جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ادامه تکامل انسان در آخرت

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    11
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ادامه تکامل انسان در آخرت




    با سلام.
    پرسشی هست که خیلی وقته مغزم رو مشغول کرده و دنبال پاسخش می گردم. به نظرم این جا یکی از بهترین مکان ها برای دریافت پاسخمه.
    انسان در دنیا می تونه رشد کنه و تکامل پیدا کنه. آیا در جهان آخرت هم این تکامل ادامه پیدا می کنه یا تکامل متوقف می شه؟
    مثلا آیا بهشتیان می تونن با اعمال نیک به درجات بالاتر برسن یا دیگه رشد و تکامل متوقف می شه پس از مرگ؟
    ممنون می شم اگر پاسخم رو بدید.


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث کلامي
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۷/۱۶ در ساعت ۰۳:۰۶

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب و تشكر از پرسش خوب شما

    انسانها بعد از مرگ واردعالمی می شوند به نام عالم برزخ ؛ که عالمی است غیر مادّی ، لذا از حرکت (خروجتدریجی از قوّه به فعلیّت ) و زمان و انفعال در آن خبری نیست. امّا برخی از آثارعالم مادّه ، مثل رنگ ، شکل و مقدار در آن موجود است. موجودات این عالم ، شباهتزیادی به موجوداتی دارند که انسان در خواب می بیند. انسان در این عالم ، هم دارایروح است هم دارای بدن ، لکن بدن او مادّی نیست. بلکه بدنی شبح مانند است. در اینعالم ، هیچ کس بی کار و رها نیست ، بلکه همه انسانها مشغول کار خودند. اهل توحید وولایت مشغول عبادت حق تعالی و علم آموزی و کار خیرند ؛ و از کارهای خود لذّت میبرند. و اهل جهنّم نیز به همان کارهایی مشغولند که در دنیا مشغول بودند.
    هر کس وجودخود را در دنیا به هر شکلی ساخته در برزخ نیز متناسب با آن عمل می کند. امّا این اعمال برای کسب کمال نیستند بلکه ظهور ملکات خود شخصند. آنکه در دنیا ، علم آموزیبرای او ملکه شده او در برزخ نیز دائماً در مسیر علم آموزی قرار دارد. لکن چیزجدیدی یاد نمی گیرد ؛ بلکه حقیقت و باطن آنچه را که در دنیا یاد گرفته بود ، مشاهده میکند و هر دم برای او باطن عمیقتری هویدا می شود ؛ و این روند تا ابد ادامه دارد. کسی هم که در دنیا اهل عبادت بوده در برزخ دائماً در حال عبادت حق تعالی است ، امّا نه از باب تکلیف ؛ بلکه دمبه دم حقیقت عبادت او برایش تازه می شود. اگر کسی در دنیا دوست داشته که قرآن رابخواند ولی توان خواندن نداشته ، در عالم برزخ ، نیّت و خواست قلبی او آشکار می شود؛ و به خواسته خود می رسد و از حقایق قرآن دم به دم سیراب می شود؛ در روایت است کهبه او گفته می شود اقراء و ارق ( بخوان و بالا برو) . اهل جهنّم نیز دائماً با ملکاتزشت خود محشورند و جز امور شرّ و عذاب آور را نمی توانند اراده کنند.

    البته درعالم برزخ سه روزنه امید برای یک نحوه تکامل وجود دارد. یکی ، از راه اعمال و آثاری که شخص در دنیا از خود به جا گذاشته است و دومی در اثر عذاب ؛ و سومی از راه فضل بی پایان الهی. اگر کسیدر دنیا کار خیری انجام داده و هنوز اثر آن کار خیر در دنیا باقی است ، نتیجه آن بهصاحب عمل می رسد. همچنین اگر کسی کار شرّی کرده که اثر آن در دنیا باقی است باز اثرآن هم در برزخ به او می رسد. حتّی برخی اندیشمندان گفته اند روح بعد از مرگ نیز با بقایای بدن خود در ارتباط است ، و از این راه نیز یک نحوه تکامل در او حاصل می شود. همچنین اهل جهنّم اگر کافر و مشرک نباشند ، در اثرعذاب برزخی پاک می شوند و فطرت مدفون شده آنها ظاهر می شود. و رفته رفته عذاب آنها کاهش یافته و در نهایت وارد بهشت می شوند.
    ادامه دارد ...



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    عدّه ای از اینها بعداز مدّتی عذاب در همان عالم برزخ ، اهل بهشت می شوند ؛ ولی عدّه ای دیگر سراسر برزخرا در عذابند ولی در آخرت اهل نجات می شوند. عدّه ای نیز بعد از مدّتی تحمل عذابآخرت ، نجات پیدا می کنند. بنا به برخی روایات جز اندکی از مردم تا ابد در جهنّمنمی مانند.در خود بهشت نیز همچنان که قبلاً گفته شد دائماً ترقّی مراتب وجود دارد ؛ لکن به نحو تجدد امثال و راهیابی به باطن خود و باطن اعمال و عقائد خود. امّا راه سوم تکامل برزخی و آخرتی ، فضل خداست. خداوند متعال به خاطر رأفت و عطوفت ذاتی خود ، اثرات بسیاری از معاصی را از اهل جهنّم بر می دارد تا بتوانند به فطرت خود باز گردند و در نهایت از جهنّم رها شده و اهل بهشت شوند. شفاعت ، شافعین نیز یکی از ظهورات این تفضّل الهی است. به اهل بهشت نیز درجاتی بیشتر از آنچه خود کسب نموده اند تفضّل می نماید. این تفضّل به سه صورت است ؛ صورت اوّل چنین است که خداوند متعال اعمال خیر را زاینده قرار داده است ؛ به نحوی که هر عمل خیری چند برابر می شود ؛ و در برخی مواقع بی نهایت برابر می شود.خداوند متعال می فرماید: « هر كس كار نيكى بجا آورد، ده برابر آن پاداش دارد، و هر كس كار بدى انجام دهد، جز بمانند آن ، كيفر نخواهد ديد؛ و ستمى بر آنها نخواهد شد.»(الأنعام/160 )

    از این آیه شریفه استفاده می شود که هر عملی حدّاقل ده برابر می شود. صورت دوم ، آن است که خدا افزون بر این زایندگی خود عمل ، برخی اعمال را به گونه ای قرار داده است که اگر آن اعمال در وجود کسی راه یابند باعث می شوند که وجود خود شخص ، شروع به باروری کند. و راه سوم این است که خداوند متعال ، برای دارندگان برخی اعمال ، درجاتی نیز خود عنایت می کند. خداوند متعال می فرماید:« كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مى‏كنند، [خود آن افراد ] همانند بذرى هستند كه هفت خوشه بروياند ؛ كه در هر خوشه ، يكصد دانه باشد ؛ و خداوند آن را براى هر كس بخواهد ، دو يا چند برابر مى‏كند ؛ و خدا(از نظر قدرت و رحمت،) وسيع، و(به همه چيز) داناست. »(البقرة/261)




  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    11
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به خاطر پاسخی که دادید سپاس گزارم.
    چیزی که من برداشت کردم این است که انسان در عالم پس از مرگ و عالم آخرت هم می تواند رشد و تکامل پیدا کند و این رشد و تکامل متوقف نمی گردد.
    زیر از نظر من روح خدایی انسان نامحدود است و برای انسان غایتی در نظر گرفته نشده است. پس می تواند دائما رشد یافته و تکامل پیدا کند و خود را بالا ببرد. مگر اصحاب جاوید جهنم که در قرآن از آن ها یاد شده.
    آیا این برداشت من درست است؟


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب

    و عرض پوزش به جهت تأخير در پاسخگويي ؛ بله آنچه از بيانات حكماي الاهي استفاده مي كنيم اين است كه در عالم برزخ نيز تكامل وجود دارد ، اما همچنانكه در پست پيشين به عرض رسيد اين تكامل به نحوه تكامل دنيوي نيست ، در دنيا تكامل بدين صورت بود كه استعدادهاي بالقوه انسان بالفعل مي شدند ، اما در برزخ تكامل به صورت بروز و ظهور حقيقت اعمال خواهد بود ؛ هر کس وجودخود را در دنیا به هر شکلی ساخته در برزخ نیز متناسب با آن عمل می کند. امّا این اعمال برای کسب کمال نیستند بلکه ظهور ملکات خود شخصند.

    آنکه در دنیا ، علم آموزی برای او ملکه شده او در برزخ نیز دائماً در مسیر علم آموزی قرار دارد. لکن چیز جدیدی یاد نمی گیرد ؛ بلکه حقیقت و باطن آنچه را که در دنیا یاد گرفته بود ، مشاهده میکند و هر دم برای او باطن عمیقتری هویدا می شود ؛ و این روند تا ابد ادامه دارد. کسی هم که در دنیا اهل عبادت بوده در برزخ دائماً در حال عبادت حق تعالی است ، امّا نه از باب تکلیف ؛ بلکه دمبه دم حقیقت عبادت او برایش تازه می شود. اگر کسی در دنیا دوست داشته که قرآن رابخواند ولی توان خواندن نداشته ، در عالم برزخ ، نیّت و خواست قلبی او آشکار می شود؛ و به خواسته خود می رسد و از حقایق قرآن دم به دم سیراب می شود؛ در روایت است که به او گفته می شود اقراء و ارق ( بخوان و بالا برو) .

    اهل جهنّم نیز دائماً با ملکات زشت خود محشورند و جز امور شرّ و عذاب آور را نمی توانند اراده کنند. اين گونه اشخاص نيز درعالم برزخ سه روزنه امید برای یک نحوه تکامل وجود دارد.

    یکی ، از راه اعمال و آثاری که شخص در دنیا از خود به جا گذاشته است

    و دومی در اثر عذاب

    و سومی از راه فضل بی پایان الهی .

    شرح اجمالي اين سه خدمت شما عرض شد




  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جمع بندي



    پرسش:
    انسان در دنیا می تونه رشد کنه و تکامل پیدا کنه. آیا در جهان آخرت هم این تکامل ادامه پیدا می کنه یا تکامل متوقف می شه؟

    پاسخ:
    انسانها بعد از مرگ واردعالمی می شوند به نام عالم برزخ ؛ که عالمی است غیر مادّی ، لذا از حرکت (خروجتدریجی از قوّه به فعلیّت ) و زمان و انفعال در آن خبری نیست. امّا برخی از آثارعالم مادّه ، مثل رنگ ، شکل و مقدار در آن موجود است. موجودات این عالم ، شباهتزیادی به موجوداتی دارند که انسان در خواب می بیند. انسان در این عالم ، هم دارایروح است هم دارای بدن ، لکن بدن او مادّی نیست. بلکه بدنی شبح مانند است. در اینعالم ، هیچ کس بی کار و رها نیست ، بلکه همه انسانها مشغول کار خودند. اهل توحید وولایت مشغول عبادت حق تعالی و علم آموزی و کار خیرند ؛ و از کارهای خود لذّت میبرند. و اهل جهنّم نیز به همان کارهایی مشغولند که در دنیا مشغول بودند.
    هر کس وجودخود را در دنیا به هر شکلی ساخته در برزخ نیز متناسب با آن عمل می کند. امّا این اعمال برای کسب کمال نیستند بلکه ظهور ملکات خود شخصند. آنکه در دنیا ، علم آموزیبرای او ملکه شده او در برزخ نیز دائماً در مسیر علم آموزی قرار دارد. لکن چیزجدیدی یاد نمی گیرد ؛ بلکه حقیقت و باطن آنچه را که در دنیا یاد گرفته بود ، مشاهده میکند و هر دم برای او باطن عمیقتری هویدا می شود ؛ و این روند تا ابد ادامه دارد. کسی هم که در دنیا اهل عبادت بوده در برزخ دائماً در حال عبادت حق تعالی است ، امّا نه از باب تکلیف ؛ بلکه دمبه دم حقیقت عبادت او برایش تازه می شود. اگر کسی در دنیا دوست داشته که قرآن رابخواند ولی توان خواندن نداشته ، در عالم برزخ ، نیّت و خواست قلبی او آشکار می شود؛ و به خواسته خود می رسد و از حقایق قرآن دم به دم سیراب می شود؛ در روایت است کهبه او گفته می شود اقراء و ارق ( بخوان و بالا برو) . اهل جهنّم نیز دائماً با ملکاتزشت خود محشورند و جز امور شرّ و عذاب آور را نمی توانند اراده کنند.

    البته درعالم برزخ سه روزنه امید برای یک نحوه تکامل وجود دارد. یکی ، از راه اعمال و آثاری که شخص در دنیا از خود به جا گذاشته است و دومی در اثر عذاب ؛ و سومی از راه فضل بی پایان الهی. اگر کسیدر دنیا کار خیری انجام داده و هنوز اثر آن کار خیر در دنیا باقی است ، نتیجه آن بهصاحب عمل می رسد. همچنین اگر کسی کار شرّی کرده که اثر آن در دنیا باقی است باز اثرآن هم در برزخ به او می رسد. حتّی برخی اندیشمندان گفته اند روح بعد از مرگ نیز با بقایای بدن خود در ارتباط است ، و از این راه نیز یک نحوه تکامل در او حاصل می شود. همچنین اهل جهنّم اگر کافر و مشرک نباشند ، در اثرعذاب برزخی پاک می شوند و فطرت مدفون شده آنها ظاهر می شود. و رفته رفته عذاب آنها کاهش یافته و در نهایت وارد بهشت می شوند.

    عدّه ای از اینها بعداز مدّتی عذاب در همان عالم برزخ ، اهل بهشت می شوند ؛ ولی عدّه ای دیگر سراسر برزخرا در عذابند ولی در آخرت اهل نجات می شوند. عدّه ای نیز بعد از مدّتی تحمل عذابآخرت ، نجات پیدا می کنند. بنا به برخی روایات جز اندکی از مردم تا ابد در جهنّمنمی مانند.در خود بهشت نیز همچنان که قبلاً گفته شد دائماً ترقّی مراتب وجود دارد ؛ لکن به نحو تجدد امثال و راهیابی به باطن خود و باطن اعمال و عقائد خود. امّا راه سوم تکامل برزخی و آخرتی ، فضل خداست. خداوند متعال به خاطر رأفت و عطوفت ذاتی خود ، اثرات بسیاری از معاصی را از اهل جهنّم بر می دارد تا بتوانند به فطرت خود باز گردند و در نهایت از جهنّم رها شده و اهل بهشت شوند. شفاعت ، شافعین نیز یکی از ظهورات این تفضّل الهی است. به اهل بهشت نیز درجاتی بیشتر از آنچه خود کسب نموده اند تفضّل می نماید. این تفضّل به سه صورت است ؛ صورت اوّل چنین است که خداوند متعال اعمال خیر را زاینده قرار داده است ؛ به نحوی که هر عمل خیری چند برابر می شود ؛ و در برخی مواقع بی نهایت برابر می شود.خداوند متعال می فرماید: « هر كس كار نيكى بجا آورد، ده برابر آن پاداش دارد، و هر كس كار بدى انجام دهد، جز بمانند آن ، كيفر نخواهد ديد؛ و ستمى بر آنها نخواهد شد.»(الأنعام/160 )

    از این آیه شریفه استفاده می شود که هر عملی حدّاقل ده برابر می شود. صورت دوم ، آن است که خدا افزون بر این زایندگی خود عمل ، برخی اعمال را به گونه ای قرار داده است که اگر آن اعمال در وجود کسی راه یابند باعث می شوند که وجود خود شخص ، شروع به باروری کند. و راه سوم این است که خداوند متعال ، برای دارندگان برخی اعمال ، درجاتی نیز خود عنایت می کند. خداوند متعال می فرماید:« كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مى‏كنند، [خود آن افراد ] همانند بذرى هستند كه هفت خوشه بروياند ؛ كه در هر خوشه ، يكصد دانه باشد ؛ و خداوند آن را براى هر كس بخواهد ، دو يا چند برابر مى‏كند ؛ و خدا(از نظر قدرت و رحمت،) وسيع، و(به همه چيز) داناست. »(البقرة/261)

    پرسش:
    چیزی که من برداشت کردم این است که انسان در عالم پس از مرگ و عالم آخرت هم می تواند رشد و تکامل پیدا کند و این رشد و تکامل متوقف نمی گردد.

    پاسخ:
    بله آنچه از بيانات حكماي الاهي استفاده مي كنيم اين است كه در عالم برزخ نيز تكامل وجود دارد ، اما همچنانكه در پست پيشين به عرض رسيد اين تكامل به نحوه تكامل دنيوي نيست ، در دنيا تكامل بدين صورت بود كه استعدادهاي بالقوه انسان بالفعل مي شدند ، اما در برزخ تكامل به صورت بروز و ظهور حقيقت اعمال خواهد بود ؛ هر کس وجودخود را در دنیا به هر شکلی ساخته در برزخ نیز متناسب با آن عمل می کند. امّا این اعمال برای کسب کمال نیستند بلکه ظهور ملکات خود شخصند.

    آنکه در دنیا ، علم آموزی برای او ملکه شده او در برزخ نیز دائماً در مسیر علم آموزی قرار دارد. لکن چیز جدیدی یاد نمی گیرد ؛ بلکه حقیقت و باطن آنچه را که در دنیا یاد گرفته بود ، مشاهده میکند و هر دم برای او باطن عمیقتری هویدا می شود ؛ و این روند تا ابد ادامه دارد. کسی هم که در دنیا اهل عبادت بوده در برزخ دائماً در حال عبادت حق تعالی است ، امّا نه از باب تکلیف ؛ بلکه دمبه دم حقیقت عبادت او برایش تازه می شود. اگر کسی در دنیا دوست داشته که قرآن رابخواند ولی توان خواندن نداشته ، در عالم برزخ ، نیّت و خواست قلبی او آشکار می شود؛ و به خواسته خود می رسد و از حقایق قرآن دم به دم سیراب می شود؛ در روایت است که به او گفته می شود اقراء و ارق ( بخوان و بالا برو) .

    اهل جهنّم نیز دائماً با ملکات زشت خود محشورند و جز امور شرّ و عذاب آور را نمی توانند اراده کنند. اين گونه اشخاص نيز درعالم برزخ سه روزنه امید برای یک نحوه تکامل وجود دارد.

    یکی ، از راه اعمال و آثاری که شخص در دنیا از خود به جا گذاشته است

    و دومی در اثر عذاب

    و سومی از راه فضل بی پایان الهی .






اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود