جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ♥|♥|♥سفارش زيارت حضرت معصومه (س)♥|♥|♥

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593

    ♥|♥|♥سفارش زيارت حضرت معصومه (س)♥|♥|♥




    ♥|♥|♥سفارش زيارت حضرت معصومه (س)♥|♥|♥
    ♥|♥|♥سفارش زيارت حضرت معصومه (س)♥|♥|♥
    ♥|♥|♥سفارش زيارت حضرت معصومه (س)♥|♥|♥سفارش زيارت حضرت معصومه عليهاالسلام♥|♥|♥سفارش زيارت حضرت معصومه (س)♥|♥|♥

    ♥|♥|♥سفارش زيارت حضرت معصومه (س)♥|♥|♥
    علاوه بر روايات فراوانى كه از پيشوايان معصوم پيرامون ‏فضيلت زيارت حضرت معصومه عليهاالسلام رسيده، هنگامى كه يكى از محدثان ‏برجسته قم، به نام «سعدبن ‏سعد» به محضر مقدس امام رضا عليه السلام شرفياب ‏مى‏شود، امام هشتم خطاب به ايشان مى‏فرمايد: «يا سعد عندكم لناقبر»؛ «اى سعد!از ما در نزد شما قبرى هست.» سعد مى‏گويد:
    «فدايت ‏شوم،آيا قبر فاطمه دختر(موسى‏بن جعفر)(عليهماالسلام) را مى‏فرماييد؟» مى‏فرمايد: «نعم، من زارها عارفا بحقها فله ‏الجنه‏»؛ «آرى، هر كس او را زيارت كند، در حالى كه به حق او عارف باشد، بهشت از آن اوست.»
    در اين حديث تعبير «عارفا بحقها» بسيار تعبير بلندى است كه ‏فقط در لسان حجج الهى چنين تعبيرى به كار مى‏رود. امام صادق عليه السلام در اين رابطه مى‏فرمايد:
    «من زارها وجبت له الجنه‏»؛ «هر كس او را زيارت كند، بهشت ‏بر او واجب گردد.» و در حديث ديگرى آمده است: «ان زيارتها تعادل الجنه‏»؛ «زيارت او همسنگ بهشت است.»

    ♥|♥|♥سفارش زيارت حضرت معصومه (س)♥|♥|♥زيارت ماثور ♥|♥|♥سفارش زيارت حضرت معصومه (س)♥|♥|♥

    يكى از ويژگي‎هاى حضرت معصومه عليهاالسلام، ورود زيارتنامه ماثور از معصوم(عليهاالسلام) است، كه بعد از حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلام او تنها بانوى ‏بزرگوارى است كه زيارت ماثور دارد.
    بانوان برجسته‏اى چون: آمنه بنت وهب، فاطمه بنت اسد، خديجه بنت ‏خويلد، فاطمه ام البنين، زينب كبرى، حكيمه خاتون و نرجس خاتون‏ كه هيچ شك و ترديدى در مقام بلند و جايگاه رفيع آنها نيست، هيچكدام زيارت ماثور ندارند. و اين، نشانگر مقام بسيار والاى ‏اين بانوى اسلام در ميان مخدرات اهل‎بيت عصمت و طهارت مى‏باشد.


    ♥|♥|♥سفارش زيارت حضرت معصومه (س)♥|♥|♥

    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593



    ♥|♥|♥سفارش زيارت حضرت معصومه (س)♥|♥|♥

    ♥|♥|♥سفارش زيارت حضرت معصومه (س)♥|♥|♥سند زيارت ♥|♥|♥سفارش زيارت حضرت معصومه (س)♥|♥|♥

    زيارتنامه معروف حضرت معصومه عليهاالسلام را علامه مجلسى(ره)در دائرة‏المعارف بزرگ خود «بحارالانوار» اين گونه نقل فرموده است:
    در برخى از كتب زيارات ديدم كه «على‏ بن ابراهيم‏» از پدرش (ابراهيم بن هاشم) از سعد(بن سعد احوص) از حضرت على‏ بن ‏موسى ‏الرضا(عليه السلام) روايت كرده كه فرمود:
    «يا سعد عندكم لنا قبر.»
    «اى سعد! در نزد شما از ما قبرى هست.» سعد مى‎گويد: عرض كردم: «فدايت گردم، آيا قبر فاطمه دختر موسى(بن جعفر)(عليهماالسلام) را مى‏فرماييد؟»
    فرمود: «آرى، هر كس او را زيارت كند در حالى كه ‏عارف به حق او باشد، بهشت از آن اوست .
    پس هر گاه به كنار قبر او آمدى، در نزديك سر او بايست و 34 مرتبه «الله‏اكبر» و 33 مرتبه «سبحان الله‏» و 33 مرتبه «الحمدلله‏» بگو، سپس بگو:
    «السلام على آدم صفوة‏الله، السلام على نوح نبى الله...
    علامه مجلسى علاوه بر «بحارالانوار» در كتاب ارزشمند: «تحفة‏الزائر» نيز اين حديث ‏شريف را از امام رضا عليه السلام به همين ‏تعبير نقل كرده است.
    ♥|♥|♥سفارش زيارت حضرت معصومه (س)♥|♥|♥
    اهميت تحفةالزائر در اين است كه علامه مجلسى در مقدمه آن، ملتزم شده كه در اين كتاب فقط زيارت‎هائى را نقل كند كه با سند معتبر به دستش رسيده است. بعد از علامه مجلسى، پژوهشگر بزرگ، آيه‏الله حاج سيد حيدر كاظمى، متوفاى 1265 ه.ق در كتاب پرارج‏«عمدة‏الزائر» زيارتنامه حضرت معصومه عليهاالسلام را به شرح زير آورده‏است: «در برخى از كتب مزار اصحاب ما (اماميه) با سند نيكو از سعد، از على ‏بن موسى الرضا(عليهماالسلام) روايت ‏شده كه خطاب به سعد فرمود:
    «اى سعد! براى ما در نزد شما قبرى هست.» گفتم: «فدايت‏ شوم،قبر فاطمه دختر موسى را مى‏فرماييد؟» فرمود: آرى، هر كس او رازيارت كند در حالى كه عارف به حق او باشد، بهشت از آن اوست .
    پس هر گاه به كنار قبر او آمدى، در نزد سرش رو به قبله بايست و 34 مرتبه «الله ‏اكبر» و 33 مرتبه «سبحان الله‏» و 33 مرتبه ‏«الحمدلله‏» بگو، سپس بگو: «السلام على آدم صفوة‏الله...»
    سيد حيدر كاظمى از مراجع برجسته قرن سيزدهم و نياى بزرگ ‏خاندان رفيع «آل سيدحيدر» در كاظمين بود، شيخ آقابزرگ تهرانى ‏در حق او فرموده: «عالم، فقيه، محدث جليل القدر، مرجع خاص ‏و عام، غيور در دين و خشن در دفاع از حريم پروردگار بود.»
    اين بزرگوار نيز چون علامه مجلسى، نام آن كتاب مزار را براى‏ ما بيان نفرموده، جز اين كه بر معتبر بودن سند آن، تصريح كرده و از جهت ‏حديث‏شناسى از سند آن «حسن‏» تعبير نموده است.
    از تعبير سيد حيدر كاظمى استفاده مى‎شود كه همه راويان حديث ‏در آن كتاب مزار ذكر شده، مولف كتاب و همه سلسله روات، مورد اعتماد و استناد مى‏باشند، زيرا معناى «حديث ‏حسن‏» به طورى كه ‏علماى حديث فرموده‏اند، چنين است:
    «حديث ‏حسن آن است كه سندش به معصوم(عليه السلام) متصل باشد و همه ‏راويان آن امامى و ممدوح باشند با مدحى مقبول و معتنابه، و اين مدح، معارض با ذم نباشد، اگر چه بر عدالت ‏برخى از آنها تصريح نشده باشد.»
    با توجه به اين كه سيد حيدر كاظمى به تصريح علامه تهرانى، حديث‏شناس جليل القدرى بود و او تصريح كرده كه سند اين ‏زيارتنامه، «حسن‏» مى‏باشد و در تعريف حديث‏ حسن «اتصال سند تا امام معصوم عليه السلام» قيد شده، معلوم مى‏شود كه در آن كتاب ‏مزار، سلسله اسناد اين زيارت ذكر شده بود، جز اين كه علامه ‏مجلسى و مرحوم سيدحيدر كاظمى آن را نقل نكرده‏اند.
    از مطالب بالا نتيجه مى‏گيريم كه براى اثبات وثاقت راويان حديث ‏از مولف كتاب تا على ‏بن ابراهيم دو راه بيشتر نداريم:
    1- تصريح سيدحيدر كاظمى بر وثاقت آنها، از نقطه نظر حديث‏شناسى و تعبير «سند حسن.‏»
    2- اعتماد علامه مجلسى بر آنها، از طريق نقل اين زيارتنامه در كتاب «تحفة‏الزائر» كه در مقدمه آن ملتزم شده كه در اين كتاب ‏تنها زيارت‎هائى را نقل كند كه با سند معتبر به او رسيده باشد.
    و اما ديگر رجال حديث از وثاقت ‏بسيار محكمى برخوردار هستند كه اينك به طور فشرده اشاره مى‏كنيم:
    اين حديث را «على بن ابراهيم‏» از پدرش «ابراهيم بن هاشم‏» از «سعد بن سعد» از حضرت على بن موسى الرضا(عليه السلام) روايت كرده، و هر سه از اصحاب برجسته امامان و مورد وثوق ‏حضرات‏ معصومين مى‏باشند و اينك توضيحي کوتاه:
    ♥|♥|♥سفارش زيارت حضرت معصومه (س)♥|♥|♥

    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593



    ♥|♥|♥سفارش زيارت حضرت معصومه (س)♥|♥|♥

    1- على بن ابراهيم بن هاشم قمى

    نجاشى پيشواى رجاليون در حق او مى‏نويسد:
    «در حديث، مورد وثوق، دقيق، مورد اعتماد و صحيح العقيده مى‏باشد.»
    و اين مطلبى ‏است كه همه رجاليون بر آن تاكيد مى‏كنند.
    على بن ابراهيم صاحب تفسير معروف به «تفسير قمى‏» از اساتيد مرحوم كلينى بود و كلينى احاديث فراوانى از او روايت كرده است.
    ♥|♥|♥سفارش زيارت حضرت معصومه (س)♥|♥|♥
    وى كه مورد اعتماد همه محدثان بود، اين حديث را از پدرش ‏«ابراهيم بن هاشم‏» روايت كرده است.
    2- ابراهيم بن هاشم

    در وثاقت او نيز هيچ ترديدى نيست. آية ‏الله خوئى(ره) بر وثاقت ‏او تاكيد كرده و سيد بن طاووس بر آن ادعاى اجماع نموده است.
    پسرش على بن ابراهيم در تفسير خود از او به كثرت نقل حديث‏ نموده، در حالى كه او ملتزم است كه در اين كتاب از غير ثقه ‏حديث نقل نكند.
    او همچنين در سند «كامل الزيارات‏» قرار گرفته و آن نيز گواه ديگرى بر وثاقت اوست.
    وى نخستين كسى است كه حديث اهل‏بيت عليهم السلام را در قم ‏منتشر ساخت،
    و قميون با آن سخت‏گيرى كه در مساله نقل حديث ‏داشتند، بر او اعتماد كردند.
    ابراهيم بن هاشم، با اين جلالت قدر، اين حديث را از «سعد بن ‏سعد احوص‏» نقل كرده است.
    3- سعدبن سعد احوص

    او نيز از اصحاب امام رضا عليه السلام است و همه علماى رجال بر وثاقت او تاكيد كرده‏اند.
    وى از نيك بختانى است كه حضرت جواد عليه السلام در حقشان فرموده:
    «خداوند به آنها جزاى خير دهد كه در مورد من حق وفا را اداكردند.»
    روى اين بيان، حديث ‏سعد بن سعد از امام رضا عليه السلام، كه شامل‏ زيارتنامه حضرت معصومه عليهاالسلام مى‏باشد، با سند معتبر توسط راويان ‏مورد اعتماد و استناد، كه همگى امامى و ممدوح مى‏باشند، با سلسله سند متصل به علامه مجلسى و سيدحيدر كاظمى رسيده است كه‏ ما وثاقت ‏شمارى از آنها را از اعتماد علامه مجلسى و تصريح سيدحيدر كاظمى اثبات كرديم و وثاقت تعداد ديگرى از آنها را از اركان علم رجال و اساطين علم درايه نقل كرديم.
    و اينك پاسخ چند پرسش پيرامون متن و سند اين زيارتنامه:


    1- آيا ابراهيم بن هاشم، امام رضا عليه السلام را درك كرده و از آن ‏حضرت حديث نقل كرده است؟
    اگرچه برخى از علماى رجال در اين موضوع ترديد كرده‏اند ولى ‏ظاهرا ترديدى در آن نيست، زيرا شيخ طوسى او را در شمار اصحاب ‏امام ‏رضا عليه السلام ياد كرده ‏است. و شيخ عمادالدين محمد بن ابى‏القاسم ‏طبرى، از مشايخ روايتى قطب راوندى و ابن مشهدى، در كتاب گران‏سنگ «بشارة المصطفى‏» با سلسله اسنادش از ابراهيم بن هاشم‏ روايت مى‏كند كه گفت: «در ايامى كه امام رضا عليه السلام در مدينه بود،در مجلس آن حضرت حضور يافتم، پس مردى از برادرش به آن حضرت ‏شكايت كرد، حضرت خطاب به او فرمود...»
    اين روايت ‏به صراحت دلالت مى‏كند بر اين كه ابراهيم بن هاشم به‏ محضر امام رضا عليه السلام شرفياب شده و از آن حضرت نقل حديث كرده است.
    2- آيا ابراهيم بن هاشم با حضرت جواد عليه السلام ديدار كرده است؟
    ابن حجر عسقلانى از كتاب «تاريخ رى‏» نقل كرده كه ابراهيم ‏بن ‏هاشم، زمان امام جواد عليه السلام را درك كرده ولى با آن حضرت ديدار نكرده است.
    ولى روايات او از امام جواد عليه السلام موجود است، از جمله روايتى است ‏كه كلينى و شيخ طوسى از او روايت كرده‏اند كه گفت: «در محضر ابوجعفر ثانى (امام جواد) بودم كه صالح بن محمد بن سهل وارد شد، كه متولى موقوفات امام در قم بود. پس به محضر آن حضرت‏ عرضه داشت...»
    روى اين بيان، ابراهيم بن هاشم به محضر امام رضا و امام جواد عليهماالسلام رسيده و از محضر مقدسشان روايت نقل كرده است.

    ♥|♥|♥سفارش زيارت حضرت معصومه (س)♥|♥|♥
    منبع:
    ماهنامه كوثر، ش 35، هادى دانشور .

    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    22,913
    صلوات
    8500
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    852 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    1



    آثار و برکات زیارت حضرت معصومه(س)
    حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد
    سوال – در مورد آثار و برکات زیارت حضرت معصومه(س) توضیحاتی بفرمایید.
    پاسخ – قرآن و اهل بیت دو یادگار پیامبر است. بعد از مقام چهارده معصوم، امامزاده ها یی که متصل به اهل بیت هستند، زیادند. اما امامزاده هایی که بلافصل فرزند امام باشند و در مورد آنها اهل بیت مدح و ستایش کرده باشند و زیارتنامه هم از امام معصوم برای آنها رسیده باشد، کم هستند. یکی از آن شخصیت های برجسته که امتیازات بسیار زیادی برای ایشان آمده حضرت فاطمه معصومه است. امام صادق(ع) می فرماید: بهشت هشت در دارد، سه در بهشت به قم باز می شود.
    بنظر بنده یکی از علت هایی که سه در بهشت به قم باز می شود این است که این سرزمین، سرزمین مقدسی است. امام صادق(ع) می فرماید: قم شهر ما اهل بیت است، قم شهر شیعیان ماست. خدایا قم را از هر فتنه ای حفظ کن. وجود علما و راویان از زمان امام باقر(ع) شروع شده و تا الان ادامه دارد و اکثر محدثین و راویان اهل قم بوده اند. الان قم مرکز علوم اهل بیت و مرکز تشیع است. امام صادق(ع) می فرماید: یک روزی علم از کوفه و نجف جمع می شود و علم ما اهل بیت در شهری بنام قم ظهور خواهد کرد (حوزه ی نجف یک حوزه ی هزارساله بوده است ولی الان بر اثر ظلم ظالم ها این حوزه بهم ریخته است)، شهر قم مرکز علم و فضل خواهد شد تا وقتی که مستضعفی در روی زمین باقی نماند. حتی خانم های پشت پرده، در زمان ظهور از علوم اهل بیت به آنها خواهد رسید. این اتفاق در قرب ظهور فرزندمان مهدی خواهد بود.
    علت دیگر اینکه سه در بهشت به قم باز می شود وجود کریمه اهل بیت حضرت معصومه است. امام صادق (ع) می فرماید: در شهر قم فرزندی از فرزندان من از دنیا خواهد رفت نام او فاطمه است. به شفاعت او همه ی شیعیان عالم وارد بهشت می شوند. یعنی شفاعت ایشان اندازه ندارد.
    در قیامت خیلی ها اجازه ی شفاعت ندارند و خودشان باید مورد شفاعت قرار بگیرند و عده ای هستند که می توانند بطور محدود شفاعت کنند ولی حضرت معصومه می تواند همه ی شیعیان را شفاعت کند. در حالات آیت الله لنکرانی داریم که ایشان می فرمود که من در آیه تطهیر مشکلاتی داشتیم و عمق آنرا نمی فهمیدم. یک روز به حضرت فاطمه معصومه متوسل شدم و بعد همه مشکلاتم برطرف شد و یک کتاب در مورد آیه تطهیر نوشتم.
    آیت الله ناصری می فرمود: من هر مدت کوتاهی به قم مشرف می شوم و کسب فیض می کنم. وقتی می خواهم وارد حرم بشوم به جای پای زوار حضرت معصومه بوسه می زنم تا به برکت جای پای زوار، به من هم عنایتی بشود.
    آیت الله بروجردی یکی از مراجع بزرگ و استاد امام خمینی و آیت الله بهجت بودند. روزی یکی از پادشاهان عربستان سعودی به ایران آمد و اجازه گرفت که با مرجع بزرگ شیعه ملاقاتی داشته باشد. آیت الله بروجردی اجازه ندادند و فرموند: چون ایشان در قم به زیارت حضرت معصومه نمی رود (زیرا مسلک ایشان وهابیت است و اعتقاد به زیارت ندارد) بی ادبی به حضرت معصومه می شود که با من ملاقات کند.
    از رهگذر خاک سر کوی شما بود هر نافه که در دست نسیم سحرافتاد
    کارشناسان برنامه ی سمت خدا قبل از شروع صحبت در برنامه به حرم حضرت معصومه توسل پیدا می کنند تا بتوانند حرف هایی که مفید است به زبان شان جاری بشود.
    امام هشتم(ع) می فرماید: کسی که خواهرم معصومه را زیارت کند، مرا زیارت کرده است. نماد چهارده معصوم در حرم حضرت معصومه است. سه امام بزرگوار فرموده اند که زیارت این بانو معادل بهشت یا ثواب بهشت است. فرمود: کسی که حضرت معصومه را با معرفت زیارت کند، بهشت بر او واجب می شود.
    بازباش ای باغ رحمت تا ابد بارگاه من له کفوا احد



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود