جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا قرآن واقعا آیات ناسخ و منسوخ دارد؟ و قسمتهایی از قرآن توسط شورای ت

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    2
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پرسش آیا قرآن واقعا آیات ناسخ و منسوخ دارد؟ و قسمتهایی از قرآن توسط شورای ت




    آیا قرآن واقعا آیات ناسخ و منسوخ دارد؟ و قسمتهایی از قرآن توسط شورای تدوین حذف یا اضافه شده؟

    آیا قرآن واقعا آیات ناسخ و منسوخ دارد؟ و قسمتهایی از قرآن توسط شورای تدوین حذف یا اضافه شده؟ امروز در اینترنت به مطلبی برگرفته از سایت بی‌بی‌سی برخورد کردم که برام بسیار عجیب بود، چون تا بحال در موردش چیزی نشنیده بودم و این سوال از اون زمان هنوز در ذهنم داره می‌‌گرده، دوستان اگر نظری یا اطلاعات جامعی در مورد این موضوع دارن لطف کنن منو از این تردید در بیارن. من این مطلب رو در ذیل کپی‌ می‌کنم چون فکر می‌کنم اگر لینک بذارم دوستان داخل کشور نتونن بازش کنن، البته لینک رو هم میزارم:

    http://www.bbc.co.uk/persian/arts/20...4_arkoun.shtml
    محمد ارکون؛ ناقد رادیکال سنت


    مهدی خلجی
    مترجم آثار محمد ارکون به فارسی




    آیا قرآن واقعا آیات ناسخ و منسوخ دارد؟ و قسمتهایی از قرآن توسط شورای تبخش مهمی از پژوهش‌های ارکون درباره‌ متن قرآن است


    محمد ارکون (یکم فوریه 1928- پانزدهم سپتامبر 2010) دوست داشت خود را ناقد رادیکالِ سنت اسلامی، ایدئولوژی اسلامی و گفتارِ خاورشناختیِ سنتی تعریف کند.
    او طرحی فکری را پیش نهاد که بیش از طرح‌های دیگر در رویکرد به اسلام، انقلابی به نظر می‌رسد: تاریخ‌مند دیدنِ همه‌ی متن‌ها و گفتارها، نهادنِ همه‌ی رخدادها در سیاق تاریخی، واسازی دوگانه‌ها و براندازی آن‌ها. او می‌کوشید سنت، متن‌ها و تاریخ اسلام را از چشم اندیشمندانِ رادیکال عصر خود بخواند: لوسین فور، فرنان برودل، ژاک لاکان، میشل فوکو، ژاک دریدا، پیر بوردیو، ژاک گودی، کورنولیوس کاستوریادیس و رُنه ژرار. از همین رو بود که آثار او برای خوانندگانِ عام مسلمان غریب می‌آمد.
    طرح فکری ارکون را شاید بتوان در سه قلمرو بازشناخت:
    انسان‌گرایی اسلامی
    محمد ارکون، از رساله‌ی دکترای خود، در دانشگاهِ سوربن (پاریس 3) در سال 1968 دفاع کرد. عنوان رساله‌ی او «انسان‌گرایی عربی در سده‌ی نهم و دهم میلادی؛ مسکویه‌ی فیلسوف و تاریخ‌نگار» بود. انتشارات فلسفی ورن (Vrin) در پاریس، این کتاب را دو بار چاپ کرده است. او مسکویه را به اعتبار زبانی که در نوشتار به کار می‌برد فیلسوف و تاریخ‌نگاری عرب خوانده بود. از نظر او، در عصر زرین تمدن اسلامی مجالی کوتاه برای انسان‌گرایی، خردگرایی، این‌جهانی‌ اندیشیدن، جهان‌روایی و رواداری پدیدآمده بود؛ اما این مجال چونان شهابی تندگذر از آسمانِ تاریخ اسلام ناپدید شده بود. ارکون با پژوهش درباره‌ی روشِ عقلانی تاریخ‌نگاری مسکویه و سپس خردگرایان و انسان‌گرایان دیگری چون ابوحیان توحیدی و ابوالعلاء معری می‌کوشید خاطره‌ای گمشده را در وجدان مسلمان امروزی بیدار کند. او سخت دوست داشت این اثرش به فارسی برگردانده شود، زیرا باور داشت بیشتر انسان‌گرایان و خردگرایان این عصر، تبار و تیره‌ای ایرانی داشته‌اند.
    سال‌ها بعد، ارکون دوباره به این موضوع بازگشت؛ در کتابی که همان ناشر چاپ کرد: «انسان‌گرایی و اسلام؛ جدال‌ها و پيش‌نهادها». او با یادآوری زمانی از دست رفته می‌کوشید شرح دهد چرا مبارزات ملت‌های مسلمان برای رهایی از استعمار به شکل‌گیری حکومت‌های خودکامه، تفسیرهای ایدئولوژيک و خشن از اسلام، رکود اقتصادی و اجتماعی، سرکوب فرهنگی و فکری، هویتی مثله‌شده و کژتابیده و در پاره‌ای موارد مانند الجزایر – سرزمین مادری ارکون – به جنگ داخلی انجامیده است. ارکون خود را بسیار به ابوحیان توحیدی نزدیک می‌دید و گاه با نقل سخنانی از او، سرّ دلبران را در حدیث دیگران می‌گفت.
    تفسیر تاریخی قرآن
    ارکون مطالعات و تحقیقات فیلولوژيک اسلام‌شناسان را بسیار ارج می‌نهاد، اما باور داشت که اسلام شناسی نباید در مرزهای زبان‌شناسی تاریخی بایستد.

    بخش مهمی از پژوهش‌های ارکون درباره‌ی متن قرآن است. او باور داشت آن‌چه مسلمانان امروز از متن قرآن می‌شناسند، نه مقدس است، نه وحیانی. او بدون آن‌که در سرشت وحی پرسش کند، می‌انديشيد کلمات وحی‌شده همه شفاهی بودند و پیامبر خود هرگز قرآن را ننوشت. در نتیجه وحی مقدس، گفتاری شفاهی بود که به شکلی تکرارناپذیر برای یک بار در تاریخ روی داد. متن امروزی قرآن که مصحف عثمان خوانده می‌شود، متنی است حاصل گردآوری یادداشت‌های کسان بسیار از گفته‌های پیامبر اسلام. در شورای تدوین قرآن درباره‌ی سوره‌بندی و آیه‌بندی و ترتیب آیات و نیز ناسخ و منسوخ تصمیم گرفته شده است. شورای تدوین قرآن به دستور خلیفه‌ی سوم مسلمانان عثمان بن عفان تشکیل شده است. بنابراین، تدوین متن نهایی و قطعی قرآن در شرایطی یک‌سره سیاسی صورت گرفته است. ارکون می‌انديشيد سرشت گفتار شفاهی با متن نوشتاری متفاوت است. قرآن در تبدیل از گفتار شفاهی (وحی) به متن نوشتاری (مصحف) دگرگونی معنایی یافته است. گفتار شفاهی، مقدس اما غیرقابل دسترس است. آن‌چه قابل دسترس است همین متن نوشتاری است که نامقدس است و می‌توان با روش نقد تاریخی درباره‌ی ترجیح قرائت‌ها و روایت‌ها و تکوین آن بحث کرد و متن نهایی و بسته شده را از نو گشود.
    بر این بنیاد، بر خلاف نصر حامد ابوزید، ارکون نخست به سراغ شرایط تکوین متن قرآن می‌رفت. پس از تعیین جایگاهِ معرفت‌شناختی قرآن، او بحث روش‌شناسی تأویل قرآن را درمی‌انداخت. از نگاه او روش‌شناسی تفسیری سنتی کاملاً باید کنار نهاده شود. او به انقلاب پارادایمی و جابه‌جایی نظام مسائل و منظومه‌ی فکری باور داشت. روش‌شناسی سنتی تفسیری در چشم او ایدئولوژيک می‌آمد. او سرشت ایدئولوژيک بودن تفسیر سنتی را از جمله در تفسیر طبری از آیات وصیت و ارث نشان داده بود (بنگرید به محمد ارکون، نقد عقل اسلامی، ترجمه‌ی مهدی خلجی، تهران: نشر ایده، 1379). اما نقادی او از روش‌شناسی سنتی به تفسیر محدود نمی‌شد و نظام فقهی و اجتهاد را نیز دربرمی‌گرفت.
    نقد عقل اسلامی
    ارکون نظام سنتی اجتهاد را در درون پارادایم جهان‌شناسی و معرفت‌شناسی سنتی و منسوخ می‌دید. از نظر او اجتهاد فقیهان بر درکی از عقل، اجماع، حدیث و قرآن استوار است که در رویکرد عقلانی مدرن به این چهار پدیده قابل دفاع نیست. او نشان می‌داد که عقل مورد استناد فقیهان عقلی شرعی است، در حالی که عقل مدرن فارغ از استناد به شرع است. اجماع نیز پدیده‌ای یک‌سره ایدئولوژيک است و در برابر نقادی تاریخی تاب نمی‌آورد. قرآن نیز متنی تاریخی است نه مقدس. حدیث هم باید با روش نقد تاریخی خوانده شود و بیشتر بازتاب عقاید و نیازهای ایدئولوژيک مردمان در دوران قدیم است تا آن‌چه یک مسلمان امروزه می‌تواند به شکلی عقلانی باور داشته باشد.
    ارکون عقل اسلامی را آن‌چیزی تعریف می‌کرد که سنتِ گذشته با صفت اسلامی تولید کرده است. عقل اسلامی مقدس نیست و می‌تواند سراپا با عقل مدرن نقادی شود، همان‌طور که عقل مسیحی در دوران جدید موضوع بازسنجی عقلانی قرار گرفته است. برای نمونه، دوگانه‌هایی مانند نجس/پاک، حلال/حرام، خوب/بد، واجب/حرام، مقدس/نامقدس و زنانه/ مردانه، واقعی نیستند، مصنوعی و خیالین‌اند. نظام فکری سنت بر پایه‌ی این دوگانه‌ها بنا شده است. این دوگانه‌ها که در پلکانی ارزشی یکی را بالاتر و دیگری را فروتر می‌نشاند، باید از میان بروند و سرشتِ ناواقعی بودنِ آن‌ها آشکار شود. در کتاب‌هایی چون «اسلام؛ اصلاح یا براندازی؟» (لندن: انتشارات ساقی، 2006) محمد ارکون به تفصیل در نقد عقل حقوقی-فقهی، عقل تفسیری و عقل کلامی اسلامی نوشت. او پیوند میان امر مقدس، حقیقت و خشونت را با بهره‌گیری از آرای رنه ژرار و دیگران در سیاق اسلامی توضیح داد. ارکون رابطه میان ادیان توحیدی، مشترکات و مفترقات آن را در پرتو دانش‌های نوین، از جمله انسان‌شناسی تاریخی تبیین کرد.
    ارکون در برابر اسلام‌شناسان سنتی غربی
    آیا قرآن واقعا آیات ناسخ و منسوخ دارد؟ و قسمتهایی از قرآن توسط شورای تمهدی خلجی و محمد ارکون


    ارکون در زمانه‌ای پژوهش درباره‌ی اسلام را آغاز کرد که اسلام‌شناسی در دانشگاه‌های غربی بیشتر در انحصار رشته‌ی اسلام‌شناسی/خاورشناسی سنتی بود. ارکون مطالعات و تحقیقات فیلولوژيک اسلام‌شناسان را بسیار ارج می‌نهاد، اما باور داشت که اسلام شناسی نباید در مرزهای زبان‌شناسی تاریخی بایستد. او روش خاورشناسان را از این رو نقد می‌کرد که با اسلام و تاریخ آن برخوردی اروپامحورانه دارند و روش‌هایی را که در مطالعه‌ی جوامع غربی و متون یهودی و مسیحی به کار می‌گیرند، در پژوهش اسلام کنار می‌گذارند؛ گویی اسلام، متون و جوامع اسلامی تافته‌ای جدابافته‌اند. او می‌انديشيد روش‌شناسی علوم انسانی، هرمنوتیک و زبان‌شناسی جدید همه باید در مطالعه‌ی اسلام اجرا شوند. از این رو، نقد او از خاورشناسی کاملاً متفاوت از نقد ادوارد سعید از آن بود. ارکون نمی‌کوشید از اسلام هویتی متفاوت از ادیان دیگر بسازد. او خواهان مشارکت کردن مسلمانان در عقلانیتی جهانی بود؛ عقلانیتی که به پیروان ادیان گوناگون رخصت می‌دهد بر پایه‌ی معیارهایی علمی با یکدیگر گفت‌وگو کنند و همدیگر را به شکلی تفاهمی بشناسند.
    ارکون و ترجمه‌های فارسی
    مهم‌ترین آثار ارکون هنوز به زبان فارسی درنیامده است. مجموعه‌‌ای سه‌جلدی (دو جلد قرآن‌شناسی و یک جلد روش‌شناسی ارکون) به این قلم در دست تألیف است. ارکون تا روزهای آخر عمر خود بر تدوین این سه جلد نظارت مستقیم داشت، اما دریغ زنده نماند تا حاصل کار را بنگرد. او به جامعه‌ی ایران به دلیل سابقه‌ی آن در آفرینش انسان‌گرایی و خردگرایی تعلق خاطر داشت و دوست داشت مخاطبان ایرانی آرا و اندیشه‌های او را بشناسند. او یک‌جا نوشته است: «ملت‌های ترک، عرب و ایرانی روزی در عرصه‌ی تاریخ وارد خواهند شد و خواهند پذیرفت که تاریخ خود را بازنویسی کنند و در پرتو روش‌های مدرن معرفت‌شناسی معاصر و خرد انتقادی، دین خود را تأویل نمایند. این روش‌ها مقاومت‌ناپذیر و برناگذشتی هستند... حرکت معکوس ملت‌های مسلمان در این روزگار نباید ما را بفریبد. ورای این موج خشم و خروش و پرهیز از غرب، عطش عظیم آزادی و مشارکت سیاسی و ورود به میدان رقابت تاریخ نهفته است.»


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    [QUOTE=vanooshe;354982]آیا قرآن واقعا آیات ناسخ و منسوخ دارد؟ و قسمتهایی از قرآن توسط شورای تدوین حذف یا اضافه شده؟

    با سلام؛
    نسخ‌، در اصطلاح عبارت است از «رفع حكم سابق به وسيلة حكم لاحق كه بر حسب ظاهر اقتضاي دوام داشته است‌; به گونه‌اي كه جايگزين آن گردد و امكان جمع ميان هر دو نباشد."(علوم قرآني‌، آية‌الله معرفت‌، ص 251، نشر التمهيد.)
    حكم سابق را منسوخ (نسخ شده‌) و حكم لاحق را ناسخ (نسخ كننده‌) گويند; به عبارت ديگر و براي توضيح بيشتر مي‌توان گفت‌: "در هر حركت اصلاحي و رو به پيش‌، لازمة تكامل‌، نسخ برخي از آيين‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هاست‌; زيرا در يك حركت تدريجي‌، وجود مراحل پي در پي و تغيير شرايط، لزوم بازنگري در برنامه‌ها را ضروري مي‌سازد; البته اين تا موقعي است كه آن حركت‌، به رشد نهايي و به كمال مقصود نرسيده باشد، و هرگاه برنامه تكامل يافت‌، مسأله نسخ نيز منتفي مي‌شود; لذا نسخ در يك شريعت تا زماني است كه پيامبر آن شريعت‌، حيات داشته باشد; و با فوت وي‌، ديگر جايي براي نسخ باقي نمي‌ماند.
    نسخ پياپي در يك شريعت‌، همانند نسخه‌هاي يك پزشك است كه با شرايط و احوال مريض تغيير پيدا مي‌كند. نسخة ديروز در جاي خود و نسخة امروز نيز در جاي خود مفيد است‌; لذا خداوند تعالي در قرآن كريم مي‌فرمايد "مَا نَنسَخ‌ْ مِن‌ْ ءَايَة‌ٍ أَوْ نُنسِهَا نَأْت‌ِ بِخَيْرٍ مِّنْهَآ أَوْ مِثْلِهَآ;(بقره‌،106) هر حكمي را كه نسخ كنيم يا آن را به دست فراموشي بسپاريم‌; بهتر از آن يا مانندش را مي‌آوريم‌." يعني هرگونه نسخي كه صورت مي‌گيرد، در جاي خود درست بوده و نسبت به شرايط، رعايت اصلاح شده است‌.(براي اطلاع بيشتر ر.ك‌: علوم قرآني‌، آية‌الله معرفت‌، ص 250 ـ 266، نشر التمهيد.)
    در وضع احكام به وسيله آيات قرآن‌، هدفهاي مختلفي دنبال مي‌شود كه يكي از آنها تشريع حكم است كه با نسخ‌، حكم از بين مي‌رود; ولي هدفهاي ديگر، مثل اعجاز آيات‌، تلاوت آيات و در برخي موارد به عنوان سند تاريخي ـ در موردي كه شأن نزول خاصي داشته باشد ـ به حال خود باقي مي‌مانند.
    بيشتر مفسران قائل به نسخ در قرآن مي‌باشند; امّا در نوع نسخ (نسخ حكم و تلاوت‌; نسخ تلاوت نه حكم‌، نسخ حكم نه تلاوت‌) اختلاف نظر دارند. علماي شيعه‌، فقط نوع اخير (نسخ حكم نه تلاوت‌) را پذيرفته‌اند; ولي در تعداد آيات منسوخ هم اتفاق نظري ديده نمي‌شود; و بيشتر آنها فقط هشت مورد را كه بر نسخشان دليل قطعي و اجماع وجود دارد پذيرفته‌اند. آياتي كه نسخ شدند عبارتند از:
    1.آيه نجوا;(مجادله‌،12)
    2.عدد مقاتلين‌;(انفال‌،65)
    3.آيه امتاع‌; (بقره‌، 240)
    4. آيه جزاي فحشا; (نسأ، 15)
    5. آيه توارث به ايمان‌; (انفال‌، 72)
    6. آيات صفح و عفو;(جاثيه‌،14)
    7. آيات معاهده‌; (نسأ، 89)
    8. آيات تدريجي بودن تشريع قتال‌.(التمهيد، آية‌الله معرفت‌، ج 2، فصل ناسخ و منسوخ‌، انتشارات جامعه مدرسين‌.)
    البته بايد به اين نكته توجه داشت كه‌: معناي حقيقي "نسخ‌" عبارت است از: "پديد آمدن رأي جديد". نسخي كه در وضع قوانين نوين بشري رخ مي‌دهد، از رهگذر كشف مجهولات و يا برخورد با معضلات و تنگناهايي است كه ـ در مقام عمل ـ قانون‌گذاران با آن رو به رو هستند. در هر دو صورت‌، نسخ و لغو قانون قبلي و وضع و ايجاد قانون جديد، حاكي از ضعف و جهل قانون‌گذاران‌، نسبت به قانون و واقعيّت‌هاي عيني و عملي است‌، ولي اين امر در نسخ قوانين الهي‌، متصور نيست‌، زيرا خداوند متعال عالِم‌ِ مطلق است و در نسخ احكام او، علم خدا تغيير نمي‌كند، بلكه ـ چون احكام‌، تابع مصالح و مفاسد هستند، مصالح و مفاسدند كه تغيير مي‌كنند، به طوري كه گاهي اقتضاي حكم وجوب و استحباب و گاهي اقتضاي حكم حرمت و كراهت دارند. خداوند، با در نظر گرفتن همين مصلحت‌ها و مفسده‌ها است كه اراده‌اش به ايجاد يك قانون تعلق مي‌گيرد، به همين جهت‌، در پاره‌اي از موارد كه مصلحت يا مفسده در يك امري‌، هميشگي نبوده و محدود به زمان خاصي است‌، روشن است كه ارادة خدا نيز از همان ابتداي امر، به صورت موقت و محدود به آن قانون‌، تعلق مي‌گيرد; پس نسخ احكام شرعي‌، در تمام مواردش‌، به محدوديت مصلحت يا مفسدة موجود، باز مي‌گردد كه با پايان يافتن مصلحت و مفسده‌، پايان تعلق ارادة الهي به آن كشف مي‌شود. بديهي است كه خداوند از همان آغاز، زمان پايان مصلحت يا مفسده و در نتيجه پايان يافتن حكم قديم و آغاز حكم جديد را، مي‌دانسته است‌.(درسنامة علوم قرآني‌، حسين جوان آراسته‌، ص 412، نشر دفتر تبليغات اسلامي‌، حوزه علميه قم‌.)
    منابعی جهت مطالع بیشتر پیرامون ناسخ ومنسوخ در قرآن معرفی می گردد:
    دو منبع مهم عربي : 1
    - الناسخ والمنسوخ في كتاب الله , ابي جعفر احمد بن محمد بن اسماعيل النحاس , تحقيق دكتر سليمان بن ابراهيم بن عبدالله , موئسسه الرساله , بيروت , چاپ اول , 1412 ق , 1991 م , (سه جلد, قطع وزيري ).
    2- الناسخ والمنسوخ في القرآن الكريم , القاضي ابي بكر بن العربي العافري , مكتبه الثقافه الدينيه , 1413 ق , 1992 م (دو جلد, قطع رحلي ).
    منبع فارسي : 3- نسخ در قرآن , عزت الله مولايي نيا, نشر رايزن , تهران , چاپ اول , 1378 ش (يك جلد, قطع رقعي ).


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    375
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9



    آیات منسوخ در قران نیستند بلکه نسخ معنای دیگه ای داره:
    http://www.askquran.ir/showthread.php?t=27112

    ویرایش توسط منتقد کوچولو : ۱۳۹۰/۰۳/۱۷ در ساعت ۱۲:۲۴

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ۞❀۞❀۞آشنایی با شهید فرانسوی دفاع مقدس۞❀۞❀۞
    توسط seyed yasin در انجمن برگی از دفتر زندگی ( زندگی نامه و خاطرات شهدا)
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۶/۰۴, ۰۸:۵۶
  2. ▐★♥★ ▐داستان هایی از سیرت حضرت امام رضا (ع)▐★♥★ ▐
    توسط ║★║فاطمی║★║ در انجمن اهل بیت و ائمه در قرآن
    پاسخ: 24
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۰۷, ۱۸:۳۸
  3. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۰۲, ۱۲:۲۲
  4. نامه ی زن آمریکایی به زنان ودختران مسلمان
    توسط خادمة المهدی در انجمن حجاب و پوشش اسلامي
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۲۸, ۱۵:۴۷

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود