صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: 86 آیه در مورد امام علی (ع)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    25
    صلوات
    14
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پرسش 86 آیه در مورد امام علی (ع)




    با سلام خدمت دوستان عزیزم
    یک سئوال داشتم و اونم اینه که آیا کسی 86 آیه ای که در کتاب احقاق الحق یا نهج الحق یا کشف الصدق در خصوص حضرت علی علیه السلام آمده را میدونه؟

    اگر کسی اطلاعاتی داره بر ما منت بگذارد و در این تاپیک ارسال نماید...

    با تشکر


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    25
    صلوات
    14
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    کسی چیزی نمیدونه ؟
    =-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
    وقتی کبوتری شروع به معاشرت با کلاغها می کند پرهایش سفید می ماند، ولی قلبش سیاه میشود.
    =-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    6
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت




    باسلام ودست عزیز میتوانیدازجلد9مجموعه پیام قران ایه الله مکارم استفاده کنید
    ویرایش توسط منذر : ۱۳۸۹/۰۶/۲۱ در ساعت ۱۵:۴۸


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    641
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    84
    آپلود
    9
    گالری
    66



    با او

    عرض سلام و ادب ؛

    دقیقا این تعداد و این منبع آیاتی که گفتید رو نمی دونم. ولی یک سری آیاتی داریم که دقیقا موضوع آیه یا شان نزول آیه حضرت امیرالمومنین و ائمه ی معصومین هستند. خود آیات رو اگر می خواهید می تونم یک تعدادیش رو بگم.

    مثلا یکیش آیه ی آخر سوره ی رعد هست که منظور از «و من عنده علم الکتاب» حضرت علی است. برای اثبات و ادله رجوع کنید به متن تفسیر المیزان ذیل این آیه. که علامه طباطبایی با یک بحث عمیق و دقیق همه ی گزینه ها را رد کرده و اینکه منظور امیرالمومنین است را اثبات کرده اند.

    و دیگر آیاتی که اگر خواستید بفرمایید تا عرض کنم.

    التماس دعای فراوان

    طارق

    اي حيوان ناطق بدان:
    برباد فنا تا ندهي گرد خودي را
    هرگز نتوان ديد جمال احدي را
    و بدان فرودگاه شيطان خودبيني و تكبر است براي همين است كه شيطان به عزّت خدا قسم خورد همه را اغوا كند جز مخلَصين را و ويژگي انسان با اخلاص آن است كه آنقدر محو جمال و جلال خداست كه نه در فكر و نه در عمل هيچ توجهي به خويش ندارد.
    رابطه ي عكس ميان توجّه به خدا و تكبر بسيار مهم است در مسير سعادت انسان.

    [SIGPIC][/SIGPIC]


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    3,203
    صلوات
    10
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    96 روز 16 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط طارق نمایش پست
    با او



    عرض سلام و ادب ؛

    دقیقا این تعداد و این منبع آیاتی که گفتید رو نمی دونم. ولی یک سری آیاتی داریم که دقیقا موضوع آیه یا شان نزول آیه حضرت امیرالمومنین و ائمه ی معصومین هستند. خود آیات رو اگر می خواهید می تونم یک تعدادیش رو بگم.

    مثلا یکیش آیه ی آخر سوره ی رعد هست که منظور از «و من عنده علم الکتاب» حضرت علی است. برای اثبات و ادله رجوع کنید به متن تفسیر المیزان ذیل این آیه. که علامه طباطبایی با یک بحث عمیق و دقیق همه ی گزینه ها را رد کرده و اینکه منظور امیرالمومنین است را اثبات کرده اند.

    و دیگر آیاتی که اگر خواستید بفرمایید تا عرض کنم.

    التماس دعای فراوان


    طارق
    با سلام
    جناب طارق خیلی ممنون میشم اگر چند موردی را برای بنده ذکر کنید
    ویرایش توسط مجنون : ۱۳۸۹/۰۶/۲۱ در ساعت ۱۶:۳۲
    شبی مجنون به لیلی گفت کِی معشوق بی همتا
    تو را عاشق شود پیدا ولی......


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    25
    صلوات
    14
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دوستان ممنون از راهنمائیهاتون
    خواهشا هر چه مطلب دارید اینجا قرار بدید تا بنده به جواب سئوالاتم برسم و هم بار علمی انجمن بالاتر بره ، هر چند که همینجوری بهترین انجمن در زمینه های قرآنی بزبان فارسی در کل جهان می باشد
    =-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
    وقتی کبوتری شروع به معاشرت با کلاغها می کند پرهایش سفید می ماند، ولی قلبش سیاه میشود.
    =-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دوست فکر نکنم آیه ای در قران به حضرت علی(رض) اشاره کرده باشه
    تعجب کردم نوشتی 86 آیه؟؟
    ازکجا آوردی؟

  9. تشکرها 2


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    116
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام علیکم
    به نظز من جای این بحث های بی فایده بروید حق کامل که خدا هست را بشناسید حق در هر زمان به طرف کسی بوده است تمام شده و رفته است حالا دعوا بر سر چه بکنیم
    این 86 آیه که با دعوا می خواهند بگویند در مورد فلان است همش ساخته و پرداخته عالم نما های جاهل و فاسد می باشد و فقط دعوا و کینه رابین مسلمین راه انداخته اند و فرقه ها ساخته اند!!!
    بگذار چند آیه راجع به صحابه پیغمبر که برخی از آنان را لعن می کنند برای تو بیاورم:
    إِلاَّ تَنصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُواْ ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لاَ تَحْزَنْ إِنَّ اللّهَ مَعَنَا فَأَنزَلَ اللّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَّمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُواْ السُّفْلَى وَكَلِمَةُ اللّهِ هِيَ الْعُلْيَا وَاللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿40﴾
    اگر او [پيامبر] را يارى نكنيد قطعا خدا او را يارى كرد هنگامى كه كسانى كه كفر ورزيدند او را [از مكه] بيرون كردند و او نفر دوم از دو تن بود آنگاه كه در غار [ثور] بودند وقتى به همراه خود مى‏گفت اندوه مدار كه خدا با ماست پس خدا آرامش خود را بر او فرو فرستاد و او را با سپاهيانى كه آنها را نمى‏ديديد تاييد كرد و كلمه كسانى را كه كفر ورزيدند پست‏تر گردانيد و كلمه خداست كه برتر است و خدا شكست‏ناپذير حكيم است (40)
    این آیه 40 توبه برای ابو بکر صدیق رضی الله عنه و این آیات هم برای سایر انصار مانند عمر و علی و عثمان رضی الله عنهما:
    وَالَّذِينَ تَبَوَّؤُوا الدَّارَ وَالْإِيمَانَ مِن قَبْلِهِمْ يُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ إِلَيْهِمْ وَلَا يَجِدُونَ فِي صُدُورِهِمْ حَاجَةً مِّمَّا أُوتُوا وَيُؤْثِرُونَ عَلَى أَنفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ وَمَن يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴿9﴾
    [نيز] كسانى كه قبل از [مهاجران] در [مدينه] جاى گرفته و ايمان آورده‏اند هر كس را كه به سوى آنان كوچ كرده دوست دارند و نسبت به آنچه به ايشان داده شده است در دلهايشان حسدى نمى‏يابند و هر چند در خودشان احتياجى [مبرم] باشد آنها را بر خودشان مقدم مى‏دارند و هر كس از خست نفس خود مصون ماند ايشانند كه رستگارانند (9)
    قبل و بعد آیه بالا را حتما بخوانید و
    لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا ﴿18﴾
    به راستى خدا هنگامى كه مؤمنان زير آن درخت با تو بيعت مى‏كردند از آنان خشنود شد و آنچه در دلهايشان بود بازشناخت و بر آنان آرامش فرو فرستاد و پيروزى نزديكى به آنها پاداش داد (18)
    باز هم اگر کسی خواست آیه هست
    لطفا دیگر صحابه پیغمبر را لعن نکنید زیرا طبق حدیثی از پیغمبر که گفت هر کسی که به صحابه توهین کرد او را لعن کنید
    یا الله

    ویرایش توسط فرید 1 : ۱۳۸۹/۰۶/۲۱ در ساعت ۰۰:۳۲

  11. تشکرها 2


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط hassantajdari نمایش پست
    دوست فکر نکنم آیه ای در قران به حضرت علی(رض) اشاره کرده باشه
    تعجب کردم نوشتی 86 آیه؟؟
    ازکجا آوردی؟
    بله درست است نام مبارک امام علی علیه السلام به صراحت در قرآن نیامده است ‌، ولی به اعتراف علمای‌شیعه و سنی‌، بیش از صد آیه در شأن و فضایل امام علی‌(علیه السلام) نازل شده است که بیش‌ترآن‌ها از محکّمات هستند.

    در این که چرا نام امام علی علیه السلام و همچنین ائمه در قرآن نیامده است به صورت بسیار خلاصه می توان گفت :


    1- روش آموزشي قرآن بيان كليات و اصول عمومي است. تشريح مصاديق و جزئيات غالباً برعهده پيامبر گرامي مي‌باشد. رسول خدانه تنها مأمور به تلاوت قرآن بود، بلكه در تبيين آن نيز مأموريت داشت، چنان كه مي‌فرمايد:



    «وَأَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْر لِتُبَيِّنَ لِلنّاسِ ما نُزّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُون».[نحل/44]
    «قرآن را بر تو فرستاديم تا آنچه براي مردم نازل شده است، براي آنها بيان كني و آشكارسازي، شايد آنان بينديشند».




    2- اگر نام امامان در قرآن می آمد هیچ بعید نبود که آزمندان حكومت و رياست به نسل كشي بپردازند تا از تولد آن امامان جلوگيري كنند، چنان كه اين مسأله درباره حضرت موسي رخ داد و به قول معروف:
    صد هزاران طفل سر ببريده شد
    تـا كليـم اللّه مـوسي زنـده شـد



    3- از آن‌جا که‌امام علی‌(علیه السلام) در طول تاریخ‌، دشمنان بسیاری داشت‌، به یقین‌، اگر نام او در قرآن می‌آمد،دشمنان ولایت و امامت به تحریف قرآن‌، دست می‌زدند. در این صورت‌، قرآن نیز مانند کتاب‌های دیگر از حجیت و اعتبار می‌افتاد.



    گفتنی است این احتمال از آن‌جا قوّت‌می‌گیرد که در تاریخ اسلام‌، رویدادهای فراوانی در حضور عموم رخ داده‌، ولی بعدهادرباره‌ی آن اختلاف پدید آمده است‌. برای نمونه‌، جریان غدیر خم در حضور چندین‌هزارنفر به وقوع پیوست‌، ولی بعدها همین مردم بر آن خدشه وارد کردند. همین افرادبودند که سخنان صریح پیامبر را درباره‌ی ولایت امام علی‌(علیه السلام) تأویل و توجیه کردندو فدک را از دست فرزندان پیامبر درآوردند. چنین افرادی برای رسیدن به هدف خود وحذف نام امام علی‌(علیه السلام) حاضر می‌شدند به هرکاری حتّی تحریف قرآن دست زنند. البته‌خداوند وعده فرموده است که قرآن را حفظ کند: «انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون‌».یکی از راه‌های حفظ قرآن نیز نیاوردن برخی جزئیات حساسیت‌برانگیز است‌.


    نکته:

    ابن ابی الحدید ، دانشمند سنی مذهب و شارح نهج البلاغه در توصیف امیرالمؤمنین می نویسد: چه گویم درباره مردی که حتی دشمنان و ستیزگران با او هم ، سر به آستان فضائلش فرود آورده اند و انکار مناقب و کتمان فضائل او را تاب نیاوردند، ( سپس با اشاره به مطالب قبلی خود ادامه می دهد) و تو دانستی که بنی امیه ( و به ویژه معاویه) چون به حکومت اسلامی در شرق و غرب زمین چیره شدند، به هر نیرنگی در خاموش کردن نورعلی بن ابی طالب کوشیدند و حقایق را برعلیه او تحریف کردند، عیب هایی برای او جعل و بر روی منابر لعنش کردند، مدح گویان او را تهدید کردند ، به حبس کشیدند ، کشتند و از نقل روایاتی که حاوی فضائل و مایه بلند آوازگی او می شد جلوگیری نمودند، تا آنجا که اجازه نمی دادند نام او بر کسی نهاده شود، اما این حیله ها جز بر والایی و سرافرازی او نیفزود، همچون مشک که هر چه بر آن سرپوش نهند، بویش بپیچد و چنان خورشید که چهره اش با کف دستی پوشیده نگردد و چون روز روشن که اگر چشم برآن ببندی، دیدگان بسیاری آن را می بیند.(شرح نهج البلاغه ابت ابی الحدید،ج1،صص16-17)


  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99




    برخي از روش‌هاي قرآني در مقام معرفي افراد :

    1. معرفي به نام

    گاهي وضعيت ايجاب مي‌كند كه فردي را به نام معرفي كند، چنان‌كه مي‌فرمايد:

    «وَمُبَشّراً برَسُول يَأْتِي مِنْ بَعْدي اسْمُهُ أَحْمَد».[صف/6]

    «(عيسي مي‌گويد به شما مژده پيامبري را مي‌دهم كه پس از من مي‌آيد و نامش احمد است».

    در اين آيه، حضرت مسيح، پيامبر پس از خويش را به نام معرفي مي‌كند و قرآن نيز آن را از حضرتش نقل مي‌نمايد.

    2. معرفي با عدد

    و گاهي موقعيت ايجاب مي‌كند كه افرادي را با عدد معرفي كند، چنان كه مي‌فرمايد:

    «وَلَقَدْ أَخَذَ اللّه مِيثاقَ بَني إِسرائيلَ وَبَعَثْنا مِنْهُمُ اثْنَي عَشَرَ نَقِيباً...».[مائده/11]

    «و خدا از فرزندان اسرائيل پيمان گرفت و از آنان دوازده سرگروه برانگيختيم».

    3. معرفي با صفت

    بعضي اوقات وضعيت به‌گونه‌ای است كه فرد مورد نظر را با اوصاف معرفي كند؛ چنان كه پيامبر خاتم را در تورات و انجيل، با صفاتي معرفي كرده است.

    «الّذينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُول النّبيَّ الأُمّي الّذي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدهُمْ فِي التَّوراةِ وَالإِنْجِيل يَامُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ ويُحِلُّ لَهُمُ الطَّيّبات وَيُحَرّمُ عَلَيْهِمُ الخَبائِث وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالأَغْلالَ الّتي كانَتْ عَلَيْهِمْ...».[اعراف/157]

    «كساني كه از رسول و نبي درس ناخوانده‌اي پيروي مي‌كنند كه نام و خصوصيات او را در تورات و انجيل نوشته مي‌يابند، كه آنان را به نيكي دعوت كرده و از بدي‌ها بازشان مي‌دارد، پاكي‌ها را براي آنان حلال كرده و ناپاكي‌ها را تحريم مي‌نمايد و آنان را امر به معروف و نهي از منكر مي‌كند و بارهاي گران و زنجيرهايي كه بر آنان بود، از ايشان برمي‌دارد...».

    با توجه به اين روش، انتظار اين كه اسامي دوازده امام با ذكر نام و اسامي پدر و مادر در قرآن بيايد، انتظاری بي جا است؛ زيرا گاهي مصلحت در معرفي به نام است و گاهي معرفي به عدد و احياناً معرفي با وصف.و خداوند بهتر می دانند که چه چیزی مصلحت می باشد.




صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود