جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید







موضوع: چگونه سنت خدا را بشناسیم و انسان شویم ؟
-
۱۳۸۷/۰۲/۱۸, ۱۵:۰۰ #1
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۷
- نوشته
- 5
- تشکر:
- 1
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
چگونه سنت خدا را بشناسیم و انسان شویم ؟
سلام دوستان من چند تا سوال داشتم خیلی ممنون می شوم من را راهنمایی بفرمایید.
1) چگونه ما می توانیم رموز هستی و آفرینش را درک کنیم یعنی بفهمیم سنت خدا چیست ؟
مثال (بگو هيچ مصيبتى به ما روى نخواهد آورد، مگر اين كه خدا براى ما مقرر كرده باشد؛ مولاى ما اوست و بر خدا است كه انسان هاى مؤمن، توكّل مى كنند. بگو چه خيال كرده ايد؟ مگر جز اين است كه يكى از دو زيبايى (شهادتيا پيروزى) نصيب ما خواهد شد؟سوره توبه، آيه هاي 51 ، 52)2) اصلا لزوم وجود جادو در چیست خدا هر چیزی را به حکمتی به ما داده است حکمت این چاقوی تیز در چیست که ما فقط می توانیم یعنی اجازه دایم از آن برای باطل کردن خود آن استفاده کنیم پس اگر اصلا نبود بهتر نبود؟
به عنوان مثل می گویم گوشت خوک حرام هست و علتش هم که چند سال پیش اثبات شد و امسال هم حکمت آفرینشش نمی دانم به گوشتان خورده یا نه از یک لایه مثانه خوک پودری درست می کنند که باعث رشد عضو قطع شده می شود ... اگر خواستید کل خبر رو می گذارم.
3) چگونه می شود ثروت حضرت سلیمان و ایمان و منش حضرت علی را داشت ؟
4) و غیره ... (کلی سوال دارم بعد از پاسخ 3 گزینه اول اگر در جواب آنها سوالات دیگرم هم حل نشود مطرح می کنم)
-
۱۳۸۷/۰۲/۱۹, ۲۱:۲۷ #2
برادر بزرگوار جناب سعید باسلام
از تاخیر در ارسال پاسخ عذر خواهی میکنم این امر متاسفانه بدلیل به رو آمدن مکرر پست های دیگر رخ داده است
در خصوص سوال اول شما سه نکته مهم قابل ذکر است :
1- همه کارها بدست خداست چه کارهای اختیاری چه کارهای اجباری
2- سنت های الهی انواعی دارد ، یکی اینکه انسان کارهایش را با اختیار خودش انجام بدهد این سنت الهی است ؛ قوانین حاکم بر جهان همگی سنت الهی هستند چه قوانین علمی مانند قانون ارشمیدس و قوانین ریاضی و فیزیک و شیمی و... و چه قوانین اجتماعی مانند آیه شریفه : ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم و چه اختیار داشتن انسان در افعال و اعمال و کردار خویش همه و همه سنن الهی هستند .
3- نکته سوم اینکه اگر کاری را انجام می دهیم چگونه بدانیم که آن کار به اراده خودمان بوده یا خدا ؟
پاسخ اینستکه چه به خواست خودمان یا خواست خداوند در هر دو مورد- در آن دیدگاه کلی که در شماره 1 گذشت - به اراده خداست منتهی اینکه خودمان طبق همان سنت الهی نقش داشته ایم یا نه و حتی درصدش را هم می شود بررسی کرد ؛ ازدواج مثال بسیار گویایی در این زمینه است ، یعنی اینکه انسان از ابتدا بررسی می کند تا ببیند حقیقتا همان قسمت بوده است یا اینکه در انتخاب همسر و بعد هم در انتخاب شیوه زندگی – حال چه درست و موفق و چه نادرست و شکست خورده – دخیل بوده ؟ و تا چه حدی ؟
باز هم از تاخیر در پاسخ پوزش می خواهم
إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ
آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مىگرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مىگفتيد و مىپنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
سوره نور آيات 16 و 17
حضرت زهرا (س) :
کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.:salavat(10):رسول اکرم(ص):الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۰۲/۱۹, ۲۳:۴۲ #3
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 1,251
- مورد تشکر
- 2,255 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
10
سنن الهي مجموعه قواعدي است كه به صورت دائم در سرنوشت تاريخي بشر مدام جريان داشته و تكرار مي شود. انسانهاي خدانگر و هوشيار همواره تلاش مي نمايند تا با درك اين قواعد راههاي نيل به تعالي و كمال را پيموده و اجتماعاتي مبتني بر نظام عادلانه و خدا محور را شكل دهند.
زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم
-
۱۳۸۷/۰۲/۱۹, ۲۳:۴۶ #4
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 1,251
- مورد تشکر
- 2,255 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
10
ويژگيهاي سنن الهي
سنتهاي الهي ويژگيهاي زيادي دارد كه به تعدادي اشاره مي كنم:
1-حتمي بودن سنن الهي :از جمله ويژگي هاي سنن الهي حتمي و قطعي بودن آن مي باشد، يعني در صورت تحقق شروط و رفع موانع، اين سنن تحقق خواهند يافت و اين امر با توجه به تبيين سنتهاي الهي و تحت قانون عليت قرارداشتن آن، امري روشن است
2-الهي بودن سنن: سنن الهي و از آن جمله قانونمنديهاي اجتماع مربوط به خداست و سنت الله است و به ديگر سخن، سنن رباني است. يك قاعده الهي است. البته قرآن رابطه با خدا را به جاي رابطه علت و معلول نمينهد، بلكه سنت تاريخي را به خدا مربوط ميسازد. بدين معني كه شكل روابط و پيوند را به خدا نسبت ميدهد.
3-مقهور بودن همه عوامل قدرت در برابر سنتها: هيچ يك از عوامل قدرت نميتواند در مقابل سنتهاي الهي مقاومت كند و نظام قدرت فاسد را از سقوط نجات دهد.
4- اجتماعي بودن سنن: زمينه عمل و كاركرد اين سنتهاي الهي در جامعه انساني است و مطابق با نيازها و شرايط و مصالح اين جامعه انساني قابليت اجرا و كاربرد دارد، و اين سنن اجتماعي اختصاص به اين جهان دارد (البته منظور سنن دنيوي است). روشن است كه سنن الهي ناظر بر تأمين صلاح حقيقي انسان ميباشد و كاركردي جز تحقق مصلحت انسان ندارد.
موفق باشيد-شهيدان
ویرایش توسط شهيدان : ۱۳۸۷/۰۲/۱۹ در ساعت ۲۳:۴۸
زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم
-
-
۱۳۸۷/۰۲/۱۹, ۲۳:۵۵ #5
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 1,251
- مورد تشکر
- 2,255 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
10
معرفي چند تا از سنتهاي خداوند
تعدادي از سنتهاي الهي را فقط نام مي برم توضيح وآيات مربوطه را نيز خواستيد درخدمتم.(الان ديگه خسته ام آخه ساعت 1:30 بامداده ....)
1. سنت عدم تغيير و تغيير
2. سنت استخلاف3. سنت ابتلا و امتحان
باتشكر وخسته نباشيد به همه والتماس دعا از همه دوستان -شهيدان
زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم
-
-
۱۳۸۷/۰۲/۲۰, ۱۶:۰۷ #6
با سلام
در مورد سوال دوم و مساله سحر باید به دو مطلب پرداخت :
اول نگاه به سحر و جایگاه اون در کل نظام آفرینش
دوم نگاه به سحر به لحاظ ذات سحر
نظام حاکم بر جهان نظام ذاتی است نه عرضی به عبارتی نمیشه جای اجزای اون رو عوض کرد
در خصوص مطلب اول باید گفت نظام آفرینش مانند اندامی است که در آن هر چیزی به جای خویش نهاده شده است
نظام حاکم بر جهان نظام ذاتی است نه عرضی به عبارتی نمیشه جای اجزای اون رو عوض کرد
جهان چون خط و خال و چشم و ابروست
که هر چیزی به جای خویش نیکوست
مثل نظام اعداد یعنی مثلا عدد 5 یا نیست یا اگر هست جایش همین جایی است که هست
اموری مثل سحر ، میکروبها ، ابلیس ، موانع طبیعی و غیر طبیعی و... در نظام کلی آفرینش سبب پیشرفت و کمال انسانند ، مثلا ابلیس میتوانست عبادت کند - که بنا به تعبیری از امام علی (ع) 6000 سال در میان فرشتگان عبادت کرد – اما با سوء عملکرد از درگاه خدا رانده شد و دشمن قسم خورده انسان گردید و از طرف دیگر هم ، انسان با سرسپردن به فرامین الهی و عدم پذیرش دعوت ابلیس قله های کمال انسانیت را طی میکند ، لذا ملاحظه می فرمایید که در کل نظام خلقت وجود ابلیس ذاتا بد نیست .
و اما مطلب دوم : نفس سحر چیزی جز دعا یا شبیه آن نیست ؛ دعا ذاتش بد نیست – مثل ابلیس- منتها با سوء استفاده از این چاقوی تیز دعا ، افراد مشکلاتی برای خود و دیگران بوجود می آورند که برای رفع آن نیز از همان دعا – یعنی مورد مثبتش که همان دفع سحر است - کمک گرفته می شود . پس دعا ذاتش حرام نیست منتهی سحر از نوعی است که در موارد تفرقه و جدایی و سبب مشکلات بکار می رود یعنی بسته به نوع استفاده از چاقوی دعا ، نتایج مثبت یا منفی ایجاد خواهد شد .
البته امتحان و ابتلای الهی را هم نباید از یاد برد ، همانگونه که برخی با داشتن مشکلات جسمی یا روحی یا مالی یا جانی امتحان می شوند ، برخی نیز با ابتلائ به سحر مورد امتحان قرار می گیرند تا عملکرد هر یک از ما در موارد امتحانیمان چگونه باشد ؟
إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ
آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مىگرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مىگفتيد و مىپنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
سوره نور آيات 16 و 17
حضرت زهرا (س) :
کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.:salavat(10):رسول اکرم(ص):الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.
-
۱۳۸۷/۰۲/۲۰, ۲۱:۴۳ #7
باسلام
در مورد جمع بین ثروت حضرت سلیمان و ایمان حضرت علی (ع) و به تعبیری جمع بین دنیا و آخرت البته سوالتان چندان گویا نیست اما اجمالا باید عرض شود که در جمع میان دنیا و آخرت عواملی دخیلند از جمله : علم و معرفت و آگاهی ، عمل صالح ، تزکیه نفس و توسل نمودن برای موفقیت در جمع میان دنیا و آخرت .
لطفا اگر مایلید زمینه های مختلفی را که مد نظرتان است روشن تر بیان بفرمایید تا مورد سوال واضح تر شود و قابلیت بحث بیشتری پیدا کند .
ویرایش توسط fatememeshkat : ۱۳۸۷/۰۲/۲۰ در ساعت ۲۱:۴۴
إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ
آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مىگرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مىگفتيد و مىپنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
سوره نور آيات 16 و 17
حضرت زهرا (س) :
کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.:salavat(10):رسول اکرم(ص):الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.
-
۱۳۸۷/۰۲/۲۱, ۰۰:۲۱ #8
اول اینکه یادمون باشه که حضرت سلیمان علیه السلام با همه ثروت و ویژگی هایی که داشت ، از پیامبران الهی بود .
بعد هم به خاطر داشته باشیم که وقتی خدا نعمت را می دهد در قبالش وظایفی هم به انسان به صورت خود به خود محول می شه .
هیچ وقت در اسلام ثروتمند بودن مذموم نیست ، در اسلام مال حرام به دست آوردن ممنوعه و عدم پرداخت خمس و زکات است که مالی را که از راه حلال کسب شده را هم حرام می کند و دیگری عدم انفاق است و از سوی دیگر رعایت اعتدال در انفاق که خداوند می فرماید :
وَلاَ تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلَى عُنُقِكَ وَلاَ تَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَّحْسُورًا [اسراء-29]
هرگز دستت را بر گردنت زنجير مكن، (و ترك انفاق و بخشش منما) و بيش از حدّ (نيز) دست خود را مگشاى، تا مورد سرزنش قرار گيرى و از كار فرومانى
این ثروتمند بودن نیست که مذمومه بلکه دلبستگی به ثروت و حرص و ولع داشتن است که مذموم است .
-
۱۳۸۷/۰۲/۲۱, ۰۸:۴۳ #9
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۷
- نوشته
- 5
- تشکر:
- 1
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
مثل اینکه ما رو هم به حساب آوردن چه جالب!
تا اینجا رو ممنون من می گم ببینید درست متوجه شدم یا نه ؟
درباره سنت خدا منظور من این بود که خدا به چه شکل با یک موضوعی برخورد می کند مثال هم همون آیات شهادتش رو همه ما می دانیم که به چه شکلی پیروزیست امام حسین نمونه اما خود پیروزی برای فرد عادی نه رهبر آیا مثالی هست ؟ یا اصلا کتاب یا منبع هست که سنت های خدا رو بگه فکر کنم گنگ نوشتم چون انی که در زهنم هست رو نمی دانم به چه شکل بیان کنم.
درباره جادو یعنی شما می گوید سحر همین دعای معمولی هست که ما می کنیم که خدایا مثلا دنیا و آخرت ما را به آن گونه که تو دوست داری بکون هست یعنی کسی دعا می کند فلانی از همسرش طلاق بگیرد من برم زن او را بگیرم و خدا آن دعا رو اجابت می کند ؟
مورد سوم رو قبول دارم چون مثال های زندش دورو برم زیاد هست
-
۱۳۸۷/۰۲/۲۱, ۰۹:۱۳ #10
با سلام
جناب سعید در خصوص سوال اول مثال رو واضح تر بفرمایید و روی همون مثالتون توضیح بیشتری بدید
در مورد سوال دوم : ببینید سحر ذاتش از نوع همین دعاست با شرایط و انجام کارهای خاصی ولی آنچه مذموم است که در قران هم آمده مثلا ایجاد جدایی بین زن و شوهر است ، مطلب اینستکه دعا ذاتش بد نیست اما استفاده بد از دعا کردن مثل نفرین مثل سحر و... مذموم است ؛ در مورد مثالی که برای سحر زدید هم عرض شد معمولا سحر با انجام کارهاو یا شرایط خاصی انجام می شود ، چه سحر ( با همان شرایط خاص ) و چه دعای معمولی برای جدایی میان زن و شوهر حرام است این همان نکته مورد تاکید است که گفتیم دعا بطور مطلق مشکلی ندارد ولی سوء استفاده از چاقوی تیز دعا ، مذموم است .
ضمنا در مورد سوال اول هم توضیح بیشتر لطف کنید .
إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ
آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مىگرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مىگفتيد و مىپنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
سوره نور آيات 16 و 17
حضرت زهرا (س) :
کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.:salavat(10):رسول اکرم(ص):الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری