذار شود، یعنی فرضا فرشتگان و ملائکه این رسالت را به عهده گیرند و بار این تکلیف گران و سنگین را از دوش عالمان دینی برگیرند، که خب مشخص هست چنین چیزی محال هست. (که فعلا در اثبات این مدعا بحثی نداریم، چون باعث انحراف موضوع می شود.)


    2) یا باید عالمان دین و روحانیون به تمام نیازهای مادی خویش پشت پا زنند و به اصطلاح در دنیا را به روی خود ببندند، هر چند مرگ آنان برسد و خود و خانواده شان جان به جان آفرین تسلیم كنند، که این حالت نیز مشخص است محال و بر خلاف عقل و دین است.


    3) حالت قابل تصور دیگر اینکه اصلا بگوییم: عالمان دینی و روحانیت بساط علم و تحقیق و پژوهشهای دینی را برچینند، که خب واضح است این امر نیز بر خلاف امر خدا و تعالیم دین هست. چرا که نص آیه شریفه می فرماید:

    وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِینْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِینْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیهِمْ لَعَلَّهُمْ یحْذَرُونَ «التوبة/122»

    شایسته نیست مؤمنان همگی (بسوی میدان جهاد) کوچ کنند؛ چرا از هر گروهی از آنان، طایفه‌ای کوچ نمی‌کند (و طایفه‌ای در مدینه بماند)، تا در دین (و معارف و احکام اسلام) آگاهی یابند و به هنگام بازگشت بسوی قوم خود، آنها را بیم دهند؟! شاید (از مخالفت فرمان پروردگار) بترسند، و خودداری کنند!


    4) حالت قابل تصور دیگر اینکه نیازهای معیشتی روحانیون و عالمان دینی از طریق نهاد یا سازمانی دولتی یا مستقل مانند وجوهات شرعیه و هدایا و نذورات مردمی و... تامین گردد. که این تنها راه شرعی و منطقی است.


    ( که ان شاءالله در پست های بعدی به توضیح بیشتر این مورد پرداخته خواهد شد.)


    ------------------------------

    ادامه دارد...

    .



صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود