صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مناظره ؛ لطفا" همه شرکت کنند «عقل یا جان؟»

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مناظره ؛ لطفا" همه شرکت کنند «عقل یا جان؟»




    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    زندگی انسان از جهات مختلفی قابل بررسی است .

    عوامل گوناگونی برمسیر زندگی انسانها مؤثر است . از جمله ی این عوامل نقش عقل و اندیشه ودرک و خرد در زندگی انسان است. که هرکدام مقوله ای خاص دارند.

    راستی تفاوت عقل - اندیشه - درک - خرد در چیست؟

    عقل موجودی حادث است و لاجرم در قید تغییر و تحول .

    حال یک سؤال از کارشناسان محترم و کاربران گرامی !

    در احادیث داریم که عقل رسول باطنی و پیامبران رسول ظاهری هستند .

    امام کاظم (ع)به هشام میفرماید:
    خداوند بر مردم دو حجت دارد ؛حجت آشکار وظاهری و حجت باطنی . حجت آشکار ؛رسولان و انبیاء وامامان هستند.اما حجت باطنی ؛عقول مردم می باشند. «اصول کافی ج1 ص16»

    از طرفی خداوند در قرآن کریم بارها مردم را به تعقل دعوت نموده .آیا این موجود حادث قابلیت هدایت انسان به کمال را دارد؟ وهرگز به خطا میل نمیکند؟
    وجه اشتراک و تمایز این دو درچیست؟
    چرا پیامبر رسول وحجت ظاهری و عقل رسول وحجت باطنی خوانده شده اند. آیا این دو در رسالت خود هم طراز هستند یا یکی بر دیگری اولاست . چرا؟

    وظیفه ی ما در قبال این دو رسول چیست ؟ اطاعت کدام یک واجب واطاعت کدام یک مستحب است .چرا؟

    ............................................ حق یارتان ..........................................
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۸۹/۰۶/۲۴ در ساعت ۱۶:۰۵


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    630
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    5 روز 23 ساعت نامشخص
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نیشخند




    ممنون از طرخ سوال سوال به جایی هست
    باید فکر کنم


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    42
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با آرزوی سلامتی و تعجیل در ظهور آقا
    دوست عزیز عقل و وحی از جنس هم نیستند که ما آن ها را هم ردیف هم با هم مقایسه کنیم. این دو در واقع مکمل هم می باشند.
    همان طور که وحی نمی تواند به تنهایی انسان را هدایت کند عقل نیز به تنهایی برای هدایت انسان کافی نیست
    پیام الهی یا وحی باید در قوه ی عقل انسان مورد ادراک قرار گیرد
    از طرف دیگر پیامبران برای استدلال عقلی یا احتجاج علمی فرستاده نشده اند هدف اصلی آن ها برداشتن موانعی است که باعث کور شدن فکر و اندیشه می شود مثل تعصب و تکبر یا هوس بازی و وابستگی به دنیا .


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط saeedar نمایش پست
    با آرزوی سلامتی و تعجیل در ظهور آقا
    دوست عزیز عقل و وحی از جنس هم نیستند که ما آن ها را هم ردیف هم با هم مقایسه کنیم. این دو در واقع مکمل هم می باشند.
    همان طور که وحی نمی تواند به تنهایی انسان را هدایت کند عقل نیز به تنهایی برای هدایت انسان کافی نیست
    پیام الهی یا وحی باید در قوه ی عقل انسان مورد ادراک قرار گیرد
    از طرف دیگر پیامبران برای استدلال عقلی یا احتجاج علمی فرستاده نشده اند هدف اصلی آن ها برداشتن موانعی است که باعث کور شدن فکر و اندیشه می شود مثل تعصب و تکبر یا هوس بازی و وابستگی به دنیا .

    سلام بر بقیةالله الاعظم و منتظرانش

    باتشکر از شرکت شما در این مناظره
    صحیح می فرماییدعقل و وحی از یک جنس نیستندو ما انها را در ردیف هم قرار نداده ایم بلکه طبق حدیث معتبر از امام کاظم (ع) انها در یک ردیف قرار داده شده اند . و ما اکنون این دو مورد را از نظر مرتبه ی وجودی مورد کنکاش قرار میدهیم .

    وقصدمان تعیین حدود و مرز در اطاعت از این دووجود در بهره وری بهینه در مسیر تکاملی زندگی است. به عبارتی اولویت اطاعت جان را از کدام باید قرار دهیم عقل - یا رسول (حامل وحی) نه خود وحی !

    انچه را عقل میگوید باید پذیرفت ؟ یا انچه را وحی میگوید باید پذیرفت؟
    توضیح انکه گاهی اوقات عقل قادر به تجزیه و تحلیل موضوعات وحی نیست
    پس چرا امام (ع) این دو را (به قول شما) مکمل هم قرار داده اندو یکی را رسول ظاهری و دیگری را رسول باطنی نامیده اند؟
    برای مثال رسول ظاهری (حامل وحی) شهادت را توصیه میکند اما رسول باطنی حفظ و ادامه ی حیات را ! تکلیف در این جا چیست ؟ تعفل کنیم یا
    تفعل از امر رسول ظاهری؟ چرا؟ وموارد بسیار دیگر.....

    منظور امام(ع) از رسول باطنی در واقع چیست؟ منظور قرآن کریم از تعقل کردن چیست؟ آیا هر عقلی قابلیت اطاعت دارد؟ چرا؟

    ............................................ حق یارتان ..........................................






  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش



    منظور امام(ع) از رسول باطنی در واقع چیست؟ منظور قرآن کریم از تعقل کردن چیست؟ آیا هر عقلی قابلیت اطاعت دارد؟ چرا؟

    ایا هر عقلی قابلیت همردیف بودن یاهمطراز بودن یا مکمل بودن باشرع و رسالت رادارد و میتواند رسول باطنی باشد؟چرا؟

    هدف ومنظور امام(ع) و تاکید قران بر این امر چیست؟


    ......................................... حق یارتان ........................................




  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    630
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    5 روز 23 ساعت نامشخص
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    0

    salam ostad




    سلام استاد سرم خیلی شلوغ شده وقت نشد وقت بیشتر میخوام باید بیشتر فکر کنم ، تنبیه نکنی
    اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    6
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    عقل همونی رو میگه که حضرت رسول میگه
    به نظر من پیامبر(ص) فرمول رو میگه و عقل مسائل رو با اون فرمول حل میکنه


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    154
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    این نظر شخصی منه :
    در این که حجت ظاهری بر حجت باطنی اولا تر است شکی نیست.
    عقل اگه اطلاعات کاملی داشته باشه و به دور از احساس عمل کنه بعید میدونم خطا کنه، ما در ائمه می تونیم این رو ببینیم به صورتی که وقتی عقل جایگاه افعال گوناگون را میداند طرف آن نمی رود.
    کجروی های امروزی ما ناشی از کمبود محتوا و دانش عقل ماست...
    التماس دعا
    گندم شهر حسین روزی ما شد
    باز سر سفر ها غذای حسین است



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بربقیةالله الاعظم ومنتظرانش


    عقل در قرآن
    در قرآن 49 بار از ماده‏ى عقل استفاده شده كه همه آنها حالت فعلى دارند، 48 بار آن فعل مضارع و يكبار فعل ماضى آمده است. بسيارى از آيات براى وادار كردن و تحريض مخاطبان قرآن به انديشيدن براى درك و فهم بيشتر و بهتر، و پذيرش سخن حق از غير آن است. و بايد گفت هر كجا قرآن مى‏فرمايد: «اَفَلايَعْقِلون»؛ آيا عقلشان را به كار نمى‏بندند يا تعقُّل نمى‏كنند؟ يا مى‏فرمايد: «اَفَلاتَعقلون»؛ آيا تعقل نمى‏كنيد، با آياتى كه از ماده‏ى فكر استفاده كرده، هم مفهوم و هم معنا مى‏باشند و همان درخواست را مطرح مى‏كنند: «اَفَلاتَتَفَكَّرون»؛ آيا فكر نمى‏كنيد.
    اضافه بر اين، هر كجا از ماده‏ى «فقه» نيز استفاده شده، همين خواهش مطرح است كه فهم چيزى را طلب مى‏كند.
    اكنون به آياتى كه گوياى مطلب فوق است، توجه فرمائيد.
    * «كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللّه‏ُ لَكُمُ الآياتِ لَعَلَّكُم تَتَفَكَّرون»:
    اين چنين خداوند براى شما آيات را روشن مى‏سازد، شايد انديشه كنيد. (آيه‏ى 219 بقره)
    * «كذلك يُبيِّنُ اللّه‏ُ لَكُم الآياتِ لَعَلَّكُم تَعقِلون»:
    اين چنين خداوند براى شما آيات را روشن مى‏كند شايد كه بينديشيد. (آيه‏ى 61 نور)
    * «اُنظُر كَيفَ نُصَرِّفُ الآياتِ لَعَلَّهُم يَفْقَهُونَ»:
    ببين چگونه آيات گوناگون را (براى آنها) بازگو مى‏كنيم، شايد بفهمند. (آيه‏ى 65 انعام)
    ملاحظه مى‏شود در هر سه واژه، معناى مشتركى در نظر گرفته شده كه

    از «عقل»، «فكر» و «فقه» برداشت مى‏شود و آن درك كردن، تشخيص دادن و شناخت سره از ناسره مى‏باشد. لذا عقل در قرآن به معناى وسيله‏اى براى درست انديشيدن و به شناخت حق از باطل رسيدن است. به عبارت ديگر عقل، قوّه‏ى سنجش، و كارش راهگشايى براى انسان است تا راه را از چاه تشخيص دهد. اگر دقت شود هر شخصی که علم فقه را خوانده باشد به صرف مطالعه فقیه نیست .بلکه اگر ان فرد بتواند از عقل خود بهره برداری سالم وصحیح بنماید وبه وسیله یآن بتواند مطالعاتش را بپروراند واین امر نمود عینی بیابد و عقول تایید شده ای آن را تایید کند ان وقت به ان شخص فقیه میگویند.
    با توجه به مجموعه‏ى آيات قرآن درباره‏ى «تعقُّل»، «تفكُّر»، «تدبّر» و «تَفَقُّه» كه انسان را به اين سمت و سو مى‏كشاند، از او مى‏خواهد زندگى را بر اساس عقل و انديشه بنا نهد تا بتواند خود را از ورطه‏ى هلاكت در دنيا و آخرت، برهاند. اما آن عقل مورد نظر قرآن کریم همان عقل عمومی است یا منظور عقلی خاص است؟ چرا؟


    ................................. حق یارتان ...................................
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۸۹/۰۶/۲۹ در ساعت ۰۷:۱۲


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,969
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    1 روز 8 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    173



    نقل قول نوشته اصلی توسط ••ostad•• نمایش پست
    در احادیث داریم که عقل رسول باطنی و پیامبران رسول ظاهری هستند .

    امام کاظم (ع)به هشام میفرماید:
    خداوند بر مردم دو حجت دارد ؛حجت آشکار وظاهری و حجت باطنی . حجت آشکار ؛رسولان و انبیاء وامامان هستند.اما حجت باطنی ؛عقول مردم می باشند. «اصول کافی ج1 ص16»
    با سلام خدمت استاد خوبم... من اصلا در حدی نیستم که بتونم نظر بدم ولی جسارتا یه چیزهایی میخواستم بگم... منظور از عقول مردم در این حدیث وسعت جانها هست یعنی اینکه هر کسی به یک اندازه و میزانی دارای درک هست و به همین نسبت اعمال انسانها در نزد خداوند محاسبه خواهد شد و به همین میزان خداوند از بندگانش حساب پس میگیرد...
    متأسفانه من نتونستم منظورم رو به طور کامل برسونم
    در ساحل زندگی قدم میزدم همه جا دو رد پا دیدم،
    جای پای من و خدا.
    به سختترین لحظه ها که رسیدم فقط یک جای پا دیدم.
    گفتم: خدایا مرا در سخت ترین لحظه ها رها کردی؟
    ندا آمد: تو را در سخت ترین لحظه ها به دوش کشیدم!



صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """
    توسط nasim7 در انجمن اخلاق
    پاسخ: 19
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۱۲, ۲۰:۲۶
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۳۰, ۱۳:۰۹
  3. """درسهايي از علامه طباطبائي""""
    توسط The Praises to God در انجمن افلاکیان خاک نشین
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۳, ۱۳:۴۵
  4. پاسخ: 804
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۱۴, ۲۳:۱۳
  5. آیا "دین داری" با "تقلید ازمراجع" رابطه ای داره؟؟؟؟
    توسط کهیعص در انجمن اجتهاد و تقلید
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۱۰, ۰۳:۱۹

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود