جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيا پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم بر فرش سجده مي‌كرد؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    12
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آيا پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم بر فرش سجده مي‌كرد؟




    اين سخن پيامبركه فرمود :جعلت لي الارض مسجدا و طهورا » زمين براي من سجده گاه وطهور ( براي تيمم) قرار داده شده است متواتر است و در همه كتاب هاي روايي آمده است و جاي شك ندارد .

    همانطور كه تييمم بايد بر زمين باشد سجده هم بايد بر زمين باشد و زمين خاك است و سنگ و حضرت بر خاك سجده مي نمود، معروفين از صحابه و تابعين نيز بر زمين يا حصير ( گياه زمين) سجده مي كردند ابوبكر فقط بر زمين سجده مي كرد عبدالله ابن مسعود و ابن عمر، عبادة ابن ثابت ،جابر ابن عبدالله ،عثمان ابن حنيف ،خباب ابن ارت ،ابن عباس و....بر لباس و امثال آن سجده نمي كردند و از آن منع مي كردند و عمر در حال اختيارسجده بر غير زمين را جايز نمي دانست فتاواي تابعين هم چنين بود شافعي در كتاب الام در بحث سجده مي گويد اگر هنگام سجده بين زمين و پيشاني او چيزي حايل باشد سجده او صحيح نيست مگر پيشاني او زخم باشد؛ مالك هم مي گويد نبايد بر لباس سجده كرد مگر در گرما يا سرما؛ بعضي از اصحاب و تابعين هنگام سفر دريايي قطعه اي سنگ يا خشت همراه خود بر مي داشتند تا آن را مهر نماز قرار دهند(براي اگاهي بيشتر به كتاب السجود علي الارض –احمدي ميانجي و يا ترجمه آن مراجعه شود كه تمامي روايات و فتاواي مسلمين را در آن جمع نموده است وتاريخ سجده را تبيين نموده است)
    نكته: مهر نماز خاك گل شده و خشك شده اي است كه هنگام نماز خواندن در مكان هايي كه با موكت و قالي و امثال آن فرش شده از آن استفاده مي شود اما درمكان هاي سنگ فرش يا بيابان ها نيازي به آن نيست .
    با توجه به مقدمه فوق سجده تمام كساني كه بر فرش سجده مي كنند باطل است مگر اين كه روي فرش ، سنگ يا مهر بگذارند.
    سوال: چرا پيروان خلفا سجده باطل انجام مي دهند؟ چرا سخن پيامبر در مورد سجده بر زمين را مورد توجه قرار نمي دهند ؟ اگر از پيامبر پيروي نمي كنند چرا به عمل خلفا در سجده نماز توجه نمي كنند؟ مالكيان و شافعيان چرا از فتواي پيشواي فقهي خود كه مطابق با سخن و عمل پيامبر است عمل نمي كنند؟ نكند كساني آنقدر در دل آنها نفرت از شيعه ايجاد كرده اند كه حاضر هستند دست از سنت پيامبر و خلفا و صحابه و فقهائ خو بكشند تا با شيعه مخالفت كرده باشند؟ البته انشاء الله چنين نيست لذا ازعالمان ديني مي خواهيم كه شجاعت به خرج دهند و حكم خدا و رسول را براي مردم بگويند.

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۶
    نوشته
    30
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط نسمة الفجر نمایش پست
    اين سخن پيامبركه فرمود :جعلت لي الارض مسجدا و طهورا » زمين براي من سجده گاه وطهور ( براي تيمم) قرار داده شده است متواتر است و در همه كتاب هاي روايي آمده است و جاي شك ندارد .

    همانطور كه تييمم بايد بر زمين باشد سجده هم بايد بر زمين باشد و زمين خاك است و سنگ و حضرت بر خاك سجده مي نمود، معروفين از صحابه و تابعين نيز بر زمين يا حصير ( گياه زمين) سجده مي كردند ابوبكر فقط بر زمين سجده مي كرد عبدالله ابن مسعود و ابن عمر، عبادة ابن ثابت ،جابر ابن عبدالله ،عثمان ابن حنيف ،خباب ابن ارت ،ابن عباس و....بر لباس و امثال آن سجده نمي كردند و از آن منع مي كردند و عمر در حال اختيارسجده بر غير زمين را جايز نمي دانست فتاواي تابعين هم چنين بود شافعي در كتاب الام در بحث سجده مي گويد اگر هنگام سجده بين زمين و پيشاني او چيزي حايل باشد سجده او صحيح نيست مگر پيشاني او زخم باشد؛ مالك هم مي گويد نبايد بر لباس سجده كرد مگر در گرما يا سرما؛ بعضي از اصحاب و تابعين هنگام سفر دريايي قطعه اي سنگ يا خشت همراه خود بر مي داشتند تا آن را مهر نماز قرار دهند(براي اگاهي بيشتر به كتاب السجود علي الارض –احمدي ميانجي و يا ترجمه آن مراجعه شود كه تمامي روايات و فتاواي مسلمين را در آن جمع نموده است وتاريخ سجده را تبيين نموده است)
    نكته: مهر نماز خاك گل شده و خشك شده اي است كه هنگام نماز خواندن در مكان هايي كه با موكت و قالي و امثال آن فرش شده از آن استفاده مي شود اما درمكان هاي سنگ فرش يا بيابان ها نيازي به آن نيست .
    با توجه به مقدمه فوق سجده تمام كساني كه بر فرش سجده مي كنند باطل است مگر اين كه روي فرش ، سنگ يا مهر بگذارند.
    سوال: چرا پيروان خلفا سجده باطل انجام مي دهند؟ چرا سخن پيامبر در مورد سجده بر زمين را مورد توجه قرار نمي دهند ؟ اگر از پيامبر پيروي نمي كنند چرا به عمل خلفا در سجده نماز توجه نمي كنند؟ مالكيان و شافعيان چرا از فتواي پيشواي فقهي خود كه مطابق با سخن و عمل پيامبر است عمل نمي كنند؟ نكند كساني آنقدر در دل آنها نفرت از شيعه ايجاد كرده اند كه حاضر هستند دست از سنت پيامبر و خلفا و صحابه و فقهائ خو بكشند تا با شيعه مخالفت كرده باشند؟ البته انشاء الله چنين نيست لذا ازعالمان ديني مي خواهيم كه شجاعت به خرج دهند و حكم خدا و رسول را براي مردم بگويند.
    به نام خدا
    نكته اي كه براي من جالب توجه است اين است كه غالب دانشمندان اهل سنت نقل كرده اند كه در زمان رسول خدا نيز عده اي به خاطر گرماي هوا يا دليل ديگري عمامه هاي خودشان را جلو مي آوردند و بر آن سجده مي كردند كه رسول خدا گاه با دست خودش عمامه آنان را كناز ميزد و گاه به آنان دستور مي داد عمامه هايشان را كنار بزنند و بر خاك سجده كنند
    حال اگر سجده بر پارچه و اين گونه چيزها جايز بود چرا رسول خدا چنين مي كرد ؟


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    1,093
    تشکر:
    1
    حضور
    1 روز 16 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سجده بر پارچه و لباس

    قائلین به جواز این امر ادله ای دارند که در ذیل به برخی از آنها اشاره می شود.
    1. ابوهریرة گفته است:
    کان رسول الله (ص) یسجد علی کورعمامته؛[1]
    پیامبر اکرم (ص) بر کنار عمامه اش سجده می کرد.

    2. عبدالله بن ابی اوفی می گوید:
    رایت رسول الله (ص) یسجد علی کور العمامته؛[2]
    دیدم که پیامبر خدا(ص) بر کنار عمامه اش سجده می کرد.

    3. جابر می گوید:
    انه (ص) کان یسجد علی کور عمامته؛[3]
    آن حضرت بر کنار دستارش سجده می کرد.

    4. از ابن عباس نقل شده است:
    ان رسول الله (ص) کان یصلی علی بساطه؛[4]
    همانا رسول خدا (ص) بر بساطش نماز می خواند.

    5. انس می گوید:
    ان رسول الله (ص) صلی علی حصیر؛[5]
    همانا رسول خدا(ص) بر حصیر نماز می خواند.

    بررسی ادله مجوزین
    در مقابل این احادیث مرسل و ضعیف، احادیث متواتر و کثیر و مورد وثوق علما یافت می شود که این نظریه را ابطال می کند. علاوه بر این، سیره عملی پیامبر (ص) و اهل البیت(ع) و سیره عملی اصحاب نبی و تابعین و بزرگان دین نیز دلالت دارد که سجده بر لباس و پارچه در حالت عادی جایز نیست.

    طبق نقل فریقین، گذاشتن پیشانی بر خاک در حال سجود، دستور دین و شریعت است:« تمسحوا بالارض فانها بکم برّة».[6] مراد حدیث، گذاشتن پیشانی بر خاک در حال سجود، آن هم بدون مانع و حائل شدن چیز دیگر بین پیشانی و خاک است.[7] پس بالاترین مدارج سجده، گذاشتن پیشانی بر زمین است.



    [1]. فتح الباری، احمد بن علی بن حجر عسقلانی، ج1، ص 194.

    [2]. مجمع الزوائد، ج2، ص 125.

    [3]. تحفة الاحوذی، ج1، ص 405.

    [4]. سنن ابی داود، ج1، ص 177.

    [5]. المصنف، ج1، ص 399،400، 394، 396، 390.

    [6] . فتح الباری، احمد بن علی بن حجر عسقلانی،، ج1، ص 576.

    [7] .المصنف، ابی بکر عبدالزراق بن همام الصنعانی، ج1، ص 392.

    http://www.hawzah.net/Hawzah/Magazin...=4610&id=33617
    ویرایش توسط نسیم حیات : ۱۳۸۹/۱۱/۰۴ در ساعت ۰۱:۵۶
    وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ / ۱۰- یونس

  6. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. راه‌كارهای پیشرفت اسلام ناب در انقلاب اسلامی
    توسط دايي حسن در انجمن انقلاب اسلامی
    پاسخ: 9
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۶/۱۶, ۱۲:۵۶
  2. پاسخ: 14
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۲/۰۲, ۱۰:۰۲
  3. *** نيكي ‌كردن براي سلامتي مفيد است ***
    توسط ╫❀نیایش❀╫ در انجمن سایر مباحث
    پاسخ: 43
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۸/۰۷, ۱۳:۵۳
  4. حاج‌ناصر در حضور حاج‌كاظم «آژانس شيشه‌اي»
    توسط صاحب در انجمن سایر مباحث
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۰۷, ۲۲:۳۸
  5. جمع بندی چرا پيامبر اكرم در ميان معجزات خود روي قرآن تكيه مي‌كرد؟
    توسط جستجوگر اینترنتی در انجمن معجزات پیامبر
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۱/۱۸, ۱۵:۲۵

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود