جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ایا علی (ع) به مسجد میرفت

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ایا علی (ع) به مسجد میرفت




    با عرض سلام
    یک سوال برای من پیش امده که ایا امیر مومنان در وقت زمامداری 3 خلیفه به مسحد مدینه تشریف میبردند و اگر می رفتن امام حماعت چه کسی بوده و اگر امام حماعت یکی از خلفا بود ایا به انها اقتدا مینمودند یا بصورت فرادا نماز میخواندند یا اصولا وضع در ان زمان چگونه بوده


    كارشناس بحث : پاسخگوي تاريخي
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۷/۰۹ در ساعت ۱۷:۲۱
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ

  2. تشکرها 3


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا علی (ع) پشت خلفا نماز می خواندند؟




    نقل قول نوشته اصلی توسط بیطرف منصف نمایش پست
    با عرض سلام
    یک سوال برای من پیش امده که ایا امیر مومنان در وقت زمامداری 3 خلیفه به مسحد مدینه تشریف میبردند و اگر می رفتن امام حماعت چه کسی بوده و اگر امام حماعت یکی از خلفا بود ایا به انها اقتدا مینمودند یا بصورت فرادا نماز میخواندند یا اصولا وضع در ان زمان چگونه بوده


    كارشناس بحث : پاسخگوي تاريخي
    با سلام،
    در ورایات به مواردی برخورد می کنیم که اشاره به حضور امام علی(ع) در مسجد و خواندن نماز پشت سر خلفا دارند، برای روشن شدن حقیقت مسأله ، باید تمامی روایاتی را که دلالت می‌کند که امام علی علیه السلام پشت سر خلفاء نماز خوانده‌اند ، تک تک بررسی شود .
    روایت اول :
    1 . روى الطبرسى فی الاحتجاج: وحضر المسجد وصلّى خلف أبی بکر .
    {الاحتجاج: 1/126، وعنه فی بحار الأنوار 29/127 ح 27، مدینة المعاجز: 3/152}.
    اولاً : سند این روایت مرسل است ؛ زیرا طبرسی روایت را مستقیماً و بدون ذکر واسطه از حماد بن عثمان از امام صادق علیه السلام نقل می‌کند ؛ در حالی که حماد بن عیسی متوفای 190 هـ و خود طبرسی متوفای 548 هـ است .
    ثانیا : ظاهرا مصدر کلام طبرسی روایتی است که در تفسیر قمی وجود دارد که وی از پدرش ابراهیم بن هاشم ، از ابن أبی عمیر ، از عثمان بن عیسی و حماد بن عیسی از امام صادق علیه السلام نقل کرده است . این روایت هر چند از نظر سند مشکلی ندارد ؛ اما از نظر دلالت چیز دیگری را ثابت می‌کند .

    روایت در تفسیر قمی این چنین آمده است :«حضر المسجد ووقف خلف أبى بکر وصلّى لنفسه» .در مسجد حاضر می‌شد و پشت أبی بکر می‌ایستاد ؛ اما نماز را فرادی می‌خواند .
    ثالثاً : در خود همین روایت آمده است که ابوبکر با مشورت عمر به خالد بن ولید دستور داده بودند که هنگام سلام نماز ، علی را با شمشیر بکشد ؛ ولی ابوبکر در حین خواندن نماز پشیمان شد و قبل از دادن سلام گفت :ی«ا خالد لا تفعل ما أمرتک به» .
    و اهل سنت هرگز نمی‌توانند به مضمون این روایت ملتزم بشوند . اگر می‌خواهند نماز پشت سر خلفا را برای امام علی علیه السلام ثابت کنند ، باید تروریست بودن خلفا را نیز بپذیرند ؛ چون نمی‌شود به مضمون یک بخش از روایت ملتزم و به بخش دیگر ملتزم نباشند ؛ چون در این صورت مصداق « یؤمن ببعض و یکفر ببعض » خواهند شد .
    و جالب این است که همین مطلب را سمعانی از علمای بزرگ اهل سنت در ترجمه رواجنی ، استاد بخاری نیز نقل می‌کند :
    «حدیث أبی بکر رضی اللّه عنه : أنّه قال : «لا یفعل خالد ما أمر به. سألت الشریف عمر ابن إبراهیم الحسینی بالکوفة عن معنى هذا الأثر فقال : کان أمر خالد بن الولید أن یقتل علیّاً ، ثم ندم بعد ذلک ، فنهى عن ذلک .
    روایت دوم :
    وفی نوادر أحمد بن عیسى الأشعری عن عثمان بن عیسى ، عن سماعة ، قال : سألته علیه السلام عن مناکحتهم والصلاة معهم ؟ فقال : هذا أمر تمدید إن یستطیعوا ذاک ، قد أنکح رسول الله صلى الله علیه وآله ، وصلى علی علیه السلام وراءهم .
    این روایت را شیخ حر عاملی رحمت الله علیه در کتاب وسائل ، در باب استحباب حضور الجماعة خلف من لا یقتدى به، للتقیة والقیام فی الصف الأول معه ، نقل کرده است .
    یعنی این‌که از باب تقیه و در زمانی که جان ،‌ مال و ناموس انسان در خطر باشد ، مستحب است انسان در نماز جماعت کسی که نماز خواندن پشت سر او جایز نیست ،‌ حاضر شود .
    و همچنین علامۀ مجلسی رحمت الله علیه در کتاب بحار ، باب نکاح المشرکین والکفّار والمخالفین والنصاب نقل کرده است .
    پس این روایت اهل سنت را به مقصدشان نمی‌رساند ؛ چرا که در تقیه بحث اکراه و اجبار مطرح است و اگر انسان مجبور باشد ، حتی می‌تواند دخترش را به کافر و مشرک عقد کند ؛ چه رسد به کسی که ظاهراً خود را مسلمان می‌داند و پنج وقت نماز می‌خواند .
    روایت سوم :
    روى الحمیری عن جعفر ، عن أبیه قال : کان الحسن والحسین علیهم السلام یقرآن خلف الإمام .
    و در وسائل نیز این‌گونه آمده است :
    عبد الله بن جعفر فی (قرب الإسناد) عن الحسن بن ظریف ، عن الحسین بن علوان ، عن جعفر ، عن أبیه قال :« کان الحسن والحسین علیهما السلام یقرآن خلف الامام» .
    مرحوم علامه مجلسی در تبیین کلمۀ « امام » در این روایت می‌نویسد :
    «خلف الإمام» أی أئمة الجور الذین کانوا فی زمانهما علیهما السلام ... .
    منظور از «امام » در این روایت ، همان ائمه جوری هستند که در زمان آن حضرات حکومت را در دست داشتند . بلی ، امام حسن و امام حسین علیهما السلام پشت سر آن‌ها می‌ایستاد ؛ اما به آن‌ها اقتدا نمی‌کرد و برای خودشان نماز می‌خواندند .
    حضور در نماز جماعت آن‌ها در زمان‌ها عادی مستحب مؤکد است ؛ چنانچه بسیاری از علما به آن قائل هستند و روایات نیز آن را تأیید می‌کند . و در زمان تقیه حضور در نماز جماعت آن‌ها واجب است ؛ البته اگر امکان داشت باید اول نماز خود را در خانه بخواند و بعد در نماز جماعت آن‌ها حاضر شود و اگر امکان نداشت ، در نماز جماعت حاضر شود ؛‌ ولی برای خودش نماز بخواند و قرائت را ساقط نکند ... .


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جمع بندی

    بیطرف منصف:
    ایا امیر مومنان در وقت زمامداری 3 خلیفه به مسحد مدینه تشریف میبردند و اگر می رفتن امام حماعت چه کسی بوده و اگر امام حماعت یکی از خلفا بود ایا به انها اقتدا مینمودند یا بصورت فرادا نماز میخواندند؟

    پاسخگوی تاریخی:

    با سلام،
    در ورایات به مواردی برخورد می کنیم که اشاره به حضور امام علی(ع) در مسجد و خواندن نماز پشت سر خلفا دارند.
    اما این روایات یا از لحاظ سند مشکل دارند،که نمی توان به آنها اعتماد کرد.برخی از روایات هم که از لحاظ سند مشکل ندارند،از لحاظ دلالت فقط حضور آن حضرت در مسجد را ثابت می کنند،و اینکه آن حضرت به خلفا اقتدا می کردند را ثابت نمی کنند،بعنوان مثال در تفسیر قمی این چنین آمده است :«حضر المسجد ووقف خلف أبى بکر وصلّى لنفسه» .در مسجد حاضر می‌شد و پشت أبی بکر می‌ایستاد ؛ اما نماز را فرادی می‌خواند.
    برخی از روایات هم دلالت بر حضور در نماز جماعت کسی که اقتدا به او جایز نیست،از باب تقیه کرده اند.
    چرا که در تقیه بحث اکراه و اجبار مطرح است و اگر انسان مجبور باشد ، حتی می‌تواند دخترش را به کافر و مشرک عقد کند ؛ چه رسد به کسی که ظاهراً خود را مسلمان می‌داند و پنج وقت نماز می‌خواند .
    خلاصه اینکه با توجه به این روایات می توان به حضور امام علی(ع) در مسجد در زمان خلفا اطمینان پیدا کرد ،اما اینکه آیا به آنها اقتدا هم می کردند،نه تنها قابل اثبات نیست،بلکه صریح برخی روایات این است که آن حضرت نمازشان را خودشان می خواندند.



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود