جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اختيار انسان

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    26
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اختيار انسان




    با سلام

    راجع به آيه آخر سوره تكوير سوال داشتم:


    و ما تشاوون الا ان يشاالله رب العالمين


    در تفسير الميزان آمده :


    افعال ارادي انسان مراد خداي تعالي نيز هست اگر خدا اراده كند كه انسان فلان عمل را انجام دهد انسان آن عمل را ميخواهد و انجام هم مي دهد و وقتي كه انجام مي دهد به اراده خودش انجام ميدهد.



    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث قرآني
    در اين مورد لطفا به بيان ساده تر برايم توضيح دهيد.
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۷/۲۳ در ساعت ۲۳:۰۸


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    1




    نقل قول نوشته اصلی توسط roya2 نمایش پست
    با سلام
    راجع به آيه آخر سوره تكوير سوال داشتم:
    نقل قول نوشته اصلی توسط roya2 نمایش پست
    و ما تشاوون الا ان يشاالله رب العالمين
    در تفسير الميزان آمده :
    افعال ارادي انسان مراد خداي تعالي نيز هست اگر خدا اراده كند كه انسان فلان عمل را انجام دهد انسان آن عمل را ميخواهد و انجام هم مي دهد و وقتي كه انجام مي دهد به اراده خودش انجام ميدهد.
    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث قرآني
    در اين مورد لطفا به بيان ساده تر برايم توضيح دهيد.

    سلام بر شما و ممنون از سؤال خوبتان،
    توضیح مطلب را ضمن مرور آیات 27 و 28 و 29 سوره تکویر (که مورد سؤال شماست)، بیان می کنم.

    در آیه 27 سوره تکویر آمده است:

    إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ
    اين قرآن جز تذكر براى جهانيان نيست

    این آیه همگان را اندرز داده و هشدار مى ‏دهد تا از خواب غفلت بيدار شوند اما از آنجا كه براى هدايت و تربيت، تنها «فاعليت فاعل» كافى نيست، بلكه «قابليت قابل» نيز شرط است، لذا در آيه بعد مى‏ افزايد:

    لِمَنْ شاءَ مِنْكُمْ أَنْ يَسْتَقِيمَ
    قرآن مايه بيدارى است براى آنها كه مى‏ خواهند راه مستقيم را بپويند.

    در آيه قبل فرمود: قرآن مايه ذكر و بيدارى براى همه جهانيان است اما در اين آيه تنها گروه خاصى را ذكر مى‏ كند، همانها كه تصميمى بر قبول هدايت و پيمودن راه راست گرفته‏ اند؛ اين تفاوت به خاطر آن است كه آيه قبل عموميت اين فيض الهى را بيان مى‏ كند اما اين آيه شرط بهره گيرى از اين فيض را، و تمام مواهب عالم هم چنين است یعنی اصل فيض عام و فراگیر است ولى استفاده از آن مشروط به اراده و تصميم است.
    شبيه همين معنى در آيه 2 سوره بقره آمده است:


    ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ
    اين كتاب هيچگونه ترديدى در آن نيست و مايه هدايت پرهيزگاران است

    ادامه در پست بعد ...

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۷/۲۴ در ساعت ۰۰:۴۸
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    2




    آیه 28 تکویر نشان مى‏ دهد خداوند انسان را آزاد و مختار آفريده، و تصميم نهايى براى پيمودن راه حق و باطل را به خود او واگذار نموده است؛ یعنی راه خیر و شر را به انسان معرفی نمود و ابزار شناخت را در اختیار او قرار داد و فطرتش را بر مسیر سالم و توحیدی طینت نمود و به او آزادی و اختیار داد تا خود راه خیر یا شر را برگزیند:

    إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ نَبْتَليهِ فَجَعَلْناهُ سَميعاً بَصيراً
    إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً (انسان/2و3)

    ما انسان را از نطفه مختلطى آفريديم، و او را مى ‏آزماييم (بدين جهت) او را شنوا و بينا قرار داديم‏
    ما راه را به او نشان داديم، خواه شاكر باشد (و پذيرا گردد) يا ناسپاس


    اما از آنجا كه تعبير به مشيت و اراده انسان در آیه 28 تکویر ، ممكن است اين توهم را برای برخی ایجاد نماید كه انسان چنان آزاد است كه در پيمودن اين راه (=راه مستقیم)، هيچ نيازى به خداوند و توفيقات او ندارد، لذا در آيه بعد (آیه 29 تکویر كه آخرين آيه اين سوره است)، به بيان نفوذ مشيت پروردگار پرداخته و مى‏ فرمايد:

    وَ ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ يَشاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمِينَ
    شما اراده نمى‏ كنيد مگر اينكه خداوندى كه پروردگار جهانيان است بخواهد.


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۷/۲۴ در ساعت ۰۰:۵۰
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    نتیجه و جمع بندی پاسخ




    در حقيقت مجموع آیه 28 و 29 سوره تکویر بیانگر همان مسأله دقيق و ظريف کلامی "امر بين الامرين" است؛ از يك سو مى‏ فرماید تصميم ‏گيرى به دست شما است و از سوى ديگر مى‏ گويد: تا خدا نخواهد شما نمى ‏توانيد تصميم بگيريد؛ يعنى اگر شما مختار و آزاد آفريده شده‏ايد، اين اختيار و آزادى نيز از ناحيه خدا است، او خواسته است كه شما چنين باشيد و با اختیار خود راه خیر و شر را انتخاب نمایید که توضیحش در بالا گذشت.

    انسان در اعمال خود نه مجبور است، و نه صد در صد آزاد، نه طريقه «جبر» صحيح است و نه طريقه «تفويض» ، بلكه هر چه او دارد، از عقل و هوش و توانايى جسمى و قدرت تصميم‏ گيرى، همه از ناحيه خداست و همين واقعيت است كه او را از يك سو دائما نيازمند به خالق مى‏ سازد، و از سوى ديگر به مقتضاى آزادى و اختيارش به او تعهد و مسئوليت و آزادی نسبی می دهد.



    نکته:

    تعبير به «رَبُّ الْعالَمِينَ» (در آیه 29 تکویر)، به خوبى نشان مى ‏دهد كه مشيت و خواست الهى نيز در مسير تربيت و تكامل انسان و همه جهانيان است؛ او هرگز نمى ‏خواهد كسى گمراه شود يا گناه كند و از جوار قرب خدا دور افتد. او به مقتضاى ربوبيتش همه كسانى را كه بخواهند در مسير تكامل گام بردارند، يارى مى ‏دهد:

    وَ الَّذينَ جاهَدُوا فينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنينَ (عنكبوت/69)
    و كسانى كه در راه ما كوشش كنند آنان را به راه‏ هاى خويش رهنمون شويم‏ و بى گمان خداوند با نيكوكاران است

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۷/۲۴ در ساعت ۱۰:۴۸
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    330
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الحق

    یک قول دیگر نیز در مورد این آیه و امثال آن مطرح است و آن این است که:

    و ما تشاؤون الا ان یشاء الله
    شما مؤمنان واقعی چیزی جز آنچه خدا بخواهد نمی خواهید.

    معمولاً خداوند کفار را مخاطب قرار نمی دهد.


    خدایا اگر بناست دیگران با عبور از روی اخلاق و انسانیت من به رفاه برسند می خواهم هرگز نرسند!
    ------------------
    نیچه گفت خدا مرده است!
    اما چندی بعد ....
    و خدا گفت نیچه مرده است.
    من کان فی هذه اعمی فهو فی الآخرة اعمی


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    11
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آخر این جوری که نمی شود!
    اختیار انسان هم تحت اراده خداوند باشد و هم نباشد.

    طبق این آیه به وجود قضا و قدر پی می بریم. تا آن جایی که من می دانم قضا و قدر کاملا با اختیار تناقض دارد.

    سپس [خداوند] بعد از آن اندوه آرامشى [به صورت] خواب سبكى بر شما فرو فرستاد كه گروهى از شما را فرا گرفت و گروهى [تنها] در فكر جان خود بودند و در باره خدا گمانهاى ناروا همچون گمانهاى [دوران] جاهليت مى‏بردند مى‏گفتند آيا ما را در اين كار اختيارى هست بگو سررشته كارها [شكست‏يا پيروزى] يكسر به دست‏خداست آنان چيزى را در دلهايشان پوشيده مى‏داشتند كه براى تو آشكار نمى‏كردند مى‏گفتند اگر ما را در اين كار اختيارى بود [و وعده پيامبر واقعيت داشت] در اينجا كشته نمى‏شديم بگو اگر شما در خانه‏هاى خود هم بوديد كسانى كه كشته شدن بر آنان نوشته شده قطعا [با پاى خود] به سوى قتلگاههاى خويش مى‏رفتند و [اينها ] براى اين است كه خداوند آنچه را در دلهاى شماست [در عمل] بيازمايد و آنچه را در قلبهاى شماست پاك گرداند و خدا به راز سينه‏ها آگاه است

    سوره آل عمران آیه 154

    ==============================================
    ویرایش شده :
    من در مورد این سوال کمی تحقیق کردم و از یکی از دوستانم پرسیدم. او یک تمثیل برایم زد که بسیار زیبا بود و گرد و غبار جهل از مغزم پاک شد.
    او گفت دنیا را به یک تاکسی تشبیه می کنیم. خداوند را به راننده تاکسی. (اعوذ بالله)
    ما هم یک مسافر.
    تاکسی در اختیار راننده است اما ما هستیم که تصمیم می گیریم کجا برویم و کجا پیاده شویم.
    ولی این راننده است که تصمیم می گیرد (با حکمت خود) ما را از کدام مسیر ها ببرد تا گم نشویم. اما این ما هستیم که می گوییم کجا برویم و تصمیم می گیریم مقصدمان کجا باشد.

    ویرایش توسط kdbwnf : ۱۳۸۹/۰۷/۲۴ در ساعت ۲۰:۳۸


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط naaqed نمایش پست
    بسم الله الحق
    یک قول دیگر نیز در مورد این آیه و امثال آن مطرح است و آن این است که:
    و ما تشاؤون الا ان یشاء الله
    شما مؤمنان واقعی چیزی جز آنچه خدا بخواهد نمی خواهید.
    معمولاً خداوند کفار را مخاطب قرار نمی دهد.
    سلام بر شما،
    اینکه این مطلب قول دیگری باشد را در جایی نیافتم اما اگر فرض کنیم چنین قولی هم وجود داشته باشد و آیات آخر سوره تکویر تنها ناظر به مؤمنین باشد، باز در اصل سؤال تاپیک تغییری ایجاد نمی کند و پرسش اختیار داشتن مؤمنین و اراده و مشیت الهی دوباره مطرح می شود که پاسخ را در پستهای قبل عرض نمودم.



    البته در آیات بسیاری خداوند کفار را هم مخاطب قرار داده؛
    گاهی با عنوان یا ایها الناس:

    يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً كَثيراً وَ نِساءً وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذي تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلَيْكُمْ رَقيباً (نساء/1)
    يا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَكُمُ الرَّسُولُ بِالْحَقِّ مِنْ رَبِّكُمْ فَآمِنُوا خَيْراً لَكُمْ وَ إِنْ تَكْفُرُوا فَإِنَّ لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ كانَ اللَّهُ عَليماً حَكيماً (نساء/170)
    يا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَكُمْ بُرْهانٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكُمْ نُوراً مُبيناً (نساء/174)
    قُل يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ جَميعاً (نساء/158)


    و گاهی با عنوانهای دیگر مانند «عبادی»:
    قُلْ يا عِبادِيَ الَّذينَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ (زمر/53)

    البته این همان جنبه رحمت الهی و دعوت به سوی خداست که یک ورق آیات است بلکه در دلهای تاریک گمراهان، نور امیدی باز شود و به سوی معبود حقیقی باز گردند؛ برگه دیگر آیات قرآن کریم هم که جلوه گر جلال الهی است به کفار و مشرکینی که در گمراهی خود عناد و لجاج می ورزند، سخت می تازد و وعده عذاب و دوزخ می دهد:

    يا أَيُّهَا النَّبِيُّ جاهِدِ الْكُفَّارَ وَ الْمُنافِقينَ وَ اغْلُظْ عَلَيْهِمْ وَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصيرُ (تحريم/9)
    اى پيامبر! با كفّار و منافقين پيكار كن و بر آنان سخت بگير و جايگاهشان جهنم است و بد فرجامى است.


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۷/۲۵ در ساعت ۰۰:۵۵
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط kdbwnf نمایش پست
    آخر این جوری که نمی شود!
    اختیار انسان هم تحت اراده خداوند باشد و هم نباشد.

    طبق این آیه به وجود قضا و قدر پی می بریم. تا آن جایی که من می دانم قضا و قدر کاملا با اختیار تناقض دارد.
    نقل قول نوشته اصلی توسط kdbwnf نمایش پست


    سپس [خداوند] بعد از آن اندوه آرامشى [به صورت] خواب سبكى بر شما فرو فرستاد كه گروهى از شما را فرا گرفت و گروهى [تنها] در فكر جان خود بودند و در باره خدا گمانهاى ناروا همچون گمانهاى [دوران] جاهليت مى‏بردند مى‏گفتند آيا ما را در اين كار اختيارى هست بگو سررشته كارها [شكست‏يا پيروزى] يكسر به دست‏خداست آنان چيزى را در دلهايشان پوشيده مى‏داشتند كه براى تو آشكار نمى‏كردند مى‏گفتند
    اگر ما را در اين كار اختيارى بود [و وعده پيامبر واقعيت داشت] در اينجا كشته نمى‏شديم بگو اگر شما در خانه‏هاى خود هم بوديد كسانى كه كشته شدن بر آنان نوشته شده قطعا [با پاى خود] به سوى قتلگاههاى خويش مى‏رفتند و [اينها ] براى اين است كه خداوند آنچه را در دلهاى شماست [در عمل] بيازمايد و آنچه را در قلبهاى شماست پاك گرداند و خدا به راز سينه‏ها آگاه است

    سوره آل عمران آیه 154


    ==============================================

    ویرایش شده :
    من در مورد این سوال کمی تحقیق کردم و از یکی از دوستانم پرسیدم. او یک تمثیل برایم زد که بسیار زیبا بود و گرد و غبار جهل از مغزم پاک شد.
    او گفت دنیا را به یک تاکسی تشبیه می کنیم. خداوند را به راننده تاکسی. (اعوذ بالله)
    ما هم یک مسافر.
    تاکسی در اختیار راننده است اما ما هستیم که تصمیم می گیریم کجا برویم و کجا پیاده شویم.
    ولی این راننده است که تصمیم می گیرد (با حکمت خود) ما را از کدام مسیر ها ببرد تا گم نشویم. اما این ما هستیم که می گوییم کجا برویم و تصمیم می گیریم مقصدمان کجا باشد.


    سلام بر شما،
    مطلب خوبی مطرح فرمودید.
    نوشته شما را بررسی می کنم و ان شاء الله اگر توضیحی لازم بود عرض می کنم.

    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    1-«انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا؛ ما راه را به انسان نشان دادیم خواه پذیرا شود و شکرگزار گردد یا مخالفت کند و کفران نماید» ( دهر/ 3 ).
    2- و در آیه 29 سوره کهف مى فرماید: «فمن شاء فلیؤمن و من شاء فلیکفر (انا اعتدنا للظالمین نارا)؛ هر کس مى خواهد ایمان بیاورد و هر کس نمى خواهد راه کفر پیش گیرد ( ولى بدانند ما براى کافران آتش عظیمى فراهم ساخته ایم)».
    3- و نیز در آیه 29 دهر مى خوانیم: «ان هذه تذکرة فمن شاء اتخذ الى ربه سبیلا؛ مسلما این تذکرى است، هر کس بخواهد راهى به سوى پروردگارش انتخاب مى کند».
    4- ( ذیل آیه 20 و 21 سوره فصلت ) و فهرست وار به گواهان قیامت اشاره مى شود: نخست ذات پاک خداوند که مى فرماید: هر عملى را انجام مى دهید ما شاهد و ناظریم ( یونس /61 ). سپس پیامبران و اوصیا هستند ( نساء / 41 ). و بعد از آن زبان و دست و پا و به طور کلى اعضاى پیکر انسان ( نور /24 ) و دیگر پوست تن انسان ( فصلت/ 21 ). و دیگر فرشتگان ( ق/ 21 ) و آیات دیگر و سپس زمینى که انسان روى آن زندگى مى کند و اطاعت و گناه از او سر مى زند ( زلزال / 4). آیات فوق در توصیف این فرشتگان مى گوید: آنها بزرگوار و در نزد پروردگار والامقامند تا انسانها بیشتر مراقب اعمال خویش باشند زیرا هر قدر ناظر بر اعمال انسان شخصیت والاترى داشته باشد انسان بیشتر از او ملاحظه مى کند و از انجام گناه شرمنده تر مى شود. تعبیر به کاتبین در آیه 11 سوره انفطار که می فرماید: «کراما کاتبین؛ فرشتگان بزرگواری که نویسندگان اعمال شما هستند»، در حقیقت تاکیدى است بر این معنى که آنها به حافظه قناعت نمى کنند بلکه دقیقا مى نویسند و ثبت مى کنند و به این ترتیب هرگز چیزى از آنها فوت نمى شود و صغیر و کبیر را ثبت مى کند. تعبیر به «یعلمون ما تفعلون؛ آنچه را انجام مى دهید آنها مى دانند» (انفطار/12) باز تاکید مجددى است بر این حقیقت که آنها از همه اعمال شما بدون استثنا آگاهند و نوشتن آنها بر اساس همین آگاهى است. تمام این تعبیرات بیانگر اختیار و آزادى اراده انسان است، چرا که اگر آدمى اختیارى از خود نداشت گماردن این همه مامورین ثبت و ضبط اعمال و اینهمه هشدار و اخطارها هدف و مفهوم صحیحى نخواهد داشت.
    5- خداوند می فرماید: «فما لهم لا یؤمنون * و اذا قرىء علیهم القرآن لا یسجدون؛ پس چرا آنان ایمان نمى آورند؟! و هنگامى که قرآن بر آنها خوانده مى شود سجده نمى کنند؟!» (انشقاق 20 و 21). مرحوم طبرسى در مجمع البیان از آیات اخیر این سوره اولا اصل اختیار و آزادى اراده را استفاده مى کند چرا که ملامت بر ترک سجده و ترک ایمان، در مورد افراد مجبور، از خداوند حکیم قبیح است و اینکه مى فرماید: «فما لهم لا یؤمنون* و اذا قرىء علیهم القرآن لا یسجدون» دلیل روشنى است بر مساله اختیار.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود