صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خانه داری زنان ، تکلیف یا سنّت؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    412
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    63
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خانه داری زنان ، تکلیف یا سنّت؟




    بسم ربّ الشّهداء والصّدّیقین


    سلامٌ علیکم


    1. آیا کارهای داخل خانه مانند آشپزی،خیّاطی،نظافت و.... برای خانمها


    (با توجه به فرمایش پیامبر گرامی اسلام که در جواب دختر گرامی شان


    فرمودند: بر فاطمه است که کارهای داخل خانه را و بر علی است که


    کارهای بیرون خانه را انجام دهد.) یک تکلیف است یا یک سنت؟؟؟؟


    2. اگر مردان قصوریاتقصیری در این باب از همسران خود مشاهده کنند،آیا


    می توانند به مؤاخذه و مجازات،متوسل شوند؟


    كارشناس بحث : پاسخگوي احكام

    ویرایش توسط ذاکره2 : ۱۳۸۹/۰۷/۰۵ در ساعت ۱۰:۳۴
    ماندگاری هر ملّتی رابطه ی جدا نشدنی

    با سرمایه های تاریخی و معنوی آنها دارد

    پی آواز حقیقت بدویم


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    به نام خدا و سلام بر شما و دیگر دوستان
    وقت همگی بخیر

    جهت پاسخ به سوالات خوب شما لازمه ابتدا مقدماتی عرض بشه تا بعد به اصل پاسخ برسیم.


    مقدمه:


    پیوند زناشویی و زندگی مشترک، از شیرین ترین پیوندها در روابط انسان هاست و «خانواده» کانونی هست برای امنیت، آرامش، مودت و آسایش زن و مرد.

    برخورداری از همسر خوب و شایسته در زندگی، یکی از نعمت های بزرگی است که خداوند متعال به بندگان خویش عنایت می کند و برای اکتساب چنین نعمتی، تعالیم اسلام علاوه بر آن که ملاک ها و معیارها را در «انتخاب همسر» بیان می نماید، دارای رهنمودها و دستوراتی است که بدون شک باید بر روابط خانوادگی هر فرد مسلمان حاکم باشد.

    و لذا کسانی که در زندگی زناشویی جویای سعادت، نشاط، شادابی، طراوت، معنویت و خوشبختی هستند، هم در «انتخاب همسر» و هم در «نحوه تنظیم روابط خانوادگی» لازم است به این تعالیم ارزشمند عمل نمایند.


    رابطه زن و شوه
    ر

    لذا بر این اساس رابطه زن و شوهر، رابطه عاشق و معشوق، رابطه تن و تن پوش، رابطه همراهان طریق کمال و بیانگر محبت و ایثار باید باشد.

    خداوند متعال در قسمت آخر آیه 21 سوره روم میفرماید:«و جعل بینکم موده و رحمه»؛
    و ما بین شما زن و شوهر محبت و رحمت قرار دادیم.


    از این جمله روشن میشود که اساس زندگی زناشوئی بر مودت و رحمت است پس زن و شوهر نه طرفین یک معامله اند که با یکدیگر داد و ستد داشته باشند و نه طرفین یک جنگ که با یکدیگر زد و خورد کنند بلکه هر دو به یکدیگر محبت میکنند و عشق می ورزند.

    زن، مرادش را در حسن رابطه با شوهر، می یابد و شوهر آرامشش را در گرو وجود زن می داند. در این رابطه صمیمی درون خانوادگی، هر یک از زن و شوهر و سایر اعضای خانواده وظایفی نسبت به یکدیگر دارند.


    و یا در آیه 187 سوره بقره میفرماید: «هن لباس لکم و انتم لباس لهن»؛
    زنها لباس برای شما و شما لباس برای زنها هستید.

    منظور از لباس همان پوشش و حفظ و عفاف و مستور داشتن عیوب است پس باید زن و مرد یکدیگر را در کانون خانوادگی خود حفظ کنند و هر کدام سعی کنند عفت دیگری را پایدار نمایند و عیوب یکدیگر را بپوشانند.

    روی این حساب تشکیل خانواده و ازدواج کمک شایانی به سلامت جامعه و عفاف آن میکند، وبرای امنیت فرهنگی واجتماعی فرد و جامعه است که این همه تشویق وتوصیه به ازدواج شده است.

    استفاده دیگری که از این آیه میشود اینست که همچنانکه لباس مایه زینت و آراستگی است زن و شوهر باید موجب زینت یکدیگر باشندتا هر کدام مایه فخر و سرافرازی دیگری باشد.


    خلاصه اینکه:


    «زن» و «شوهر» هر دو رکن اساسی خانواده هستند و واگذاری مسوولیت و مدیریت نهایی خانواده به مرد، به معنی برخورداری از قدرت تصمیم گیری در مسائل کلی و اساسی خانواده است، نه ترجیح و مزیّت و اعمال قدرت و زور و سوء استفاده از اختیار و مرد سالاری.

    لذا زنان نیز در امور داخلی خانه و تدبیر در امور خانواده و فراهم کردن فضای مناسب عاطفی و محیط نشاط آمیز و لذت بخش و تربیت فرزندان و بهسازی اقتصاد خانواده سهم زیادی دارند و مردان باید نسبت به جایگاه و نقش زنان در امور خانه آگاه باشند و به سهم آنان در این زمینه توجّه نمایند.

    -------------------

    ادامه دارد...

    .



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    412
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    63
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم ربّ الشّهداء والصّدّیقین

    سلام بر شما، منتظر ادامه سخنانتون هستم
    ماندگاری هر ملّتی رابطه ی جدا نشدنی

    با سرمایه های تاریخی و معنوی آنها دارد

    پی آواز حقیقت بدویم


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17




    شوهر لایق و شایسته:

    بر این اساس شوهر لایق و شایسته کسی است که جز با زبان محبّت و تکریم با همسرش سخن نمی گوید و رابطه اش با همسرش به گونه ای است که هرگز نسبت به او زبان تهدید، تنبیه، تحقیر و تخریب شخصیت ندارد.

    هر چه هست زبان محبّت، صداقت و صمیمیت ، ایثار و احسان، تشکر و سپاس و تایید و تکریم است.


    پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم می فرمایند: «شایسته ترین مردم از نظر ایمان، خوش اخلاق ترین آنان و مهربان ترین آنها با خانواده اش است. و من مهربان ترین شما با خانواده ام هستم.»

    و در جای دیگر می فرمایند: «با زنان مهربانی کنید و دل هایشان را به دست آورید تا با شما همراهی کنند و آنان را مجبور و خشمگین نکنید.»

    و در همین رابطه امیر خوبان حضرت امام علی علیه السلام می فرمایند: «همیشه با همسرت مدارا کن و با او به نیکی معاشرت نما، تا زندگیت با صفا شود.»


    بنابراین مرد عاقل و بردبار، با تلاش و کوشش و تدبیر امور زندگی بر همه مشکلات احتمالی روزمره در محیط کاری و بیرون از منزل پیروز می گردد.

    حوادث کوچک، ناملایمات روزگار و رفتار ناپسند بعضی از مردم در خارج از منزل حتی اگر او را ناراحت و عصبانی هم کرد، اما وقتی وارد کانون گرم خانواده می شود، با چهره ای خندان و شاداب و قلبی مالامال از عشق، مهر، صفا و دوستی و زبانی گرم و جذاب، محیط زیبای خانه را با وجود خود معطر و نورانی می کند.

    ناراحتی های بیرون را به داخل منزل نمی آورد و با برخورد شایسته و سخنان دلپذیرش، جسم و روح همسر و فرزندان را آرامش می دهد.

    .



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17




    حقوق و وظایف زن و مرد از لحاظ شرع و قانون:

    حق مرد نسبت به زن تنها در مورد «استمتاع» است و وظایفی، همچون پختن و شستن و...، که عرفاٌ متداول شده است، از وظایف اخلاقی زنان است نه حقوق مردان.

    طبق نظر همه مراجع تقلید: اطاعت زن از شوهر، تنها در حقوق زناشویى و بیرون رفتن از منزل است و در امور دیگر، اطاعت از او لازم و واجب نیست و مرد حق ندارد زن خود را به خدمت خانه مجبور كند. (۱)


    حقوق زن نسبت به مرد:

    در قوانین مربوط به روابط میان همسران، تنها حقی كه به شكلی انحصاری و ویژه برای مردان در نظر گرفته شده حق طلاق و حق ریاست بر خانواده است.

    این دو موضوع بارها سبب اعتراض زنانی می شود كه با استناد به این دو حق، دین اسلام را دینی معرفی می كنند كه توجه چندانی به حق و حقوق زنان ندارد؛ اما كافی است به جزییات دیگر قوانین و شرع مراجعه كنیم تا دریابیم در دین اسلام تا چه اندازه توجه ویژه ای به حقوق زنان شده است.

    یكی از حقوق ویژه اسلام برای زنان این است كه هیچ مردی نمی تواند تا وقتی تمامی حق و حقوق همسرش را پرداخت نكرده او را طلاق دهد. نكته جالب توجه این است كه هرچه تعداد سال های زندگی مشترک بیشتر باشد این حقوق نیز افزایش می یابد و به همین دلیل بسیاری از مردانی كه از روی هوی و هوس و بی هیچ دلیل منطقی قصد طلاق دادن همسر خود را دارند، از این مساله منصرف می شوند.

    اجرت المثل نیز یكی از همان حقوق ویژه ای است كه شرع و قانون برای زنان در نظر گرفته است. اجرت المثل یک بحث شرعی است.


    وظایف زن در قبال مرد:

    در شرع مقدس اسلام زن وظایف خاصی در زندگی زناشویی دارد كه توسط قانون و شرع برشمرده شده است. این وظایف شامل تمكین عام و تمكین خاص است.

    مطابق قانون به محض ازدواج، میان زوجین وظایف و تكالیفی برقرار می شود كه آنها باید نسبت به یكدیگر آن را انجام دهند.


    تمكین عام:

    تمکین عام به معنی حضور زن در زندگی مشترك و عمل به وظایفی است كه شرع و قانون تعیین كرده است. مثلا زن شرعا نمی تواند بدون اجازه همسرش از خانه خارج شود. ادامه تحصیل و كار كردن زن در خارج از منزل نیز باید با اجازه شوهر باشد، هرچند در حال حاضر بسیاری از زنان این حقوق را در عقدنامه دریافت می كنند.

    تمكین خاص:

    تمکین خاص نیز به معنی عمل كردن زن به وظایف زناشویی است.

    حال اگر زن در طول زندگی مشترك و در خانه همسر خود كاری بجز این موارد را به دستور شوهر انجام دهد، مستحق پاداشی است كه به آن اجرت المثل گفته می شود.


    -----------------------------

    پى نوشت:

    1- امام، استفتاءات، ج ۳، حقوق زوجيت، س ۸
    آيت الله تبريزى، استفتاءات، س ۱۵۵۷
    آيت الله مكارم، استفتاءات، ج ۲، س ۹۶۹
    آيت الله وحيد، منهاج الصالحين، ج ۳، م ۱۴۰۷
    آيت الله تبريزى، منهاج الصالحين، ج ۲، م ۱۴۰۷
    آيت الله سيستانى، منهاج الصالحين، ج ۳، م ۳۳۹ و ۳۴۰
    آيت الله صافى، هداية العباد، ج ۲، النشوز
    آيت الله فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۱۶۷۳
    و دفتر آيت الله خامنه اى، آيت الله نورى و آيت الله بهجت





  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    75
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام علیکم دوستان

    سوال اینه که آیا وقتی پیامبر به حضرت زهرا سلام الله علیها و امیر المومنین وظایفشون رو تقسیم میکردند به امیرالمونین فرمودند برای تو واجب است و برای زهرای من نیست؟؟

    دوم این که واجب اخلاقی چیست؟ بالاخره یا واجب یا غیر واجب! نمیشود هم واجب هم غیر واجب که!!

    سوم این که با آیه و لهن مثل الذی علیهن بالمعروف و للرجال علیهن درجه چه میکنید

    چهارم آن که آیا این با عقل انسان جور است که مرد با وجود کار زیاد بیرون بیاید در خانه باز هم کارهای خانه را انجام دهد؟ آیا تکلیف مالایطاق نیست؟
    پنجم اگر منظور این است که مرد باید کنیز بگیرد یا خدمتکار باز سوال این است که آیا اسلام بر فقر صحه گذاشته و روی آن برنامه به مردم میدهد؟ یعنی اسلام برنامه اش بر اساس آن است که حتما عده ای فقیر باشند و مجبور شوند در خانه دیگران کار کنند و زن آنان مفت بخورد و بخوابد؟ آیا این برنامه ریزی با روح اسلام که مخالف اختلاف طبقات است و دستور پرداخت خمس و ..... میدهد موافق است؟؟

    در هر صورت به نظرم این بحث بسیار مخدوش است!


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    153
    تشکر:
    1
    حضور
    20 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    46



    سلام
    انصافا اسلام خیلی به خانمها بها داده.
    خداییش اینطورنیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟
    من که مردم احساس میکنم بعضی اوقات خیلی اسلام جانب خانمها رو میگیره
    هنر تنها سنگر فتح نشده انقلاب است
    مقام معظم رهبری






  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    153
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام

    من در ضمن این بحث سؤالی دارم شما از نظر شرعی بیان کردید که زن مکلف به انجام کارهای خانه نیست ولی در وظایف و تکالیف زن آمده که او باید مطیع شوهرش باشد و از او در هر زمینه ای اطاعت و فرمانبری کند بنابراین اگر مردی همسرش را امر به انجام کارهای منزل کند او موظف است که آن کارها را انجام دهد بنابراین اطاعت از شوهر اعم از حقوق زن است که در نهایت این زن است که مجبور به گذشتن از حق خود برای عمل به تکلیفش می شود .به عبارت دیگر حقوق زن هرچند که زیادهم باشد باز تابع تکلیف سنگین اطاعت از فرمان همسرش می شود که در اینصورت شاید بتوان اسمش را حق مشروط گذاشت نه حق مطلق.
    این چنین است که در دنیائی که همه چیز و عزیز ترین و
    مقدس ترین چیزها ، ایمــان و عشــق نیز همه رو به ابتذال
    « نمــــود » می رود ،
    کتمـــان یعنی « بـــــودی بی نمود » .چنان سرشار از خــــلوص و تقــــوا و قــــداست خدائــــی است که با همه سختــی ها و محـــرومیت هایش لذتـــی ماورائـــی دارد .

    " دکتر علی شریعتی"


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    75
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام دوستان

    نقل قول نوشته اصلی توسط sunstar نمایش پست
    انصافا اسلام خیلی به خانمها بها داده. خداییش اینطورنیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟ من که مردم احساس میکنم بعضی اوقات خیلی اسلام جانب خانمها رو میگیره
    نخیر اینطور نیست زن هم وظیفه دارد در خانه کار کند!! مفت خواری و مفت خورانی در اسلام حرام است!

    و لا تاکلوا اموالکم بینکم بالباطل

    نقل قول نوشته اصلی توسط اسب سیاه نمایش پست
    من در ضمن این بحث سؤالی دارم شما از نظر شرعی بیان کردید که زن مکلف به انجام کارهای خانه نیست ولی در وظایف و تکالیف زن آمده که او باید مطیع شوهرش باشد و از او در هر زمینه ای اطاعت و فرمانبری کند بنابراین اگر مردی همسرش را امر به انجام کارهای منزل کند او موظف است که آن کارها را انجام دهد بنابراین اطاعت از شوهر اعم از حقوق زن است که در نهایت این زن است که مجبور به گذشتن از حق خود برای عمل به تکلیفش می شود .به عبارت دیگر حقوق زن هرچند که زیادهم باشد باز تابع تکلیف سنگین اطاعت از فرمان همسرش می شود که در اینصورت شاید بتوان اسمش را حق مشروط گذاشت نه حق مطلق
    نخیر هرگز اطاعت مطلق شوهر بر زن واجب نیست و لهن مثل الذی علیهن بالمعروف و للرجال علیهن درجه

    این درجه هم فقط طلاق آسان و ازدواج بی عده است که مرد آن را دارد ولی زن ندارد

    و الا وظایف زندگی بین زن و مرد توسط پیامبر به طور مساوی تقسیم شده است آن هم زمانی کارهای خانه آنقدر طاقت فرسا بود پیامبر کارهای خانه را به دختر گرامیش سپرد و کارهای بیرون را به وصی و دامادش سپرد

    اگر اطاعت از مرد واجب بود به صورت مطلق یا مشروط باید در قرآن می آمد نه آن که خلافش بیاید و لهن ....

    مثل اطاعت اولیاء که بی قید آمده و اطاعت پدر و مادر که با قید شرک و نافرمانی خدا نبودن آمده

    اگر اطاعت مرد بر زن واجب است اطاعت زن هم بر مرد واجب است!! فقط در صورت امر به معروف و نهی از منکر اطاعت از همسر واجب است برای هر دوی زن و مرد

    نشوز برای هر دوی زن و مرد در قرآن آمده است!!


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    153
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مهدی عباس زاده نمایش پست
    سلام دوستان




    نخیر هرگز اطاعت مطلق شوهر بر زن واجب نیست و لهن مثل الذی علیهن بالمعروف و للرجال علیهن درجه

    این درجه هم فقط طلاق آسان و ازدواج بی عده است که مرد آن را دارد ولی زن ندارد

    اگر اطاعت از مرد واجب بود به صورت مطلق یا مشروط باید در قرآن می آمد نه آن که خلافش بیاید و لهن ....

    مثل اطاعت اولیاء که بی قید آمده و اطاعت پدر و مادر که با قید شرک و نافرمانی خدا نبودن آمده

    اگر اطاعت مرد بر زن واجب است اطاعت زن هم بر مرد واجب است!! فقط در صورت امر به معروف و نهی از منکر اطاعت از همسر واجب است برای هر دوی زن و مرد

    نشوز برای هر دوی زن و مرد در قرآن آمده است!!

    با سلام خدمت دوست گرامی


    درست است که در قرآن اطاعت زن از شوهر به طور مطلق ذکر نشده ولی این حکمی است که روایات بسیاری مؤید آن است .

    حقوق زن تا آنجایی است که مرد اجازه داده باشد.

    حتی زن از نظر اخلاقی و شرعی حق استفاده از اموالش را بدون اجازه همسرش ندارد و اگر شرط کار اقتصادی یا تحصیل قبل از ازدواج کرده باشد و بعد از آن مرد این اجازه را به زن ندهد ،او از نظر اخلاقی حق اعتراض ندارد و باید مطیع باشد هرچند از نظر شرعی و فقهی حق شکایت داشته باشد ولی مخالفت با همسرش در این مورد یا سایر موارد عواقب بدی برایش در دنیا و آخرت در پی دارد که در روایت های بی شماری بدان اشاره شده است و در رساله های اوجوبه مراجع آورده شده است که زن باید در این باره مطیع باشد.


    بنابراین اگر تکلیف سنگین اطاعت زن از شوهر را با همه گستردگی اش در نظر بگیریم دیگر خانه داری که از تکالیف مردان در فقه و روایات ما آمده نباید مسئله سنگین و مهمی برای آقایان باشد . اگر خانم ها تکالیف مربوط به آقایان را انجام می دهند از سر لطف و احسان است نه از سر وظیفه.
    ویرایش توسط اسب سیاه : ۱۳۹۰/۱۱/۰۸ در ساعت ۲۲:۲۹
    این چنین است که در دنیائی که همه چیز و عزیز ترین و
    مقدس ترین چیزها ، ایمــان و عشــق نیز همه رو به ابتذال
    « نمــــود » می رود ،
    کتمـــان یعنی « بـــــودی بی نمود » .چنان سرشار از خــــلوص و تقــــوا و قــــداست خدائــــی است که با همه سختــی ها و محـــرومیت هایش لذتـــی ماورائـــی دارد .

    " دکتر علی شریعتی"

صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود