جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: برتري انسان به فرشته ها تو آيات 31 تا 33 سوره بقره چطوري اثبات ميشه؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    335
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پرسش برتري انسان به فرشته ها تو آيات 31 تا 33 سوره بقره چطوري اثبات ميشه؟




    وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِكَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِي بِأَسْمَاء هَؤُلاء إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ ﴿۳۱﴾

    و [خدا] همه [معانى] نامها را به آدم آموخت‏سپس آنها را بر فرشتگان عرضه نمود و فرمود اگر راست مى‏گوييد از اسامى اينها به من خبر دهيد (۳۱)


    قَالُواْ سُبْحَانَكَ لاَ عِلْمَ لَنَا إِلاَّ مَا عَلَّمْتَنَا إِنَّكَ أَنتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ ﴿۳۲﴾


    گفتند منزهى تو ما را جز آنچه [خود] به ما آموخته‏اى هيچ دانشى نيست تويى داناى حكيم (۳۲)

    قَالَ يَا آدَمُ أَنبِئْهُم بِأَسْمَآئِهِمْ فَلَمَّا أَنبَأَهُمْ بِأَسْمَآئِهِمْ قَالَ أَلَمْ أَقُل لَّكُمْ إِنِّي أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَأَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا كُنتُمْ تَكْتُمُونَ ﴿۳۳﴾

    فرمود اى آدم ايشان را از اسامى آنان خبر ده و چون [آدم] ايشان را از اسماءشان خبر داد فرمود آيا به شما نگفتم كه من نهفته آسمانها و زمين را مى‏دانم و آنچه را آشكار مى‏كنيد و آنچه را پنهان مى‏داشتيد مى‏دانم (۳۳)

    اينها آيات 31 تا 33 سوره بقرست من هر موقع اين آياتو ميخونم برام اين سوال مطرح ميشه كه :


    تو آيه اول گفته شده(عَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء)يعني خدا اسامي را به انسان آموخت وقتي خداوند از فرشتگان ميخواهد كه ( أَنبِئُونِي بِأَسْمَاء هَؤُلاء) فرشتگان در جواب ميگويند مارا علمي نيست جز آنچه تو خود به ما آموخته اي خب در مورد انسان هم كه خداوند فرموده به انسان اسماء را آموختيم پس فرق اين دو مورد چيه؟

    تو هر دو مورد خداونداسامي را بايد مي آموخت پس در اين چند آيه به خاطر چه مزيتي انسان بر فرشتگان برتري ميابد آيا انسان علاوه بر خود اسامي توضيحي از اونها ميده كه خدا به او نگفته بوده ؟




    كارشناس بحث : پاسخگوي قرآني
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۷/۰۴ در ساعت ۰۹:۱۳

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    335
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0




    ديدم كارشناسا انلاين هستن گفتم تاپيكو بيارم بالا شايد زودتر به جوابم رسيدم

  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و درود


    در این زمینه توجه شما را به بیان دو کتاب تفسیری جلب می کنم:


    1. ملائكه آفرينش خاصى داشتند كه استعداد فراگيرى اين همه علوم در آنها نبود، آنها براى هدف ديگرى آفريده شده بودند، نه براى اين هدف، و به همين دليل فرشتگان بعد از اين آزمايش واقعيت را دريافتند و پذيرفتند، ولى شايد خودشان در آغاز فكر مى‏كردند براى اين هدف نيز آمادگى دارند، اما خداوند با آزمايش علم اسماء تفاوت استعداد آنها را با آدم روشن ساخت.( تفسير نمونه، ج‏1، ص، 179)


    2. آن چه آدم از خدا گرفت، و آن علمى كه خدا بوى آموخت، غير آن علمى بود كه ملائكه از آدم آموختند، علمى كه براى آدم دست داد، حقيقت علم باسماء بود، كه فرا گرفتن آن براى آدم ممكن بود، و براى ملائكه ممكن نبود، و آدم اگر مستحق و لايق خلافت خدايى شد، بخاطر همين علم باسماء بوده، نه بخاطر خبر دادن از آن، و گر نه بعد از خبر دادنش، ملائكه هم مانند او با خبر شدند، ديگر جا نداشت كه باز هم بگويند: ما علمى نداريم‏.( ترجمه الميزان، ج‏1، ص، 180)
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۸۹/۰۷/۰۴ در ساعت ۱۹:۰۳

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    919
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0




    ضمن تشکر از جناب پاسخگوی قرآنی
    پاسخ این سؤال با شناخت صحیح از تفاوت فرشته با انسان روشن می شود.
    و این تفاوت در این است که فرشته رشد و تحول و تکامل ندارد و از ابتدا که آفریده می شود با میزان خاصی از مرتبه کمال و علم است و ثابت.
    اما انسان از پایین ترین مراتب آفریده می شود، بدون هیچ علمی اما استعداد یادگیری و تکامل دارد.
    برای همین فرشته ها گفتند ما علمی جز آنچه به ما آموختی (به صورت تکوینی با خلقت ما) نداریم.
    ...

    نظر شما در باره این پیشنهاد چیه؟
    (جلسات مناظره)

    موضوع مهم :
    کربلایی کاظم ساروقی، حجتی غیر قابل انکار

    چگونه؟؟؟ راه های جلوگیری از مرگ تدریجی جامعه

    کم گوی و گزیده گوی چون دُرّ :Sokhan: !!! تا از سُخَنت جهان شود پُر !!!
    الحذر الحذر! فَوَ الله لَقَد سَتَر، حتّی کأنَّه قد غَفَر


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سؤال: چگونه خدا از ملائكه مطلبى مى‏پرسد در حالى كه مي داند آنها نمي دانند و يا امرى مي كند كه ملائكه از انجام آن معذور و ناتوانند؟


    جواب: دانشمندان تفسير در جواب اين سؤال اتفاق دارند كه اين امر حقيقتاً براى طلب انجام كار نبوده است و خدا از ملائكه نمي خواست كه واقعاً اسمها را بيان كنند زیرا او مي دانست كه اين تكليف محالى است، ولى براى مصلحت، اين امر متوجه آنها شد.

    و در بيان اين مصلحت وجوهى گفته شده است:

    1. هنگامى كه خدا اعلام كرد كه در زمين خليفه و پيشوا قرار مي دهم، در خاطر ملائكه آمد كه اگر خليفه از جنس آنان باشد فساد و خونريزى در زمين نخواهد بود در حالى كه فرزندان آدم جز خونريزى و تبهكارى، نتيجه‏اى ندارند.

    2. آنان خود را برتر و بالاتر از همه مى‏دانستند و مى‏پنداشتند كه با بودن آنان خداوند موجود تازه‏اى (كه برتر از آنان باشد) نمى‏آفريند.

    3. به اين عنوان از ملائكه سؤال شد كه: اگر راست مى‏گوييد و مي دانيد كه چرا من در روى زمين خليفه و جانشين قرار مي دهم اين اسمها را براى من بيان كنيد؟ «أَنْبِئُونِي بِأَسْماءِ هؤُلاءِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ».

    4. اخفش مي گويد: پرستش خدا از ملائكه مانند آن است كه ما به كسى مى‏گوييم اگر مي دانى در دست من چيست بگو؟ و منظور بيان اين جهت است كه او نمي داند.

    و هم چنين در آيه كريمه خدا مي گويد: اگر راست مى‏گوييد كه اين نامها را مي دانيد، براى من بيان كنيد. بنا بر اين «امر» در اينجا فقط براى فهماندن عجز و ناتوانى آنان است نه طلب واقعى.

    __________
    (مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏1، ص 181)



    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  9. تشکرها 2


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پيام‏ها:


    1. معلّم واقعى خداست و قلم، بيان، استاد و كتاب، زمينه‏هاى تعليم هستند. «عَلَّمَ»

    2. برترى انسان بر فرشتگان، به خاطر علم است. «وَ عَلَّمَ آدَمَ»

    3. انسان براى دريافت تمام علوم، استعداد و لياقت دارد. «كُلَّها»

    4. فرشتگان عبادت بيشترى داشتند و آدم، علم بيشترى داشت. رابطه مقام خلافت با علم، بيشتر از عبادت است. «نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ» «عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ»

    5. براى روشن كردن ديگران، بهترين راه، برگزارى امتحان و به نمايش گذاشتن تفاوت‏ها و لياقت‏هاست. «عَلَّمَ» «ثُمَّ عَرَضَهُمْ» «فَقالَ أَنْبِئُونِي»

    6. فرشتگان، خود را به مقام خليفة اللهى لايق‏تر مى‏دانستند. «إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ»

    __________
    (تفسير نور، ج‏1، ص 90)


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  11. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود