صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: طی الارض

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    5
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    طی الارض




    با سلام
    چگونه می توان طی الارض نمود
    آیه های مربوط به آن کدامند؟



    كارشناس بحث : پاسخگوي مباحث كلامي
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۷/۰۶ در ساعت ۱۰:۰۷


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط amir6 نمایش پست
    با سلام

    آیه های مربوط به آن کدامند؟



    كارشناس بحث : پاسخگوي مباحث كلامي

    با سلام و عرض ادب

    طی الارض ریشه در آیات ۳۸-۴۰ از نمل دارد:

    قَالَ يَأَيهَُّا الْمَلَؤُاْ أَيُّكُمْ يَأْتِينىِ بِعَرْشهَِا قَبْلَ أَن يَأْتُونىِ مُسْلِمِين‏
    ۳۸: سلیمان گفت، «اى بزرگان، کدام يک از شما مى توانيد کاخ او (ملکه سبا) را براى من بياوريد، قبل از اينکه آنها به عنوان تسليم شدگان به اينجا برسند»

    قَالَ عِفْرِيتٌ مِّنَ الجِْنّ‏ِ أَنَا ءَاتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَن تَقُومَ مِن مَّقَامِكَ وَ إِنىّ‏ِ عَلَيْهِ لَقَوِىٌّ أَمِين‏
    ۳۹: يک عفريت از جن ها گفت، «من مى توانم قبل از اينکه تو بايستى، آن را نزد تو بياورم. من قدرت کافى براى انجام اين کار را دارم.»

    قَالَ الَّذِى عِندَهُ عِلْمٌ مِّنَ الْكِتَابِ أَنَا ءَاتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَن يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ فَلَمَّا رَءَاهُ مُسْتَقِرًّا عِندَهُ قَالَ هَاذَا مِن فَضْلِ رَبىّ‏ِ لِيَبْلُوَنىِ ءَ أَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ وَ مَن شَكَرَ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَ مَن كَفَرَ فَإِنَّ رَبىّ‏ِ غَنىِ‏ٌّ كَرِيم‏
    ۴۰: آن کسى که از کتاب علم داشت گفت، «من مى توانم تا چشم بر هم زنى آن را نزد تو بياورم.» هنگامى که او (سلیمان) آن را جلوى خود مستقر ديد گفت، «اين رحمتى است از جانب پروردگار من، که با آن من را امتحان مى کند، تا نشان دهد که من سپاسگزار هستم يا ناسپاس. هر کسى که سپاسگزار باشد به نفع خود سپاسگزار است و اگر کسى ناسپاس شود، پس پروردگار من به او نيازى ندارد، محترم ترين.»
    در این آیات اعتقاد بر این است که شخص در آیه سوم همان آصف ابن برخیا است، که مقام پیامبری نداشت. حدیثی از جعفر صادق انتقال تخت ملکه صبا را توسط آصف با «طی الارض» بیان کرده است .




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط amir6 نمایش پست
    با سلام
    چگونه می توان طی الارض نمود


    كارشناس بحث : پاسخگوي مباحث كلامي
    قبل از اينكه به اين سوال حضرت عالي پاسخ بدهيم تعاريفي را از طي الارض ارائه مي كنيم :
    الميزان براى «طى‏الارض» چندين معنا ذكر شده است:
    1- نزديك شدن مكان‏ها به يكديگر توسط خسف زمين،
    2- تجدد امثال يعنى، ارسال صورت به مكانى كه اراده مى‏كند،
    3- اعدام و ايجاد يعنى، در يك مكان وجود عينى خود را نابود و همان زمان در مكان ديگر ايجاد مى‏كند و.
    اين قدرت را نيز خدا به پيامبران و ائمه (ع) و بعضى از اوليا عنايت كرده است و ديگران هم با اجازه آنان يا به دستور آنها و يا همراه با آنان مى‏توانند طىّ الارض كنند. البته چنين افرادى مخفى‏كارى مى‏كنند و به كسى نمى‏گويند، مگر با اذن الهى يا براى هدايت شخصى.

    روزي آيت الله سيد محمد طهراني از علامه طباطبايي پرسيدند : حقيقت طي الارض چيست؟ علامه طباطبايي فرمودند: حقيقت طي الارض پيچيدن زمين در زير گام رونده است. روزي مرحوم محمد حسن الهي قاضي يك روز بوسيله شاگردي كه داشت و او احضار ارواح مي نمود(نه با آييه و نه ميز سه گوش بلكه دستي به چشم خود مي كشيد و فورا احضار مي كرد) از روح مرحوم حاج ميرزا علي آقا قاضي-رضوان الله عليه- راجع به طي الارض سوال كرده بودند . مرحوم قاضي - رحمت الله عليه - جواب داده بودند كه :« طي الارض شش آيه از اول سوره طه است» تا « له الاسما الحسنين» (مهر تابان ص 370) براي رسيدن به طي الارض بايد اين صفات را در خود ايجاد كرد: - تزكيه كامل(حداقل 20 چله) - ترك محرمات در حد اعلي.هيچ شك و شبه اي نبايد در اعمال باشد.





  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    13
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    طی الارض




    دوست عزیز سوال سخت و جالبیه...
    چون اگر هم کسی بدونه جواب نمی ده...!
    ولی من یه چیزهایی شنیدم....
    یکی این که آیت الله شاه آبادی استاد عرفان امام خمینی (ره) در یه جمع دوستانه سه نفری گویا از دهانشون بیرون اومده یا عمدا به صورت خیلی خلاصه فرمودند که سالک اگر فکر گناه رو از سرش بیرون کنه همون اوایل طی الارض رو بهش می دن...
    آیه راجع به اون هم همون آیات مربوط به حضرت سلیمان (ع) و تخت بلقیس هستش که قرآن می فرماید اون کسی که تخت رو به محضر حضرت سلیمان آورد از علم کتاب داشت که در اینجا امیر المومنین علی (ع) می فرماید همه علم کتاب نزد من است.
    والبته اون خاندان به هر کس هر چقدر که بخواهند مطابق عدالت عطا می کنند حتی از علم کتاب.
    شنیدم که خیلی از اساتید اقتصاد در دنیا هستند که تئوری پرداز اقتصاد هستند ولی هر ماه محتاج حقوق ماهیانشون هستند!!!
    مثل ما.... ها....ها.... ها
    وای که کارای ما خنده داره نه.....
    یا الله یاالله،یا الله یاالله،یا الله یاالله،یا الله یاالله،یا الله یاالله،یا الله یاالله،یا الله یاالله،یا الله یاالله،یا الله یاالله،یا الله یاالله،یا الله یاالله
    متن خاتم حضرت آیت الله علامه محمد حسین طباطبایی این بوده:
    الواثق باالله الغنی
    محمد حسین طباطبایی
    خدایا من هم آروز دارم این وثوق رو به تو داشته باشم...

  6. تشکرها 2


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام مجدد
    در تكميل مطالب قبلي حضور شما عرض مي شود ؛ افرادي كه به اين مقامات رسيده اند ( طي الارض و ...) به دنبال اين مقامات نبوده اند ؛ بلكه اين مقام را به ايشان داده اند ، اگر كسي به دنبال طي الارض و ... باشد از خداوند غافل خواهد شد . وظيفه ما اين است كه سعي كنيم عبد خوبي براي پرودگار خود باشيم به يقين بندگان خالص الاهي در درگاه خداوند از جايگاه ويژه اي برخوردارند فلذا معمولا خواسته هاي آن ها اگر به صلاح نظام عالم باشد مستجاب مي شود .

    طي الارض مقامي نيست كه انسان بخواهد بدان نائل شود ! تنها وظيفه انسان عمل به وظايف شرعي و ديني خود است اگر وظابف خود را به خوبي انجام دهد و از ياد خداوند غافل نشود اين گونه مسائل براي وي ارزشي نخواهند داشت ، زيرا لذت ديدار دوست و لذت همنشيني با معشوق ( عند مليك مقتدر ) آن قدر شيرين است كه اين نوع مقامات براي سالك الي الله به چشم نمي آيند .
    فلذا بهتر است به دنبال اين مسائل نباشيم و در عوض بندگي خالصانه را ياد گرفته و عبد خوبي براي پروردگار خويش باشيم انشاء الله از فيوضات حضرت حق بهره مند خواهيم شد و او هر چه صلاح بداند ما مطيع امر پرودگار خويشيم .

    با تشكر




  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    5
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    من یه تصور دیگه که دارم اینکه
    طی الارض و مسائل مانند آن یک نوع علم کلام و یا ریاضی هست و انسان در اینده به ان نیاز شدید داره چون سفر به کرات دیگه را پیش رو داره
    2 اینکه با خواندن این ایات می توان به طی الارض رسید؟ و بطور ساده تر بگم
    چگونه و با طی چه مراحلی می توان به طی الارض رسید
    البته یه توضیحی دادین ولی در صورت امکان ساده تر و کامل تر
    (( تزكيه كامل(حداقل 20 چله) - ترك محرمات در حد اعلي.هيچ شك و شبه اي نبايد در اعمال باشد.))
    با تشکر



  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط amir6 نمایش پست
    من یه تصور دیگه که دارم اینکه
    طی الارض و مسائل مانند آن یک نوع علم کلام و یا ریاضی هست و انسان در اینده به ان نیاز شدید داره چون سفر به کرات دیگه را پیش رو داره
    2 اینکه با خواندن این ایات می توان به طی الارض رسید؟ و بطور ساده تر بگم
    چگونه و با طی چه مراحلی می توان به طی الارض رسید
    البته یه توضیحی دادین ولی در صورت امکان ساده تر و کامل تر
    (( تزكيه كامل(حداقل 20 چله) - ترك محرمات در حد اعلي.هيچ شك و شبه اي نبايد در اعمال باشد.))
    با تشکر
    با سلام و عرض ادب
    در ابتدا لازم است از تأخير پيش آمده عذرخواهي كنم ، در رابطه با طي الارض مطالبي عرض مي شود ؛ انشاء الله مورد استفاده قرار بگيرد :

    مسئله ي «طي الارض» در نظر عاميامه ي مردم به عنوان يکي از کرامات اولياي بزرگ الهي و عارفان وارسته به شمار مي رود. عده ي زيادي از اولياي الهي از جمله در رأس همه ي آنان انبياي الهي (سيدحيدر آملي، المقدمات من کتاب نصّ النصوص، ص 85) و ائمه ي هدي (ع) (. محمدباقر مجلسي، بحارالانوار، ج 55، ص 221) در طول تاريخ به اين کرامت شهرت داشته و ماجراهاي فراواني درباره ي آن گفته و نوشته اند. اما حقيقت و واقعيت اين پديده ي به اصطلاح «خارق العاده» چيست؟ از چه سازوکاري برخوردار است؟ روش هاي دست يابي به آن چيست؟ هدف از آن چيست؟ و چه سنخ افرادي مي توانند به آن دست يابند؟

    اين مسئله به عنوان يکي از مسائل عرفاني به شمار مي رود و بحث درباره ي اين پرسش ها از حيطه ي بررسي هاي دانش هايي همچون کلام، فلسفه و طبيعيات خارج است. از اين رو، هر يک از بزرگان کوي معرفت، به گونه اي به اين پرسش ها پاسخ داده و بر اساس مباني خود از آن سخن گفته اند. حضرت امام خميني (ره) نيز به تناسب بحث هاي عرفاني در دانش عرفان نظري به آن پرداخته است .

    طي الارض
    «طي الارض» اصطلاحي ترکيبي است که در آن، «طي» به معناي «گذر لحظه اي و بسته» است؛ يعني گذار دفعه اي و کوتاه را «طي» مي گويند. (حسين راغب اصفهاني، المفردات في غريب القرآن، ص 369 و 533) برخي آن را به معناي جمع کردن و پيچيدن چيزي که باز است گرفته اند. در اين معنا مي گويند: «کَطَي السِّجِلِّ» (انبياء: 104) که تعبير قرآني و عربي است، به معناي جمع پراکنده (يعني کلمات و صفحات) و پيچيدن طومار است. (حسن مصطفوي، التحقيق في کلمات القرآن الکريم، ج 7، ص 149) برخي نيز آن را به معناي «دَرج» گرفته اند که همان معناي پيچيدن است. (حسن مصطفوي، التحقيق في کلمات القرآن الکريم، ج 7، ص 191) «طي العمر» يعني: پيچيده شدن عمر. و در همين معنا، طي الارض يعني پيچيده شدن زمين. (. سيدغلامرضا خسروي، ترجمه و تحقيق: مفردات الفاظ قرآن، ج 1، ص 667)

    بدين ترتيب، طي الارض پديده اي است که در آن، مسافتي از زمين، و در «طي المکان» نيز مسافتي از عالم ماده در کمترين زمان در هم پيچيده و پيموده مي شود؛ مثل داستان «تخت بلقيس» که توسط آصف بن برخيا در کمتر از حرکت مردمک چشم به سمتي ديگر، در خدمت حضرت سليمان حاضر شد. (حسين حسيني، تفسير اثني عشري، ج 10، ص 47)
    در بيان عرفا و با توجه به مباني نظري آنان، «طي الارض» از اقتضائات کشف صوري که يکي از اقسام کشف يا مکاشفه است به شمار مي رود. از اين رو، بايد ديد کشف چيست؟ اقسام آن کدام است؟ و طي الارض در ذيل کدام يک از اقسام آن مندرج است؟





  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    کشف
    «کشف» در لغت به معناي رفع مانع و پرده از روي چيزي است که پوشيده شده. (حسن مصطفوي، التحقيق في کلمات القرآن الکريم، ج 2، ص 104) به معناي اظهار و ازاله ي (برطرف کردن) پرده نيز گرفته اند. (سيدعلي اکبر قرشي، قاموس قرآن، ج 6، ص 111) معناي اصلي آن در حقيقت، همان کنار زدن پرده است که عرفا نيز به همان معنا به کار مي برند. و در اصطلاح عرفاني عبارت است از «سرکشي کردن به آن سوي پرده و آگاهي يافتن بر معاني پنهان و امور حقيقي موجود در آن». (داوود قيصري، شرح فصوص الحکم، ص 107) در کاربرد عرفاني، علاوه بر کنار رفتن پرده، گذر کردن سالک به آن سوي پرده و يافتن امور پنهان در آن نيز لحاظ شده است.

    اقسام کشف

    عرفا با اعتبارهاي متعددي به تقسيم و طبقه بندي اقسام آن پرداخته اند. در مهم ترين رويکرد آنان، دو قسم صوري و معنوي ياد شده است (داوود قيصري، شرح فصوص الحکم، ص 107) که شرح هر کدام به ترتيب زير است:

    الف. کشف صوري: اين کشف از طريق حواس پنج گانه ي بدن در عالم مثال حاصل مي شود و به اقسام پنج گانه ي حواس نيز تقسيم مي گردد. اين تقسيم مبتني بر اين جهت است که هر يک از حواس انسان، حقايق مرتبط با ملکوت خود را درک مي کند و هر يک از آن ها ويژگي ها و اقتضائات متفاوتي مناسب با خود را دارا مي باشد به گونه اي که عرفا حتي طي الارض را نيز مطرح کرده اند ک در آن گوش انسان وارسته اي مثل حضرت سليمان، با سرعت فوق العاده زيادي گفته ها و ناگفته هاي ديگران را مي شنود. (محي الدين ابن عربي، الفتوحات المکية، تحقيق: عثمان يحيي، ج 13، ص 102)

    اين ادراکات گاهي به امور مادي و حوادث دنيوي تعلق مي گيرند و گاهي به امور غيرمادي و ارواح عاليه. جايگاه اين کشف در مراحل اوليه ي سلوک، همان خَيال مقيد است و در مراحل بالاتر سلوک، پس از حصول ملکه ي کشف و انتقال به عالم مثال مطلق، با خَيال مطلق (خيال مطلق که همان خيال منفصل است، عبارت است از خيال عالم که از صورت هاي جزئي روح انساني منفصل مي باشد و انسان کامل از جهت جمعيت مقام انساني خود شامل جميع صورت هاي آن عالم است) مرتبط مي شود. (سيدحيدر آملي، جامع الاسرار و منبع الانوار، ص 467)

    ب. کشف معنوي: اين نوع کشف بدون واسطه ي ابزار حسي و بدني، مستقيماً تحت حکومت اسم «العليم» و «الحکيم» تحقق مي يابد و معاني غيبي و حقايق الهي به حسب ظرفيت دل سالک بر او نمايان مي شود و سالک بر آن ها اطلاع و احاطه مي يابد. (داوود قيصري، شرح فصوص الحکم، ص 110)




  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اولياي الهي تصرفات انسان هاي کامل در امور و حوادث طبيعي مثل طي الارض، طي المکان، طي الزمان، تبديل اشيا به يکديگر (نظير تبديل خاک به طلا)، ميراندن زندگان و زنده کردن مردگان را از اقتضائات و تصرفات برخواسته از انواع کشف صوري دانسته و رتبه اي فراتر از اين بر آن قائل نيستند. از اين رو، عليرغم اينکه سختي هاي سير و سلوک براي رسيدن به چنين مقامي فراوان است و راه برايش پرخطر مي نمايد، اما حصول آن ها کرامتي براي اولياي دين نبوده و اساساً عرفا به چنين مقاماتي توجه و اعتنا ندارند. آنان مي گويند: طي الارض کرامت و مزيتي براي سالک ندارد؛ زيرا شيطان نيز در يک لحظه از مشرق به مغرب مي رود. (محي الدين ابن عربي، الفتوحات المکية، ج 4، ص 23)

    عده اي از عرفا نيز از نيل به چنين مقامي به خدا پناه برده و به محضر خدا استغفار کرده اند. و در واقع، مردم عادي و عوام هستند که تصرفات اين نوع کشف و موارد آن را از سنخ کرامات و امور خارق العاده تلقي کرده و گمان مي کنند که تصرف در امور مادي و طبيعي مثل طي المکان، طي الزمان، راه رفتن بر روي سطح آب، مخفي شدن از ديدگان ديگران، و خبر دادن از برخي امور عوالم غيبي (مربوط به گذشته، حال، يا آينده)، کرامت بسيار بزرگي است. و بر پايه ي همين گمان نادرست، نيل به آن ها آرزوي نهايي آنان به شمار مي رود.

    در حالي که حضرت امام (ره) در توصيه هايي عرفاني به فرزند خود مي فرمايد:

    چنين آرزويي شرک است، به ويژه اينکه برخي از انسان ها عبادات و دعاهاي شرعي را با آن آرزو و نيت به جا مي آورند؛ (امام خميني، آداب الصلوة، ص 284) زيرا عبادت غير خدا هر چه باشد شرک به شمار مي رود. از سوي ديگر، بر پايه ي مباني عرفاني ابن عربي، ظهور کرامات انسان (هم حسي و هم معنوي) برخاسته از تجلي اسم «البَرّ» حق تعالي بوده و مختص ابرار بندگان خداست. هر يک از کرامت هاي حسي و معنوي نيز به سبب متّصف شدن سالک به مقتضاي يکي از اسماي الهي بروز مي کند و چون مردم عامي و عادي چيزي از حقايق و اسماي الهي ندانسته و نچشيده اند، ظهور تصرف هاي مادي ابرار که براي خود ابرار کرامت و فضيلت به شمار نمي رود، در نظر آنان کرامت والايي به شمار مي رود.

    طي الارض نيز از پايين ترين مراتب تجلي قدرت الهي و اسم «القادر» در انسان هاي سالک برخاسته و به سالکان عادي تعلق دارد؛ زيرا هنگامي که سالک به وسيله ي سير و سلوک و طي مسير بندگي، به قابليت و استعداد والاي الهي دست بيابد، صفت قدرت الهي در او متجلي گشته و اقتضاي نام هاي متناسب با مراتب وجودي او، تصرف در زمين (مکان) و زمان به ظهور مي رسد. البته عرفا به دليل تعلق ظهور اسماي مربوط به اين کرامات به اسم «البَرّ»، اين روش ظهور قدرت الهي را «طريق ذوق» ناميده و آن را از خصلت هاي الهي بر اولياي الهي شمرده اند. (داوود قيصري، شرح فصوص الحکم، ص 825)




  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    براي مطالعه بيشتر لينك هاي زير را ملاحظه بفرماييد:

    حقيقت طي الارض و قاليچه سليمان
    حقيقت طي الارض از منظر امام خميني (ره)


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود