جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا مباحث علمی در قرآن شده است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    43
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پرسش آیا مباحث علمی در قرآن شده است؟




    دیروز یکی از دوستان ادعا می کرد که تمامی علوم از ریاضیات و فیزیک گرفته تا فلسفه در قرآن وجود دارد.
    ایشان به حدیثی از پیامبر هم استناد می کردند:
    از علم اولین تا آخرین در قرآن وجود دارد(البته این مضمونش بود اصل روایت یادم نیست)
    از دوستان می خوام نظرشون رو بگن
    آیا واقعا لزومی داره که این علوم در قرآن باشه؟
    اگه داره واقعا هست؟


    كارشناس بحث : پاسخگوي مباحث قرآني
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۷/۱۲ در ساعت ۱۳:۱۹
    بسم الله الرحمن الرحیم
    کار دین به اجبار نیست راه هدایت و ضلالت بر همه کس روشن گردید پس هر که از راه کفر و سرکشی برگردد و به راه ایمان و پرستش خدا گراید به رشته محکم و استواری چنگ زده که هرگز نخواهد گسست و خداوند شنوا و داناست(آیه 256 سوره بقره)

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    1




    نقل قول نوشته اصلی توسط احمد نمایش پست
    دیروز یکی از دوستان ادعا می کرد که تمامی علوم از ریاضیات و فیزیک گرفته تا فلسفه در قرآن وجود دارد.
    ایشان به حدیثی از پیامبر هم استناد می کردند:
    از علم اولین تا آخرین در قرآن وجود دارد(البته این مضمونش بود اصل روایت یادم نیست:gig
    از دوستان می خوام نظرشون رو بگن
    آیا واقعا لزومی داره که این علوم در قرآن باشه؟
    اگه داره واقعا هست؟
    كارشناس بحث : پاسخگوي مباحث قرآني

    سلام بر شما
    طرح این سؤال ابتدا از خود آیات کریمه به ذهن خواننده خطور می کند، چرا که در خود قرآن هم آیه ای وجود دارد که می توان این سؤال را ذیل آن مطرح نمود:


    وَ نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ تِبْياناً لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ وَ هُدىً وَ رَحْمَةً وَ بُشْرى لِلْمُسْلِمينَ (نحل/89)
    و ما قرآن را كه بيان‏ كننده هر چيزى است و هدايت و رحمت و بشارت براى مسلمانان است بر تو نازل كرده ‏ايم

    از مهمترين مباحثى كه در این آیه، مطرح شده، "تبيان لكل شى‏ء" بودن قرآن است.

    "تبيان" معنى مصدرى دارد، يعنى بيان كردن و از اين تعبير با توجه به وسعت مفهوم"لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ" به خوبى مى ‏توان استدلال كرد كه در قرآن، بيان همه چيز هست ولى با توجه به اين نكته كه قرآن يك كتاب تربيت و انسان سازى است كه براى تكامل فرد و جامعه در همه جنبه‏ هاى معنوى و مادى نازل شده است، روشن مى ‏شود كه منظور از همه چيز، تمام امورى است كه براى پيمودن اين راه لازم است، نه اينكه قرآن يك دائرة المعارف بزرگ است كه تمام جزئيات علوم رياضى و جغرافى و شيمى و فيزيك و گياه شناسى و مانند آن در آن آمده باشد؛

    هر چند قرآن يك دعوت كلى به كسب‏ همه علوم و دانشها كرده كه تمام دانشهاى ياد شده و غير آن در اين دعوت كلى جمع است، به علاوه گاه گاهى به تناسب بحثهاى توحيدى و تربيتى، پرده از روى قسمتهاى حساسى از علوم و دانشها برداشته است ولى آنچه که قرآن بخاطر آن نازل شده و هدف اصلى و نهايى قرآن را تشكيل مى دهد، همان مساله انسان سازى است و آیات کریمه آن، در اين زمينه چيزى را فروگذار نكرده است.


    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  4. تشکرها 3


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    2




    آیات کریمه قرآن، گاهى روى جزئيات اين مسائل انگشت گذارده و بسیاری از ريزه ‏كاری ها را بيان مى ‏كند: مانند احكام نوشتن قراردادهاى تجارتى و اسناد بدهكارى كه در طولانى‏ترين آيه قرآن يعنى آيه 282 سوره بقره طى 18 حكم! بيان شده است.

    گاهى مسائل حياتى انسان را به صورتهاى كلى و كلى ‏تر مطرح مى ‏كند: مانند آيه‏ 90 سوره نحل: إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إِيتاءِ ذِي الْقُرْبى‏ وَ يَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْي،
    خداوند فرمان به عدل و احسان و بخشش به نزديكان مى‏دهد و شما را از هر گونه زشتى و منكر و ستم، نهى مى‏ كند.

    وسعت اين مفاهيم مانند وسعت مفهوم "وفاى به عهد" در آيه "إِنَّ الْعَهْدَ كانَ مَسْؤُلًا (اسراء/34) و "وفاى به عقد" در آيه "أَوْفُوا بِالْعُقُودِ" (مائده/1) و "لزوم اداء حق جهاد" در آيه "وَ جاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ" (حج/78) و "اقامه قسط و عدل" در آيه "لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ" (حديد/25) و "خوددارى از هر گونه فساد در روى زمين" در آيه "وَ لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها (اعراف/85) و "دعوت به تدبر و تفكر و تعقل" كه در بسيارى از آيات قرآن وارد شده است، و امثال اين برنامه‏ هاى انسان شمول كه مى ‏تواند راهگشا در همه زمينه‏ ها باشد، دليل روشنى است بر اينكه در قرآن بيان کننده همه چيز در راه سعادت انسان است.

    حتى فروع اين دستورهاى كلى را نيز بلاتكليف نگذارده، و مجرايى كه بايد از آن مجرا اين برنامه ‏ها تبيين شود بيان كرده و مى‏ فرمايد:

    ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا، آنچه پيامبر به شما دستور مى ‏دهد اجرا كنيد و آنچه شما را از آن نهى مى ‏كند باز ايستيد. (حشر/7).

    آری، هر قدر انسان در اقيانوس بى ‏كرانه قرآن، بيشتر شناور شود و به اعماق آن براى استخراج گوهرهاى برنامه‏هاى سعادت بخش فروتر رود، عظمت اين كتاب آسمانى و شمول و جامعيت آن آشكارتر مى ‏شود و درست به همين دليل آنها كه در زمينه اين برنامه ‏ها دست نياز به اين سو و آن سو، دراز مى ‏كنند، مسلما قرآن را نشناخته‏ اند، و آنچه خود دارند، از بيگانه تمنا مى‏ كنند.

    آيه ای که در ابتدا نقل شد، علاوه بر اينكه اصالت و استقلال تعليمات اسلام را در همه زمينه ‏ها مشخص مى‏ كند بار مسئوليت مسلمانان را سنگين ‏تر مى ‏گرداند و به آنها مى‏ گويد: با بحث مستمر و پى ‏گير در قرآن، هر چه در راه برنامه های سعادت بشر لازم داريد را از آن استخراج كنيد.


    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  6. تشکرها 2


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    3




    در روايات اسلامى مخصوصا روى جامعيت قرآن به مناسبت همين آيه و مانند آن بسيار تاكيد شده است.

    از جمله در حديثى از امام صادق (ع) مى‏خوانيم‏:
    ان اللَّه تبارك و تعالى انزل فى القرآن تبيان كل شى‏ء حتى و اللَّه ما ترك شيئا تحتاج اليه العباد، حتى لا يستطيع عبد يقول لو كان هذا، انزل فى القرآن، الا و قد انزله اللَّه فيه:
    خداوند در قرآن هر چيزى را بيان كرده است، به خدا سوگند چيزى كه مورد نياز مردم بوده است كم نگذارده، تا كسى نگويد اگر فلان مطلب درست بود، در قرآن نازل مى شد؛ آگاه باشيد همه نيازمندی هاى بشر را خدا در آن نازل كرده است.


    در حديث ديگرى از امام باقر (ع) مى‏خوانيم:
    ان اللَّه تبارك و تعالى لم يدع شيئا تحتاج اليه الامة الا انزله فى كتابه و بينه لرسوله (ص) و جعل لكل شى‏ء حدا، و جعل عليه دليلا يدل عليه، و جعل على من تعدى ذلك الحد حدا:

    خداوند متعال چيزى را كه مورد نياز اين امت است در كتابش فرو گذار نكرده، و براى رسولش تبيين نموده است، و براى هر چيزى حدى قرار داده، و دليل روشنى براى آن نهاده، و براى هر كسى كه از اين حد تجاوز كند، حد و مجازاتى قائل شده است.



    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  8. تشکرها 2


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    4




    در آيه مورد بحث، چهار تعبير براى هدف نزول قرآن ذكر شده است:

    1- تِبْياناً لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ:" قرآن بيانگر همه چيز است.
    2- مايه هدايت است (هدى).
    3- اسباب رحمت است (وَ رَحْمَةً).
    4- در آخرين مرحله مى‏ فرماید: موجب بشارت براى عموم مسلمانان است (وَ بُشْرى‏ لِلْمُسْلِمِينَ).

    اگر درست بينديشيم پيوند منطقى روشنى در ميان اين چهار مرحله وجود دارد زيرا در مسير هدايت و راهنمايى انسانها، نخستين مرحله، بيان و آگاهى است و مسلم است كه بعد از آگاهى، هدايت و راهيابى قرار دارد و به دنبال آن، عملكردها است كه مايه رحمت خواهد بود و سرانجام كه انسان عمل مثبت و صالح انجام داد، خود را در برابر پاداش بى‏ پايان خدا مى‏ بيند كه مايه بشارت و سرور همه رهروان اين راه است.


    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  10. تشکرها 2


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    5




    نتیجه نهایی بحث اینکه:

    قرآن کتاب هدایت و انسان سازی است (همان چیزی که انسان برای آن خلق شده) لذا تمام برنامه های مربوط به سعادت بشر و هدایت انسان در آن آمده و بیان مجملات و کلیات آن هم به پیامبر اکرم (ص) واگذار شده:


    وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ (نحل/44)
    و ما اين ذكر [قرآن‏] را بر تو نازل كرديم، تا آنچه به سوى مردم نازل شده است براى آنها روشن سازى و شايد انديشه كنند


    مسایل و مباحث جزیی علوم (مثل ریاضی و فیزیک و ..)، خارج از موضوع آیات و هدف نزول قرآن است لذا این مباحث به تفصیلی که در سؤال مطرح است، در آیات کریمه قرآن مطرح نشده است؛ اگر چه در برخی موارد اشاراتی علمی در آیات کریمه قرآن دیده می شود و احیانا در برخی موارد هم به عنوان معجزات علمی قرآن مطرح می شود.

    البته چون بخشی از مباحث فلسفی مربوط به دانش الهیات است، طبعا می توان بسیاری از نتایج مهم و صحیح فلسفی را در قرآن یافت اما بخلاف فلسفه، مخاطب قرآن همه مردم اند (نه قشری خاص):

    هذا بَيانٌ لِلنَّاسِ وَ هُدىً وَ مَوْعِظَةٌ لِلْمُتَّقينَ (آل عمران/138)
    اين، بيانى است براى عموم مردم و هدايت و اندرزى است براى پرهيزگاران


    و زبانش هم برای عموم بشر
    در طول دوران های مختلف قابل فهم است:

    بِلِسانٍ عَرَبِيٍّ مُبينٍ (شعراء/195)
    آن را به زبان عربى آشكار (نازل كرد)


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۷/۱۳ در ساعت ۰۰:۲۰
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  12. تشکرها 3


  13. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    43
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پس منظور از علم اولین تا آخرین چیه؟
    بسم الله الرحمن الرحیم
    کار دین به اجبار نیست راه هدایت و ضلالت بر همه کس روشن گردید پس هر که از راه کفر و سرکشی برگردد و به راه ایمان و پرستش خدا گراید به رشته محکم و استواری چنگ زده که هرگز نخواهد گسست و خداوند شنوا و داناست(آیه 256 سوره بقره)

  14. تشکر


  15. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط احمد نمایش پست
    پس منظور از علم اولین تا آخرین چیه؟

    در حدیثی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) روایت شده که فرمود: من أراد العلم فلیثور القرآن فانّ فیه علم الأوّلین و الآخرین : اگر کسی بخواهد حقیقت علم را در یابد، در قرآن کریم کند و کاو کند، چون خبر اولین و آخرین در قرآن یافت مى شود.


    امیرالمومنین (علیه السلام) نیز روایت شده: و اعلموا أنه لیس على احد بعد القرآن من فاقْ و لا لا حد قبل القرآن من غنى : بدانید که براى هیچ کس پس از داشتن قرآن، فقری وجود ندارد و همچنین براى هیچ کس پیش از أخذ به قرآن بى نیازى نیست.



    ظاهرا مراد از علم الاولین و الاخرین، همان علومی است که مرتبط با بخش هدایتی و برنامه سعادت بشر است که خداوند بوسیله وحی بر پیامبران پیشین نازل فرموده و کتابهای آسمانی پیشین شامل اینگونه علوم بوده است. این علوم الهی توسط رسولان ظاهری (یعنی پیامبران) بر مردم عرضه شده است.

    نیز مسائلی که جزو مستقلات عقلیه هستند و عقل بشر خوبی یا بدی آن را به واقع و به تنهایی درک می کند و حسن و قبح آن موضوعات را تشخیص می دهد و توسط رسول باطنی (یعنی عقل) آنها را در می یابد.


    روایات پیشگفته و نیز مقاله ای که مرتبط با موضوع این تاپیک است و به روشن تر شدن پاسخ کمک می کند را از لینک زیر ملاحظه فرمایید:


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۷/۱۳ در ساعت ۰۰:۱۲
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  16. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود