صفحه 1 از 22 1231121 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: براهين (بخوانید توهم های شیطان) انكار وجود خدا

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    246
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    براهين (بخوانید توهم های شیطان) انكار وجود خدا




    خب قبلا از شروع اولين برهان را ارائه بدم اگر شما فرد متعصبي هستيد و بعد از ديدن پست ميخواهيد با در خواست هاي هيستريك بحث را به انحراف بكشانيد ادامه مطلب رو نخونيد!!!
    اينم برهان اول

    1. آفرينش جهان شگفت انگيزترين دستاورد قابل تصور است.
    2. شايستگي يک دستاورد، حاصل (الف) کيفيت دروني آن، و (ب) توانايي آفريننده ي آن است.
    3. هرچه ناتواني (يا معلوليت) آفريننده اي بيشتر باشد، دستاورد او شگفت انگيزتر است.
    4. سهمگين ترين معلوليت براي يک آفريننده، عدم وجود او مي باشد.
    5. بنابراين، اگر فرض کنيم که جهان محصول يک آفريننده ي موجود است، مي توانيم آفريننده ي بزرگ
    تري را تصور کنيم، که در عين عدم وجود، همه چيز را آفريده باشد.
    6. پس خداي موجود نمي تواند بزرگ ترين خداي قابل تصور باشد، زيرا هنوز خدايي متعالي تر و شگفت
    انگيزتر هست که وجود ندارد.
    لذا،
    7. خدا وجود ندارد



    كارشناس بحث : پاسخگوي مباحث كلامي
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۷/۱۰ در ساعت ۲۱:۴۷

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب
    دوست عزيز حتما مي دانيد كه در برهان اگر بخواهيد به نتيجه مطلوب و يقيني برسيد بايستي مقدمات برهان شما سالم باشد ، اگر حتي يكي از مقدمات سالم نباشد نتيجه مطلوب به دست نخواهد آمد ، نمي دانم آيا مي شود مطالب شما را به اسم برهان مزين نمود يا نه ! اما با توجه به اينكه زحمت كشيده و تايپ فرموديد هر يك از بندهاي برهان شما را واكاوي مي كنم :

    1. منظور شما از جهان چيست ؟ اگر منظورتان جهان مادي است بايد به عرض حضرت عالي برسانم خير جهان مادي شگفت انگيزترين دست آورد قابل تصور نيست ؛ زيرا عوالم برتر و بالاتري وجود دارد كه قابل مقايسه با جهان مادي نيست و بي نهايت برابر شگفت انگيزتر اند . اما اگر منظور جنابعالي كل مجموعه نظام احسن اعم از مادي و غير مادي باشد سخن شما را مي پذيرم.

    2. گزينه شماره 2 با اغماض پذيرفتني است ( البته سخن در اين مقوله بسيار است )
    3. گزينه شماره سه نيز قابل پذيرش نيست ، زيرا آفريننده يك اثر هر چقدر توانا و هنرمند باشد اثرش از ارزش بيشتري برخوردار است و طبيعتا دست آوردش شگفت انگيز تر خواهد بود .

    4. گزينه شماره چهار گنگ و نامفهوم است نيازمند توضيح بيشتر است .

    نقد گزينه هاي بعدي منوط بر اين است كه گزينه شماره چهار تشيرح بفرماييد .

    فراموش نفرماييد تا به حال دو گزينه از مقدمات شما نقد و مردود شد ...

    موفق باشيد




  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    246
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی مباحث کلامی نمایش پست
    با سلام و عرض ادب
    دوست عزيز حتما مي دانيد كه در برهان اگر بخواهيد به نتيجه مطلوب و يقيني برسيد بايستي مقدمات برهان شما سالم باشد ، اگر حتي يكي از مقدمات سالم نباشد نتيجه مطلوب به دست نخواهد آمد ، نمي دانم آيا مي شود مطالب شما را به اسم برهان مزين نمود يا نه ! اما با توجه به اينكه زحمت كشيده و تايپ فرموديد هر يك از بندهاي برهان شما را واكاوي مي كنم :

    1. منظور شما از جهان چيست ؟ اگر منظورتان جهان مادي است بايد به عرض حضرت عالي برسانم خير جهان مادي شگفت انگيزترين دست آورد قابل تصور نيست ؛ زيرا عوالم برتر و بالاتري وجود دارد كه قابل مقايسه با جهان مادي نيست و بي نهايت برابر شگفت انگيزتر اند . اما اگر منظور جنابعالي كل مجموعه نظام احسن اعم از مادي و غير مادي باشد سخن شما را مي پذيرم.

    2. گزينه شماره 2 با اغماض پذيرفتني است ( البته سخن در اين مقوله بسيار است )
    3. گزينه شماره سه نيز قابل پذيرش نيست ، زيرا آفريننده يك اثر هر چقدر توانا و هنرمند باشد اثرش از ارزش بيشتري برخوردار است و طبيعتا دست آوردش شگفت انگيز تر خواهد بود .

    4. گزينه شماره چهار گنگ و نامفهوم است نيازمند توضيح بيشتر است .

    نقد گزينه هاي بعدي منوط بر اين است كه گزينه شماره چهار تشيرح بفرماييد .

    فراموش نفرماييد تا به حال دو گزينه از مقدمات شما نقد و مردود شد ...

    موفق باشيد:gol:
    دليلي بر وجود جهان به غير از جهان مادي نيست حتما ميدانيد برهان به معناي رسيدن به
    حقيقت از راه منطق است نه نتيجه مطلوب
    در مورد اينكه اين مطلب برهان نيست حق با شماست
    اما جهان قابل قياس نيست وجود جهاني ديگر اثبات منطقي ندارد پس جهان يكي است و شگفت
    انگيزي ان حقيقت دارد
    جهاني را فرض كنيد كه شگفتاورين دستاورد قابل تصور است حال جهاني را تصور كنيد كه شگفت انگيز ترين جهان قابل تصور است و وجود هم دارد خب كدام شگفت انگيز تر است؟
    گزينه شماره دو را با اغماض پذيرفتيد لطف كرديد
    در مورد گزينه شماره 3
    فرض كنيد نقاشي هنرمند همانند داوينچي اثري شگفت انگيز ميافريند(موناليزا) حال يك فرد كور و عليلي كه هيچ شهرتي در نقاشي ندارد تابلويي همانند داوينچي خواهد كشيد
    كدام شگفت انگيز تر است؟
    گزينه 4 توضيحش راحت است مطمئنا اگر به مثال داوينچي و فرد كور و بي هنر توجه كرده باشيد شماره 4 را فهميده ايد
    شما برهان را نقد كرديد ولي در مورد مردود شدن ان زود قضاوت كرديد
    ویرایش توسط شيطان : ۱۳۸۹/۰۷/۱۱ در ساعت ۱۳:۲۳


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    246
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    هدف بنده معرفي براهين انكار وجود خداست!!!
    متاسفانه در بيشتر كشور هاي دنيا خصوصا ايران ان قدر از براهين اثبات خدا سخن گفته اند
    كه خود به خود اين تصور به وجود امده كه بيخدايان برهاني ندارند در حالي كه براهين انكار خدا هم وجود دارد براهين انكار وجود خدا را براي انكار وجود خدا نميگويم صرفا جهت اشنايي با اين براهين است بعضي از براهين توسط خدا باوران رد شده است
    برهاني كه در ابتدا زدم اصلا برهان نيست اون يه ضد برهانه
    اين ضد برهان در حقيقت معكوس يكي از براهين خداشناسانه است
    هدف ساخت اين ضد برهان رد يكي از براهين خدا شناسانه است
    اين ضد برهان در صورت رد شدن ان برهان خدا شناسانه را رد ميكند پس در رد كردن ان عجله نكنيد
    اگر كسي توانست بگويد اين برهان معكوس كدام برهان خدا شناسي است من خود اين ضد برهان را رد كرده و به شما ثابت ميكنم اين برهان وجود خدا را انكار نميكند!!!
    اين ضد برهان بيشتر جنبه شوخي و بازي دارد و در مقابل ديگر براهين انكار خدا مثل جوك است
    ویرایش توسط شيطان : ۱۳۸۹/۰۷/۱۱ در ساعت ۲۲:۲۳


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام خدمت جناب شيطان

    اولا : دلايل بسياري بر وجود جهان غير مادي اقامه شده يقينا حضرت عالي از اين براهين بي اطلاع ايد ، خلاصه برهان را مي توان اين گونه توضيح داد :

    اصل قاعده اين است كه هر گاه ممكن اخسّ از ذات خداوند صادر و ايجاد شده باشد واجب است كه ممكن اشرفى قبل از آن به وجود آمده باشد كه علت ممكنات اخسّه باشد و لكن ما مى‏دانيم و مشاهده مى‏كنيم كه جهان ما كه جهان ممكنات و ماده و طبيعت متحوّل است، وجود دارد و اين را به علم شهودى مى‏دانيم پس بايد قبل از وجود اين موجودات متغيّر زمانى و حادثات، موجودات اشرفى بوده باشند كه اين ممكنات مستند به آن‏ها باشند پس بايد از ذات واجب به ترتيب عقل مجرده و نفوس و سپس طبايع و جهان ماده صادر شده باشد.

    استدلال بر قاعده

    هر گاه ممكن اخس از خداوند صادر شده باشد،‌ حتماً باید پیش از آن موجود اشرف صادر شده باشد؛ زیرا در غیر این صورت یكی از سه اشكال زیر لازم می‌آید.

    1ـ صدور كثیر از واحد؛
    2ـ اشرف بودن معلول از علت خویش؛
    3- وجود موجودی اشرف و بالاتر از خداوند؛

    چون این اشكال‌های سه گانه محال وبر خلاف عقل است،‌ نتیجه می‌گیریم كه موجود اشرف باید پیش از موجود اخسّ صادر شده باشد. امّا وجه لزوم یكی از سه اشكال مزبور،‌ این است كه اگر موجود اشرف پیش از موجود اخسّ،‌ صادر نشود یا باید توأم با یكدیگر از حق تعالی صادر شده باشند،‌ كه در این صورت اشكال اوّل،‌ یعنی صدور كثیر از واحد لازم می‌آید، ‌یا باید موجود اشرف با اینكه ممكن‌الوجود است اصلاً صادر نشده باشد در این صورت، صادر نشدن آن باید مستند به علتی باشد كه آن علت اعلی و اشرف از واجب‌الوجود باشد و این همان اشكال سوم است زیرا واجب‌الوجود شریف ترین موجود است و چیزی نمی‌تواند اشرف از او باشد.




  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0




    ثانيا: مثالي كه حضرت عالي براي گزينه شماره 3 آورديد با مطلبي كه فرموديد مطابقت ندارد ، به عقيده بنده اين گزينه داراي تناقض است ، و كاملا واضح است كه اين جمله صحيح نيست و هر خواننده اي بر اين تناقض حكم خواهد كرد ، زيرا از طرفي مي فرماييد آفريننده ناتوان بر امر آفرينش است اما از طرف ديگر تواناتر از ديگري است !!! (هم تواناست و هم توانا نيست) مثالي كه آورديد گوياي اين جمله نيست ؛ اتفاقا بر عكس فرموده شما هر چه توانايي آفريننده بيشتر باشد آفريده او شگفت انگيز خواهد بود . شما دو طراح و نقاش را تصور بفرماييد ، يكي از توانايي فوق العاده در امر نقاشي دارد و ديگري در امر نقاشي و طراحي نا توان است ، كدام يك از اين دو اثرش شگفت انگيز و ماندگار خواهد بود ؟ يقينا اثر كسي كه از توانايي بيشتري نسبت به طراحي دارد شگفت انگيز خواهد بود نه كسي كه ناتوان است .



  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط شيطان نمایش پست
    هدف بنده معرفي براهين انكار وجود خداست!!!
    متاسفانه در بيشتر كشور هاي دنيا خصوصا ايران ان قدر از براهين اثبات خدا سخن گفته اند
    كه خود به خود اين تصور به وجود امده كه بيخدايان برهاني ندارند در حالي كه براهين انكار خدا هم وجود دارد براهين انكار وجود خدا را براي انكار وجود خدا نميگويم صرفا جهت اشنايي با اين براهين است بعضي از براهين توسط خدا باوران رد شده است
    برهاني كه در ابتدا زدم اصلا برهان نيست اون يه ضد برهانه
    اين ضد برهان در حقيقت معكوس يكي از براهين خداشناسانه است
    هدف ساخت اين ضد برهان رد يكي از براهين خدا شناسانه است
    اين ضد برهان در صورت رد شدن ان برهان خدا شناسانه را رد ميكند پس در رد كردن ان عجله نكنيد
    اگر كسي توانست بگويد اين برهان معكوس كدام برهان خدا شناسي است من خود اين ضد برهان را رد كرده و به شما ثابت ميكنم اين برهان وجود خدا را انكار نميكند!!!
    اين ضد برهان بيشتر جنبه شوخي و بازي دارد و در مقابل ديگر براهين انكار خدا مثل جوك است
    با تشكر از جناب شيطان كه بر برهان نبودن فرمايشاتشون اعتراف فرمودند
    بنده پيشنهاد مي كنم اگر براهين قوي بر انكار وجد خداوند داريد بيان بفرماييد اما اگر براهين قوي و قابل عرضه نداريد ، مي توانيد از برهان امكان و وجوب مباحثه را آغاز بفرماييد .

    با تشكر


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    246
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی مباحث کلامی نمایش پست
    با سلام خدمت جناب شيطان

    اولا : دلايل بسياري بر وجود جهان غير مادي اقامه شده يقينا حضرت عالي از اين براهين بي اطلاع ايد ، خلاصه برهان را مي توان اين گونه توضيح داد :

    اصل قاعده اين است كه هر گاه ممكن اخسّ از ذات خداوند صادر و ايجاد شده باشد واجب است كه ممكن اشرفى قبل از آن به وجود آمده باشد كه علت ممكنات اخسّه باشد و لكن ما مى‏دانيم و مشاهده مى‏كنيم كه جهان ما كه جهان ممكنات و ماده و طبيعت متحوّل است، وجود دارد و اين را به علم شهودى مى‏دانيم پس بايد قبل از وجود اين موجودات متغيّر زمانى و حادثات، موجودات اشرفى بوده باشند كه اين ممكنات مستند به آن‏ها باشند پس بايد از ذات واجب به ترتيب عقل مجرده و نفوس و سپس طبايع و جهان ماده صادر شده باشد.

    استدلال بر قاعده

    هر گاه ممكن اخس از خداوند صادر شده باشد،‌ حتماً باید پیش از آن موجود اشرف صادر شده باشد؛ زیرا در غیر این صورت یكی از سه اشكال زیر لازم می‌آید.

    1ـ صدور كثیر از واحد؛
    2ـ اشرف بودن معلول از علت خویش؛
    3- وجود موجودی اشرف و بالاتر از خداوند؛

    چون این اشكال‌های سه گانه محال وبر خلاف عقل است،‌ نتیجه می‌گیریم كه موجود اشرف باید پیش از موجود اخسّ صادر شده باشد. امّا وجه لزوم یكی از سه اشكال مزبور،‌ این است كه اگر موجود اشرف پیش از موجود اخسّ،‌ صادر نشود یا باید توأم با یكدیگر از حق تعالی صادر شده باشند،‌ كه در این صورت اشكال اوّل،‌ یعنی صدور كثیر از واحد لازم می‌آید، ‌یا باید موجود اشرف با اینكه ممكن‌الوجود است اصلاً صادر نشده باشد در این صورت، صادر نشدن آن باید مستند به علتی باشد كه آن علت اعلی و اشرف از واجب‌الوجود باشد و این همان اشكال سوم است زیرا واجب‌الوجود شریف ترین موجود است و چیزی نمی‌تواند اشرف از او باشد.
    اولا بنده بارها ديده ام كه از كلمات وجود و ممكن استفاده ميشود هدف اين ضد برهان همين است
    در مورد وجود دلايل بسياري براي وجود جهاني ديگر وجود دارد ولي اثبات شهودي نشده اند
    به نقل از راسل
    پرسش واقعی اين است که
    : آيا چيزی هست که بتوانيم به آن بيانديشيم، و به صرف انديشيدن ، بر ما
    معلوم شود که آن چيز در جهان خارج وجود دارد؟ فيلسوفان
    مايل اند به اين پرسش جواب مثبت دهند،
    زيرا کار فيلسوف اين است که امور جهان را با انديشيدن دريابد نه با مشاهده
    . اگر پاسخ پرسش فوق
    مثبت باشد، پس ميان انديشه ی محض و واقعيت پلی هست، و اگر نباشد، نيست
    .


    «سخن گفتن درمورد علت خارج از چارچوب جهان .
    مثل سخن گفتن در مورد پرواز پرنده خارج از جو است.»
    _چاپمن کوهن


    «روش منطق توضیح ناشناخته ها بوسیله شناخته هاست
    روش دین توضیح شناخته ها بوسیله ناشناخته هاست.»
    – دیوید بروکس

  11. تشکرها 2


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    246
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی مباحث کلامی نمایش پست
    ثانيا: مثالي كه حضرت عالي براي گزينه شماره 3 آورديد با مطلبي كه فرموديد مطابقت ندارد ، به عقيده بنده اين گزينه داراي تناقض است ، و كاملا واضح است كه اين جمله صحيح نيست و هر خواننده اي بر اين تناقض حكم خواهد كرد ، زيرا از طرفي مي فرماييد آفريننده ناتوان بر امر آفرينش است اما از طرف ديگر تواناتر از ديگري است !!! (هم تواناست و هم توانا نيست) مثالي كه آورديد گوياي اين جمله نيست ؛ اتفاقا بر عكس فرموده شما هر چه توانايي آفريننده بيشتر باشد آفريده او شگفت انگيز خواهد بود . شما دو طراح و نقاش را تصور بفرماييد ، يكي از توانايي فوق العاده در امر نقاشي دارد و ديگري در امر نقاشي و طراحي نا توان است ، كدام يك از اين دو اثرش شگفت انگيز و ماندگار خواهد بود ؟ يقينا اثر كسي كه از توانايي بيشتري نسبت به طراحي دارد شگفت انگيز خواهد بود نه كسي كه ناتوان است .
    بله شما ضد برهان را رد كرديد از دقت شما متشكرم اما نگفتيد كه اين ضد برهان معكوس كدام برهان خداشناسي است اين را خودم ميگويم
    «سخن گفتن درمورد علت خارج از چارچوب جهان .
    مثل سخن گفتن در مورد پرواز پرنده خارج از جو است.»
    _چاپمن کوهن


    «روش منطق توضیح ناشناخته ها بوسیله شناخته هاست
    روش دین توضیح شناخته ها بوسیله ناشناخته هاست.»
    – دیوید بروکس

  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    246
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی مباحث کلامی نمایش پست
    با تشكر از جناب شيطان كه بر برهان نبودن فرمايشاتشون اعتراف فرمودند :gol:
    بنده پيشنهاد مي كنم اگر براهين قوي بر انكار وجد خداوند داريد بيان بفرماييد اما اگر براهين قوي و قابل عرضه نداريد ، مي توانيد از برهان امكان و وجوب مباحثه را آغاز بفرماييد .

    با تشكر
    همانطور كه قبلا گفتم هدف بنده انكار خدا نيست و براهين ديگر هم براي انكار خدا دارم و ميگزارم
    «سخن گفتن درمورد علت خارج از چارچوب جهان .
    مثل سخن گفتن در مورد پرواز پرنده خارج از جو است.»
    _چاپمن کوهن


    «روش منطق توضیح ناشناخته ها بوسیله شناخته هاست
    روش دین توضیح شناخته ها بوسیله ناشناخته هاست.»
    – دیوید بروکس

صفحه 1 از 22 1231121 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود