صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دعوت عمومی «مقام توبه و مراحل ان از دیدگاه عرفان شیعی»

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0

    دعوت عمومی «مقام توبه و مراحل ان از دیدگاه عرفان شیعی»




    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    از نظر و دیدگاه عرفای اسلام به خصوص شیعیان معرفت الی الله بر دو مرتبه حاصل میشود .

    مرتبه ی اول: طی مقامات که از طریق سلوک الی الله حاصل میگردد
    مرتبه ی دوم : کسب و درک ورسیدن به حالات که حاصل توفیق در مقامات است .

    بسیاری از عرفای شیعی مقامات را هشت مقام و پیش نیاز آن را یقظه
    یعنی بیداری میدانند .

    واما از مقامات اول مقامی که مورد قبول اکثریت عرفاست مقام توبه است .
    که در این تاپیک قصد دارم فقط به شرح و.بحث پیرامون موضوع توبه ؛ مراحل توبه ؛ کیفیت انجام توبه و آثار توبه و همچنین به وظایفی که توبه کننده در مراحل مختلف دارد اشاره کنیم .
    همجنین به درک آثار توبه بر جسم وجان توبه کننده بپردازیم .

    مقوله ی یقظه را در تاپیک مناظره ی....«عقل یا جان ؟» دنبال میکنیم


    هرکجا لازم باشد از منابع استفاده میگردد و هرکجا هم که نظریه ی شخص خودم باشد اعلام میدارم واز دوستان گرامی درخواست میکنم که اگر شبهه ای وارد شد سؤال بفرمایند واگر موردی بر خلاف نظرات اعلام شده دیدند ؛ مستند ومعتبر مطلب را نقد بفرمایند.بنده با روی خوش به استقبال هرگونه انتقاد و توضیح خواهم امد.


    به هر حال در این سایت که محل گفتمان قرآنی است این بحثها باید به صورت تحقیقی مورد مطالعه قرار گیرد تا بتوانیم در مقابل عرفانهای نوپدید و یا مدعیان دروغین با دیدی باز و دستی پر و ذهنی آگاه به مقابله بر خیزیم .پس این نیز یک دعوت عمومی است برای بررسی مسئله ی توبه از دید عرفان شیعی!!!

    ........................................... حق یارتان ............................................
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۸۹/۰۶/۳۱ در ساعت ۱۵:۰۰


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    عرفان را از دو دیدگاه نظری و عملی نیز مورد بررسی قرار میدهند .

    انچه از دستور العمل های اجرایی مانند اذکار و مراحل سیر و سلوک که غالبا" تحت نظر استاد تایید شده انجام می گیرد را مرحله ی عرفان عملی و

    انچه از توضیحات وتفسیرات وذکر منبع(آیات و احادیث ) و نقدها و بررسیها از مقوله ی عرفان با هدف رسیدن به معرفت بیان میشود را عرفان نظری می نامند .

    توبه از مقاماتی است که در هر دو بعد عملی ونظری جایگاه ویژه ی خودرا دارد.لذا دقت شود که در مرحله ی عملی باید تحت نظر استادتایید شده قرار گیرند .

    عرفای شیعی برای توبه سه مرحله در نظر گرفته اند :

    1- تخلیه 2 - تحلیه 3- تجلیه

    واما باز از دیدگاهی دیگر توبه را به سه مقوله ی پشیمانی از گذشته -مراقبت بر حال - مدیریت بر اینده نیز تعریف میکنند
    همچنین توبه بر پنج امر واقع میگردد :

    1- توبه زبان که شامل 5 مرحله مقدماتی میباشد (توبه از تهمت - توهین - غیبت - دروغ - یاوه)
    2- توبه گوش که شامل دو مرحله میباشد (توبه از شنیدن آفات زبان و توبه از شنیدن آلات لهو ولعب )
    3- توبه چشم و نگاه که شامل دو مرحله میباشد ( توبه از نگاه کردن به محرمات و توبه از نگاه کردن به غضب )
    4- توبه اعضاء وجوارح که شامل دو مرحله می باشد (توبه از عمل به گناه و توبه از قرار دادن اعضا در معرض گناه)
    5 -توبه ذهن واندیشه از گناه که شامل دو مرحله می باشد . (توبه از افکار پلید و توبه از نیات پلید)

    منابع : لقاءالله فی قلوب المطهرین و مقدمه ای بر عرفان وتصوف(انتشارات سمت)

    ........................................... حق یارتان ........................................
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۸۹/۰۶/۳۰ در ساعت ۲۱:۲۳


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    و اما ارکان توبه بر پنج امر استوار است .

    اول ادای فرایض - دوم قضای مافات - سوم طلب حلال - چهارم رد مظالم پنجم مجاهدت با نفس ؛ وبعد از رعایت این ارکان « التائب من الذنب کمن لا ذنب له و اولئک بدّل الله سیئاتهم حسنات»( مصباح الهدایه - ص368 )

    همچنین خواجه عبدالله انصاری مینویسد:توبه باز گشتن است از خود به خدا
    وسه رکن دارد پشیمانی در دل - عذر بر زبان وبریدن از بدی وبدان .( صدمیدان از امالی -ص 6)

    همچنین در حدیثی از رسول خدا(ص) امده است:« قال الله تعالی و توبو الی الله جمیعا" ایها المؤمنون لعلکم تفلحون .... » پرسیدند یا رسول الله علامت توبه چیست ؟ فرمود (ندامت) . (ترجمه ی رساله ی قشیریه ص136 و 137)

    وگفته اند شرط توبه تا درست آید سه چیز است :

    اول - پشیمانی از آنچه رفته باشد بر مخالفت .
    دوم - دست بداشتن ذلت اندر حال .
    سوم - نیت کردن بر این که به ان معصیت باز نگردد . (مقدمه ای بر عرفان وتصوف ؛ دکتر سید ضیاءالدین سجادی )

    و اما در فایده و نتیجه ی این توضیحات بر انجام به توبه :
    بهترین فایده برای توبه تزکیه است .که از نظر لغوی عبارت است از پاک نمودن و یا پاک شدن از آنچه که باید پاک شود .تعبیر «تزکیه» و«تزکی» در مواردی از آیات قران کریم به چشم میخورد .
    1-سوره ی شمس ایات8-10
    2-سوره ی اعلا آیات 14 و 15 (مبانی نظری تزکیه؛ آیت الله استاد محمد شجاعی )

    وتوصیه ی بنده به خوانندگان محترم جهت سهولت دستیابی و تداوم بر توبه
    تکرار این ایه از قرآن کریم به صورت ذکر روزانه که انشاءالله قرآن باگوشت وخون مسلمانان اجین شده وبرجان ایشان نفوذ نماید :

    «قد افلح من تزکی وذکر اسم ربّه فصلی» (سوره ی اعلی ایات 14 و 15)

    یعنی: کسی به فلاح ورستگاری نایل می آید و نجات می یابد که خود راتزکیه و پاک نموده و اسم رب را یاد کند و نماز بخواند


    «کل مطالب بر گرفته از کتاب لقاءالله فی قلوب المطهرین»

    ...............................................حق یارتان ..........................................
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۸۹/۰۶/۳۱ در ساعت ۱۴:۵۸


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    توبه در حال مرگ

    از دیدگاه قرآن؛ هنگام مرگ؛حجابهای مادی از دیدگان انسان برداشته می شودو انسان از سرنوشتی که در دنیایی دیگر در انتظار اوست آگاه میشود.
    به همین دلیل نیکو کاران به استقبال مرگ می روند ؛در حالی که گنهکاران از اعمال خود به سختی پشیمان شده و می خواهند توبه کنند .

    اما طبق آیات قرآن کریم توبه در هنگام مرگ پذیرفته نیست .

    «ولیست التوبةللذین یعلمون السیئات حتی إذا حضر أحدهم الموت قال انی تبت الآن » سوره ی نساء ایه ی 18

    یعنی :و توبه ی کسانی که گناه میکنند ؛ تا وقتی که مرگ یکی از ایشان در رسد ؛ می گویند«اکنون توبه کردم»؛ پذیرفته نیست .

    این عدم پذیرش توبه در زمان مرگ به دو علت است.

    1 -توبه وندامت در صورتی مایه ی کمال انسان است که فرد نادم قادر به انجام دوباره ی گناه باشد و با اراده ی خود از انجام آن پرهیز کند. اما زمانی که در حال احتضار و آگاهی بر مرگ قرار گرفته و قدرت و توان از او سلب شده ویک راه بیشتر پیش روی ندارد ندامت حاکی از دگر گونی روحی وی نیست

    و این نوع ندامت وتوبه؛ با ندامتها و توبه های پیش از لحظات مرگ اختلاف ماهوی(ماهیتی) دارد

    2- توبه یک روش تربیتی نفس است که در زمان مرگ دیگر فرصتی برای تربیت نفس باقی نمی ماند .

    نتیجه: برای انجام توبه زمان سرنوشت ساز است و شخص نادم هر چه زودتر به این عمل بازگشت از گناه اقدام کند بیشتر به سوی صلاح وخیر قدم برداشته و به تزکیه یحقیقی نزدیک تر میباشد.

    منابع :اندیشه های اسلامی ایت الله جعفر سبحانی
    -لقاءالله فی قلوب المطهرین

    ......................................... حق یارتان .............................................
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۸۹/۰۶/۳۱ در ساعت ۱۶:۲۷


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    630
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    5 روز 23 ساعت نامشخص
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حدثنى محمد بن الحسن رضى الله عنه قال حدثنى محمد بن الحسن الصفار عن محمد بن الحسين بن ابى الخحطاب عن ابى بن اسباط عن يحيى بن بشير عن المسعودى قال قال اميرالمومنين عليه السلام من تاب تاب الله عليه و امرت جوارحه ان تستر عليه و بقاع الارض ان تكتم عليه وانسيت الحفظه ما كانت كتبت عليه .
    ترجمه :
    1. اميرالمومنين على عليه السلام فرمودند: كسى كه توبه كند، خداوند او را مى بخشد و به اعضاى بدن او دستور مى رسد گناهان او را بپوشانيد، به مناطق زمين امر مى شود گناهان او را كتمان كنيد و فرشتگان مراقب اعمالش ‍ گناهانى را كه نوشته اند، فراموش مى كنند.




    نام كتاب : ثواب الاعمال و عقاب الاعمال

    مؤ لف : مرحوم شيخ صدوق (ره )

    اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    630
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    5 روز 23 ساعت نامشخص
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ابى رحمه الله عن سعد بن عبدالله عن يعقوب بن يزيد عن محمد بن ابى عمير عن سلمه بياع السابرى عن رجل عن ابى جعفر عليه السلام قال قال رسول الله صلى الله عليه و آله من تاب فى سنه تاب الله عليه ثم قال ان السنه لكثيره ثم قال من تاب فى شهر تاب الله عليه ثم قال ان الشهر لكثير ثم قال من تاب فى يوم تاب الله عليه ثم قال ان يوما لكثير ثم قال من تاب اذا بلغت نفسه هذه يعنى حلقه تاب الله عليه .
    ترجمه :
    2. امام باقر عليه السلام نقل مى نمايند كه رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: كسى كه يك سال قبل از مرگ توبه كند، خداوند او را مى بخشد، پس از مدتى فرمودند: يك سال زياد است : كسى كه يك ماه قبل از مرگ توبه كند، خداوند توبه او را مى پذيرد. پس از درنگى فرمودند: همانا و محققا يك ماه زياد است . كسى كه يك روز پيش از مرگ توبه كند، خداوند او را مى آمرزد. سپس فرمودند: همانا و محققا يك روز زياد است . آنگاه فرمودند: اگر زمانى كه جانش به اين جايش - يعنى گلويش - برسد توبه كند، خداوند او را مى بخشد.


    نام كتاب : ثواب الاعمال و عقاب الاعمال

    مؤ لف : مرحوم شيخ صدوق (ره )
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۸۹/۰۷/۰۱ در ساعت ۱۱:۵۳
    اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    630
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    5 روز 23 ساعت نامشخص
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حدثنى محمد بن على ماجيلويه رضى الله عنه عن على بن ابراهيم بن هاشم عن ابيه عن النوفلى عن السكونى عن جعفر بن محمد الصادق عن ابيه عن آبائه عليهم السلام قال قال رسول الله صلى الله عليه و آله ان الله عزوجل فضولا من رزقه ينحله من يشاء من خلقه و الله باسط يديه عند كل فجر لمذنب الليل هل يتوب فيغفر له و يبسط يديه عند مغيب الشمس لمذنب النهار هل يتوب فيغفر له
    ترجمه :
    3. امام صادق عليه السلام از پدرانش عليهم السلام نقل مى نمايد كه رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: همانا خداوند افزون بر رزق بندگان ، رزقى دارد كه آن را به هر كدام از مخلوقاتش كه بخواهد، عطا مى فرمايد. خداوند در هر سپيده دم دستهايش براى هر گناهكار شب باز است كه اگر توبه كردن ، او را بيامرزد و دستانش را در هر غروب باز مى كند تا اگر گناهكالر روز توبه نمايد، توبه او را بپذيرد.

    نام كتاب : ثواب الاعمال و عقاب الاعمال

    مؤ لف : مرحوم شيخ صدوق (ره )

    اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    630
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    5 روز 23 ساعت نامشخص
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ابى رحمه الله عن محمد بن يحيى عن الحسين بن اسحاق عن على بن مهزيار عن الحسين بن سعيد عن محمد بن خالد عن ابن المغيره عن طلحه بن زيد عن ابى عبدالله عليه السلام قال مر عيسى بن مريم عليه السلام على قوم يبكون فقال ما يبكى هولاء فقيل يبكون على ذنوبهم قال فليدعوها يغفر لهم .
    ترجمه :
    1. امام صادق عليه السلام فرمودند: حضرت عيسى عليه السلام عده اى را ديد كه گريه مى كردند. پرسيد كه چرا گريه مى كنند. جواب دادند كه بر گناهانشان مى گريند. آن حضرت عليه السلام فرمودند: اگر آن گناهان را ترك نمايند، آمرزيده مى شوند.


    نام كتاب : ثواب الاعمال و عقاب الاعمال

    مؤ لف : مرحوم شيخ صدوق (ره )

    اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    و اما مرحله ی آغاز توبه لزوم آگاهی بنده ی نادم از این مطلب است که توبه به درگاه خداوندی غفار می برد .
    و غفار به معنای پیشقدمی واستقبال از بخشش گناهان است وخداوند را غفار می نامند زیرا اوست که در همه حال با آغوشی باز بنده را برای پذیرش عذر گناهان می پذیرد. واین برای توبه کننده به منزله ی قوت قلبی است که انسان تائب از درگاه کریم غفار بی بهره از بخشش نخواهد بود .

    اما بعد از علم ویقین بر این غفاریت خداوند آرامشی بر دل نادم تائب مستقر خواهد شد که مورد غضب شیطان واقع میشود. واو را وادار به حضوروسوسه در دل انسان می نماید تا اینکه این آرامش را به اضطراب تردید مبدل نموده و اورا در نزده از درگاه خداونددور کند.
    وبا وسوسه های خود رحمت بیکران خداوند را به زحمت تردید مبتلا کند

    این غفاریت خداوندجلوه وظهوری ازحبّ خداوندنسبت به بنده ی خود است


    (بر گرفته از کتاب لقاءالله فی قلوب المطهرین )


    واما این محبت از جانب خداوند نسبت به انسان چه معنایی دارد؟

    این که عشق حق به ذات خودو به جمال ذات ؛ این چنین اقتضامیکند که جمال ذات او شناخته شود وسوز و عشقی به راه بیندازد ودر این بین هیچیک از موجودات ومخلوقات صلاحیتآن شناخت را ندارد.
    حلات همه ی انبیاء واولیاءو صالحین وهمه ی ائمه ی اطهاربه خوبی شاهد بر این قضیه است.

    در ازل پرتو حسنت زتجلی دم زد.........عشق پیدا شد وآتش به همه عالم زد

    البته به جز این مطلب؛ اصل خلقت همه ی مخلوقات و هدایت همه ی انها به سوی جمال ذات؛وبه دنبال آن؛ عشق ساری در میان همه ی موجودات نسبت به حق و عبودیت وحرکت تسبیحی همه ی مخلوقات به سوی اونیز از همین عشق ذات حق به ذات خودو از احکام ولوازم آن سرچشمه میگیرد.

    (طریق عملی تزکیه -آیت الله استاد محمد شجاعی)

    نتیجه این که : توبه یک انگیزه وعمل یک جانبه از طرف بنده ی خاطی نیست بلکه توبه یک پاسخ به دعوت خداوندی است که به سبب غفاریت خود زمینه ساز اول باب توبه است وحرکت انسان به سوی نیت وعمل به توبه در واقع پاسخی مثبت به این دعوت الهی است

    ............................................... حق یارتان .........................................
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۸۹/۰۷/۰۱ در ساعت ۰۷:۲۱


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    از اموری که ضرورت توبه را ایجاد می کنندعبارتند از:

    1-گناهان گذشته باطنا"مانع قرب به حق وسیر به سوی او هستند.
    2-ادای حقوق تضییع شده (حق الناس) و جبران آن ها
    3-عزم بر عدم عود(بازگشت) به معصیت برای همیشه « ابراز ندامت در پیشگاه خداوند و وژدان که سبب آرامش درونی خواهند شد»
    4 - تمرین عبودیت وفرمان پذیری از شرع وکنار زدن «خود»

    توضیح امر اول :انسان در عالم باطنی و در موجودیت پشت پرده ی خوددر عین این که یک حقیقت است دارای حالات گوناگون واوضاع مختلف واطوار متنوع بوده ودر هر قطعه ازعالم درونی خویش چهره ی بخصوصی در پیشگاه
    حضرت حق دارد .وهمجنین در عالم درونی و به تعبیری ؛ در کتابی که انسان برای خود رقم زده؛مسئله ی زمان ومکان و احکام و لوازم آن به مفهومی که در نظام مادی دنیوی هست ؛وجود نداردو انسان در ان سو همه ی حالات و اطوار و چهره های گوناگون خود رادر پیشگاه حق باهم ویکجا دارد
    «طریقه ی عملی تزکیه -جلد 1 -ص120 -ایت الله استاد محمد شجاعی »

    این معنا در عالم ماده اینطور تعریف می شود:

    انسان در عالم ماده در معرض زمان وزمانها وامتدادها و تعاقب و فواصل زمانی قرار میگیرد
    همچنین بعد دیگر احاطه ی انسان در عالم ماده مکان است ومکان یا مکانهای مختلف وگاه غیر متشابه حالات واطوار وچهره های گوناگون شخصیت فردی انسان را جدا نموده ومیان این حالات و اطوار و چهره های شخصیتی انسان فاصله می اندازدو همه ی ابعاد شخصیتی انسان در عالم ماده یکجا ظهور نمی کند.
    در حالی که در پیشگاه خداوند در لحظه ی واحد همه ی آن حالات واطوار وچهره هارا دارا می باشد .

    پس انسان می تواند در عالم باطنی خود در همان حالت که در طاعت و عبادت خدا است ،در همان حال وبا اطوار و چهره ای دیگر مشغول معصیت خداوند هم باشدویا در حالی که بر قلب او پری و سرشاری از محبت اغیار است میخواهد حب حق را نیز وارد کند . خلاصه این که انسان در پیشگاه خداوند همه ی این ها را باهم ویکجا دارد.
    این وضع باطن ما وامثال ما است (تأمل بیشتر با خودتان ) «لقاءالله فی قلوب المطهرین»

    اگر به باطن امر بنگریم به این نتیجه می رسیم که گناهان گذشته ی انسان در باطن امر به صورت گناهان گذشته مطرح نیست .و همه ی آنها به صورت گناهان حاضر مطرح هستند.و همه در ما حاضر می باشندوانسان در مقابل خداوند آن چهره های گناهکار رانیزدر همه ی احوال دارا میباشد .

    حال اگر انسان توبه نموده وتصمیم بر ترک گناهان گرفته ودیگر مرتکب گناه نشود باز هم گناهان قبلی در جای خود و در عالم باطنی او محفوظ است
    اگر چه گناه را ترک کرده اماآن مخالفتها و معصیتها ؛جزئی ازموجودیت باطنی او است.ومانع عروج وصعودوی به سوی حق است و همانند زنجیرهایی او را از حرکت و قرب باز می دارد.

    این همان سرّی است که در اشارات و روایات وادعیه ی مأثوره به چشم می خورد.وحاکی از این حقیقت است که:

    گناهان انسان مادامی که مشمول عفو ومغفرت ربوبی نگشته مانع از قبول طاعات وعبادات وی می گردد .

    در اصل صعود انسان به وسیله ی عمل او است«طریق عملی تزکیه - ایت الله استاد محمد شجاعی »

    «الیه یصعدالکلم الطیب و العمل الصالح یرفعه » سوره ی فاطر آیه ی10
    یعنی: کلمه ها، وجودی پاک ونفوسی طیبه است که به سوی خداوند صعود میکند وعمل صالح است که آنها را بالا می برد

    نتیجه : یکی از موارد اصالت توبه برای رهایی از بند وزنجیر گناهان گذشته و صعود انسان به سوی کمال است« لقاءالله فی قلوب المطهرین »

    .............................................. حق یارتان ..........................................
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۸۹/۰۷/۰۲ در ساعت ۰۷:۰۱


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود